Toon posts:

veel harde schijven gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ten eerste ben ik nogal een leek op dit gebied.
Ik las laatst dat iemand 6 harde schijven in zn pc had zitten. Omdat ik zelf ook wel aan uitbreiding toe ben zou ik weleens willen weten hoe je dat nou doet. Ik heb er zelf 2 schijven in zitten (gewone ata schijfjes, 200+120) en ik zou dus niet weten of het mogelijk is om dit verder uit te breiden.

Heb je er een speciaal moederbord voor nodig? Moeten het allemaal dezelfde schijven zijn (ata s-ata)? Er zijn vast wel meer dingen waar je op moeten letten...

wie kan me hier iets over vertellen :+

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Je kan zoveel harde schijven in je pc hangen als je wilt, mits je de ruimte en IDE/SATA aansluitingen hebt.. Ruimte bijmaken is wat lastiger, maar als je geen IDE/SATA poorten meer op je moederbord over hebt kan je dit gemakkelijk met een PCI kaartje oplossen.

Je hebt dan de keuze of je alle schijven los wilt hebben (elke schijf 1 of meerdere partities) of een RAID configuratie (De data verdeeld over verschillende schijven, wel meerdere partities mogelijk)..

Maar volgens mij is dit allemaal wel terug te vinden in de FAQ.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan mogelijk om een serial ata controller in mn pc te stoppen? Terwijl mn andere schijven dus gewoon IDE zijn. Draait dat naast elkaar?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

SATA en IDE naast elkaar kan gewoon. Moet je wel een SATA ondersteunende moederbord hebben :)
Thanks SYSOP :>

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 24-01-2006 15:40 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Outerspace schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 14:51:
SATA en IDE naast elkaar kan gewoon. Moet je wel een SATA ondersteunende moederbord hebben ;)
Wat is dit voor informatie?? Als hij een moederbord heeft waar hij ide schijven op aansluit kan hij gewoon een sata controller installeren en hier weer andere schijven op aansluiten.. Dit heeft niks met zijn moederbord te maken. Als je info post, zorg dan wel dat je weet waar je over schrijft.
Je kunt ook een scsi controller installeren en scsi schijven aansluiten.

Je moederbord heeft waarschijnlijk een pci bus, hier komen kaarten in, hier kun je elk hiervoor gemaakt type kaart inpluggen.Als je os deze kaarten ondersteund kun je dus installeren wat je witl.

Succes.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb geen idee wat het maximum aantal harde schijven is in een PC is maar dat ligt iig een stuk hoger dan de eerder genoemde 6 in een systeem. Vaak hebben moederborden maar 2 IDE kanalen waardoor je maximaal 4 IDE apparaten aan kan sluiten. Mocht de nood hoog zijn voor nog meer apparaten kan je extra zogenoemde 'I/O Controllers' kopen, deze steek je gewoon in een PCI slot waarna je nog meer apparaten kan aansluiten (kan SCSI, SATA of IDE zijn, of een combinatie). Prijzen kunnen behoorlijk varieren, maar Promise heeft vaak wel wat voor niet al te veel geld. Kijk hier eens rond.

Wat voor een schijven (fabrikant, type, grootte, interface) het zijn maakt niet uit, zolang je systeem de benodigde aansluitingen maar heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Lawrentium op 24-01-2006 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 14:54:
[...]

Wat is dit voor informatie?? Als hij een moederbord heeft waar hij ide schijven op aansluit kan hij gewoon een sata controller installeren en hier weer andere schijven op aansluiten.. Dit heeft niks met zijn moederbord te maken. Als je info post, zorg dan wel dat je weet waar je over schrijft.

Je moederbord heeft waarschijnlijk een pci bus, hier komen kaarten in, hier kun je elk hiervoor gemaakt type kaart inpluggen.Als je os deze kaarten ondersteund kun je dus installeren wat je witl.

Succes.
Ik was al bijna bezig om te kijken naar een ander moederbord |:(
maar het is me nu duidelijk. S-ATA controller kopen en ik kan uitbreiden
bedankt!

• Hahn
  • Laatst online: 22:21
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 14:36:
Je kan zoveel harde schijven in je pc hangen als je wilt, mits je de ruimte en IDE/SATA aansluitingen hebt..
Meer dan 24 (of eventueel 25) hardeschijven in één systeem zal waarschijnlijk niet lukken denk ik, of het alfabet moet worden uitgebreid :P

The devil is in the details.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Belangrijk: zie dat je voeding dat allemaal nog kan trekken!

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
December schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:13:
[...]
Meer dan 24 (of eventueel 25) hardeschijven in één systeem zal waarschijnlijk niet lukken denk ik, of het alfabet moet worden uitgebreid :P
Of je moet Linux gebruiken, dan zou je per interface 26 schijven aan kunnen sluiten, er van uit gaande dat het alfabet de limiet is.
Neobahamuth schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:14:
Is zeker belangrijk inderdaad, al is het verbruik per HD niet zo heel erg groot. Kan wel een probleem opleveren tijdens het opspinnen bij een koude boot, omdat een HD dan wel veel trekt.

[ Voor 33% gewijzigd door Lawrentium op 24-01-2006 15:22 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:40
[...]
AB, AC en AD geen probleem. Alleen windows zal het niet snappen ben ik bang :X

26 schijven of meer kan makkelijk, maar dan zullen het in een Raid config moeten worden geplaatst. Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die zoveel schjiven willen hebben, meer meerdere schijven onder 1 partitie

[ Voor 34% gewijzigd door Cardinal op 24-01-2006 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Neobahamuth schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:14:
Dat is wel het laatste waar je aan denkt, maar wel erg nuttig :)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:40
Lawrentium schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:18:
Is zeker belangrijk inderdaad, al is het verbruik per HD niet zo heel erg groot. Kan wel een probleem opleveren tijdens het opspinnen bij een koude boot, omdat een HD dan wel veel trekt.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:24:
[...]
Dat is wel het laatste waar je aan denkt, maar wel erg nuttig :)
Als je op 9 watt per hardeschijf rekent, dan kom je een heel eind.

Verwijderd

nouja 26 schijven....dan kun je geen cd-roms of dvd stations meer gebruiken of bijvoorbeeld een floppy drive die meestal de letter A: heeft

• Hahn
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:28:
nouja 26 schijven....dan kun je geen cd-roms of dvd stations meer gebruiken of bijvoorbeeld een floppy drive die meestal de letter A: heeft
Ik zei 24 of 25 schijven omdat ik rekening hield met het feit dat A: en B: meestal gereserveerd worden voor floppydrives :) En 25 partities is een betere woordkeuze denk ik, want in raid zou je met 2 schijven 1 partitie kunnen hebben.

The devil is in the details.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:29
cardinal808 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:28:
Als je op 9 watt per hardeschijf rekent, dan kom je een heel eind.
Mja, maar dat is alleen als de hardeschijf al draait.
Om een harde schijf op te starten heb je veel meer stroom nodig (20-30 watt)
Als je dus ook heel veel harde schijven hebt, zul je dus ook een hele zware voeding nodig hebben, of je moet gebruik maken van "delayed spinup". Deze laatste feature zit vaak bij de duurdere SCSI schijven. De Seagate Cheetah heeft dat bijvoorbeeld (deze schijf gebruik ik ook in een server van mij, en deze feature gebruik ik ook, omdat als alle 5 de schijven tegelijkertijd opstarten de voeding het niet trekt)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Sata schijven ondersteunen dat ook, alleen de boot time wordt zo lang :(

Maximaal aantal is erg hoog, neem zo oude moederboard van de goede oude tijd (ja toen hadden ze nog 8 sloten voor uitbreidingskaart) en stop ze allemaal vol met raid controllers. 80 schijven moet wel te doen zijn als je elektriche tijds net het toe laat.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 15:38 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

[...]

.
:X Je hebt compleet gelijk, bedankt :) Beetje dom van mij zelf :o

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-03 13:19
Jemig wat een kort lontje :/
Wat de persoon die je kwoot, waarschijnlijk bedoelt, is dat je, om sata harddisks aan te sluiten sata aansluitingen moet hebben, hetzij op je moederbord (dat is dus wat hij waarschijnlijk bedoelt met sata-enabled), hetzij via een insteekkaartje.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:40
Ikzelf heb op het moment 5 harde schijven in mijn pc hangen en dan nog een DVD-speler en een DVD-brander.
Dit heb ik dus zoals eerder genoemd gerealiseerd dmv een PCI kaartje (bij mij van het merk Promise).
Mijn uiteindelijk bedoeling is om 9 schijven in mijn pc te hebben zitten waarvan 1 Windows schijf, 4 normaal en 4 backup hiervan.
Daarnaast heb ik in mijn behuizing daarvoor een extra voeding geplaatst (in totaal bijna 1KW }) ).
Dit zodat ik de laatste voeding uit kan schakelen wanneer ik de backups niet nodig heb. Het is namelijk dan zo veilig mogelijk en als het mis gaat, dan ben ik in iedergeval die backups niet kwijt.
Overigens kun je een 2e voeding gewoon mee laten starten (bij mijn behuizing (CM Stacker) zat hier een verloop kabeltje voor).

Dus wil je je schijven zoals je de normale schijven hebt (geen RAID e.d.), dan zou ik voor een PCI kaart oplossing gaan of je moet een aansluiting hebben voor Serial ATA.

/edit,

die van mij starten vlak achter elkaar op, dus geen last van een piek. Ik heb ook geen idee of het met die extra voeding ook nog steeds zo is. Maar dat zien we dan wel weer.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 24-01-2006 15:45 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 21:50

EXX

EXtended eXchange

[...]
Das is voor Linux niet van toepassing. Voor Windows XP trouwens ook niet, je kunt een drive ook aan een folder hangen (net zoals je bij Linux een drive mount op een subdir).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Murmandamus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-02 23:14

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

After all is said and done, there is more said than done

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 21:17
EXX schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:45:
[...]
Das is voor Linux niet van toepassing. Voor Windows XP trouwens ook niet, je kunt een drive ook aan een folder hangen (net zoals je bij Linux een drive mount op een subdir).
Dat wilde ik dus juist gaan zeggen! ;)
Als men een dynamische partitie kiest, kun je (als ik het goed begrijp) zelfs meerdere harde schijven onder 1 driveletter of folder hangen.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Wirf schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:36:
Mja, maar dat is alleen als de hardeschijf al draait.
Om een harde schijf op te starten heb je veel meer stroom nodig (20-30 watt)
Als je dus ook heel veel harde schijven hebt, zul je dus ook een hele zware voeding nodig hebben, of je moet gebruik maken van "delayed spinup".
FYI: ik heb een 350 watt voeding, en 9 disks in m'n pc. Je kunt 'm zonder problemen aanzetten, terwijl 9*30 al gevaarlijk dicht bij die 350 komt, en dat terwijl er nog een cd-rom in zit, diverse PCI kaarten, processor, geheugen etc. Met 10 disks erin heb ik ook weleens gehad zonder problemen.

Staggered spinup heb ik niet.

Het lijkt mij dus dat een flinke bult schijven al gauw werkt met 'normale' voedingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Varienaja op 24-01-2006 16:35 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Chevy454
  • Niet online
Varienaja schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:34:
Het lijkt mij dus dat een flinke bult schijven al gauw werkt met 'normale' voedingen.
Hangt ervanaf. Sommige voedingen met 350W aanduiding gebruiken het piekvermogen als waarde, andere geven het gemiddelde vermogen af. Daarnaast zorgt een goede gelijkrichtiger voor een stabiele lijn, ook wanneer die even wat meer moet geven.

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 24-01-2006 16:43 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik had op me oude pc (MSI 648-Max/P4 2.4/1024) 11 HD's

Die had 2 ATA-133 controllers, dus kon 2 HD's aansluiten, want andere 2 had ik gebruikt voor cd/dvdwriter.

Dus..
2x onboard ATA-133 controller.
4x op Promise Tx2-133 (2 ports ATA-133 controller)
2x op Promise Tx2-133 (2 ports ATA-133 controller)
4x op Promise Tx4-150 (4 ports S-ATA-150 controller)

In principe kan ik er nog 2 in kwijt, maar me kast is helaas vol :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het lijkt me wel duidelijk dat dit heel eenvoudig te bereiken is met extra PATA/SATA aansluitingen, oftewel extra PATA/SATA controllers en die zijn ook in vorm van PCI kaarten beschikbaar ;)

Niet echt een topic waard, me dunkt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.