Toon posts:

Parititabel onjuist na image recovery

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem had wat problemen met bepaalde software, dus ik vond het tijd om mijn oude image terug te zetten met Acronis TrueImage 9. Ik had eerst mijn pc al laten scannen op virussen met NOD32 (fully updated) en volgens NOD32 was hij virus vrij.
Omdat het een systeemrecovery betrof, voerde ik acronis uit in DOS. Acronis draaide goed, echter bleek tijdens de recovery mijn image 'corrupt' te zijn. Dit had ik van te voren in Windows niet gecontroleerd (stom! i know, maar ik ging er vanuit dat hij in orde was, en ik gebruik trueimage al jaren en heb er nog nooit problemen mee gehad, sterker nog het was vaak de redder in nood). Maar goed, Acronis sloot zich daarna af en mijn pc probeerde windows opnieuw op te starten. Nu gaf hij echter de melding "onjuiste partitietabel". Toen heb ik ervoor gekozen om Win XP gewoon maar opnieuw te installeren. Tijdens de installatie bleek dat mijn oude C schijf plots 'unallocated' was en ik heb de vrij gekomen schijfruimte dus opnieuw moeten alloceren en formatteren.

Mijn schijf was ingedeeld in 2 partities C: (10GB) en D: (70GB), waar alleen het systeem op de C: schijf geinstalleerd was en al mijn belangrijke data op de D: schijf.
Ik ben nu nog bezig met de verse installatie van Win XP, maar ik begin mijn twijfels te krijgen over de eventueel verloren data van de D: schijf.

Wat is de beste manier om te 'garanderen' dat ik mijn informatie op de D: schijf behoud. Let op, alleen de C: schijf bleek unallocated bij de Win XP installatie. Dit was ook de schijf die Acronis onder handen genomen had en waarbij het recoveryproces is afgebroken midden in de handelingen. Wat raden jullie aan?

- Doorgaan met een verse Windows XP install op de huidige schijf
- Plaatsen van andere HD in het systeem en de huidige HD als tweede schijf plaatsen om de data te recoveren en uit te lezen

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

In principe kan er niets met jouw data-partitie gebeuren. Zou dus maar doorgaan; dat besluit heb je inmiddels al genomen.
Uit jouw verhaal begrijp ik dat je ook nog een andere pc ter beschikking hebt. Mss weet je alles van gegevensherstel, zo niet begin dan de FAQ alvast te lezen. Denk niet dat je echt een probleem hebt.
[off topic]Ik werk met Ghost2003, doe altijd een CRC-check met goede media, en toch moet ik een enkele keer opnieuw een image maken. Ik maak meestal mijn images compleet met mijn data, dus naar DVD[/off topic]. Succes

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

Verwijderd

Topicstarter
nou ik kan je vertellen dat ik lang niet alles weet van systeemherstel, maar het is voorheen altijd prima verlopen en dit is dus het eerste probleem wat ik tegenkom.
ik ben echter gaan zoeken op het forum en ik zag verontrustende verhalen over onjuiste partitietabellen en verloren gegevens die ook in andere partities gealloceerd waren. Dit wil ik dus voorkomen.

Even een vraagje: een CRC check, is dat een kwaliteitscheck van je image wanneer je deze gemaakt hebt of is dit een kwaliteitscontrole van je gebrande DVD-image

• AES

AES

Ik begrijp de vraag niet helemaal, maar het komt hier op neer:
ik maak mijn image en daarna gooi ik de check er overeen om te controleren of ik werkelijk een goed image heb. Zoals ik al eerder zei, dat is geen overbodige zaak.

[edit]Dat feature heeft True Image mi ook: Verify disk backup image before a restore

[ Voor 17% gewijzigd door AES op 01-02-2006 12:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat was het antwoord dat ik zocht.

die functie had ik dus ook gebruikt en toen verklaarde dat het image corrupt was en dus niet teruggezet kon worden.
volgens mij heb ik het toen alsnog geprobeerd en dat is waar de problemen ontstonden.
bedankt voor de informatie in ieder geval en je leert van je fouten zullen we maar denken.

Verwijderd

Topicstarter
update:

ik heb geprobeerd windows XP opnieuw te installeren, maar ik ondervind problemen hierbij.
als ik heb laat booten vanaf mijn CD-ROM dan voert hij de Windows installatie juist uit, maar zodra hij dan opnieuw opstart om de installatie verder af te ronden in windows zelf dan start hij windows niet op, maar boot weer vanaf mijn CD-ROM.
Als ik mijn CD-ROM als bootstation uitzet, dan start hij ook niet juist op maar geeft hij de melding "onjuiste partitietabel".

Hoe los ik dit op?

• AES

AES

Tja, erg veel info geef je niet eigenlijk. In BIOS moet als eeste device de CD staan en als tweede de hard disk. Is dat ook zo?
Raak je bij het opnieuw opstarten niet per ongeluk een toets aan?
Bij de installatiestart geeft Windows aan welke partities het ziet? Geef die eens door. Let dan speciaal op de schijfletters.

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ik zou je hd ff in andere pc hangen en kijken welke data je er nog af kan krijgen.
Daarna gewoon alle partities verwijderen en met een schone lei beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
AES schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 11:03:
Tja, erg veel info geef je niet eigenlijk. In BIOS moet als eeste device de CD staan en als tweede de hard disk. Is dat ook zo?
Raak je bij het opnieuw opstarten niet per ongeluk een toets aan?
Bij de installatiestart geeft Windows aan welke partities het ziet? Geef die eens door. Let dan speciaal op de schijfletters.
CD staat als first boot device
HD staat als second boot device

Bij installatie Windows XP vind hij 3 partities C: (systeem partitie op HD0) D: (datapartitie op HD1) en E: (datapartitie op HD0). Setup verloopt verder prima, pc gaat opnieuw opstarten om setup af te ronden in windows (je weet wel: setup programma in windowsomgeving, vul je user/password in, tijd/datum etc etc.). Echter bij het opnieuw opstarten gaat hij wederom naar het setupprogramma in dos in start hij van voor af aan. (setup met blauw scherm). Hij blijft dus in een loop bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Smurff schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 11:14:
ik zou je hd ff in andere pc hangen en kijken welke data je er nog af kan krijgen.
Daarna gewoon alle partities verwijderen en met een schone lei beginnen.
Ik probeer het idd wel met mijn oude HD en dan de defecte systeemschijf eraan hangen als secondary. En zo proberen de data over te zetten op een derde (evt externe) HD.

Keep you updated

• AES

AES

Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 13:37:
[...]
Bij installatie Windows XP vind hij 3 partities C: (systeem partitie op HD0) D: (datapartitie op HD1) en E: (datapartitie op HD0).
Dit stond in start topic:
Mijn schijf was ingedeeld in 2 partities C: (10GB) en D: (70GB), waar alleen het systeem op de C: schijf geinstalleerd was en al mijn belangrijke data op de D: schijf.
Ik ben nu nog bezig met de verse installatie van Win XP, maar ik begin mijn twijfels te krijgen over de eventueel verloren data van de D: schijf.
Zou daar niet een oorzaak kunnen zitten :?

Verwijderd

Topicstarter
ja ik vind het ook raar wat hij nu precies gedaan heeft.
maar ik denk dat windows gewoon de drive letters door elkaar gegooid heeft.
maar dit is puur speculatie, ik kan pas maandag beginnen met het recoveren van mijn data, dus tot dan weet ik niets.

Verwijderd

Topicstarter
alle data is gelukkig nog beschikbaar, ik heb er een backup van gedraaid en nu ga ik de schijf opnieuw formatteren en partitioneren. een schone lei dus!
Pagina: 1