Toon posts:

[7800GT] Probleem bij games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb 2week geleden een Club3D 7800GT PCI-Express 256MB gekocht.
Nu heb ik het volgende probleem:
Als ik spellen speel als, Call of Duty 2, Counterstrike, Battlefield 2 heb ik rare dingen die gebeuren: als ik zeg maar van afstand naar iemand toe loop of naar een gebouw of naar een voertuigen dan veranderd de vorm van het object hoe dichter bij hoe gedailleerder, en het is heel erg storend als je rond loopt er verdwijnen dingen er komen dingen bij noem maar op.

Mijn systeem verder:
AMD athlon 64 3000+
Gigabyte K8NF-9
1024MB intern geheugen
80GB hardeschijf
450 Watt Coolermaster.

de volgende dingen heb ik geprobeerd:

-Drivers van de Videokaart veranderd oude drivers/nieuw drivers
-Moederbord & processor drivers veranderd.
-Andere grafische instellingen(helpt niks)
-Windows XP opnieuw geinstalleerd
-De kaart is op de voeding aangesloten
-DirectX 9.0c is geinstalleerd
-Nieuwste Bios Update

Maar niks helpt met succes.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heeft dit niet te maken met de hoge details die je kaart kan weergeven o.i.d.?
Misschien kun je een screenshotje maken om het te verduidelijken?

Verwijderd

Zet eens anisotrophic filterting op het hoogst.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

offtopic:
Voortaan aub niet zo'n schreeuwerige topictitel, dat leest niet zo lekker...

Op het eerste gezicht lijkt het aan de instellingen van de spelen of van de drivers te liggen. Wat heb je zoal geprobeerd in de instellingen? Alles al eens op de beste waardes gezet? Zijn er nog meer spelen waar je dit bij hebt? Probeer anders eens 3DMark 2003 of 2005, en kijk of het probleem zich daar ook voor doet.

public void ik()

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-08 11:39
Erhm, vorm heeft niet met anisotrophic filtering te maken, dat is voor textures...

Dit ligt niet aan je drivers hoor, maar aan de instellingen in het spel zelf. Gebouwen, voertuigen etc worden, naarmate de kijkafstand groter wordt, minder complex wat het aantal FPS weer bevorderd.

Als je alle instellingen op z'n hoogst hebt in de spellen, zou het gewoon goed moeten zijn (hier geen problemen met BF2, CoD2 etc). Als dat nog niet helpt, kun je met Rivatuner volgens mij de LOD bias instellen, zodat ze niet minder complex worden. Maar ik weet niet zeker of dat wel helpt in die spellen.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SuB-ZeuZ schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 18:14:
Erhm, vorm heeft niet met anisotrophic filtering te maken, dat is voor textures...

Dit ligt niet aan je drivers hoor, maar aan de instellingen in het spel zelf. Gebouwen, voertuigen etc worden, naarmate de kijkafstand groter wordt, minder complex wat het aantal FPS weer bevorderd.

Als je alle instellingen op z'n hoogst hebt in de spellen, zou het gewoon goed moeten zijn (hier geen problemen met BF2, CoD2 etc). Als dat nog niet helpt, kun je met Rivatuner volgens mij de LOD bias instellen, zodat ze niet minder complex worden. Maar ik weet niet zeker of dat wel helpt in die spellen.
LOD bias werkt ook op textures en niet op objecten (ondanks dat je het van de naam wel zou verwachten). http://www.beyond3d.com/articles/gf4ti4600lodbias/index1.php

Je kan proberen de Geometry van de game op high te zetten. Of via de config file op 4 zetten VideoSettings.setGeometryQuality 4 Of dat werkt is afwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakerNummer op 13-01-2006 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij Counterstrike is het wel mogelijk om die anastrophic op het hoogst te zetten heeft geen verschil.

3dMARK 05 had ik al gedraaid met deze score:
alles of default: 7134

@Tweakernummer, kan je je mogelijke oplossing uitleggen wat ik precies moet doen?
En wat zou ik bij rivatuner precies moeten doen?

ik heb wat screenshorts maar het is moeilijk om het bij stil staande beelden te zien, het is er opvallend als je rondloopt.

ver: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00029ib.jpg
dichterbij: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00041ak.jpg
(kijk goed naar de zandzakken die zijn veranderd)

ver: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00051ch.jpg
dichterbij: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00065gq.jpg
(kijk vooral naar dat ventje wat daar staat het is dichterbij gedetailleerder)

ver: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00078yd.jpg
dichtbij: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00081dg.jpg
(kijk goed naar die plas eerst lijkt hij vlak en lelijk daarna is hij mooi)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 18:41 ]

• TweakerNummer
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 18:36:
Bij Counterstrike is het wel mogelijk om die anastrophic op het hoogst te zetten heeft geen verschil.

3dMARK 05 had ik al gedraaid met deze score:
alles of default: 7134

@Tweakernummer, kan je je mogelijke oplossing uitleggen wat ik precies moet doen?
En wat zou ik bij rivatuner precies moeten doen?

ik heb wat screenshorts maar het is moeilijk om het bij stil staande beelden te zien, het is er opvallend als je rondloopt.

ver: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00029ib.jpg
dichterbij: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00041ak.jpg
(kijk goed naar de zandzakken die zijn veranderd)

ver: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00051ch.jpg
dichterbij: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00065gq.jpg
(kijk vooral naar dat ventje wat daar staat het is dichterbij gedetailleerder)

ver: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00078yd.jpg
dichtbij: http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00081dg.jpg
(kijk goed naar die plas eerst lijkt hij vlak en lelijk daarna is hij mooi)
Mijn oplossing is alleen voor BF2, en het zal niet veel uitmaken.

Wat je kan proberen is:
-> ga naar de rivatuner website op http://www.guru3d.com/rivatuner/ & download rivatuner
-> installeer rivatuner
-> draai rivatuner (het zal even duren om voor de 1e keer te starten)
-> Je ziet een complex scherm kijk uit naar een balk met "ForceWare detected Customize...". Klik op de driehoek naast "Customize..."
-> Je ziet een nieuwe balk verschijnen met een DirectX icoon en daarnaast het OpenGL icoon, klik op de OpenGL icoon.
-> Nu kan je de Mipmap LOD bias veranderen (zet deze op -3)
-> Doe hetzelfde voor het DirectX icoon (weer LOD bias op -3)

Plaatje van rivatuner: hier

Probeer wat met de settings totdat je tevreden bent. Ik denk alleen niet dat het veel zal helpen.

Als je bijv. kijkt naar het plaatje http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00051ch.jpg dan zie je dat de persoon waarnaar je kijkt een hoek als elleboog heeft, maar in http://img50.imageshack.us/my.php?image=shot00065gq.jpg is deze rond. Dit is een instelling van het spel zelf en dit probleem zal je dus voor het spel zelf moeten oplossen (via een in-game menu of editen van een config file enz). En als je pech hebt is er geen oplossing voor (maar dit is dus spel afhankelijk).

[ Voor 17% gewijzigd door TweakerNummer op 13-01-2006 19:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met editten in config file?

• .daan

.daan

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:50:
De meeste games hebben een bestand waar de configuratie van bijvoorbeeld de graphics is opgeslagen (denk bijvoorbeeld aan iets als system.ini). Welk bestand dit is wisselt per spel, misschien is er op google wel wat over te vinden voor de specifieke spellen waar het hier om gaat.

public void ik()

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De TS is eigenljik de eerste die ik hoor die zich er echt aan stoort, ik ben eraan gewend geraakt en het is voor de meeste computers ook nodig. Het detail op een afstand wordt omlaag gehaald en weer omhoog geschaald als je dichterbij komt.
Dit is puur gedaan uit een performance-opzicht. Je wilt niet weten hoeveel details je daadwerkelijk niet kunt zien als een object op verre afstand met dezelfde kwaliteit wordt gerenderd als hetzelfde object dat dichtbij staat.
Qua performance scheelt het gewoon heel veel in ieder geval. :) En de meeste mensen valt het amper op.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-07 00:15

Technicality

Vliegt rechtsom...

--MeAngry-- schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:59:
De TS is eigenljik de eerste die ik hoor die zich er echt aan stoort, ik ben eraan gewend geraakt en het is voor de meeste computers ook nodig. Het detail op een afstand wordt omlaag gehaald en weer omhoog geschaald als je dichterbij komt.
Dit is puur gedaan uit een performance-opzicht. Je wilt niet weten hoeveel details je daadwerkelijk niet kunt zien als een object op verre afstand met dezelfde kwaliteit wordt gerenderd als hetzelfde object dat dichtbij staat.
Qua performance scheelt het gewoon heel veel in ieder geval. :) En de meeste mensen valt het amper op.
Met cod2 zie je dat bijvoorbeeld bij het gras...

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat dus het rare is, is dat ik het met mijn vorige videokaart 6600GT niet zo was.
En als het aan het spel ligt is het ook wel raar want dan zou ik deze 3 spelen nu met problemen moeten spelen terwijl dat met de 6600GT goed liep

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-08 22:34
Instellingen soms op performance staan ipv. quality? In de driver uiteraard, bij Beeldscherm in het configuratiescherm, geavanceerd -> 7800GT...

[ Voor 47% gewijzigd door The__Virus op 13-01-2006 20:53 ]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 12:02
The__Virus schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 20:53:
Instellingen soms op performance staan ipv. quality? In de driver uiteraard, bij Beeldscherm in het configuratiescherm, geavanceerd -> 7800GT...
Inderdaad, zet je AA en AF eens aan joh ... :>

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan maar helpt niks

:?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Caps uit de topictitel gehaald :)

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-03 16:33
instellingen van je spel staan misschien anders ?

Volgens mij kan je dit per game instellen. hoe ver je kaart het beeld rendert / laat zien.

• .daan

.daan

Hier had je al een topic over: 7800GT Objecten probleem, misschien handig om die link hier even te plaatsen.

offtopic:
Dat topic is gesloten, maar als ik het laatste bericht van Pollewob goed begrijp was dat niet helemaal zijn bedoeling. Misschien kun je beter even wachten to dat topic weer open gaat.
Als het wél zijn bedoeling was om het te sluiten is het niet verstandig om direct een nieuw topic te openen over hetzelfde probleem.

public void ik()

• Pollewob
  • Niet online
Inderdaad, per ongeluk gesloten. Relevante replies uit 7800GT Objecten probleem hierheen verplaatst :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pollewob op 14-01-2006 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand iets wat ik kan doen, of waar het aan kan liggen? :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een nieuwe videokaart gerkegen, verder wel de zelfde maar omdat ik problemen had hebben ze mij een nieuwe mee gegeven.

Ik heb net 3Dmark05 gedraait.
ik kwam op default uit op: 6534.
Specs:

AMD athlon 64 3000+
Gigabyte K8NF-9
7800GT 256MB PCI-Ex
2GB DDR PC3200 400MHz
200GB Sata Maxtor HDD

terwijl ik toen ik nog geen problemen had met mijn videokaart deze score kreeg: 7156
en toen waren mijn specs ook minder:

AMD athlon 64 3000+
Gigabyte K8NF-9
7800GT 256MB PCI-Ex
1GB DDR PC3200 400MHz
80GB Sata Maxtor HDD

Hier is dus iets niet helemaal in de haak.
van de een op de andere dag deed de videokaart raar.

Zoals ik al zei heb ik dus nu 2 7800GT's geprobeerd, het ligt dus niet aan de kaart.
Waar zou het wel aan kunnen liggen?

Verwijderd

Je hebt serieus een nieuwe gehaald? :?

Rofl . . . dit ligt echt niet aan je kaart, maar puur aan de games zelf. Je kunt wel met wat settings spelen, maar dit "probleem" zul je altijd houden.

• Kortfragje
  • Laatst online: 23-07 16:03

Kortfragje

......

Jah, dit is gewoon normaal hoor.. verder niets vreemds aan, omdat je nieuwe kaart meer details weer KAN geven krijg je die ook dichtbij. Dat je het bij de oude 6600 GT niet had is omdat die niet die extra details weer kon geven

Andere 3d mark score kan aan zoveel variabelen liggen als driver vidokaart / driver mobo etc etc. Als je die 2 gig trouwens verdeeld hebt over 4 bankjes loopt je geheugen op een athlon 64 default minder snel. Dat zou het verschil kunnen verklaren

http://www.gjpvanwesten.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dit is denk ik niet normaal.
in het begin met de nieuwe kaart was het nog niet zo...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:47:
Dit is denk ik niet normaal.
in het begin met de nieuwe kaart was het nog niet zo...
Die is niet zo eigenwijs man, het komt omdat de texture kwaliteit veel hoger is dan die van je oude kaart.
En trouwens ik heb dit altijd gehad in spellen ongeacht de videokaart, dit hoort er nou eenmaal bij.

Verwijderd

Topicstarter
maar waarom zou eerst met die 7800GT het wel goed doen, en later niet :? .
en zoals ik al zei: het is echt anders dan normaal met mijn vorige videokaarten heb ik het ook gehad, maar dit is ech anders.
Op guru3d gaven ze mij het advies om een OpenGL game te proberen ipv DirectX games.
Ik heb hun advies opgevolgd en doom 3 geprobeerd, daar had ik dus geen problemen mee.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:54:
maar waarom zou eerst met die 7800GT het wel goed doen, en later niet :? .
en zoals ik al zei: het is echt anders dan normaal met mijn vorige videokaarten heb ik het ook gehad, maar dit is ech anders.
Op guru3d gaven ze mij het advies om een OpenGL game te proberen ipv DirectX games.
Ik heb hun advies opgevolgd en doom 3 geprobeerd, daar had ik dus geen problemen mee.
Zucht.

Je wilt ons niet graag geloven, waarom post je dan een topic? Je trekt toch je eigen conclusies . . .

Ik heb hun advies opgevolgd en doom 3 geprobeerd, daar had ik dus geen problemen mee

^^

Dat geeft toch aan dat het niet aan de graka ligt, maar aan het spel?

Verwijderd

Topicstarter
dat het niet aan die kaart ligt had ik ook al door, zoals ik al vermeld had heb ik 2 geprobeerd...
maarja ik kan jullie het probleem niet laten zien das jammer

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 21:51
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:50:
Een spel zal dan een configuratie file hebben met alle instellingen.
Met bijv. notepad zou je daarin waarden kunnen veranderen.

Waarden zoals: lod bias, anisotropic filtering

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

• question
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 19:44
Dit probleem van jou wordt in het Engels ook wel 'progress' genoemd :p

Verwijderd

Topicstarter
enige idee, op wat voor soort bestand en naam ik moet letten?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is er nog steeds.
Wat ik me kan bedenken is het volgende:
Eerst had ik 300Watt voeding, toen ik de 7800GT met 300W opstarte kreeg ik een melding dat ik te weinig voeding had en dat de instellingen van de videokaart wat lager gezet zouden worden.
Toen speelde volgens mij het probleem nog NIET.
Toen heb ik een 450 Watt gehaald, daarna had ik er WEL last van.
Kan het misschien zo zijn dat hij net op het randje voeidng krijgt en dus geen melding geeft maar niet genoeg krijgt en deze verschijnselen laat zien?
deze voeding heb ik nu:
Topower 450P5 450W(24A op een 12V lijn)

Verwijderd

Topicstarter
en als het daaraan ligt, wat zou dan een goede voeding zijn?

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb dit ook, ik had dit ook, dit heeft iedereen.

Het is gewoon een limitatie in de spellen, dit kan je NIET veranderen.

Voorbeeld van mij: BF2, gras in de verte ziet er uit als een groen hoopje, dichterbij is het echt gras.

Dit heb ik met mijn 7800GT, dit had ik met mijn 6800GT, dit had mijn broer ook met zijn 9800pro.

Deal with it.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom dan niet met de 6600GT?

• Str1ngS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 13:44

Str1ngS

Boe!

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 16:35:
Het probleem is er nog steeds.
Wat ik me kan bedenken is het volgende:
Eerst had ik 300Watt voeding, toen ik de 7800GT met 300W opstarte kreeg ik een melding dat ik te weinig voeding had en dat de instellingen van de videokaart wat lager gezet zouden worden.
Toen speelde volgens mij het probleem nog NIET.
Toen heb ik een 450 Watt gehaald, daarna had ik er WEL last van.
Kan het misschien zo zijn dat hij net op het randje voeidng krijgt en dus geen melding geeft maar niet genoeg krijgt en deze verschijnselen laat zien?
deze voeding heb ik nu:
Topower 450P5 450W(24A op een 12V lijn)
zet dan die 300W terug, en maak dan eens screens B) 8)7

TnI 4 Life

Verwijderd

Topicstarter
he ja :9

Super idee :D

ik zal het zo even doen

thnx :Y) _/-\o_

• Str1ngS

Str1ngS

Boe!

en als je toevallig die 6600 nog hebt, test die dan ook nog ff ;)

TnI 4 Life

Verwijderd

Topicstarter
Die voeding maakt niks uit hou het zelfde.
6600GT is helaas weg

• Str1ngS

Str1ngS

Boe!

probeer eens van een vriend een 6600 te krijgen, das de enigste manier om te laten zien dat de vorige posters gelijk hebben, en jij dus fout zit.

Omdat je een nieuwe graka hebt ga je extra opletten wat er beter is geworden enzo.
wss dat je er vroeger nooit naar omkeek

TnI 4 Life

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal me best doen om een 6600 te krijgen of in die richting, maar wordt moeilijk denk ik

• SileX
  • Niet online
als je nou een 6600 krijgt... en dan ?

Je huidige systeem is een 7800...
Zoals ik eerder zei: deal with it. :>

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-07 20:16

Bejit

Svenska Faderland

Ik heb een 6800 GT en een vriend van mij een 6600GT

We hebben allebei bij CoD2 en Star Wars: Battle Front 2(Ode aan de korte laadtijden) dat de kwaliteit minder word van een afstand.

Zoals eerder gezegd, dat is bij elke kaart zo. Alleen stoor je er nu aan, omdat je 6600GT sowieso het op een lager detail liet zien(Waarschijnlijk lager ingesteld toen) en je 7800GT gaat van hoge kwaliteit(dichtbij) naar mindere kwaliteit(veraf). Kwaliteit geld voor models en textures.

En daardoor merk je het nu op. Het zit echt allemaal tussen je oren.

Als je toevallig Star Wars: Battle Front 2 hebt, kan je level of detail ook in stellen en kan je precies zien wat ik bedoel. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bejit op 22-01-2006 20:05 ]

Systeempje

• TweakerNummer
  • Niet online
Misschien wel interessant; Probleem random polygonen, nieuwe 7800GT die heeft een kapotte GeForce 7800 met polygoon problemen.

Verwijderd

Ik heb onlangs ook een ASUS 7800GT aangeschaft en ik heb dus hetzelde probleem als Styn.

Ik heb alle instellingen in mijn spellen geprobeerd maar nix helpt. Ik heb een paar screenshots gemaakt van het spel Bet On Soldier, maar bij Battlefield 2 en ook Halflife 2 Lost Coast heb ik precies hetzelfde. Grote lijnen en vlakken door het beeld.... als ik de kijkhoek verander worden de patronen weer anders.

Ik hoop dat er iemand is die weet wat hier aan de hand is want ook ik kom er niet meer uit!....

Alvast bedankt!

http://img487.imageshack.us/img487/5153/bos0010fb.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/2791/bos0023zq.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/3926/bos0036el.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/7236/bos0040gt.jpg
http://img378.imageshack.us/img378/9652/bos0056xt.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/985/bos0069qf.jpg

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 21:12:
Ik heb onlangs ook een ASUS 7800GT aangeschaft en ik heb dus hetzelde probleem als Styn.

Ik heb alle instellingen in mijn spellen geprobeerd maar nix helpt. Ik heb een paar screenshots gemaakt van het spel Bet On Soldier, maar bij Battlefield 2 en ook Halflife 2 Lost Coast heb ik precies hetzelfde. Grote lijnen en vlakken door het beeld.... als ik de kijkhoek verander worden de patronen weer anders.

Ik hoop dat er iemand is die weet wat hier aan de hand is want ook ik kom er niet meer uit!....

Alvast bedankt!

http://img487.imageshack.us/img487/5153/bos0010fb.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/2791/bos0023zq.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/3926/bos0036el.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/7236/bos0040gt.jpg
http://img378.imageshack.us/img378/9652/bos0056xt.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/985/bos0069qf.jpg
Dat ziet ernaar uit als een kapotte kaart...

Verwijderd

Nou die gaan we dan maar ff gauw terugbrengen hehehe...

Verwijderd

Ik heb de asus versie van de 7800Gt, en hij bevalt zeer prima, geen problemen, en cod2 ziet er bij mij een stuk mooier uit.. dus ik weet het niet :S
Pagina: 1