Toon posts:

Jullie mening over de lay-out van de frontpage

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Bijna twee jaar geleden heb ik een topic geopend over de resolutie van de Frontpage. De poll die erop volgde toonde aan dat 95% van de Tweakers de Frontpage bekijkt op een resolutie van 1024x768 of hoger. Zoals toen aangegeven werd is dat geen indicatie dat het browservenster eveneens op die resolutie staat, maar het geeft wel aan dat veel mensen genoeg plaats hebben om meer informatie op hun monitor te hebben dan nu het geval is. Let wel: De overzichtelijkheid mag niet verloren gaan en grote sites zoals Tom's Hardware en Anandtech illustreren dat het mogelijk is.

Dan mijn mening over de lay-out: Ik vind dat de lay-out wat frisser en moderner mag zijn. Tegenwoordig zijn zwart en rood 'uit' en zijn zilver en blauw 'in', dat zie je terug in TV's, Hi-Fi, PC's en monitors, en ik vind dat Tweakers net zoals andere sites niet mag achterblijven. Vooral omdat het een toonaangevende site is mbt de nieuwste technologische snufjes.

Ok, dit was louter mijn mening en velen zullen het vast niet met me eens zijn, ik wilde gewoon een open discussie voeren over de lay-out en wil mijn mening zeker niet opdringen. Vandaar dat ik bij deze graag jullie mening vraag. :)

Trouwens, de huidige lay-out van het forum vind ik een grote verbetering tov het oude paars (indien gecentreerd), alleen de bovenste balk vind ik nog wat ouderwets. Dit vind ik bvb. heel gelikt.

"The Future is Bright, not Black, Red and Grey." :P

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Ik vind het prachtig, je hoeft niet in alle trends mee te gaan. Niks mis met mooi rood en sowieso, dit is er ook pas een paar jaar 8)7

Waarom zou je achter alle andere aan willen lopen in stijlen en kleuren, hoe onderscheid je je dan?

Lekker houden zo :)

[ Voor 25% gewijzigd door cryforhelp op 16-01-2006 22:24 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met slim ^^^

Never change a winning team (ofzo). Het is prima zo en het heeft geen nut om altijd maar met/achter de trents aan te rennen... Dat komt IMO vrij puberaal over en past absoluut niet bij een (professioneel) bedrijf.

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Daarbij vind ik de voorbeelden die je aanhaalt wel heel erg lelijk. Is dat echt de trend? Doe mij dan maar tweakers. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft niet zozeer te maken met meelopen. Ik vind frisse kleuren zoals zilver of lichtblauw moderner, opener en meer uitnodigend dan donkere of agressieve kleuren zoals zwart en rood. De sites die ik aangaf dienden enkel als voorbeeld. Verder zou er ook wat meer 3D, transparantie of schaduweffecten mogen zijn, zolang het maar met mate gebeurt en niet te zwaar wordt. Over professionaliteit: De kleurverandering van het forum van paars naar wit/grijs was net bedoeld om professioneler over te komen.

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik vind de lay-out, mooi en goed werkt.
Niets aan doen! :)

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:38

DizzyWeb

Ondertiteld

Sorry, maar vergeleken met de voorbeelden die je noemt, vind ik T.net juist een voorbeeld van goed ontwerp, leesbaarheid en rust. Tom's World en (vooral) AnandTech vind ik juist vreselijk onoverzichtelijk. Afschuwelijk om te lezen. En dat laatste voorbeeld, dat jij zo gelikt vind... vind ik persoonlijk vreselijk amateuristisch overkomen, vrij standaard en nogal patserig. Nee, ik ben er blij mee dat T.net een strak ontwerp heeft, de content moet niet ten onder gaan in de layout. En zeker niet omdat je gewoon niet weet waar je de tekst nu moet lezen omdat er overal wel iets staat.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

job

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:40:
Ik vind frisse kleuren zoals zilver of lichtblauw moderner, opener en meer uitnodigend dan donkere of agressieve kleuren zoals zwart en rood.
Inderdaad, jij vind dat.
Misschien vinden wij dat niet. En achter trends aan hobbelen heb je niets aan, dan kan je elke 6 maand je site wel een nieuwe lay-out geven.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:36

Exterazzo

Qeasy

Ik ben het met je eens dat de minimale resolutie van sites best verhoogd mag worden dat geldt ook voor de frontpage. Ik zit nu met zo'n mooie grijze balk rechts. Maar het voorbeeld dat je aanhaalt vind ik echt een vreselijke site.

De layout van t.net nu is mooi, zakelijk en strak. En de kleurenstelling vind ik zeker niet slecht. Maar het mag van mij best wat breder en aangepast worden op een minimale breedte van 1024. Voor de rest vind ik de frontpage een prima site :)

Audentia

Verwijderd

Ik vindt de layout goed, eenvoudig, relatief snel geladen, zelfs als de internetverbinding eens traag is enz. Het enigste dat misschien eens mag veranderen is de afbeelding lingsboven op de frontpage en da afbeelding rechtsboven op het forum (gewoon eens veranderen, niet al te veel)

voor de rest: een cleane lay-out, geen gezever met lange laadtijden door veel te veel afbeeldingen etc, laten zo dus

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zilver en blauw zien er te goedkoop uit imho. Ik vind dit lekker strak en professioneel staan. Bovendien ben ik eraan gewend, en past het helemaal bij de uitstraling van T.net.

Lekker houden zo imho :)

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

De breedte mag wmb best zo blijven, ik draai m'n browser niet fullscreen, en ik heb geen zin om dit te gaan doen om een site te lezen, noch om horizontaal te scrollen. Wat wel evt. een leuke extra zou zijn is, om (net zoals het forum) de mogelijkheid te geven om de frontpage te centreren. Zo behoud je de (imo) ideale breedte, en bied je toch een oplossing voor mensen die hun browser fullscreen draaien bij resoluties hoger dan 1024*768.

Dan zou er overigens wel een hele hoop herschreven moeten worden aan de huidige frontpage code though. :X
edit:
Voor wat betreft de overzichtelijkheid, ik heb net voor de gein even banners aangezet op de frontpage, en dan vind ik het nog een stuk rustiger dan de 3 genoemde sites. Ik moet kiezen tussen 5 verschillende stukken waar ik wil lezen op Tom's Hardware, en dat is nog zonder te scrollen. Op Anandtech kan ik kiezen uit 4 verschillende stukken om een selectie uit te maken. Digital Silence heeft heel goed afgekeken bij het design van PHPNuke. Alle 3 de sites pasten overigens niet in m'n browser window. :X (820x820 ongeveer)

[ Voor 33% gewijzigd door pasta op 17-01-2006 00:49 ]

Signature

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

De FP (en GoT) moeten niet breder worden imo. Ik werk zelf altijd op 1600x1200, maar m'n browser is ergens rond de 875 pixels breed, zodat ik nog ruimte overhoud voor andere programma's. Ik zou helemaal niet blij zijn als m'n browser naar 1024+ pixels breed zou moeten omdat de FP anders niet meer past. Om maar niet te spreken van het feit dat regels dan gewoon te lang worden om prettig te kunnen lezen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-02 22:35
RoD schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:41:
Zilver en blauw zien er te goedkoop uit imho. Ik vind dit lekker strak en professioneel staan. Bovendien ben ik eraan gewend, en past het helemaal bij de uitstraling van T.net.

Lekker houden zo imho :)
agree :D

Hallo met Tim

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:40:
Verder zou er ook wat meer 3D, transparantie of schaduweffecten mogen zijn, zolang het maar met mate gebeurt en niet te zwaar wordt.
Je beschrijft een ietwat fanatiek ingekleurde kleurplaat. :X

Persoonlijk zie ik liever een rustige site die makkelijk leest. Geen overdreven dingen in de layout die alleen maar afleiden, geen frutsels en andere ruimtevretende dingen, en al helemaal geen bredere pagina, want dat leest niet lekker. Dus ik kan niet veel meer zeggen dan dat ik de layout zoals die nu is erg mooi vind, en ik zou het heel jammer vinden als die ooit verandert. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 11:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als je de kleurstelling al aan wilt passen aan de trend, doe dat dan aan de trend die er als volgende aan komt, niet aan de huidige al aflopende. Niemand hier heeft iets aan meelopers. Tweakers.net is groot genoeg en goed genoeg om trendsetter te kunnen worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mr. Liu schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:57:
Als je de kleurstelling al aan wilt passen aan de trend, doe dat dan aan de trend die er als volgende aan komt, niet aan de huidige al aflopende. Niemand hier heeft iets aan meelopers. Tweakers.net is groot genoeg en goed genoeg om trendsetter te kunnen worden.
Het hele idee achter een layout is dat je geen trend moet setten, want als anderen een layout gaan maken gebaseerd op de jouwe, dan verliest je site zijn herkenbaarheid. Ik zou het dus lichtelijk stom vinden om een trend te willen zetten, danwel in een trend te willen meegaan. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Freee!!
  • Laatst online: 21-02 11:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Goed punt

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• r0b
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

-NMe- schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:54:
[...]

Je beschrijft een ietwat fanatiek ingekleurde kleurplaat. :X

Persoonlijk zie ik liever een rustige site die makkelijk leest. Geen overdreven dingen in de layout die alleen maar afleiden, geen frutsels en andere ruimtevretende dingen, en al helemaal geen bredere pagina, want dat leest niet lekker. Dus ik kan niet veel meer zeggen dan dat ik de layout zoals die nu is erg mooi vind, en ik zou het heel jammer vinden als die ooit verandert. :)
Daarnaast kan je dit fijn instellen in een custom stylesheet. Met een abo (of was het alleen React die custom stylesheets ondersteunde en heeft de FP alleen fixed?) danwel met een custom stylesheet in FF's Web Developer extension.
Ik weet niet meer of deze ook effect hadden op het menu, vziw wel, dus daar zouden wellicht een paar nieuwe bij kunnen komen in dat geval, en dan is iedereen blij. :)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik de TS goed begrijp, dan zijn er dus twee zaken die spelen: (1) de kleuren van de frontpage moeten wat frisser worden; en (2) de resolutie van de frontpage.

Voor wat betreft punt 1: r0b in "Jullie mening over de lay-out van de fro..." geeft al mooi aan dat er door middel van een MyT.net-abo mogelijkheden ontstaan om de lay-out van de frontpage te veranderen en bijvoorbeeld blauwig te maken. Verder wordt verwezen naar enkele andere sites, maar het feit dat andere sites iets doen wil niet zeggen dat het ook goed is en dat T.net dus maar moet volgen. Juist niet. T.net wil graag een eigen koers gaan en daar vanzelfsprekend ook goede elementen van andere sites in betrekken, maar wil geen kopie worden van andere sites. Daarnaast, als je trends gaat volgen binnen IT-land, dan blijf je bezig... juist in IT-land gaan trends zo snel dat het vrij moeilijk is om consequent mee te gaan, zeker als je ook nog eens andere zaken op je site up-to-date wil houden en wil verbeteren.

Dan het tweede punt, over de resolutie van de site. Het is al aangegeven in dit topic, maar een hogere resolutie voor een site is niet per definitie goed en handig. Er is door allerlei onderzoek vastgesteld dat het overgrote deel van de gebruikers een bepaalde regellengte prettig vindt lezen en dat als die langer wordt, het moeilijker wordt de tekst te volgen en erbij te blijven. Dat andere sites er dan toch voor kiezen een brede site op te zetten, moeten zijn weten, maar T.net zal er dus niet snel voor kiezen. De extra breedte op een scherm met een hogere resolutie of een breed browservenster kan echter wel nuttig gebruikt worden. Op het forum kan dit bijvoorbeeld door een tracker in te stellen aan de rechterkant van het forum waarin allerlei extra informatie wordt gegeven. Of dit soort ideeën op de frontpage ook ingevoerd worden, weet ik niet, maar gezien de kennis en kunde van onze devvers zal hier zeker over nagedacht worden.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik kom dus, mezelf toch als tweaker beschouwende*, nooit op anandtech of tomshardware en heb zojuist die linkjes eens aangeklikt. 10 seconden tops** was ik op beide sites te vinden. Ik vind ze schreeuwerig, ontzettend druk en onoverzichtelijk-like-hell. Wellicht als je wat vaker daar komt dat je de weg wel weet, maar ik zie niet in 10 seconden wat er te beleven valt (en dan is 10 seconden lang voor een eerste indruk) en waar ik dat dan kan vinden. Nee, wat dat betreft scoort tweakers.net heel goed bij mij (neemt niet weg dat ik hier al lang kom en misschien hetzelfde probleem heb maar niet meer zo zeer zie). Ik wil absoluut niet zeggen dat er niets veranderd moet/mag worden want er is altijd ruimte voor wat bijschaven en puntjes op de i, maar wat mij betreft mogen 'ze' het houden zo. Graag zelfs.

* en zo mag ik mezelf wel noemen, ik doe echter weinig met overclocken enzo

edit:

Oh, en voor wat betreft d-silence: :X
Als ik dat 'logo' bovenaan zie, dan verwacht ik meteen daaronder de tekst: "Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf.... blabla webdesign blabla portfolio blabla goedkooop blabla" :X a la: Kijk mij eens trends volgen, photoshop filters kunnen aanklikken en teksten jatten van de eerste de beste... of a la: Kijk mij eens templates kunnen verbouwen zodat het lijkt alsof ik het zelf gemaakt heb... Zeg maar 13 in een dozijn ontwerpje...

Maar goed, over smaak valt te twisten natuurlijk. Ik twist alleen niet mee :P

** LOL :D nieuws: Onderzoek: oordeel over website in 1/20e seconde?

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 17-01-2006 09:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

pasta schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:43:
De breedte mag wmb best zo blijven, ik draai m'n browser niet fullscreen, en ik heb geen zin om dit te gaan doen om een site te lezen, noch om horizontaal te scrollen. Wat wel evt. een leuke extra zou zijn is, om (net zoals het forum) de mogelijkheid te geven om de frontpage te centreren. Zo behoud je de (imo) ideale breedte, en bied je toch een oplossing voor mensen die hun browser fullscreen draaien bij resoluties hoger dan 1024*768.

Dan zou er overigens wel een hele hoop herschreven moeten worden aan de huidige frontpage code though. :X
Centreren kan middels CSS en is dus in feite helemaal niet moeilijk te implementeren. Feit is echter dat de frontpage left-oriented is door de trackers aan de linkerkant; gecentreerd zal het er niet mooier of beter op worden - integendeel zelfs.
En in hoeverre is centreren een betere optie bij hogere resoluties? eea blijft even breed, dan kan je net zo goed de grootte van je browserscherm aanpassen en in het midden zetten...

En wat betreft de voorbeeldsites sluit ik me aan bij RobIII; vooral d-silence vind ik gewoon plain ugly en volgens mij is die manier van styling ook al lang achterhaald...

Intentionally left blank

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

crisp schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 10:47:
En wat betreft de voorbeeldsites sluit ik me aan bij RobIII; vooral d-silence vind ik gewoon plain ugly en volgens mij is die manier van styling ook al lang achterhaald...
Bovendien wordt er een enorme hoeveelheid ruimte verspild met styling-elementen, zonder dat de leesbaarheid of duidelijkheid er imho nou daadwerkelijk bij wint.

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 20:12

Acheron

updatepack.nl

Ik persoonlijk vindt de frontpage mooi zakelijk overkomen. Puntje van verbetering vindt ik de letter-grootte. Deze mag van mij wel iets hoger links. Verder zou voor het contrast ook helpen om voor de linkerkolom dezelfde grijstint te gebruiken als het menu. Door de hogere resoluties van tegenwoordig wordt alles namelijk minder leesbaar. Als laatste de legenda onder de datum. Deze is ook slecht te zien en zou ik graag ook zwart of donkergrijs willen:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/h.nekeman1/web/tweakerslayout.png

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

Lekker houden zo idd. Frontpage is echt super. Top werk :)

[ Voor 33% gewijzigd door TommyGun op 17-01-2006 14:54 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik vind de fp ook gewoon goed. Duidelijk, overzichtelijk en wat wil je nog meer?!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:04
Ik moet het toch wel ten dele met de topicstarter eens zijn. T.net Frontpage ziet er goed uit en het leest vrij goed weg, MAAR toch heb ik vaak dat ik dingen niet kan vinden, komt misschien door de vele dropdown menu's?

Ik zou zelf denk ik de 2 grote nieuws-items aan de bovenkant weg halen en direct onder het hoofdkopje de lijst met nieuwsitems willen zien. Daarnaast zou ik de eigen t.net reviews een veel promintere plaats geven, meer naar boven verplaatsen.

En geef toe, de kleuren van t.net zijn nou niet echt fris toch? eerder muf en saai.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, het sterkste argument imho is en blijft gewoon dat bredere regels niet prettig lezen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik haat uitklap menuutjes zoals veelvuldig gebruikt wordt op de frontpage en helaas hier ook op GoT. Je kunt je muis niet bewegen of er komt weer een kermisgeval tevoorschijn :X Irritant omdat ze vaak net boven iets zitten waar je op wil klikken maar eerst je muis weer een hele omweg moet laten maken (om menuutje te laten verdwijnen) om alsnog bij je doel te komen. Hier zou misschien beter over nagedacht moeten worden bij een nieuwe layout.

Verder worden er veels te veel onzinnige dingen geladen (soms staan identieke links wel op 2 of meer plaatsen op dezelfde pagina) wat de frontpage onnodig vertraagt bij het laden imho, zonde ook van de bandbreedte voor t.net.

Maar over het algemeen ziet het er nog steeds goed uit :) Kleur is ook iets wat bij een bedrijf past (herkenbaarheid) en dat moet je niet zomaar willen aanpassen omdat om je heen dat ook gebeurd, imho.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-02 21:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tweakers.net zit voorlopig nog wel vast aan de huidige stijl. Het huidige Tweakers.net heeft diverse aanwijsbare tekortkomingen en om die op te lossen wil ik de ontwikkeling van een nieuwe stijl combineren met de een nieuwe layout, interface en bijbehorende functionaliteit.

De verbreding van de layout naar ca. 1000 pixels is onvermijdelijk, vooral op de frontpage en in de Buyerszone. Een groot probleem op de frontpage is de zichtbaarheid van de reviews. Daar is in de huidige layout gewoon weinig aan te doen. Het is vanzelfsprekend en ook het meest effectief om de meest actuele items bovenaan te plaatsen. Dit zijn de nieuwsartikelen en de meukposts, die naast elkaar geplaatst kunnen worden. Er is geen ruimte om de nieuwsaankondiging en de lijst van nieuwsartikelen naast de reviewaankondigingen te kunnen plaatsen. In een 1000px-brede layout is dat wel mogelijk. In de Buyerszone is een bredere layout wenselijk in verband met de toekomstige functionaliteit en content die we daar willen onderbrengen. De breedte van de tekst in nieuwsartikelen en reviews zal overigens niet of nauwelijks veranderen. De huidige 535px is een mooie breedte: prettig leesbaar en redelijk wat ruimte voor tabellen en afbeeldingen.

Ik vind de voorbeelden die TS aanhaalt van sites die het beter zouden dan dan Tweakers.net niet erg sterk. D-Silence heeft mijn inziens gewoon een zwaar verouderde stijl. 3D randjes en het overmatige gebruik van drop shadows waren erg hip in 1998 maar tegenwoordig gaat men liever voor eenvoud. De onnodige stijlelementen (borders en drop shadows rond tekstvelden) zorgen er alleen maar voor dat de gebruik wordt afgeleid en dat hij het overzicht verliest. Dit probleem heb ik ook bij de nieuwe layout van Tom's Hardware. Vier kolommen naast elkaar met in elke kolom allerlei vakjes is echt way too much. Je moet er niet aan denken dat de voorpagina van een krant met dat soort onnodige stijlelementen wordt opgetuigd, dan wordt zelfs de layout van de Telegraaf een oase van rust. AnandTech is minder erg maar ook niet optimaal. De grote uitdaging bij een brede layout is om het overzicht te bewaren.

De kleurstelling van de frontpage zal ook niet veranderen omdat bepaalde kleuren hip zijn. Zwart/rood/grijs is de huisstijl van Tweakers.net, die zorgt voor een bepaalde herkenbaarheid. De huisstijl zal voor een volgende layout wel wat getweakt worden, maar wel met behoud van identiteit.

Interface widgets zoals uitklapmenu's zullen in een volgende layout op een vergelijkbare wijze moeten gaan werken als de widgets in de populaire besturingssystemen. Geen menu's meer dus die uitklappen bij een mouseover (zonder voorafgaand een klik op een naastgelegen menu). Ik gebruik van menu's en tabbladen is onvermijdelijk om de overzichtelijkheid van de layout te bewaren. Het is onwerkbaar om verwijzingen naar alle relevante content en functionaliteit maar gewoon op één pagina te plempen.

[ Voor 11% gewijzigd door Femme op 17-01-2006 15:30 ]

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
De voorbeelden die de TS aanhaalt zijn niet de sterkste, de claim dat zilver en blauw 'in' zouden zijn raakt kant noch wal. Grappig om te zien dat iedereen gelijk in de stijgebeuels sprint (of hoe die uitdrukking ook al weer was :p) en zijn conservatieve aard toont.

De resolutie hoeft wat mij betreft niet hoger; waarom informatie uitspreiden als het kennelijk ook op dit formaat kan? Toch alleen maar makkelijk?

Dan wat betreft de layout zelf. Hoezeer je er waarschijnlijk ook aan gewend bent, echt goed is ie niet. En wel om het volgende:

Wat betreft het linker menu
- het contrast tussen het rood van de letters wat veelal tegen het rood-bruinig grijs wordt gebruikt contrasteert te weinig en is daardoor slecht leesbaar.
- er is geen witruimte tussen de verschillende objecten ("nieuws", "reviews&features") wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt. Het afgekakte balkje is daarnaast wel typerend voor de tweakers huisstijl, maar neemt ook een hoop ruimte in, komt de overzichtelijkheid ook niet ten goede, en is inderdaad behoorlijk uit de tijd.
- je zou je kunnen afvragen of donkergrijze tekst voor lichtgrijze balkjes de juiste keuze is.
- "zoeken" staat veel te laag. Dit is niet gebruiksvriendelijk, ik kwam er pas na een jaar achter dat je op deze manier kan zoeken in bijvoorbeeld de pricewatch.

wat betreft het bovenmenu en de rest van de site
...heb ik minder aan te merken. Het geheel komt niet echt fris of modern over, maar werkt wel. Ik kan de link niet zo snel vinden, maar er was een poosje terug een user die de hele frontpage had herschreven. Belangrijkrijke feature die hij nog even tussen neus en lippen had toegevoegd, was de hover van de verschillende nieuwsitems: in plaats van rood oplichtende tekst (zoals nu het geval is; niet te zien) had hij een grijze achtergrond als mouseOver gebruikt. Werkte aanmerkelijker fijner.

Zo, ik hoop dat ik niet teveel mensen tegen de schenen heb geschopt. Tweakers blijft een prima site hoor, maar met een wat conservatieve userbase. Dat merkte je toen het paarse forum template op de schop moest, en dat merkt je nu weer. Maar een keer in de zoveel tijd moet je gewoon even kritisch kijken of de kwaliteit van het geleverde nog wel voldoet.

Overigens wordt te pas en te onpas het argument gebruikt dat mensen met een abo als ze dat zo graag willen zelf alles kunnen veranderen en beter maken. Dat is natuurlijk een nonredenering: je wilt als site je bezoekers een zo prettig mogelijke ervaring op je pagina aanbieden. Het moet niet zo zijn dat mensen pas als ze betalen een gebruiksvriendelijkere site krijgen.
-

Toch?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-02 21:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

daniel_ev schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:52:

Wat betreft het linker menu
- het contrast tussen het rood van de letters wat veelal tegen het rood-bruinig grijs wordt gebruikt contrasteert te weinig en is daardoor slecht leesbaar.
- er is geen witruimte tussen de verschillende objecten ("nieuws", "reviews&features") wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt. Het afgekakte balkje is daarnaast wel typerend voor de tweakers huisstijl, maar neemt ook een hoop ruimte in, komt de overzichtelijkheid ook niet ten goede, en is inderdaad behoorlijk uit de tijd.
- je zou je kunnen afvragen of donkergrijze tekst voor lichtgrijze balkjes de juiste keuze is.
- "zoeken" staat veel te laag. Dit is niet gebruiksvriendelijk, ik kwam er pas na een jaar achter dat je op deze manier kan zoeken in bijvoorbeeld de pricewatch.
De "update tracker" bevat een overzicht van de meest recente wijzigingen in de belangrijkste onderdelen van de site en heeft tot doel om de activiteit van de gebruikers te verhogen en te verlengen. De gebruiker ziet een update in de update tracker en is benieuwd naar de wijziging of toevoeging, klikt vervolgens op de link en is weer enige tijd zoet op de site.

De informatie in de update tracker is niet of nauwelijks gerelateerd aan de feitelijke inhoud van de pagina, die zich rechts van de update tracker bevindt. De update tracker speelt daarom een ondergeschikte rol, maar bevat wel veel informatie. Eén van de manieren om de aandacht van de gebruiker niet teveel te laten afleiden door de update tracker is het gebruik van minder contrasterende kleuren, in dit geval zwarte en rode letters op een lichtgrijze/beige achtergrond. Het gebruik van balkjes of regels met een gelijke hoogte draagt bij aan de overzichtelijkheid van de lijst. Alle items hebben dezelfde hoogte en zijn vaak ook ongeveer even breed (omdat titels worden afgekapt). De gebruiker die is gefocust op de contentkolom rechts ziet in zijn linkerblikveld slechts een stapel van uniforme regels/balkjes.

Zou er gewerkt worden met sterk contrasterende kleuren en witruimtes tussen de groepen in de update tracker, dan zou de update tracker gaan strijden met de contentkolom om de aandacht van de gebruiker, en dat is niet de bedoeling.

Verwijderd

Ik vind dat ik ook belangrijk ben dus ik ga ook wat zeggen :)

Functie gaat naar mijn idee voor enige vorm van visuele opleuking van een website. Dat visuele elementen een website kunnen ondersteunen in de functionaliteit is een tweede, maar het kan (naar mijn mening) niet andersom het geval zijn. Uitklapmenutjes die hectisch over het scherm heen stuiteren wanneer ik mijn muis beweeg, en zodoende dus de tekst die ik eigenlijk wilde lezen (deels) verbergen zijn uit den boze. Als ik wil dat er iets uitklapt dan klik ik wel een keer. Echter lijken de uitklapmenutjes wel "noodzakelijk" om bereikbaarheid van alle elementen van de website te kunnen garanderen.

Ik deel overigens de mening dat de FP ietwat duf/dof overkomt maar dit is altijd nog vele malen beter dan de flitsende disco die je binnenstapt op sommige, op content, vergelijkbare websites. AnandTech spreekt me eerlijk gezegd niet erg aan maar de site is in ieder geval overzichtelijk gehouden. Als ik Tom's Horror Hoek binnenwandel dan laat ik echter alle ontlasting spontaan lopen. Dat ontwerp kan gewoon echt niet. Ik vind er niets terug wat ik wil vinden en na twee minuten naar die site te hebben gekeken is dat eigenlijk alleen nog maar een doos aspirientjes. Het is net of men random blokken op het scherm heeft geplakt en deze net zo random heeft lopen inkleuren.

De breedte van Tweakers binnen de browser is eigenlijk wel aardig zo, al zou het wat breder mogen, maar (ook) dat blijft een persoonlijke voorkeur. Het laatste wat ik zou willen (als bezoeker) is regels lezen die zo lang zijn dat je de weg kwijt raakt wanneer je naar de volgende regel moet. Momenteel is het eigenlijk wel goed. Met meer schermbreedte kun je echter aan de rechterzijde weer een kolom kwijt, of de kolom iets meer breedte geven zodat je weer wat meer informatie kwijt kunt,... zoals bijvoorbeeld een platform categorie (Mac / Windows / Linux) voor meuk-postings (hint hint).

Feit blijft dat je toch nooit iedereen tevreden krijgt/houdt, maar ik denk dat het merendeel van de bezoekers zich redelijk comfortabel voelt in de huidige omgeving. Wat er ook moge veranderen,... ik hoop dat het niet al te drastisch wordt.

• r0b
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

daniel_ev schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:52:
Overigens wordt te pas en te onpas het argument gebruikt dat mensen met een abo als ze dat zo graag willen zelf alles kunnen veranderen en beter maken. Dat is natuurlijk een nonredenering: je wilt als site je bezoekers een zo prettig mogelijke ervaring op je pagina aanbieden. Het moet niet zo zijn dat mensen pas als ze betalen een gebruiksvriendelijkere site krijgen.
-
Het ging hier specifiek om het aanpassen van de kleuren; waar je *altijd* strijd over kan voeren (Piet vind kleur X en Y toch beter bijelkaar passen dan Y en Z, maar Marietje heeft liever Y en Z omdat X en Y te sterk contrastreert voor haar), *of* je laat het de bezoekers lekker zelf uitzoeken. Om het kort te zeggen.

/mening

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:29
Dat duffe/doffe is juist goed. Ga maar eens een uur lang artikelen/nieuwsberichten op een site lezen die zeer contrasterende kleuren gebruikt. Na dat uur heb je of een klein beetje hoofdpijn of je kijkt 360 graden scheel.

Een optie om iedereen tevreden te stellen is natuurlijk door alles apart in RSS feeds etc te zetten en de gebruiker zelf een interface daaromheen laten maken. Maar of dat wenselijk is?

Ik ben al geruime tijd abonnee en maak dankbaar gebruik van de diverse instellingen die je kunt wijzigen. Ik heb een overzichtelijke pagina waarin ik een overzicht van de belangrijkste inhoud voor m'n neus geschoteld krijg zonder dat ik hoef te scrollen.

Enige minpuntje wat ik in een ver verleden al heb aangekaart is dat er geen witruimte zit tussen de nieuwsqueue, de nieuwsheadlines en de nieuwslinks, waardoor je minder snel het verschil tussen deze onderdelen ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 17-01-2006 17:42 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
De informatie in de update tracker is niet of nauwelijks gerelateerd aan de feitelijke inhoud van de pagina, die zich rechts van de update tracker bevindt. De update tracker speelt daarom een ondergeschikte rol, maar bevat wel veel informatie. Eén van de manieren om de aandacht van de gebruiker niet teveel te laten afleiden door de update tracker is het gebruik van minder contrasterende kleuren, in dit geval zwarte en rode letters op een lichtgrijze/beige achtergrond. Het gebruik van balkjes of regels met een gelijke hoogte draagt bij aan de overzichtelijkheid van de lijst. Alle items hebben dezelfde hoogte en zijn vaak ook ongeveer even breed (omdat titels worden afgekapt). De gebruiker die is gefocust op de contentkolom rechts ziet in zijn linkerblikveld slechts een stapel van uniforme regels/balkjes.

Zou er gewerkt worden met sterk contrasterende kleuren en witruimtes tussen de groepen in de update tracker, dan zou de update tracker gaan strijden met de contentkolom om de aandacht van de gebruiker, en dat is niet de bedoeling.
Er is echter een subtiel verschil tussen een niet storend menu en een onoverzichtelijk menu. Je doet nu een gewaagde aanname: witruimte tussen de groepen in de "update tracker" zou er voor zorgen dat de gebruiker zich niet meer kan concentreren op datgene waar hij mee bezig is: content lezen op de frontpage.

Ik waag dat te betwijfelen. Print- en webdesign zijn in zoverre te vergelijken, dat in beide gevallen een gebruiken prima in staat is zijn hoofd bij de kolom te houden waar hij op dat moment mee bezig is. Mijns insziens zou een halve regel witruimte tussen iedere item van de update tracker de gebruiker niet afleiden, maar juist meedragen aan de overzichtelijkheid en daarmee gebruiksvriendelijkheid van de site. Om diezelfde reden vind ik ook dat er een gelukkiger kleurenpallet kan worden gekozen voor de stijl van de update tracker. Dat rood en grijs de gebruiker die nieuws aan het lezen is niet zou afleiden is natuurlijk kul: het rood is pas zichtbaar als je actief met de muis over het menu heen gaat. De rode kleur is hier aanwezig om de noodzakelijke feedback te verschaffen, maar slaagt hier maar half in.

Laat ik tot slot nog even een beter voorbeeld aandragen dan de twee in TS genoemde sites: download.com. Ook een site die een hoop informatie op een beperkt formaat moet overbrengen. Let vooral op de duidelijk feedback die iedere link verschaft door opvallende kleurveranderingen, en de handige plaatsing van de search functie: daar waar iedereen hem kan vinden zonder te hoeven scrollen.

Toch?

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Aan de huidige frontpage te zien was mijn idee nog niet zo slecht. ;) Bij het opnieuw lezen van sommige reacties hier is toch te zien hoe conservatief sommige tweakers waren/zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 11:37 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09
Wat is het nut van deze kick, behalve jezelf even op de borst kloppen? En in 2.5 jaar tijd kan veel veranderen, zo kan ik ook wel posts van mezelf op gaan zoeken die een paar jaar geleden ernaast zaten, maar nu wel kloppen.

Bovendien zeg je in de startpost dat zwart uit was, moet je nu eens kijken ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:07:
En wat is het nut van deze kick, behalve jezelf even op de borst kloppen? En in 2.5 jaar tijd kan veel veranderen, zo kan ik ook wel posts van mezelf op gaan zoeken die een paar jaar geleden ernaast zaten, maar nu wel kloppen.

Bovendien zeg je in de startpost dat zwart uit was, moet je nu eens kijken ;)
Ik heb het enkel over de breedte, verder wil ik aantonen dat mijn idee van >800 pixels soms als totaal zinloos van de hand gedaan werd, terwijl er nu toch besloten is om voor 1024-1150 te gaan, en dat is niet omdat er nu ineens monitors zijn van >800 pixels breed, inhoudelijk is er nagenoeg niets veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 12:21 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09
Zéker in de laatste twee jaar zijn veel mensen overgestapt op tft-monitoren en dan veelal met een resolutie van 1680x1050, wat voorheen 1024x768 of 1280x1024 was, dus ik denk zeker wel dat dat mee heeft gespeeld.

The devil is in the details.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hahn schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:07:
Wat is het nut van deze kick, behalve jezelf even op de borst kloppen?
Goeie vraag.

De site is al ruim een jaar > 800px - > 1000px zelfs - en zilver en blauw zijn we ook niet. Verdere historische bespiegelingen graag in Stuffis Generalis en eventuele verzoekjes, zoals altijd, in Lieve Devvers.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.