Beginnen met Microcontrollers?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.808 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

LWY schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 21:12:
Het display van een wekkerradio uitlezen lijkt me nogal omslachtig voor iets wat gewoon met een real-time IC'tje kan. Inderdaad, die werken meestal met I2C/SPI, maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn, ook al heb je daar nog geen ervaring mee. Veel van de wat grotere PICs (18F252/452 en 16F876/877A schieten me te binnen) hebben een hardware I2C/SPI poort die heel eenvoudig is te gebruiken.
Ik gebruik altijd/vaak de 18F452. Hier zit idd i2c op, maar ik heb hiermee nog nooit iets gedaan. Maar het zou in princiepe niet zo heel moeilijk hoeven zijn, maar de taal die ik gebruik (JALcc) moet het wel ondersteunen... Morgen eens een kijkje naar nemen.
kluyze schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 21:53:
[...]
Kant en klare ic's denk ik niet dat er zijn voor een tijd naar een µC te sturen. Als ze wel bestaan dan zitte ze in een wekkerradio. :)
En die ic's zouden bestaan uit de teller gelijk in een wekkerradio.

7-seg uitlezen zou ik niet doen. Tak het signaal dan af vòòr de 7-seg decoder. Dan heb je het signaal in binaire vorm. Dan misschien eventueel serieel maken, want parallel gaat ge veel IO poorten mogen gebruiken.
Sorry, beetje verkeerd beschreven. Ik bedoel ook VOOR de decoders ;) Dan heb je inderdaad minder pinnen nodig.

Er moeten toch IC's bestaan die "los" te verkrijgen zijn die tijd kunnen bijhouden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Ik heb hier een simpel PICje liggen (16F876A) dat via I2C communiceert met een RTC (Real time clock), met name de DS3231S van Maxim.
Zo'n real time clock is wat je zoekt, deze die ik heb heeft een intern kristal, en houd zelfstandig (op de gewone voeding, of als die afligt op een klein batterijtje) de tijd bij. Dat is dus seconden, minuten, uren, dagen, maanden, jaren (schrikkeljaren tot 2100) dat ie automagisch bijhoud. Je kan 2 alarmen instellen, een 1Hz uitgang gebruiken (ledje :) ) en nog meer (er zit zelfs een temperatuursensor in, die om de zoveel tijd de temperatuur meet en het kristal aanpast, om juister te lopen). Sommige RTC's hebben ook wat EEPROM geheugen, wat soms handig kan zijn.

Ik programmeer met mikroBasic (al heb ik al een volledige I2C master geschreven in assembly, das wel te doen maar véél werk, voor als je PIC/compiler geen master I2C ondersteund), en daarin is het echt piece-of-cake om I2C in gang te krijgen. Het enige probleem was dat die RTC clock-stretching gebruikt (clock lijn laag houden, omdat ie ff geen data kan ontvangen), en dat niet in de datasheet stond. Met gewoon een check of de I2C lijn idle is toe te voegen, was dat opgelost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
dus toch ... hmm dan was ik mis, het bestaat WEL :Y) maar 9/10 doen die hetzelfde als een wekkerradio (met wet extra's voor I²C enz...).
Maar dan heb ik een vraag hierover. Is het niet nauwkeuriger om via de 50Hz van het net te werken ipv met een kristal? Of was juist die 50Hz veel onnauwkeuriger? Zoals de meeste wekkers ed dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

De 50Hz van het net is niet zo naukeurig, je kunt beter een kristal gebruiken. Dat moet sowiso icm RTC ic.

Overigens I²C is cool bus systeem zijn veel chips voor, het is niet echt snel, maar simpele communicatie werkt prima.

Als programmer gebruik ik zelf een JDM programmer, schema is zo op internet te vinden. dig is standaard voor 16F84 maar je kunt er zo een verloopje voor solderen zodat er ook andere in kunnen, je hebt nl. 5 pinnen nodig: VCC GND Reset PGC PGD (kun je in datasheet vinden)
Als programeer tool gebruik ik ICprog, en als compiler een PIC C compiler.

* Reinstein bestuurt zn modeltrein via I²C en ethernet (zie sig.)

[ Voor 3% gewijzigd door Reinstein op 26-04-2006 17:17 ]

PC based oscilloscope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Als ik me niet vergis is de 50Hz van het net erg nauwkeurig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
r.l.feenstra schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:17:
De 50Hz van het net is niet zo naukeurig, je kunt beter een kristal gebruiken. Dat moet sowiso icm RTC ic.
......
Het RTC chipje dat ik gebruik (zie vorige post vooor het typenummer) heeft een ingebouwd kristal, je moet alleen voeding, batterij en I2C aanbieden. Er bestaan zelfs RTC's die voorzien zijn van een ingebouwde batterij, die zijn helemaal simpel om te gebruiken.
JuuL20 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:52:
Als ik me niet vergis is de 50Hz van het net erg nauwkeurig hoor.
De netfrequentie is héél exact juist, over 24 uur bekeken. Er kunnen heel kleine fluctuaties op zitten, maar het gemiddelde wordt exact op 50Hz gehouden (ik dacht zelfs dat ze atoomklokken als referentie gebruiken). Over heel europa loopt die 50Hz trouwens synchroon, in TV's wordt die gebruikt als kloksignaal bij het decoderen van de zenders,... Het is dus zeker een goeie naukeurige tijdsbasis, maar het kan uitvallen, en is niet draagbaar.
Een RTC is de simpelste oplossing, die ook een erg goeie nauwkeurigheid biedt. Wil je zelf de tijd niet meer instellen, dan kan je een draadloos ontvangertje gebruiken die de tijd uitleest die vanuit duitsland verzonden wordt (de naam ontsnapt me) , of je kan een GPS ontvanger gebruiken, die heeft ook een exacte tijdsbepaling (gebruikt om je locatie te bepalen), maar dat zijn duurdere oplossingen, die ik ook minder elegant vind dan een RTC.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 26-04-2006 19:59 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Over heel europa loopt die 50Hz trouwens synchroon
Het hoodfnet uiteraard wel, maar achter een transformator is de frequentie wel gelijk, maar zeker niet synchroon. ;)

Het makkelijkste lijkt me idd om een RTC toe te passen. I2C is een erg simpel protocol en is denk ik makkelijker dan een wekkerradio hacken. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinstein
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

naftebakje schreef op woensdag 26 april 2006 @ 19:57:
De netfrequentie is héél exact juist, over 24 uur bekeken. Er kunnen heel kleine fluctuaties op zitten, maar het gemiddelde wordt exact op 50Hz gehouden (ik dacht zelfs dat ze atoomklokken als referentie gebruiken). Over heel europa loopt die 50Hz trouwens synchroon, in TV's wordt die gebruikt als kloksignaal bij het decoderen van de zenders,... Het is dus zeker een goeie naukeurige tijdsbasis, maar het kan uitvallen, en is niet draagbaar.
Ik heb idd ook gehoord dat de net frequentie gelijk wordt gehouden, maar daar kun je niet van uit gaan.

In het kader van meten is weten: http://www.tiepie.com/nl/classroom/7/102

Voorbeeld van een meting door een collega verricht. Dit is overigens overdag, dus ik heb geen beeld van wat de frequentie 's nachts is. Maar toch leuk om even te bekijken. Let maar eens op de Duty-cycle en de vorm van de sinus.

PC based oscilloscope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Misschien een stomme vraag: maar wat zijn nu de grenzen? als ik bv uitga van ethernut 3.0 http://www.ethernut.de/pdf/ethwm30d.pdf te denken.

kan je met een AVR of een Pic het volgende aansturen en uitlezen heb ik er dan 1 of meerdere nodig ?
- ongeveer 20 regelbare Fan's
- ongeveer 20 tempsensors
- 30 knoppen
- lcd scherm
- zooi led's enkel en bi color voor o.a status en andere grappen.
- (edit) een zooi relais)

je hebt met 8 bits heb je 256 mogelijkheden om "aan te sturen" maar hoe zit dat met input ?
Ik heb PLC's geprogameerd waar vaak dit ook gedaan word. daar wordt vaak met stappen gewerkt waar dat is weer een tijdje terug

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 27-04-2006 17:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
vso schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:56:
Misschien een stomme vraag: maar wat zijn nu de grenzen? als ik bv uitga van ethernut 3.0 http://www.ethernut.de/pdf/ethwm30d.pdf te denken.

kan je met een AVR of een Pic het volgende aansturen en uitlezen heb ik er dan 1 of meerdere nodig ?
- ongeveer 20 regelbare Fan's
- ongeveer 20 tempsensors
- 30 knoppen
- lcd scherm
- zooi led's enkel en bi color voor o.a status en andere grappen.
- (edit) een zooi relais)

je hebt met 8 bits heb je 256 mogelijkheden om "aan te sturen" maar hoe zit dat met input ?
Ik heb PLC's geprogameerd waar vaak dit ook gedaan word. daar wordt vaak met stappen gewerkt waar dat is weer een tijdje terug
Dat kan zelfs met de aller grootste PIC niet, tenzij je het slim oplost met meerdere dingen op 1 pin en dan met combinaties aangeven wat er moet gebeuren. Maar dan nog is het wel extreem veel voor 1 PIC.

-edit-

Je hebt gewoon niet genoeg pinnetjes, en niet genoeg rekenkracht denk ik maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 8% gewijzigd door lemming_nl op 27-04-2006 19:04 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I agree.
Qua timing nagenoeg onmogelijk, zeker als je 20 pwm's en LCD wil gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Die ingangen (knopjes) en uitgangen (relais) kan je doen met schuifregisters, dat kost je 3 pinnen. LCD scherm neemt 6 pinnetjes. Voor je temperatuursensoren zou ik I2C gebruiken, dus met 2 pinnetjes kan je 20 temperaturen uitlezen (checken bij de chip die je kiest hoeveel verschillende adressen ze kunnen hebben), voor je regelbare fan's zou ik specifieke chip's aan de I2C bus hangen (maxim heeft dacht ik PWM IC's op I2C). Het moet te doen zijn met 11 pinnetjes :+ (toen ik de eerste keer iemand bezig zag om I/O pinnen te besparen, schrok ik ook, hij halveerde zo uit de losse hand het aantal benodigde I/O pinnen).
Je zal wel een "zware" PIC nodig hebben (een kilo lood helpt niet, wel deftig wat ROM en RAM in je PIC), dus je zal ws aangewezen zijn op de 18F.... reeks. En je zal deftig moeten kunnen programmeren.

Je kan natuurlijk ook je probleem wat opsplitsen, wat ik bijvoorbeeld doe met die PWM. Als je zo geen IC vind, dan kan jeeen aparte PIC daarvoor gebruiken.
Bijvoorbeeld een gemeenschappelijke zaagtand genereren (met je PIC een condensator snel op en "traag" ontladen), en 20 RC netwerkje's gebruiken op 20 uitgangspinnen van die PIC, waarmee je dus een analoge referentiewaarde maakt. Je gebruikt dan 20 comparator's, die hun aparte referentiewaarde vergelijken met de gemeenschappelijke zaagtand. De uitgang van elke comparator is dan een PWM signaal, dat netjes kan ingesteld worden door de PIC.

Dus je ziet, het is zeker mogelijk om een oplossing te vinden voor een complex probleem, maar je moet het kunnen in aparte stukken opsplitsen, en wat slim omgaan met alles. Begin met een klein stukje, en bouw langzaam verder, gooi er steeds meer bij. Gaandeweg zal je zelf begrijpen wat haalbare en wat overdreven eisen zijn, en ondertussen ben je braaf >:)
Het is volgens mij zeker te doen om alles in 1 PIC te krijgen, maar dan haal je je wel wat op je nek (haalbaar voor mij is iets anders dan haalbaar voor jou, en haalbaar voor een professionele PIC designer is nog iets heel anders). Om het jezelf gemakkelijk te maken, splits je alles best op.
(ik heb in mijn eindwerk in een PIC een programma gekregen dat eigenlijk absoluut onhaalbaar was, vooral op de lage klokfrequentie. Maar tis gelukt, met veel zwoegen, dus jij moet het zeker ook kunnen, het was mijn eerste contact met µP)

Die ethernut die je daar toont, is wel een racemonster in vergelijking met PIC's of AVR's. Tis een totaal andere architectuur, en kan véél sneller rekenen, zo op het eerste zicht. Probleem is alleen dat het programmeren ervan dikwijls ook navenant veel moeilijker/ingewikkelder wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door naftebakje op 27-04-2006 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 07:48
Als je echt binnen no time dingetjes wilt maken. Binnen 2 dagen kan je motortjes draaien lcd's aansturen enz. www.Picbasic.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op www.inkoopacties.net, daar kun je goedkoop aan butterfly's komen met diverse extra's zoals een carrierbordje, experimenteersetje etc..

Inkoopactie duurt tot 1 mei, dus even snel bestellen

Butterfly is later ook te hergebruiken als programmer en zelfs als jtag als ik mij niet vergis.

Gewoon super

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2006 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

naftebakje schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:03:
Die ingangen (knopjes) en uitgangen (relais) kan je doen met schuifregisters, dat kost je 3 pinnen. LCD scherm neemt 6 pinnetjes. Voor je temperatuursensoren zou ik I2C gebruiken, dus met 2 pinnetjes kan je 20 temperaturen uitlezen (checken bij de chip die je kiest hoeveel verschillende adressen ze kunnen hebben), voor je regelbare fan's zou ik specifieke chip's aan de I2C bus hangen (maxim heeft dacht ik PWM IC's op I2C). Het moet te doen zijn met 11 pinnetjes :+ (toen ik de eerste keer iemand bezig zag om I/O pinnen te besparen, schrok ik ook, hij halveerde zo uit de losse hand het aantal benodigde I/O pinnen).
Je zal wel een "zware" PIC nodig hebben (een kilo lood helpt niet, wel deftig wat ROM en RAM in je PIC), dus je zal ws aangewezen zijn op de 18F.... reeks. En je zal deftig moeten kunnen programmeren.

Je kan natuurlijk ook je probleem wat opsplitsen, wat ik bijvoorbeeld doe met die PWM. Als je zo geen IC vind, dan kan jeeen aparte PIC daarvoor gebruiken.
Bijvoorbeeld een gemeenschappelijke zaagtand genereren (met je PIC een condensator snel op en "traag" ontladen), en 20 RC netwerkje's gebruiken op 20 uitgangspinnen van die PIC, waarmee je dus een analoge referentiewaarde maakt. Je gebruikt dan 20 comparator's, die hun aparte referentiewaarde vergelijken met de gemeenschappelijke zaagtand. De uitgang van elke comparator is dan een PWM signaal, dat netjes kan ingesteld worden door de PIC.
<knip --> ff wat tekst weg anders wordt mijn quote te lang

_/-\o_ ik snap wat je wilt zeggen, maar begrijpen is punt 2 ;)
Je helpt me geweldig uit de brand want ik zat echt te pijnzen hoe ik dit netjes via 1 systeem zou kunnen doen is wel netter dan alles direct op een pic/avr

Ik zat zelf te denken aan een modulair systeem wat via een byte bereikbaar was en dan via 1 kanaal uit te lezen. maar dat is denk ik moeilijker, teminste je moet in mijn idee het als volgt zien
code:
1
2
3
4
5
1) d.m.v logische poorten het kanaal open zetten m.b.v 1 byte 
(de waarde die het kanaal heeft bepaald de actie van het aangesloten apparaat)
2) dan de huidige waarde (terug) laten sturen 
3) de huidge waarde aanpassen (of niet)
4) d.m.v logische poorten het kanaal dicht zetten m.b.v 1 byte
Wat ik vermoed is dat het eigenlijk heel erg matriaal intensief is, als ik per aan te sturen eenheid ga werken ik moet de grens vinden waneer en waar het beter is te stoppen met seriele communicatie en over moet gaan op parallele communicatie, ik denk niet dat ik ontkom aan een multilayer PCB teminste als ik niet teveel draadbruggen wil hebben, maar ja dat kost ook weer wat meer.
Die ethernut die je daar toont, is wel een racemonster in vergelijking met PIC's of AVR's. Tis een totaal andere architectuur, en kan véél sneller rekenen, zo op het eerste zicht. Probleem is alleen dat het programmeren ervan dikwijls ook navenant veel moeilijker/ingewikkelder wordt.
Die ethernut heeft als extra funtie dat ik het ipv een laptop moet dedicaten een webservertje kan laten draaien op de ethernut en dus meer directer invloed kan hebben. (denk aan dat je via een webbrowser direct waardes kan aanpassen remote) De knoppen die ik bedacht heb die erbij komen die moeten eigenlijk via een interrupt signaal werken waardoor direct een actie gebeurt, afhankelijk van de module moet er ook een interupt gestuurd kunnen worden. (temp te hoog ofzo)

In mijn optiek is progammeren niet moeilijk, je idee moet alleen helder en duidelijk wezen. ik werk meestal als volgt
code:
1
2
3
4
1) interface voor eindgebruiker 
2) knop/menu defenitie
3) per knop een actie diagram uitzetten 
4) software schrijven
Dit houdt het modulair en veranderbaar/overzichtenlijk en je hebt documentatie bijdehand, ik zit nu tussen stap 3 en 4 met mijn gedachten.

Echter voor dit project zit ik met veel waardes die in een register geschreven moeten worden.
Aan of Uit is het probleem ook niet. met 8 bits kan je 128 apparaten bedienen (theorie)
Het is harder of zachter waar ik mee zit en de eventuele controle daarvan, misschien moet ik bv niet per RPM toeren dus + 100 toeren per min/sec erbij of er af dus gradaties
me temperatuur uitlezen: hoe vaak per sec, hoeveel maximaal uitleesbaar?

PLC controlle is een beetje te duur maar zelf bouw is weer een stuk goedkoper

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
vso schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 00:41:
[...]
denken aan een modulair systeem wat via een byte bereikbaar was en dan via 1 kanaal uit te lezen. maar dat is denk ik moeilijker, teminste je moet in mijn idee het als volgt zien
code:
1
2
3
4
5
1) d.m.v logische poorten het kanaal open zetten m.b.v 1 byte 
(de waarde die het kanaal heeft bepaald de actie van het aangesloten apparaat)
2) dan de huidige waarde (terug) laten sturen 
3) de huidge waarde aanpassen (of niet)
4) d.m.v logische poorten het kanaal dicht zetten m.b.v 1 byte
Dit snap ik niet helemaal. Wil je dan een temperatuur uitlezen, de desbetreffende FANsnelheid aanpassen aan die temperatuur, en naar het volgende koppeltje fan-tempsensor? Daarvoor kan je best de gewenste waarde in het EEPROM geheugen zetten, na elkaar als lookup table. Maak dan een loopje, dat gewoon telkens de juiste temperatuur uitleest, vergelijkt met de wenswaarde, en de FANsnelheid aanpast. De sensor/snelheid/wenswaarde wordt bepaald met een variabele, die je in je loopje van 0 naar 20 laat gaan.

Voor die fansnelheid, je kan 256 waarden in een byte steken (érg veel). Gebruik je een nibble (4 bits), dan kan je 16 waarden kiezen (dat voldoet misschien). Maar wees niet bang voor de opslag, µP met 321 RAM bytes (en evenveel EEPROM bytes) zijn gewoon courant te krijgen, daar past dat allemaal in.

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 28-04-2006 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Als ik een infrarood code wil sturen met een microcontroller dan moet ik "iets" doen met een 40Khz draaggolf. Deze kan ik maken doormiddel van PWM, maar ik vraag me af wat ik hiermee moet?

Het signaal zelf bestaat uit 12 bits (SONY afstandsbediening). Maar moet die draaggolf over die code heen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
atmoz schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:54:
Als ik een infrarood code wil sturen met een microcontroller dan moet ik "iets" doen met een 40Khz draaggolf. Deze kan ik maken doormiddel van PWM, maar ik vraag me af wat ik hiermee moet?

Het signaal zelf bestaat uit 12 bits (SONY afstandsbediening). Maar moet die draaggolf over die code heen ofzo?
Tis zoals ik dacht, je gebruikt die draaggolf om te voorkomen dat achtergrondlicht (zon ofzo) als signalen begrepen wordt. Je zend wel/niet die 40KHz (gewoon op de IR led zetten), en door de tijd dat je wel/niet die 40kHz uitzend, zend je een '1' of een '0'. Google legt het je nog eens fijn uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ naftebakje: respect man, die oplossing voor PWM had ik ammenooitniet opgekomen...
Zoals jij het opdeelt moet het idd nog haalbaar zijn, als je dankbaar gebruik maakt van interrupts.

Eindwerk secundair heb ik ook met PIC gedaan, leerkracht had er zelfs nog nooit van gehoord.
Volledig geprogrammeerd in JAL, een robot spin volledig zonder interrupts.
Als ik die code nu zie schaam ik me dood en wordt driedubbel misselijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 21:11:
@ naftebakje: respect man, die oplossing voor PWM had ik ammenooitniet opgekomen...
Zoals jij het opdeelt moet het idd nog haalbaar zijn, als je dankbaar gebruik maakt van interrupts.

Eindwerk secundair heb ik ook met PIC gedaan, leerkracht had er zelfs nog nooit van gehoord.
Volledig geprogrammeerd in JAL, een robot spin volledig zonder interrupts.
Als ik die code nu zie schaam ik me dood en wordt driedubbel misselijk :+
Je moet gewoon bijleren, en durven iets anders proberen. Die oplossing voor PWM heb ik gedeeltelijk gestolen (in het RGB moodlight topic komt dat id, maar de referentie gebeurt via een potmeter), en gedeeltelijk verzonnen (analoge waarde maken als referentie), beter goed gestolen (en gecombineerd) dan slecht verzonnen.
En ik ben ook maar een simpel studentje electronica, dat na 3 jaar hoger (graduaat, dus bachelorniveau) nog ff door probeert te gaan voor ingenieur, maar van de 12 klasgenoten zijn er nog 2 een beetje bezig in hun vrije tijd met electronica, de rest slingert daar ook maar aan.

Voor dat opdelen in blokken heb ik nog een tip: speel een autist. Geen enkel inlevingsvermogen met de omgeving, wat je niet snapt doet je flippen. Dat is een µP, vanuit dat begrip moet je zoeken naar losse stukjes, die naast elkaar kunnen bestaan. Eenmaal je dat beet hebt, kan je gemakkelijk (het gaat steeds beter, als je het meer doet) een complex probleem opentrekken tot een hoop simpele zaken die je gewoon aan elkaar knoopt, en de meest onbegrijpelijke dingen kan laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me too, binnen 2 maand mag ik -hopelijk- mijn diploma bachelor elektronica -ICT ophalen. Je studeert toevallig toch niet in St-katelijne waver he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 11:15:
Me too, binnen 2 maand mag ik -hopelijk- mijn diploma bachelor elektronica -ICT ophalen. Je studeert toevallig toch niet in St-katelijne waver he ;)
Nope, PIH te kortrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mensen ik hoor hier wel een hoop verhalen over 8051/pic/atmel etc.. maar is er ook iemand die ervaring heeft met TI-MSP430?

Tis volgens mij een hele leuke microcontroler met de nodige periferie. Vervolgens is i netals atmel ( AVR?) te programeren via JTAG.

Zie ook http://focus.ti.com/mcu/d...cm/mcuovw/data/msp430_ovw

Ik heb er al wel een (MSP430F167) in een projectje gebruikt (PCB heb ik al ontworpen en geetst)

Alleen moet ik de boel nog proggen dus ik vroeg mij af of er iemand was die al (goeie) ervaring heeft en waar ik op moet letten met deze controller en IAR kickstart/TI CCE-430 (de ontwikkelomgeving, die laatste schijnt te integreren te zijn met Eclipse, je weet wel die java ontwikkel omgeving die ooit van IBM was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 09:43:
Hey mensen ik hoor hier wel een hoop verhalen over 8051/pic/atmel etc.. maar is er ook iemand die ervaring heeft met TI-MSP430?

Tis volgens mij een hele leuke microcontroler met de nodige periferie. Vervolgens is i netals atmel ( AVR?) te programeren via JTAG.

Zie ook http://focus.ti.com/mcu/d...cm/mcuovw/data/msp430_ovw

Ik heb er al wel een (MSP430F167) in een projectje gebruikt (PCB heb ik al ontworpen en geetst)

Alleen moet ik de boel nog proggen dus ik vroeg mij af of er iemand was die al (goeie) ervaring heeft en waar ik op moet letten met deze controller en IAR kickstart/TI CCE-430 (de ontwikkelomgeving, die laatste schijnt te integreren te zijn met Eclipse, je weet wel die java ontwikkel omgeving die ooit van IBM was).
Dat ziet er een erg leuk chipje uit, en nog goedkoop ook (20$ voor een ontwikkelbordje _/-\o_ ). Ik heb er wel geen enkele ervaring mee (ik zit op school, daar lopen ze 20 jaar achter), maar tziet er een leuk dingetje uit. Waar je wel naar moet kijken, is de haalbaarheid van het programmeren. Kijk of er een goedkope/gratis compiler is voor dat chipje, in een taal die je beheerst/kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@naftebakje die CCE-430 die ik al aangaf kan in ASM (soort van 8051 instructieset) en c compilen en is tot 8KB gratis. Nou vind ik C wel handig maar het meeste doe ik nog in assembly dus voor ik die 8KB vol heb heb ik blauwe vingers van het tikken.

die kickstart is ook gratis (c en assembler) maar "slechts" tot 4 kb.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

naftebakje schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 08:47:
Dit snap ik niet helemaal. Wil je dan een temperatuur uitlezen, de desbetreffende FANsnelheid aanpassen aan die temperatuur, en naar het volgende koppeltje fan-tempsensor?
Nee ik wil 1 I/O paar dus 2 pinnetjes op een microcontroller gebruiken voor alle apparaten die geen interrupts genereren. en een X aantal moeten via die 1ne paar uitgelezen kunnen worden dus over de output van de controller die stuurt dus constant, <apparaatcode><opdracht>, <apparaatcode><opdracht> etcetra.

blackbox met 1x in en 1x out + mod(ule aansluiting)
in:
- Zit op output van microcontroller
- Dus ik heb voor 1 apparaat een black box die de een apparaatcode heeft een het commando doorstuurt,
out:
- Zit op input van microcontroller
- De black box die stuurt ook een signaal op verzoek terug met het juiste apparaatcode erbij <apparaatcode><antwoord>
mod
- Hierop gaat een module die aan de hand van een <opdracht> iets doet. Dit kan van alles zijn.

Die losse modules die je op de blackbox aansluit, die zetten daad werkelijk de fan aan, schakelen het toerental v.d fan, noem maar op. die blackbox is dus alleen maar een doorgeef luik.

Hierdoor kan ik meer dan genoeg apparaaten aansturen
atmoz schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:54:

Tis zoals naftebakje reageert de IR 40khz signaal is niet echt relevant alleen je IR ontvanger moet het wel kunnen "zien" (DUH)

zie deze link http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/ir.htm,

ik heb het zelf gedaan met RC5(philips remotes) ik baal alleen dat ik er niks meer van heb, ik weet dat de emulatie software c.q software op de controler niet echt boeiend is en met zo'n remote kan je heel heel veel apparaaten bedienen. teminste als je er zelf 1 maakt je eigen universele remote maken is ook niet echt moeilijk

leuk detail, de oude palm series III, kon je m.b. van de juiste software al elk appraat bedienen bereik was alleen 1,5 meter verving je de IR led met een betere dan kon je bereik tot 5 t/m 10 meter verhogen wat leuks was voor jou, voor je buren met de dezelfde tv was het pech ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@vso: Je moet eens kijken naar I2C of dergerlijke protocollen (onewire, SPI,...). I2C werkt met een I/O draad (SDA) en een clock draad (SCL), en een master/slaves systeem. De master start de communicatie naar een slave, door zijn adres te zenden (7 bits of 10 bits adres, laatste bit bepaalt of de data van master naar slave gaat, of omgekeerd).
Als je bijvoorbeeld een master-PIC maakt (LCD, status LED's, communicatie met buitenwereld), en een slave-PIC-printje met wat knopjes op om het adres in te stellen. Aan die slave kan je dan hangen wat je wil, en netjes vanuit de master aansturen. Je kan gewoon extra apparaten op die I2C-bus inprikken, dat werkt gewoon (maximale lengte is niet gespecificeerd, wel een maximale capaciteit, met een paar meter houd het wel op, tenzij je er een exteder aan hangt).

Door je protocol wat op te bouwen kan je alles erg handig houden, je kan bijvoorbeeld bij het opstarten op alle adressen vragen wat ze kunnen (temp lezen, fan aansturen,...), komt er geen antwoord dan zit er niets op dat adres. Wel antwoord is bijvoorbeeld een byte voor te lezen temperaturen (elke bit die '1' is, is een tempsensor), enzovoort. Dan nog wat verzinnen hoe je wil die specifieke temperatuur wil opvragen of die specifieke fan wil in snelheid instellen.
Tis ff uitzoeken hoe je alles wil, en netjes opschrijven, maar eenmaal het een beetje op zijn poten begint te vallen gaat het enorm vlug, laat je dus niet ontmoedigen omdat je 5 keer de datasheet moet lezen, zo heb ik ook moeten beginnen (niet dat ik nu erg ver sta).

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 01-05-2006 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

naftebakje schreef op maandag 01 mei 2006 @ 10:30:
Tis ff uitzoeken hoe je alles wil, en netjes opschrijven, maar eenmaal het een beetje op zijn poten begint te vallen gaat het enorm vlug, laat je dus niet ontmoedigen omdat je 5 keer de datasheet moet lezen, zo heb ik ook moeten beginnen (niet dat ik nu erg ver sta).
Ik laat me ook niet ontmoedigen ;) met jou antwoorden kan ik bouwen wat ik voor ogen heb teminste ik zal nog wel veel struikel dingetjes tegenkomen denk ik.

Als je iets maakt, maak het eerst af / werkend .. wis delete alle bestanden die je nodig hebt/had en begin daarna helemaal opnieuw werkt het daarna in 1 keer dan snap je het en zal het nog beter zijn dan je eerste. Is het dan nog niet goed genoeg ? --> delete en werk het opnieuw uit

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 01-05-2006 17:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kent iemand ook de 68HC11 microcontroller en eventueel op een SIMPLEX 3 boardje van Elomax? en hoe die dingen geprogd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een atmega kan je vrij makkelijk 20 fans aansturen ,, moet je alleen uitgang gaan schakelen via timer ... zoveel pwm uitgangen hebben de meeste niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Laatst online: 05-08 14:22
*Kick*

Ik wil me graag ook eens wagen aan microcontrollers. Nu is er een ia met wat van die dingen. Dus wil ik er een paar aanschaffen, om wat uitteprobeeren.
Ik heb dit topic hier en daar doorgelezen en er wordt steeds een PIC of een Atmel aangeraden, en er zijn ook nog verschillende types. dus nu ben ik de weg kwijt.
Ik heb een beetje ervaring met elektronica, maar het progameeren moet ik dus nog allemaal leren.
Welke microcontrollers raden jullie mij aan, om mee te beginnen. ?
ik zat er aan te denken om te beginnen met een looplichtje of iets in die richting.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:48
Een ATMega is fantastich voor beginners en gevorderden. Op E-bay zijn regelmatig complete opstellingen (bordje + Programmer) te koop voor tussen 30 - 40 EUR. (Zoek maar eens op "ATMega progammer")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Voor het beginnen is het zowiezo nodig je door de datasheet te worstelen, om de instellingsregisters te vinden en te weten hoe ze te gebruiken. Ik denk niet dat er daarin enig verschil zit tussen PIC en AVR.
Persoonlijk ben ik meer fan van PIC (omdat ik daar mee begonnen ben), anderen zijn begonnen met AVR (omdat zij daar mee beginnen zijn), uiteindelijk maakt het niet veel uit.
Voor goedkope programmer en µC kan ik je www.voti.nl aanraden, 5€ verzendkosten maar erg goedkoop in vergelijking met de winkels hier in de buurt.

Als je het onderliggende systeem van de µC kent (door in ASM aan de slag te gaan), kan je overstappen naar een gemakkelijker programmeertaal, die jou een hoop werk uit de handen neemt. Persoonlijk ben ik grote fan van mikroelektronica, ze hebben basic compilers voor PIC en AVR, en érg mooie development boards met on-board programmer en alles erop en eraan voor een heel mooie prijs (221.77€ voor compiler (levenslang update's) + development board: grafisch en karakterLCD), daar koop je anders enkel een compiler voor. Hun forum zit vol met duidelijke uitleg over vanalles, er zitten mensen op die alle kneepjes van het vak met plezier met je delen, ook de ontwikkelaars van de software geven alle uitleg over de (vlot komende) volgende versie's.

[ Voor 43% gewijzigd door naftebakje op 25-08-2006 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Voor de eerste stappen is het misschien ook handig om eens op CO te kijken. Ze hebben daar een aantal tutorials waarmee je in µC programming kunt komen.

Tutorials:
- Beginnen met AVR
- Beginnen met PIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Ik kwam langs deze Cubloc development bordjes. Het "onboard" breadboard lijkt me wel praktisch. (Zo'n zin in solderen heb ik vooralsnog niet) Ook de onderkant is tenminste afgschermt, dus dat je het ding ergens kwijtkunt zonder bang te zijn dat dat schroefje dat er lag mooie rookeffectjes gaat veroorzaken. Maar ik kan niet zo 123 een leverancier hier in de EU vinden (invoerrechten, yadayada). Iemand enig idee of hier in de buurt iets soortgelijks te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 13:54

StapelPanda

PB0MV

Hoi, ik ben net begonnen met PIC'tjes, en wil wat meer dingen kunnen maken:
zo ben ik ongeveer begonnen (assembly):
  • ledje laten knipperen,
  • ledje met PWM en potmeter
  • rij van acht ledjes, van links naar rechts, overnieuw, en snelheid natuurlijk weer te regelen
  • rij van 8 ledjes van links naar rechts en weer terug, natuurlijk met a2d erin
  • legorobotje, en beetje laten rondrijden ( niet mee doorgegaan, ontwerp van robot was niet geweldig, wou haast geen bochten maken)
Lcdtje wou niet werken, en erna een DCF77 C51 uit proberen te lezen (natuurlijk lcd nodig om tijd op te laten zien). C51 heeft trouwens een ander tijdformaat: Meinberg timestring.
maar vanaf de lcd wou het niet werken, rs232 ook niet (zie niks op de scoop), dus zit ik erover te denken om C te gaan doen, nu de vragen: is het slim om al op c over te stappen?, heeft iemand een betere assembly tutorial dan http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm?
tutorial moet hetliefst ook over rs232 enz gaan, dus niet alleen wat BTFSS is en doet.

Michiel

ps: ik heb de application meastro ook al geprobeerd, kwam niet veel soeps uit...

[ Voor 6% gewijzigd door StapelPanda op 30-08-2006 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:28
Op de site van microchip heb ik een keer een powerpoint presentatie gevonden waar piekfijn in word uitgelegd hoe je rs232 moet configureren. Mail voor de pps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08 13:43
Nou je hem mss kunnen uploaden? Ik heb ook wel interesse om eens te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:28
Ik heb zelf geen opslag ruimte, maar als het goed is zet iemand anders hem wel online :)

edit: Gieltjev zet hem online als ik het goed begrepen heb

[ Voor 26% gewijzigd door Zjosh op 30-08-2006 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08 13:43
Reclame maken mag vast niet, maar rapidshare.de does the trick. Wel eerst even comprimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

Sorry voor mijn late post, en mijn eigenwijsheid om het niet op rapidshare te zetten.
http://picprojects.awardspace.com/usart.pdf

ik moet het zelf nog bekijken, maar het ziet er veelbelovend uit.

Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry om deze oude thread weer even op te rakelen, maar ik heb een vraag die hier wel bij past.. Bedankt voor dit topic overigens, ik heb hier al een heel aantal nuttige referenties gevonden.

Anyway, voor een project zijn wij van plan een basic elektrisch circuitje met een aantal elektroden, comparators en wat relais te maken en sturen via een microcontroller, en het laatste is een nogal diepe 'leap in the dark' voor mij.

Mijn vraag is welke van die drie architecturen die hier vooral besproken zijn (8051/AVR/PIC) het best geschikt is voor communicatie met een pc. Het zou de bedoeling zijn dat we een letter/getal intypen op pc en dat doorgeven aan de microcontroller die dan elektroden aanstuurt. Die elektroden zijn in contact met een kopersulfaatoplossing, waardoor via redoxreacties het koper zou moeten neerslaan & draadjes vormen in de vorm van de ingegeven letter.

Nu van wat ik van een paar dagen googlen heb geleerd verloopt communicatie met de pc via een terminal program & een seriele poort connectie.
Voor de PIC heb ik hier gezien dat er een hele troep connectors en nog een palmpilot tussen de pc en de controller moeten. Is dit nog steeds zo (wegpage is nogal outdated) of is er ondertussen een iets handigere manier?
Voor de AVR/8051 *denk* ik dat gewoon een RS232 seriele kabel al zou volstaan? Klopt dit? Als dit zo is, is het dan ook mogelijk om die controllers zonder programmer te programmeren, zoals ik meen te herinneren ergens gelezen te hebben? (Het zou wel kunnen zijn dat het daar over een bepaald type development board ging.)

Kan iemand mij overigens een goed terminal program aanraden?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 10:00
@WIM:

Van de 8051 heb ik geen verstand dus daar kan ik niets over zeggen naast dat het geen handige beginners uc is.

Er zit in het serieel communiceren eigenlijk geen verschil tussen pic en avr. Het is niet zo dat je zo een seriele kabel op de avr kan aansluiten. RS232 maakt van hele andere spanningen gebruik dan een pic of avr dus die moeten geconverteerd worden (meestal door een max232, zeer eenvoudig). Software matig is het een eitje op beide sytemen, en óók vrijwel hetzelfde. Een waarde naar een register schrijven en een paar bitjes hoog maken.

Er zit qua complexiteit in het communiceren met de seriele poort geen verschil tussen avr en pic! Voor jouw toepassing maakt het niet uit welk ding je kiest, het zal allebei functioneren!

Zelf werk ik voor de hobby al een paar jaren met PIC's en voor school nu met AVR's... Ik kan je zeggen: eigenlijk zit er geen verschil in, alles heeft zo zijn voor en nadelen! (Het héle grote pluspunt van atmel vind ik de gratis C compiler maar dat is het enige, ik prog toch in asm)

Als je voorbeeld code voor de pic moet hebben moet je het maar zeggen.. ik heb een paar standaard routines gemaakt die ik zo in mijn code plak als ik ze nodig heb :P

[ Voor 25% gewijzigd door Thijsch op 14-10-2006 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Voor simpele projectje's ga je idd best kijken naar de AVR/PIC familie, 8051 is ingewikkelder.
Zowiezo moet je je door de datasheet worstelen, na 5 keer lezen ben je ermee vertrokken, trek je er niets van aan dat je de eerste keer er niet teveel van snapt, dat komt wel bij de volgende keer lezen.

Seriële communicatie is op bijna elke processor gelijk, aangezien ze ongeveer allemaal een UART ingebouwd hebben, dat is een stuk hardware die seriëel verzenden/ontvangen voor jou doet. Aangezien PIC en AVR op TTL-niveau werken ('1' is 5V, '0' is 0V), en op RS232 andere spanningen worden gebruikt ('1' is -3 à 12V, '0' is +3 à 12V), wordt een IC'tje gebruikt om dat te vertalen, doorgaans de MAX232 volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.armory.com/~rstevew/Public/Micros/RS-232/MAX232.gif
Nog een tip IVM je projectje: zoek eens op wat de ASCII-tabel is, die ga je nodig hebben.

Ik programmeer trouwens met MikroBasic, die is gratis tot 2K code, daar krijg je al het een en ander in, en het programmeert heel wat sneller dan in pure ASM.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 14-10-2006 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Paradot: Wel die zou zeker welkom zijn ! Dat is precies wat ik irritant vond aan de meeste tutorials die ik vond over de 8051. Ze gaven altijd maar losse commando's, en amper samenhangende voorbeelden.

Ik denk dat we dan voor de pic zullen gaan, in dit topic heb ik er in ieder geval al een goeie beginnertutorial voor gevonden. :)

Zou je die voorbeeldcode dan kunnen doormailen naar wim.vandamme@student.kuleuven.be aub?

Thanks! :)

@naftebakje: Bedankt voor de tip & uitleg. Ik had al een vermoeden dat ASCII erin voor zou komen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Heeft iemand ervaring met Arduino, of kan aan de hand van de website een oordeel vellen? Het is een open systeem, met een open (gratis) cross-platform ontwikkelomgeving, met een op Java gebaseerd scripttaaltje. Een kant-en-klaar bordje kost rond de €25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:37
ATmega's zijn gewoon te programmeren in C/C++ en assembly, waarom een of ander scripttaaltje gebruiken dat op Java gebaseerd is?

edit: even verder gekeken naar dat "scripttaaltje", dat is gewoon C waar ze een library voor gemaakt hebben om het voor beginners wat makkelijker te houden.

Neem bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
/* Basic Digital Read
 * ------------------ 
 *
 * turns on and off a light emitting diode(LED) connected to digital  
 * pin 13, when pressing a pushbutton attached to pin 7. It illustrates the
 * concept of Active-Low, which consists in connecting buttons using a
 * 1K to 10K pull-up resistor.
 *
 * Created 1 December 2005
 * copyleft 2005 DojoDave <http://www.0j0.org>
 * http://arduino.berlios.de
 *
 */

int ledPin = 13; // choose the pin for the LED
int inPin = 7;   // choose the input pin (for a pushbutton)
int val = 0;     // variable for reading the pin status

void setup() {
  pinMode(ledPin, OUTPUT);  // declare LED as output
  pinMode(inPin, INPUT);    // declare pushbutton as input
}

void loop(){
  val = digitalRead(inPin);  // read input value
  if (val == HIGH) {         // check if the input is HIGH (button released)
    digitalWrite(ledPin, LOW);  // turn LED OFF
  } else {
    digitalWrite(ledPin, HIGH);  // turn LED ON
  }
}

Dit is gewoon puur C en is in winAVR naar mijn idee nog veel makkelijker.
HIGH is gewoon een andere definitie van de waarde 1 en LOW is waarde 0.
digitalWrite is een functie die pinnetje "ledPin" 1 of 0 maakt.
digitalRead is gewoon een functie die de status van een pinnetje inleest.

[ Voor 86% gewijzigd door MewBie op 03-01-2007 23:49 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dat bordje op zich lijkt me wel te doen voor 25€, en als ik het zo zie kan je ook het printje zelf etsen enzo, documentatie staat allemaal op die site.
Wil je met AVR's beginnen, en lijkt die gebruikte programeertaal je wat, gewoon doen, eenmaal je met een µC hebt gewerkt wil je er alles mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Laatst online: 16-09 09:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik ben ook net begonnen met AVR's etc en digitale controllers, na de velleman k8055 IO board (om meer over io digitaal te leren) nu een leuke eerste hobby robotje van Arexx, hier zit diezelfde ATMega8 op.

Als ik Arduino eerder had gezien had ik die gekocht denk ik, voor 25,- kan je je niet echt een buil vallen. Ik zou er wel een paar van die shield pcb's bij kopen indien mogelijk, altijd fijn om goed passende boards te hebben met connectors.

[ Voor 0% gewijzigd door ReLight op 04-01-2007 12:05 . Reden: typo ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier nogal veel kritiek op de 8051...

Persoonlijk ben ik begonnen met Microchip (lijkt al wel een eeuwigheid geleden) in Jal, later overgestapt op assembler, en uiteindelijk op school bij 8051/8052 terecht gekomen.

En ik kan maar 1 ding zeggen, ik gebruik nog steeds Pics, als ik niet veel meer wil doen dan wat ledjes laten knipperen...
Goed, het is RISC, en er zijn minder commando's te kennen, maar je hebt wel al gauw 3 keer zoveel code nodig om hetzelfde te doen met een 8051.
Klein stom voorbeeld, PIC heeft slechts 1 interruptvector (ok, de 18F reeks heeft er 3 ofzo, maar dan nog.. ) dus moet je als je meerdere interrupts gebruikt elke flag afgaan en zelf zorgen voor prioriteitsafhandeling ed.
Nog zo eentje, als je bij pic een pin hoog wilt maken en nadien uitlezen moet je zelf nog het TRIS register setten/resetten, terwijl dat bij 8051 niet nodig is.

Nu goed, zo kan je eeuwig blijven doorgaan, ben nu zelf bezig met inverse kinematica en ik twijfel sterk om over te stappen naar een ARM voor floating point berekeningen, maar ik wou toch even vermelden dat 8051 zeker geen slechte stap voor beginnelingen is...

Last but not least, er zijn redenen dat de 8051 al een 25-tal jaar bestaat hoor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 19:40:
Ik lees hier nogal veel kritiek op de 8051...

Persoonlijk ben ik begonnen met Microchip (lijkt al wel een eeuwigheid geleden) in Jal, later overgestapt op assembler, en uiteindelijk op school bij 8051/8052 terecht gekomen.

En ik kan maar 1 ding zeggen, ik gebruik nog steeds Pics, als ik niet veel meer wil doen dan wat ledjes laten knipperen...
Goed, het is RISC, en er zijn minder commando's te kennen, maar je hebt wel al gauw 3 keer zoveel code nodig om hetzelfde te doen met een 8051.
Klein stom voorbeeld, PIC heeft slechts 1 interruptvector (ok, de 18F reeks heeft er 3 ofzo, maar dan nog.. ) dus moet je als je meerdere interrupts gebruikt elke flag afgaan en zelf zorgen voor prioriteitsafhandeling ed.
Nog zo eentje, als je bij pic een pin hoog wilt maken en nadien uitlezen moet je zelf nog het TRIS register setten/resetten, terwijl dat bij 8051 niet nodig is.

Nu goed, zo kan je eeuwig blijven doorgaan, ben nu zelf bezig met inverse kinematica en ik twijfel sterk om over te stappen naar een ARM voor floating point berekeningen, maar ik wou toch even vermelden dat 8051 zeker geen slechte stap voor beginnelingen is...

Last but not least, er zijn redenen dat de 8051 al een 25-tal jaar bestaat hoor :p
8051 is idd een goede begin processor. Ik ben er zelf ook mee begonnen (aka Bitsim). Moesten we assembler voor kloppen.. Maar het maakt niet zo heel erg veel uit welke processor je pakt in het begin. Het gaat om een methode die je aanleert om met een uP te kunnen werken. Als je een bepaald doel voor ogen hebt, dan kies je een processor, maak je een software flowchart en dan ga je programmeren. De taal die je daarvoor kiest is afhankelijk van de complexiteit en de beschikbare hoeveelheid geheugen. Heb je genoeg geheugen: C, heb je zeer weinig geheugen (zoals een PIC) dan ga je voor assembler. Asm is wel wat lastiger om te leren maar als je het eenmaal begrijpt dan weet je ook hoe je hardware van je processor in elkaar zit (asm is echt gericht op hardware aansturing).
Als je een doel voor ogen hebt en je weet wat je wilt maken dan moet je voor jezelf alleen de goede weg uitstippelen om te kijken wat je nodig hebt en hoe je het doel gaat bereiken (onderzoek naar verschillende processoren, programmeertalen, externe hardware, flowcharts, etc).

Een ARM is een zeer leuke processor, waar je zeer veel mee kan doen. Heeft een goede interrupt vector machine en heeft voldoende i/o pinnen voor normale applicaties. Heeft SPI aan boord en ook nog I2C. Ook een uart ontbreekt niet. De nieuwe LPC2129 van NXP is trouwens 2x zo snel als andere fabrikanten van de ARM7 microcontrollers. Ook het feit dat de processor 32-bits is (intern sommige delen 64-bits, lpc2129 zelfs 128bits geloof ik) maakt het rekenen ermee prettig. Er is ook genoeg over de ARM te vinden en dat maakt het werken met de processor voor een beginner ook ideaal. Alleen simpele applicatie test bordjes om mee te spelen zijn vaak wel duur.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
Ik heb hier een aantal 16f628a's liggen, onderdelen voor een progger besteld, breadboardje erbij e.d.

Nu zag ik op CO een dobbelsteen, lijkt me wel een leuk beginproject.

Via google zijn ook nog wel wat projectjes te vinden, maar vaak zonder duidelijke uitleg (gewoon code downloaden en proggen die hap).

Ergens wat tut's over de beginselen van het programmeren of leuke projectjes met beschrijving hoe en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Deze site is wel duidelijk.

Als je gewoon eens zou googlen op 'PIC tutorial'of op '16f628 tutorial' raak je al wat verder.

[ Voor 20% gewijzigd door flux_w42 op 05-01-2007 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

IJnte schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:19:
[...]

8051 is idd een goede begin processor. Ik ben er zelf ook mee begonnen (aka Bitsim). Moesten we assembler voor kloppen.. Maar het maakt niet zo heel erg veel uit welke processor je pakt in het begin. Het gaat om een methode die je aanleert om met een uP te kunnen werken. Als je een bepaald doel voor ogen hebt, dan kies je een processor, maak je een software flowchart en dan ga je programmeren. De taal die je daarvoor kiest is afhankelijk van de complexiteit en de beschikbare hoeveelheid geheugen. Heb je genoeg geheugen: C, heb je zeer weinig geheugen (zoals een PIC) dan ga je voor assembler. Asm is wel wat lastiger om te leren maar als je het eenmaal begrijpt dan weet je ook hoe je hardware van je processor in elkaar zit (asm is echt gericht op hardware aansturing).
Mmm, imo is de 8051-assembly-taal niet zo orthogonaal als die van bijvoorbeeld de AVR of ARM; bovendien heeft de 8051 vaagheden wbt. de verschillende typen ram enzo die bij beginners voor verwarring kunnen dienen. Ik zie de 8051-architectuur persoonlijk als een legacy-iets: als je er qua hardware, software of kennis in geinvesteerd hebt is er nog wel spul voor te krijgen, maar als newb zou ik toch een modernere proc pakken. Als je het in C (of een andere hogere taal) wilt programmeren gaat dat trouwens niet op; dan zijn de meeste procs wel goed te doen en moet je eigenlijk alleen kijken naar welke proc de gewenste eigenschappen heeft voor jouw project.
Een ARM is een zeer leuke processor, waar je zeer veel mee kan doen. Heeft een goede interrupt vector machine en heeft voldoende i/o pinnen voor normale applicaties. Heeft SPI aan boord en ook nog I2C. Ook een uart ontbreekt niet. De nieuwe LPC2129 van NXP is trouwens 2x zo snel als andere fabrikanten van de ARM7 microcontrollers. Ook het feit dat de processor 32-bits is (intern sommige delen 64-bits, lpc2129 zelfs 128bits geloof ik) maakt het rekenen ermee prettig. Er is ook genoeg over de ARM te vinden en dat maakt het werken met de processor voor een beginner ook ideaal. Alleen simpele applicatie test bordjes om mee te spelen zijn vaak wel duur.
Klopt. Zeker de nieuwere LPC2103s zijn heerlijk om mee te spelen: goedkoop (E6.25 bij http://www.voti.nl maar ik heb bij buitenlande shops al prijzen van E3 of minder gezien) en nog wel enigszins zonder duur experimenteerboardje te gebruiken (als je aan de PLCC-versie kan komen is het helemaal makkelijk maar met dunne draadjes is TQFP48 ook nog wel te solderen, en anders kan je nog altijd een tqfp-adapter-printje halen) en je hebt geen programmer nodig door de ingebouwde bootloader. Daar krijg je dan een hele leuke 70MHz ARM voor terug; iirc is dat zelfs snel genoeg om mp3tjes softwarematig te decoden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Sprite_tm schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:41:
[...]

zou ik toch een modernere proc pakken. Als je het in C (of een andere hogere taal) wilt programmeren gaat dat trouwens niet op; dan zijn de meeste procs wel goed te doen en moet je eigenlijk alleen kijken naar welke proc de gewenste eigenschappen heeft voor jouw project.

[...]

Klopt. Zeker de nieuwere LPC2103s zijn heerlijk om mee te spelen: goedkoop (E6.25 bij http://www.voti.nl maar ik heb bij buitenlande shops al prijzen van E3 of minder gezien) en nog wel enigszins zonder duur experimenteerboardje te gebruiken (als je aan de PLCC-versie kan komen is het helemaal makkelijk maar met dunne draadjes is TQFP48 ook nog wel te solderen, en anders kan je nog altijd een tqfp-adapter-printje halen) en je hebt geen programmer nodig door de ingebouwde bootloader. Daar krijg je dan een hele leuke 70MHz ARM voor terug; iirc is dat zelfs snel genoeg om mp3tjes softwarematig te decoden.
Ik vindt altijd het gevaar van een hogere programmeertaal voor beginners dat ze te snel resultaat boeken en daardoor niet stilstaan bij de interne opbouw van de processor. Een taal als assembler leert een beginner zeer veel over de hardware van de processor, omdat als je de taal asm gebruikt je in de datasheet moet bladeren om het te kunnen programmeren :) Als je een OO programing language gebruikt zitten er vaak al een hele zut standaard library's bij die je simpel hoeft te knippen en plakken en daarna even een functie aanroepen. Dat leert je niets over de processor zelf. Ik heb de PIC, ARM en 8051 geleerd door eerst ASM te gebruiken en daarna de taal C. Java etc heb ik nooit gebruikt omdat je nooit exact weet wat de compiler voor statements er van maakt. M.a.w. je weet niet wat die allemaal met je geheugen uithaald.

De ARM is idd niet al te duur. Voti.nl is van een docent van de HU (zit ik toevallig op). Mijn docent heeft ook een aantal ARM demobordjes gemaakt waar ik bij mijn opleiding gebruik van maak. Daar zitten de simpele dingen zoals een display, knopjes en ledjes e.d. op. Bordje koste iets van 36 euro met kabeltjes etc erbij :) Er komt een nieuwe versie uit met SD kaart houder erop. Bied perspectieven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

IJnte schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:13:
[...]

Ik vindt altijd het gevaar van een hogere programmeertaal voor beginners dat ze te snel resultaat boeken en daardoor niet stilstaan bij de interne opbouw van de processor. Een taal als assembler leert een beginner zeer veel over de hardware van de processor, omdat als je de taal asm gebruikt je in de datasheet moet bladeren om het te kunnen programmeren :) Als je een OO programing language gebruikt zitten er vaak al een hele zut standaard library's bij die je simpel hoeft te knippen en plakken en daarna even een functie aanroepen. Dat leert je niets over de processor zelf. Ik heb de PIC, ARM en 8051 geleerd door eerst ASM te gebruiken en daarna de taal C. Java etc heb ik nooit gebruikt omdat je nooit exact weet wat de compiler voor statements er van maakt. M.a.w. je weet niet wat die allemaal met je geheugen uithaald.

De ARM is idd niet al te duur. Voti.nl is van een docent van de HU (zit ik toevallig op). Mijn docent heeft ook een aantal ARM demobordjes gemaakt waar ik bij mijn opleiding gebruik van maak. Daar zitten de simpele dingen zoals een display, knopjes en ledjes e.d. op. Bordje koste iets van 36 euro met kabeltjes etc erbij :) Er komt een nieuwe versie uit met SD kaart houder erop. Bied perspectieven ;)
Assembly moet je alleen heel veel geduld mee hebben in asm lukte rs232 niet, maar in C al na 3 keer, omdat je dan niet hoeft te twijfelen of je code verkeerd is. het bleek dat er ook nog een ANSELH was, die de rx pin analoog maakte :( nu zal het me waarschijnlijk ook wel lukken in ASM

terwijl je in c niet hoeft te proberen om een vga signaal te maken, daarvoor heb je preciese timing nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door StapelPanda op 05-01-2007 16:39 . Reden: stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Gieltjev schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 16:38:
[...]

Assembly moet je alleen heel veel geduld mee hebben in asm lukte rs232 niet, maar in C al na 3 keer, omdat je dan niet hoeft te twijfelen of je code verkeerd is. het bleek dat er ook nog een ANSELH was, die de rx pin analoog maakte :( nu zal het me waarschijnlijk ook wel lukken in ASM

terwijl je in c niet hoeft te proberen om een vga signaal te maken, daarvoor heb je preciese timing nodig.
Mjah das gewoon een programmeerfoutje in asm :) De UART bij de ARM is erg eenvoudig. Data in een register zetten en de ARM zorgt zelf voor afhandeling :)
Idd met C hoef je niet te proberen een tijd nauwkeurig proces te besturen, mits je precies weet wat er gebeurd en hoeveel instructiecycles het precies kost. Met ASM heb je dat zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet toegeven dat ik bij de PIC ook al verschillende malen de UART vervloekt heb. Meestal krijg ik het ding sneller werkende als ik een softwarematige uart schrijf dan de hardware te gebruiken, ik krijg dat dubbele buffer ding maar niet onder de knie lijkt me...

Krijg continu karakters door die ik al lang niet meer wil gebruiken ed.. zijn zo van die kleine stomme dingen die een ongelofelijk simpele oplossing hebben, maar die drijven me steeds weer naar de 8051 toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 10:00
Bij het initialiseren wel 3x RCREG uitgelezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 18:46:
Moet toegeven dat ik bij de PIC ook al verschillende malen de UART vervloekt heb. Meestal krijg ik het ding sneller werkende als ik een softwarematige uart schrijf dan de hardware te gebruiken, ik krijg dat dubbele buffer ding maar niet onder de knie lijkt me...

Krijg continu karakters door die ik al lang niet meer wil gebruiken ed.. zijn zo van die kleine stomme dingen die een ongelofelijk simpele oplossing hebben, maar die drijven me steeds weer naar de 8051 toe :)
Als je de datasheet 5x hebt doorgelezen (zoals het hoort dus), kan het geen probleem zijn om die UART snel in gang te krijgen, gewoon netjes het hoofdstukje in de datasheet volgen en het werkt in een wip.
De luxe van die buffer is dat je veel meer op het gemak bent om je UART uit te lezen, en het kost bijna geen resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

How, how how, ik heb die datasheet minstens 8 keer van binnen en van buiten gelezen, en dat doe ik idd ook altijd :p maar ik heb wsl nog een van de eerste datasheets van de 628 (onmiddelijk overgestapt van de '84 als die uitkwam) en dat kreng is op verschillende vlakken enorm ingewikkeld geschreven, dingen die elkaar compleet tegenspreken op 1 en dezelfde pagina, enz enz.

Had idd RCREG aantal keer uitgelezen, herrinner me alleen niet juist meer of er dat nu 2 of 3 maal was.. wsl daar de fout ingegaan ;-)

Net ff nagekeken, de versie vd datasheet die ik heb is dus de "preliminary" ... moet dringend mn bibliotheken es updaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als ik een zooi ledjes wil aansturen met een schuifregister, is dat prettig te doen in basic? De voorbeelden die ik zag zien er allemaal best aardig uit qua begrijpelijkheid (in een aantal gevallen ook makkelijker dan assembly. Maar qua schuifregister op een pic heb ik nog niets gedaan. Wel met asm, maar dat wilde niet echt werken :P

Het gaat er mij om dat ik 16 led's (eventueel RGB) op schuifregisters zet, en die eenvoudig via bijv. een reeks zoals 110100000001011 te schrijven kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat het in basic even moeilijk/makkelijk is als in assembly.
Datapin : MSB databyte, klokpin hoog maken, klokpin laag maken, shift databyte links, repeat.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee :) Ik kwam er toen niet echt uit hoe ik makkelijk een reeks 1én en 0én erin kon schuiven. Ik telkens elke bit voor bit opgeven, dan werkte het wel 8)7
Maar inderdaad, je kunt de waarde natuurlijk verschuiven. En als ik dan ook nog eens het EEPROM leer gebruiken is het helemaal mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
EEPROM in basic is kinderspel, op F1 duwen en "EEPROM" induwen.
Het kan bijvoorbeeld zijn om "data" op EEPROM adres 5 te zetten: "Eeprom_Write(5, data)", en om dat adres dan uit te lezen en in variabele "tmp" te steken: tmp = Eeprom_Read(5)". Lees ook de omliggende tekst, daar staat bijvoorbeeld in dat je tussen het beschrijven en uitlezen van een adres 20ms tijd moet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 13:12

T1psY

Dumo-Technics

hey ik wil ook met pic's beginnen maar snap niet veel van pic <> avr. Is er geen gewone winkel waar je ze kan kopen?? of alleen via internet??

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:16
pcfreaky1991 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:15:
hey ik wil ook met pic's beginnen maar snap niet veel van pic <> avr. Is er geen gewone winkel waar je ze kan kopen?? of alleen via internet??
Ligt eraan waar je woont. Ik weet in de randstad wel een paar adresjes daarbuiten weet ik het zo 123 niet, maar via internet bestellen heb ik (nog) geen echte grote problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

in België, liefst rond Hoegaarden ofzow. Heb hier ergens nog een motorola chip liggen maar weet niet hoe je dat moet programmeren en of dat iig wel programmeerbaar is :P de nummer weet ik zo ff niet maar zal die wel eens opzoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:16
OWWW, België zeg dat dan meteen... daar weet ik helemaal niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

iemand ideetje of motorola chips kunnen herprogrammeerd worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Geef er eens een typenummer bij. Dat vergemakkelijkt een antwoord een heeeel klein beetje. ;)

Je kan eens op www.conrad.nl kijken. Die leveren ook in Belgie. Je kunt ook eens proberen om bv een paar Atmel AVR's te samplen. Pics weet ik zo niet te vinden. Werk zelf (door school) alleen met AVR's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

ehm.. in heverlee is der een winkel Aitec, die leveren een hoop electronica, maar ik weet niet of ze daar pics verkopen. je kan altijd es langsgaan he :D

Btw: je zou beter met iets gemakkelijks beginne :) en een picprogrammer aanschaffen, die van velleman(verkopen ze daar ook) kan je zelf ineens solderen en is zo'n all in ding :)

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aitec is ne modelbouwwinkel aant worden.. die prullers hebben twee kere niks, en als ze al iets hebben ist veels en veels te duur.. een kristalleke da ik op school aan 10cent kocht hebk daar vandaag mogen gaan halen aan 1,74 Euro :(

In Bxl zelf zijn der nog een paar winkels wel, mr kan ni direct op de namen komen, lijkt me mss makkelijker vanuit hoegaarden.
Kijk is in elektuur ofzo, staan altijd adressen ed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
pcfreaky1991 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:15:
hey ik wil ook met pic's beginnen maar snap niet veel van pic <> avr.
Ze doen beiden ongeveer hetzelfde, maar zijn van een ander bedrijf en niet uitwisselbaar :P

De belangrijkste verschillen:
- PICs hebben 4 kloktikken nodig per instructie, AVR maar 1 -> AVR met dezelfde klok is 4x zo snel
- Je moet bij PICs schijnbaar erg goed uitkijken of je progger ze wel aankan, terwijl (op een paar Tiny's na) alle AVR's wel een SPI-poort hebben om in-system te programmeren.
- Bij AVR heb je uiteraard assembler, de gratis AVR-GCC C-compiler, de gratis AVR Studio IDE (met emulator, maar die snapt geen hout van interrupts (bij mij dan) dus daar heb je niet veel aan), uitgebreide toolsets zoals WinAVR, of libraries zoals Procyon AVRLib. Bij Microchip heb je ws sowieso assembler maar zit je afaik (als je er geen geld aan uit wilt geven) vast aan een of andere basic die (gratis) niet meer dan 500 of 2000 statements aankan. Vaak meer dan genoeg, maar toch :)

Ik heb ooit een inkoopactie voor PICjes georganiseerd. Ik ben toen (daarna pas :X :P) gaan zoeken naar een programmer en programmeertaal. Met de programmer begon het al, de meesten ondersteunden maar de helft van de chipjes, de rest was stervensduur ofzo. De Wisp628 van Voti kan er wel een flink aantal aan geloof ik.

Daarna struikelde ik over een inkoopactie van AVR's: 8 euro voor een programmer die ze allemaal kan programmeren en een gratis C onwikkelomgeving. Toen ik er ook nog achter kwam dat 30% van al je instructies op een PIC uit het wisselen tussen bank a en bank b (oid) bestonden (overdreven) heb ik die hele PICs nooit meer aangeraakt. Er liggen hier nu nog een stuk of 17 PICs (5x 12Fnogwat, 5x 16F88, 5x 16F628a, 2x 18Fnogwat) te wachten tot iemand ze over wil nemen ;)

Mijn mening over welke _ik_ beter vind zal wel duidelijk zijn :+, maar er vast wel iemand zijn die zo'nzelfde betoog de andere kant op kan houden waarom PICs beter zijn :) Ik heb me sinds (en voor) de overstap niet heel erg in verdiept, ik heb PICs dus ook nog nooit gebruikt, dus als er echte onwaarheden (waarschijnlijk met name met betrekking tot de programmeertalen :P) in staan dan mag men mij uiteraard graag verbeteren :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

ff oftopic.. weet der nog iemand electronicawinkels rond leuven? en liefst ni te duur :D

Ik vind pic vrij gemakkelijk eens je het gerief hebt :D ik ben eigenlijk nog altijd niet 'vertrokken'..

De 16F84 is wel vaak gebruikt voor zo'n projectjes, en deze valt voor een beginner gemakkelijk te gebruiken. enkel een kristalletje, 5V voeding en een paar onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@ medeBelgen die een winkel zoeken: Lokale elektroboer kan je wel helpen aan zo'n velleman PICprogrammer (ik heb er hier nog een liggen die ik niet gebruik), voor een elektroshop in je buurt kan je even kijken op de shopdatabase van www.circuitsonline.net , ik ben overigens tevreden van voti, das een Nederlandse webshop die ook naar België verzend, en die gast heeft deftige kennis van zijn materiaal (heeft ook zelf een PICprogrammer gemaakt die goed schijnt te zijn), als je een beetje bestelling doet heb je zo de verzendkosten eruit.

Als je zelf in de elektronicabranche zit (of studeert in die richting) kan je ook gratis samples aanvragen, zolang je daar geen misbruik van maakt (het is hun bedoeling dat je met hun µC leert werken, zodat je op het werk ook de voorkeur voor hun product uitdraagt).

En over het verschil tussen AVR en PIC kan ik érg kort zijn, in 95% van de gevallen wordt welke je als eerste gebruikt door willekeurige omstandigheden bepaald, en eenmaal je met een familie heb gewerkt blijf je erbij (ik ben dus meer voor de PIC's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

dan zal ik maar eens een avr proberen zeker ... maar wat is samplen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:55:
[...]
Mijn mening over welke _ik_ beter vind zal wel duidelijk zijn :+, maar er zal vast wel iemand zijn die zo'nzelfde betoog de andere kant op kan houden waarom PICs beter zijn :)
Ik ben benieuwd of er iemand zo'n pro-PIC verhaal kan opschrijven. Ik ben het met Paul eens, mijn eigen ervaringen met de AVR zijn een stuk beter dan met de PIC. De kleine dingetjes die ik gemaakt heb met de avr deed ik in bascom-avr (basic) maar ik moet mezelf ook eens schoppen om iets te proberen met avr-gcc. Assembly programmeren heb ik alleen gedaan voor de 8051, omdat het moest. Voor mijn eigen projectjes zal ik daar niet zo snel aan beginnen vanwege de beperkte mogelijkheden (vergeleken met bijvoorbeeld een ATmega16).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
pcfreaky1991 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:29:
dan zal ik maar eens een avr proberen zeker ... maar wat is samplen ??
Heel strikt genomen is samplen tegen een fabrikant zeggen dat je een heel project op aan het zetten bent en van hem wat gratis meuk wilt om te kijken of het wat is: een sample (Engels) is een voorbeeld, een proefding.
Tegenwoordig is dat een beetje verwaterd geloof ik, zeker in NL, en wordt het meer gezien als het krijgen van gratis meuk zonder dat daar het lokaas van verdere (grote) bestellingen aan vastzit.

Als je met AVR's wilt beginnen zou ik eens bij aavrs.nl langsgaan. Die webshop is ontstaan uit die inkoopactie waar ik het over had. Ik ben begonnen met een ATMega32, en daarmee kun je (tot 32 IO poorten zonder shiftregisters etc en 32KB code) eigenlijk alles wel, hardware UART, SPI, I2C, TWI, externe interrupts, een 8bit timer en 2 16bit timers, hardware PWM...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 22:44:
[...]
Heel strikt genomen is samplen tegen een fabrikant zeggen dat je een heel project op aan het zetten bent en van hem wat gratis meuk wilt om te kijken of het wat is: een sample (Engels) is een voorbeeld, een proefding.
Tegenwoordig is dat een beetje verwaterd geloof ik, zeker in NL, en wordt het meer gezien als het krijgen van gratis meuk zonder dat daar het lokaas van verdere (grote) bestellingen aan vastzit.
...
Hier ben ik niet helemaal mee akkoord, er zijn er wel die misbruik maken maar daarom moet je ook niet overdreven bang zijn van samplen.

De fabrikant biedt de kans om gratis onderdelen bij hem aan te vragen, onder bepaalde voorwaarden (niet voor commercieel gebruik, wel voor educatie of om prototypes te maken, voor prototypes wordt de kost het snelst terugverdiend aangezien er doorgaans massaproductie op volgt, voor educatie worden de kosten pas op langere termijn terugverdiend maar is er imho wel een groter voordeel voor de fabrikant). Belangrijk bij samplen is de eerlijkheid, ga niet zeggen dat de te verwachten afname boven de 100.000 stuks per jaar ligt als je er maar eentje zal gebruiken, vraag geen samples aan die je toch niet gebruikt (of voor zaken die je gemakkelijk en goedkoop kan kopen).
Mailen kan ook nooit kwaad, als je bijvoorbeeld een bepaald component echt niet in de winkel kan vinden en het is niet te samplen, en je mailt dat je voor een eenmalig hobbyprojectje die chip nodig hebt en je em niet vind in de winkels, dat je de kosten aan hun wil betalen, zit er een flinke kans in dat ze je die gaan opzenden (en vaak nog gratis ook).

Een mooi voorbeeldje om aan te duiden dat gratis samples geven aan hobbyisten voordelig is voor de fabrikant, is ook de PIC-AVR strijd. Bijna iedereen geeft doe dat de keuze voor een van de 2 grotendeels bepaald wordt door welke je eerst mee in contact komt, gratis samples zorgen voor een erg lage drempel om ermee te beginnen, dus als een van de fabrikanten geen samples meer geeft zal die daar op termijn veel klanten aan verliezen, want "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".

Voor de volledigheid: er bestaan ook tijdelijke en/of betalende samples, van dure development tools bijvoorbeeld kan een bedrijf vaak een exemplaar huren aan een prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
ik heb hier de wisp628 pic programmer van voti.nl en ben daar zeer tevereden van. Met de Xwisp2 software kan je nagenoeg alle pics programmeren (ook 18f serie) en het werkt ook onder linux en mac os. _/-\o_

trouwens nog een interessante link (USB stuff):
http://greta.dhs.org/UBW/

Nu heb ik niet meer het probleem dat mijn laptop geen seriele poort heeft waardoor ik een pic niet serieel kon aansturen en ook niet knoeien met moeilijk soldeerbare FTDI chips 8)

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
*schop*

Ok, de vakantie komt eraan en ik wil eens wat gaan prutsen. Over de keuze van microcontroller, programmeeropties e.d. is hier al genoeg te vinden, en frankly, voor mijn eerste frutsels zal het waarschijnlijk toch worst wezen of dat een BASIC-dialect, C, JAL of Arduino is, performance is niet echt een issue, en het programmeren an sich ook niet - genoeg ervaring met andere talen.

Basic kennis van elektronica heb ik ook nog wel, maar ik wil eigenlijk ook wat meer weten van de dos en don'ts van het aansluiten van elektronica op microcontrollers. Nou zie ik op bol.com een paar boeken staan (zoeken op 'microcontrollers'). Heeft iemand een idee of de interfacing met de microcontrollers hierin ook goed beschreven is, en de boeken niet verzanden in assembly-geneuzel? Of heeft iemand links naar online informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan alles erop aansluiten zolang er niet te veel stroom doorgaat (uitgaande van uitgangspinnen). Hoeveel stroom hij mag trekken staat in de datasheet. Zorg er dus ook voor dat je niet rechtstreeks op een redelijke condensator zit, geeft ook problemen.

Voor de rest maakt het niet veel uit. Zal niks gebeuren als jij 6V ipv 5V op je ingangspin zet, maar zet er niet 50V op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Furby-killer: Ik ben het grotendeels met je eens, maar 6V op een 5V-uC zetten zal de uC toch echt wel frituren ;) De ESD-diodes gaan namelijk die 6V af proberen te leiden naar de voedingsspanning, en als de 6V dan uit een beetje krachtige bron komt, is je uC binnen no time verrekte heet. Een weerstandje van een paar K limiteert dan echter de stroom zodanig dat 't allemaal wel goed gaat.

Fuzzillogic: Je kan inderdaad boeken kopen, maar het is misschien makkelijker om als je een bepaalde sensor oid aan wil sluiten, een beetje rond te browsen en zo ideeen op te doen. Er zijn zat sites die de electronica zodanig uitleggen dat als je een beetje kan programmeren, het concept zo over kan zetten naar je eigen uC. Als je begint in C is het zelfs nog makkelijker; dan kan je vaak de bulk van de code gewoon copypeesten en aanpassen aan je eigen uC.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 30-06-2007 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Heb je een punt ja. Weet niet of ze al bij 6V gefrituurd zouden worden, maar als je het maar tussen 0 en 5V houdt gaat het eeniedergeval goed.

FF in datasheetje van mijn atmega 162 gekeken, die kan tot Vcc+0.5V hebben, dus 5.5V moet dan eeniedergeval goed gaan. En ik denk dat hij 6V dan ook nog wel zal overleven. (2.3V op 1.8V mag ook), maar dat is niet iets dat ik ga uitproberen ;)

Laten we het er maar op houden:
output -> trek niet te veel stroom.
input -> houdt het gewoon tussen 0V en voedingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Een diode heeft meestal een spanningsval van 0,6V, dus als je niet meer dan 0,5V boven de voedingsspanning gaat zullen de diode's niet beginnen geleiden. 1V zal dus wél een probleem zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:55:
[...]
Mijn mening over welke _ik_ beter vind zal wel duidelijk zijn :+, maar er vast wel iemand zijn die zo'nzelfde betoog de andere kant op kan houden waarom PICs beter zijn :) Ik heb me sinds (en voor) de overstap niet heel erg in verdiept, ik heb PICs dus ook nog nooit gebruikt, dus als er echte onwaarheden (waarschijnlijk met name met betrekking tot de programmeertalen :P) in staan dan mag men mij uiteraard graag verbeteren :P
Mijn mening over AVR vs. PIC: (waarbij de opmerking geplaatst moet worden dat ik vooral met PIC's werk)
Bij Microchip hebben ze veel meer keus tussen PIC's. Heb je bijv. maar 4 ADC kanalen nodig dan zoek je een microchip die het beste bij je wensen past. Bij Atmel vond ik alleen óf een 11 kanaals versie óf niks. Echter heeft Atmel weer 16 hardware-PWM kanalen wat weer handig is bij het PWM-en van LED's etc. (vraag me niet waarom Microchip nooit op het idee is gekomen om PIC's te maken met meerdere PWM kanalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Bij Atmel neem je een Mega32, een Mega8 of een Tiny2313 en je hebt 99% van je projectjes gecovered :+

Kijk, bij massaproductie word de kostprijs pas belangrijk, al je dan een cent kunt besparen door een versie met een ADC minder te nemen dan zit je aan het eind van het jaar met een miljoen extra winst, maar ik heb echt geen zin om iedere keer door honderden typenummers te zoeken naar de beste chip :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@naftebakje, je hebt helemaal gelijk :)

AVR heeft 32 registers, dat is wel lekker als je in assembly het maakt. En als we dan toch over prijs hebben, zijn atmels niet ietjes goedkoper dan pics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm agrees with Paul. Ik doe 99% van mijn projecten met een ATTiny2313, en daar heb ik er dan ook gewoon enkele tientallen van op voorraad, dat grijpt wel zo lekker. Verder heb ik voor de projecten met weinig I/O een paar ATTiny13's liggen (dat zijn achtpotertjes) en voor de grotere zaken wat ATMega88s. Past het dan daar allemaal ook nog es niet in of gaat het sneller dan dat, pak ik een LPC2103 of zelfs een LPC2138, maar die twee zal je als beginner niet heel snel nodig hebben, bovendien zijn die twee van een compleet andere klasse. Verder heb ik eik nog nooit iets anders nodig gehad, en tegen echte limieten van die set aan uCs ben ik ook nog niet aangelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Nou, ik ga voor arduino. Aardig wat info, open source hardware(!) en software, goedkoop(!!). Deze kit kost slechs €50. Samen met dit boekje (gratis, PDF) kun je dan meteen aan de bak. Dit is echt exact wat ik zocht: simpel, compleet, goedkoop :)

Ik wacht nog even een antwoord op m'n vraag af of het bord zelf pre-assembled is, en dan ga ik het bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmm, ik heb onlangs een PIC starters-setje besteld via SamenKopen.net, maar als ik dit zo lees is een AVR wellicht toch meer geschikt voor datgene wat ik wil. Ik wil als ik wat ervaring opgedaan heb met het programmeren van µC's een eigen fan/licht-controller bouwen en aangezien ik voor de verlichting in mijn casemod alleen maar LED's ga gebruiken, is het best handig om meerdere PWM-outputs te hebben.
Nou staat er in dit topic wel een manier om met een analoge uitgang, een zaagtandsignaal en een comparator een PWM-signaal te creëren, maar ik kan in de lijst met PIC types helemaal niets vinden over analoge uitgangen op PIC's. Zijn er modellen die dit hebben of moet ik op zoek naar een AVR startsetje?

[ Voor 3% gewijzigd door Demo op 01-07-2007 22:26 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je kunt zoveel PWM outputs maken als je outputs hebt, in software :) Tellertje van 0..255 en iedere keer kijken of een output al aan of uit moet.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Demoniac schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:26:
...Nou staat er in dit topic wel een manier om met een analoge uitgang, een zaagtandsignaal en een comparator een PWM-signaal te creëren, maar ik kan in de lijst met PIC types helemaal niets vinden over analoge uitgangen op PIC's. Zijn er modellen die dit hebben of moet ik op zoek naar een AVR startsetje?
Analoge uitgangen maak je gewoon zelf. Hardware is niet meer dan een RC netwerkje, softwarematig maak je dan een PWM-signaal (afhankelijk van hoe snel je wil regelen, 10 Hz PWM is eigenlijk al voldoende in deze toepassing).
Andere optie's zijn er natuurlijk ook, zo kan je een schuifregistertje aan 2 I/O's hangen, en zo seriëel de PWM uitsturen, die je dan met bovenstaande zaken omzet in analoge spanning, heb je 8 PWM's met 2 I/O's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:38:
Je kunt zoveel PWM outputs maken als je outputs hebt, in software :) Tellertje van 0..255 en iedere keer kijken of een output al aan of uit moet.
Dat lijkt me inderdaad de beste optie zolang de controller niet meer hoeft te doen dan een PWM-signaal fabriceren en kijken of er op een toets gedrukt wordt.. Bedankt voor deze tip :) (ik voel me wel enigzins n00bish nu, dat ik daar zelf niet op gekomen ben :P)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:53:
[...]
Analoge uitgangen maak je gewoon zelf. Hardware is niet meer dan een RC netwerkje, softwarematig maak je dan een PWM-signaal (afhankelijk van hoe snel je wil regelen, 10 Hz PWM is eigenlijk al voldoende in deze toepassing).
Andere optie's zijn er natuurlijk ook, zo kan je een schuifregistertje aan 2 I/O's hangen, en zo seriëel de PWM uitsturen, die je dan met bovenstaande zaken omzet in analoge spanning, heb je 8 PWM's met 2 I/O's.
Deze begrijp ik niet. Het doel is een PWM signaal te krijgen. Dan wil jij een RC netwerk gebruiken om een PWM uitgang in een analoge te veranderen en dat weer in PWM, lijkt mij een beetje dubbel op.

Je kan PWM uitgangen maken als je al een analoge uitgang hebt en een zaagtand. of driehoek. (driehoek doet het ook en is gewoon integreren van blokgolf). Als je die twee vergelijkt krijg je rechtstreeks je pwm uitgang. (ervanuitgaand dat beide hetzelfde spanningsbereik hebben, tussen 0 en 5 V normaal.
Maar als je gewoon al een uC hebt kan je idd net zo goed met tellertje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
furby-killer schreef op maandag 02 juli 2007 @ 07:23:
[...]Deze begrijp ik niet. Het doel is een PWM signaal te krijgen. Dan wil jij een RC netwerk gebruiken om een PWM uitgang in een analoge te veranderen en dat weer in PWM, lijkt mij een beetje dubbel op.
...
En transformator heeft dan ook geen enkel nut, er komt energie binnen en er gaat energie uit?
Wat je niet mag vergeten, is dat in een dergelijke schakeling de frequentie van de ingangsPWM geen enkele invloed heeft op de frequentie van de uitgangsPWM.
Nu valt het voor enkele ledjes wel mee, daar heb je geen hoge frequentie nodig, maar als je hoge PWM frequentie 's (bijvoorbeeld 400kHz om een efficiënte geschakelde voeding aan te sturen) of grote aantallen PWM-kanalen (50 gePWMde ledjes bijvoorbeeld) nodig hebt zal je moeilijk zonder dergelijke slimme truken uit kunnen.
Maar ook in meer voorkomende gevallen als laag budget, waardoor je zoveel mogelijk wil doen met een zo goedkoop mogelijke µC, is het erg interessant om een breed arsenaal uit de trukendoos te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het hele probleem is dat hij PWM uitgang wil maken zonder een PWM uitgang te hebben. Je vergelijking is scheef om het zacht uit te drukken. En dan vertellen hoe je een PWM uitgang kan maken als je er al 1 hebt schiet niet op.

Jij zet een pwm signaal om in analoog signaal om dat weer in (andere) pwm om te zetten. Maar hij heeft dat hele eerste pwm signaal niet.
Ledjes hebben geen bijzondere pwm frequenties nodig, elke willekeurige pwm schakeling kan het goed doen, en dus is het niet nodig om het om te zetten in pwm met andere frequentie. Alleen zijn probleem was hoe je aan pwm kwam.

[ Voor 44% gewijzigd door Sissors op 02-07-2007 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik icprog om mijn programma in de pic te laden.
De pic programmer is 1 dat ik zelf gemaakt heb en is verbonden met de serieele poort van mijn pc.
Probleem is dat windows xp die serieele poort beschermt/sluit waardoor ik allerlei errors krijg in het icprog programma.

Iemand een idee om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Fuzzillogic schreef op zondag 01 juli 2007 @ 02:05:
Nou, ik ga voor arduino. Aardig wat info, open source hardware(!) en software, goedkoop(!!). Deze kit kost slechs €50. Samen met dit boekje (gratis, PDF) kun je dan meteen aan de bak. Dit is echt exact wat ik zocht: simpel, compleet, goedkoop :)

Ik wacht nog even een antwoord op m'n vraag af of het bord zelf pre-assembled is, en dan ga ik het bestellen!
Even een follow-up hiervan: inmiddels ligt het Arduino-bordje hier naast me. De Arduino IDE is prima maar geen überfancy stuff, het flashen van nieuwe software gaat letterlijk met een druk op de knop. Je kunt je beperken tot 'arduino'-code, maar aangezien het in feite gewoon C is, kun je ook C-code erdoor gooien, en zelfs assembly.

De kit-vorm die ik besteld heb bevat alles om aan de slag te kunnen. Bestel meteen een extra voorgeprogrammeerde Atmel168 erbij, die is goedkoop en voorkomt dat je meteen zonder zit als je er eentje weet op te blazen.

Overigens ging het verzenden van de kit niet echt soepel bij pcb-europe. Of dat aan de Italiaanse post ligt, of aan het bedrijf kan ik echter niet zeggen. Er zijn andere distributors in Europa, dus er is keuze. Het zou wel tof zijn als er ook een in Nederland komt, want het is een mooi goedkoop maar leuk systeem.
Pagina: 1 2 Laatste