Brom, maar geen aardlus

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 14:17
Zoals zo velen heb ik last van een brom op mijn geluidsinstallatie die door een pc van geluid voorzien wordt. Het vervelende is alleen, zowel die PC als de versterker zijn beiden geaard en zitten beiden in dezelfde geaarde stekkerdoos die op zijn beurt weer in een geaard stopcontact zit. Oftewel: het is - denk ik - geen klassiek aardlus probleem. Of het stopcontact daadwerkelijk goed geaard is, weet ik niet. Het enige andere contact met de buitenwereld is een TCP kabel naar de router, maar de brom blijft als ik deze loskoppel, dus ook via deze link geen aardlus die zorgt voor een brom. De vraag is alleen, wat veroorzaakt nu de brom?

Een paar details:

* Brom is weg als ik de audiokabel tussen pc en versterker verbreek.

* De PC heeft geen behuizing, het moederbord met insteekkaarten en de voeding liggen los in de kast. Mijn aanname is dat de aarding van alle onderdelen via de interne bekabeling gaat. Ik heb getest met contact leggen tussen bijvoorbeeld de slot bracket van de geluidskaart en de voedingsbehuizing, maar dat veranderde niks.

* Op dat stopcontact zit verder niks anders en er staat ook geen andere electrische apparatuur in de buurt. Wel zitten op dezelfde groep andere apparaten (keukenapparatuur), dus ik hoor af en toe een klik als de koelkast aanslaat en een harde plop als ik de afzuigkap aanzet. Maar dat vind ik geen probleem. Ik heb geen andere geaarde stopcontacten of geaarde groepen.

* Andere ingangen/kanalen op de geluidskaart zijn muted.

Ik heb helaas geen behuizing en de plek waar de pc ligt, is ook niet groot genoeg voor een behuizing. Mijn vraag is, zorgt een behuizing voor extra aarde verbindingen tussen de verschillende onderdelen? Of, anders gezien, omdat nu alle aarde door (dunne) interne kabeltjes en sporen gaat, stoort dat op de audio signalen? Zo ja, wat kan ik daar aan doen zonder daadwerkelijk alles in een behuizing te zetten?

Andere (kleine) hardware zoals een epia als vervanging voor de PC is geen optie, ik heb al besteed aan het systeem wat ik er aan wil besteden en het draait verder perfect op de oude meuk die ik nog had liggen.

Specs, just in case: P3 750 op Asus P3B-F, Terratec Aureon 7.1 Space, Marantz 1072 versterker, JM Lab speakers. De bekabeling is geen knaken kwaliteit, zowel de jack - tulp tussen geluidskaart en versterker als ook het speakertouw is goed spul.

Nou in het kort, heeft iemand suggesties waar de brom in kan zitten? Dingen om te proberen/uit te sluiten?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Probeer maar eens de aarde van je amp af te tapen.

Verder: heb je dingen als radio of TV kaart in je PC zitten. Zoja: trek de antenne er eens af.

[ Voor 50% gewijzigd door voodooless op 20-01-2006 12:46 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:04
DaCoTa schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:39:
Het vervelende is alleen, zowel die PC als de versterker zijn beiden geaard en zitten beiden in dezelfde geaarde stekkerdoos die op zijn beurt weer in een geaard stopcontact zit. Oftewel: het is - denk ik - geen klassiek aardlus probleem.
Dan heb je juist wél een aardlus.. Je moet één van beide apparaten niet aarden..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• DaCoTa
deepspace schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:45:
Probeer maar eens de aarde van je amp af te tapen.

Verder: heb je dingen als radio of TV kaart in je PC zitten. Zoja: trek de antenne er eens af.
Wat bedoel je met af te tapen? De amp heeft een gegoten geaarde stekker die - volgens mij - origineel is. Amp is wel oud (jaren 70 model), maar is net gereviseerd en klonk zuiver bij de reviseur.

Verder niks anders in de installatie, geen tv, geen andere ingangskanalen in amp, geen antennes. Alleen stroom en tcp op pc.

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Zoals hierboven al staat: juist het klassieke vb van een aardlus. Liever andere stekker aan amp, want pc aarden is absoluut aan te raden

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

Verwijderd

pak je case eens vast aan een metaal deel.... en pak een verwarmings element op een niet gelakt deel vast...... dan weet je meteen hoe goed je aardlus is :D

een kabeltje van je case naar je CV trekken wil ook wel helpen :D

• DaCoTa
AES schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:53:
Zoals hierboven al staat: juist het klassieke vb van een aardlus. Liever andere stekker aan amp, want pc aarden is absoluut aan te raden
Het principe van een lus is toch dat er een rondgang in zit, liefst via de stoppenkast of andere vage routes via antennes en de tv studio of het waterleidingsbedrijf...

Ik kan iig wel proberen om de aarde met buiten te verbreken, of idd de amp niet geaard aan te sluiten, maar dat lijkt me ook niet logisch, dat apparaat is ontworpen met aarde, dat heeft wel een functie...

En aarden aan de cv doe ik niet, heb al te vaak gelezen dat dat not done, niet afdoende en gevaarlijk is. Laat staan dat ik geen cv in huis heb.

[ Voor 16% gewijzigd door DaCoTa op 20-01-2006 13:03 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

De rondgang is er toch: stekkerdoos -> PC -> amp -> stekkerdoos

Dus, gewoon de aarde contactjes van je stekker afplakken, eventueel met wat dun karton ertussen, want plakband wil nogal snel wegschrapen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• AES

AES

DaCoTa schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:00:
[...]

Het principe van een lus is toch dat er een rondgang in zit, liefst via de stoppenkast of andere vage routes via antennes en de tv studio of het waterleidingsbedrijf...

Ik kan iig wel proberen om de aarde met buiten te verbreken, of idd de amp niet geaard aan te sluiten, maar dat lijkt me ook niet logisch, dat apparaat is ontworpen met aarde, dat heeft wel een functie...

En aarden aan de cv doe ik niet, heb al te vaak gelezen dat dat not done, niet afdoende en gevaarlijk is. Laat staan dat ik geen cv in huis heb.
Tja, je zult zelf de keuze moeten maken. Kijk eens goed naar de steker van jouw pc :+

• Sathlon_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
heb je je geluidsinstallatie op de kabel aangesloten, kijk dan ook even naar dit topic:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1096910

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

• DaCoTa
deepspace schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:14:
De rondgang is er toch: stekkerdoos -> PC -> amp -> stekkerdoos

Dus, gewoon de aarde contactjes van je stekker afplakken, eventueel met wat dun karton ertussen, want plakband wil nogal snel wegschrapen.
Ok, ja dat is idd wel een lus. Maar is het dan zo simpel dat ik 1 van de 2 of beiden ongeaard aan moet sluiten? Dat terwijl ze allebei wel een aarde nodig hebben en beide apparaten ook ontworpen zijn om aangesloten te worden op een aarde...

Als dat zo is, wat is dan de oorzaak van de brom? Ik kan me voorstellen dat de interne aardeverbindingen te klein zijn om het verschil tussen de twee apparaten op te vangen. Maar als je bedenkt dat er buitenom - zonder extra stoorbronnen of een gigantische omweg - een hardstikke dik aardespoor loop... Daar moet toch al het potentiaalverschil tussen die apparaten mee opgevangen kunnen worden?

Als ik dan in de stekkerdoos de lus verbreek, dan gaan toch juist alle potentiaalverschillen via de interne aardelijntjes lopen, iets wat ook niet echt aan te raden is lijkt me... Of is het dan de bedoeling dat ook die kant van de lus verbroken wordt?

Hmmm, makes me wonder, de mantel van de jack aansluiting zit (volgens mij) tegen de bracket van de geluidskaart. Als ik de bracket ervanaf haal, heb ik alleen nog signaalverbinding en dan verbreek ik de aardelus aan de interne kant. Ik ben nu niet thuis, maar zal iig vanavond 1 en ander testen.

• DaCoTa
Ok, na wat geneuzel om genoeg draad te vinden naar een ander stopcontact, ik heb de amp nu op een niet geaard stopcontact gezet. Resultaat: brom weg... Thus, I stand corrected, het was toch een aardlus :)

• AES

AES

DaCoTa schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:46:
Ok, na wat geneuzel om genoeg draad te vinden naar een ander stopcontact, ik heb de amp nu op een niet geaard stopcontact gezet. Resultaat: brom weg... Thus, I stand corrected, het was toch een aardlus :)
Goede zaak dat je het draadje zo afsluit! Teveel topics geven nieuwe zoekers geen antwoord. Hulde :+

Pagina: 1