AAC via S/PDIF werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 19:18
Weet iemand toevallig hoe ik de het AAC-geluid wat vaak bij films met de nerodigital-codec zit via S/PDIF (met FFD-show) naar mijn versterker krijg? Het lukt me wel met al het AC3 geluid maar niet met deze AAC. De front speaker doet het dan niet... Ik kan bij FFD-show wel bij DTS en AC3 aangeven dat het signaal via S/PDIF moet lopen maar niet bij AAC

Alvast bedankt

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00
Over S-PDIF kan AC3 (al dan niet op DTS bitrate) en rauwe PCM. AAC kan per definitie niet over je kabeltje.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:24
Breepee schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 16:53:
Over S-PDIF kan AC3 (al dan niet op DTS bitrate) en rauwe PCM. AAC kan per definitie niet over je kabeltje.
Er zijn wel enkele receivers die er mee overweg kunnen, maar dat zijn er maar zeer weinig!

Met bv. een nForce 2 moederbord of een bepaalde kaart van Terratec, heb je Dolby Digital Live! support, wat het mogelijk maakt eender welk signaal om te zetten naar AC3/5.1, on-the-fly, zonder tussenkomst van de CPU.

Als dat geen mogelijkheid is, kun je het vast wel ergens instellen om je 5.1 AAC signaal on-the-fly te laten transcoderen naar AC3/5.1 of raw PCM (DTS... dat wordt moeilijk).

• tiesum
Thanks

• Brent
Bashrat schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 17:05:
[...]

Er zijn wel enkele receivers die er mee overweg kunnen, maar dat zijn er maar zeer weinig!

Met bv. een nForce 2 moederbord of een bepaalde kaart van Terratec, heb je Dolby Digital Live! support, wat het mogelijk maakt eender welk signaal om te zetten naar AC3/5.1, on-the-fly, zonder tussenkomst van de CPU.

Als dat geen mogelijkheid is, kun je het vast wel ergens instellen om je 5.1 AAC signaal on-the-fly te laten transcoderen naar AC3/5.1 of raw PCM (DTS... dat wordt moeilijk).
DTS is gewoon een ander woord voor standaard AC3 met dubbele bitrate. Niets bijzonders aan. Overigens kun je multichannel PCM wel vergeten.

Gek genoeg is er ook bijna geen mogelijkheid om on the fly naar AC3 te coderen, je zult dan aan speciale hardware moeten. Software is er AFAIK niet. Dus je hebt gewoon dikke pech denk ik.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Breepee schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 12:04:
Gek genoeg is er ook bijna geen mogelijkheid om on the fly naar AC3 te coderen, je zult dan aan speciale hardware moeten. Software is er AFAIK niet. Dus je hebt gewoon dikke pech denk ik.
Die software is er wel. De nieuwste AC3filter(v1.01a) kan namelijk naast decoden ook gewoon multichannel pcm encoderen naar ac3.

• Brent
Moet je dus eerst AAC te zien decoden, in het geval van de TS.

• cool_zero
Maar aac wordt normaal al gedecodeerd naar PCM voordat je het hoort uit je speakers. Als je AC3filter instelt dat die PCM moet encoderen naar ac3, dan gaat het gewoon goed (heb het net even getest).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Gaat misschien wel goed.. maar wat heb je eraan :? imho 0,0 niks...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• LV-426
  • Laatst online: 08-11-2025
tiesum schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 16:47:
De front speaker doet het dan niet...
Bedoel je frontspeakers of je center speaker? Je centerspeaker zal het nooit doen met AAC of je moet het upmixen met iets dergelijks als AC3filter (matrix gebruiken). AAC is gewoon stereo (PCM) net als MP3.

Het gedecodeerde (door ffdschow) AAC geluid wordt dan, als je alles goed insteld in je software van je drivers en windows als PCM doorgegeven via s/pdif. Niks anders zoals het met MP3 gaat, AAC is alleen een andere codec.

Wil je je centerspeaker benutten dan moet je de pcm weer laten upmixen in AC3filter. Kijk eens in de AC3filter FAQ op sourcefourge.net. Deze gaat nog wel over de oude 0.70 versie van AC3filter maar met de uitleg van cool_zero in dit topic staat beschreven hoe je dan dit signaal weer als AC3 signaal kunt doorgeven. En dan krijg je wel een werkende ge-upmixte-via s/pdif-centerspeaker.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:32
Breepee schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 12:04:
[...]

DTS is gewoon een ander woord voor standaard AC3 met dubbele bitrate. Niets bijzonders aan. Overigens kun je multichannel PCM wel vergeten.

Geen onzin posten, DTS is een hele andere codec dan AC3, en softwarematig is het ffdshow volgens mij wel mogelijk!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 10:39
cool_zero schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:50:
[...]

Die software is er wel. De nieuwste AC3filter(v1.01a) kan namelijk naast decoden ook gewoon multichannel pcm encoderen naar ac3.
1.01? Ik vind alleen 0.7...

|>

• cool_zero
Dat klopt, 1.01a is nog niet helemaal af gok ik. Ik gebruik deze ac3filter_1_01a_rc5.exe, dus nog de release candidate 5.

[ Voor 57% gewijzigd door cool_zero op 21-01-2006 18:11 ]

• tiesum
Bedankt voor jullie info!

Wat ik alleen raar vind is: waarom coderen een hoop mensen een film als H264 wat echt goede kwaliteit is en gebruiken ze dan voor het geluid AAC. Bij elke redelijke DivX film zit tegenwoordig al AC3, dus waarom niet hierbij?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:56

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
aac is kwa kwaliteit een stuk beter dan MP3.. hoe het tegenover AC3 staat weet ik niet :? ik vind het ook vervelend hoor... die nieuwe codecs steeds... H264 is zo nog-niet-uit-ontwikkeld, ik heb meerdere rips gezien, en als ik het vergelijk met xvid vind ik xvid vaak mooier (iets meer pixelfoutjes, vallen zo goed als niet op... en n stuk scherper..) met dezelfde bitrate dus he...

Home Assistant Configuratie V&A

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

BiG-GuY schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:17:
aac is kwa kwaliteit een stuk beter dan MP3..
imho is dat linkje niet echt representatief. Feit dat er geen bronnen bij staan is al niet echt gloofwaardig. Wikipedia is ook niet alles, zeker niet als er dit soort ongefundeerde uitspraken worden gedaan (ook al zijn ze misschien waar). Eerlijk gezegt zal het me een zorg zijn hoe goed een codec op 128 of 96 Kbit is... Bij degelijke bitrates is er sowiso geen verschil meer te horen tussen de vrijwel alle codecs, en bandbreedte heb je toch zat.

In het geval van films: gewoon AC3, zoals het van de bron kwam. Er is geen enkele rede om dat nog eens te gaan omzetten naar MP3 of AAC, zeker niet als met om multichannel suff gaat.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1