Iblies schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 15:39:
Je wilt mensen van vandaag aanspreken op het gedrag van 100den jaren geleden.
Newsflash, Nederland was een van de grootste slavenhandelaren van de wereld.
Zijn weer van die argumenten waar niemand iets mee vooruitkomt. Iedereen blijft lekker in zijn eigen hok zitten en probeert andere standpunten belachelijk te maken zonder er eerst in te verdiepen.
Vraagje: is dat niet precies wat het vaticaan doet? Iemands standpunten totaal negeren, niet kijken naar feiten maar nog steeds een eigen mening opdringen (denk aan het hele condoom verhaal). Galileo is iets wat 100den jaren geleden gebeurd is, klopt, echter pas een 10tal jaar geleden is er een officieel excuusJE voor gekomen en kwam men ervoor uit dat men zovele eeuwen lang fout zat. Ik denk ook niet dat de visie van de kerk of dat de bijbel in die 100den jaren zoveel veranderd is. Vroeg Hitler niet raad aan de paus en dat de paus vervolgens niets zei? Het gaat me ook niet echt over dat fout zitten. Het gaat me vooral over die hele 'Wij hebben gelijk en jullie niet' houding. Ik word er ontzettend geirriteerd van als ik een protestant hoor verkondigen dat ie nooit een vriend zou kunnen zijn van een katholiek of vice versa. In de bijbel staat toch echt dat je je naaste lief moet hebben (wat voor geloof of mening hij ook heeft). Maar blijkbaar kan dat niet ofzo. Jij bent van mening dat de bijbel gelijk heeft, dat mag je. Maar je moet niet aan mij komen verkondigen dat ik een kortzichtige mening heb. De bijbel is iets wat een paar mensen heel lang geleden geloofden. Het was een boek dat die mensen gebruikten om dingen die ze niet konden verklaren toch uit te leggen. Het ontstaan van de aarde, het nut van de mens, waarom er in Zwitserland schelpen gevonden kunnen worden,... Voor mij is de bijbel een mooie bundel verhaaltjes net zoals het verzamelwerk van de gebroeders Grimm een mooie bundel verhaaltjes is of misschien ben je meer voor Harry Potter. Geloof ik in die boeken, nee, geloof ik in de boodschap en dat je tussen de regels moet lezen, ja. De belangrijkste boodschap die uit de bijbel gehaald kan worden is:"Behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden." Later echter zijn mensen die bijbel beginnen gebruiken voor andere zaken (zoals macht en geld), ze zijn gebouwen beginnen maken voor die zogezegde god. Ze leggen de nadruk op bepaalde zaken (zoals er is maar 1 god, de onze) en ze minimaliseren andere (heb je naaste lief, maar het is wel OK om Moren, Indianen,... de kop af te hakken). Om meer macht te krijgen zijn ze mensen bang beginnen maken met beelden van de hel, mensen krepperden in de goot maar de gebouwen werden bedekt met goud en waren vol met marmer. Mensen die de visie van dat waanbeeld wilden doorbreken werden heksen genoemd of werden geliquideerd, er werden kruistochten gehouden,... Over die slavenhandel: wie ging er mee? Juist, missionarissen, om de ongelovigen om te toveren tot gelovigen met de nodige straffen. Wil je voorbeelden van de 20ste eeuw? Ik weet dat mijn grootvader vroeger wanneer er een koe werd geslacht, de beste stukken aan de zusters moest geven anders kwam ie in de hel terecht, dan spreek ik van de jaren '50 en '60. Nog recenter: zegt het hele Noord-Ierland probleem je iets? Israel-Palestina, al die vrolijke terroristjes, in Indonesie en de Filipijnen, India, noem maar op, het zijn allemaal probleem doordat mensen een andere visie over god hebben en alleen hun visie is de juiste. Dat is toch om van te gaan huilen.
De visie die nu verspreid wordt over een god door de huidige gelovigen is in mijn ogen fout. Als er een hemel is, en god beslist wie erin komt met de toelatingseis 'geloof je in mij zoals in de visie van x (= katholieken of protestanten of joden of moslims of boedisten of indianen,...)' er echt is, dan denk ik dat de hemel een erg lege plaats moet zijn.
Enkel wanneer jij zegt dat god een verzamelnaam is voor dingen die we op dit moment niet kunnen verklaren zoals het ontstaan van het heelal, hoe er leven is gekomen op aarde, kwam de kip voor het ei of andersom... Dat is mijn god, dingen die ik niet kan verklaren. Hoe die god eruit moet zien, wat god nu aan het doen is, ik heb geen idee, ik ga daar ook geen boek over schrijven. Ik weet er absoluut niets over, ik weet niet hoe ik moet bewijzen dat ie bestaat of dat ie niet bestaat. Ik wou dat ik het kon.
P.S. zeg aub niet dat ik de bijbel niet gelezen heb. Als Belg heb ik 12 jaar lang les mogen volgen in katholieke scholen en genoten van priesters die de verhalen letterlijk namen tijdens de godsdienstles. Je weet nu ook dat ik katholiek ben, misschien wil je nu wel niets meer met me te maken willen hebben. Flauwe opmerking? Jammergenoeg denken veel mensen in Noord-Ierland zo, mensen die zich niet verdiept hebben in de standpunten van een ander...
edit: naja. laat maar hoor, met mensen die dit soort uitspraken doen:
Ik bedoel of evolutie uberhaupt bestaat, in de zin dat een organisme kan aanpassen/veranderen. Dat lijkt me onzinnig.
is het zinloos om in discussie te gaan, net zoals je beter niet discussieert met een volwassene die nog gelooft dat de paashaas bestaat.
[
Voor 4% gewijzigd door
Chubbchubb op 25-01-2006 16:51
]