Die ingangen (knopjes) en uitgangen (relais) kan je doen met schuifregisters, dat kost je 3 pinnen. LCD scherm neemt 6 pinnetjes. Voor je temperatuursensoren zou ik I2C gebruiken, dus met 2 pinnetjes kan je 20 temperaturen uitlezen (checken bij de chip die je kiest hoeveel verschillende adressen ze kunnen hebben), voor je regelbare fan's zou ik specifieke chip's aan de I2C bus hangen (maxim heeft dacht ik PWM IC's op I2C). Het moet te doen zijn met 11 pinnetjes

(toen ik de eerste keer iemand bezig zag om I/O pinnen te besparen, schrok ik ook, hij halveerde zo uit de losse hand het aantal benodigde I/O pinnen).
Je zal wel een "zware" PIC nodig hebben (een kilo lood helpt niet, wel deftig wat ROM en RAM in je PIC), dus je zal ws aangewezen zijn op de 18F.... reeks. En je zal deftig moeten kunnen programmeren.
Je kan natuurlijk ook je probleem wat opsplitsen, wat ik bijvoorbeeld doe met die PWM. Als je zo geen IC vind, dan kan jeeen aparte PIC daarvoor gebruiken.
Bijvoorbeeld een gemeenschappelijke zaagtand genereren (met je PIC een condensator snel op en "traag" ontladen), en 20 RC netwerkje's gebruiken op 20 uitgangspinnen van die PIC, waarmee je dus een analoge referentiewaarde maakt. Je gebruikt dan 20 comparator's, die hun aparte referentiewaarde vergelijken met de gemeenschappelijke zaagtand. De uitgang van elke comparator is dan een PWM signaal, dat netjes kan ingesteld worden door de PIC.
Dus je ziet, het is zeker mogelijk om een oplossing te vinden voor een complex probleem, maar je moet het kunnen in aparte stukken opsplitsen, en wat slim omgaan met alles. Begin met een klein stukje, en bouw langzaam verder, gooi er steeds meer bij. Gaandeweg zal je zelf begrijpen wat haalbare en wat overdreven eisen zijn, en ondertussen ben je braaf

Het is volgens mij zeker te doen om alles in 1 PIC te krijgen, maar dan haal je je wel wat op je nek (haalbaar voor mij is iets anders dan haalbaar voor jou, en haalbaar voor een professionele PIC designer is nog iets heel anders). Om het jezelf gemakkelijk te maken, splits je alles best op.
(ik heb in mijn eindwerk in een PIC een programma gekregen dat eigenlijk absoluut onhaalbaar was, vooral op de lage klokfrequentie. Maar tis gelukt, met veel zwoegen, dus jij moet het zeker ook kunnen, het was mijn eerste contact met µP)
Die ethernut die je daar toont, is wel een racemonster in vergelijking met PIC's of AVR's. Tis een totaal andere architectuur, en kan véél sneller rekenen, zo op het eerste zicht. Probleem is alleen dat het programmeren ervan dikwijls ook navenant veel moeilijker/ingewikkelder wordt.
[
Voor 23% gewijzigd door
naftebakje op 27-04-2006 20:11
]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.