[Alg] Dual monitors of Single monitor en waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 633 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dit is geen poll topic, maar een topic om meer te weten te komen waarom mensen voor software development voor dual monitor setup danwel single monitor setups gekozen hebben om mezelf en anderen die naar deze info zoeken te helpen in hun keuze welke setup te kiezen.

Zelf gebruik ik een 19" trinitron CRT (iiyama vm 454) op 1600x1200 en dat werkt op zich prima, echter erger ik me al een tijdje aan het feit dat je altijd jezelf in de weg zit wanneer je help open hebt en wat daar staat wilt uitvoeren in je code of meerdere code panels naast elkaar wilt hebben etc.

Nu hoor ik steeds meer dat het 'een must' is voor een developer om twee monitoren te gebruiken, want dat is 'veel productiever'. Omdat twee monitoren toch wel vraagt om een investering van minimaal 1000 euro (2x 20" flatpanel, eventueel nieuwe videokaart voor 2xDVI) vraag ik me af waar die productiviteitsboost vandaan komt en of mensen die dual monitor setup gebruiken dat kunnen omschrijven? Want, op zich is het 'lastig' dat je jezelf in de weg zit soms met schermen die over elkaar staan, maar als ik er goed over nadenk ben ik daar niet uren aan kwijt per dag. Zit die extra productiviteit dan tussen de oren? vraag ik me dan af.

Ik heb nl. ook mensen gehoord die 1 groot scherm gebruiken ipv 2 schermen. Ik denk dat het voor de mensen die erover denken om van setup te veranderen het wellicht nuttig is dat de redenen voor de verschillende keuzes op een rijtje wordt gezet zodat men zelf de juiste beslissing kan nemen. Ook wellicht tips mbt de verschillende setups is nuttig, bv dat wanneer je dual monitor setup kiest, je een goede videokaart koopt wanneer je 2x DVI schermen aansluit.

(en 2x20" omdat je dan 1600x1200 hebt, waardoor je dus veel code op je scherm kunt hebben, wat overzichtelijker werkt)

[ Voor 12% gewijzigd door EfBe op 18-01-2006 08:44 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:44
hoezo 2x20"? Ikzelf ga voor 2x 17", in principe heb je dan "gewoon" 34" totaal

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 22:02

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik denk dat je je net zo goed kunt afvragen waarom sommige mensen genoeg hebben aan 1024x768 en waarom anderen aan 1600x1200 nog niet genoeg hebben.

Ik draai zelf ook 1600x1200 (en volgens mij ook op zo'n Iijama 454) en wat mij betreft kan er nog een monitor langs. Maar zoals je zegt: kosten, ruimte.
Ik heb thuis wel nog twee 17" Eizo's staan, misschien dat ik nog eens wat ga spelen daarmee.

Signatures zijn voor boomers.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

1600x1200 vind ik te veel ruimte. Ik heb liever 2x1280*1024 (dus 2 schermen) en wat grotere letters. Verder geef ik niet zoveel om kleurechtheid maar wel om rustig beeld en dan kom je toch uit bij een TFT. Ik heb thuis en op mijn werk nu een 19" TFT en dat is werkelijk een genot om naar te kijken op deze resolutie. Het beeld is zo rustig en scherp.. daar kan geen CRT meer tegen aan. En dan laat ik de ruimtebesparing zelfs nog helemaal nog buiten beschouwing (het scheelt je toch gauw een 30/40 cm).

Ik geloof dat de kwaliteit van de videokaart niet veel meer uitmaakt zo gauw je dvi gebruikt aangezien het signaal digitaal is. Dus een kaartje van 100/150 euro moet voldoen (XFX heeft wel dual dvi kaarten waar je ook nog een keer een spelletje mee kunt spelen).

Ik heb verder tijden op een 21" + 17" iiyama gewerkt en dat is werkelijk een genot. Niet meer switchen met allerlei output windows en randtools. Die staan wel op het andere scherm. Alleen is mijn 21" gesneuveld en ik wil die 17" crt niet meer naast mijn 19" tft hebben staan.

[ Voor 69% gewijzigd door Alarmnummer op 18-01-2006 09:36 ]

• RoccoS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 19:56
Als webdesigner gebruik ik twee IBM P200 20-inch Trinitron's (2x 1600*1200). Ik kan je vertellen dat dit echt heel erg comfortabel werkt. Natuurlijk zou ik met één monitor ook al mijn werk gedaan kunnen krijgen, en het is moeilijk aan te geven hoeveel dit in produktiviteit scheelt, maar het werkt gewoon erg fijn: Minder geswitch tussen schermen, meer ruimte voor allerlei paneeltjes, dus meer ruimte voor je ontwerp, etc.

Het werkt gewoon erg makkelijk, als je het eenmaal gewent bent dan wil je niet anders. Nogmaals, het verschil zit hem gewoon in het comfort. Ik raadt je wel aan om goeie schermen en videokaart te gebruiken, maar dat spreekt voor zich.

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
Hmm, kun je niet een 20 inch om te devven en een 17 inch voor de help gebruiken? Scheelt een hoop geld. Je hebt ook niet persé 2xDVI nodig lijkt mij... Dat helpscherm is toch extra en zal je niet langdurg naar kijken, dus kleurechtheid en absolute scherpheid etc zijn daar net wat minder belangrijk.

Verder heb ik zelf geen ervaring met een dualmonitor setup

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

M@rijn schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 08:43:
hoezo 2x20"? Ikzelf ga voor 2x 17", in principe heb je dan "gewoon" 34" totaal
Dat rekensommetje klopt niet. Voor "totaal" een 34" zou je maar liefst 4x 17" nodig hebben. Ik heb het rekenwerk niet gedaan om na te gaan wat 2x 17" oplevert aan "virtuele beelddiagonaal" maar 34" is het zeker niet.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:01
Ik heb ook liever 2x 19" op 1280x1024 dan 1x 20" op 1600x1200.

Dat productiviteit er beter van word? Ik weet het niet.. Op m'n werk heb ik een dual setup, thuis ook.
Op m'n werk gebruik ik het eigelijk helemaal niet zoveel maar eigelijk is dat omdat de primairy een tft is en de secundairy een 17" crt. :/
Soms zet ik die crt liever uit dan aan..

57696520646974206c65657374206973206e657264

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Ik gebruik hier op mijn werk 2x 17" TFT op 1280x1024. Bevalt prima. Ik ben de hele dag bezig met webdevelopment, en dan vind ik het erg handig om op 1 scherm de code te hebben en op de tweede de website om te testen. Gaat volgens mij net iets sneller als steeds ALT+Tab. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• MikeyMan
  • Laatst online: 18:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

/downtime/ schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 08:55:
[...]

Dat rekensommetje klopt niet. Voor "totaal" een 34" zou je maar liefst 4x 17" nodig hebben. Ik heb het rekenwerk niet gedaan om na te gaan wat 2x 17" oplevert aan "virtuele beelddiagonaal" maar 34" is het zeker niet.
Heb even zitten rekenen, en ik kom op 29,05 inch uit ;)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb ook 2 schermen, 1600x1200 op m'n laptop en 1024*786 op een tweede 17" TFT. Ik vind het prettig dat alle zaken die niet direct met het codevenster te maken hebben op de secundaire monitor staan: de toolbox, solution explorer, help etc. Ook het switchen naar bijvoorbeeld een website met voorbeelden is handig als dat venster op de tweede monitor staat.

Tijdens het debuggen van het programma kun je de verschillende debugwindows mooi op het tweede scherm kwijt.

Daarnaast ben ik nu zo gewend aan een tweede monitor, het is ook handig als je niet aan het programmeren bent. Als je eenmaal eraan gewend bent wil je niet meer terug.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:45
Ik heb hier nu 2x 17" CRT op 1280x1024, en ik ben er best tevreden over :)

De 2x 20" van de TS is idd wat overkill, je raakt je programma's nog kwijt :+

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik werk op 3x19'' :)

Eén scherm voor code, eentje voor documentatie/naslag/takenlijst, eentje voor andere zaken. Scheelt je een hele hoop ellende met Alt+Tab. Ik werk af en toe nog wel op een enkele monitor, maar dat is echt behelpen. Of het je scheelt in productiviteit kan ik lastig meten natuurlijk, voor mijn gevoel scheelt het wel degelijk iets, maar niet veel. Het geeft me vooral meer rust tijdens het werken omdat ik niet steeds het juiste scherm hoef te zoeken.

Ik vergelijk het wel eens met een auto. Toen ik nog auto-loos was vond ik het niet echt nodig, nu ik er eentje heb vraag ik me af hoe ik al die jaren zonder heb kunnen leven:)

• Janoz
  • Laatst online: 17:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waar ik nu zit moet ik het doen met 1x 19" TFT op 1280x1024. De kant en klaar systemen die hier gebruikt worden bieden niet echt de mogelijkheid voor uitbreidingen (Ik ben niet eens local admin, maar aangezien ik geen .NET ontwikkeling doe is dat nog geen beperking).

Op mijn vorige werkplek had ik 2x 19" CRT op 1152 x nog iets. Ik moet zeggen dat me dat een stuk beter beviel. Tegenwoordig ben ik vaak schermen 'kwijt' (met veel IE windows op de taakbalk kun je de titel lang niet altijd meer zien, en firefox kan ik hier niet instaleren). Dat kost mij gewoon tijd. Extra tijdwinst in de eerdere setup behaalde ik daarnaast ook doordat ik linux gebruikte. De console werkt daar veel pretiger, je hebt meerdere virtuele desktops (dus 4 versies van 2 schermen. Kon ik mooi verdelen in dev, test en rest) en mijn firefox had gewoon tabbed browsing.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-04 10:15
Wij hebben een 21" tft scherm en daarnaast hebben we een 19" crt scherm staan. De tft werkt op 1600*1200 en de crt op 1024*768. Opdat wij vooral intranetapplicaties maken komt op het crt scherm altijd het resultaat van de code op het tft scherm. Aangezien de bedrijfstandaard 1024*768 is zie je directh hoe het er bij de gebruikers uitziet.

Ik zou nooit meer terug kunnen naar 1 scherm !

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Ik gebruik zowel op het werk als thuis ook 2x 17"tft á 1280x1024.
Voor VS.NET heb ik links puur en alleen de code en rechts de overige schermen zoals toolbox, solution explorer, enz staan.
En wat P_de_B al zei over die voorbeelden enzo.

2x 20" lijkt me overdreven voor software development. (Ik krijg al een stijve nek als ik daar aan denk)

Nadeel van 2 monitoren is dat er programma's zijn die daar niet mee overweg kunnen.
Bijvoorbeeld SQL Server Enterprise Manager.

Handig is het tooltje Ultramon, nu loopt mijn taakbalk door op de andere monitor. En dan staat op de ene monitor de programma's van die monitor op de taakbalk en op de andere monitor de programma's van die monitor.

• Beekforel
  • Laatst online: 22:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik werk al jaren met dual monitor. Het begon met spelen maar na verloop van tijd begon ik het enorme gemak ervan te merken.
Haal eens een oud scherm van zolder en speel daar een tijdje mee. Eventuele resolutieverschillen moet je eerst voor lief nemen maar je kunt dan wel voor jezelf aanvoelen of je het nuttig vind of niet.
Sommige mensen werken veel liever op 1 scherm, dan zou een 24" widescreen ook nog een optie zijn.

• EfBe
  • Niet online
Nog even over die 2x20": ik ben bang dat wanneer ik bv 2x17" neem (of 2x19" op 1280x1024), het scherm te klein is om de hoeveelheid code die ik wil zien op mijn scherm weer te geven. Ik hou nl. nogal van veel code op mn scherm, dat scheelt scrollen. 20" lijkt me ook wat ruim, maar een 19" tft kan geen 1600x1200 aan in erg veel gevallen.
Riegstar schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 09:54:
Nadeel van 2 monitoren is dat er programma's zijn die daar niet mee overweg kunnen.
Bijvoorbeeld SQL Server Enterprise Manager.
Hoe merk je dat, het start niet op oid? Als het maar op 1 van de monitoren draait, ik hoef geen streching van apps over 2 monitoren.

Ik heb hier alleen een aantal brakke 15" in de berging staan, (en met brak bedoel ik ook brak ;)) kan dus niet echt testen, jammer genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door EfBe op 18-01-2006 10:04 ]

• P_de_B
  • Niet online
EfBe schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:03:
Nog even over die 2x20": ik ben bang dat wanneer ik bv 2x17" neem (of 2x19" op 1280x1024), het scherm te klein is om de hoeveelheid code die ik wil zien op mijn scherm weer te geven. Ik hou nl. nogal van veel code op mn scherm, dat scheelt scrollen. 20" lijkt me ook wat ruim, maar een 19" tft kan geen 1600x1200 aan in erg veel gevallen.

[...]

Hoe merk je dat, het start niet op oid? Als het maar op 1 van de monitoren draait, ik hoef geen streching van apps over 2 monitoren.
EM heeft een paar probleempjes, bijvoorbeeld het zoomschermpje in het diagrams scherm komt altijd op de meest rechtse monitor, op zich relatief kleine probleempjes.

Je zou ook verschillende resoluties kunnen doen hoor, dat heb ik ook en ervaar ik niet echt als erg ongemakkelijk.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
Thuis werk ik zelf op een 17" TFT en daarnaast een 19" CRT. Beide staan op een resolutie van 1600 x 1200. Heb een tijdje gewerkt met een 17" ipv een 19" CRT ernaast, maar dat werkte niet echt lekker door het verschil in resolutie.
Op de TFT (primaire scherm) staat normaal gesproken Dreamweaver en op de CRT zet ik Firefox met een aantal tabbladen open. (Website die ik aan het maken ben, GoT search en nog een paar websites)
Ik vindt dit echt ideaal werken en vindt het altijd weer een verademing als ik thuis kom van m'n werk en op 2 schermen kan werken. Productiever is het voor mij wel omdat het lekkerder werkt voor mij. Ik kan binnen 1 oogopslag meer informatie opnemen. Of het verschil groot is durf ik niet te zeggen maar doordat ik geen ergernis heb van maar 1 scherm kan ik lekkerder werken.

Ultramon is inderdaad een ideaal programma hiervoor. Per monitor een taakbalk die de programma's van die monitor bevat. En een knop bovenin die een venster met 1 klik naar het andere scherm kan verplaatsen.

TE KOOP: BMW R1100RT Custom Honda NTV650 Daytona motormover

• Mithrandir
  • Laatst online: 11-04 20:20
Ik werd nu sinds een paar jaar op 2 schermen. Eerst 2x 17" crt, toen 1x 17" crt 1x17" tft, nu laptop 15" breedbeeld x 17" tft.
Als ik nu niet thuis op m'n kamer zit te werken, en of dat nu development is, een opdracht voor de uni of gewoon wat surfen... Ik mist het erg als ik het niet heb. Helemaal met een programma als photoshop is het een ramp om al die toolbars boven je werk te hebben zweven.

Verbouwing

• DRAFTER86
  • Laatst online: 22:13
EfBe schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:03:

[...]

Ik heb hier alleen een aantal brakke 15" in de berging staan, (en met brak bedoel ik ook brak ;)) kan dus niet echt testen, jammer genoeg.
Het draait altijd wel, maar sommige applicaties zoals Photoschop houden er echt rekening mee, dan kunnen bijvoorbeeld de gereedschap-menu's op het andere scherm geplaatst worden. Ik werk overigens met 2x 7 17inch tft. Perfect! Heb echt niet meer ruimte nodig voor code. Maar het is maar wat je gewend bent denk ik.

Edit 7 inch is wel erg weinig, ook als je er 2 van hebt :D

[ Voor 6% gewijzigd door DRAFTER86 op 18-01-2006 10:11 ]

• JayVee
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Ik heb dual monitor (19" @ 1600x1200 en 17" @ 1280x1024, beide CRT) en vind het heerlijk werken. Ninet alleen omdat je meer plek hebt (dat heb je op een widescreen of 24" ook), maar ook omdat je twee verschillende taak balken hebt (met UltraMon).

Daarnaast moet je wel een erg groot scherm hebben wil je je database schema en je code echt naast elkaar kunnen zien. Dat kan met twee 17" CRTs (of groter) wel. Of links HTML output, rechts PHP, links Word document met vertalingen voor website, rechts het CMS om het in te voeoren (kun je zo copy pasten zonder tussen de programmas te moeten alt-tabben).

Of het een must is - denk het niet. Maar ik weet zeker dat ik produktiever ben en ik zou het niet willen missen. En je weet dat die paar €s peanuts zijn vergeleken met de tijdsbesparing (=geldbesparing) die je behaalt met dual monitor.

Koop ze! >:)

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14
Ik werk ook al jaren met een dual monitor setup :)

Een aantal maanden geleden heb ik geupgrade naar 2x 20" (Widescreen). Ik moet zeggen dat dit ernorm relaxed is. Ik kan heel makkelijk switchen tussen mijn code / website / programma. Zo kan ik in 1 oogopslag zien of het programma / website daadwerkelijk doet wat ik wil ;)

Ook heb ik het programma Ultramon voor een 2e werkbalk op mijn 2e monitor. Dit programma is echt super! Het maakt mijn buroblad een stuk overzichtelijker :)

Ik heb op mijn werk 1x 17" - 1024 * 768 en ik vind het zeer onprettig werken. Ook moet wel zeggen dat ik geen programma's ontwikkel op mijn werk...

Dit is mijn thuis setup:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68674/full.jpg

• P_de_B
  • Niet online
Het door Riegstar genoemde tooltje Ultramon is overigens wel een aanrader. Je kunt als je dat wilt de taakbalk over beide schermen laten lopen, waarbij de buttons van iedere applicatie op de taakbalk van het scherm komen te staan waar de applicatie ook op staat, je krijgt extra knoppen naast de minimize en maximize buttons om een scherm met 1 druk op de knop naar de andere monitor te plaatsen. Je kunt de positie van de applicaties onthouden, wallpapers goed instellen etc.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-04 19:13
Dual óf meer monitoren heeft voornamelijk zin als je regelmatig zaken met elkaar moet vergelijken. Het maakt niet zoveel uit om welke zaken het dan gaat: 2 versies van foto's, broncode vs. resultaat, teksten, etc. etc.

Zelf gebruik ik al enkele jaren dual setup's. Ik programmeer maar het tevens een helpdeskfunctie en kan op die manier inloggen bij anderen zonder dat mijn hoofdarbeid van dat moment van mij scherm af moet. Tis niet zo dat ik zonder dual monitor mijn werk niet kan doen maar ik vind het wel zo prettig op deze manier. Ben ik efficiënter door deze manier van werken. Waarschijnlijk niet veel (je bent toch regelmatig bezig met het verhuizen van vensters van het ene naar het andere scherm. Werkt het prettiger? DEFYES!

Hans van Zijl

• DRAFTER86
  • Laatst online: 22:13
MaNDaRK schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:12:
Ik werk ook al jaren met een dual monitor setup :)

Een aantal maanden geleden heb ik geupgrade naar 2x 20" (Widescreen). Ik moet zeggen dat dit ernorm relaxed is. Ik kan heel makkelijk switchen tussen mijn code / website / programma. Zo kan ik in 1 oogopslag zien of het programma / website daadwerkelijk doet wat ik wil ;)

Ook heb ik het programma Ultramon voor een 2e werkbalk op mijn 2e monitor. Dit programma is echt super! Het maakt mijn buroblad een stuk overzichtelijker :)

Ik heb op mijn werk 1x 17" - 1024 * 768 en ik vind het zeer onprettig werken. Ook moet wel zeggen dat ik geen programma's ontwikkel op mijn werk...

Dit is mijn thuis setup:
[afbeelding]
Is dat wel echt handig, widescreen? Ik had het op mijn laptop en mijn ervaring was dat je meestal aan de rechterkant van je scherm een groot stuk niks hebt omdat een website/code toch nooit zo breed wordt...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nou ben ik zelf wel iemand die niet zo heel veel programmeerwerk doet, maar als ik weer eens wat aan het scripten ben in PHP ofzo vind ik het toch verdomd makkelijk om 2 monitoren te hebben, zeker omdat je 1 monitor gewoon als preview kunt gebruiken en op de andere de editor(s). Nu maak ik gebruik van 2 20" widescreen TFT schermen, maar nog kom ik ruimte tekort :X

@hierboven

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/Terw_Dan/muur/muur.jpg
Dit is dus mijn huidige setup. Widescreen is erg handig vind ik, je hebt zat ruimte om 2 windows naast elkaar te zetten, waarbij dat dus erg in je voordeel kan werken. Ik vind widescreen ideaal.

[ Voor 29% gewijzigd door TERW_DAN op 18-01-2006 10:24 ]

• NetForce1
  • Laatst online: 23-03 10:29

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

DRAFTER86 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:15:
[...]

Is dat wel echt handig, widescreen? Ik had het op mijn laptop en mijn ervaring was dat je meestal aan de rechterkant van je scherm een groot stuk niks hebt omdat een website/code toch nooit zo breed wordt...
Ik heb mijn Eclipse nu verdeeld over twee schermen. Met een widescreen zou ik naast de code nog wat extra dingen op mn primaire scherm kunnen zetten zoals package explorer en outline bijv.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• Martine
  • Niet online
Dual setup is wel fijn werken, heb drie jaar met een Iiyama 17" en een 19" aan de slag geweest. Sinds gister heb ik een Dell 2005fpw daarvoor in de plaats genomen, het is nog even wennen...

Het is vooral fijn als je aan het programmeren bent, op het ene scherm de website en op de andere het programma waarin je aan het werken bent, ook met Photoshop is het wel fijn.

Als ik er niet aan kan wennen moet er maar een 17", 19" of misschien nog wel een 20" bij komen net als al velen hier hebben op GoT. :9

• thomasfilius
  • Laatst online: 09-04 20:38

thomasfilius

zappaeske strapatsen

Omdat veel mensen voor dualmonitor setup zijn, toch nog even mijn verhaal:

Ik programmeer zelf al jaren lang en sinds een aantal jaar op dualmonitor. Toen ik het aansloot vroeg ik mezelf ook af hoe ik het heb kunnen uithouden met 1 monitor. Echt een verademing! Heb uiteindelijk zelfs 2 identieke monitors voor gekocht (Sony 19" G400).

Echter heb ik twee weken geleden een 20,5" TFT scherm (Samsung 204Ts) gekocht. De bedoeling was om er 2 te halen, maar ze hadden er niet genoeg op voorraad. Terug gaan naar 1 scherm was voor mij geen opties, dan maar een smak geld uitgeven voor dualmonitor. Thuis gekomen toch beide Sony's van m'n bureau gehaald en de Samsung erop. Tot op heden heb ik niet het gevoel m'n 2e scherm te missen. Sterker nog: heb de bestelling voor die 2e Samsung gecancelled.

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

• Mithrandir
Terw_Dan schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:20:
Nou ben ik zelf wel iemand die niet zo heel veel programmeerwerk doet, maar als ik weer eens wat aan het scripten ben in PHP ofzo vind ik het toch verdomd makkelijk om 2 monitoren te hebben, zeker omdat je 1 monitor gewoon als preview kunt gebruiken en op de andere de editor(s). Nu maak ik gebruik van 2 20" widescreen TFT schermen, maar nog kom ik ruimte tekort :X

@hierboven

[afbeelding]
Dit is dus mijn huidige setup. Widescreen is erg handig vind ik, je hebt zat ruimte om 2 windows naast elkaar te zetten, waarbij dat dus erg in je voordeel kan werken. Ik vind widescreen ideaal.
Dude! Cinqo-screen? Quattro-et-uno screen? :9

Verbouwing

Verwijderd

Ik ben video editor van beroep en heb dan ook nooit genoeg ruimte.
Op mijn werk hangen er aan een G5 2 23" HD TFT's
Dat is dus 2 X 1920 bij 1200 pixels..... en nog kan ik af en toe nog wel wat meer gebruiken.

• Wacky
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik heb gekozen voor een 19" breedbeeld op 1440x900 .. werkt perfect, heb precies die ruimte extra die ik nodig heb in photoshop etc. :)

Nu ook met Flickr account

• Ploink
  • Laatst online: 19-02 13:41
Ik gebruik al enige tijd zowel op het werk als thuis twee 17" TFT's in portrait/pivot mode (2x 1024x1280 dus).
Als je er eenmaal aan gewend bent (binnen een uur), dan wil je nooit meer anders. Vrijwel alle applicaties behalve spellen en films zijn verticaal georienteerd. Met word of pdf past een volledig A4 goed leesbaar op het scherm en ook websites zijn maar max 1024 pixels breed, dus zie je gewoon veel meer in verticale richting. Je code wordt bij het programmeren ook veel overzichtelijker.

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14
[...]

Op de uiteinden van mijn monitoren heb ik ook vaak mijn WinAmp / ICQ / IRC & andere dingen staan die ik niet zo vaak gebruik ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb niet alle reacties gelezen, maar een paar jaar gelezen las ik al op Nu.nl dat dual monitor setups de productiviteit verhogen met 20 a 30%

daarnaast is het gewoon handig om op 1 scherm te coden en op een 2de scherm een preview te hebben of bijvoorbeeld een naslagwerk open te hebben.
ik heb zelf op een stage een 2x 17inch setup gehad tijdens het werken aan een interne website.
vond het erg prettig werken.
ooit wil ik zelf nog eens een triple monitor setup maken. het werkt echt heerlijk

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• joepP
  • Niet online
[...]

Second that.

Voor codekrassen is het misschien wel praktischer om een normaal scherm een kwartslag te draaien. Je hebt eerder te weinig ruimte in de hoogte dan in de breedte tijdens het programmeren. Breedbeeld vind ik helemaal niets voor mijn werkzaamheden, veel teveel ruimte aan de zijkanten.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-04 00:29

alienfruit

the alien you never expected

Ik gebruik een TFT scherm (notebook :X) en een CRT scherm. Het CRT scherm gebruik ik met name omdat sommige kleurren op een TFT slecht weergegeven worden. Zoals grijstinten e.d.

Eerlijk gezegt gebruik ik de CRT niet voor andere dingen, Alt+Tab doet zijn werk prima en gaat even snel (raak je je muis ook niet kwijt enzo).

[ Voor 31% gewijzigd door alienfruit op 18-01-2006 10:52 ]

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Ik heb een 19" liyama vm pro 454 op 1280*960 en een 19" TFT op 1280*1024 met ultramon (zoals gezegd, zeer aan te raden, nview / hydravison zuigen imho) en ik moet zeggen dat dat erg efficient werkt voor mij. Meestal heb ik op één monitor code en op de ander de help / documentatie / browser en bijvoorbeeld de debug / solution explorer / properties windows van Visual Studio.

Waar voor mij de productiviteitsboost vandaan komt:

- je kan snel rechts kijken / lezen en links typen, zonder eerst heen en weer te hoeven klikken
- één monitor met alleen maar code (meer code op het scherm, overzichtelijker)
- ik kan een grotere puntgrootte aan lettertype gebruiken, waardoor mijn ogen niet snel moe worden.
- etc ;)

Je kan overigens ook eerst één tft kopen en die naast je liyama zetten (mits je videokaart 1 DVI-poort heeft). Als je gewend bent te werken met twee monitoren, kan je altijd nog kijken.

[ Voor 1% gewijzigd door RedRose op 18-01-2006 10:59 . Reden: inches ]

Sundown Circus

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:51
Ik werk ook al een paar jaar uitsluitend met een DUAL monitor setup. Tot een maand geleden was dat een 19" Trinitron CRT + 17" CRT en dat nam een behoorlijke hoeveelheid ruimte in beslag. Alleen kon mijn videokaart de tweede monitor niet hoger aansturen dan 1024x768.
Nu heb ik de 19" CRT vervangen door een Dell 19" TFT en daar had ik eerst mijn twijfels over...ik had het gevoel dat het wit tussen de lijntjes een beetje aan het dansen waren...

Dat heb ik verholpen door de achtergrond kleur op zwart te zetten (AANRADER!). Kijkt veel rustiger nu!

Week terug heb ik de 17" CRT vervangen door een 17" TFT en het is echt geweldig om 2 dezelfde resoluties te hebben. Ik heb altijd meerdere eclipse sessies open staan, en het werkt gewoon erg lekker om code te slepen tussen de monitoren. Het voegt zeker toe aan mijn productiviteit!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
allereerst voor mensen die beginnen over kosten:
De eenmalige aanschafkosten van een extra tft (500 euro) zijn niet erg significant tov wat een beetje devver per jaar kost (2000 bruto in de maand is voor je werkgever een jaarlijkse kostenpost van zo';n 50.000 euro). Imho dus een slecht punt voor een bedrijf om op te bezuinigen...

Bij coden vooral fijn om code + resultaat naast elkaar te hebben staan.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ben er tijdens mijn eerste stage in 2001 bekend mee geraakt. Al gauw had ik voor thuis ook een 2e monitor aangeschaft, en het bovendien geintroduceert op m'n huidige werkplek, alwaar ik nu met een 22" iiyama vm 514 (2048x1536) en een 19" iiyama vm 454 (1760x1320) zit. Visual Studio draai ik altijd op die 22", de MSDN library en browserwindows en outlook op m'n 19". Het is ook extreem handig met het developen van games omdat ik nu gewoon fullscreen kan draaien op de ene monitor, terwijl de debugger of een scherm met stats op de ander draait. Watch windows en output window heb ik trouwens ook als aparte pane naar m'n andere monitor gesleept, werkt ideaal omdat je code dan "fullscreen" blijft.

Code vergelijken doe ik vrijwel nooit op 2 monitoren, met 2048 pixels breed lukt het makkelijk om 2 files als verschillende verticale tabgroups naast elkaar te houden :)

Wat ik erg mis in applicaties is ondersteuning voor een dergelijke setup. Voor veel MDI apps (vs.net, photoshop) zou het handig zijn als je een tweede maximized mdi container op je andere scherm aan kon maken waar je de child windows ook in kon plaatsen en toolbars in kunt locken. Want maximizen over de gehele desktop vind ik toch wat vervelend, zeker als je verschillende resoluties draait.

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 18-01-2006 11:41 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Ik heb al heel wat jaren dual screen. Nog voordat het echt goed ondersteunt werd in windows. Wat het oplevert is moeilijk te zeggen, door je werk beter te kunnen doen voorkom je vaak ook weer allerlei problemen en zo. Dat is dus lastig te zeggen.

Genoemd bedrag van 1000,- vind ik wel erg vreemd. Pak een oude PCI vga kaart, steek die er bij en met een oude CRT ergens vandaan heb je voor een paar tientjes al een prima setup. Als het dan goed bevalt kun je het perfectioneren met 2 hele mooie flatpanels. Maar met wat oude spullen is het ook goed te doen. Ik ga zelf straks eens een 3e schermpje proberen, heb nog wat oude spullen staan......

• EfBe
  • Niet online
rac-on schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:28:
allereerst voor mensen die beginnen over kosten:
De eenmalige aanschafkosten van een extra tft (500 euro) zijn niet erg significant tov wat een beetje devver per jaar kost (2000 bruto in de maand is voor je werkgever een jaarlijkse kostenpost van zo';n 50.000 euro). Imho dus een slecht punt voor een bedrijf om op te bezuinigen...
Mee eens, het is ook niet 'jeemig wat een geld', maar meer: zit ik zometeen niet met een monitor setup die zn geld niet waard is, ik bedoel, stel ik kijk 1% van de tijd op de andere monitor, dan is het zonde. (net als een 500euro videokaart kopen voor 1 game die je 10 minuten speelt bv ;)). Maar goed, dit is altijd afwachten natuurlijk. :)

Over die 1000,-, dat is de prijs voor 2x 20" tft ex btw ong. Wil je 2x 1600x1200x32 draaien via DVI dan is een beetje videokaart wel aan te bevelen, althans dat is mij vertelt door mensen die deze setup hebben.

Wat mij verder opvalt is dat men hier eigenlijk het merendeel 17" gebruikt of 19" maar dan 1280x... , niet 2x 1600x1200 op redelijk grote schermen, terwijl in amerika dit dus anders is, althans als je threads over dual monitor setups leest.

[ Voor 27% gewijzigd door EfBe op 18-01-2006 11:45 ]

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-04 16:45

NDF82

Doomed Space Marine

Hier heeft ook iedere developer 2 17" tfts. Een aantal mensen zelfs 4! (2 worstations met elk 2 tfts). Zelf vind ik het erg fijn en zet ik eclipse op het ene scherm om te coden en cygwin op het andere scherm om in de linux development environment te werken.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Verwijderd

joepP schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 10:39:
Voor codekrassen is het misschien wel praktischer om een normaal scherm een kwartslag te draaien. Je hebt eerder te weinig ruimte in de hoogte dan in de breedte tijdens het programmeren. Breedbeeld vind ik helemaal niets voor mijn werkzaamheden, veel teveel ruimte aan de zijkanten.
Die mening deel ik niet volledig. Juist tijdens code heb ik source tree en code outline etc links en rechts staan. Ik mis eerder ruimte op links en rechts dan in de hoogte...

• Rac-On
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 11:56:
[...]
Die mening deel ik niet volledig. Juist tijdens code heb ik source tree en code outline etc links en rechts staan. Ik mis eerder ruimte op links en rechts dan in de hoogte...
ik heb een15,4" breedbeeld op mijn laptop er ernaast een 17" tft een kwartslag gedraaid. Voor browsen is het gedraaide scherm ideaal, (nagenoeg) alle website hebben namelijk 2 stukken wit (of andere kleur) aan de zijkant waar niks nuttigs staat, en zijn juist heel hoog waardoor je anders continue verticaal aan het scrollen bent.
Bij coden hangt het er van af. De meeste van mijn regels code zijn niet zo lang dan ze breder zijn dan de 1024 pixels van de gedraaide monitor, en de hoogte is juist fijn doordat je veel meer regels code op je scherm kwijt kunt. Heb ik een keer code met erg lange regels, dan verplaats ik mijn ultraedit naar mijn breedbeeldscherm om daar verder te coden.

Normaal gesproken dus coden op a4 formaat en mijn andere monitor om het resultaat direct te zien.
tussen het coden door browsen op mijn a4 scherm en email lezen (outlook is erg breed, heb folderlist, inhoud huidige folder en preview huidige email naast elkaar) op breedbeeld.

• sig69
  • Laatst online: 18:33
Ik wil (en kan) niet meer zonder m'n twee 20" tft's. Laats was er een stuk, en heb ik drie dagen met één scherm moeten werken. Wat een hel als je er twee gewend bent.
Als je niet de beschikking hebt over ultramon is multimon taskbar overigens een redelijk (en gratis) alternatief.

Roomba E5 te koop

• NetForce1
  • Laatst online: 23-03 10:29

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Wat alleen jammer is is dat Remote Desktop (Windows) niet met een dual-setup overweg kan. Als ik een keer thuis vandaan gewerkt heb kan ik de volgende dag alle vensters weer op het juiste scherm zetten.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Ben ik dan de een van de weinigen hier die met 3 monitoren werkt?

Ik heb een tijdlang met 2 monitoren gewerkt inderdaad, werkt an sich perfect, maar ik merk toch dat het vanuit ergonomisch oogpunt wat minder goed is voor je nek. Ik heb nu dus voor thuis een mooi bureau op laat laten maken waar ik 3 monitoren op kwijt kan. een 18.1" ilyama en 2x 17" HP75, allen @ 1152x864

Deze hangen allemaal aan mn pc d.m.v. een dualhead kaartje en een pci kaartje, en dit is echt _heilig_ je hebt een mooie 'viewport' met in het midden bijv. je code editor, links je msn, winamp en debugger, en rechts een browser voor tijdens het ontwikkelen.

[ Voor 3% gewijzigd door SchizoDuckie op 18-01-2006 13:08 ]

Stop uploading passwords to Github!

• sig69
  • Laatst online: 18:33
Persoonlijk heb ik liever twee grote dan drie "minder grote", effectief gezien heb je dan alsnog meer ruimte. Ik zou er overigens best een derde bij willen hoor, maar ik geloof dat de baas dat een beetje overkill vindt.

Roomba E5 te koop

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28
Werkte ook altijd met veel schermen. Laatste setup was 2x19" naast elkaar en 3x15" naast elkaar erboven. Maar na verloop van tijd kwam deze "TFT muur" me steeds onhandiger voor. Nu werk ik met 1 24" Widescreen Dell en ik moet zeggen dat dat me zeer goed bevalt. Ook omdat deze monitor meerdere bruikbare ingangen heeft (DVI, VGA, Component, SVHS en coax), en ik dus meerdere PC's aan kan sluiten.

En ik vind widescreen werkelijk een genot om mee te werken. Als je eraan gewend bent en weer achter een normale monitor gaat zitten, merk je echt dat je wat mist. Vooral in mp games die ws ondersteunen heb je gewoon een voordeel, want je ziet gewoon meer dan je tegenstanders aan de randen van het scherm.

Dit merk je heel duidelijk als je de mp van cod2 speelt. Als je wordt gekillt (wat nog al eens gebeurt :) ), kijk je 10 seconden met een ander mee. Dan zie je deze persoon af en toe op een paar meter van een tegenstander, welke ik tegen de rand van het scherm zie, lopen zonder dat hij/zij erop reageert. Hij/zij heeft deze tegenstander dus niet gezien, en ik met m'n widescreen scherm wel.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

SchizoDuckie schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:07:
Ben ik dan de een van de weinigen hier die met 3 monitoren werkt?

Ik heb een tijdlang met 2 monitoren gewerkt inderdaad, werkt an sich perfect, maar ik merk toch dat het vanuit ergonomisch oogpunt wat minder goed is voor je nek. Ik heb nu dus voor thuis een mooi bureau op laat laten maken waar ik 3 monitoren op kwijt kan. een 18.1" ilyama en 2x 17" HP75, allen @ 1152x864

Deze hangen allemaal aan mn pc d.m.v. een dualhead kaartje en een pci kaartje, en dit is echt _heilig_ je hebt een mooie 'viewport' met in het midden bijv. je code editor, links je msn, winamp en debugger, en rechts een browser voor tijdens het ontwikkelen.
Ik zie niet helemaal in waarom 3 monitoren beter voor je nek zouden zijn dan 2 :). 't Is gewoon een kwestie van je primary monitor voor je neus zetten ipv alles te centreren.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• alienfruit
  • Laatst online: 05-04 00:29

alienfruit

the alien you never expected

Kun je dual monitors nou ook gebruiken in computer spelletjes? Ik bedoel houden ze daar rekening mee, de bouwers? Iemand enig idee?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:48
Flight Sims werken erg goed ermee (die van Microsoft dan) en langzaam aan werken steeds meer spellen met dual screen.
Ikzelf heb 2x 19" TFT voor me en ja je moet je hoofd iets draaie maar bij 3 moet je echt een draaihoek maken volgens mij...
En het is gewoon ook eens een overkill... :P

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:51
Cave_Boy schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 18:58:
Flight Sims werken erg goed ermee (die van Microsoft dan) en langzaam aan werken steeds meer spellen met dual screen.
Ikzelf heb 2x 19" TFT voor me en ja je moet je hoofd iets draaie maar bij 3 moet je echt een draaihoek maken volgens mij...
En het is gewoon ook eens een overkill... :P
Maar wel erg leuke overkill :)

Ik ga uiteindelijk ook voor 3 schermen (allemaal het zelfde type natuurlijk) waarvan 1 ook verbonden is met een andere computer. Al is het alleen maar voor het fijne gevoel als je kantoor binnenkomt en er staan 3 19" TFT schermen naast elkaar te blinken :)

Verwijderd

Ik heb eerlijk gezegd nooit echt gedacht aan een dual-monitor.
Ik werk daarentegen wel het liefste met een dual-pc setup. Maar ik ben graag tegendraads :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

alienfruit schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 18:49:
Kun je dual monitors nou ook gebruiken in computer spelletjes? Ik bedoel houden ze daar rekening mee, de bouwers? Iemand enig idee?
Je bedoelt een Nintendo DS? :+
Behalve voor flightsims zie je het natuurlijk niet zoveel; het voegt niet zoveel toe. Áls het wat toevoegt is het vrijwel meteen een extra spelelement waardoor je in je systeemeisen op moet nemen dat er meer dan 1 monitor nodig is, dat verkoopt natuurlijk nooit :). Daarnaast halveert je framerate practisch ook nog eens.

Verwijderd

Ik heb zowel op m'n werk als thuis twee PC's staan met twee TFT's op 1280x1240 staan. Ik kan dus op twee machines werken en op twee schermen kijken, maar ik heb MaxiVista draaien waardoor ik ook op kan werken met twee schermen aan een PC.
Zelf vind ik dit de ideale oplossing.

• chem
  • Laatst online: 10-04 17:29

chem

Reist de wereld rond

tsja, ik kan dit alleen maar onderschrijven; een tweede scherm is ook in je hoofd een scheiding. Editor links, browser rechts bv; of anders gezegd: dev op scherm 1 (een IDE vreet al gauw flink wat screen-estate) en je applicatie op de ander.

Zelf heb ik een triple-screen setup, maar het 3e scherm is een Mac Mini die ik een TCP/IP KVM switch met 1 muis & tobo bedien; zie http://home.parse.nl/~michiel/triple-screen.jpg

Eigenlijk wil ik nog een 4e scherm; triple op de winxp bak zodat ik een scherm kan wijden aan "de rest" - trillian, mirc, thunderbird, pdf's etc. zodat ik eigenlijk bijna niet hoef te switchen. Dat kost tijd, en dat vind ik stom.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:46
Op m'n werk heb draai ik 1920x1200 op een 15" laptop scherm + 1280x1024 op een 17" TFT. De laptop scherm als primaire scherm. Een paar dagen geprobeerd die 17" TFT te gebruiken om code mee te schrijven, maar dat hield ik eigenlijk niet vol. Ik had het idee dat ik de hele dag bezig was om vensters te verslepen en binnen WSAD m'n windows te resizen. Op 1920x1200 heb ik WSAD altijd gemaximaliseerd open staan, met links een plane met de bestanden binnen de projecten, linksonder m'n servers, onderin m'n tasks/console en rechts de outline van de file. In het midden uiteraard de code. Op die manier hou ik ongeveer 120 kolommen tekst over.

M'n secundaire monitor heb ik eigenlijk lang niet altijd aan. Waar ik die eigenlijk het meest voor gebruik is voor remote desktop connection naar een server. Heel af en toe een browser om iets van te lezen (maar meestal is het zo dat ik niet programmeer tijdens het lezen), of via een teksteditor/outlookvenster iets copy-paste naar WSAD. Wanneer ik geen WSAD gebruik, dan gebruik ik eigenlijk m'n secundaire monitor helemaal niet (behalve voor RDC): dan vind ik 1920x1200 genoeg voor 2 of 3 vensters (Word/Outlook/Excel/browser, pick 3 van de 4 :)).

Dus handig? Hmaw... ik heb eigenlijk liever 1x 24" dan 2x 20". Of misschien is 24" + 17" wel wat. Persoonlijk mis ik de hoge resolutie op m'n tweede scherm eigenlijk niet.

• ludo
  • Laatst online: 01-03 18:17
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met dual-monitor en een tekentablet? Hoe werkt dit, en is dit handig? Ik zou namelijk niet meer zonder m'n Wacom kunnen B)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik heb thuis 2x 24" WS
Op mijn werk 1x 17" en 1x 21" 4:3

en ik moet zeggen dat het allemaal wel een stuk beter gaat:
Op je hoofdscherm VB.NET op je andere scherm de rest(firefox,winamp,msn,explorer,msdn,mail etc)
Je moet niet te dicht bij je scherm gaan zitten, maar het werkt heerlijk.

Je moet wel je muis vrij snel zetten, anders is het een crime om van links naar rechts te komen, maar daar wen je vanzelf vrij snel aan.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik heb thuis 19" CRT en 15" TFT

beide op 1024*768. Dat is de native resolutie van de TFT en bovendien heb ik dan 100Hz op de CRT wat ook behoorlijk rustig is.

wat het werkgemak betreft mis ik echt iets als ik single-monitor moet doen (zoals hier op studentenkamer). Ik ben een verstrooid werker en loop dus soms m'n halve start-balk af op zoek naar het juiste programma... op dual monitor heb ik dat probleem niet. Links(CRT) Visual Studio, rechts(TFT) MSDN en andere meuk.

staar je niet blind op 2*20" of hoge resoluties. Neem een dual monitor die je kan betalen. Neem desnoods 2 verschillende groottes. dat maakt op zich gene moer uit. Enkel het gemak van minderen alt-tabben en 2 dingen tegelijk op 1 "groot" scherm te hebben doet er echt toe.
1 tip: laat ze wel op gelijke resoluties lopen! anders wil je van onderin scherm 1 naar scherm 2 gaan en loop je tegen een muur aan.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:44
ludo schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 21:42:
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met dual-monitor en een tekentablet? Hoe werkt dit, en is dit handig? Ik zou namelijk niet meer zonder m'n Wacom kunnen B)
Ik ga het volgende week aan den lijve ondervinden ;) Maar dat zal heus wel lekker werken met een wacom zolang je hem in mouse mode gebruikt zal het wel loslopen.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 12:07
Hier al een tijdje een 1024x768 scherm van m'n laptop voor het codekloppen en een 1280x1024 lcd ernaast voor andere dingen: help, reference dingetjes, testen, allerlei explorer schermen, soms iTunes, remote desktops, VMWare's...moet zeggen dat het allemaal goed werkt. Wat wel onmisbaar is is het programma UltraMon, waarmee je onder andere op ieder scherm een aparte startbalk kunt maken en je extra functies krijgt om snel een scherm proportioneel naar een ander scherm te moven :)

• Annie
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Janoz schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 09:31:
[...] je hebt meerdere virtuele desktops (dus 4 versies van 2 schermen. Kon ik mooi verdelen in dev, test en rest)
offtopic:
Ik heb een tijdje Virtual Desktop Manager uit de xp powertoys gebruikt. Misschien een leuke tip voor mensen die het niet kennen.

Today's subliminal thought is:

• Mithrandir
HIGHGuY schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 22:26:
ik heb thuis 19" CRT en 15" TFT

beide op 1024*768. Dat is de native resolutie van de TFT en bovendien heb ik dan 100Hz op de CRT wat ook behoorlijk rustig is.

wat het werkgemak betreft mis ik echt iets als ik single-monitor moet doen (zoals hier op studentenkamer). Ik ben een verstrooid werker en loop dus soms m'n halve start-balk af op zoek naar het juiste programma... op dual monitor heb ik dat probleem niet. Links(CRT) Visual Studio, rechts(TFT) MSDN en andere meuk.

staar je niet blind op 2*20" of hoge resoluties. Neem een dual monitor die je kan betalen. Neem desnoods 2 verschillende groottes. dat maakt op zich gene moer uit. Enkel het gemak van minderen alt-tabben en 2 dingen tegelijk op 1 "groot" scherm te hebben doet er echt toe.
1 tip: laat ze wel op gelijke resoluties lopen! anders wil je van onderin scherm 1 naar scherm 2 gaan en loop je tegen een muur aan.
Nee! Ik heb m'n grotere scherm altijd links van m'n kleinere staan, omdat dan de lsuitknop van een venster makkelijker te bereiken is: ros je muis naar rechtsboven en *klik*... Want dan loop ik tegen de 'muur' aan van m'n monitor, maar die zit bij mij bovenin (is gewoon in de instellingen van je monitorsetup te veranderen in windows). Werkt heerlijk. Heb ook een poosje met 2 de zelfde monitoren gewerkt, maar toen heb ik de ene ook stiekem iets lager gezet dan de andere, zodat het mogelijk bleef om snel 't sluitknopje te pakken :P

Verbouwing

Verwijderd

Leuk topic dit :)
joepP schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 09:23:
Ik werk op 3x19'' :)
Eén scherm voor code, eentje voor documentatie/naslag/takenlijst, eentje voor andere zaken.
Werk zelf ook al lang met 3 schermen voor development (Eclipse) Het middelste scherm staat -alleen- mijn code, bijna helemaal full-screen. Linker scherm staat mijn Package Explorer, Stack view, Variables / Expressions en Console (stdout venster) op, en rechts de applicatie die ik aan het developpen ben alsmede mijn toolbar en desktop menu (debian gnu/linux met gnome). Als ik niet aan het debuggen of testen ben staat rechts mijn documentatie, browsers, etc.

Hoewel ik het kwa ruimte en indeling niet kwijt kan, merk ik dat eigenlijk zelfs een 4de scherm nog wel zou kunnen gebruiken: met name met exceptions in de console moet ik nu nogal veel scrollen. Heb even geprobeerd de console voor debug mode samen met de source op het middelste scherm te doen, maar dat was het toch ook net niet.

• twan1
  • Laatst online: 05-08-2024
Heb hier ook dual 17" tft staan. Ik kan echt nooit meer zonder! Als ik op school moet werken met zo'n crappy 15", of nog erger, een crappy 15" crt dan is het huilen met de pet op.

Zelf had ik nog graag een derde 17" gehad. Soms heb ik aan twee nét niet genoeg.

Voor mij persoonlijk is dualscreen een enorme boost in productiveit.

Verwijderd

twan1 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 23:32:
Heb hier ook dual 17" tft staan. Ik kan echt nooit meer zonder! Als ik op school moet werken met zo'n crappy 15", of nog erger, een crappy 15" crt dan is het huilen met de pet op.

Zelf had ik nog graag een derde 17" gehad. Soms heb ik aan twee nét niet genoeg.

Voor mij persoonlijk is dualscreen een enorme boost in productiveit.
Het hoeft ook helemaal niet zo veel te kosten. Zowat elke kaart heeft al standaard 2 outputs en een 2de PCI prik je er zo bij voor een euro'tje of 30,-. Pak vervolgens gewoon de (oude) 17" of 19" CRT's die elk bedrijf bij bosjes dumpt voor LCD's en je hebt zo goed als voor nix een tripple setup.

Ik kan me voorstellen dat voor gewoon administratie werk de mensen daar niet op dual of tripple zitten te wachten. Bij ons zijn het ook echt alleen de developpers die multi-screen hebben. Ik kom ook wel eens bij andere development toko's binnen en dan zie ik ook dikwijls dual screen voor de programmeurs. Alleen tripple komt toch nog best wel weinig voor.

Ik heb zelf ook lang dual gedraait (heel cheap, 17" met een 15" CRT, maar dat was wel in 1995 ofzo), maar tripple is duidelijk meer balanced. Wel is het zo dat met de single 24" Dell waar ik een tijdje terug mee mocht werken, ik minder behoefte voelde om dual of tripple te draaien. Zeker omdat deze zowieso al widescreen is.

• Eelke Spaak
  • Laatst online: 09-04 19:27

Eelke Spaak

- Vlad -

Ik werk met een 19" CRT + 17" TFT, beiden op 1280x1024. Dit werkt echt prima: op de TFT zet ik mijn ontwikkelomgeving open, terwijl ik op de CRT documentatie of wat dan ook in Firefox open heb. Dit is het grootste voordeel van deze setup, maar op andere fronten biedt het ook voordelen. Bijvoorbeeld als je een emailtje aan het typen bent en even iets onbenulligs moet opzoeken in een Word document of zoiets.

TheStreme - Share anything with anyone

• Rac-On
  • Niet online
crt + tft is wat mij betreft een no-go, tenzij je een echt heel goede high-end crt hebt. Ik merk dat mijn ogen anders toch echt een boel moeite hebben met het omschakelen tussen de 2 heel verschillende soorten beeld en na een paar dagen krijg ik er koppijn van.

Ik ben thuis dan ook in 1 keer omgeschakeld van 17" + 19" inch crt naar 2 * 17" tft. Op kantoor draaide ik 2* 17" crt en sinds een tijdje 15,4" + 17" tft.
Het probleem van SchizoDuckie met symetrie/ergonomie merk ik niet zo. Gewoon 1 scherm als "hoofdscherm" midden voor je snufferd en eentje ernaast voor de overige meuk:
Afbeeldingslocatie: http://rac-on.nl/public/pictures/bureau_planeetbaan_netjes.jpg

• Dunka
  • Laatst online: 10-04 14:14
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 09:10:
[...]

Heb even zitten rekenen, en ik kom op 29,05 inch uit ;)
Dan reken je verkeerd. Het is ongeveer 24,04 inch voor 2 maal 17 inch monitor.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

2 x 19" CRT @ 3400x1200 meldt zich.

Ik dev waarschijnlijk niet zoveel als velen van jullie, maar ook ik zou niet meer zonder kunnen. Ik ontwikkel vnl in C-Builder, en standaard staan de panels met code scherm links, en het formulier wat ik er bij ontwerp (wat vaak ook veel tijd kost ivm gebruikersvriendelijkheid) rechts.

Daarnaast doe ik ook nog het beheer hier, en staan de bijbehorende schermen kris kras overal heen, en vaak heb ik die ook naast elkaar nodig. De Wacom staat zo ingesteld dat ie gelijk is aan de gehele desktop, dus het muizen gaat ook lekker vlot. :)

De CRT's worden al wat minder merk ik, ergens dit jaar komen er TFT's voor in de plaats, die iig minstens bovenstaande resolutie aan moeten kunnen... Meer is altijd goed, maar minder zou ik niet meer kunnen. Al overdrijft mijn collega met zijn 2x 24" widescreen CRT's ook wel weer een beetje. Let wel, die heeft ie al een jaartje of 8.....

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28
Gamen op meerdere monitoren kan onder bepaalde voorwaarden. Voor Flight Sim heb ik het ook vaak gedaan, omdat je dit spel windowed weer kunt geven, wat in feite vereist is om fatsoenlijk te spelen.

Ander issue is wel dat bij de resoluties die je dan krijgt je wel flink in moet leveren qua graphics om überhaubt een acceptabele fps te krijgen. Ik heb mag ik zelf wel zeggen een krachtig gamesysteem (zie sig), maar toen ik nog met 2x 19" werkte moest ik de boel toch flink omlaag draaien.

Ander aspect is dat bij SLI sowieso maar één monitor gebruikt kan worden.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

alexbl69 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:03:
Ander aspect is dat bij SLI sowieso maar één monitor gebruikt kan worden.
SLI voor twee verschillende renders is dan ook een domme aanpak, aangezien beide kaarten prima het werk voor hun eigen frame tegelijk kunnen doen. En dan heb je gewoon 1 monitor per videokaart :)

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Ik werk nu bijna een half jaar met een setup van 2x17" TFT (op in totaal 2560x1024), die ik bedien met een wacom-table in absolute modus. Het is even wennen, maar werkt prima.
Het midden van de tablet is de grens tussen beide schermen, dus op de table heeft je scherm een andere verhouding. Dat geeft horizontaal een gevoeliger reactie, maar is prima te doen.
Drie schermen zal minder leuk zijn in absolute modus.
Mousemodus vind ik zelf helemaal niets, de kracht van de wacom is voor mij juist de absolute. Middenboven op m'n tablet voor het sluiten. Hoef niet eens meer naar m'n scherm te kijken :D

Verwijderd

Dunka schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:11:
[...]

Dan reken je verkeerd. Het is ongeveer 24,04 inch voor 2 maal 17 inch monitor.
Dan reken ik blijkbaar ook verkeerd aangezien ik ook op 29,05 uitkom. :)

Aanname: het is een 4:3 scherm.

a^2 + b^2 = 17^2

4A =3b

A = 3/4b

(3/4b)^2 +b^2 = 17^2

25/16 b^2 = 17^2

13,6 = b

10,2 = a

twee naast elkaar

27,2 bij 10,2 = 29,05.

Ik kan wel op 24,5" uitkomen door de schermen "boven" elkaar te plaatsen maar dat lijkt mij niet de meest gebruikte opstelling :)

Edit @.Oisyn. kan kloppen, daar is het ook een aanname voor :)
Maar dan nog zit dat redelijk in de buurt van de 29" en ver uit de buurt van de 24,04 van Dunka

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2006 20:51 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je aanname hoeft niet te kloppen, veel 17" tft's hebben een native resolutie van 1280x1024 met vierkante pixels, dat is een 5:4 verhouding, geen 4:3. Het scherm heeft dan een afmeting van 13.27" horizontaal bij 10.62" verticaal. De totale diagonaal is dan 28.59" :)

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 21:19

Technicality

Vliegt rechtsom...

Je kan hem op muis mode instellen, dan gaat hij over twee schermen, je kan hem absoluut instellen, dan werkt hij over twee schermen (maar niet precies genoeg/te snel voor mij) en je kan hem binden aan één monitor.

Ik heb nu twee monitoren draaien, maar een derde komt er snel bij, zodat ik mn msn en icq op één scherm, mn konfabulator widgets op één scherm en mn surfdingen op één sherm heb. Probleem is dat ik nu dus nog ergens een hp L1520 moet zien te vinden...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Technicality schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 19:07:
Ik heb nu twee monitoren draaien, maar een derde komt er snel bij, zodat ik mn msn en icq op één scherm, mn konfabulator widgets op één scherm en mn surfdingen op één sherm heb. Probleem is dat ik nu dus nog ergens een hp L1520 moet zien te vinden...
Wel zorgen dat je scherm met icq je primaire is, want ICQ staat niet toe dat je 'm voorbij de boundaries van je primary monitor sleept (dan dockt ie als een toolbar) 8)7

Misschien dat dat inmiddels gefixed is, maar met de versie die ik heb (een jaar oud) was dat iig nog zo :)

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 20-01-2006 19:11 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op mijn werk heb ik 2x 17" en dat werkt op zich wel fijn, zeker als je met twee verschillende applicaties of schermen tegelijk moet werken (ga maar eens een stuk documentatie in een aparte applicatie tikken over je code... of een mail waar je een probleem in de code beschrijft).
Thuis heb ik een enkele 24" breedbeeld tft en ook dat werkt erg fijn. Beeldkwaliteit van dat scherm kan zich meten met CRT's en het scherm heeft uiteraard al de eerder genoemde voordelen. Het is prima geschikt om twee applicaties tegelijk of meerdere deels overlappend te gebruiken.
Aangezien ik er ook nog wel eens spellen op speel thuis of een film op kijk is het helemaal een geweldig scherm, met 2 17" zit je dan ineens wel met een heel klein schermpje.

Als de 3d-eisen (voor spellen vooral) niet al te hoog zijn voldoet trouwens een dual-dvi videokaartje van 150-200 euro ook prima.

Voor gewoon werk kan ik trouwens niet echt een winnaar uit die twee set-ups aanwijzen, het schermoppervlak is vergelijkbaar. Als je een enkele applicatie heel groot wilt maken is de 24" beter, als je juist vaak twee apps tegelijk open hebt heb je het voordeel dat je ze beide kan maximaliseren bij de dual-scherm set-up.

[ Voor 25% gewijzigd door ACM op 20-01-2006 19:28 ]

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 21:19

Technicality

Vliegt rechtsom...

.oisyn schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 19:10:
[...]

Wel zorgen dat je scherm met icq je primaire is, want ICQ staat niet toe dat je 'm voorbij de boundaries van je primary monitor sleept (dan dockt ie als een toolbar) 8)7

Misschien dat dat inmiddels gefixed is, maar met de versie die ik heb (een jaar oud) was dat iig nog zo :)
Met de nieuwe versie kan dat (althans, de 'lite' versie).

• CHeff
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-04 15:01

CHeff

Allemaal gekkigheid

Ik heb thuis hier 2 19" CRT staan (iiyama vm pro 455 en vm 450) en dat bevalt uitermate goed.

Je kunt tenminste een beetje je zooi tijdens het devven kwijt. (Ik mis dit vooral op mijn stage, zit altijd eindeloos te alt+tabben.)

Tijdens het gamen kan ook makkelijk zijn om ff wat informatie, een walkthrough, mapje of zoiets dergelijks op de tweede monitor te planten.

Zelf bij het kijken van mijn dagelijkse portie aan anime is het makkelijk, door de verkenner gewoon op
het andere beeldscherm te planten hoef je niet eerst uit de fullscreen mode te gaan en dan verkenner er weer onderweg trekken. Nu is het gewoon een kwestie nieuw bestand openen, terug naar fullscreen en ik zit alweer in de volgende episode >:)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 10:09
Dual monitor absoluut :). Op m'n werk heb ik een NEC 22" flat-screen CRT staan en een LG 19" CRT. Coden op de ene en previewen op de andere werkt super :).

• Dunka
  • Laatst online: 10-04 14:14
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 18:45:
[...]

Dan reken ik blijkbaar ook verkeerd aangezien ik ook op 29,05 uitkom. :)

Aanname: het is een 4:3 scherm.

a^2 + b^2 = 17^2

4A =3b

A = 3/4b

(3/4b)^2 +b^2 = 17^2

25/16 b^2 = 17^2

13,6 = b

10,2 = a

twee naast elkaar

27,2 bij 10,2 = 29,05.

Ik kan wel op 24,5" uitkomen door de schermen "boven" elkaar te plaatsen maar dat lijkt mij niet de meest gebruikte opstelling :)

Edit @.Oisyn. kan kloppen, daar is het ook een aanname voor :)
Maar dan nog zit dat redelijk in de buurt van de 29" en ver uit de buurt van de 24,04 van Dunka
als je verschil in oppervlakte wilt laten zien aan de hand van beelddiagonaal moet je wel met dezelfde verhoudingen blijven werken (ja dit ging oorspronkelijk over het verschil in schermoppervlak tussen kleine dual monitor setup en 1 grote monitor)

dus 17 * √2 = 24,04

• EfBe
  • Niet online
Ik heb ze inmiddels staan, 2x20" (samsung 204B's) en het is inderdaad veel beter, en wel omdat het relaxt is: geen stress met troep dat in 3 windows staat en die je niet naast elkaar krijgt, je kunt alles overzichtelijk neerzetten etc. Ik moet nog wel erg wennen aan het feit dat de apps verschijnen op de monitor waar je je het het laatst hebt gedraaid (niet alle, meeste wel) en dan zit je naar monitor A te kijken vol verwachting en dan opent bv firefox op monitor B :D. Maar dat zijn kleinigheidjes. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, en kan het iedereen aanraden.

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Hier een setup met dual monitor icm virtual desktops.

1x20" TFT (1600x1200) en 1x19" (1280x1024). De grootste monitor is de primaire en hangt aan een x86 Linux machine met 6 virtual desktops die ik zowat allemaal gebruik (mail, browser, shells, editor, source control tool en 1 misc).
De kleinere monitor hangt aan een Sparc Solaris machine. Deze heeft ook virtual desktops maar die gebruik ik eigenlijk zelden of niet. Deze monitor gebruik ik om een editor met bv een headerfile open te zetten; documentatie dus. Af en toe wordt ie ook nog gebruikt om bepaalde target builds te maken.

Voor beide machines wordt mijn home directory via NFS gemount en mbv Synergy kan ik ze met hetzelfde keyboard en muis besturen zodat beide machines in de praktijk eigenlijk overkomen als 1.

Thuis heb ik een 20" widescreen (1680x1050) en ik moet zeggen dat dat voor het coden nog wat handiger is omdat je nu echt twee source files goed naast mekaar kunt openen. Met dat scherm verlies je wel wat in de hoogte maar aangezien ik thuis minder uitgebreid lig te coden, vind ik het helemaal niet erg. De 24" versie (1920x1200) biedt het beste van twee werelden maar voor thuis was het overkill.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zullen we dit niet laten verzanden in een opsomtopic over monitorconfiguraties? Het blijft Programming & Webscripting :)

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2006 13:36 ]

• Bint
  • Laatst online: 09:33
Op de helpdesk waar ik werk (als bijbaantje, grote brouwerij uit de buurt van Eindhoven ;)) 2x tft 17",

eentje voor het helpdesk werk, andere voor tweakers, en wat hobby werk(nu maar hopen dat mijn baas dit niet leest :9 )

Thuis 3x monitor:

middelste met visual studio
linker met MSDN//browser voor programmeer dingetjes
rechter msn, browser voor de nodige websites, winamp enzo..

beetje overkill, maar tja, als je de ruimte hebt, en wat monitors over: waarom niet?? ;)

Modbreak:Wat vroeg ik nou? Ik zet wel even een waarschuwing als het zo onduidelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2006 16:26 ]

Memories of yesterday, will grow, but never die

• Mawlana
  • Laatst online: 23:05
Dual monitor (1x 15" widescreen notebook en 1x 17" TFT) vind ik erg fijn. IDE op m'n notebook, browser, wat documentatie etc. op m'n TFT. Hoef je niet meer van vensters te switchen om even je code de testen.

Of het je tijdswinst oplevert? Niet veel, tenzij je mega-veel vensters open heb staan en/of je de documentatie vaak nodig hebt. Echter, het werkt een stuk prettiger, en dat vind ik zeer belangrijk.

Ik gebruik overigens UltraMon, fijn proggie. :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dit lijkt me overigens ook wel iets. Niet echt voor programmeurs, wel voor artists. En RTS games op die manier lijken me ook erg bot :)
http://www.youtube.com/w/...ure=Recent&page=1&t=t&f=b

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32

TeeDee

CQB 241

.oisyn schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:45:
Dit lijkt me overigens ook wel iets. Niet echt voor programmeurs, wel voor artists. En RTS games op die manier lijken me ook erg bot :)
http://www.youtube.com/w/...ure=Recent&page=1&t=t&f=b
Zeer cool, doet me denken aan dat project uit Delft. Leek ook daarop.

Goed, back ontopic.

Ik zat hier eerst met een 20" CRT, alleen deze had een belabberde resolutie (1152, 762 ofzoiets). Als je in je achterhoofd houdt dat ik voornamelijk met Visual Studio werk, was ik (voor mijn gevoel) meer bezig met vensters wegklikken om mijn source te zien dan normaal.

Nu een 19" TFT op 1280x1024 en ik moet zeggen dat dat al een hele verbetering is. Ik zou graag nog eens willen testen met een 2e scherm (identiek aan mijn huidige) om de verschillen te proberen.

Nu zeg ik alleen: het staat hartstikke 1337 om 2x 19" TFT te hebben, maar ik moet, zoals ik al zei, echt merkbaar verschil bespeuren wil ik op een 2e 19" aan de slag gaan. Nu vind ik het wel prima zo, en ook omdat ik mijn VS.net omgeving iets beter heb afgesteld. De 'Toolbox' gebruik haast nooit meer, dus die is gewoon lekker weggeklapt aan de linkerkant. De Server Explorer heb ik nooit gebruikt ;). Nu is het dus 4/6 van mijn scherm voor code, 2/6 voor de rest, dus Solution Explorer etc.

Om op je vraag terug te komen: het lijkt mij persoonlijk iets wat tussen je oren zit. Maar, dat komt meer omdat ik zelf 'the Other side' nog niet ervaren heb.

kan hier langer over lullen dan dat ik gedacht had ;)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• EfBe
  • Niet online
TeeDee schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:25:
Nu een 19" TFT op 1280x1024 en ik moet zeggen dat dat al een hele verbetering is. Ik zou graag nog eens willen testen met een 2e scherm (identiek aan mijn huidige) om de verschillen te proberen.

Nu zeg ik alleen: het staat hartstikke 1337 om 2x 19" TFT te hebben, maar ik moet, zoals ik al zei, echt merkbaar verschil bespeuren wil ik op een 2e 19" aan de slag gaan. Nu vind ik het wel prima zo, en ook omdat ik mijn VS.net omgeving iets beter heb afgesteld. De 'Toolbox' gebruik haast nooit meer, dus die is gewoon lekker weggeklapt aan de linkerkant. De Server Explorer heb ik nooit gebruikt ;). Nu is het dus 4/6 van mijn scherm voor code, 2/6 voor de rest, dus Solution Explorer etc.

Om op je vraag terug te komen: het lijkt mij persoonlijk iets wat tussen je oren zit. Maar, dat komt meer omdat ik zelf 'the Other side' nog niet ervaren heb.
Het hangt ook af van wat voor werk je doet. Als je gewoon veel code tikt zonder veel te moeten uitzoeken bv, of dat je bv niet zoveel te maken krijgt met uitgebreid testen, dan kan het best zijn dat je een 2e monitor niet zoveel gebruikt. Ik moet veel uitzoeken (buiten de door MS platgetreden paden zit je echt in de jungle ;)) en tests schrijven voor mn eigen code en ook nog eens parallel developen in .NET 1.x en 2.0 en dan werken mn nieuwe dual monitors echt ideaal: help op monitor 2, code op monitor 1, ref code op monitor 2, nieuwe code op monitor 1, tests op monitor 1, code die de tests testen op monitor 2 etc.

offtopic:
@oisyn: En RTS games op die manier lijken me ook erg bot... ? Je zit zeker tussen de demosceners daar ;)

Pagina: 1

Let op:
Vanaf nu gaarne niet meer je persoonlijke situatie hier neerplempen als je verder niets te melden hebt mbt het onderwerp. Dergelijke posts worden zonder pardon verwijderd. Laat de topic niet verzanden in een opsomtopic. Dank u :)