Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schema van voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 814 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 13:50

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
Hey,
Me pa had vanochtend een voeding mee genomen.
Deze voeding komt uit een dell server.
Dit staat er op de voeding:
12V=30A
5V=60A
3.3V=30A
Model:
22944200
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik heb ook al op google gezocht maar dat leverde mij helemaal niets op.
Greetz brantje

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Dat is een schakelende voeding, die zijn zeer complex. Ook al zou je een schema hebben, dan schiet je er nog niet veel mee op als je er niet veel vanaf weet.
Gaat hij niet aan ofzo?

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:31
Wat versta je onder, en wat wil je met een schema?

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Wat wil je eigenlijk weten? Wat je als input moet hebben of meer pinout en kleurcodes?

Het is iig een flink sterke voeding, helemaal als hij dat vermogen continu kan leveren :)

Casemod: Cubeleon

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
Ik wil er 12V van af tappen.
En ja dat voormogen leverd hij continu.

• lemming_nl
  • Niet online
Wat wil je precies weten? Welk draadje +12v is? (meestal de gele maar dat kan je makkelijk doormeten. Verder heb je nog wat weerstanden nodig om te lijnen te belasten maar daar kan je op got wel wat over vinden)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Als je wilt weten welke pool de 12v is moet je ff googlen, afbeeldingen "Dell ATX" ofzo, daar had ik er laatst 1. Een pic. van de ATX stekker met een beschrijving van alle polen.
Ik had zelf wat nodig voor mijn eigen dell voeding, 'k wilde proberen de polen zo te wisselen dat ik hem voor een niet dell ATX moederbord kon gebruiken.
Is niet gelukt :(

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
12V is geel

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Meten = weten. Gewoon even met een multimeter aan de slag.

Kijk ook dit topic eens door: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

En de [EL]-tag is een beetje overbodig nu het complete subforum EL heet :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Topicstarter
AcouSE schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:39:
Meten = weten. Gewoon even met een multimeter aan de slag.

Kijk ook dit topic eens door: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
Ja alleen,
Op sommige plaatsen staat er 1200 volt op (O o)
En op sommige plaatsen 5.
Maar ik kan ff niets vinden vandaar dat ik ook een schema wil.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Brantje schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 18:00:
[...]

Ja alleen,
Op sommige plaatsen staat er 1200 volt op (O o)
En op sommige plaatsen 5.
Maar ik kan ff niets vinden vandaar dat ik ook een schema wil.
1200 :?
Hoe kom je daar nou weer bij?
En een schema voor deze voeding is er niet dus je zult met een multimeter aan de slag moeten. Zet dat ding op 100Volt DC en als je dan aan de 5/3.3/12 volt kant blijft met de multimeter kan er niets gebeuren.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat heb je nou nodig dan? Je vraagt om een schema, maar je startpost wijst er eerder op dat je de pinout van de connector die naar het moederbord moet wilt hebben. Als je alleen de pinout wilt; gewoon meten, meer dan 24V kan je niet over je klauwen krijgen, en dat voel je niet. Als je het schema wilt: vergeet het maar, die krengen komen de fabriek van Dell niet uit.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Ik heb schema's van schakelende voedingen bekeken en die kan je niet lezen zonder een hoop voorkennis.

Een schakelende voeding gaat de sinus van het net omzetten in gelijkspanning, vervolgens wordt hiermee een hoogfrequent signaal gemaakt dat naar een hoogfrequent transformator gaat.
Bij deze transfo wordt de secundaire spanning afgetakt en met electronica omgezet in de gewenste spanningen.
Een zeer snelle beschrijving van een schakelende voeding.

Vergeet het om er zelf een te ontwerpen tenzij je hogere studies electronica/electrotechniek doet en veel trail en error kan veroorloven (een kennis van mij is een specifieke schakelende voeding aan het ontwerpen als eindwerk)

als je wil weten waar de 12 volt zit:
kijk naar de pinnen van de uitgang en meet met een multimeter, dat is de snelste en veiligste methode.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

Een schema van deze specifieke voeding zul je waarschijnlijk niet snel vinden maar dit is een schema van hoe een ATX voeding ongeveer in elkaar zit.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-11 20:40
Brantje schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:49:

Dit staat er op de voeding:
12V=30A
5V=60A
3.3V=30A
Greetz brantje
Snap ik dat verkeerd of heb je er rode 32A en 63A stekkers aan zitten? >:)

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:55
P=U*i
12v: 360W
5v: 300W
3.3v: 99W
Ptot = 750W+
werkt je pa toevallig bij SARA ofzo ;)

Thuis hebben we hier een soort labvoeding, gebruiken we om van alles te testen. Die kan maximaal 30v@30A leveren en dat is een bakbeest van een kilo of 15, 30 cm breed, 50 cm lang, 25 cm hoog. Gezien het feit dat jouw voeding ook aan de stevige kant lijkt te zijn ben ik wel benieuwd naar een picje
kieltju schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 23:27:
[...]
Snap ik dat verkeerd of heb je er rode 32A en 63A stekkers aan zitten? >:)
_/-\o_ opvolger van molex: grote krachtstroomstekker voor de bruutste grafische kaarten en phase-change-turbo-intercooler-processor-vriezers

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

rooiekool schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 22:50:Thuis hebben we hier een soort labvoeding, gebruiken we om van alles te testen. Die kan maximaal 30v@30A leveren en dat is een bakbeest van een kilo of 15, 30 cm breed, 50 cm lang, 25 cm hoog. Gezien het feit dat jouw voeding ook aan de stevige kant lijkt te zijn ben ik wel benieuwd naar een picje
9 kansen op 10 is je labvoeding thuis een (gestabiliseerde) standaard voeding.
Deze voedingen wegen immens veel voor relatief weinig vermogen.
Dit komt omdat deze voor de spaningstransformatie gebruik maken van de 50Hz van het net.
Als je een signaal op een dergelijk lage frequentie wil transformeren heb je een hoop ijzer nodig voor de transfo.

Zoals ik hierboven al schreef stuurt een computervoeding (schakelende voeding) de transfo niet aan met een signaal van 50 Hz maar eerder een signaal van 50 a 100 kHz.
Vermits voor een transfo U/f een constante is heb je voor een hoogfrequente transfo veel minder ijzer nodig.
Waarom werken de meeste systemen niet hoogfrequent?
Nedeel van hoogfrequent te werken is dat je last krijgt van harmonischen en zeker voor een labvoeding is dit niet gewenst.

Een schatting van het opgegeven vermogen van deze voeding is 400 a 500 Watt
(opgegeven stromen zijn zelden bij combined load)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Pagina: 1