Socket A koeler onwrikbaar vast

Pagina: 1
Acties:

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 12:28
Mensen,

Helaas heb ik dringende hulp nodig. Ik ben bezig met een nieuwe koeler monteren op een AMD 1800+. Echter krijg ik het oude koelblok er niet af. Voordat ik er ontzettend mee begin te breken, heeft er iemand nog tips voor mij?

Wellicht kleine tekst en uitleg zou wel handig zijn. heb al wel ge-googled, maar kan ook niet zo heel veel informatie vinden (kan aan mij liggen...).

Bij voorbaat dank! :)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Misschien ff een foto posten van het koelblok of hoe het nu vastzit?

• ksborg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ksborg/IMAGE_065.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ksborg/IMAGE_064.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ksborg/IMAGE_063.jpg

Even snel met de telefoon gedaan, het zijn in principe gewoon klemmetjes die vastzitten. Heb al gewrikt met een schroevendraaier, maar dat gaat nog niet geweldig... Koelblok gaat helemaal heen en weer en ik weet niet of de CPU dat ook zo leuk gaat vinden... :/

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:07
Het is altijd een beetje riskant bij deze borden, omdat je uit kunt schieten. Maar de beste methode is een platte schroevendraaier pakken en daarmee dat haakje naar beneden duwen (kracht is behoorlijk vereist) en dan hem naar buiten wippen, zodat ie losschiet. Dat is eigenlijk de enige methode.

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-02 16:06
Ik heb ook dezelfde processor gehad en ook daarvan de koeler vervangen. In de winkel hebben ze mij toen het advies gegeven om het mobo eruit te halen...

Better, Best, Bendtner

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:49

AvK

Ready Set Go

The__Virus schreef op zondag 15 januari 2006 @ 10:18:
Het is altijd een beetje riskant bij deze borden, omdat je uit kunt schieten. Maar de beste methode is een platte schroevendraaier pakken en daarmee dat haakje naar beneden duwen (kracht is behoorlijk vereist) en dan hem naar buiten wippen, zodat ie losschiet. Dat is eigenlijk de enige methode.
Klopt, probeer met je andere hand de koeler zoveel mogelijk 'stabiel' te houden.
Het is inderdaad een lastig klusje. Straks de nieuwe koeler er op zetten is helemaal een crime.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zitten idd altijd erg strak die dingen.
Voorzichtig kracht toepassen met een platte schoevendraaier klaarde hier elke keer weer het klusje.
Dus dat moet jou ook lukken :)
Verder kun je ook nog die haak een beetje begeleiden met je vingers of anders klein gereedschap waar je goede handcontrole mee hebt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Neem ook niet een te smalle schroevendraaier, maar een brede. Zo is de kans op uitschieten minimaal.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
en soms is het handig om de te demonteren alvorens de koeler te plaatsen/verwijderen zodat die niet in de weg gaat zitten...

"If it works, don't fix it"

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

haal eerst die fan er eens af zodat je de beugel beter zit. Neem geen schroevendraaier maar de helft van een houten knijper. Als je dan uitschiet heb je wat minder kans dat je je mobo molt. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

pas wel goed op , ik heb gister ook bij mijn pc de koeler vervangen...2 condensators geraakt en zitten nu best los , gelukkig werkt de pc nog O-)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 17:29
Wat doen jullie moeilijk met een schroevendraaier :P

Het is gewoon doodsimpel ijzertje hoor van een niet al te dik materiaal ... Pak een klein tangetje en je kunt het zo iets naar beneden duwen en tegelijk wat naar je toe trekken en dat zonder uitschieten... Dit kun je ook toepassen met vastzetten... ;) Heb zelf al tig keer gedaan... 8)7

edit: neem zo'n punt tangetje van een pakweg 0,5 cm breed die ja ertussen kan doen... GEEN KNIPTANG _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Cave_Boy op 15-01-2006 11:35 ]

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Leg gewoon je kast plat (horizontaal dus) en neem een schroevendraaier die net past, zodat hij er niet uit kan schieten... ;)
btw: wees niet bang om 'voldoende' kracht te gebruiken en gebruik het koelblok als steun voor je schroevendraaier, die je eigenlijk best kan inzetten als 'hefboom'

Verwijderd

http://www.amd.com/us-en/...2_869_4348%5E6678,00.html

kijk hier eens...
filmpjes voor het monteren en demonteren van een heatsink op een AMD Atlhon XP processor.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het kan idd geowon met een schroevendraaier. Je moet soms wel verdomd veel kracht zetten, waardoor het al snel lijkt dat er dingen gaan breken... En zoals al genoemd moet je heel goed utikijken dat je niet uitschiet. Sommige koelers hebben al van die clips met stukjes metaal aan de zijkant op de plek waar je de schroevendraaier insteekt. Dan is de kans al kleiner dat je uitschiet. Zo niet, dan kun je het nog met iets ronds proberen. Bijv. zo'n rond 'dopje' uit een dopsleutelset.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 15-01-2006 12:03 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik doe vaak als zo'n koeler vastzit gewoon een platte schroevendraaier naar beneden en dan met een andere platte even een kwartslag draaien. En dat lukt bijna altijd.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Ik heb hetzelfde moederbord en cpu(wie weet ook nog hetzelfde RAM:p) En het is toch gewoon 1 van die klemmetjes naar beneden schuiven(klem die het verst van de aansluiting van de voeding voor de fan is) en dat klemmetje schuiven over dat stukje ijzer en daarna is die los(bij mij is dat toch zo)

http://specs.tweak.to/16567

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-02 21:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 11:54:
http://www.amd.com/us-en/...2_869_4348%5E6678,00.html

kijk hier eens...
filmpjes voor het monteren en demonteren van een heatsink op een AMD Atlhon XP processor.
Die zijn voor de K8. Filmpjes voor andere sockets kan men gewoon in de FAQ vinden. Zie deze link voor PGA478, LGA775, K7 en K8/K9 filmpjes :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ksborg
Bedankt voor alle goede reacties!!! Ik heb er nu geen tijd meer voor, maar ik zal het zo snel mogelijk proberen. En laat natuurlijk wel ff weten of het is gelukt :)

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb exact dezelfde koeler+koelblok op een AMD1900 zitten, moest dat er ook allemaal een keer afhalen en opnieuw monteren voor een vervanging van t moederbord. Als je goed naar de AMD filmpjes kijkt, en zoals eerder gezegt in t topic, de koeler rechthoud en vervolgens met een schroefendraaier voorzichtig die hendeltjes naar beneden drukt schiet ie zo los :)

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Juist. Denk er wel aan: nooit op het koelblok drukken, dan kun je nl. de core slopen.

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 16:04
Wat ook kan is het ijzeren beugeltje door het koelblok heen doordremelen. Die heb je waarschijnlik toch niet nodig voor je nieuwe koeler.

[ Voor 4% gewijzigd door kemphaas op 16-01-2006 09:55 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

kemphaas schreef op maandag 16 januari 2006 @ 09:55:
Wat ook kan is het ijzeren beugeltje door het koelblok heen doordremelen. Die heb je waarschijnlik toch niet nodig voor je nieuwe koeler.
Ja handig al die metaal splinters die eraf vliegen zo je kast in :D

It takes one to know one...

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ook zo'n lekker werkplek naast al die elco's enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Kawaii op 16-01-2006 13:09 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
is idd meer iets voor Die-Hard Overclocking en Cooling 8)7

Maar goed, op zo'n originele 'boxed' CPU koeler zat zo'n thermal pad. Die dingen waren niet echt ideaal: slechte warmteoverdracht en konden uiteindelijk toch niet zo goed tegen warmte; ze droogden uit. Misschien is die van jou helemaal verhard en heeft je proc aan je cooler vastgekit...

Ik denk inderdaad dat het veiliger is als je je moderbord loshaald voordat je gaat kloten. Is wat veiliger. Vervolgens is het: je schroevendraaier achter het metaaltje haken (zit maar op 1 van de klemmen) dan naar beneden duwen (vanzelfsprekend voorzichtig) en opzij van het haakje af duwen. Aangezien die twee klemmen aan elkaar zitten met een stuk verend metaal, moet dat makkelijk kunnen.

Edit: hahaha die filmpjes van die heatsink verwijdering.... kan met herinneren dat ik op die manier een keer de heatsink met proc en al uit de socket heb getrokken ! hahaha! bleef plakken, gelukkig niets beschadigd...

[ Voor 15% gewijzigd door MeMoRy op 16-01-2006 13:38 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MeMoRy schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:31:
is idd meer iets voor Die-Hard Overclocking en Cooling 8)7
Dat "Die-Hard" slaat op Overclocking en niet op Cooling :+

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Ik ken die koeler, er zit een uitsparing waar je precies een schroevendraaier in kwijt kunt. Indrukken, kantelen en dan springt hij los.

Irrelevant by default - rm -rf /

• ksborg
BalusC schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:55:
[...]
Dat "Die-Hard" slaat op Overclocking en niet op Cooling :+
Dat mag ik ook hopen ja... Overclocken doe ik niet (geeeen idee hoe dat moet) en d'r zit ook niet zo'n megakoeler in, zo'n goedkoop rotding :P.

Vanavond maar eens een grotere schroevendraaier te hand nemen en het nog eens proberen.

• ksborg
Koeler zit er inmiddels in, met dank aan alle mensen die tips hebben gegeven!! We hebben gewoon een wat grotere schroevendraaier genomen... Blok zat heel losjes op de CPU dus kon er zo af... Bij aansluiten van de nieuwe koeler is inderdaad kracht vereist, of de grootste schroevendraaier met de langste steel die je in je schuur kunt vinden, wip je hem er zo achter :o

Nu nog een ander probleem, maar dat topic zul je vast nog wel tegenkomen... :|
Pagina: 1