Toon posts:

Programma's bouwen voor Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een applicatie bouwen voor Windows, maar heb geen idee waar te beginnen.
Ik wil een programma bouwen dat plaatjes resized, ze in mapjes zet en een xml-bestand genereerd enzo, maar waarmee bouw je dat?

Ik heb ergens een FreeImage library gevonden dat te gebruiken is met C++, Visual .NET?

Al met al; Ik weet niet eens waar te beginnen... Voor MacOSX is het een stuk toegankelijker, je begint gewoon met het vrij makkelijke applescript en als je meer wilt dan installeer je het gratis Xcode waar ook tig voorbeelden te vinden zijn.

Iemand die hierin thuis is?

Groet

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Je hebt met geen enkele programmeertaal ervaring verder? Waar zou je je in willen verdiepen (welke programmeertaal)?
(ik ken Xcode en applescript niet verder)
Dat lijkt me in ieder geval de eerste vraag.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 16-01-2006 12:07 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel behoorlijk thuis in Actionscript (Flash), ik weet goed m'n weg te banen door html, php, javascript... Uiteindelijk lijkt het allemaal best op elkaar (behalve html, want, jaja, dat is een markup-language).. Je moet alleen de syntax goed kennen.

Wat ik dus wil vragen is: In welke taal kan ik het beste zo'n Windows programma bouwen (dat plaatjes kan resizen enzo) en in welk programma..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 12:15 ]

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 14:45
Als ik jou was zou ik een simpele scripttaal nemen (python, ruby, het kan zelfs in PHP) en dan een image library gebruiken die via de commandline is aan te sturen zoals ImageMagick. Dan ben je veel eerder klaar dan met echte programmeertaal waarmee je een 'echt' programma maakt.

Script zijn uitstekend geschikt voor zulke routinetaken.

Verbouwing

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
rudin, at zegt cyphax dus.. geen ervaring in een programmeertaal
je hebt wel ervaring met scripttalen. :)

idd het lijkt best op elkaar vooral php is goed te vergelijken met een programmeer taal (op var declaratie na dan)

voor een applicatie zoals jij die voor ogen hebt kan je eigenlijk programmeren in alle talen, maar het is altijd lastig te kiezen welke.

Java is een erg leuke taal, maar de grafische interface is vervelend, en het is vrij langzaam.
C++ is erg lastig om te beginnen, zeker als je met de windows api moet gaan werken
c# is een redelijke goede middenmoot tussen die 2, het is vrij makkelijk programeren (java) en toch redelijk snel
VB (.net) is een erg makkelijke taal, maar zit niet altijd even logisch in elkaar, verder kan je er uiteindelijk niet zo veel mee als andere talen
delphi (grafische versie van pascal) werkt wel weer net zo makkelijk als VB, maar je kan er veel meer mee. Echter weer een beetje anders dan andere talen (VB trouwens ook), en word steeds minder gebruikt

met jouw ervaring zou ik gaan voor c# of java, echter zou ik dan bij java goed opletten hoe je die grafische shell maakt (begin anders met een compleet voorbeeld)

[ Voor 10% gewijzigd door BasieP op 16-01-2006 12:24 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Taal is niet relevant; in principe is elke taal/IDE goed. Je zou kunnen denken aan VB(.NET), Delphi, C++ Builder, Visual C++, enzovoorts. Voor elke taal is ook wel een library te krijgen die met images overweg kan, en anders zijn er altijd nog externe oplossingen zoals ImageMagick, zoals Mithrandir al zegt.

Belangrijker is de vraag waar je al ervaring mee hebt, en hoeveel ervaring dat is. Zomaar, zonder enige ervaring, meteen aan een dergelijk programma te beginnen dat je nu beschrijft is erg lastig. Werk eens eens een boek door, of een goeie tutorial.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik voor PHP GTK gaan.
Dan hoef je niks nieuws te leren en als je bekend bent met PHP kun je daar je programmatje dus snel in realiseren. Ook is er legio gratis PHP code beschikbaar die je kan gebruiken.
PHP GTK is een extensie van PHP die het mogelijk maakt om desktopsoftware te schrijven.
Er wordt gebruikt gemaat van GTK widgets. Kijk hier eens: http://gtk.php.net

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Als je PHP al kent kun je gewoon PHP gebruiken.
Download gewoon de windows binaries van http://www.php.net/downloads.php,
Zet die in bijv C:\PHP\
Dan schrijf je een script, en daarbij een simpel .bat bestand waarin staat:
code:
1
2
C:\PHP\php.exe <jouw script>
pause

(evt kan die pause weg, maar is altijd wel handig bij debuggen).

Voor image kun je gewoon de GD library activaten in php.ini :)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• guyvdn
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-04 23:25

guyvdn

Eagle

Als je met VB.Net of C# wil starten kan je de nieuwe Visual Studio 2005 Express edition downloaden, deze is een jaar lang gratis te bebruiken.

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/default.aspx

To deny our own impulses is to deny the very thing that makes us human

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er sowieso een programma van maken omdat ik het als download aan wil bieden op spam. Ik heb het programma namelijk al in Applescript gebouwd, maar er zijn, jaja, veel meer Windows gebruikers en ik wil het voor hun net zo makkelijk maken; simpelweg een aantal plaatjes op het icoon slepen, een output map selecteren en je web-album wordt gegenereerd.

Het lijkt er dus op dat ik het best in C# kan beginnen, maar dan rest mijn vraag: In welk programma bouw je C# applicaties en hoe gebruik je daar bijvoorbeeld de FreeImage library in. Wil iemand mij anders niet gewoon lesgeven? eh... betaald? Ik zou iemand het programma ook voor me kunnen laten bouwen, maar ik zou graag ook zelf een beetje thuis willen geraken in dat programmeergebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 16-01-2006 13:19 . Reden: Link naar site was niet relevant, dus verwijderd. ]

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-02 21:24
BasieP schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:23:
c# is een redelijke goede middenmoot tussen die 2, het is vrij makkelijk programeren (java) en toch redelijk snel
VB (.net) is een erg makkelijke taal, maar zit niet altijd even logisch in elkaar, verder kan je er uiteindelijk niet zo veel mee als andere talen
Waarom wordt vb.net toch zo vaak op 1 hoop met vb gegooid, vb.net is qua mogelijkheden gelijkwaardig aan c#, afgezien van sommige taalconstructies.

vb.net zit logisch in elkaar en je kan er net zoveel mee als met andere talen.

vb(6) is een ander verhaal.

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-02 08:25

Valor

yummie spam

-NMe- schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:25:
Taal is niet relevant; in principe is elke taal/IDE goed.
Het gaat er ook niet om of de taal/IDE goed is maar hoe toegangelijk een taal is voor een beginner. :)

en dan zijn IDE als Delphi een uitkomst puur door de Click&Drag omgeving. Naast is delphi een simpele omgeving om te beginnen met programeren

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-04 14:29
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:32:
Ik wil er sowieso een programma van maken omdat ik het als download aan wil bieden op http://www.BananAlbum.com . Ik heb het programma namelijk al in Applescript gebouwd, maar er zijn, jaja, veel meer Windows gebruikers en ik wil het voor hun net zo makkelijk maken; simpelweg een aantal plaatjes op het icoon slepen, een output map selecteren en je web-album wordt gegenereerd.

Het lijkt er dus op dat ik het best in C# kan beginnen, maar dan rest mijn vraag: In welk programma bouw je C# applicaties en hoe gebruik je daar bijvoorbeeld de FreeImage library in. Wil iemand mij anders niet gewoon lesgeven? eh... betaald? Ik zou iemand het programma ook voor me kunnen laten bouwen, maar ik zou graag ook zelf een beetje thuis willen geraken in dat programmeergebeuren.
http://www.fontys.nl/opleidingen/Voltijd.asp?id=12318

Programmeren is niet iets wat iemand je ven leert. je kunt er zelf veel tijd in stoppen. in dat geval: google is your friend, en als je specifieke vragen hebt kun je ze hier posten.

anders volg je ergens een cursus. in dat geval: google is your friend.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, okay,

In dat geval is het misschien handig als iemand het samen met mij wil bouwen en dat ik alleen wat inzicht vergaar in de specifieke elementen die voor het programma benodigd zijn.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

guyvdn schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:31:
Als je met VB.Net of C# wil starten kan je de nieuwe Visual Studio 2005 Express edition downloaden, deze is een jaar lang gratis te bebruiken.
Een jaar gratis te downloaden (tot 7 nov 2006 dan) wist ik, maar gebruik is toch onbeperkt :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 12:44:
Okay, okay,

In dat geval is het misschien handig als iemand het samen met mij wil bouwen en dat ik alleen wat inzicht vergaar in de specifieke elementen die voor het programma benodigd zijn.
Werving mocht vanmorgen niet, en het mag nu nog steeds niet. Als je wil leren programmeren dan is dat prima; er zijn hier meer dan genoeg boeken over te vinden, en daarbij maakt het echt niet uit welke van de bovengenoemde talen je kiest. Elke taal heeft zijn voor- en nadelen, maar wat jij wil kan in principe gewoon met elke taal.

Koop dus een goed boek, en leer programmeren. Daarna kun je eens kijken of je die applicatie kan maken die je zo graag wil hebben, maar reken er maar niet op dat dat de eerstkomende maanden wat wordt. Als je het eerder nodig hebt, dan zul je iemand in de arm moeten nemen die het voor je maakt - maar niet via dit forum. We zijn een discussieforum, geen wervingssite. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.