Nieuwe Zalman CNPS VF900 GFX Koeler

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.778 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06-2025

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
De Zalman CNPS VF900

na wat rond kijken, op sites met fotos van de CES kwam ik wat interesants tegen!
zalman met een nieuwe grafische kaart koeler, de laatste tijd zie ik steeds meer koelers van Arctic cooling (accelero) en van Thermalright (V1 Ultra).
maar geen van zalman, ik heb er nu een CNPS VF700AlCu op mijn FX5500 zitten, maar die heb ik half gemold... en zocht al een tijdje een hele goede koeler, die op 5V kan draaien, voor betere koeling, en niet zoveel geluidsproductie.
daar leek mij nu dus de VF900 een perfecte oplossing voor!
(ik wou eigenlijk specifiek een Zalman, omdat deze grote compatibiliteit heeft.)

Hij lijkt overigens op de CNPS 9500 Led CPU koeler van hun, maar dan 2HP's
Fotos (allen klikbaar)

De led en de normale versie naast elkaar
Afbeeldingslocatie: http://img399.imageshack.us/img399/399/0000000257391wf2ow.th.jpg

Gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/6707/0000000257410dc9sn.th.jpg

Nog eentje gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/4361/0000000257439ed6fn.th.jpg

Zeg nou zelf, een CNPS 9500 icm met dit schatje in je rig, is echt macho :+

Info:
Gewicht: 187 gram
Afmetingen: 96x96x30
rpm: 1350 tot 2650
Geluidsproductie: In silent-mode (5V) <20dB*
Fan-afmetingen: 80*80mm**

*Zoals bij alle Zalman koelers, is deze ook in silent-mode geluidsloos. (dit is echter slechts een suggestie)
**Deze afmetingen lijken de meest voor de hand liggende, ivm afmetingen van de heatsink.

Met dank aan:
drunkfux

voor deze info.

Links:
matbe (frans)
forumpcs (frans)
Techzone ept (frans)
overclockers.at (engels)
pcinpact (frans)

(laten we de reacties, en (toekomstige) ervaringen in dit topic houden, dan is het netjes georganiseerd, extra info kan ik altijd nog aanpassen in de TS)

[Overige Zalman producten:]
er is overigers ook een nieuwe CPU koeler gelanceerd, de CNPS 8000, deze lijkt veel op de veel voorkomende vierkante blokken, met 4HP's.
[update:]
Ook de vernieuwing van de Zalman Resator is er!, de Zalman Resator Plus, in't zwart, met een grijs kapje erop, met daarin... een 140mm stille fan!
(hierover aub niet discussieren in dit topic)

[ Voor 59% gewijzigd door un1ty op 14-01-2006 18:36 . Reden: plaatjes beetje groot :> ]

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01 15:58
Nog wat stats:
bron

Vraag me af hoeveel beter deze is dan de VF700 (wat hij wel is neem ik aan want waarom anders een nieuw model uitbrengen?) die ik ook heb op mijn 7800GTX.

[ Voor 35% gewijzigd door Occy74 op 14-01-2006 01:55 ]

Systeem Specs

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
Occy74 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 01:53:
Nog wat stats:
bron

Vraag me af hoeveel beter deze is dan de VF700 (wat hij wel is neem ik aan want waarom anders een nieuw model uitbrengen?) die ik ook heb op mijn 7800GTX.
Toegevoegd, dank u.

ik gok op zo'n 2 of 3 graden beter.
maar die 2 of 3 graden kun je wel weer terug vertalen in minder dB's, waardoor die wel stiller kan zijn!
*edit: hij is overigens minder hoog, waardoor de kans dat deze 2 PCI-(E)sloten meeslokt is kleiner.

[ Voor 9% gewijzigd door un1ty op 14-01-2006 02:11 ]

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
wanneer komt deze uit???

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
En prijs?

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 22:51
Nice ding. Alleen nu de vraag.

Hoeveel beter is hij als de VF700. Ik zie wel 2 heatpipes die naar de finnen lopen dus dat is wel goed. Aleen aan die zijkant komt er niet veel lucht door vooral aan de onderkant. En kun je daar een Overgeclockte X1900 mee coolen ?

Die Artic liep net zo cool als de X1800 XT stock cooler als ze bijde @ 100% fan speed draaide. Echter was de Artic veel stiller. En daar gaat het mij ook om. Ik ben benieuwd wanneer deze er is. En wanneer die artic er is. K heb nu veel plezier met mijn VF700 alleen de X1900 die ik ga kopen zal hij wel niet lekker kunnen coolen. Aangezien me X1800 XL al loeiheet word. Dus ik hoop dat deze coolertjes er snel zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Ik vraag me af wat de afmeting van de fan is, iemand?

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 10:19:
Ik vraag me af wat de afmeting van de fan is, iemand?
Zal wel 80mm zijn, de afmetingen zijn 96mm bij 96mm en daar moet die koperen rand en die fan in. Het zou ook wel leuk zijn als ze nou is een koeler met een 92mm fan maken zeg >:).

|| Specs || SuperPI 1m

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

check die heatpipes >:) :9~

ik denk dat deze wel wat beter is dan de vf700, voornamelijk omdat er een heatpipe in zit :o :X
(net als de cnps9500)

Jammer genoeg nog niet te vinden op zalman.co.kr ;(

[ Voor 39% gewijzigd door Greyh0und op 14-01-2006 10:52 ]

Greyh0und

Verwijderd

Ik twijfel er eigenlijk aan of hij veel beter gaat zijn dan de vf700. Gezien de lengte en de kromming van de heatpipes, lijkt het principe mij hier niet heel goed teogepast te zijn. En als hij dan toch beter is dan de vf700, zou ik het al betwijfelen dat dat komt door de heatpipes. Ik zou eerder zeggen, door het compactere model, meer en fijnere koelvinnen. M.a.w. is er een groter koelopp. terwijl de warmte minder ver getransporteerd moet worden.

Ben wel heel benieuwd naar testresultaten! En dan zeker vergelijkend met de VF700-Cu.

Zou hiervan ook een AlCu versie uitkomen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 11:33 ]

• goeiemorguh
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 11:32:
Ik twijfel er eigenlijk aan of hij veel beter gaat zijn dan de vf700. Gezien de lengte en de kromming van de heatpipes, lijkt het principe mij hier niet heel goed teogepast te zijn. En als hij dan toch beter is dan de vf700, zou ik het al betwijfelen dat dat komt door de heatpipes. Ik zou eerder zeggen, door het compactere model, meer en fijnere koelvinnen. M.a.w. is er een groter koelopp. terwijl de warmte minder ver getransporteerd moet worden.

Ben wel heel benieuwd naar testresultaten! En dan zeker vergelijkend met de VF700-Cu.

Ik denk wel dat hier een AlCu versie van gaat komen ja, dat kan gewoon niet anders bij zalman :9.

Ik heb trouwens het idee dat het koel oppervlak helemaal niet veel groter is als bij de vf-700...ik hoop dat dat meevalt want voor paar graden verschil geef ik geen...ja hoeveel....euro of 35/30(?) uit. Dan koop ik liever een vf-700 Cu LED >:)

|| Specs || SuperPI 1m

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 18:19
Ben benieuwd of dit inderdaad veel gaat schelen, mag het hopen want anders kun je nog net zo goed een (waarschijnlijk) goedkopere VF700 kopen die imo ook al erg stil is als je em op silentmode zet (onhoorbaar bij mij)

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 11:32:

er zijn wel geruchten dat ze de GPU chip aan de bovenkant van de kaart gaan hangen en dan krijgt deze koeler tenminste nut! [meester modus] Aangezien het vocht wat in de pipes zit, beneden zit en naar boven verdampt heeft het bij de momentele gpukaarten geen zin, maar mischien in de toekomst wel B) [/meester modus]
thumblex. schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:20:
Ben benieuwd of dit inderdaad veel gaat schelen, mag het hopen want anders kun je nog net zo goed een (waarschijnlijk) goedkopere VF700 kopen die imo ook al erg stil is als je em op silentmode zet (onhoorbaar bij mij)
bij mij is de vf700 het luidruchtigste onderdeel van de pc! en hij is ECHT niet stil!!! als ik de koeler stil houd is mijn pc meteen een stuk stiller... :/

[ Voor 20% gewijzigd door Greyh0und op 14-01-2006 12:43 ]

Greyh0und

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 18:20

Proximus

100% OC

En nog steeds gebruiken ze die irri geheugen blokjes waar ik helemaal gek van wordt....Die dingen kun je gewoon 1x gebruiken die die thermalplakkertjes. Echt jammer want ze koelen wel aardig!

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

Verwijderd

Ik heb de VF700 ook gehad, maar ik vin die nogal klein, in vergelijking met de koeling die op mijn POV 7800gtx 512 extreme staat, dat is een blok aluminium met heatpipes in, dat vervang ik best niet zeker?

Verwijderd

Greyh0und schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:41:
er zijn wel geruchten dat ze de GPU chip aan de bovenkant van de kaart gaan hangen en dan krijgt deze koeler tenminste nut! [meester modus] Aangezien het vocht wat in de pipes zit, beneden zit en naar boven verdampt heeft het bij de momentele gpukaarten geen zin, maar mischien in de toekomst wel B) [/meester modus]
Ik doelde vooral op de grote bocht die de heatpipe maakt. Maar nu je het zegt idd, de vleoistof in de heatpipe gaat naar beneden zakken, dus naar de koelvinnen ipv naar het warmteproducerende deel. M.a.w. net tegengesteld aan wat het zou moeten zijn. En zolang de core van videokaarten nog niet aan de andere kant staat...
bij mij is de vf700 het luidruchtigste onderdeel van de pc! en hij is ECHT niet stil!!! als ik de koeler stil houd is mijn pc meteen een stuk stiller... :/
Als hij op 12V draait, hoor je hem idd wel redelijk goed. Op 5V is hij echter heel stil. Als je dit toch nog te luid vindt, denk ik dat je van geen enkele actieve koeler tevreden gaat zijn.

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
Jullie houden je aan het principe warme lucht stijgt op.
maar in dit geval gaat dat niet op.
op de plaats waar de GPU de koeler raakt word het warmer.
hier ontstaat druk doordat het water (die in een ruimte zit met zeer lage druk, dus kookpunt ligt ver onder de 100* C) gaat condenseren.
deze condens drukt het koude water weg waardoor deze naar de GPU gaat, en daardoor word de warmte snel naar het uiteinde van de pipe gebracht.

ik heb over de prijs nog niets gehoord. mijn gok is bij release ongeveer 27 euro.
daarna zal hij zakken naar de 20 euro.

de fan die eropzit is hoogst waarschijnlijk 80mm.
een 92mm op deze heatsink ontwerp kan vrijwel niet, omdat je dan tegen het moederbord aankomt (wat niet bevorderend is voor de conditie van het moederbord 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door un1ty op 14-01-2006 18:17 ]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Laatste 2 plaatjes doen et niet in de startpost, kunnen die gefixt worden ?!

Edit: Nvm :P http://www.matbe.com/actu...n-vf900-ces-graphic-card/

[ Voor 36% gewijzigd door EyeWitness op 14-01-2006 18:21 ]

• jorisw86
  • Laatst online: 25-01 22:38
ik weet wel dat ik deze gelijk ga halen want die stock cooler van de 7800gt zuigt zwaar

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik heb de VF900 niet, maar vandeweek een VF700 geplaatst op mn 6600 GT kaartje. Resultaat: Idle temp met stock koelblok: 52 graden C. Met de VF700 @ 7 volt idle: 39 graden C.

Tijd voor een nette overclock.... :9~

Mn 3D printer blogje..

• goeiemorguh
FiXeL schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 21:11:
Ik heb de VF900 niet, maar vandeweek een VF700 geplaatst op mn 6600 GT kaartje. Resultaat: Idle temp met stock koelblok: 52 graden C. Met de VF700 @ 7 volt idle: 39 graden C.

Tijd voor een nette overclock.... :9~
Ehm....fijn dat we het weten zeg :O beetje nutteloze post eh ;).

Is er trouwens al een release date bekent?

|| Specs || SuperPI 1m

Verwijderd

je kan ook gewoon je hele moederbord omdraaien :) zit je gpu toch nog goed voor deze koeler :Y) wordt wss alleen n beetje onhandig met alle aansluitingen :)
hier ook erg luidruchtig. maar op 5 volt is ie prima stil. ach, zalman staat wel bekend om stille producten, maar dan alleen op 5 volt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 21:52 ]

• FiXeL
  • Laatst online: 17-04-2025
goeiemorguh schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 21:15:
[...]

Ehm....fijn dat we het weten zeg :O beetje nutteloze post eh ;).

Is er trouwens al een release date bekent?
Nutteloos misschien, maar hier geldt mijn algemene disclaimer:

Resultaten in het verleden behaald geven geen garantie voor de toekomst. De waarde van mijn posts kan fluctueren.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben al jaren zalman fan, en heb mijn CPU cooler, mn GPU cooler, mn NB cooler, en mn PSU van zalman en ik zal zeker bij een aanstaande upgrade deze VF900 op mn toekomstige videoplankje prikken. :)

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

@Fixel

Ik denk dat ik me vanaf nu ook zo indek want nu heb ik t waarschijnlijk nodig ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 22:17 ]

Verwijderd

un1ty schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 18:15:
Jullie houden je aan het principe warme lucht stijgt op.
maar in dit geval gaat dat niet op.
op de plaats waar de GPU de koeler raakt word het warmer.
hier ontstaat druk doordat het water (die in een ruimte zit met zeer lage druk, dus kookpunt ligt ver onder de 100* C) gaat condenseren.
deze condens drukt het koude water weg waardoor deze naar de GPU gaat, en daardoor word de warmte snel naar het uiteinde van de pipe gebracht.
Mja maar het is niet enkel het principe van warme lucht. Het is ook het principe dat vloeistof zwaarder is dan lucht. De vloeistof gaat altijd naar het laagste punt zakken. Namelijk naar de koelvinnen, terwijl het eigenlijk aan de core zou moeten zijn. Uiteindelijk zal idd de opgewarmde stof zich wel verspreiden, maar in dit geval gaat het heatpipeprincipe verscheidene malen minder rendabel zijn. Zeker als je kijkt wat een lange heatpip het is, en dat hij een bocht maakt van 180°.

De heatpipe lijkt mij dus geen meerwaarde te geven aan deze VF900.

• willyfreak
  • Laatst online: 00:19
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:00:

dat licht eraan hoe je de kast hebt staan.

want volgens mij bij btx heeft dit juist wel veel zin of zit ik hier verkeert te denken }:O

• Astennu
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:00:
[...]

Mja maar het is niet enkel het principe van warme lucht. Het is ook het principe dat vloeistof zwaarder is dan lucht. De vloeistof gaat altijd naar het laagste punt zakken. Namelijk naar de koelvinnen, terwijl het eigenlijk aan de core zou moeten zijn. Uiteindelijk zal idd de opgewarmde stof zich wel verspreiden, maar in dit geval gaat het heatpipeprincipe verscheidene malen minder rendabel zijn. Zeker als je kijkt wat een lange heatpip het is, en dat hij een bocht maakt van 180°.

Nou ik denk niet dat zalman die dingen er voor de sier in doet of wel. Ik denk dat ze daar echt wel over na gedacht hebben.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

willyfreak schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:11:
[...]

dat licht eraan hoe je de kast hebt staan.

want volgens mij bij btx heeft dit juist wel veel zin of zit ik hier verkeert te denken }:O
er zijn testen gedaan met cpu heatpipe koelers en dan de kast op zijn kop of op zijn zijkant maar het scheelde maar een halve grade. het maakt dus niet veel uit of de heatpipe op zijn kop staat. ;)

Verwijderd

Mja maar bij cpu koelers, is het nu ook weer niet zo dat ze in normale situatie, de heatpipes helemaal op hun kop staan. Ze liggen bij wijze van spreke plat. Dus minder extreem dan de VF900. Daarbij komt nog eens dat ze meestal geen bocht van 180° maken nadat ze al een rare kronkel hebben gehad.
Ik blijf toch van mening dat het heatpipe-principe hier nogal ongelukkiglijk is toegepast (op gebied van marketing is het wel een goede zet, de mensen gaan gauw denken "wou heatpipes dan moet het wel goed zijn" zonder er verder over na te denken)
Maar goed laten we de testresultaten afwachten. Hoewel ook al presteert hij beter dan de vf700, dan denk ik dat het niet aan de heatpipes zal liggen...
Een mooie vergelijkende test zou zijn:
- VF700
- VF900
- VF900 met een gatje geboord in de heatpipes (zodat het heatpipeprincipe niet van tel meer is)

en dan ben ik eens benieuwd wat het zou geven. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 01:29 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Al is het principe dom, als het beter koelt, who cares :P

Gabriël AM5

• Syzzer
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Astennu schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:30:
[...]

Nou ik denk niet dat zalman die dingen er voor de sier in doet of wel. Ik denk dat ze daar echt wel over na gedacht hebben.
Met die beredeneerwijze vergeet je ook één ding: Zalman is een bedrijf, een bedrijf dat ook gewoon winst wil maken. Waar ligt de meeste winst? Juist, bij de domme massa die koop adh marketingpraatjes. Heatpipes hebbben de naam goed te zijn, dus zodra men heatpipe hoort (iets met de klok en de klepel .. ) gaat men ervanuit dat het goed is. Zalman maakt hier slim gebruik van.

De heatpipe zal zeker zin hebbben, wanneer het moederbord plat ligt of de core van de kaart naar boven geplaatst is (BTX, ATX+'ReverseCool'). In normale ATX config zal de heatpipe echter nauwelijks meerwaarde opleveren, zoals eerder al door anderen uiteengezet is. Dat betekent echter niet dat de koeler dan direct slecht presteert, de VF700 heeft ook geen heatpipes maar koelt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Syzzer op 15-01-2006 11:49 ]

Verwijderd

Ik heb zelfs nog een redenering:
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 01:26:
1) VF900
2) VF900 met een gatje geboord in de heatpipes (zodat het heatpipeprincipe niet van tel meer is)
Stel dat 1) 2graden koeler blijft dan 2). Dan zou je denken, "met heatpipes" is eigenlijk beter dan "zonder heatpipes".

-> ook dit spreek ik dan tegen want: De heatpips doorlopen elke koelvin. M.a.w. valt er in elke koelvin een stukje oppervlak dat gekoeld kan worden weg. Stel je neemt exact hetzelfde ontwerp maar dan zonder heatpipes -> dit ontwerp heeft dan een aanzienlijk groter koelopp dan het ontwerp "met heatpipes". Hieruit kan je redeneren dat een ontwerp "zonder heatpipes" ook 2 graden beter kan koelen dan een ontwerp "met heatpipes maar waarvan er een gaatje in geboord is".

Nuja, dit is puur hypothetisch, want er zijn nog geen testresultaten bekend. Wat ik maar wil zeggen is: indien 1) een paar graden koeler is dan 2) dan nog kan je concluderen dat de heatpipes niet rendabel zijn, omdat die winst wordt gecompenseert door het verlies ten gevolge van een kleiner koelopp.

Dus 1) gaat al een minimum aantal graden beter moeten presteren dan 2) voordat ik zal erkennen dat de heatpipes nuttig zijn >:) (en ik spreek dan over normale atx idd)

Ok, is een beetje een diepgaande discussie/beredenering, maar dat moet ook kunnen vind ik. Er is niets verkeerd met onze hersenen gebruiken ipv aan te nemen dat heatpipes goed zijn zonder meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 14:59 ]

• Ewoutb
  • Laatst online: 20-06-2024
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 14:59:
verhaal

Ok, is een beetje een diepgaande discussie/beredenering, maar dat moet ook kunnen vind ik. Er is niets verkeerd met onze hersenen gebruiken ipv aan te nemen dat heatpipes goed zijn zonder meer.
Ik ben het helemaal met je eens! Een goede discussie moet je niet uit de weg gaan, maar de argumenten die hier worden aangehaald zijn naar mijn mening niet van grote invloed op het koelvermogen van de VF900.

Ik heb een scyte ninja koeler met 6 heatpipes, welke in de U vorm van de koperen basis naar de aliminium vinnen gaan. Het maakt bij mijn systeem geen enkele grade verschil uit of ik de kast neerleg, op de zijkant leg, rechtop laat staan op ondersteboven neerzet. De heatpipes maken bij de scyte ook een 180 graden bocht.

Ik denk dat de twee heatpipes van de VF900 wel degelijk een verschil uit gaan maken, de hitte wordt namelijk veel sneller verplaatst naar het uiteinde van de koperen vinnen. Vanaf het uiteinde kan de hitte veel sneller worden afgevoerd door de luchtstroom.

edit: Het ontwerp met heatpipes heeft trouwens een groter koeloppervlak, omdat de heatpipes ook onderdeel worden van het koeloppervlak. Als je het ontwerp zou ontdoen van de heatpipes valt er een groot deel van het oppervlak weg.

[ Voor 10% gewijzigd door Ewoutb op 15-01-2006 16:06 ]

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

Verwijderd

Ewoutb schreef op zondag 15 januari 2006 @ 16:04:
Ik heb een scyte ninja koeler met 6 heatpipes, welke in de U vorm van de koperen basis naar de aliminium vinnen gaan. Het maakt bij mijn systeem geen enkele grade verschil uit of ik de kast neerleg, op de zijkant leg, rechtop laat staan op ondersteboven neerzet. De heatpipes maken bij de scyte ook een 180 graden bocht.
Bij de ninja maken de heatpipes maar een bocht van 90°, je moet namelijk enkel het gedeelte tussen de core en de koelvinnen beschouwen (dus eigenlijk een halve heatpipe) ipv het gedeelte koelvinnen->core->koelvinnen. Er blijft dus wel degelijk een groot verschil tussen 90°+zijdelingse positionering enerzijds en 180°+nog een rare kronkel+ondersteboven positionering anderzijds. 90°+zijdelings positionering heeft idd al bewezen dat het nog altijd effectief kan werken. Bij 180°+nog een rare kronkel+ondersteboven positionering krijg ik toch twijfels hoor
Ik denk dat de twee heatpipes van de VF900 wel degelijk een verschil uit gaan maken, de hitte wordt namelijk veel sneller verplaatst naar het uiteinde van de koperen vinnen. Vanaf het uiteinde kan de hitte veel sneller worden afgevoerd door de luchtstroom.
Hierin heb je wel gelijk indien de heatpipes efficient zouden werken. Maar bij niet-efficiente heatpipes zal echter door "warmtegeleiding" doorheen de koelvinnen veel meer warmte getransporteerd worden. Zeker gezien de compactheid van de VF900 lijkt warmtegeleiding mij een veel grotere invloedsfactor te zijn (ook als je kijkt naar de lengte van de heatpipes). Stel dat de uiteinden van de koelvinnen zich dubbel zover zouden bevinden van de core, dan zouden heatpipes al nuttiger zijn, omdat warmtegeleiding dan al minder warmte zou transporteren tot op de uiteinden (en dat kan dan overgenomen worden door de heatpipes).
edit: Het ontwerp met heatpipes heeft trouwens een groter koeloppervlak, omdat de heatpipes ook onderdeel worden van het koeloppervlak. Als je het ontwerp zou ontdoen van de heatpipes valt er een groot deel van het oppervlak weg.
Hierin heb je gelijk dus:
- extra koelopp door opp van heatpipes
- minder koelopp door verlies van opp in de koelvinnen
maar
-> compenseren elkaar
-> daarbij komt dan ook nog eens de factor dat het koelopp van de heatpipes haaks staat op de airflow veroorzaakt door de fan. Niet echt efficient dus. Denk je de heatpipes weg, en vul je de gaten in de koelvinnen op met extra opp echter, dan is het koelopp mooi in dezelfde lijn gepositioneerd als de airflow. Wel efficient dus.

Het grootste nadeel bij de heatpipes lijkt mij echt dat ze bij gewone atx, ondersteboven hangen, en de vloeistof initieel al weggezakt is naar de koelvinnen ipv naar de core.

Afbeeldingslocatie: http://img431.imageshack.us/img431/3058/heatpipe4bb.jpg

Op de foto zie je de negatieve factoren:
- ondersteboven (in nadeel bij atx stijl of tower platgelegd, niet in nadeel bij btw stijl)
- rare kronkel (blauw) (in nadeel bij atx stijl of tower platgelegd, niet in nadeel bij btw stijl)
- bocht van 180° (zwart), lijkt me zelfs meer dan 180° (gedeeltelijk in nadeel bij atx of btw stijl, fel in nadeel bij tower plagelegd)
- merk ook de totale lengte van de heatpipe op (altijd in nadeel)

Alle factoren samen zorgen voor een (theoretisch) zeer onefficiente heatpipe toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 16:47 ]

• goeiemorguh
Ook al zou deze cooler prut gaan worden in ATX, het is zoiezo een stap vooruit in video kaart koeling. Er zullen nu meer hp koelers komen en die zullen in de loop van de tijd echt wel efficient worden.

|| Specs || SuperPI 1m

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:23:
[...]

Als hij op 12V draait, hoor je hem idd wel redelijk goed. Op 5V is hij echter heel stil. Als je dit toch nog te luid vindt, denk ik dat je van geen enkele actieve koeler tevreden gaat zijn.
Bij mij is mijn noname voeding nog stiller!!!
Want het gaarste is dat mijn vorige vf700 stiller was, maar die heb ik doorverkocht aan mijn ma... ;(

misschien kan ik hem stiekum omruilen >:) , want mijn ma haar cpu koeler is zo luidruchtig |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Greyh0und op 15-01-2006 22:58 ]

Greyh0und

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

kick...

Heeft iemand nog meer info over deze koeler???
Want op zalman.co.kr is er geen info!!! :/

[ Voor 4% gewijzigd door Greyh0und op 16-01-2006 10:54 ]

Greyh0und

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
Nee ik heb voorlopig nog niets nieuws gevonden...
ik denk dat het afwachten van zalman zelf afhangt...

@hieronder, op 7V word ik nog wel gek van die fan als ik wil slapen hoor..
ik heb nog liever onweer :X

[ Voor 35% gewijzigd door un1ty op 16-01-2006 16:45 ]

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 14:59
ik vind de VF700 vrij stil op 12 volt.
als je dat luid vindt ben je teveel verwend denk ik :)
men 120mm fan op max toeren maakt toch meer geuild dan die vf700.

Verwijderd

Op 5V zou de VF700 nochtans zo goed als onhoorbaar moeten zijn hoor (tenzij er iets aan scheelt). Of toch allenszins stiller dan de aanwezige hd en de aanwezige stille voeding.
Als ja dat nog te luid vindt, dan ga je nooit met geen enkele koeler tevreden zijn...
Son concepteur nous a indiqué qu'il n'y aura pas de version AlCu de ce VF900...
Dus alleen een koperen versie, wel ter verstaan mits de koperen versie maar evenveel weegt al de AlCu versie van de VF700.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 17:21 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:17

Theo

moederbord

SwornEnemy schreef op maandag 16 januari 2006 @ 15:57:
ik vind de VF700 vrij stil op 12 volt.
als je dat luid vindt ben je teveel verwend denk ik :)
men 120mm fan op max toeren maakt toch meer geuild dan die vf700.
als ik deVF700 op 12 volt zet is hij echt duidelijk te horen, hij komt boven het geluid uit van de 5 fans die ik in de pc heb zitten. Op 5 volt is hij echt niet hoorbaar (of ik moet 10 cm naast de open kast luisteren, maar echt vaak doe ik dat niet.

Dus als jij hem niet hoort op 12 Volt moet jij Of even nameten of hij echt op 12 volt draait of je heb dus zoveel herriemakende fans inde kast dat de VF700 niet eens opvalt of je moet nieuwe batterijtjes in je gehoorapparaat doen :9

Nu met WP, PV, EV en PC

• Astennu
Iemand enig idee warneer die VF900 komt ?

Verwijderd

Ik vind dat het nu ook lang begint te duren. Had ondertussen toch ook al verwacht dat het op de zalman site aangekondigd zou staan.

• Astennu
JAh ik denk dat i dan rond maart komt bij cebit. Kheb net een X1900 XT besteld en daar wil ik die dus op gaan zetten. Want me VF700 zal het niet beter gaan doen dan de Stock cooler.

• TweakerNummer
  • Niet online
unfortunetly, the vf900 isnt coming out till Q2 2006, my dying fan cant wait that long
http://forums.anandtech.c...catid=31&threadid=1784197

Maar ja hoeveel waarde je daar nou aan moet hechten.....

• willyfreak
iemand messchien enig idee waneer die uitkomt?

• bajaking
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:27
Hij staat op de Zalman site!!

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Woei!!!

Er staat volgens mij een fout op zalman.co.kr...

eerst zeggen ze dat de 6600 gaatjes 1 moeten hebben en een stukkie eronden dat ie niet past! en de 6800 (GT) staat er niet tussen...

en een exhaust fan is een fan die naar buiten blaast?

verder lijkt deze nieuwe koeler een toppie! :>

Greyh0und

Verwijderd

Warmteoverdracht berust voor 100% op heatpipes, en niet op geleiding. Ik dacht dat he een combinatie van beiden ging zijn. Ik sterf gewoon om een vergelijkingstest te zien tussen VF700 en VF900.

Hij is allenszins al kleiner, maar ook lichter (minder materiaal in verwerkt) dan de VF700.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 22:27 ]

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

degene die benieuwd zijn naar de CNPS 8000:

http://www.frostytech.com...03/zalman_cnps8000a_2.jpg

[modje-modus]Als iemand over de CNPS 8000 wil kletsen, maak maar een ander topic (dan blijft deze mooi schoon)[/modje-modus]

Greyh0und

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Ben zojuist op de CeBIT geweest waar deze staat. Een van de Koreaanse Zalmannetjes kon mij vertellen dat we deze koelers binnen ongeveer 2 weken kunnen verwachten op de (Nederlandse) markt. Prijs weet ik nog niet, helaas. Ik mocht er ook niet eentje meenemen :(

Off topic: De poster boven me heeft het over een CNPS8000. Echter als ik het plaatje bekijk wat hij post gaat het om een mega grote toren; de specsheet die ik naast me heb liggen heeft het over een low profile koeler. Bovendien is er een CNPS9500 AT, wat denk ik dezelfde is als de non-AT versie maar dan zonder lichtjes en met automatische veriabele fan speed control. En ik zag een CNPS9700 die volgens mij een stukje groter was.

[ Voor 4% gewijzigd door phoenix op 12-03-2006 23:39 ]

• 3ddie
  • Laatst online: 16:52
Er is trouwens nog een nieuwe VGA cooler van Zalman, de VF100. Ik heb er eigelijk helemaal geen informatie ofzo over, maar ik kwam een plaatje tegen. Weet iemand meer over deze cooler?
Hij ziet er iig veel dunner uit dan de VF700 & 900 dus misschien single slot?
Wel raar dat er niet staat dat de VF900 op de 6600GT (agp) past, en niet op de 7800gs :/ :|

[ Voor 26% gewijzigd door 3ddie op 13-03-2006 12:28 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
en daar is ook het plaatje van de CNPS8000.... :D
Je ziet links ook FS-V9 staan... de fatal1ty versie van de VF900?
edit: yep...

Die VF100 lijkt singleslot... maar dat werkt natuurlijk nooit echt... zo'n koeler moet geod koude lucht aan kunnen zuigen, dus je moet het slot naast je videokaart bijna altijd vrijlaten...

Ik weet niet wat het plaatje van die grote toren is... lijkt me echter dat er finnetjes missen en verder, als ik mijn kennis van aerodynamica gebruik, zie ik dat de luchtstroom niet genoeg is met alleen dat fannetje in het midden.

Tijd oor een "nieuwe koelers van zalman" topic?

[ Voor 30% gewijzigd door MeMoRy op 13-03-2006 13:50 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
nfm schreef op zondag 12 maart 2006 @ 23:38:
Ben zojuist op de CeBIT geweest waar deze staat. Een van de Koreaanse Zalmannetjes kon mij vertellen dat we deze koelers binnen ongeveer 2 weken kunnen verwachten op de (Nederlandse) markt. Prijs weet ik nog niet, helaas. Ik mocht er ook niet eentje meenemen :(
Gemene Koreanen! ;)

Mooi 2 weken wachten dus maar, ik heb net m'n order voor een vf700 gecanceld! :Y)

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 18:30

Huig

Merino Fanatic

Ik hoop in ieder geval dat de koeling beter is dan de Vf-700CU. (Dat lijkt me natuurlijk wel :))
Er zijn helaas nog geen reviews te vinden volgens mij.
Deze VF-900 lijkt me een goede vervanger voor m'n Vf700, die m'n 6800GT@Ultra nou niet super koel houdt, in vergelijking met de stock koeler. Ben ook benieuwd naar de stilte, die 700 hoor ik gewoon hoor. Ik zag ook dat er een fanmate aangekoppeld was _/-\o_.
Het enige minpuntje: een 3 pins aansluiting ipv een 2 pins voor op je video kaart (zoals bij de Accelero)

Huig hoopt dat de LED versie gelijk met de normale gelanceerd wordt

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• 3ddie
  • Laatst online: 16:52
MeMoRy schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:46:
en daar is ook het plaatje van de CNPS8000.... :D
Je ziet links ook FS-V9 staan... de fatal1ty versie van de VF900?
edit: yep...

Die VF100 lijkt singleslot... maar dat werkt natuurlijk nooit echt... zo'n koeler moet geod koude lucht aan kunnen zuigen, dus je moet het slot naast je videokaart bijna altijd vrijlaten...
Foto van Fatal1ty dichtbij
Het voordeel van die singleslot is wel dat ze in shuttle's of andere barebone's passen, ik heb namelijk maar zo'n 2 cm ruimte en ik vind het lelijk als die cooler uit mn kast steekt

Verwijderd

Wat is het verschil van de fatality versie en de gewone, bij de vf900?

Vf100 ziet er idd gewoon single slot uit. Ziet er niet echt uit als een high performance koeler, lijkt me niet te moeite om te kopen ter vervanging van de stock-koelers.

Offtopic: kan die arrogante kop van die fatality-kerel niet uitstaan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 15:30 ]

• MeMoRy
meestal kan op de fatal1ty producten de fan harder draaien= meer luchtstroom = betere warmteafvoer.
Verder is de van van doorzichtig plastic en zitten er leds bij... is wel duurder...

offtopic:
Ik kan hem ook niet uitstaan hoor...

• Mikey5times
  • Niet online
Ik hoef niet per se de fatal1ty versie te hebben, maar een paar LEDjes lijken me toch wel leuk 8)

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
mooie plaatjes met nog 1 of andere vage cpu cooler van zalman drbij
http://www.techzonept.com/showthread.php?t=80761

• Mikey5times
  • Niet online
Op deze site staat als release datum 27 maart:

http://www.excaliberpc.co...U/partinfo-id-564280.html

Hij kost alleen wel 50 dollar :X

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
Hoppa, @ CeBit, dankzij guru3d

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/admin/imageview.php?image=7005
Hier gemonteerd op een 7900GT

http://www.guru3d.com/admin/imageview.php?image=7060
hier trouwens de vernieuwde zalman resator plus, met 'fan-extensie'

[ Voor 6% gewijzigd door un1ty op 14-03-2006 18:42 ]

Verwijderd

:9~ Dit is echt wel een vet plaatje. Het moet gezegd zijnde, hij is veel mooier dan de vf700.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Hij is al te koop in Duitsland, bijvoorbeeld Snogard.de heeft hem in het assortiment
Prijs is € 39,90 momenteel.

[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 16-03-2006 17:48 ]

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
T.net frontpage

en

at zalman.co.kr

Hij is overigens stiller dan zijn voorganger
Noise Level : 18.5 ~ 25.0dB ± 10%

tegenover
- Noise Level : 18.5 ~ 28.5dB ± 10%

3dB verschil @ 12V,
vergeet niet, 3dB is een verdubbeling van geluids productie!
direct gekopieërd uit natuurkunde boek "Als het aantal geluidsbronnen verdubbeld, dan neemt het volume toe met 3dB"

[ Voor 80% gewijzigd door un1ty op 16-03-2006 18:33 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:35
offtopic: Als ik het zo zie dan durf ik te zeggen dat de CNPS8000 en de VF100 koelers voor HTPC's bedoeld zijn :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• masser120
  • Laatst online: 30-01 09:00
Neemt deze koeler nou één of twee slots in beslag?

• MeMoRy
Als ik zie dat de koeler nog boven de al-niet-te-platte ramsinks zit, denk ik zo twee slots...

• Bravebart
  • Laatst online: 31-01 22:43
MeMoRy schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 18:55:
Als ik zie dat de koeler nog boven de al-niet-te-platte ramsinks zit, denk ik zo twee slots...
Ja idd, net als de VF700 neemt hij 2 slots in beslag (het vga slot en die eronder dus)

Specs

Verwijderd

un1ty schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 18:20:
vergeet niet, 3dB is een verdubbeling van geluids productie!
direct gekopieërd uit natuurkunde boek "Als het aantal geluidsbronnen verdubbeld, dan neemt het volume toe met 3dB"
+3dB is idd bij een verdubbeling van de geluidsbron (in aantal). Dus 2 VF900's maken evenveel lawaai als 1VF700 (theoretisch). Verdubbeling van de geluidsbron in aantal betekent echter niet verdubbeling van de geluidsdruk. Dus een geluidsbron van +3dB gaat NIET dubbel zo luid klinken als een geluidsbron van +0dB (minder dan het dubbel namelijk), ze gaat wel even luid klinken als 2 geluidsbronnen van +0dB.

En dit onderscheid is waar veel mensen zich in vergissen...

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 14:07
Bravebart schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 19:04:
[...]
Ja idd, net als de VF700 neemt hij 2 slots in beslag (het vga slot en die eronder dus)
Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/6707/0000000257410dc9sn.th.jpg
Als je nou dat topic door kijkt zie je dat hij geen 2 sloten in beslag neemt ;)
1e post in het topic...

[ Voor 4% gewijzigd door Vandread op 16-03-2006 20:15 ]

• willyfreak
als je goed kijkt gebruikt hij wel 2 sloten :9

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-12-2025
willyfreak schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:18:
als je goed kijkt gebruikt hij wel 2 sloten :9
Das volgens mij fout v/h moederbord maar het is toch echt een Singleslot cooler.. kijk maar eens goed hoe ver hij uitsteekt en naar dat ijzeren dingetje dat het vastzet aan de kast.. ;)
quote uit de test die op FP staat
For our test guinea pig we use my old Leadtek 6800GT. My goal with this card is to make it quieter and eventually make it a single slot solution. And the first step is to remove the stock cooler and replace it with an aftermarket one.

[ Voor 30% gewijzigd door jimbojansen op 16-03-2006 20:26 ]

Verwijderd

Ik vraag me af in hoeverre dit ding een X1900 kan koelen?

• Vandread
VF700 en 900 zijn beiden 30mm hoog
op deze pagina:
http://www.hkepc.com/product/vga/66gtphonix-elsa.htm
gebruiken ze een Gigabyte GA-K8NXP-SLI met 2 6600gt's in SLI met VF700's Al
Dat mainboard heeft 1 pci-e 1x tussen de SLI sloten...

Conclusie:
HIJ NEEMT 1 SLOT IN BESLAG
en nou luisteren naar ome vandread ;) :+

Dit ding kan een x1900 prima koelen schat ik zo...
Hij staat ook als supported op de zalman site.

[ Voor 18% gewijzigd door Vandread op 16-03-2006 20:40 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 19:55:
[...]

+3dB is idd bij een verdubbeling van de geluidsbron (in aantal). Dus 2 VF900's maken evenveel lawaai als 1VF700 (theoretisch). Verdubbeling van de geluidsbron in aantal betekent echter niet verdubbeling van de geluidsdruk. Dus een geluidsbron van +3dB gaat NIET dubbel zo luid klinken als een geluidsbron van +0dB (minder dan het dubbel namelijk), ze gaat wel even luid klinken als 2 geluidsbronnen van +0dB.

En dit onderscheid is waar veel mensen zich in vergissen...
Inderdaad, pas bij een verhoging van 10dB merk je zelf een verdubbeling.

Verwijderd

The__Virus schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:38:
[...]

Jeps dacht ook +10dB, was niet zeker. Dus toch een groot verschil met +3dB.

• Bravebart
Vandread schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:27:
VF700 en 900 zijn beiden 30mm hoog
op deze pagina:
http://www.hkepc.com/product/vga/66gtphonix-elsa.htm
gebruiken ze een Gigabyte GA-K8NXP-SLI met 2 6600gt's in SLI met VF700's Al
Dat mainboard heeft 1 pci-e 1x tussen de SLI sloten...

Conclusie:
HIJ NEEMT 1 SLOT IN BESLAG
en nou luisteren naar ome vandread ;) :+

Dit ding kan een x1900 prima koelen schat ik zo...
Hij staat ook als supported op de zalman site.
Uuh, ik weet niet hoor, maar MIJN VF-700 overlapt toch echt het slot onder mijn vga-slot hoor. Of heb ik de enige in de wereld die dat doet :/

-edit- Op die foto die jij post kan je toch duidelijk zien (en dat bevestig je vervolgens zelf ook) dat de coler 1 slot overlapt :?

[ Voor 10% gewijzigd door Bravebart op 16-03-2006 22:15 ]

Specs

• Vandread
Dan gebruikt hij toch geen 2 sloten?...
Ach nevermind, snap het al, kwestie van interpetatie en mijn eigenwijsheid die iets niet las ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Vandread op 16-03-2006 22:58 ]

• Bravebart
Vandread schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 22:44:
Dan gebruikt hij toch geen 2 sloten?...
Ach nevermind, snap het al, kwestie van interpetatie en mijn eigenwijsheid die iets niet las ;)
Is dat ook weer uit de wereld ;)

Specs

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
Bravebart schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 22:12:
[...]

Uuh, ik weet niet hoor, maar MIJN VF-700 overlapt toch echt het slot onder mijn vga-slot hoor. Of heb ik de enige in de wereld die dat doet :/

-edit- Op die foto die jij post kan je toch duidelijk zien (en dat bevestig je vervolgens zelf ook) dat de coler 1 slot overlapt :?
je moet het zo zien,
de kaart neemt het AGP-slot in.
en de koeler maar 1 PCI-slot ;)
ipv 2 pci sloten

• Vandread
Ja precies... zo denk ik ook :P

• Bravebart
un1ty schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 23:35:
[...]

je moet het zo zien,
de kaart neemt het AGP-slot in.
en de koeler maar 1 PCI-slot ;)
ipv 2 pci sloten
Klopt. Zo schreef/bedoelde ik het ook
Ja idd, net als de VF700 neemt hij 2 slots in beslag (het vga slot en die eronder dus).
Ik had inderdaad eigenlijk moeten zeggen: hij neemt 1 slot in beslag (dus het vga slot en die eronder zijn bezet)

Ik snap het misverstand :)

Specs

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Maar hoe moet je deze gaan monteren? De schroefgaten zitten namelijk niet net als bij de vf700 op open plekken tussen de vinnen. Volgens mij zitten enkele schroefgaten gewoon onder de vinnen....

• GH45T
  • Laatst online: 12:12
gambr0 schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 00:03:
Maar hoe moet je deze gaan monteren? De schroefgaten zitten namelijk niet net als bij de vf700 op open plekken tussen de vinnen. Volgens mij zitten enkele schroefgaten gewoon onder de vinnen....
Was ik me ook al af aan het vragen maar ik vermoed dat je de schroeven eerst door het PCB moet steken en dan pas vast moet schroeven, dus je krijgt waarschijnlijk de koppen van de schroeven op de achterkant van de kaart zeg maar.

Lijkt me in ieder geval het meest logische.

Edit:
Na wat plaatjes en dergelijke te hebben gekeken ben ik er wel zeker van :)

[ Voor 7% gewijzigd door GH45T op 17-03-2006 00:32 ]

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 20:59
VF900 net besteld by salland. Hij is weliswaar stukje duurder dan de VF700 maar je krijgt er dan ook wel een fanmate 2 bij + hij is 25-30% lichter + toch weer 3db stiller. De paar euro is het mij wel waard.

Nu maar hopen dat ie echt een stuk stiller is al de stock koeler op mijn asus 7800gt.

[ Voor 18% gewijzigd door FreeMen op 18-03-2006 19:29 ]

Verwijderd

Iemand ondertussen al een performancevergelijking gezien van de VF700 vs. VF900 ?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien koop ik deze ook wel. Mijn vf700 is een beetje instabiel sinds ik met een schroevendraaier tussen de fanbladen kwam. O-)
Ben benieuwd naar de ervaringen. :)

• Mikey5times
  • Niet online
FreeMen schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 19:29:
VF900 net besteld by salland. Hij is weliswaar stukje duurder dan de VF700 maar je krijgt er dan ook wel een fanmate 2 bij + hij is 25-30% lichter + toch weer 3db stiller. De paar euro is het mij wel waard.

Nu maar hopen dat ie echt een stuk stiller is al de stock koeler op mijn asus 7800gt.
Ik zie 'm nog niet staan op de site van Salland :? Hoeveel kost ie daar?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:27

sapphire

Die-hard pruts0r

36€
Staat onder videokaarten---->koelers :)

Gabriël AM5

• Mikey5times
  • Niet online
Ah sorry, ik was even tijdelijk blind of zo _/-\o_

Ik wacht toch nog even met bestellen totdat iemand 'm met de VF700 heeft vergeleken...

Maar het ziet er veelbelovend uit! 8)

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 16:59

Garrett

Watercooler

sapphire schreef op zondag 19 maart 2006 @ 00:18:
36€
Staat onder videokaarten---->koelers :)
LOL Zalman VGA Koeler VF900-Cu Bijzonderheden: Aluminium :D :D

I love watercooling

Verwijderd

The__Virus schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:38:
[...]

theoretisch natuurlijk wel bij +3 dB want dat betekend dubbele geluidsintensiteit. Dat is dan echter alleen zo als ze elkaar precies zouden versterken, als de geluidsgoven tegelijk pieken en dalen waren. Als dit niet zo is is de verdubbeling die je hoort dus in feite minder, en als er interferentie (antigeluid) optreed, kan het zo zijn dat de 2e koeler het geluid van de eerste verminderd. Nog een voordeel van SLI :P. Reken hier in de praktijk alleen maar niet op :)

Verwijderd

Ik heb net vernomen van iComputers, dat zij deze vanaf morgen in huis hebben !!! :D
en zijn goed geprijst ! € 27,00

• Mikey5times
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 09:33:
Ik heb net vernomen van iComputers, dat zij deze vanaf morgen in huis hebben !!! :D
en zijn goed geprijst ! € 27,00
Hmm, hij staat bij hun op de site helaas voor €39.

• Nivado
  • Laatst online: 31-01 22:18
Ik heb een review gevonden de de VF900 vergelijkt met de Fatal1ty FS-V7 (is in feite een VF700)

Tweaknews

Je ziet dat hij alleen onder load beter koelt. Dit komt imho door de heatpipe, die bij een hogere temperatuur een hogere efficientie heeft.

Het voornaamste voordeel van het gebruik van een heatpipe zit hem in het verplaatsen van het middelpunt van de koeler => meer koel oppervlak. zonder heatpipe zou het uiteinde het verst van de core nauwelijks warmte krijgen. Dankzij de heatpipe, ondersteboven of niet, komt daar nu wel warmte.

Ik ben van mening dat een heatpipe onderste boven evengoed werkt als rachtop. Dit komt volgens mij omdat de heatpipe volgens het verdampings principe werkt en niet via de stroom van warme en koude gassen. De ultime test lijkt mij een vergelijking test tussen:

VF700 ATX
VF700 BTX
VF900 ATX
VF900 BTX

Zo zie je het verschil tussen niet HP ATX en BTX, en tussen wel HP ATX en BTX, het verschil door de verbeterde airflow van BTX en ATX kan je zo meenemen in je vergelijking. Ik denk dat het verschil tussen ATX en BTX voor de 700 en 900 (vrijwel) gelijk is.

• Th3Eagle
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 17:11
Vergeet niet dat de Fatal1ty FS-V7 een snellere fan heeft en daardoor iets beter koelt dan een normale vf700 en meer geluid produceerd. Maja wel mooi om te zien dat de vf900 beter koelt en met name onder load.

+ hijs toch lekker 80g lichter.

[ Voor 6% gewijzigd door Th3Eagle op 22-03-2006 17:31 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wat ik me nu serieus afvraag: is zo'n groot zalman koelblok (bijv de ZM80D-HP) icm met een 120MM fan niet stiller en koeler :) ? Ik zie namelijk nog steeds een design van zalman met een kleine fan en kan me niet voorstellen dat de oplossing van een ZM80D-HP icm 120MM fan stiller en koeler moet zijn :)

• EyeWitness
  • Laatst online: 29-01 23:13
We Are Borg schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 17:32:
Wat ik me nu serieus afvraag: is zo'n groot zalman koelblok (bijv de ZM80D-HP) icm met een 120MM fan niet stiller en koeler :) ? Ik zie namelijk nog steeds een design van zalman met een kleine fan en kan me niet voorstellen dat de oplossing van een ZM80D-HP icm 120MM fan stiller en koeler moet zijn :)
Nou dat koelblok koelt best bagger hier, m'n core wordt max 45 graden en idle zo'n 36. Ik weet niet of dit echt redelijk is voor mijn 9800XT (heb gehoord dat het een heethoofd is) maar ik heb er wel 2x 80mm fans met beide 2500 toeren ertegenaan blazen (met lucht van buiten de kast) met een afstand van 4cm tussen fans en koelblok. Dus ik kan bijna wel concluderen dat het geval zelf niet echt lekker de warmte van de GPU geleid (mede omdat het alluminium is en niet koper denk ik...).

[ Voor 5% gewijzigd door EyeWitness op 22-03-2006 18:14 ]

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
Ik neem er vanavond ook 3 mee, even me eigen Sli setup upgraden en daarna me zusje videokaart.

p.s voor de liefhebbers die er veel of enekele stuks willen kunnen mij op msn bereiken.

bioblade_laptop@hotmail.com ;)
Pagina: 1 2 3 Laatste