Ze doen beiden ongeveer hetzelfde, maar zijn van een ander bedrijf en niet uitwisselbaar
De belangrijkste verschillen:
- PICs hebben 4 kloktikken nodig per instructie, AVR maar 1 -> AVR met dezelfde klok is 4x zo snel
- Je moet bij PICs schijnbaar erg goed uitkijken of je progger ze wel aankan, terwijl (op een paar Tiny's na) alle AVR's wel een SPI-poort hebben om in-system te programmeren.
- Bij AVR heb je uiteraard assembler, de gratis AVR-GCC C-compiler, de gratis AVR Studio IDE (met emulator, maar die snapt geen hout van interrupts (bij mij dan) dus daar heb je niet veel aan), uitgebreide toolsets zoals WinAVR, of libraries zoals Procyon AVRLib. Bij Microchip heb je ws sowieso assembler maar zit je afaik (als je er geen geld aan uit wilt geven) vast aan een of andere basic die (gratis) niet meer dan 500 of 2000 statements aankan. Vaak meer dan genoeg, maar toch
Ik heb ooit een inkoopactie voor PICjes georganiseerd. Ik ben toen (daarna pas

) gaan zoeken naar een programmer en programmeertaal. Met de programmer begon het al, de meesten ondersteunden maar de helft van de chipjes, de rest was stervensduur ofzo. De Wisp628 van Voti kan er wel een flink aantal aan geloof ik.
Daarna struikelde ik over een inkoopactie van AVR's: 8 euro voor een programmer die ze allemaal kan programmeren en een gratis C onwikkelomgeving. Toen ik er ook nog achter kwam dat 30% van al je instructies op een PIC uit het wisselen tussen bank a en bank b (oid) bestonden (overdreven) heb ik die hele PICs nooit meer aangeraakt. Er liggen hier nu nog een stuk of 17 PICs (5x 12Fnogwat, 5x 16F88, 5x 16F628a, 2x 18Fnogwat) te wachten tot iemand ze over wil nemen
Mijn mening over welke _ik_ beter vind zal wel duidelijk zijn

, maar er vast wel iemand zijn die zo'nzelfde betoog de andere kant op kan houden waarom PICs beter zijn

Ik heb me sinds (en voor) de overstap niet heel erg in verdiept, ik heb PICs dus ook nog nooit gebruikt, dus als er echte onwaarheden (waarschijnlijk met name met betrekking tot de programmeertalen

) in staan dan mag men mij uiteraard graag verbeteren