[Asus A8N-SLI Premium] ondersteunt A64 3700+ niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Korte vraag:

Heb hier een Asus A8N-SLI Premium vandaag binnengekregen. Alleen videokaart en HD aangesloten. Processor is een Athlon 64 3700+ San Diego E4. Het revisie nummer op het bord is 1.02 dit betekent volgens mij ook dat hij bios versie nr 1.02 heeft... zucht.

Als ik hem opstart dan slaan de fans aan, maar de HD wordt niet opgestart en ook geen bios scherm, totaal geen signaal naar monitor. Ik weet (nu...) dat de 3700+ pas vanaf bios versie 1.09 1.04 wordt ondersteund. Mijn vraag: zijn de symptomen die heb te herleiden naar het niet herkennen van de CPU? Ik bedoel: onbekende cpu voor biosversie -> wel fans, geen HD geluiden, geen beeld/bios scherm?

Zo ja, hoe krijg ik er nu een andere bios op, als hij niet verder komt dan zwart scherm... (zal zeker wel met andere cpu moeten ben ik bang...).

Mijn systeem in detail:
  • Asus A8N-SLI Premium revisie 1.02
  • AMD Athlon 3700+ San Diego
  • Club 3d Geforce 7800GT (Getest in ander systeem, ok)
  • Hitachi 250GB Sata
  • Kingston 1GB geheugen (komt voor in compatible lijst asus mobo) Getest met memtest86+ in ander systeem, ok.
edit:
In de situatie ervoor had ik ook nog een floppy drive en dvd-brander. Deze reageerde ook beide niet, geen lampjes en dvd-lade ging niet open

edit:
als laatste ook de HD los gemaakt (kan dit eigenlijk sowieso wel?). Nog steeds geen bios scherm in beeld

edit:
Mijn geheugen heb ik kunnen testen in ander systeem, dit geheugen is ok!

edit:
Ik heb gewoon 24-pins EATXPWR aangesloten, de 4pin ATX12V en de EZ_PLUG (deze laatste heb ik ook een keer weggelaten, geen verschil)

[ Voor 51% gewijzigd door mmedia op 08-01-2006 14:31 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 17:38
Revisie heeft niks met BIOS-versie te maken. Normaal zetten de mensen bij Asus in de fabriek met potlood de BIOS-versie op de BIOS-chip

• mmedia
mad-dog schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 00:28:
Revisie heeft niks met BIOS-versie te maken. Normaal zetten de mensen bij Asus in de fabriek met potlood de BIOS-versie op de BIOS-chip
Ik zal even kijken, maar goed... Stel dat het bios versie 1.02 is en ik heb versie 1.04 nodig i.v.m. cpu-support. Kan ik dan de problemen verwachten die ik nu ondervind (het geheugen heb ik inmiddels ook getest, is ook ok).

[ Voor 3% gewijzigd door mmedia op 07-01-2006 00:32 ]

• mmedia
Net contact gehad met mijn leverancier, die stelt dat het inderdaad zo kan zijn dat bij een "unknown cpu" de computer de kuren gaat vertronen waar ik last van heb (computer komt niet bij de POST). Hij wist het echter niet zeker of dit ook voor bij de Asus AN8-SLI Premium het geval was... Dus ik kan nog steeds niet met zekerheid zeggen of mijn vermoeden juist is... Iemand nog een idee hierover?
edit:
Ik kan het mobo terugsturen naar hun en dan doen zij een bios update. Als ik weet dat een A8N-SLI Premium niet boot met een unknown CPU dan ga ik dat denk ik maar doen. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

[ Voor 24% gewijzigd door mmedia op 07-01-2006 10:09 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Weet je zeker dat een buurjongen/vriend/kennis/opa/lokale computerboer/whatever geen 3700- heeft? Scheelt je weer tijd...

[ Voor 9% gewijzigd door webfreakz.nl op 07-01-2006 10:20 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

dit had ik laatst ook, bleek een incompatible geheugen te zijn!
Symptomen waren geen beeld wel fans draaien.

Na nieuwe reep geheugen werkte alles perfect

• Schizophrenic
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05-2025
Voeding is wel 100% goed?

Steam: maartenverheijden

• mmedia
Hoe test je dit?

Verwijderd

dacht dat je bij ASUS ook een nieuwe bios kon installeren zonder volledig te booten...
Even naar ASUS website surfen en de nieuwe bios downloaden.
Dan staat er in je handleiding hoe je vanop een diskette een nieuwe bios kan installeren,
bij mij is het zo gelukt met een bios die ik had vern**kt door de "My Logo" functie.

In elk geval het proberen waard!
:Y)

Zie nu pas dat je floppy drive niet opstart, dit is dus geen opl ... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 10:54 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Die cpu zou gewoon out of the box moeten draaien op dat bord, zonder bios update. Lijkt mij dat er wat anders mis is.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• mmedia
Ok,

status update:
Ik heb de processor, de videokaart en het geheugen op andere computer getest. Alles ok. Daarna heb ik de processor van het andere systeem op mijn mobo gezet. Dit was een Athlon 64 3000+ Venice (die helaas ook niet ondersteund wordt door versie 1.02 van het bios (als dit mijn bios versie is...). Helaas zelfde probleem. Daarna heb ik er voor de zekerheid ook ander geheugen in gegooid, helaas zelfde probleem...

Blijft mogelijk:

- CPU wordt niet ondersteund door mobo en daardoor geen POST
- Voeding is kapot (weet niet hoe ik dit moet checken, alle onderdelen lijken stroom te hebben. Er staat spanning op de 12V stekkers, maar ja dit zegt natuurlijk niks over het vermogen).

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het bios lijkt me niet echt een issue en met de ondersteuning van de processor door het moederbord is al helemaal niks mis mee. Als _alle_ onderdelen het in een andere kast wel doen, blijft alleen je voeding over. Dit is misschien af te leiden aan de merken en vermogens van de voedingen van beide 'computers'. Zou je die kunnen geven? :)

[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 07-01-2006 13:05 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• mmedia
_the_crow_ schreef op Saturday 07 January 2006 @ 13:04:
Het bios lijkt me niet echt een issue en met de ondersteuning van de processor door het moederbord is al helemaal niks mis mee. Als _alle_ onderdelen het in een andere kast wel doen, blijft alleen je voeding over. Dit is misschien af te leiden aan de merken en vermogens van de voedingen van beide 'computers'. Zou je die kunnen geven? :)
Ik heb een Antec 450W SmartPower voeding die standaard in een Antec Lifestyle Sonata II zit:
# Specially designed low-noise SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01 power supply
De voeding van het andere systeem is een stukkie minder, een 350W van een AOpen kast en daar werkt het dus wel prima mee... Zelfs als ik er een Geforce 7800 bijzet.

[ Voor 9% gewijzigd door mmedia op 07-01-2006 13:16 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 17:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad met een Antec SmartPower 400W voeding die gewoon stuk was. Hier kon ik de computer echter nog niet eens aanzetten, fans gingen niet draaien, het enige wat het deed eigenljik was het controlelampje op het moederbord. :P

Het moederbord zelf kan natuurlijk ook nog gewoon kapot zijn he ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

• mmedia
--MeAngry-- schreef op Saturday 07 January 2006 @ 13:20:
Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad met een Antec SmartPower 400W voeding die gewoon stuk was. Hier kon ik de computer echter nog niet eens aanzetten, fans gingen niet draaien, het enige wat het deed eigenljik was het controlelampje op het moederbord. :P
Het moederbord zelf kan natuurlijk ook nog gewoon kapot zijn he ;)
Inderdaag moederbord kan stuk zijn... Mijn vraag is kan de voeding toch stuk zijn als je wel gewoon netjes spanning hebt op alle bekabeling en de fan in de voeding ook netjes draait?

• mmedia
Status update:
Moederbord gaat RMA. De webwinkel waar ik het bord gekocht hebt gaat er een nieuwe bios opzetten. Ze verwachten dat het probleem dan verholpen moet zijn. Mocht het mobo kapot zijn, dan komt dit dus ook vanzelf aan het licht. Mocht het probleem zijn dat de CPU nog niet wordt ondersteund in oude biosversie dan vind ik het toch raar dat hier zo weinig over te vinden is op het internet. Zou dan toch een bekend probleem moeten zijn lijkt me..

• mmedia
Nou, vandaag moederbord teruggekregen met nieuwe bios versie erop. Precies hetzelfde probleem, helaas :(. Ik las ergens dat als je alleen een CPU installeert dat het mobo dan gaat piepen om aan te geven dat er geen geheugen aanwezig is, correct? (doet hij dit ook als er ook een videokaart ontbreekt, dus geheugen PLUS videokaart ontbreken -> BEEP??).

Ik heb aan Antec Sonata II met de bijgeleverde 450W voeding. Daar zitten twee fans in, één fan zit aan de buitenkant van de kast en deze draait bij mij NIET. Is dit correct gedrag of zou het erop kunnen duiden dat er iets raars met mijn voeding aan de hand is?

[ Voor 3% gewijzigd door mmedia op 16-01-2006 11:51 ]

Verwijderd

mmedia schreef op maandag 16 januari 2006 @ 11:50:
Nou, vandaag moederbord teruggekregen met nieuwe bios versie erop. Precies hetzelfde probleem, helaas :(. Ik las ergens dat als je alleen een CPU installeert dat het mobo dan gaat piepen om aan te geven dat er geen geheugen aanwezig is, correct? (doet hij dit ook als er ook een videokaart ontbreekt, dus geheugen PLUS videokaart ontbreken -> BEEP??).

Ik heb aan Antec Sonata II met de bijgeleverde 450W voeding. Daar zitten twee fans in, één fan zit aan de buitenkant van de kast en deze draait bij mij NIET. Is dit correct gedrag of zou het erop kunnen duiden dat er iets raars met mijn voeding aan de hand is?
Fans horen te draaien. Als dit niet zo is, dan is er wat mis ;) [dingen stoppen ze er niet voor de sier in].

Ik heb trouwens een San Diego 3700+ draaien op mijn Asusbord. Dit is echter wel een A8n32 SLI Deluxe, maar verschilt verder weinig met een Premium (op de 16 extra lanes na, meen ik).

Als ik thuis ben zal ik eens even kijken welke revisie het bord is.

Exact hetzelfde probleem wat jij hier hebt, had ik gister met een Asus A7S8X-MX en een Athlon 1200 MHz. Zou moeten werken, maar werkt niet (op wat draaiende fans na).

• foam
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 21:49
mmedia schreef op maandag 16 januari 2006 @ 11:50:

Hmm, dit hoeft niet bepaald een probleem te zijn!
Bij mijn voeding (Antec Smartpower 500Watt) draait de buitenste koeler enkel als de voeding warm krijgt. Anders doet hij ook niks...

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05
Hang er eens een andere voeding aan, dan kan je dit ook uitsluiten. Het wil nog wel eens zijn dat Smartpowers i.c.m. Nforce4 bordjes het systeem niet goed van de grond krijgen.

Verwijderd

nee fans hoeven niet te draaien. Mijn 350 SmartPOwer draait zelfs helemaal niet alleen als ie warmer wordt als x graden

• KaMiKaZe
kan alleen nog maar de voeding zijn lijkt me, Antec heeft nog weleens een blauwe Maandag model.

• Soesje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-08-2025

Soesje

is ook zo

Als je bios versie te laag is krijg je van ASUS een POST melding dat je CPU niet wordt ondersteund. Indien je scherm zwart blijft lijkt het mij dat het ergens anders aanligt.

Bij asus kan je met ALT + F2 tijdens opstarten inderdaad je bios updaten, dit is dus mogelijk zonder besturingssysteem.

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 18:55
Bios versie 1.02 bestaat niet voor de Asus A8N-SLi premium

Als je naar de asus site gaat, dan naar products, moederborden, blabla, a8n-sli premium, dan naar downloads en dan als laatste bios aanklikt, zie je helemaal onderaan dat versie 1001 de eerste bios release is. Na versie 1001 komt 1003... dus ik weet niet of 1002 niet bestaat of dat ze het gewoon hebben weg gelaten...

Verwijderd

Mouze88 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 19:05:
Bios versie 1.02 bestaat niet voor de Asus A8N-SLi premium

Als je naar de asus site gaat, dan naar products, moederborden, blabla, a8n-sli premium, dan naar downloads en dan als laatste bios aanklikt, zie je helemaal onderaan dat versie 1001 de eerste bios release is. Na versie 1001 komt 1003... dus ik weet niet of 1002 niet bestaat of dat ze het gewoon hebben weg gelaten...
1.02 zal zijn mobo revisie zijn. Zoals beloofd zou ik ook even kijken en hier is het revisie 1.01 (maar goed, wel een A8N32)

Ik begin te vermoeden dat je mobo DOA is...

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 18:55
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:43:
[...]

1.02 zal zijn mobo revisie zijn. Zoals beloofd zou ik ook even kijken en hier is het revisie 1.01 (maar goed, wel een A8N32)

Ik begin te vermoeden dat je mobo DOA is...
zou ik ook denken maar wel vreemd dat die computer winkel dan wel de bios kan updaten :/

of ze zeggen maar wat...

• KaMiKaZe
Ik heb deze symptomen eerder gehad met een defecte voeding, trust me.

Mobo is geflashed en alle andere onderdelen zijn getest in een andere config en werkten. Alles dus behalve de voeding...

• mmedia
KaMiKaZe schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:49:
Ik heb deze symptomen eerder gehad met een defecte voeding, trust me.

Mobo is geflashed en alle andere onderdelen zijn getest in een andere config en werkten. Alles dus behalve de voeding...
edit:
In mijn openingspost bedoel ik idd biosrevisie 1.02 en niet de bios versie

Dus voeding kapot/onvoldoende, maar wel fans draaien en (in mijn geval dan) een groen licht dat aangeeft dat er spanning op het bord staat? Is dat mogelijk?

[ Voor 9% gewijzigd door mmedia op 17-01-2006 00:09 ]

• KaMiKaZe
Ja, Ook een keer gehad met een Dual Xeon bak en een Enermax EG651P-VE-24P ATX 1.3 EPS/SSI 550w voeding, fans gingen draaien maar geen post, was de voeding gewoon doa.

• mmedia
KaMiKaZe schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:07:
Ja, Ook een keer gehad met een Dual Xeon bak en een Enermax EG651P-VE-24P ATX 1.3 EPS/SSI 550w voeding, fans gingen draaien maar geen post, was de voeding gewoon doa.
Als dat idd mogelijk is, dan heb ik het gevoel dat mijn voeding stuk is.

• mmedia
Oorzaak gevonden!!!
KaMiKaZe had inderdaad gelijk. Ondanks dat alles erop uitwees (groen lampje, fans draaien) dat mijn voeding goed functioneerde, was deze wel degelijk DOA. Dit bevestigd dus het verhaal van KaMiKaZe. Het draaien van fans, functioneren van lampjes etc is dus absoluut geen garantie dat de voeding naar behoren functioneert.

(ik heb even getest met andere voeding, alles werkte toen prima. Daarna nog een keer de Sonata II voeding geprobeerd, die begon opeens zelfs heel hoog te piepen, foute boel dus).

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Crash schreef op maandag 16 januari 2006 @ 14:00:
Hang er eens een andere voeding aan, dan kan je dit ook uitsluiten. Het wil nog wel eens zijn dat Smartpowers i.c.m. Nforce4 bordjes het systeem niet goed van de grond krijgen.
Dit klopt, ik heb al meerdere malen over een dergelijk probleem gelezen met de Antec PSU's, ook hier op tweakers. Ook heb ik bij een maat van mij een dergelijk probleem met vergelijkbare configuratie gezien, hij heeft toen getest met andere PSU (Tagan 530): voilà, systeem werkt.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05
Naar wat ik gehoord heb schijnt dit probleem van de Smartpowers te liggen aan een te zwakke -5V lijn, maar dat heb ik nog niet kunnen laten bevestigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Crash op 17-01-2006 18:53 ]

• mmedia
Crash schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 18:53:
Naar wat ik gehoord heb schijnt dit probleem van de Smartpowers te liggen aan een te zwakke -5V lijn, maar dat heb ik nog niet kunnen laten bevestigen.
Is het een structureel probleem? Zo ja, dan heb ik dus niks aan het vervangend exemplaar...

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
mmedia schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 19:29:
[...]

Is het een structureel probleem? Zo ja, dan heb ik dus niks aan het vervangend exemplaar...
Vraag een maat van je eerst even om een andere voeding, om daarmee te testen. Stel dat het dan alsnog niet werkt, hoef je je in eerste instantie dus geen zorgen te maken om je PSU dan:)

• mmedia
rippance schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 19:51:
[...]
Vraag een maat van je eerst even om een andere voeding, om daarmee te testen. Stel dat het dan alsnog niet werkt, hoef je je in eerste instantie dus geen zorgen te maken om je PSU dan:)
Volgens mij begrijp je mijn opmerking niet (of ik zie iets over het hoofd). Maar ik heb al getest met voeding, dit werkt prima. Wat ik bedoel is: als het een structureel probleem is met de 450W SmartPower PSU van Antec dan heb ik waarschijnlijk nix aan vervangend exemplaar (immers probleem blijft dan...).

• mmedia
De hele kast is vervangen (dus ook nieuwe voeding uiteraard). Alles aangesloten en hij draait als een zonnetje. Iedereen bedankt voor feedback en reacties, erg cool!
Pagina: 1