Harddisk boot niet op nieuw mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 10:00

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb hier een computer van een kennis staan die mij om hulp riep. Hij dacht bij zich zelf laat ik er maar wat extra geheugen in doen, want 256 ie wat te weining. Okee maar probeer dan geen SDR in een DDR gleuf te proppen. Conclusie moederbord dood. Nou ja nieuw mobo gehaald (Asrock K7S41). Cpu en geheugen (meteen 512 erin gezet :P) over gezet, en hij doet het. Zo nu nog harddisk eraan en maar hopen dat ik hem niet moet herinstalleren. Zo maar nu komt het....

Hij boot, post, bios, alles okee. Boot from cd-rom fail (logisch)... Boot from harddisk IDE1.. OK en dat was het. Hij komt niet verder dan dit. Hij komt niet eens met de melding NTLDR not found, dus denk ik MBR naar de knoppe. Restore console van microsoft gestart, fixmbr, reboot, nog steeds niets.

Is een seagate harddisk dus seatool erover heen, harddisk is okee. Atsumie (linux boot cd) opgestart. Partities zijn te benaderen.

Powerquest Partition magic gestart, MBR failure error melding.

Harddisk in een andere pc geprobt. Windows geboot en schijfcontrole en defrag gedraait. (harddisk is gewoon te benaderen in een andere windows versie). Dan dacht ik bij mezelf even proberen om van de schijf te booten op die andere pc. En ja hoor, dat werkt. Conclusie er is iets met dat moederbord. Andere harddisk in dat moederbord... boot en werkt ... nu begin ik 8)7 te worden.

Nou ja 60 gig, bios van 2004. moet kunnen. Maar voor de zekerheid toch maar een bios update. En met die 60 gig niet booten. Dan de laatzte test. Promise controler erin (wat ik niet allemaal heb liggen) en ook niet booten. Die andere test harddisk wel.

Ben ik nog wat vergeten??? hmmmm denk het niet... Oh ja, nog met Zeta geboot (van cd) en ook hier is de harddisk zonder problemen te benaderen.

edit:
heb hem ook nog als master en slave op zowel de primary als ook de secondary gezet zonder succes. En heb in de bios hem van auto detect op handmatig gezet en daar de gegevens in gezet die de andere pc waar die wel geboot heeft ingezet, ook zonder succes.

Wat ik nu nog zou kunnen doen is van die 2 partities even een image maken met ghost en dan de harddisk opnieuw indelen en formateren. Dan maak ik wel 3 partities, eentje van 20 mb ofzo en gooi daar een dos versie op om te kunnen booten. En als dat werkt zet ik die 2 partities terug. Tenminste als niemand anders nog een idee heeft wat ik zou kunnen doen.

Als niets helpt installeer ik hem wel opnieuw, maar weet pas na de test met de dos partitie of dat wel gaat werken.

Zou het kunnen dat de SIS chipset die erop zit niet compatible is met deze seagate harddisk? Ik weet het anders niet meer, zoiets heb ik tot heden nog niet echt mee gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Roman op 20-01-2006 22:22 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een ander MB betekent in de praktijk meestal/vaak/soms :) een nieuwe Windows installatie.

ARME AOW’er

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
BIOS resetten misschien?

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Guardian Angel schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 22:24:
Een ander MB betekent in de praktijk meestal/vaak/soms :) een nieuwe Windows installatie.
Dat betekent het niet noodzakelijk, maar is sowieso wel het slimste wat je kunt doen. XP houdt niet zo van compleet andere hardware onder de zelfde installatie namelijk ;)

Vverder: Heb je wel goed naar de jumpering van die HDD gekeken? En hoe staat dat ding aangesloten op de IDE-kabel? Wordt de HDD wel herkend op de 2e IDE interface?
Zomaar een paar dingen om nog te checken :)
En stond er niks over IDE-problemen in de FAQ :? Kan me haast niet voorstellen ;)
Wel een interessant probleem btw, maar imho zou het ding als ie goed gejumperd is gewoon moeten booten...iig tot een mooi blauw scherm omdat de hardware veranderd is :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Bios reset -> Ja, zelf nieuwe bios erop gezet
Ide kabel vervangen.
Bios herkend harddisk, en zelf handmatig ingesteld.
Jumpers zitten goed, getest op ma, sl en cl maar niets hielp.

Ander MB wil vaak wel zeggen herinstal, maar dan moet die wel opstarten met windows (al dan niet met BOSD). Maar er komt niet eens NTLDR is missing o.i.d.... Er komt niets met deze harddisk. Het bios ziet allen de harddisk en dat er een MBR op zit en dan is het over.

Of de bios kan de MBR niet lezen of de MBR kan de NTLDR niet lezen. Maar wat is er aan te doen???

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

De grote probleem veroorzaker in dit geval is de IDE controller. Deze is namelijk anders en zal ook niet gaan werken. Wat je kunt doen is een XP boot cd erin gooien en de bestaande windows install repareren, dit werkt prima. Alleen kom je dan bij het volgende probleem en dat is dat er veel gewijzigd is qua hardware en je dus overal nieuwe drivers voor moet installeren en een hoop oude dingen kunt deinstalleren omdat die niet meer werken 8) .

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Roman schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 23:29:
Of de bios kan de MBR niet lezen of de MBR kan de NTLDR niet lezen. Maar wat is er aan te doen???
Zoals ik al zei: een nieuwe installatie. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

yep
gewoon een nieuwe installatie :)
Dat is een van de eerste dingen die je moet proberen als je mobo niet verder komt lijkt me....

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2006 23:35 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Wel vreemd. Maar ja voordat ik nog verder ging kl***n toch maar hergeinstallerd.

Ook nog leuk om te noemen. Er zat eeb Gforce 2 MX kaart in en die doet het ook niet op dat moederbord. Dacht dus eerst dat die kaart stuk was want andere kaarten werken wel. Nu heb ik deze kaart in een andere pc gepropt en daar werk die gewoon wel.... Welcome in the Twilight Zone 8)7

Maarja het is opgelost.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Duidelijker gezegd, als je een zelfde moederbord nieuw had gehad, en daar die disk in had gezet, dan had je voor 99% gewoon door kunnen draaien, maar als je er een nieuw bord inzet die een andere chipset heeft, ja dan kom je in de problemen.
Dus, zoals al meerdere malen is opgemerkt, nieuwe install.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja of beter gezegd een mobo met dezelfde chipset (soms hoeft alleen de southbridge hetzelfde te zijn).
Pagina: 1