Toon posts:

Beoordeel mijn systeem configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beoordeel mijn systeem configuratie

Uitgetrokken buget: € 1000,- (maximaal)

Voeding
De voeding moet ik nog definitief berekenen, voorlopige suggesties?

Behuizing
Een beetje design behuizing tegen een lage prijs is over het algemeen moeilijk te vinden. Normaal gezien zou ik zelf direct de thermalake -serie gaan bekijken maar die is binnen mijn budget niet interessant. Ik wilde ook graag gadgets hebben om bijvoorbeeld de ventilatie te regelen. (ik wil een stil systeem) Na veel zoeken kwam ik bij Aspire terecht, hier vond ik een mooie design case met een toerenregeling en temperatuurindicatie van mijn systeem.

Aspire X-Plorer Metal Case w/ Side Window-Black
http://aspireusa.net/prod...0f7d0e4c01faefc9d973ee1ca

Processor
Normaal gezien ben ik een fan van AMD en zou ik het liefst voor een echt 64-bits systeem gaan met daarbij dual-core. Oftewel de AMD X2 64 –serie. Maar helaas viel deze bij verre na niet in mijn budget dus ben ik iets anders gaan zoeken. Volgend Toms Hardware scoort de Pentium D 9xx serie erg goed, vandaan mijn keuze voor op de Intel® Pentium® D 930 (3.0 GHz), 16KB, 4096 KB, Presler core, LGS775.

Koeling
Een stil systeem betekent geen ventilator op de processor, en gezien de slechte beschikbaarheid van passieve koelingen voor hoge kloksnelheden was de keuze beperkt. Ik moet een socket 775 hebben gezien de processor, dus vandaar mijn keuze voor de ThermalTake Sonic Tower. (ervaringen zijn welkom gezien de omvang en de beperkte inbouw ruimte en resultaten)

Harddisk
Gezien de laatste testen waar dan ook ben ik vastbesloten om een WD Raptor te nemen. Gezien mijn budget moest ik alleen besparen op de grootte.

Western Digitaal Raptor, 10.000 toeren -min, 36,7 Gb, SATA
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=40

Videokaart
Ik wil een goede videokaart en gezien dat ik zelf goede ervaringen met de ATI pro kaarten heb verdiend dit mijn voorkeur. Een beetje snelle core en een beetje geheugen wil ik dus hebben. Gezien mijn buget gaat er wel een middeklasser vanaf.

MSI RX1600Pro-TD256E, 500 mHz, 12 Pixel-Pipelines, 128 bit, 256 DDR-2 (800 mHz), PICe 16x
http://www.msicomputer.co...X1600PRO-TD256E&class=vga

Moederbord
Nog niet definitief, maar moet alles wel zo`n beetje gaan ondersteunen. (geluid 6.1, netwerk RJ-45, S775 en dual-channel)

MSI 945P Neo-F
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=672

Geheugen
De processor beidt ondersteunding voor dual-channel, en het moederbord in de selectie ook. Ik moet dus dual-channel geheugen, minimaal 1 Gb en het liefst in de toekomst overklokbaar.

DVD/CD
DVD DL dive ATA133/100 (oude)

Heeft iemand ervaring met een van deze onderdelen of verbeteringssuggesties, ik lees ze graag hieronder. :)

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Je wil een stil en snel systeem (koel) en je gaat voor een intel dual core? Ook nog eens geen fan op de heatsink?

Dat gaat niet lukken en de keuze voor intel begrijp ik niet, of wil je perse dual core?

Een athlon x2 3800+ is volgens mij niet zoveel duurder als die athlon.
Als dat wel het geval is kun je beter voor een single core amd athlon 64 gaan.
Stil te koelen en meer power dan die intel 3 Ghz.

Huidige sata schijven doen niet zoveel meer onder voor die raptor, die loopt al een tijdje mee.
Een 10.000 toeren schijf zal ook niet echt stil zijn ;)

[ Voor 17% gewijzigd door J0J0 op 23-01-2006 20:37 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
De harddisk heb ik geselecteerd op basis van de resultaten van Toms Hardware.
http://www.tomshardware.c...face_the_world/page8.html

De processor wil ik graag dual-core hebben, ik voer vaak veel programma tegelijkertijd uit. Ik teken ook vaak in CAD en gezien de toekomst wil ik ook graag 64-bit ondersteuning. (EMT64 is geen echte 64-bits, net als AMD64)

>:)

• J0J0
  • Laatst online: 24-10-2025
Euhm EMT64 is de 64bits implementatie van intel, het is echter een kopie van amd's 64 bits.

Als ik jou was zou ik je budget iets bijstellen en voor een X2 gaan of ergens anders op bezuinigen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Dat is onzin, als je wat zou zoeken dan vind je dat Intel de plannen voor 64-bits allang had klaarliggen (intels slechts bewaarde geheim ooit, 2004) AMD heeft slechts een snelle lancering gedaan en Intel moest volgen. AMD64 is net zo hard een implementatie van de 64-bits instructieset. Vanaf de X2 -serie is het pas echt 64 bits geworden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/AMD64

http://nl.wikipedia.org/wiki/EM64T

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 21:07 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:05:
Dat is onzin, als je wat zou zoeken dan vind je dat Intel de plannen voor 64-bits allang had klaarliggen (intels slechts bewaarde geheim ooit, 2004) AMD heeft slechts een snelle lancering gedaan en Intel moest volgen. AMD64 is net zo hard een implementatie van de 64-bits instructieset. Vanaf de X2 -serie is het pas echt 64 bits geworden.

als het toch een kopie van elkaar is ga dan voor AMD, deze verbruikt minder stroom en is dus stiller.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
Mento schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:29:
[...]

als het toch een kopie van elkaar is ga dan voor AMD, deze verbruikt minder stroom en is dus stiller.
Buget :|

En gezien deze scores op Toms Hardware van de Pentium D 930.
http://www.tomshardware.c...ming_out_party/index.html

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 21:50 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat ga je er eigenlijk mee doen? Niet onbelangrijk om te weten als je gericht advies wilt :) Over voedingen is trouwens een apart topic in OH.

• Kiev
  • Laatst online: 05-05-2021
Als je een 10.000 toeren wil, neem dan de 74 gig. Ff iets doorsparen, maar je heb wel meer opslag + hij maakt minder geluid dan de 37 variant. So i've been told.

En 37 gig zit zo vel met games en apps en windows, eigen ervaring. :)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
een 3800+ X2 processor is even duur, waarom zou je totaal duurder uitkomen?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
om ff het 64 bits verhaal recht te trekken
Intel begon met IA-64, maar dat was niet inzetbaar voor desktops
AMD kwam met hun AMD64, de x86-64 dus
Intel kwam hier later ook mee, maar deed dat pas nadat ze zagen dat AMD het wel netjes voor elkaar had gekregen

ik zou toch voor de amd x2 gaan, omdat deze toch stiller, koeler en zuiniger is dan de intel

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou ik specifiek voor AMD moeten kiezen? Wat zijn de voordelen? AMD staat bekend als een heethoofd.

• RoD
  • Niet online

RoD

Eh, volgens mij was dat toch Intel. Maar of je Intel of AMD moet kiezen hangt ondermeer af van wat je ermee gaat doen. Dus, wat ga je er mee doen?

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:57:
Waarom zou ik specifiek voor AMD moeten kiezen? Wat zijn de voordelen? AMD staat bekend als een heethoofd.
Juist andersom: De P4 en D gebruiken veel meer stroom en zijn dus ook veel heter. Bovendien zijn de prestaties van de AMD64 vele malen beter dan (de te snel ontwikkelde) P4 en D (doorontwikkeling van P4.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:58:
Eh, volgens mij was dat toch Intel. Maar of je Intel of AMD moet kiezen hangt ondermeer af van wat je ermee gaat doen. Dus, wat ga je er mee doen?
Wat ik ermee ga doen?

- CAD tekenen
- Programmeeren
- DVD`s branden
- Films kijken
- Overklokken
- Downloaden
- Server spelen
- Internetten
- Spellen spelen (CoD, C&C, ect)
- etc, etc, etc ... etc ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Als je veel spellen gaat spelen heb je vooral baat bij AMD. Intel is goed in video/fotobewerking.

Verwijderd

Topicstarter
Dus op basis van energieverbruik => warmteproductie zou ik een AMD moeten kiezen.

Is mogelijk, binnen de prijsklasse valt de AMD Athlon64 X2 3800+ (2,0GHz) nog.

Maar bij ome tommie scoorde de Pentium D 930 gemiddeld hoger dan de de AMD Athlon64 X2 3800+ (2,0GHz) of zelfs de de AMD Athlon64 X2 4200+ (2,2GHz).

Wat is in dit geval dan slim om te doen?

• Moffin
  • Laatst online: 06-02 23:02
Misschien dat je hier wat aan hebt, weet niet waar je je systeem voor gaat gebruiken. nieuws: Athlon 64 X2 3800+ getest: 'game over' voor Intel?

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 11:25

JF_

Als je gaat voor 'budget' zou ik design-kasten en gadgets maar vergeten, dat is zonde van je geld. Leuk, maar niet als je op elk tientje moet kijken. Ook is handmatige fan-regeling niet handig als je echt voor 'stil' gaat, je kunt beter zorgen dat je simpelweg geen fans hebt, en degene die er wel zijn (PSU+CPU) laten reageren op de temperatuur.

Zelf zou ik gaan voor zoiets:

Aopen H450B, 300W
(120mm fan in voeding, 120mm in achterkant, 59 euro)

Asus A8N-VM CSM
(chipset passief gekoeld, Gbit onboard, Q-Fan voor regeling CPU- en achterfan, 92 euro)

Athlon64 X2-3800+, stock cooling 375
(stock koeling is al temperatuur-geregeld (3000-6000rpm), met QFan daarbij is dat best redelijk stil)

XFX Geforce6600, pasv, vga+dvi, 256Mb 119
(passief==stil, en een GF6600 levert nog hele redelijke prestaties)

2x1G, Kingston DC 194
(nooit bezuinigen op de hoeveelheid geheugen)

Hitachi T7k250, 250G 123
DVD-brandertje, zwart, 45 euro

1007 euro, exclusief Windows-licentie, toetsenbord en muis.

Maar voor mezelf wel met wat andere hardware (4x1G, 2xRaptor150, X2-4200+) :-)

[ Voor 4% gewijzigd door JF_ op 23-01-2006 22:16 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Die 300 Watt voeding in die kast is te weinig. Die gaat dat systeem niet trekken. Overigens lijkt me de videokaart wat krapjes. Ik denk dat je daar beter een 6600GT in kunt stoppen. Die kost nauwelijks meer.

Verwijderd

Topicstarter
Moffin schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:13:
Misschien dat je hier wat aan hebt, weet niet waar je je systeem voor gaat gebruiken. nieuws: Athlon 64 X2 3800+ getest: 'game over' voor Intel?
Even heel erg kritisch, maar dit bericht is van meer dan 5 maanden geleden. De vergelijking gaat tussen de Pentium D 8xx serie en de AMD FX-serie. Ik denk dat dit dus niet echt eerlijk is.

Verwijderd

Aopen zijn erg goede voedingen, die zal dat systeem wel kunnen trekken, alleen niet met gemak. je kunt beter meteen iets meer Watt nemen ivm levensduur en eventuele uitbreidingen. Ook zijn er wel leuke behuizingen met zulke temp-displays.
Deze kost maar ongeveer €50, NZXT trinity. Heb je met of zonder window.

Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/files/4128.jpg

Koop dan voor €50 euries een fatsoenlijke voeding en je bent klaar, heb je ook nog een pracht van een kast er staan (vind ik).
Als jij ervan overtuigt bent dat Pentium beter voor je is moet je dat vooral doen. Alleen wat de mensen hierboven over AMD zeggen klopt wel een beetje....voor games de betere keuze, en ook minder warmte/stroomverbruik en dus geluid. En absoluute stilte is bijna niet betaalbaar...temperatuurgestuurde fansnelheden lijkt mij ook de beste oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 00:56 ]

• Murcielago
RoD schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:18:
Die 300 Watt voeding in die kast is te weinig. Die gaat dat systeem niet trekken. Overigens lijkt me de videokaart wat krapjes. Ik denk dat je daar beter een 6600GT in kunt stoppen. Die kost nauwelijks meer.
neem dan de tagan 380w die kost ook rond de 60, maar die is ook stil en stabiel maar levert een groter wattage

verder, lees deze review op gamepc.com
vergelijking tussen de intel pentium Dxxx en de athlon x2 xxxx+ serie

Verwijderd

Topicstarter
Super, bedankt voor de review link. Dit is de informatie die ik zoek en ook vanuit ga bij het selecteren.

Ik heb de volgende processoren tegen elkaar afgewogen: (binnen buget, atans ongeveer)

- Intel Pentium-D 920 (2.8 GHz) vs AMD Athlon64 X2 3800+ (2 GHz)
- Intel Pentium-D 930 (3 GHz) vs AMD Athlon64 X2 4200+ (2.2 GHz)

Volgens de review scoort AMD 10/13 en Intel 3/13 in beide klasse. Met andere woorden AMD verdient de voorkeur.

Eens kijken wat ik kan selecteren voor de AMD X2, want het systeem day _JF voorstelde is ook erg goed(koop).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

waarom perse X2? er zijn nog niet zoveel programma's die serieuze extra performance halen uit dual core of SMP afaik.
zeker spelletjes nog niet.

waarom niet eerst even voor een gewone Athlon64 gaan?
mocht je later toch merken dat er meer software komt met ondersteuning voor dualcore of SMP, kan je altijd nog upgraden, toch?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Murcielago
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:15:
Super, bedankt voor de review link. Dit is de informatie die ik zoek en ook vanuit ga bij het selecteren.

Ik heb de volgende processoren tegen elkaar afgewogen: (binnen buget, atans ongeveer)

- Intel Pentium-D 920 (2.8 GHz) vs AMD Athlon64 X2 3800+ (2 GHz)
- Intel Pentium-D 930 (3 GHz) vs AMD Athlon64 X2 4200+ (2.2 GHz)

Volgens de review scoort AMD 10/13 en Intel 3/13 in beide klasse. Met andere woorden AMD verdient de voorkeur.

Eens kijken wat ik kan selecteren voor de AMD X2, want het systeem day _JF voorstelde is ook erg goed(koop).
de x2's zijn gister goedkoper geworden
de x2 3800+ begint bij 300 euro

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:05:

http://www.siliconinvestor.com/readmsg.aspx?msgid=20289129
This is totally incorrect for Nocona, and illustrates how Intel just blindly copied AMD documentation.
The document is rife with references to the supposed 40-bit physical address space, which doesn't exist in Nocona.

The copying also extended to the hardware, so that they had the CPUID instruction return the Hammer's physical address size, rather than the Nocona's physical address size.
Wie kopieerde wie zei je? ;)

Verwijderd

Topicstarter
- Herstel, ik schrijf steeds over dat vanaf de X2 serie van AMD alles echt 64 bits is. Maar helaas, dit gaat pas op vanaf de FX -serie. Maar goed, AMD64 en EMT64 zijn dus beide implementaties van de 64-bit instructieset.

- Ik heb de prijsdaling ook gezien, vandaar dat ik de AMD X2 4200+ (2,2 gHz) ook in mijn selectie heb meegenomen. Maar waarschijnlijk verlagen ze volgende maand de prijzen weer, das een eeuwig verhaal dus. (maar nu wel even lekker meegenomen)
Pagina: 1