Grappig dat je over Final Fantasy XI en CoH/CoV begint. Dat zijn dus net de twee MMORPG’s die ik actief heb. Goed als je graag meningen wilt horen over beide zal ik eens gaan beginnen.
Final Fantasy 11
Geweldig als je van Final Fantasy houd en ik bedoel dan de sfeer die in Final Fantasy games hangt. De besturing is geheel anders dan al de andere Final Fantasy games. Ik heb al veel mmorpg’s gespeeld maar dit is toch de gene waar ik telkens terug blijf komen. Veel jobs, je kan switchen tussen jobs, duurt lekker lang met levelen (sommige vinden dit een nadeel andere weer een voordeel) en de mensen die het spelen zijn echt geweldig. Een nadeel wel is dat je tijd nodig hebt, flink veel tijd om iets te bereiken ingame. Je kan zo een dag gespeeld hebben en afvragen wat je hebt gedaan. Dit is dan ook niet een game voor normale gamers maar echt voor de wat fanatiekere gamers die er wat meer tijd in willen besteden. De graphics zien er op een normale pc nog prima uit, zeker als je het opkrikt met al die plugins die je tegenwoordig kan downloaden ervoor. Dus tis een top spel, echter je hebt veel tijd ervoor nodig en tis niet voor iedereen weg gelegd.
Kijk ook eens in de GoT topic over FFXI
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1089205
Tevens hier nog wat screenshots van mijn avonturen in Vanadiel.
CoV/CoH
Goed ik heb de beta gespeeld van CoV echter heb ik nog niet de volledige versie. Ik heb wel CoH 5 maanden geleden 4 maanden gespeeld en ben er vorige week opnieuw begonnen om verast te worden dat mijn Defender (das een class) er nog was. CoH speel je niet constant voor een paar weken lang, ja je doet het wel maar dan verveelt deze game snel. CoH is echt zo’n heerlijke mmorpg dat je kan spelen als je uit je werkt komt en even snel actie wilt hebben. Je logt in en krijg meestal direct een party invite en hup ga maar snel boeven stoppen. De voordelen van City of Heroes, de actie is snel en dat krijg je ook gewoon. Je hoeft amper te wachten op een party en als je dat wel doet kan je solo missies doen. Draait op langzame pc’s. Nadelen, je kan er echt snel op uitgekeken zijn, tis vrij prijzig en je betaald 15 dollar per maand. Je moet feitelijk de Amerikaanse versie bestellen omdat de Europese servers van Heroes aan het leeg lopen is (de Amerikaanse ook trouwens). Ik denk dat als je met CoH of CoV wilt beginnen je het best voor CoV kan gaan. Omdat het daar nu een stukje drukker is.
De reden dat ik beide MMORPG’s actief heb is omdat ik het tegenwoordig erg druk heb met stage. In het weekend speel ik nog FFXI en doordeweeks speel ik elke dag wel even een uurtje CoH om twee tot drie missies te doen. Beide zijn top games en ik raad ze zeker aan. Heb je veel tijd, ga voor FFXI. Zit je krap in je tijd en wil je toch graag een mmorpg doen ga voor CoH/CoV. Wil je gratis per maand een MMORPG spelen ga je voor Guild Wars. Echter ik geef je 1 tip en hoe moeilijk het ook is. Ga geen van de bovengenoemde MMORPG’s vergelijken met World of Warcraft.