Wie kent het probleem niet, je hebt veeel data (films, dvd, software), maar je pc zit al propvol met hd's. Dan stap je over op externe opslag.
Je plaats alles op cd, dvd, maar dat heeft ook zijn nadelen:
- traag, bij het maken en achteraf terug plaatsen van data op pc
- koffer nodig, plastieke hoesjes om plaats te besparen
- films uitgeleend, dus niet onmiddelijk bij de hand
- materiaal gaat stuk, krassen, ouderdom (om termijn van 2j al 20 cd's van de 600 niet meer leesbaar)
Als je de berekening maakt is een hd, economisch veel goedkoper.
6 films op hd plaatsen: 3 min.
6 films op dvd (nero starten, alles instellen, branden, opschrift op dvd, in hoesje en in koffer plaatsen): 15 min.
achteraf film kopieren
HD, 35 sec per film
DVD (dvd zoeken, in pc steken, tegen dat film gekopieerd is, en terug in koffer) 3-5 min.
Als je kijkt naar prijs per GB, dan is HD het goedkoopst (aankoop + tijd voor te kopieren) en het snelst.
Je koopt 1, 2, 3 externe behuizingen, die raken even snel vol.
Daarna, denk je, ik heb niet elke keer een nieuwe behuizing nodig, dus je koopt nog enkel een nieuwe hd, je smijt de externe behuizing open, en swapt telkens de nodige hd.
Probleem dat ik tegenkwam, ik had een koffertje vol met hd's, dus moest ik telkens label op elke hd plaatsen om te weten wat waar stond.
Probleem bij het vele male in en uithalen van een hd in een externe behuizing:
- de hd krijgt meer schokken te verduren, telkens in en uitschuiven, soms eens lichtjes laten vallen (lomp zijn ofzo, gebeurde niet veel 1/20, maar net 1 te veel telkens hé).
- de IDE-kabel van de externe behuizing raakte stuk, door telkens eraan te trekken, na 100 keer in en uit, begon je al slijtage te zien, meestal trek je aan zijkant, waar de kabel vast zit aan het plastiek van de aansluiting durft dat na een tijde loskomen, zeker als de IDE-kabel goed vast zit aan een hd, moet je soms al ne keer ferm trekken.
Dus dacht ik, dit kan beter, ik wil iets dat ik kan blijven gebruiken.
optie 1: Silver Thermaltake Aluminum iCage of van Cooler Master
VOORDEEL: 3-4 extra hd's in pc met kooling
NADEEL: intern in pc, moeilijk verwisselbaar, maar 4 extra hd's, + je hebt extra aansluiting nodig op moederbord.
optie 2: aankopen van massa veel externe hd's
VOORDEEL: elke hd heeft eigen behuizing
NADEEL: kosten, plaatsing en voedingen (extra veel aansluitingen).
optie 3: een multi bay HD tower kopen
VOORDEEL: 3-4 HD's in 1 behuizing met cooling, aansluitbaar met 1 usb kabel
NADEEL: prijzig (zeker als je naar #8 systeem wilt), elke HD staat aan, moet nog steeds HD's swappen.
Tijdens mijn zoektocht op internet kwam ik dit interessant kabeltje tegen:
USB 2.0 to IDE Cable
Na aantal online-winkels af te lopen besloten om er 6 te kopen via duitse winkel, was toen het goedkoopst (11euro stuk dacht ik). Tevens ook een pci kaartje gekocht voor 8 extra usb poorten.
Vandaar de volgende opties:
optie 4: een nieuwe behuizing kopen en die ombouwen tot HD rack
VOORDEEL: valt minder op, zelfde handelingen om hd te plaatsen als gewone pc.
NADEEL: volledig custom ombouwen, extra rack's inbouwen om 20-30 hd's in te krijgen, moeilijk om kabels in een iets donkere kast aan te sluiten.
optie 5: zelf iets opbouwen van 0
VOORDEEL: je past het ontwerp aan aan je noden, zonder rekening te houden met bepaalde beperkingen van de andere opties.
NADEEL: VEEEEL werk (uitleg volgt)
Dus gekozen voor optie 5.
Dat was het eenvoudigste gedeelte, nu nog het kreng bouwen.
Na een lange voorstudie en af en toe wat raad gevraagt aan een andere knutselaar, bij deze dank aan Adnan, en vele uren doorgebracht in doe-het-zelf zaken, en materialen testen, kwam ik tot deze oplossing.
Een koffer kopen voor cd, dvd's, deze strippen (tussen-schot eruit).
Metalen latten kopen, op maat snijden, bevestigen.
WAARSCHUWING: enorm precicie maatwerk, hd's mogen niet horizontaal en verticaal schuin hangen.
Het grootste probleem was het inschuiven van een hd, en hij moest redelijk vast zitten.
Oplossing na vele testen met ijzer en plastiek materiaal:
GORDIJN-RAIL: het materiaal is zacht, beetje plooibaar, heeft een U vorm (belangrijk voor het inschuif effect, en het vasthouden van een hd).
Bevestigen van de hd's: 6 vijzen plaatsen in de gaten langs de zijkanten van de hd, maar niet volledig toe draaien. Zie foto.

Doordat de gordijn-rail van plastiek is geeft die een klein beetje mee, als je een hd in schuift. De gordijn-rail is "U" vormig, en net het middelste deel van de "U" daar schuif ik de hd's in. Door de vijzen niet volledig toe te draaien, passen die in de binnen kant van de "U", als de hd te los zit, haal je hem er terug uit, en draai de vijzen iets meer toe, terug insteken en kijken of de hd meer klemt. Dankzij 6 vijzen, zitten de hd's vast (soms moet ik redelijk trekken om ze nog los te krijgen.
In de koffer zitten 4 rijen hd's, keer 8, 7, 8, 7. De reden van dit schranken is het bevestigen van de gordijn-rail, dit werdt gedaan met een schroef die niet teveel uitstak, anders belemmert deze schroef de bevestigings-schroeven van de hd, die daar moeten passeren bij het in- en uitschuiven. Andere oplossingen met een rivetteer tang lukte niet, omdat de kop van de tang breder is dan de gordijn-rail.
Natuurlijk om het geheel cool te houden bij langdurig gebruik zit er langs de zijkanten coolers. Maar die staan meestal niet aan, enkel bij LAN gebruik. Meestal heb ik een paar nieuwe films die ik gewoon parkeer op een nog niet lege hd, en dan kan die terug afgekoppeld worden.

Aan de zijkant zitten 3 voedingen ingewerkt, was inclusief bij de aankoop USB 2.0 to IDE Cable, wel opletten, die voedingen werken niet bij schijven groter dan 200 GB (kan merk afhankelijk zijn). Oplossing zou zijn, gewoon een pc voeding bij plaatsen, maar dan best een small-factor voeding zoals in een barebone pc om plaats te besparen. Het rare is, dat ik wel met een tussenstuk, per voeding 2 hd's stroom geven (telkens hd's van 160 GB).

Om alles overzichtelijk te houden, heb ik met klevend print papier, labels op de hd's geplaatst. In mijn film lijst staat bij elke film op welke hd hij staat. Heb je 1 film nodig, dan kan je telefonist spelen met de kabel, aansluiten en kopieren. En hop naar de andere hd.
Tot slot:
- in de behuizing passen 30 hd's, reeds bijna vol, bij nood aan meer opslag, vervang ik de kleinste hd door een groter exemplaar. Afhankelijk van aantal hd's, groter of kleinere koffer gebruiken.
- elke hd kan appart aan gesloten worden, en eenvoudig uit de behuizing verwijderd worden.
- het installeren van nieuwe hd, is een fluitje van een cent.
- makkelijk verplaatsbaar.
- maximum aantal hd's tegelijk al aangesloten: 12 op 1 pc (en 6 in pc ook)
(6 met USB 2.0 to IDE Cable, 4 externe behuizing aansluitingen, 2 via IDE kabel op moederbord.
- 20 films kopieren via extern schijf van collega, duurt nu nog ongeveer 10 minuten (inclusief het opzoeken waar ze staan).
- een systeem met hd sleuven zo makkelijker zijn, die je in Compaq pc's allom tegen komt, wordt simpel bevestigt aan hd, en dan kan je die gewoon inschuiven, zoals hier:
http://www.thejemreport.c...ghs/images/cdrommount.jpg
Opmerkingen of vragen: SHOOT
nie pleuie (Asus vento 3600 rood, zo mmmm)