Toon posts:

redundant fan systeempje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een systeempje te maken dat een fan controleert?
En dan zo dat als fan1 stopt, fan2 gaat draaien. Daarbij een waarschuwingsledje ofzo is helemaal mooi 8-)
Is er iemand die zoiets gemaakt heeft, of een idee hoe dat moet? Ik kan namelijk best wel iets in elkaar solderen, maar ik heb vrijwel geen kennis van electronica ;(

Verwijderd

Dat is opzich best wel mogelijk. But don't ask me how ;)

Verwijderd

Topicstarter
tja, zover was ik zelf ook al... :)

Verwijderd

Jah? *D

Tjah check anders ff VH. Daar zal vast wel zoiets dergelijks geweest zijn.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

VH heeft veel, maar dat niet ;(

Verwijderd

Wat bedoel je precies, en waar moet het voor dienen?

Er zijn temperatuurmodules te koop (o.a. Conrad.nl) die een lage en een hoge schakelstand hebben. (Min en Max). Je kunt dus een ventilator aanzetten (of uitzetten) in de min-stand, en later een andere ventilator in de max-stand.

Verwijderd

Topicstarter
heel simpel:
zodra fan 1 om wat voor reden dan ook ermee kapt, gaat fan2 aan het werk

Verwijderd

Als je van die fans hebt met RPM sensordraad, dan is het wel te doen. Wil je dat, mail maar ff. Dan ontwerp ik wel iets voor je.

Zonder sensordraad is het een stuk moeilijker...

Verwijderd

Topicstarter
laat die draad er nou net weer niet aan zitten :(
Is het niet op een of andere manier mogelijk om te kijken of er nog stroom overheen loopt/verbruikt wordt? of zeg ik nou iets heel doms :?

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
Koop een Compaq Proliant ML 530, daar zit het in, fijn systeempje

May the Force be with You instead of Bill

Verwijderd

Topicstarter
maar natuurlijk....

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je fans hebt met een RPM meter kun je met een microcontroller vast wel iets maken.

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05 18:45
ja en als je een fan zonder rpm hebt is daar wel wat op te vinden dmv een optische cel.. je eigen toeren teller. maar is idd moeilijker

• Life-is-party
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02-2023
Tja Ik weet niet of, ALS de koeler stop. Ook de stroom die er doorheen gaat stopt. Of dat er nog wel stroom blijft lopen. Als de stroom stopt. Dan is dit vrij makkelijk te maken. Gewoon in die 2e cooler een weerstand in bouwen die iets hoger is

Acer TM661LMi - Intel Centrino 1,4 Ghz - 512mb ram - DVD-RW

Verwijderd

Kijk op crash.to/daNpy en dan "case"voor meer uitleg over een redundant koelerrrrrrrrrrrrr systeempje!

Verwijderd

Topicstarter
ah dat is al beter:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.vleeshouwers/danpy/redundant%20koelersystem.jpg

Nou moet ik alleen niet er achter zien te komen WAT voor weerstanden, transistor en relais nodig zijn :)

Verwijderd

Als je het zelf in elkaar wilt tweaken begrijp ik dat wel.
Wil je niet al teveel moeite doen, koop een nieuwe voeding waar het standaard in zit.
(Zelf heb ik er een in m'n SuperMicro SC760-A servercase :) )

Zoals deze SuperMicro SP301-RA

Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/images/Imag_Prod/power%20supply2.JPG
The redundant cooling system includes an additional back-up fan, which operates independently from the primary fan, and a thermal control circuit that includes a solid state temperature sensor. This sensor detects ambient temperature changes inside the power supply, and is connected to the fan power drives of both the primary and back-up fans. The thermal control circuit works with the temperature sensor to trigger a response whenever specific high and low temperature thresholds are exceeded. This circuitry enables the primary fan to increase its RPM simultaneously with increases in the ambient temperature until reaching full speed at 40°C.

Power supply fans inevitably break down over long periods of use, due simply to the wearing out of their parts. If this happens, or if the ambient temperature exceeds approximately 68°C, the cooling system’s back-up fan automatically turns on, an alarm sounds and a warning LED is illuminated. The power supply includes an external button to turn the alarm off, but the LED display remains lit until corrective measures have been taken. These warning signals give system administrators advance notice of fan breakdown or dangerous rises in the power supply temperature. In addition, the system will be protected until it can be safely shut down to replace the primary fan or to correct the cause of the heat problems. These Redundant Cooling Power Systems are especially appropriate for servers or workstations, where system integrity is critical.

Verwijderd

nadeel van een gewone fan: hij kan ook best stoppen met draaien zonder dat de stroomopname echt toe/afneemt. Dan werkt dat schemaatje niet.

Verwijderd

dan verslijten je borstels en is die aan vervanging toe. Mara als je hem tegen gaat houden dan wed maar dat de mA omhoog vliegt!!

Verwijderd

Is er nou al iemand met wat waarden aan mn schemaatje begonnen? lijkt me wel een leuk projectje. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet eigenlijk vrijwel niets van elektronika, maar waarom kan dat relais niet gewoon aan die eerste transistor?
En die R1 kan er dan nog wel stroom naar de fan?

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 22:45
Kun je niet bijvoorbeeld de spanning over de fan meten (of mbv een weerstandje de stroom erdoor), en dat mbv een comparator die spanning vergelijkt met een referentiespanning. Ik neem aan dat als de fan uitvalt, dat dat er dan geen spanning meer over staat, of dat er geen stroom doorheen loopt?

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat het ook goed kan dat er dan juist zeer veel spanning doorheen loopt (kortsluiting)

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:35
Waar kan je die Supermicro voeding kopen?

:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~

Verwijderd

Die R1, daar hoeft maar 0.8V overheen te vallen. Bij een fan die 100mA trekt moet-ie dus zo'n 5-6 Ohm zijn (blote koppie werk). Bij 200mA 2.5-3 Ohm, bij 50mA 10-12 Ohm enzovoorts.

R2: 1kOhm
R3: 2,2kOhm
T1: BC547C
T2: BD675
Zekering: zelfde als fan of iets minder, SNELLE zekering.

En geen relais, gewoon op de plek van het relais de 2e fan zetten.

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 21:19 schreef zork het volgende:
Waar kan je die Supermicro voeding kopen?
SuperMicro heeft ook een vestiging in Nederland. Ik weet niet of zij aan eindgebruikers leveren. sales@supermicro.nl

Die voeding is er ook in een 400W versie :9~ de SP401-RA.

Rein Elektronik is volgens volgens de website van SuperMicro een reseller. info@rein.nl

Verwijderd

WEL een relais, anders trekt de T2 SPANNING vd fan weg.

Oh ja: STROOM LOOPT DOOR en SPANNING staat OVER een component!!!
geen ge-spanning-door-een-weerstand!!
Pagina: 1