Toon posts:

Mandrake 7.2 of Redhat 6.2 met Win2000 en Win98se

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het volgende op mijn computertje gaan installeren:
* Windows98se (2 Gb),
* Windows2000 prof (2 Gb) &
* Mandrake 7.2 of Redhat 6.2 (? Gb).

Allereerst kun je een tripleboot systeem maken? Deze vraag is me al beantwoord, voortaan kijk ik wat beter uit m'n doppen!

Welke 'linux-versie' is het beste voor een newbie?

Hoeveel ruimte reserveer ik voor ofwel Mandrake ofwel Redhat?

Tot slot, welk os installeer ik het eerste..?

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, je kan een triple boot maken en ja, de search werkt best aardig.

Mandrake en Redhat zijn allebei wel goed om mee te beginnen, volgens mijn is Mandrake net iets makkelijker.

Hoeveel ruimte je reserveert hangt natuurlijk af van wat je er allemaal mee wilt, maar met 2 GB moet je het meeste wel kunnen doen.

Verwijderd

mandrake 7.2 zou ik nemen
heeft 2.5 gig nodig als je 'm volledig (!) installeerd
daar komt een swappartitie bij (256MB)

1) maak een partitie van 3 tot 4 gig vrij op je computer
2) haal die partitie weg (met w2k)
3) verander in bios de bootvolgorde (zodat je van cd kunt booten)
4) boot de mandrake 7.2 installatie cd
5) tijdens installatie de vrije ruimte indelen in 2 partities (1 swap van 256 MB en de rest ext2)
6) zet lilo op hda1 of op de partitie waarop mandrake staat

na installatie boot lilo als je die op hda1 hebt gezet, met lilo kun je dan kiezen tussen mandrake of dos (=w2k/win98)

na installatie boot windows als je lilo op de mandrake partitie hebt gezet. Je moet dan nog een bootmanager installeren (bootmagic bijvoorbeeld).

Verwijderd

Je installeert dus altijd eerst windows, omdat windows erg egoistisch is en geen andere OSjes duldt. Windows overschrijft tijdens installatie je bootmanager (mbr).

Het makkelijkste is dus ook op bootmagic oid te gebruiken, want deze is als je windows opnieuw installeerd (wat doorgaans regelmatig moet) zeer eenvoudig opnieuw in te stellen. Bootmagic herkent je besturingssytemen. (er is btw ook een gratis bootmanager, door een nederlander gemaakt)