triple boot systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Goed, ik heb even geinvesteerd in een nieuwe HD en nu wil ik een triple boot systeem maken. De OS'en die er op moeten komen zijn W98SE, W2k en linux. De verdeling van mijn schijf had ik als volgt in gedachten:

C: W98 (FAT32)
D: W2k en programma's (NTFS)
E: Games (FAT32)
F: MP3's (FAT32)
G: een 700 mb partitie waar ik een cd van maak als ie vol is (FAT32)
H: (misschien) Temp partitie voor downloads enzo (FAT32)
en de rest voor een linux partitie (EXT2) duh ;)

Nu wilde ik gaan triple booten met dat progje dat bij partition magic 5 zit, ik geloof dat het bootmagic heet. Maar heeft iemand een idee hoe dit moet? Want w2k maakt zelf ook evt. een bootmenu aan en linux schrijft met LILO ook al in de MBR ofzo. Dus welke stappen moet ik allemaal nemen. Ik hoor het graag, ik ga nu in ieder geval eerst die schijf erin rammen en w98 er op zetten, dat kan bijna geen verkeerde zet zijn lijkt me :) Dan hoop ik dat antwoord heb als W98 er op staat ;).

Prepare for unforeseen consequences

Verwijderd

als het goed is kan je tegen linux tijdens de installatie zeggen dat hij linux naar zijn zijn eigen boot record mioet schrijven ipv het mbr, als het goed is druk je dan ik BootMagic op linux en krijg je DAN pas lilo te zien, ongeveer hetzelfde moet te doen zijn met win2000 maar daar heb ik geen ervaring mee,
het handige aan BM is dat als je de rescue disk nog hebt kan je altijd je windows weer booten om terug te gaan naar partition magic

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ook die drie erop , eerst win 98 erop dan win 2000, die maakt dan zelf wel een mooi bootmenutje voor 98 en 2000
daarna heb ik Mandrake 7 geinstalleerd en tijdens de installatie heb ik lilo op een diskette laten zetten en niet op mn hd. Als ik nu opstart zonder diskette kan ik kiezen ui windows. Als ik de diskette er in duw start hij direct op in linux. Dit werkt voor mij perfect (gebruik linux niet zo vaak)

• Neelix
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-03 11:03
waarom niet lilo gebruiken ? je maakt 3 keuzes aan en je zet het standaard op w2k ofzo (na 10 seconden of enter) en het werkt als een tierelier...nix grafisch, waarom zou je ? ;)

Don't worry, it's all just 1's and 0's.

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
ik gebruik het bootmenu van win2k om linux te starten

Eerst 98 installeren
vervolgens 2000
dan linux...
moet je bij de installatie van Lilo aangeven dat je lilo op de beginsector van de linux-bootpartitie wilt hebben.
Dan moet je in linux ff je NT-bootpartitie mounten (= C:\ waarschijnlijk))
met

mount -t msdos /dev/hda1 /winC
(o.i.d)

vervolgens de boot-bytes kopieren naar je winC:

/bin/dd if=/dev/hda? bs=512 count=1 of=/winC/bootsek.lin (vraagteken vervangen door wat van toepassing is op jouw linux partitie)

vervolgens boot je win2k en maak je een entry in je boot.ini

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\bootsec.lin="SuSe Linux 6.1"
C:\="Windhoos 98"

Et voila...

zou moeten werken.

handlingen moeten opnieuw bij een kernel update

]
Succes
Leander

• glrfndl
  • Niet online
Neelix> hoe ziet lilo.conf er dan uit, aangenomen dat w98 op /dev/hda1 staat (primaire partitie), w2k staat op /dev/hda6 en linux op /dev/hda10 (laatste 2 zijn dus logische partities in een extended partitie). Of kan het niet zo en moeten ze alledrie een eigen primaire partitie hebben ofzo.

• glrfndl
  • Niet online
Goed, even een kleine update:
w98 en w2k staan geinstalleerd op mijn schijf, beide op een aparte primaire partitie. W2k heeft een menu aangemaakt voor dualboot en dat werkt allemaal prima. Maar ik ben wat eigenwijs en wil het zaakje toch booten met bootmagic. Ik heb daar 2 entries gemaakt, 1 voor w98 en 1 voor w2k. Als ik nu w2k wil booten probeert ie wel even te booten maar dan krijg ik een error dat er een file mist, ik heb al 2 files die in c:\ stonden gekopieerd naar de w2k partitie, maar dat hielp niet, want ik kreeg toen een andere foutmelding dat er nog een bestand miste ( uit root van w2k \system32\ntoskrnl.exe ofzo). Ik had verwacht dat het zo wel zou gaan lukken omdat er volgens mij niet meer files op c:\ staan die met w2k te maken hebben. Dus wat moet ik nu allemaal doen om w2k toch een eigen entry te geven in bootmagic?

Pagina: 1