joopv schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 14:11:
[...]
Het grappige is dat een test op speedtest.net voor middernacht parallel met de lopende usenet download precies op 40Mb/s uit kwam, oftewel die test gebruikte de resterende bandbreedte (60-20=40). Speedtest.net heeft volgens mij speciale rechten in de bandbreedte management oplossing van
UPC 
Dat zou me echt helemaal niks verbazen... Ik heb afgelopen vrijdag het Fiber Power 25 abbo afgesloten bij
UPC en in de tijd dat ik in de
UPC winkel heb gestaan heb ik de verkopers minimaal een keer of 3 tegen klanten met vragen over hun download snelheid horen zeggen dat ze op speedtest moesten kijken. Want de verbinding zou zeker wel de volle snelheid moeten halen, maar als speedtest te lage scores zou geven kon er een monteur komen kijken of was er de mogelijkheid om zelfs het contract te ontbinden. Tegen mij hetzelfde verhaal, had hier al gelezen over de 1/3 cap maar goedgelovig dat ik was heb ik me door de
UPC-ers (die me overigens heel netjes, snel en vriendelijk hebben geholpen, en ook over het aansluiten en het feit dat alles meteen werkte ben ik 100% tevreden, mag ook gezegd worden) laten inpakken met het verhaal dat 'alleen de hoogste abonnementen wel eens wat lagere snelheden zouden kunnen halen', maar 'de 25 Mbit zeker altijd gehaald wordt [...] wat je ook op speedtest.nl kunt zien'.
Van het weekend gelijk eens een traffic grapher op mijn servertje geinstalleerd en wat blijkt, stabiel 1 MB/s download, een volstrekt rechte lijn, als ik via usenet download, en precies om 23:00 zie ik het in stapjes omhoog gaan. De 'rest' van mijn bandbreedte zie je netjes terugkomen als ik op de 2e PC een download via HTTP aanzet, die haalt dan precies de overgebleven 2MB/s. Conclusie bevestigt dus nog maar een keer de ervaringen die hier al door zo velen zijn gepost.
Nu ben ik er nog niet eens zo heel pissig over, hou zelfs met 1/3 nog meer bandbreedte over dan met mijn oude ADSL verbinding en ik betaal hetzelfde, en krijg er nog een HD DVR bij ook. Maar het blijft erg smerig van
UPC, ik snap niet dat ze niet gewoon fatsoenlijke traffic shaping toepassen. Throttle gewoon op het moment dat er een tekort aan bandbreedte komt en throttle dan AL het verkeer hetzelfde. Dat HTTP niet geknepen wordt is echt alleen maar om klachten af te kunnen wimpelen door naar de HTTP snelheid te verwijzen. Terwijl ze bij
UPC dondersgoed weten dat het HTTP verkeer misschien maar 10% van de download bandbreedte kost. Maarja adverteren met '25 Mbit Fiber Power maar dan alleen voor HTTP verkeer' doet het niet zo goed...