Eng knipperende gloeilamp maken

Pagina: 1
Acties:
  • 3.411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 21:23
U bent allen waarschijnlijk wel bekend met minstens 1 horror film waarbij "de slechte" op een donkere plaats aan het verstoppen is. "De goeie" komt binnenlopen en gaat op zoek naar "de slechte".
Vaak is het zo dat het licht in deze scenes niet goed functioneerd (het knippert als bijna kapotte tl buizen) en het lot wil dat ik het decor van een voorstelling met dit soort licht moet voorzien.

Weet iemand of zoiets in elkaar te knutselen is met wat elektronica?
Het is natuurlijk iets te riskant om een bijna kapotte tl-buis te gebruiken aangezien die misschien opeens wel goed werkt, of nooit meer aangaat.

Ik heb google al afgestruind om iets over dit onderwerp te vinden, maar alle pogingen waren tevergeefs.

Het is de bedoeling dat er gewone 230V peertjes aangestuurd worden.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

Zit hier een ideetje bij? T is wel geen gloeilamp, maar een LED kan dit knipperen vele beter houden (geen doorbrandend gloeidraad of wat dan ook)

[ Voor 39% gewijzigd door RSpliet op 22-01-2006 23:51 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 23:18
Probeer eens een TL-starter in serie met een gloeilamp te zetten. Geeft als het goed is een nogal random knipperpatroon, nadeel is wel dat je lamp meer "uit" dan "aan" is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
subsonik schreef op zondag 22 januari 2006 @ 23:52:
Probeer eens een TL-starter in serie met een gloeilamp te zetten. Geeft als het goed is een nogal random knipperpatroon, nadeel is wel dat je lamp meer "uit" dan "aan" is...
Na wat ik eens heb begrepen uit een hele ouwe Elektuur geeft een starter in serie met een gloeilamp gewoon een 3Hz knipperend lampie, verder niet random AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 20:08
Vroeger. toen ik trachtte een stoere discolamp te hebben had ik ook een starter in serie met een gekleurde gloeilamp en het gaat volgens mij niet helemaal random, maar toch wel erg onregelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 09:03

JdM

Humbled

Dit is inderdaad dé manier, heb veel van deze discolampen gemaakt toen ik nog op de basisschool zat :)

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 23-01-2006 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05 16:33
Werkt erg goed ja. Denk er wel aan om een nieuwe starter te nemen anders is je gloeilamp erg snel dood.
Je kan ook met een micro controller een triac en een stukje random code een knipper licht maken. Maar dat is wel een heeeeel stuk ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:36

Ibex

^^ met stom.

Als je eventueel de opstelling gloeilamp-starter twee maal neemt, zullen ze met een beetje verschil knipperen. Als je dan de twee gloeilampen zeer dicht bij elkaar zet, zodat het 1 lamp lijkt, zal deze volgens mij nog onregelmatiger lijken te knipperen.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 18:05

SA007

Moderator Tweaking
@Ibex dat kan ook met 1 lamp en 2 tl starters, op de volgende manier:

code:
1
2
3
   +-|>|--(S)-+
O--+          +--(X)--O
   +-|<|--(S)-+

Waarbij:
|>| = Diode
(S) = Starter
(X) = Lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

op een gelijkstroom lampje wisselstroom zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

Anoniem: 156750 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 16:10:
op een gelijkstroom lampje wisselstroom zetten.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ej, hij knippert dan tenminste wel hè 8)7

Bluecold: 't Ging hier om een willekeurig/random knipperend lampie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

SA007 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 15:44:

code:
1
2
3
   +-|>|--(S)-+
O--+          +--(X)--O
   +-|<|--(S)-+

Waarbij:
|>| = Diode
(S) = Starter
(X) = Lamp
Hm, handig :D. Dan zit je niet met het probleem van 2 lampen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ehm gloeilamp knipperen ?
hoe makkelijk kan et,
We nemen een NE555je, en een relatije, leuk schakelingetje, klaar...
pot metertje ertussen kan je et ook nog aanpassen.. :)

kijk eens op http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html en neem de metronoom schakeling, ipv het speakertje neem je een relay,, klaar (heb ik hier draaien voor een stroboscoop :) )

[ Voor 36% gewijzigd door B_FORCE op 23-01-2006 21:59 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Maar dan is het zo regelmatig :/. En ik denk dat de TS net dat onregelmatig aspect naar voor wil brengen omwille van het griezelig effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
neem dan de astabile of mono stabiele multivibrator (of een andere)
die kan je onregelmatig maken..

(weet et fftjes niet meer uit mijn hoofd :P )

of idd via een tl starter, volgens
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/121

[ Voor 43% gewijzigd door B_FORCE op 23-01-2006 22:06 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168645

laat gewoon een tl buis zover opbranden dat die zo gaat knipperen :P doe dat met een paar en heb je reserve :P echter kan niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 20:05
Anoniem: 168645 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 12:49:
laat gewoon een tl buis zover opbranden dat die zo gaat knipperen :P doe dat met een paar en heb je reserve :P echter kan niet ;)
Jammer dat een beetje TL meer dan 10.000 uur meegaat ;)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
het mooiste zou natuurlijk een(of twee) (pseudo-)random schakelingetje(s) zijn die de aan en uit tijd bepaald.

Wil je hem langer aan dan uit hebben? Zo dat een lamp soms aanflitst? Vaak in die 'enge gangen' is het zo dat de meeste (ook niet allemaal) TL verlichting wel werkt, maar dat er één of twee (vaak half uit het plafon hangend) een beetje random flitsen. 'kapotte starter'-idee

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 13:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het wordt eigenlijk pas eng met een goed geluidseffect erbij. Een freaky knipperende lamp alleen doet niet echt eng aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

MeMoRy schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:12:
het mooiste zou natuurlijk een(of twee) (pseudo-)random schakelingetje(s) zijn die de aan en uit tijd bepaald.
Zo kan je bv in een pic een aantal random timers laten lopen en deze op de pins naar buiten brengen.
Als je dan een combinatie van een aantal pins aan elkaar hangt en hiermee je lamp stuurt ga je wel een heel random patroon krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133585

simpelste: tl-starter in serie met de lamp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Anoniem: 133585 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:13:
simpelste: tl-starter in serie met de lamp...
Geef dan geen advies. Het moet @ random. ;)

Mooiste lijkt me om dit softwarematig op de lossen, een random algoritme bendenken en hiermee via een interface een lamp aansturen.

Makkelijkste is om gewoon een kapotte starter te vragen aan een willekeurige fabriek en deze in een TL armatuur draaien. Met een beetje mazzel houden ze er één voor je achter. ;)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Een kapotte starter doet of helemaal niets of hij plakt (wat betekend dat hij continu voorgloeit).

In alletwee de gevallen zal er niet gebeuren wat je wilt. In het eerste geval helemaal niets. In het 2e geval dan gaan de uiteinden van je TL gloeien en is die na niet al te lange tijd ook kapot.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
ShadowLord schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:54:
Een kapotte starter doet of helemaal niets of hij plakt (wat betekend dat hij continu voorgloeit).

In alletwee de gevallen zal er niet gebeuren wat je wilt. In het eerste geval helemaal niets. In het 2e geval dan gaan de uiteinden van je TL gloeien en is die na niet al te lange tijd ook kapot.
Jij hebt duidelijk nog nooit bij een TD afdeling gewerkt. :Y)

Hoogfrequent starters hebben dit niet, vandaar dit ik naar een fabriek verwees die deze oude starters nog wel hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
AlainS schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:15:
[...]

Jij hebt duidelijk nog nooit bij een TD afdeling gewerkt. :Y)

Hoogfrequent starters hebben dit niet, vandaar dit ik naar een fabriek verwees die deze oude starters nog wel hebben. ;)
Nee, maar ik werk wel bij Philips Lighting :) OK, ik werk daar niet direct met de lampen (ik doe wat programmeer werk), maar heb daar toch wel aardig wat kennis opgedaan van TL en PL's.

Hoogfrequent starters ken ik niet. Geen idee hoe die dingen kapot gaan.

Maar de huis tuin en keukenstarter die in het gros van de gevallen gebruikt worden gaan kapot op de manier zoals ik zei: ze doen of niets meer of ze blijven continue aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
ShadowLord schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:01:
Maar de huis tuin en keukenstarter die in het gros van de gevallen gebruikt worden gaan kapot op de manier zoals ik zei: ze doen of niets meer of ze blijven continue aan.
Als je niet weet hoe zo'n starter werkt waarom geef je dan advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 22-05 15:08
Knipperende TL-lampen heb je als de condensator (voor betere cos(phi)) kapot is, ik heb op vakantiejob tientallen keren een draadbrugje in de condensator gepropt (vonk), waarna de TL weer perfect werkte. Probeer aan een kapotte condensator te geraken :)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 13:09
Bedoel je een brakke condensator of een stuke?

stuke gewoon ff een condensator kort (heel erg kort) goed heet maken met een vlam.
Brak weet ik zo niet hoe je die maakt...

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• ShadowLord
AlainS schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:14:
[...]

Als je niet weet hoe zo'n starter werkt waarom geef je dan advies?
Omdat ik advies geef over wat hij zal aantreffen als hij 'bij een willekeurige fabriek' langs gaat om starters. Je hebt nu aangegeven dat hij naar hoogfrequente starters moet zoeken, dus daar zou ie naar kunnen kijken. Kapotte normale starters gaan iig niet werken.

Knipperdende TL's zijn 90% van de gevallen TL's die defect zijn (emitterpoeder is op). Wat je zou kunnen doen is het poeder zelf van de gloeidraad afbranden door hem continue te laten voorgloeien. Het resultaat zal dan echter twijfelachtig zijn. De levensduur van een knipperende TL is ook niet je-van-het. Ook al doe je dat met een nieuwe TL, TL's zijn nu eenmaal niet gemaakt om te knipperen. CCFL's daarintegen wel, maar die starten dan weer anders :)

De beste oplossing die ik tot nu toe ben tegengekomen is een randomizer gebruiken. Ook nog eens regelbaar.
De 2e beste is het gebruik van een starter in serie met een gloeilamp (simpel, goedkoop en heel snel te testen of het voldoet).

[ Voor 5% gewijzigd door ShadowLord op 16-02-2006 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168645

bimetaal schakelaars...
je kent wel van die gloeilampjes met een 'kaars-effect' die knipperen 9vd 10x niet patroonmatig... misschien idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 18:46
Kun je de lamp niet beetje half uit de fitting draaien? Zodat ie af en toe wat contact maakt. Dan gaan ze toch eng knipperen? :)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
wwwhizz schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 18:15:
Kun je de lamp niet beetje half uit de fitting draaien? Zodat ie af en toe wat contact maakt. Dan gaan ze toch eng knipperen? :)
Voor alle duidelijkheid: dit niet proberen. Met een beetje pech kan zo brand ontstaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73632

wel... we hebben het is over een random kipperende lamp... Maar de oplossingen die hier aangedragen worden geven simpelweg niet hetl filmeffect.

In de films zien we vaak lampen die soms even helemaal uitgaan... soms wat schommelen tussen fel en heel zwak licht, soms even blijven branden...

wat je moet maken is dit: wij nemen 1 microcontroller, programeren deze en bouwen en bouwen een knipper algoritme in. Dit gooien we uit een poortje... naar een digitale weerstand welke de sterkte van de lamp regeld... dan is het alleen nog zaak dit naar 230 te brengen en klaar is kees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 73632 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 02:00:
wel... we hebben het is over een random kipperende lamp... Maar de oplossingen die hier aangedragen worden geven simpelweg niet hetl filmeffect.

In de films zien we vaak lampen die soms even helemaal uitgaan... soms wat schommelen tussen fel en heel zwak licht, soms even blijven branden...

wat je moet maken is dit: wij nemen 1 microcontroller, programeren deze en bouwen en bouwen een knipper algoritme in. Dit gooien we uit een poortje... naar een digitale weerstand welke de sterkte van de lamp regeld... dan is het alleen nog zaak dit naar 230 te brengen en klaar is kees :)
Als je dit wil doen met een microcontroller, gebruik je best een solid-state relais. Een MOC3020 (ook te vinden als K3020) is een opto-triac, die geschikt is om te dimmen (zonder nuldetectie), zorgt voor veilige aansturing van een triac naar keuze, nog een nuldetectie op je microcontroller (optocoupler op de secundaire van je voedingstransfo, zodat je een blokgolf hebt op 50Hz). Zo een dimmer maken, wat verschillende waarden insteken, klaar.
Je kan van mij code krijgen in mikroBASIC (geschreven voor de PIC 16F737), serieel instelbare waarde. Dan kan je met de PC wat proberen tot je de gewenste flikkering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ik kom net een schema tegen in de Elektuur 2003 zomerspcial voor een onregelmatig (random) knipperende LED.
dmv een relai kan je die natuurlijk ook voor een gloeilamp maken

Ik zou hem ff in kunnen scannen voor je (ehm mag dit ??? )

[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 20-02-2006 14:20 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 05:43

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nope, mag niet, dat is copyright-schending :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
SA007 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 15:44:

code:
1
2
3
   +-|>|--(S)-+
O--+          +--(X)--O
   +-|<|--(S)-+

Waarbij:
|>| = Diode
(S) = Starter
(X) = Lamp
Misschien ben ik simpel. Jullie zeggen dat de lamp onregelmatiger gaat knipperen. Dat is misschien wel zo, maar hij staat wel veel meer aan. Immers, zodra 1 stroomkring door een starten even uit is, dan kan de ander mogelijk nog wel werken, zodat hij aan blijft.

ik weet niet precies hoe starters werken, maar voor mijn gevoel zijn het een soort spanningverhogende dingen voor korte tijd, al vermoed ik dat het amperage dan iets omlaag gaat, en dat dan de lamp nog niet stuk gaat. Als dat zo is, krijg je bij 2 starters die telgelijk aanstaan dus een hoger beschikbaar amperage, waardoor je lamp op dus snel stuk gaat (immers gaat die meer ampere gebruiken door de hogere spanning).

Toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Sprite_tm schreef op maandag 20 februari 2006 @ 14:37:
Nope, mag niet, dat is copyright-schending :)
en als ik het schema nu verander :P ?

(serieus, doet GOT daar "moeilijk" over of niet ? )

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

Is het niemand opgevallen dat de TS niet meer gereageerd heeft :)? Anyway, als je het schema gewoon even overneemt in een misc circuit editor, lijkt het mij geen probleem (maar ik maak het beleid hier niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Anoniem: 76570 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:18:
Is het niemand opgevallen dat de TS niet meer gereageerd heeft :)? Anyway, als je het schema gewoon even overneemt in een misc circuit editor, lijkt het mij geen probleem (maar ik maak het beleid hier niet).
offtopic:
daarom vraag ik het ook :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
pierre-oord schreef op maandag 20 februari 2006 @ 15:18:
[...]

ik weet niet precies hoe starters werken, maar voor mijn gevoel zijn het een soort spanningverhogende dingen voor korte tijd, al vermoed ik dat het amperage dan iets omlaag gaat, en dat dan de lamp nog niet stuk gaat. Als dat zo is, krijg je bij 2 starters die telgelijk aanstaan dus een hoger beschikbaar amperage, waardoor je lamp op dus snel stuk gaat (immers gaat die meer ampere gebruiken door de hogere spanning).

Toch? :P
Neen, het samenspel van starter (schakelend element) en ballast (de spoel) zorgen voor de opslingering van spanning, tot er een vonk getrokken is in de TL buis.
De starter bestaat uit 2 bimetaaltjes in een gas. Standaard is er geen contact, leg je de spanning aan dan ontstaat een vonk (met relatief lage stroom), waardoor de bimetaaltjes opwarmen en tegen elkaar zitten. Dan staat de 220V over de spoel (die je kan zien als een vliegwiel), die opgeladen wordt. Ondertussen koelt de starter weer af, waardoor het contact lost. De spoel zal dan reageren, en zijn opgeladen energie willen afstaan, waardoor er een hoge spanning onstaat, die hopelijk de vonk door de TL buis kan trekken. Is dit gelukt, dan beperkt de ballast de stroom door de TL, zo niet start het proces opnieuw.

Dus een starter zal, als er spanning over staat, nu en dan contact geven. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133585

AlainS schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:23:
[...]

Geef dan geen advies. Het moet @ random. ;)

Mooiste lijkt me om dit softwarematig op de lossen, een random algoritme bendenken en hiermee via een interface een lamp aansturen.

Makkelijkste is om gewoon een kapotte starter te vragen aan een willekeurige fabriek en deze in een TL armatuur draaien. Met een beetje mazzel houden ze er één voor je achter. ;)
heb je dit eigenlijk al geprobeerd? ooit al eens een starter in serie geplaatst met een gloeilamp?
het bimetaal in de starter trekt nogal "random" aan als je het mij vraagt...
maar ja, dit is natuurlijk geen advies, iets uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Puur random met discrete componenten: http://members.shaw.ca/novotill/FireLightFlicker/

Zet alleen de 200Hz oscillator een stuk langzamer en je bent klaar! 100% true random! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
naftebakje schreef op maandag 20 februari 2006 @ 19:13:
[...]

Neen, het samenspel van starter (schakelend element) en ballast (de spoel) zorgen voor de opslingering van spanning, tot er een vonk getrokken is in de TL buis.
De starter bestaat uit 2 bimetaaltjes in een gas. Standaard is er geen contact, leg je de spanning aan dan ontstaat een vonk (met relatief lage stroom), waardoor de bimetaaltjes opwarmen en tegen elkaar zitten. Dan staat de 220V over de spoel (die je kan zien als een vliegwiel), die opgeladen wordt. Ondertussen koelt de starter weer af, waardoor het contact lost. De spoel zal dan reageren, en zijn opgeladen energie willen afstaan, waardoor er een hoge spanning onstaat, die hopelijk de vonk door de TL buis kan trekken. Is dit gelukt, dan beperkt de ballast de stroom door de TL, zo niet start het proces opnieuw.

Dus een starter zal, als er spanning over staat, nu en dan contact geven. Meer niet.
Beetje off topic:

Bijna goed :)
Het klopt idd dat door het verbreken van het contact in de starten een hoge voltage puls ontstaat die help bij het ontsteken van de TL. Wat de starter ook doet is het voorgloeien van de spiralen in de TL. Dit zie je aan het gloeien van uiteinden van de TL. Door dit gloeien worden er vrije electronen in de TL 'geschoten' die het overslaan van die 1e vonk een heel stuk makkelijker maakt.
Dit wegschieten van electronen wordt makkelijker gemaakt door een emitterpoeder wat op de gloeispiraal zit. Dit is overigens ook de hoofdoorzaak van het kapotgaan van een TL: het emitterpoeder raakt op door veelvuldig starten en de TL zal niet meer aan gaan.

Edit: Oh ja, de balast beperkt ook de stroom door de starter. Test daarom NOOIT een starter uit door hem direct aan het stopcontact te hangen. Zodra de bimetaaltjes elkaar raken gaat er een erg grote stoom lopen (kortsluiting) en kan de starter ontploffen!

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowLord op 22-02-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanTW
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-10-2023
Inmiddels zijn we een aantal jaartjes verder. Weet iemand of er ook een kant en klaar oplossing te koop is?
Het is weer >:) tijd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hue heeft in de app een programma zitten. Mocht je dat toevallig al in huis hebben.
Pagina: 1