Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Variabele inverter

Pagina: 1
Acties:

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goedemorgen,

Samen met een paar anderen ben ik bezig met een elektrische schakeling voor ons profielwerkstuk, maar we lopen nu tegen wat problemen aan.

Het probleem is dat we een soort 'variabele inverter' nodig hebben. We hebben een lichtsensor en een soort lamp. Als het donker is (bij de sensor), moet de lamp maximaal branden, als het licht is moet de lamp niet branden. We hebben al een inverter geprobeerd, maar die is niet 'variabel', dus die geeft altijd 'alles of niets'.
We hebben eraan gedacht om het in stappen te doen, maar dan krijgen we een gigantisch netwerk van comparators en EN-poorten. Nu is onze vraag: wat is hiervoor de beste, handigste oplossing?

Ik heb al met Google gezocht, maar niet veel gevonden en ik weet niet goed waar ik op kan zoeken.
Dit is trouwens geen huiswerk-topic. Ik vind het veelste leuk om zelf te doen ;), maar heb alleen een 'duwtje' nodig.

BVD

ps: ik ben redelijk nieuw in dit GoT-gedeelte, ik hoop dan ook dat deze post aan de eisen voldoet.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Doet een doodgewone dimmer niet wat je wilt?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Je kan een opamp ( die comparators van jou zijn ook opamps ) zo schakelen dat hij niet versterkt maar wel inverteerd. Dit is wat je nodig bent.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Je kunt in ieder geval een lichtafhankelijke spanning creëren door je lichtafhankelijke weerstand (ldr) in serie te zetten met een vaste weerstand. Voor deze vaste weerstand kun je ook een potmeter nemen, zodat je nog kunt spelen en proberen met de spanningsval over de ldr.
Ik weet niet wat voor 'soort lampje' je gebruikt? Gewoon een klein gloeilampje of een led? Als je een van die twee zou gebruiken kun je die nog wel direct opnemen in de serie met de weerstanden.

offtopic:
Dit doet me denken aan mn eigen profielwerkstuk 1,5 jaar geleden :P Toen was het de bedoeling om een lift te maken. We hadden een schema van AND en OR poortjes en tellers enzo, deze bouwden we later met logische ic's. Wisten wij veel dat er pull-up en -down weerstanden nodig waren en je de 5v niet gelijk aan de ingangen mocht knopen :X Waarschijnlijk sneuvelden de meeste ic's ook toen we het voor de eerste keer testten. Het heeft ook nooit gewerkt daarna.
Achteraf heb ik nog veel bijgeleerd over electronica en op dit moment zou ik zonder twijfel kiezen voor een pic in plaats van logische ic's :P Ik weet niet wat het gehele onderwerp van je pws is, maar misschien is het voor jullie ook handiger

Ik zie nu dat ik sneller op Verstuur bericht moet klikken. Nu staat dit bericht al een half uur in mn taakbalk en zijn er misschien nuttigere oplossingen langsgekomen :P

Casemod: Cubeleon

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 12:20

Super_ik

haklust!

Zjosh schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 09:34:
Je kan een opamp ( die comparators van jou zijn ook opamps ) zo schakelen dat hij niet versterkt maar wel inverteerd. Dit is wat je nodig bent.
pcies, gewoon met -1 versterken, 2 weerstanden en een opamp en klaar is grote prutser

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek