BigOnE 30 HD's in 1 case

Pagina: 1
Acties:
  • 750 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-enter
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-04 22:04
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/telnetdata/stufff/BiG-OnE-voorkant.jpg

Wie kent het probleem niet, je hebt veeel data (films, dvd, software), maar je pc zit al propvol met hd's. Dan stap je over op externe opslag.

Je plaats alles op cd, dvd, maar dat heeft ook zijn nadelen:

- traag, bij het maken en achteraf terug plaatsen van data op pc
- koffer nodig, plastieke hoesjes om plaats te besparen
- films uitgeleend, dus niet onmiddelijk bij de hand
- materiaal gaat stuk, krassen, ouderdom (om termijn van 2j al 20 cd's van de 600 niet meer leesbaar)

Als je de berekening maakt is een hd, economisch veel goedkoper.
6 films op hd plaatsen: 3 min.
6 films op dvd (nero starten, alles instellen, branden, opschrift op dvd, in hoesje en in koffer plaatsen): 15 min.

achteraf film kopieren
HD, 35 sec per film
DVD (dvd zoeken, in pc steken, tegen dat film gekopieerd is, en terug in koffer) 3-5 min.

Als je kijkt naar prijs per GB, dan is HD het goedkoopst (aankoop + tijd voor te kopieren) en het snelst.

Je koopt 1, 2, 3 externe behuizingen, die raken even snel vol.
Daarna, denk je, ik heb niet elke keer een nieuwe behuizing nodig, dus je koopt nog enkel een nieuwe hd, je smijt de externe behuizing open, en swapt telkens de nodige hd.

Probleem dat ik tegenkwam, ik had een koffertje vol met hd's, dus moest ik telkens label op elke hd plaatsen om te weten wat waar stond.

Probleem bij het vele male in en uithalen van een hd in een externe behuizing:
- de hd krijgt meer schokken te verduren, telkens in en uitschuiven, soms eens lichtjes laten vallen (lomp zijn ofzo, gebeurde niet veel 1/20, maar net 1 te veel telkens hé).
- de IDE-kabel van de externe behuizing raakte stuk, door telkens eraan te trekken, na 100 keer in en uit, begon je al slijtage te zien, meestal trek je aan zijkant, waar de kabel vast zit aan het plastiek van de aansluiting durft dat na een tijde loskomen, zeker als de IDE-kabel goed vast zit aan een hd, moet je soms al ne keer ferm trekken.

Dus dacht ik, dit kan beter, ik wil iets dat ik kan blijven gebruiken.

optie 1: Silver Thermaltake Aluminum iCage of van Cooler Master
VOORDEEL: 3-4 extra hd's in pc met kooling
NADEEL: intern in pc, moeilijk verwisselbaar, maar 4 extra hd's, + je hebt extra aansluiting nodig op moederbord.

optie 2: aankopen van massa veel externe hd's
VOORDEEL: elke hd heeft eigen behuizing
NADEEL: kosten, plaatsing en voedingen (extra veel aansluitingen).

optie 3: een multi bay HD tower kopen
VOORDEEL: 3-4 HD's in 1 behuizing met cooling, aansluitbaar met 1 usb kabel
NADEEL: prijzig (zeker als je naar #8 systeem wilt), elke HD staat aan, moet nog steeds HD's swappen.

Tijdens mijn zoektocht op internet kwam ik dit interessant kabeltje tegen:

USB 2.0 to IDE Cable

Na aantal online-winkels af te lopen besloten om er 6 te kopen via duitse winkel, was toen het goedkoopst (11euro stuk dacht ik). Tevens ook een pci kaartje gekocht voor 8 extra usb poorten.

Vandaar de volgende opties:

optie 4: een nieuwe behuizing kopen en die ombouwen tot HD rack
VOORDEEL: valt minder op, zelfde handelingen om hd te plaatsen als gewone pc.
NADEEL: volledig custom ombouwen, extra rack's inbouwen om 20-30 hd's in te krijgen, moeilijk om kabels in een iets donkere kast aan te sluiten.

optie 5: zelf iets opbouwen van 0
VOORDEEL: je past het ontwerp aan aan je noden, zonder rekening te houden met bepaalde beperkingen van de andere opties.
NADEEL: VEEEEL werk (uitleg volgt)

Dus gekozen voor optie 5.

Dat was het eenvoudigste gedeelte, nu nog het kreng bouwen.
Na een lange voorstudie en af en toe wat raad gevraagt aan een andere knutselaar, bij deze dank aan Adnan, en vele uren doorgebracht in doe-het-zelf zaken, en materialen testen, kwam ik tot deze oplossing.

Een koffer kopen voor cd, dvd's, deze strippen (tussen-schot eruit).
Metalen latten kopen, op maat snijden, bevestigen.
WAARSCHUWING: enorm precicie maatwerk, hd's mogen niet horizontaal en verticaal schuin hangen.

Het grootste probleem was het inschuiven van een hd, en hij moest redelijk vast zitten.

Oplossing na vele testen met ijzer en plastiek materiaal:
GORDIJN-RAIL: het materiaal is zacht, beetje plooibaar, heeft een U vorm (belangrijk voor het inschuif effect, en het vasthouden van een hd).

Bevestigen van de hd's: 6 vijzen plaatsen in de gaten langs de zijkanten van de hd, maar niet volledig toe draaien. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/telnetdata/stufff/BiG-OnE-vijzen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/telnetdata/stufff/BiG-OnE-inwendig.jpg

Doordat de gordijn-rail van plastiek is geeft die een klein beetje mee, als je een hd in schuift. De gordijn-rail is "U" vormig, en net het middelste deel van de "U" daar schuif ik de hd's in. Door de vijzen niet volledig toe te draaien, passen die in de binnen kant van de "U", als de hd te los zit, haal je hem er terug uit, en draai de vijzen iets meer toe, terug insteken en kijken of de hd meer klemt. Dankzij 6 vijzen, zitten de hd's vast (soms moet ik redelijk trekken om ze nog los te krijgen.

In de koffer zitten 4 rijen hd's, keer 8, 7, 8, 7. De reden van dit schranken is het bevestigen van de gordijn-rail, dit werdt gedaan met een schroef die niet teveel uitstak, anders belemmert deze schroef de bevestigings-schroeven van de hd, die daar moeten passeren bij het in- en uitschuiven. Andere oplossingen met een rivetteer tang lukte niet, omdat de kop van de tang breder is dan de gordijn-rail.

Natuurlijk om het geheel cool te houden bij langdurig gebruik zit er langs de zijkanten coolers. Maar die staan meestal niet aan, enkel bij LAN gebruik. Meestal heb ik een paar nieuwe films die ik gewoon parkeer op een nog niet lege hd, en dan kan die terug afgekoppeld worden.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/telnetdata/stufff/BiG-OnE-zijkant.jpg

Aan de zijkant zitten 3 voedingen ingewerkt, was inclusief bij de aankoop USB 2.0 to IDE Cable, wel opletten, die voedingen werken niet bij schijven groter dan 200 GB (kan merk afhankelijk zijn). Oplossing zou zijn, gewoon een pc voeding bij plaatsen, maar dan best een small-factor voeding zoals in een barebone pc om plaats te besparen. Het rare is, dat ik wel met een tussenstuk, per voeding 2 hd's stroom geven (telkens hd's van 160 GB).

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/telnetdata/stufff/BiG-OnE-voedingen.jpg

Om alles overzichtelijk te houden, heb ik met klevend print papier, labels op de hd's geplaatst. In mijn film lijst staat bij elke film op welke hd hij staat. Heb je 1 film nodig, dan kan je telefonist spelen met de kabel, aansluiten en kopieren. En hop naar de andere hd.

Tot slot:

- in de behuizing passen 30 hd's, reeds bijna vol, bij nood aan meer opslag, vervang ik de kleinste hd door een groter exemplaar. Afhankelijk van aantal hd's, groter of kleinere koffer gebruiken.
- elke hd kan appart aan gesloten worden, en eenvoudig uit de behuizing verwijderd worden.
- het installeren van nieuwe hd, is een fluitje van een cent.
- makkelijk verplaatsbaar.
- maximum aantal hd's tegelijk al aangesloten: 12 op 1 pc (en 6 in pc ook)
(6 met USB 2.0 to IDE Cable, 4 externe behuizing aansluitingen, 2 via IDE kabel op moederbord.
- 20 films kopieren via extern schijf van collega, duurt nu nog ongeveer 10 minuten (inclusief het opzoeken waar ze staan).
- een systeem met hd sleuven zo makkelijker zijn, die je in Compaq pc's allom tegen komt, wordt simpel bevestigt aan hd, en dan kan je die gewoon inschuiven, zoals hier:

http://www.thejemreport.c...ghs/images/cdrommount.jpg

Opmerkingen of vragen: SHOOT

nie pleuie (Asus vento 3600 rood, zo mmmm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
>:) , een leuke verzammeling, maar hoeveel gb/tb is het bij elkaar. (en allemaal gevuld :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Jammer dat je ze niet allemaal tegelijk werkend kan hebben :9

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Ziet er mooi uit! _/-\o_
Maar hoeveel heeft het wel niet gekost, al die schijven?

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-enter
nu zit ik ongeveer aan 4 TB opslagruimte.
waarvan, ongeveer 3,5 TB in gebruik is.

Natuurlijk later, vervangbaar door grotere HD's.
160 GB ipv 500 GB en je hebt een koffer met 15 TB.
Maar die moeten dan nog eerst betaalbaar worden die hd'tje, en voorlopig nog niet nodig, maar t'zal nie meer lang duren.

Kostprijs: tja, elke keer dat ik naar lan-party ga (om de 3-4 maand) koop ik gewoon 1 nieuwe HD.

30 tegelijk aansluiten is mogelijk, koop 30 IDe-USB kabeltjes, en 2 extra pci kaartjes met elk 8 usb poorten. Maar da zou beteke overkill zijn, omdat het vooral data opslag is, die niet continu nodig is.

Voor lan, met DC++, staan er gemiddeld toch wel 10 tegelijk aan.

[ Voor 44% gewijzigd door re-enter op 19-01-2006 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Laatst online: 03-02 14:57
4 TERABYTE ???

Djuus, respect! _/-\o_

Dát is nog eens ruimte om films op te slaan....
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
als je die hdd's gat vervangen, neem dan s-ata, dan kun je ze zo eruit trekken mocht je dat willen

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 22:29

antipode

-=Got is in the details=-

Heb je 1 film nodig, dan kan je telefonist spelen met de kabel, aansluiten en kopieren. En hop naar de andere hd.
Is hiervoor niet nog iets praktischer te bedenken, nu heb je nog steeds te maken met slijtende kabels, zo lijkt me. Ik stel me een soort koppelstation voor

Wat ik me nog meer afvraag is wat jij in het dagelijkse leven eigenlijk doet met het rondzeulen van een dergelijke hoeveelheid data?? Run je een mobiele digitale videotheek ofzo :? (Toevallig in de buurt van Groningen? Dan wil ik wel lid worden :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Laatst online: 02-10-2023
antipode schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:09:
[...]Toevallig in de buurt van Groningen? Dan wil ik wel lid worden :+ )
Mwoah.. Gent ligt er niet echt in de buurt nee... 8)

Ziet er wel goed uit ja. Kan me zo voorstellen dat je zeer populair bent op lan parties.... mits je de laatste releases meezeult natuurlijk.... ;)

Zijn er nog meer van dit soort mods?

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-enter
nope, is privé, heb geen uitleenpasjes.
Maar kom soms wel in groningen, héhé.

Als je goed kijkt naar de aansluiting van die kabels, dan kan je die niet meer stuk trekken, want de kabel zit bevat in een hard plastie omhulsel dat je goed kan vast nemen.

Alleen opletten tijdens het aansluiten dat je geen pinnen scheef trekt, maar doordat je er goed aan kan, is dat geen probleem, recht op, recht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:33

TommyGun

Stik er maar in!

Tering echt ziekelijk dit :D Netjes hoor. 4 TB O+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Leuk gedaan, ik loop al een tijdje naar zoiets te zoeken.

Maar als je gebruik gaat maken van SATA disken (ATA verdwijnt toch) wordt je leven nog makkelijker. Er zijn SATA kabels tokoop van 50 cm (http://www.icomputers.nl/...D=2229&S_ID=452&SS_ID=825) voor 3 euro. Deze zijn uiteraard aan te sluiten via een IO-controller en voeding kan je eventueel uit je kast zelf halen (eventueel een CM stacker met 2 voedingen bijv)..

Ik weet alleen niet hoeveel IO-controllers (met harddisks) een normaal moederbord aankan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Laatst online: 03-09 13:59
Ik denk dat je ide converter wel flink gaat slijten zo. En idd je moet enorm oppassen dat je de pinnetjes niet krom trekt (heb zelf ook 1 usb naar ide converter, gewoon omdat het soms handig is). Ik brand wel alles op dvd (kan niet wachten op blueray >:) ), volgens mij is dat per gig toch goedkoper hoor... nog geen euro per 4.38 gig, waar koop jij je hd's als dat goedkoper is :? Of reken je de extra tijd dat het je kost ook mee?

Moet wel toegeven dat het een gaaf project is 8)

[ Voor 14% gewijzigd door stefan001 op 19-01-2006 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
kan je niet gewoon een usb hub in de kast maken?

Gaat wel tenkoste van je performance denk ik, maar dan kan je alles gewoon aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-enter
SATA is idd toekomst, heb onlangs kast gezien met aan de achterkant 2 SATA aansluitingen, maw, binnenkort zullen er wel pci kaartjes uitkomen met 4 sata uitgangen.

En aansluiten op voeding van pc, mja, 10 Watt per HD ongeveer, dan kan ik beter zo'n barebone-shuttle voeding in pc pleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
Ik zit te denken aan 24x250, ondanks dat dit de komende jaren er nog niet zal komen, maar heel cool dit, echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:55
stefan001 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:29:
Ik denk dat je ide converter wel flink gaat slijten zo. En idd je moet enorm oppassen dat je de pinnetjes niet krom trekt (heb zelf ook 1 usb naar ide converter, gewoon omdat het soms handig is). Ik brand wel alles op dvd (kan niet wachten op blueray >:) ), volgens mij is dat per gig toch goedkoper hoor... nog geen euro per 4.38 gig, waar koop jij je hd's als dat goedkoper is :? Of reken je de extra tijd dat het je kost ook mee?

Moet wel toegeven dat het een gaaf project is 8)
Zoals TS al zegt, dvds moeten hele tijd in en uit station, en dvds zijn minder lang houdbaar dan hdd's...

Verder veel lof voor je collectie _/-\o_ . Het zou echt 1337 zijn om alles in 1 keer aan sluiten ;) . Maarja dan heb je dus ook meer connectoren etc nodig...

Learn to forget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Misschien een leuke uitbreiding, om een klein mobo'tje met CPU en RAM (Via EPIA) in je koffer te zetten, zodat alles tegelijk aangesloten kan zijn en je gewoon een UTP kabel als aansluiting hebt.

Verder wel erg mooi projectje, had ik maar het geld om steeds nieuwe HD te kunnne kopen :'(

Wat kost deze koffer eigenlijk aan stroom? Of heb je dat nooit gemeten?

[ Voor 14% gewijzigd door Berik op 19-01-2006 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
SATA heeft de toekomst voor dit project idd. Een beetje tweaker kan de sata en molexjes (of echte sata-aansluitingen) in zijn kast modden, zodat het gemakkelijk aan te sluiten is :). Maar dvd's zijn lang genoeg houdbaar voor mij hoor, tegen de tijd dat blueray mainstream is (of zelfs holodisc :9 ) kopieer ik alles daar op. Kost veeeel minder ruimte 8). Ik denk dat mijn dvd's wel 20 jaar op zijn minst meegaan. Cd's van 5 jaar oud doen het hier ook nog prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

re-enter schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:37:
SATA is idd toekomst, heb onlangs kast gezien met aan de achterkant 2 SATA aansluitingen, maw, binnenkort zullen er wel pci kaartjes uitkomen met 4 sata uitgangen.

En aansluiten op voeding van pc, mja, 10 Watt per HD ongeveer, dan kan ik beter zo'n barebone-shuttle voeding in pc pleuren
Mijn mobo (P5AD2-E) heeft standaard al 8 S-ATA aansluitingen, in de doos zat ook een pci-bracket met twee S-ATA aansluitingen die je door moet lussen naar je mobo. Dit kan je dus redelijk makkelijk zelf maken :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Voor degenen die roepen dat het leuk zou zijn om alles tegelijk aan te sluiten bedenk je es een paar dingen:

1) De voeding moet immens zwaar zijn
2) Het maakt een pokke herrie
3) Al die hdd's maken het ook behoorlijk warm, zeker als ze met 24 op elkaar gepakt zitten
4) Waarom zou je echt alles tegelijk beschikbaar moeten hebben?

Wat ik wel zou aanraden is voor elke harddisk zo'n usb ding te halen en dan een automatisch usb patch panel maken. Een soort harddisk jukebox die keurig de usb afkoppelt, de spanning van de harddisk uitzet, de volgende aan de usb hangt en de spanning op de schijf zet. Dan zou je met een goed stuk catalogus software en een (bv serieele) kabel je data heel makkelijk toegangkelijk maken. Eventueel zou ik daar wel over willen nadenken om een deel voor je te ontwerpen zodra m'n tentamens zijn afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
sebastius schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 14:58:
1) De voeding moet immens zwaar zijn
aantal HD's x 15.. Met een 400watt voeding kan je dus al redelijk je gang gaan
2) Het maakt een pokke herrie
Ik denk ook niet dat je zo'n setup in je huiskamer wilt ;)
3) Al die hdd's maken het ook behoorlijk warm, zeker als ze met 24 op elkaar gepakt zitten
Het zal idd wel verstandig zijn wat fannetjes te plaatsen. Maar als je dat slim aanpakt moet het te doen zijn. Ik ga er ook vanuit dat je enige vorm van monitorring doet met zo'n setup!
4) Waarom zou je echt alles tegelijk beschikbaar moeten hebben?
Het is gewoon wel cool.. Min of meer een soort SAN@home ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 12:54
vind het wel stoer, wat Brerik al zegt, zou een via epia er mooi bij inpassen met een kale windows installatie of met linux + samba erop, dan heb je pas echt een mooie mobiele file-server

maar ts als jij het zo ook goed vind is dat natuurlijk ook prima

[ Voor 88% gewijzigd door shure-fan op 19-01-2006 15:21 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-enter
zelf als je een mini voeding extern gebruikt om alles 1 in 1 keer aan te sluiten, kom je met 300 Watt ruim voldoende, 10 Watt per hd.

Maar 80% van de tijd staat er maar 2 tegelijk aan, soms 3,4.

En geluid, nihil, een hd maakt minder lawaai dan de gemiddelde ventilator. of je nu 1of 10 tegelijk aanzet, enkel als die cooler aan zijkant aanstaat, dan maakt het ferm lawaai, maar das enkel op lan-party's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik zie trouwens dat je de schroefjes half in de hd's draait, en vervolgens op de rail plaatst. Ligt de hd dan wel vast :? Lijkt me niet erg goed met het verplaatsen, dan schokt het nogal. Ook kan er, als zo'n hd bij het verplaatsen van de koffer steeds heen en weer schuift, een schroefje los raken (dat gebeurt, ik heb heeeel veel met meccano gespeeld vroegah 8)). Dat probleem is wel op te lossen met een drupje secondelijm, of nog beter, een beetje verf.

Hoe dan ook denk ik dat het beter is om de hd's GOED vast te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Jammer dat het IDE is, omdat IDE nog wel eens de neiging heeft om schuine tandjes te hebben, of af te breken.. SATA zou makkelijker zijn geweest, ook omdat SATA hot swap is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
stefan001 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:34:
Ik zie trouwens dat je de schroefjes half in de hd's draait, en vervolgens op de rail plaatst. Ligt de hd dan wel vast :? Lijkt me niet erg goed met het verplaatsen, dan schokt het nogal. Ook kan er, als zo'n hd bij het verplaatsen van de koffer steeds heen en weer schuift, een schroefje los raken (dat gebeurt, ik heb heeeel veel met meccano gespeeld vroegah 8)). Dat probleem is wel op te lossen met een drupje secondelijm, of nog beter, een beetje verf.

Hoe dan ook denk ik dat het beter is om de hd's GOED vast te maken :).
Die schroeven moeten juist niet helemaal in de HD, omdat ze anders niet in die sleuven passen. Verder lijkt het vast zitten me niet zo'n probleem, gewoon iets langere schroeven gebruiken dan normaal zodat er nog steeds genoeg van de schroef in de HD zelf zit.

En aangezien er 6 schroeven per hardeschijf in zitten is het niet zo erg als er één of twee een beetje lostrillen. Voordat je die HD er weer in schuift gewoon even de schroeven controleren en eventueel aandraaien en er kan vrij weinig gebeuren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:08

ReseTTim

Chocolate addicted

STOER B) :Y)

btw check die apple Xserve :P dat is design en 7TB en kost maar 14k :X :P

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-enter
Ik weet dat het veel tekst is, maar stond in origineel tekst:

Door de vijzen niet volledig toe te draaien, passen die in de binnen kant van de "U", als de hd te los zit, haal je hem er terug uit, en draai de vijzen iets meer toe, terug insteken en kijken of de hd meer klemt. Dankzij 6 vijzen, zitten de hd's vast (soms moet ik redelijk trekken om ze nog los te krijgen.

Doordat de vijzen met hun kop tusse de 2 uitstekende hoekjes van de gordijn-rail zit. De schijf zal vaster zitten, als de vijzen meer toegedraaid zijn.

En geloof me maar, geen enkele schijf zal trillen of eruit schuiven, zal later op avond eens foto nemen, met case schuin!

En elke ATA schijf is makkelijk te vervangen door een SATA broertje, dus de case, blijft bruikbaar de komende jaren. En dan nog enkel een soort SATA hub, met switch op, en ikke tevreden

[ Voor 27% gewijzigd door re-enter op 19-01-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom hang je dit niet een Firewire? dat is performancewijs nog een stuk interessanter (ik wil mijn USB ding eigenlijk vervangen door Firewire, maar moet de juiste modules nog zien te vinden :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er goed uit, je bent al wel verder dan ik, ik zit nu op 1.5T.

ik heb ook een tijd lopen nadenken hoe ik het ruimte probleem aan zou pakken.
en ik heb besloten om het in de pc te houden, tenminste als ik via een winkel aan een leverancier duidelijk kan maken dat de SATAII 150 SX8 wel bestelbaar is bij promise..............
en dat zal dan via een mamaplan met 4 pci-X sloten op die kaarten aangesloten worden.
om dat in een kast te herbergen, heb ik gekozen voor een Chenbro SR103 die ik uit engeland besteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Zeeeeeeeeer leuk gedaan :*)

Toen ik het plaatje zag en daarna begon te lezen dacht ik ja tuurlijk... hoe anders :D

Maar ken je mij nie wat geld doen ;) Je hebt er blijkbaar genoeg van

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Ik vind het heel raar als je al dat geld hebt voor die hdd's, dat je niet een deftige raid opstelling maakt. i.p.v. elke keer een ide schijf te kopen een sata schijf.
Natuurlijk kost je dit wel een moederbordje en een raid controller, maar het geheel werkt veeeel sneller indien in raid 0 en is hot swappable.
Als je schijven toch bijna vol zijn, zou ik gewoon opneiuw beginnen.
Als je nog een hdd koopt neem een sata schijf. die zal wss toch 0.5TB worden aangezien je in de volgende hdd-setup wel wat meer plaats zal moeten hebben. Neem nu bv 16 sata schijven (dus twee rijen de rest is plaats voor moederbord en voeding.
16 x 0.5TB = 8TB.
misschien zijn er moederborden die zo klein zijn dat je 3 rijen van 8 kan dan heb je dus 12TB >:)
Dan neem je natuurlijk zo een moederbord waarbij je 2 keer een giggabit aansluiting hebt en dan kan je op een lan 1 aansluitng rechtsreeks op de server aansluiten en de andere op jouw pc.
Nu vind ik wel wel al geschift dat je 4TB ter beschikking hebt.

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 24-09 22:37
Terw_Dan schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:57:
Waarom hang je dit niet een Firewire? dat is performancewijs nog een stuk interessanter (ik wil mijn USB ding eigenlijk vervangen door Firewire, maar moet de juiste modules nog zien te vinden :P).
De doorvoer snelheid van USB2 ligt hoger dan firewire ...
480mbps voor USB2 en 400 voor firewire

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 4TB is wel allemaal legaal he?
Anders krijg je BIG in je nek en dat wil je niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:08

JCG

PA1JCG

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:03:
Die 4TB is wel allemaal legaal he?
Anders krijg je BIG in je nek en dat wil je niet. :+
Dan kunnen ze gelijk de illegaal gedownloade zut per persoon bij stellen. Want als ze het 1 keer zien, betekend dat natuurlijk dat elke lanpartie bezoeker dat heeft ;)

Maar ik vind een prachtig ding, ik hoop dat je er veel lol mee mag hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.art
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2024
kewl :D

als je nou met USB-hubs gaat werken, zoals eerder vertelt, maar dan simpele aan/uit schakelaar bij de voeding van iedere HD plaatst?? hoef je geen stekkers te verwisselen, alleen schakelaars omzetten :) of denk ik nou te simpel??

ben je meer een telefoniste uit de jaren 30 ipv de jaren 0 :)

betreft illegaal > tis geloof ik volkomen legaal om te downloaden.. als iemand jou in de stad een gratis dvd aanbiedt, mag je de ook aannemen.. je mag alleen niet verder verspreiden... correct me if Im wrong, of ook niet niet want das off-topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is een scsi hdd rack niet makkelijker? wel zwaarder maar die dingen zijn wel vaak hot swap en geen kabel slijtage. ik heb er nog wel 1 liggen met 4 hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 24-09 22:37
scsi = duur !

Niet echt handig als je veel wilt opslaan

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

b.art schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:42:
kewl :D

als je nou met USB-hubs gaat werken, zoals eerder vertelt, maar dan simpele aan/uit schakelaar bij de voeding van iedere HD plaatst?? hoef je geen stekkers te verwisselen, alleen schakelaars omzetten :) of denk ik nou te simpel??

ben je meer een telefoniste uit de jaren 30 ipv de jaren 0 :)

betreft illegaal > tis geloof ik volkomen legaal om te downloaden.. als iemand jou in de stad een gratis dvd aanbiedt, mag je de ook aannemen.. je mag alleen niet verder verspreiden... correct me if Im wrong, of ook niet niet want das off-topic :P
Die schakelaars wel effe leuk bestuurbaar maken met een database op je PC he? Dat is natuurlijk de grote sport als je een beetje goede administratie hebt, dat je zegt ik wil DIE film, dat het ding zelf de goede harddisk aanzet en het eraf trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dash_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-01-2024
sebastius schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:41:
[...]

Die schakelaars wel effe leuk bestuurbaar maken met een database op je PC he? Dat is natuurlijk de grote sport als je een beetje goede administratie hebt, dat je zegt ik wil DIE film, dat het ding zelf de goede harddisk aanzet en het eraf trekt.
Kan je met USB zonder de computer opnieuw op te starten andere harde schijven aansluiten? Ik heb slechte evaringen met schijven verwisselen terwijl mijn computer aan staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 11:09
Dat probleem is wel op te lossen met een drupje secondelijm, of nog beter, een beetje verf.
Nog beter, een druppeltje transparante nagellak. Ik had vroegah een bril, met schroefjes die altijd los trilden. Beetje nagellak er overheen gebeurt en niks mee.
Natuurlijk kost je dit wel een moederbordje en een raid controller, maar het geheel werkt veeeel sneller indien in raid 0 en is hot swappable.
Als je in raid 0 werkt, is het niet hot swappable. Raid 0 verdelld de bestanden over de schijven, en als je er 1 uit haalt mis je opeens de helft van je bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chewbacca
  • Laatst online: 22-09 21:44
Sine schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 21:49:
[...]

USB belast je host-CPU veel zwaarder dan firewire.
En er bestaat al langere tijd zoiets als firewire800.

Ben ook al tijden op zoek naar betaalbare firewire(800)<->ATA bridges voor mijn DIY-netapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het een idee zijn, als je toch alles tegelijkertijd aan wil hebben staan om over te stappen op firewire? Er zijn een aantal IDE -> Firewire convertors die een dubbele firewire aansluiting hebben. Een voor de verbinding zelf, en een aansluiting om hem door te lussen. Dan zou je dus met 6 FW (twee PCI kaarten) aansluitingen in je PC'tje per aansluiting 4 schijven aan kunnen spreken. Dat lijkt me ook redelijk bevorderlijk voor de doorvoersnelheid (DC++ ~10 slots). Het enige nadeel zijn de kosten, die convertors en kabels zijn namelijk zeker niet goedkoop.
Sine schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 21:49:
[...]

Doorvoersnelheid Schmoorvoersnelheid. USB is rennen en stilstaan, Firewire is heel erg constant qua data transfer. Per saldo is bij het kopieren van files is Firewire nagenoeg altijd sneller (alleen bij kleine hoeveelheden data gaat USB2.0 iets sneller), en dan hebben we het nog niet eens over Firewire 800.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2006 09:03 . Reden: spuit 11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 17:16

Gerco

Professional Newbie

Euhm... denk je wel aan backups? Met 3.5TB aan data stort je wereld compleet in als je geen backup hebt en er gebeurt wat :'(

Ik neem aan dat je dit alles onder Windows wilt gebruiken? Anders zou je niet zo moeilijk hoeven doen met al die verschillende HD's, maar kun je gewoon alles in 1 (of meer) volume(s) hangen door gebruik te maken van LVM. Moeten ze wel allemaal tegelijk aanstaan helaas, maar dan moet je ze maar gewoon in een kast wegstoppen :)

Het idee van een goedkoop EPIA bordje in de koffer en een UTP aansluiting erop is helemaal vet, dan heb je echt een SAN en kun je de HDs nog in raid5 draaien als je dat leuk vind ook. Plus dat je dan al die USB crap niet meer nodig hebt en gewoon netwerkdrives kunt mappen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:08

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:03:
ziet er goed uit, je bent al wel verder dan ik, ik zit nu op 1.5T.

ik heb ook een tijd lopen nadenken hoe ik het ruimte probleem aan zou pakken.
en ik heb besloten om het in de pc te houden, tenminste als ik via een winkel aan een leverancier duidelijk kan maken dat de SATAII 150 SX8 wel bestelbaar is bij promise..............
en dat zal dan via een mamaplan met 4 pci-X sloten op die kaarten aangesloten worden.
om dat in een kast te herbergen, heb ik gekozen voor een Chenbro SR103 die ik uit engeland besteld heb.
neej koop dan zon supermicro kaartje bijv.. is niet bootable maar wel goedkoop en 8poorts..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReseTTim schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:00:
[...]

neej koop dan zon supermicro kaartje bijv.. is niet bootable maar wel goedkoop en 8poorts..
heb em gevonden, bedankt voor de tip !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

kun je op die kabels van jou ook een kabel met TWEE ide aansluitingen knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
  • Laatst online: 13:18
Vet!

*Denkt stilletjes na over een splitting van USB Kabels naar een kast met voeding en 20 500GB disks die allemaal tegelijk kunnen draaien O+*

Jammer genoeg heb ik het geld er niet voor, anders had ik het gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

re-enter schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:47:

USB 2.0 to IDE Cable

Na aantal online-winkels af te lopen besloten om er 6 te kopen via duitse winkel, was toen het goedkoopst (11euro stuk dacht ik).
Welke winkel was dat, als ik vragen mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Laatst online: 24-09 12:54
als ik geen links mag plaatsen dan mag een modje ze er gerust weghalen, www.mr-at.nl heeft ze namelijk ook.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Redelijk onzin, voor 300 euro heb je al 4,59 terabtyte aan DVD's,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 03:11:
Redelijk onzin, voor 300 euro heb je al 4,59 terabtyte aan DVD's,
maar dit is leuker }:O
en diskjockey spelen is echt underrated :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

@ speedswitch, njah idd. Raid 0 is niet hot swappable. Ben niet echt een expert in raid configuraties , kzou de faq nog eens goed moeten doorlezen. raid 5 is hot swappable maar dan heb je wel een lagere snelheid en verlies van je capaciteit, dat weet ik. Dus raid 5 zal wss niet een goede oplossing zijn. Miss zijn er nog andere mogelijkheden (kweet dat er iets is als striping en raid 1 enz...)

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 03:53:
[...]

maar dit is leuker }:O
en diskjockey spelen is echt underrated :+
Ik duide op de economische factor :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
200gb = €90
30 * 200gb = 6000gb = 5,86 terabyte
30 * €90 = €2700

4.7gb = €0,30
1275 * 4.7 = 5,85
1275 * €0,30 = €382,50

Een DVD kost 12 extra minuten om aan te maken. 
Dat zijn in totaal 15300 minuten, ofwel 255 uur. 
Je bespaart echter wel 2317,50 euro. 
Je bespaart met DVD ongeveer 9 euro per uur.

200gb is als voorbeeld gekozen omdat dit op het moment de beste GB / € prijs heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 15:18
L i m a schreef op zondag 22 januari 2006 @ 13:58:
@ speedswitch, njah idd. Raid 0 is niet hot swappable. Ben niet echt een expert in raid configuraties , kzou de faq nog eens goed moeten doorlezen. raid 5 is hot swappable maar dan heb je wel een lagere snelheid en verlies van je capaciteit, dat weet ik. Dus raid 5 zal wss niet een goede oplossing zijn. Miss zijn er nog andere mogelijkheden (kweet dat er iets is als striping en raid 1 enz...)
Hmm, RAID0 is idd niet hot swappable. RAID 1 en 5 wel (gecombineerde RAID-sessies even buiten beschouwing gelaten). Punt is echter dat hot swapbaarheid niet alleen af hangt van de RAID config maar ook van de compatibiliteit met de schijven en de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 14:22:
[...]

Ik duide op de economische factor :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
200gb = €90
30 * 200gb = 6000gb = 5,86 terabyte
30 * €90 = €2700

4.7gb = €0,30
1275 * 4.7 = 5,85
1275 * €0,30 = €382,50

Een DVD kost 12 extra minuten om aan te maken. 
Dat zijn in totaal 15300 minuten, ofwel 255 uur. 
Je bespaart echter wel 2317,50 euro. 
Je bespaart met DVD ongeveer 9 euro per uur.

200gb is als voorbeeld gekozen omdat dit op het moment de beste GB / € prijs heeft.
Ja, daar zat ik ook al naar te kijken want opslag op hd goedkoper ? Lijk me sterk. ALs je het goed doet met de DVD's dan brand je ze meteen dubbel (Backup) en controleer je ze 1 keer per jaar met quicksfx of quickpar.
Op die manier haal je de slechte dvd's er uit en kan je meteen vervangen.

Kosten
5,86 terabyte = € 765,- en zeer veilig waneer je backup op een andere locatie bewaar. Minimale kans op datalost.

HDD
5,86 terabyte = €2700 kans op data lost stukke groter, als er twee schijven uitvallen bij raid 5 heb je helemaal een goot probleem. En je moet nog een duure raid controller bij aanschaffen.

Veder moet je eens kijken wat er gebeurt waneer een dvd per ongeluk op de grond valt en een hardeschijf >:) .

Ik hou het zeker weten op DVD's voor als backup met een sfx check file + paar procent par.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 24-09 16:49
DVD's lijken me dan idd wel interessanter voor backup, alleen kan je op hd natuurlijk de oude meuk overschrijven als ze absolete geworden is.

Ik was ook aan het kijken om iets in deze trand te doen, maar de $$ zijn natuurlijk altijd het probleem..
Dus vroeg ik me af of er goedkope manieren zijn om die dvd's automatisch te laden (dus geen dj meer spelen ;-) ) ...voor iets van een 400 disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat zelf meer te denken aan een externe DVD-brander waar je in 1 keer een 100-DVD spindel in kan laden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:57

PanMan

Spun!

Hrmz, ben ik de enige die hier denkt: WTF, 4 Tb?
Ik weet dan zeker dat je dan heeel veel dingen opslaat 'voor de heb', die je nooit bekijkt. Ik bedoel, als je alleen maar DVD's opslaat zijn dat er 1000. Dat is 3 jaar lang elke dag eentje (als je in die 3 jaar dus niets er bij krijgt, en zo klinkt het niet...). Als je dan ook nog wat dingen hebt die minder dan een DVD innemen, of niet in een uurtje of twee 'uit' zijn (bijvoorbeeld MP3's, of software), weet ik zeker dat je dus heel veel dingen hebt waar je nooooit aan toe gaat komen...

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Promy schreef op zondag 22 januari 2006 @ 15:07:
DVD's lijken me dan idd wel interessanter voor backup, alleen kan je op hd natuurlijk de oude meuk overschrijven als ze absolete geworden is.

Ik was ook aan het kijken om iets in deze trand te doen, maar de $$ zijn natuurlijk altijd het probleem..
Dus vroeg ik me af of er goedkope manieren zijn om die dvd's automatisch te laden (dus geen dj meer spelen ;-) ) ...voor iets van een 400 disks?
http://www.dacal.com.tw/dc300-display.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me pakt de telefoongids en zoekt naar nummer van Brein.. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 24-09 19:23
PanMan schreef op zondag 29 januari 2006 @ 23:30:
Ik weet dan zeker dat je dan heeel veel dingen opslaat 'voor de heb', die je nooit bekijkt. Ik bedoel, als je alleen maar DVD's opslaat zijn dat er 1000. Dat is 3 jaar lang elke dag eentje (als je in die 3 jaar dus niets er bij krijgt, en zo klinkt het niet...). Als je dan ook nog wat dingen hebt die minder dan een DVD innemen, of niet in een uurtje of twee 'uit' zijn (bijvoorbeeld MP3's, of software), weet ik zeker dat je dus heel veel dingen hebt waar je nooooit aan toe gaat komen...
Tja, al je toegang hebt tot veel data en kan het snel binnen krijgen, zit dat natuurlijk gauw vol. Als je bijv alle series op dvd kan krijgen en films allemaal op dvd-9 en met alle extra's. Bij een serie als friends, dan zijn dan meteen al 60 dvd's. Een film als LOTR, met alle extra en extended editie, weer 12 dvd's. ALs je zo veel film en series hebt schiet het wel op. Zeker als je naar lan parties gaat met een Gbit netwerk en iedereen heeft veel op zijn hd-tjes staan.
Zelf ben ik al tevreden met een goede dvd-rip, maar ik ken genoeg mensen die alleen maar met een dvd genoegen nemen.
Maar natuurlijk 4 TB is veel en ik zou het ook niet zo gauw volkrijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 30-01-2006 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JShal
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 07:14
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 09:00:
Er zijn een aantal IDE -> Firewire convertors die een dubbele firewire aansluiting hebben. Een voor de verbinding zelf, en een aansluiting om hem door te lussen. Dan zou je dus met 6 FW (twee PCI kaarten) aansluitingen in je PC'tje per aansluiting 4 schijven aan kunnen spreken.
Ik vroeg mij al af wat de tweede firewireaansluiting op mijn externe hdd behuizing deed.
Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/3664/img04369eg.th.jpg
Gear USB2.0 + Firewire 3.5" HDD Enclosure, geen idee waar de GEAR website is eigenlijk...
Maar kan je maximaal 1 ander firewire apparaat doorlussen of als ik uit je verhaal begrijp maximaal 3 (3+1) apparaten doorlussen op zo'n ide -> firewireaansluiting?

Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
j-w schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 14:42:
kun je op die kabels van jou ook een kabel met TWEE ide aansluitingen knopen?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Laatst online: 19-09 14:25
PanMan schreef op zondag 29 januari 2006 @ 23:30:
Inderdaad. En nog wat nuchtere kanttekeningen:

1) Ik zie zelf niet meer zo het nut in om veel films op één hd te bewaren, waarom?
Je kijkt toch niet naar 10 verschillende films na elkaar? Dan zou het nut van een hd nuttiger zijn tov 10 dvd schijfjes. Vroeger hield ik ook veel films bij op hd, en het was leuk om er snel bij te komen maar daar hield het ook op. Vaak had ik geen tijd om die te bekijken.
Ook is zo'n opstelling niet handig om even gezellig een filmpje te bekijken voor de tv (akkoord, je kan hier een nas van bouwen met een mediacenter bij je pc).
Waarom moet je zo nodig vaak dingen heen en weer kopieren?

2) Een andere bedenking: als je al die digitale media (beeld, geluid, foto's,...) allemaal kunt bekijken, heb je in eerste plaats tijd en geld teveel. Klinkt contradictorisch trouwens. Ik geloof trouwens niet dat je al deze dingen ook maar allemaal hebt kunnen bekijken.

3) Al die opslag voorzien voor series: je kijkt toch geen 5x naar dezelfde serie? Wat is het nut om die dan te houden. Voor de betere film (lotr bvb) kan dit wel anders liggen natuurlijk.

4) Dit project heeft een hoog kwijlgehalte, maar met enig gezond verstand ontbreekt me daar het nut van. Het gaat hier in de eerste plaats om een verslaving aan het verzamelen van digitale media. Ik zeg dit maar omdat ik vroeger ook dit standpunt had, zoveel mogelijk sparen en bijhouden, ongeacht of het nuttig is of niet. Hetgeen ik vroeger bijhoud is dan mischien 1/8ste van wat jij op deze schijfopstelling kan bijhouden. En het kost natuurlijk een fortuin ook (voor zover ik zie zijn enkel harddisk fabrikanten hier gebaat bij :p).

5) dvd's met media (films bvb) branden is handiger en goedkoper: bekijken op een stand-alone dvd speler. De nutteloze tijd die je zou steken in er heel veel te vezamelen (100'en) lijkt me toch geen nut te hebben wanneer je ze toch niet bekijkt. Dus wat is het voordeel dan om ze in korte tijd op hd's te kopieren.

6) Voor dat budget zou ik liever 8 recente hda's hebben (+ 300 Gb) met een stevige raid controller (Areca) bvb in een fileservertje met Linux en samba erop. En zelfs die opslag zou nog meer dan genoeg zijn. Het voordeel van doelbewust geen harddisk mania meer te hanteren, is dat je selectiever wordt in wat je bewaard, en je ook niet zoveel back up space moet hebben. Ik betwijfel of er in het geval van 4 Tb schijven ook een back up of één of andere vorm van redundantie voorzien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Ik denk dat ik zelf gewoon een zooi s-ata disks zou kopen en daar een stacker mee vol zou gooien. Weet niet of je er 16 in kwijt kan, maar 8x250gb kan je sowieso kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
418O2 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:47:
Ik denk dat ik zelf gewoon een zooi s-ata disks zou kopen en daar een stacker mee vol zou gooien. Weet niet of je er 16 in kwijt kan, maar 8x250gb kan je sowieso kwijt.
In een CM Stacker gaan er maximaal 12, mèt koeling wanneer je geen cd of dvd drives in die pc monteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:57

PanMan

Spun!

chrisborst schreef op zondag 29 januari 2006 @ 23:54:
Tja, al je toegang hebt tot veel data en kan het snel binnen krijgen, zit dat natuurlijk gauw vol. Als je bijv alle series op dvd kan krijgen en films allemaal op dvd-9 en met alle extra's. Bij een serie als friends, dan zijn dan meteen al 60 dvd's. Een film als LOTR, met alle extra en extended editie, weer 12 dvd's. ALs je zo veel film en series hebt schiet het wel op. Zeker als je naar lan parties gaat met een Gbit netwerk en iedereen heeft veel op zijn hd-tjes staan.
Zelf ben ik al tevreden met een goede dvd-rip, maar ik ken genoeg mensen die alleen maar met een dvd genoegen nemen.
Maar natuurlijk 4 TB is veel en ik zou het ook niet zo gauw volkrijgen.
Je mist juist mijn punt: Ik geloof best dat je het vol kan krijgen, maar ga je er meer mee doen dan alleen 'hebben', dat is de vraag: Als je alle friends afleveringen, a 60 DVD's, hebt moet je je afvragen of je die oooit ook echt gaat bekijken (dat is weer 120 uur, oftewel 3 !werkweken! verder). Dan heb je ECHT tijd te veel. Het nut van opslaan op HD snap ik overigens wel: ik ben zelf ook gestopt met branden, omdat ik merkte dat ik nooit iets van losse media meer opzocht.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

tweede poging
re-enter schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:47:

USB 2.0 to IDE Cable

Na aantal online-winkels af te lopen besloten om er 6 te kopen via duitse winkel, was toen het goedkoopst (11euro stuk dacht ik).
Welke winkel was dat, als ik vragen mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:00
koop 30 usb ide kabels en hang ze aan een hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
louisver schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 12:20:
koop 30 usb ide kabels en hang ze aan een hub?
Enig idee wat Windows dan gaat doen, met z'n drive letters? Er zijn er maar 24 (-A en -B). Ik ben benieuwd :+

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 22:14

Kortfragje

......

Je kan alle schijven dynamisch maken en dan een groot raid device ervan maken. Drive letter wordt pas toegewezen na formatteren ;)

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik weet het niet zeker, maar er staat me iets bij dat je ook dubbele letters kan nemen (AA AB enz)

Met NTFS kan je in ieder geval ook de partitie mounten als een directory in een andere partitie (*nix stijl)
Maar ik vraag me af of Windows goed met zoveel schijven om kan gaan. Misschien dan Linux daar beter in is?

Hoe dan ook zou ik met zo'n hoeveelheid schijven toch wel voor een RAID-oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 06:48
Afbeeldingslocatie: http://vanvyve.be/pctje.jpg

Zo'n oplossing anders? Een beetje overkill, maar redelijk leuk als je het me vraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door jvvv op 31-01-2006 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 22:14

t!mP

is inflatie gevoelig

jvvv schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 14:14:
[afbeelding]

Zo'n oplossing anders? Een beetje overkill, maar redelijk leuk als je het me vraagt.
haha wat een ziek plaatje ...

Bij mijn mobo zaten ook van die pci plaatjes zodat je de hdd's buiten je case kon hangen. Best tof als je daarmee een HDD kast maakt die je zo kunt aansluiten. Verder tof project ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
jvvv schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 14:14:
[afbeelding]

Sjeesis, dat is echt ZIEK man (maar wel vet :Y) ). Hoeveel hd's zijn het? Wat voor voeding? 2 mobo's met alle pci sloten vol met ide/sata controller kaartjes?

Is die van jou :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Tom_G schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:54:
[...]

In een CM Stacker gaan er maximaal 12, mèt koeling wanneer je geen cd of dvd drives in die pc monteerd.
euhm cm stacker toch eens nauwkeuriger kijken
er 12 dvd-drives in
met zo van die 4-in-3 modules kun je in de plaats van 3 dvd's 4 hd's steken.
En da's ook incl. koeling dus :+
en 12 / 3 * 4 is nog altijd 16 volgens mij hoor ;) (8>

12 slots maak 4 "4-in-3"-modules die elk maar 3 slots hoog zijn mogelijk.

Moet je enkel zien dat je een stacker van 't eerste uur hebt en niet de latere modellen.

btw met van die 3-in-2 modules die andere fabrikanten hebben kan je er zelfs 18 HD's in kwijt ;)
12 / 2 * 3

neem dat aan van iemand die al 12 HD's in z'n stacker heeft gehad zonder de power/reset switches te moeten verplaatsen, met een dvd-brander en nog een 3de slot vrij ...
(waar ik dus mocht ik die brander niet nodig hebben of extern modden gerust nog 4 hd's had kunnen plaatsen ...)

MMM ontopic: mocht de euromillions-god me goedgeziend zijn maak ik me binnenkort ook zo eens een multi TB opslag serverke (lees grens van de 5 TB te overschrijden ( 36x 250 GB)- of 2x zoveel als ik nu al heb) maar wel met raid 5 redundantie.

deze mod doet me denken aan wat een maat gemaakt heeft:
pc kast vol met hd's, firewire hubs, en aftakdozen voor de adapters, en extern dan 1 firewire kabel en 1 stroom draad zodat ie wat meer opslag had en dat netjes had weggestopt voor als ie met zijn laptop naar een lan-party ging: "euhm neen hoor die kast is niet van mij, die stond hier al" ... toch geen pc in aanwezig en een firwire kabeltje is nu wel rap losgekoppeld :)

[ Voor 19% gewijzigd door soulrider op 01-02-2006 03:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

Cool projectje, ben eigenlijk zelf ook naar zoiets opzoek :). 'k heb nog niet het hele topic doorgelezen, doe ik morgen wel onder werktijd :Y).

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 15:18
Hmm, zo te zien bevat de gigadoos van jvvv 2 systemen en in totaal 36 HD's... Op zich valt het dus nog mee, aangezien je op één desktop moederbord met goedkope controllers bijna al die HD's kwijt kunt (6 PCI sloten x 4 = 24 + 4 onboard = 28 HD's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En een herrie dat het zal maken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

hoeft niet, heb vorig jaar op een LAN zo'n soort kast/server gezien, ding was onhoorbaar en toch 2TB aan opslag(Raid5) geheim? 2 160MM fans op een lager voltage gezet.....en een airflow dat die dingen hadden.....

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

misschien een ideetje...
monteer een oude AT voeding aan die kast, plaats 4 grote USB hubs, sluit elke rij HDD's op een hub aan, en sluit de hubs op ieder een poort van je USB kaart aan.
zo kan je ze allemaal tegelijk gebruiken.

helemaal handig als je op een LAN zit. HDD's aansluiten, FTP servertje starten en gewoon mensen het adres van je ftp server geven.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Gr0wLiThE schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 09:33:
Hmm, zo te zien bevat de gigadoos van jvvv 2 systemen en in totaal 36 HD's... Op zich valt het dus nog mee, aangezien je op één desktop moederbord met goedkope controllers bijna al die HD's kwijt kunt (6 PCI sloten x 4 = 24 + 4 onboard = 28 HD's)
er zijn wel grotere controllers hoor ;) 8poorts bijvoorbeeld

het probleem waar je tegenaan loopt is dat windows iig niet meer dan de letters C tot en met Z kan toewijzen.
je moet dan RAID Arrays gaan maken.
en om dat veilig te houden, kan je dat het beste doen met RAID5 denk ik zo.

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 01-02-2006 10:31 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
doe het dan in raid 6 en 24 stuks op 1 controller allemaal 15K schijven:-) of allemaal 500 gb schijven:-) dan word het intressant

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-enter
http://www.21byte.de/

prijs is nog steeds 12,9euro.
Maar ik denk dat als je wa verder zoekt, je waarschijnlijk goedkoper moet kunne vinden.
Als je van plan bent meerdere hd's tegelijk aan te zetten dan ben je beter met een voeding van een mini computer.

Best is een aantal te kopen, om de verzendkosten te drukken, er zijn altijd genoeg mensen die ook zoiets willen, ff rondvragen dus.

Iedereen zal wel genoeg redens hebben om vanalles op te slaan, het is idd wel een soort verslaving. Maar ook gevolg van negatieve ervaringen met cd, dvd en uitlenen van materiaal (stuk terug, niet terug).

Tekenfilms wil ik allemaal op dvd (voor de extra talen) en voor de rest, ondanks mijn druk leven, bekijk ik toch gemiddeld 7 films per week, en als ik eens naar een serie kijk, dan kijk ik 1 volle week om alle afleveringen in 1 keer te zien, schilt enorm veel tijd, zonder al die reclame ertussen.

De reden waarom ik geen RAID functie gebruik:
Mijn case is enkel voor opslag, hoeft niet continu aan te staan. Heb ik iets nodig, dan zoek ik het op in mijn acces file, en sluit dan de juiste hd aan, en dan kopieren. +wat continu aanstaat, zal vlugger slijten dan iets dat maar 1keer per week aanmoet, voor 10 min.

Alleen beetje opletten met kabels, zodat je niets afbreekt. heb ondertussen ondervonden dat de originele stroom aansluiting van voeding enorm vast zit, met een tussenstukje, zoals te zien op foto, komt die veel vlugger los.

Zou wel een leuk idee zijn, om dit te laten automatiseren (idee voor later)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

.

[ Voor 100% gewijzigd door j-w op 01-02-2006 15:06 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 06:48
stefan001 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 16:13:
[...]

Sjeesis, dat is echt ZIEK man (maar wel vet :Y) ). Hoeveel hd's zijn het? Wat voor voeding? 2 mobo's met alle pci sloten vol met ide/sata controller kaartjes?

Is die van jou :P?
is spijtig genoeg niet van mij :( Maar het ding is een ftp server van een paar TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
kennen julie dit ding trouwens.
tis een sata>usb kabel met hot swap.
ik heb die gasten gemailt,maar ze sturen ze niet vanuit usa hier heen. :(
iets van "we do not accept international credit cards"
iig zijn ze dus niet te krijgen in eu.
of weet iemand iets vergelijkbaars :?

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Die kan je toch zelf maken zeker :P? Ff satakabeltjes uit je computer laten hangen, molexje erbij (eventueel splitten/verlengen) en klaar is kees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
stefan001 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 19:51:
Die kan je toch zelf maken zeker :P? Ff satakabeltjes uit je computer laten hangen, molexje erbij (eventueel splitten/verlengen) en klaar is kees :)
hoelang(is een chinees :+ )mag je sata zijn max?ik heb wel 70 cm nodig :/

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Geen probleem, die dingen mogen wel een meter lang zijn geloof ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Hoe doen jullie dat eigelijk met de IO-controllers? ik heb een (vrij) eenvoudig mobo (Asus k8N) met alleen maar PCI-sloten, terwijl de serieuzere IO-controllers PCI-x vereisen.. deze is natuurlijk wel erg leuk, maarja... pci-x...

Zijn er pci-pci-x bridges oid?

Performance vind ik niet belangrijk (is toch alleen maar storage), maar het is natuurlijk wel leuk om zoveel mogelijk diskjes aan elkaar te knopen ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
MrBarBarian schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 09:22:
Hoe doen jullie dat eigelijk met de IO-controllers? ik heb een (vrij) eenvoudig mobo (Asus k8N) met alleen maar PCI-sloten, terwijl de serieuzere IO-controllers PCI-x vereisen.. deze is natuurlijk wel erg leuk, maarja... pci-x...

Zijn er pci-pci-x bridges oid?

Performance vind ik niet belangrijk (is toch alleen maar storage), maar het is natuurlijk wel leuk om zoveel mogelijk diskjes aan elkaar te knopen ;)
PCI-X is backwards compatible hoor, je krijgt em dus ook in een gewoon pci 32 bit 33 mhz slot. Zie ook de faq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Re-FleX_NL
  • Laatst online: 20-05 11:41
3 TB is like heaven :9~ nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Tom_G schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 10:07:
[...]

PCI-X is backwards compatible hoor, je krijgt em dus ook in een gewoon pci 32 bit 33 mhz slot. Zie ook de faq.
Yes, I have seen the faq ;) Maar dat valt dus de helft van die pci-x kaart buiten je pci-slot... dat boeit niet? Beters!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

MrBarBarian schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 10:23:
[...]

Yes, I have seen the faq ;) Maar dat valt dus de helft van die pci-x kaart buiten je pci-slot... dat boeit niet? Beters!
Wat wil je nu precies zeggen..?

Een PCI-X valt dan inderdaad buiten je slot. Als er op het moederbord niets in de weg zit zou het dus moeten passen.

Als je alleen gebruik wilt maken van de extra poorten voor opslag en niet echt hoeft te performen is dit ook op een 32Bits slot een goedkope investering waar je geen buil aan kunt vallen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met zoveel opslag doe je ook wel een week over het defragmenteren ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re-enter
defragmenteren???

niet nodig, is vooral bij kleine bestanden nodig of bestanden waar je constant swapt, als je schijfje van 200 GB hebt, en er staan 44 DVD's op, en je verwijderd er 2. Dan heb je praktisch geen fragmentatie. Op zulke schijven staat de cluster trouwens ook redelijk hoog.

trouwens, beste manier voor fragmentatie: eerst kijken hoe groot de gemiddelde cluster grote effectief is. Tijdelijk alles naar temp partitie copieren, oude partitie verwijderen, nieuwe partitie, met eventueel andere clustergrootte en alles terug kopieren. Is sneller en veiliger dan defragmenteren.
[bij defragmentatie tool xp, kan je bij rapport zien hoe groot cluster is, en hoe groot de gemiddelde bestandsgrootte.]

Doe ik regelmatig bij partitie's (behalve waar windows op draait).

Pagina: 1