Dit weekend zag ik bij mij ouders op het belgische Canvas een discussie over evolutieleer versus bijbel. Aan tafel zat een professor genetica van de universiteit van Leuven en een sterrekundige (die de evolutieleer ondersteunden), er zaten ook 2 heren die het intelligent design volgenden en men liet ook een creationist aan het woord, die met de nodige ... kwam. De mond van mijn ouders viel open bij de uitstpraken van die creationist. Ik mag eigenlijk gerust zeggen dat ik volledig met de sterrekundige en geneticus eens was. Volgens hen is de evolutieleer met zijn wet van de sterkste , natuurlijke selectie en trail-and-error de meest logisch verklaring van hoe wij nu zijn, gestaafd met het DNA (blijkbaar komt 50% van ons DNA overeen met dat van een banaan), de fossielen,... Verder zeiden de 2 dat de wetenschap geen uitspraken doet over god simpelweg omdat er daar nog niets over gevonden is. Niet dat ie bestaat, niet dat ie niet bestaat. Ze vonden het wel logisch om religie en wetenschap te scheiden. Religie kan niets met wetenschap te maken hebben. Religie is meer iets van hoe mensen met elkaar en de natuur moeten leven, het gaat over het innerlijke, religie moet geen verklaring zijn van de dingen die wij zien. Anders ga je dingen verklaren of in de voeten schuiven van iets (zoals god) en dan hoef je verder ook geen verklaring meer te zoeken. Dan is de uitspraak "het was god, god was de horlogemaker" genoeg en kun je stoppen met onderzoeken. Wat absoluut het tegenovergestelde is van de wetenschap.RM-rf schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:06:
[...]
Volgens mij ga je nu zelf ook de fout door net te doen alsof bepaalde wetenschappelijke theorieen die als 'waar' gelden, een dogmatische warheid bevatten, die niet betwijfeld mag worden ....
Het is absoluut essentieel dat wetenschappers altijd vragen stellen, juist ook de waarheid van bepaalde theorieen 'im frage' stellen en op zoek gaan naar argumenten ertegen ...
De mensen van intelligent design vonden dat ze wel de religie aan wetenschap mochten koppelen. Maar dan vraag ik me af, de boedhisten (en ik schat 3/4 van de wereldbevolking) hebben een totaal ander beeld van hun god, hoe gaat een intelligent design daarmee om? En is het ook echt wel een intelligent design? Het aids virus is inderdaad iets heel intelligents en complex, maar het heeft wel een desastreus effect op de rest van je intelligent design. Overstromingen en aardbevingen hebben ook zo'n effect, was het dan wel zo intelligent of zit er toch iets anders achter.
Over die creationist, het is erg moeilijk te bewijzen dat de aarde maar een paar 1000 jaar oud is. De sterrekundige zei erover dit: alleen al die paar 1000 jaar. Dat zou betekenen dat het licht van sterren die miljoennen/miljarden lichtjaren hiervandaan zijn niet klopt. De afstanden zijn bepaald met meetkunde, lichtjaar met physica. Dus de hele klassieke meetkunde en physica, die ervoor zorgt dat we bruggen en huizen kunnen berekenen worden met 1 beweging de prullenbal ingesmeten. Deze meneer geloofde ook daadwerkelijk dat god als een rechter bij de toegang van de hemel staat, wie niet in god gelooft komt er niet in. Dus is het daar maar een lege plek, er mag geen moslim, jood, hindoe, noem maar op binnen. Misschien zelfs alleen maar de creationisten en moeten de katholieken en protestanten en al de rest ook buiten wachten. Tja... Met zo'n mensen kun je toch moeilijk blijven discussieren.
Wanneer houdt volgens jou het twijfelen aan een bepaalde theorie op? Moet ik nog altijd twijfelen of ik het scheppingsverhaal moet geloven of niet?
Misschien zijn er nog bepaalde gaten in de evolutieleer, de verklaring daarvoor is zo simpel. Ik citeer de sterrekundige weer: Stel dat men over een paar 100 jaar op zoek gaat naar de geschiedenis van het vliegtuig (en alle boeken zijn weg). Dan zal men heel veel boeing 747's vinden omdat er daar zoveel van zijn gebouwd en omdat die zoveel succes had. Maar juist de belangrijkste vliegtuigen als de Wright Flyer, het eerste aangedreven en bestuurde vliegtuig, die zijn zo moeilijk te vinden omdat er maar weinig van die vliegtuigen, die voor een verandering of nieuwe evolutie zorgden, gebouwd zijn. Eigenlijk klinkt het te simpel, maar het is wel zo.