Microsoft Windows op Mactel hardware

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matiasjansen schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 23:58:
[...]

Het draaien van XP op intel macs is "Niet" illegaal. Daarom is dit topic open. Photoshop topics worden ook niet gesloten omdat 3kwart van de users een illegale versie hebben...
Maar waarom is het OSX op Wintel topic dan gesloten? In dat geval had ik in principe ook OSX legaal kunnen kopen, om deze vervolgens te cracken? Ik vind het nogal dubieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 00:23:
[...]

Maar waarom is het OSX op Wintel topic dan gesloten? In dat geval had ik in principe ook OSX legaal kunnen kopen, om deze vervolgens te cracken? Ik vind het nogal dubieus.
In Mac OS X zit een expliciete beveiliging om te voorkomen dat OS X op niet-Apple computers gedraaid kan worden. Elke poging om dit wel voor elkaar te krijgen, moet die beveiliging omzeilen en is dus in principe illegaal. Met Windows XP is dit niet het geval. De procedure om XP op een Intel Mac te krijgen bestaat uit het installeren van een custom bootloader en het slipstreamen van VGA en SATA drivers op een Windows XP CD. Slipstreamen is niet een ongewone procedure, aangezien het door Microsoft zelf o.a. in KB 828930 wordt beschreven. Hoe mensen aan de XP CD zijn gekomen is een ander verhaal en niet relevant voor de discussie.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Zo, da's wel gaaf om te lezen dat het nu werkt. Als ik ooit weer opnieuw een Mac overweeg, hoef ik niet te twijfelen voor de games.

Al is zo'n XP licentie wel een heleboel geld, en ik eigenlijk uit princiepe alles legaal. Misschien gewoon lekker Windowswloos blijven anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Uit principe illegaal :?

Anyway. Voor het gamen hoef je het (nog) niet te doen. De windows drivers van ATI worden nog niet blij van de X1600 die in de Macs zit, deze heeft een aangepaste (Mac) firmware. Je zult het dus voorlopig zonder hardwareacceleratie moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 15:07

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Okay, is er al een tweaker die het geprobeerd heeft? Ik ben ook erg benieuwd in hoe verre dit te zien is in de verkoopcijfers van macbooks en imac's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Zie hier voor meer info:
http://wiki.onmac.net/index.php/Main_Page

Alles lijkt te werken behalve hardware acceleratie voor je videokaart, bluetooth, iSight en de remote controller poort.

Waarschijnlijk doet dit allemaal erg weinig met de verkoopcijfers. 90% van de mensen die een Mac kopen weet niet eens dat dit kan, 8% heeft niet de behoefte of de kennis om dit uit te voeren en de 2% die over blijft maakt nogal weinig verschil in de verkoopcijfers :)

[ Voor 42% gewijzigd door bartvb op 17-03-2006 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HaseMike schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 09:04:
Mocht je perse osx willen draaien dan stel je je "niet apple" pc zo samen dat hij 100% gelijk is en draai je de osx release met de pc hack.

Het zal mij verbazen als er straks nog afnemers zijn voor een pc doos met apple logo die dik 1000 euro duurder is dan de 100% gelijke zelfbouw of dell/fujitsi/vul maar in.
OSX 10.4.3 heb ik hier draaien op een P4, maar OSX 10.4.5 weigert. Installeren wil nog wel lukken, maar usb, netwerkkaart,onboard-geluid en pci-kaarten draaien niet onder 10.4.5. Blijkbaar is OSX 10.4.5 beter beveiligd dan 10.4.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ben nu bezig met de instalatie vam WinXP :) Ik laat het wel weten hoe alles gaat :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:09

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 12:27:
[...]

OSX 10.4.3 heb ik hier draaien op een P4, maar OSX 10.4.5 weigert. Installeren wil nog wel lukken, maar usb, netwerkkaart,onboard-geluid en pci-kaarten draaien niet onder 10.4.5. Blijkbaar is OSX 10.4.5 beter beveiligd dan 10.4.3.
Het wordt gewoon minder goed ondersteunt.

Maar nu weer even on topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het werkt perfect, alleen de hardware acc. van de videokaart niet. Dat stoort wel een beetje, maar het zal wel niet al te lang duren voordat daar ook drivers voor zijn.

Voor mij is mijn IMac nu direct helemaal compleet. Voor mijn dagelijkse rompslomp ben ik redelijk verzot geraakt op Mac OS in de afgelopen weken, maar zo nu en dan moet ik nog Visual Studio.Net inkruipen en moest daarvoor verhuizen naar mijn WinTel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Werkt idd erg goed. Alleen de videodrivers nog en ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24
Is het nu logisch om aan te nemen dat benchmarks op een MacTel doos ongeveer evengoed zijn als op een vergelijkbaar Intel systeem? Dat is natuurlijk de sleutelvraag voor gamers.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Afhankelijk van de videokaart drivers wel. Er zitten redelijk standaard PC onderdelen in dus hij zou ongeveer even snel moeten zijn als een andere laptop met ongeveer dezelfde componenten. De videokaart is echter nog een flink probleem op het moment, dat ding werkt anders dan standaard PC kaarten (UGA ipv VGA). Het is me niet helemaal duidelijk wat er nou moet gebeuren om die fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Schijnbaar heeft Blanka een framebuffer driver geschreven om beeld te krijgen op dat ding, hij wordt iig anders aangestuurd dan een normale PC kaart. Tot nu toe wat dingen gelezen dat er een driver moet komen die tussen de ATI driver en de kaart inzit en alles gaat zitten vertalen. Maar het is me niet helemaal duidelijk geworden wat dat UGA nou is :)

Ah:

Een patent dat een flink deel uitlegt:
http://swpat.ffii.org/pikta/txt/ep/1320/067/

Een topic met veel interessante info:
http://forum.osx86project...hp?showtopic=7168&st=120#

het lijkt er op dat de videokaart in de mactels geen VGA BIOS hebben waardoor windows er maar weinig van snapt. Dat UGA is een hardware onafhankelijk protocol om met de videokaart te communiceren maar XP doet daar schijnbaar nog niet aan. Het lijkt er dus op dat iemand of een 'VGA Option ROM' in de mactels moet proppen of iets moet schrijven dat een VGA BIOS emuleert en omzet naar UGA of rechtstreeks doorzet richting videokaart (geen idee of dat laatste waarschijnlijk is). Wordt iig nog flink wat werk, zeker omdat er op het moment helemaal geen wintel hardware lijkt te zijn die geen VGA ondersteund. Er zijn dus ook (nog) geen drivers voor. Vista gaat het schijnbaar wel ondersteunen. Dacht ik :)

[ Voor 38% gewijzigd door bartvb op 17-03-2006 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lost meteen mijn photoshop probleem op. Ik twijfelde hard om een MacBook pro aan te schaffen omdat Photoshop er nog tot de volgende versie niet deftig op zal draaien. Nu kan ik gewoon photoshop in Windows draaien en hopelijk binnekort ook games spelen in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24
bartvb schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 17:45:
Afhankelijk van de videokaart drivers wel. Er zitten redelijk standaard PC onderdelen in dus hij zou ongeveer even snel moeten zijn als een andere laptop met ongeveer dezelfde componenten. De videokaart is echter nog een flink probleem op het moment, dat ding werkt anders dan standaard PC kaarten (UGA ipv VGA). Het is me niet helemaal duidelijk wat er nou moet gebeuren om die fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Schijnbaar heeft Blanka een framebuffer driver geschreven om beeld te krijgen op dat ding, hij wordt iig anders aangestuurd dan een normale PC kaart. Tot nu toe wat dingen gelezen dat er een driver moet komen die tussen de ATI driver en de kaart inzit en alles gaat zitten vertalen. Maar het is me niet helemaal duidelijk geworden wat dat UGA nou is :)

Ah:

Een patent dat een flink deel uitlegt:
http://swpat.ffii.org/pikta/txt/ep/1320/067/

Een topic met veel interessante info:
http://forum.osx86project...hp?showtopic=7168&st=120#

het lijkt er op dat de videokaart in de mactels geen VGA BIOS hebben waardoor windows er maar weinig van snapt. Dat UGA is een hardware onafhankelijk protocol om met de videokaart te communiceren maar XP doet daar schijnbaar nog niet aan. Het lijkt er dus op dat iemand of een 'VGA Option ROM' in de mactels moet proppen of iets moet schrijven dat een VGA BIOS emuleert en omzet naar UGA of rechtstreeks doorzet richting videokaart (geen idee of dat laatste waarschijnlijk is). Wordt iig nog flink wat werk, zeker omdat er op het moment helemaal geen wintel hardware lijkt te zijn die geen VGA ondersteund. Er zijn dus ook (nog) geen drivers voor. Vista gaat het schijnbaar wel ondersteunen. Dacht ik :)
Klinkt alsof er heel wat overhead aan te pas gaat komen waardoor de prestaties nog steeds zullen tegenvallen... nou ja, we zien wel.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvraag:

Als je Windows XP op je Mac zet, en er komt een virus binnen via Windows. Dan gaat het virus dus waarschijnlijk ook op OSX zitten, lijkt mij. Of spyware, of andere rotzooi.

Lijkt me dus niet de ideale oplossing. Het lijkt me zowieso niet ideaal, ik laat denk ik gewoon OSX alleen erop staan. Veel teveel zooi op mijn Mac.

En ja ik weet dat je dat kan verhelpen met een goede virusscanner enzo. Maar stél.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2006 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zooi op je Mac? Spyware? Het is een losse partitie, je zult er op OSX 0,0 ofwel helemaal niks van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Da's idd bullshit. Virussen e.d. in je windows install kunnen niets met OS X, ze zien die partitie waarschijnlijk niet eens. Het enige dat zou kunnen gebeuren is dat een virus heel je harddisk wist ofzo waardoor ook je OS X install om zeep wordt gebracht. Maar een virus kan niet 'overspringen' ofzo. Of ja, in theorie kan alles maar die kans is ongeveer 0.

Overigens zou het me niet verbazen als het met het BAMBIOS verhaal wel lukt om hardware acceleratie aan de praat te krijgen. Verder praat de Windows driver voor het echte werk rechtstreeks via PCIe met de grafische kaart, dat gaat niet via de (VGA) bios ofzo. Alleen is dat deel wel nodig voor de initialisatie e.d. Schijnbaar :)

We wachten het rustig af allemaal... Ik ga iig maar eens kijken hoe lang het duurt voor osxbook.com een werkende oplossing heeft, staat me meer aan dat de (nogal geknutselde) oplossing die er nu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
het staat nu ook op nu.nl. Dus het is officeel http://www.nu.nl/news/695...n_XP_op_iMac_draaien.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sinds wanneer maakt nu.nl iets officieel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 18:59:
Klinkt alsof er heel wat overhead aan te pas gaat komen waardoor de prestaties nog steeds zullen tegenvallen... nou ja, we zien wel.
Dat is absoluut niet aannemelijk. In het DOS tijdperk was het uitvoeren van BIOS routines al traag als dikke stront vergeleken met direct geimplementeerde functionaliteit. Bijv pixels tekenen via de BIOS versus direct in videogeheugen schrijven.

De BIOS wordt typisch gebruikt om initialisaties en sturingen uit te voeren. Verder wordt alles in drivers gewoon via geheugen en port communicatie gedaan, dus de invloed van een BIOS emulatie is geen issue.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Inmiddels WinXP media center erop gezet. Video drivers (hardware acc.) werkt goed. BT muis en toetsenbord van Apple werkt en ook Airport. Wat ik nu nog moet checken is het geluid. Dan heb ik alles compleet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

ken schreef op zondag 19 maart 2006 @ 03:20:
Inmiddels WinXP media center erop gezet. Video drivers (hardware acc.) werkt goed. BT muis en toetsenbord van Apple werkt en ook Airport. Wat ik nu nog moet checken is het geluid. Dan heb ik alles compleet :)
Huhk, graka hardware acc en airport ook al, wat heb ik gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
In de Mac Mini zit een onboard Intel grafische controller en dat werkt wel (itt de x1600 in de andere systemen). Of de drivers voor die onboard dingen snappen UGA of het onboard ding heeft nog wel legacy VGA ondersteuning. Airport werkte al lang dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ken schreef op zondag 19 maart 2006 @ 03:20:
Dat is mooi! Ben je ook van plan 3D-Mark te gaan draaien? Ik ben wel benieuwd hoe ziek veel punten jouw Mac Mini geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 09:23:
[...]

Dat is mooi! Ben je ook van plan 3D-Mark te gaan draaien? Ik ben wel benieuwd hoe ziek veel punten jouw Mac Mini geeft :)
Ziek veel punten ? Tis een onBoard intel kaartje man... :?

offtopic:
of maakte je een grapje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een 1.66ghz Core Duo met 2gig, dat trekt echt wel veel punten hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
http://www.digg.com/apple/Half_Life_2_on_MacBook_Pro_2

Video van HL2 op een MacBook. Zou me niets verbazen als het fake is anders hebben ze een heel erg flinke prestatie geleverd lijkt het :)

Overigens:
http://www.digg.com/apple/Half_Life_2_on_MacBook_Pro

1 na laatste comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 12:58:
Het is een 1.66ghz Core Duo met 2gig, dat trekt echt wel veel punten hoor...
heheh. Niet veel punten hoor. De grafische kaart is niet echt geschikt voor games :)

15XX punten met 3dmark 03 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

bartvb schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:07:
http://www.digg.com/apple/Half_Life_2_on_MacBook_Pro_2

Video van HL2 op een MacBook. Zou me niets verbazen als het fake is anders hebben ze een heel erg flinke prestatie geleverd lijkt het :)

Overigens:
http://www.digg.com/apple/Half_Life_2_on_MacBook_Pro

1 na laatste comment.
Owke hij raakt het keyboard niet aan, maar dat kan natuurlijk een extern zijn aangezien je nog dat Crtl + Alt + Del probleem hebt en hij misschien geen zin had om die remap.exe te doen. Verder vindt ik het filmpje best wel ergens op lijken. Valt me wel op dat het spel niet al te goed loopt (als hij draait dan krijgt tie een framedrop).

En dan nog, als het fake zou zijn, laat mij dan eens zien waar hij mediaplayer op start en een filmpje fullscreen start van een "echte" windows pc met Halflife? Of het fullscreen filmpje start al vanaf de seconde dat de camera draait, maar dan nog, wie gaat ZOVEEL moeite doen vraag ik me dan af.... (staat toch niks tegenover)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Zoveel moeite is dat niet. Gewoon zorgen dat VLC fullscreen start als je op halflife klikt in dat steam venster. Dat is niet echt rocketscience ofzo. Maar ik hoop met je mee dat het geen fake is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was ik eerder louter positief over Windows op mijn Mac, ik heb nu zonder aanwijsbare reden (althans voor mij) een probleem.

Alles deed 't gewoon netjes, ik had reeds meerdere malen XP opgestart en was aan 't installeren van mijn programma's geslagen. Bij Visual Studio reboot die een aantal malen tijdens het installeren zo ook nu.

Alleen tijdens een van die reboots ontstond er een probleem. Als ik nu bij het booten voor het XP-logo kies en op enter druk dan lijkt die gewoon normaal op te starten. Maar dan vervolgens verschijnt hetzelfde scherm als je ziet bij het installeren (met MbrUpdate e.d.) en daarin verschijnt ineens een prompt. Ik kan hier van alles intikken, maar niks geen reactie. Het lijkt wel of die z'n boot kwijt is.

IEmand een suggestie wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:33:
Was ik eerder louter positief over Windows op mijn Mac, ik heb nu zonder aanwijsbare reden (althans voor mij) een probleem.

Alles deed 't gewoon netjes, ik had reeds meerdere malen XP opgestart en was aan 't installeren van mijn programma's geslagen. Bij Visual Studio reboot die een aantal malen tijdens het installeren zo ook nu.

Alleen tijdens een van die reboots ontstond er een probleem. Als ik nu bij het booten voor het XP-logo kies en op enter druk dan lijkt die gewoon normaal op te starten. Maar dan vervolgens verschijnt hetzelfde scherm als je ziet bij het installeren (met MbrUpdate e.d.) en daarin verschijnt ineens een prompt. Ik kan hier van alles intikken, maar niks geen reactie. Het lijkt wel of die z'n boot kwijt is.

IEmand een suggestie wat ik kan doen?
Probeer eens g enter g enter in te toesten (2x g enter)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt!

Dat was het inderdaad.

Heb je ook een idee hoe dit komt? En weet je wellicht ook een manier hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 15:00:
Bedankt!

Dat was het inderdaad.

Heb je ook een idee hoe dit komt? En weet je wellicht ook een manier hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen?
Zou het niet weten :) Heb het ook maar ergens gelezen. Zelf nog niet gehad ;)
Gelukkig doet ie het nu weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dat hele XOM verhaal werkt doordat het een (gedeeltelijk functionerend) BIOS emuleert, het doet alleen het hoogst noodzakelijke om door de installatie van Windows XP SP2 heen te komen, als er b.v. andere interrupts aangeroepen worden dan XOM ondersteunt valt XOM terug op een ingebouwde debugger, dat is waarschijnlijk waar je (om de een of andere vage reden) terecht komt tijdens die reboots. Met die 2x g kom je weer uit de debugger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 15:46
Ik ga morgen eens knoeien met mijn Mac Mini DC + 2GB :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu blijkt dat Windows XP betere prestaties aflevert op een MacBook Pro dan op laptops met core duo die ontworpen zijn voor Windows 8)7

http://gearlog.com/blogs/...hive/2006/03/21/8212.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat natuurlijk onzin is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok toon me de benchmarks die het tegenspreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst zijn er uberhaupt geen laptops die speciaal voor Windows zijn ontworpen, en ten tweede wil ik de Macbook Pro het wel eens af zien leggen naast dit deze jongens:
nieuws: Eurocom komt met dual-gpu 19"-notebook
nieuws: SLI voor laptops maakt officieel debuut
nieuws: Rock Xtreme SLI-laptop zet indrukwekkende prestaties neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
:) Zie jij daar een Core Duo in zitten?

Anyway, dit is allemaal nogal zinloos. De MBP doet het zeker niet slecht in vergelijking met de competitie maar wordt volgens die gearlog.com benchmark verslagen op de Media Encode benchmark. En natuurlijk zijn er altijd laptops (van 8 kilo met een 200W voeding) die sneller zijn dan deze portable laptops. Niets mis mee, ieder zijn specialiteit.

Het lijkt er overigens op dat er een nieuwe contest comt maar dan voor de videodrivers ;( Ik had liever gezien dat ze die contest achterwege hadden gelaten. Met een contest gaat iedereen in z'n uppie proberen dit op te lossen terwijl het een heel stuk sneller zou gaan als iedereen samen zou werken. Helaas dus. Positieve is wel dat de contest waarschijnlijk eind april eindigd. Zoals het er nu uit ziet moet ik toch een maand wachten op mijn MBP :) Standaard configs worden in een weekje geleverd zodra dat een CTO wordt gaat dat naar 3 tot 4 weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 20:51:
Allereerst zijn er uberhaupt geen laptops die speciaal voor Windows zijn ontworpen, en ten tweede wil ik de Macbook Pro het wel eens af zien leggen naast dit deze jongens:
nieuws: Eurocom komt met dual-gpu 19"-notebook
nieuws: SLI voor laptops maakt officieel debuut
nieuws: Rock Xtreme SLI-laptop zet indrukwekkende prestaties neer
Beetje rare vergelijking. Macbook heeft geen SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik duid puur op het feit dat ik het een beetje enorm fanboy achtig vind om gelijk te roepen dat de Macbook Pro de snelste windows laptop ooit is.

Het is dan misschien wel de snelste Core Duo laptop, maar zo ken ik er nog wel eentje: Ik ben momenteel in het bezit van de snelte Windows laptop met een roze WLAN ledje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 21:03:
Ik ben momenteel in het bezit van de snelte Windows laptop met een roze WLAN ledje :)
That's frikkin' gay duuuuuuude :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
offtopic:
Tering wat een offtopic geleuter... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 20:51:
Allereerst zijn er uberhaupt geen laptops die speciaal voor Windows zijn ontworpen,
Nou de sticker op die laptops beweert in de meeste gevallen toch iets anders

Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:AXaZYFKkmx5SrM:consumer.usa.canon.com/app/images/dv/xp_logo.gif
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 21:03:
Ik duid puur op het feit dat ik het een beetje enorm fanboy achtig vind om gelijk te roepen dat de Macbook Pro de snelste windows laptop ooit is.

Het is dan misschien wel de snelste Core Duo laptop, maar zo ken ik er nog wel eentje: Ik ben momenteel in het bezit van de snelte Windows laptop met een roze WLAN ledje :)
Het is echt wel heel windowsfanboy om te gaan roepen dat men spreekt over de snelste laptop ooit. De MacBook pro blijkt gewoon beter te presteren met Windows XP dan zijn collega's met Core Duo.

Ok ik geef toe dat als je de MacBook pro daarna reboot en OSX laat draaien dat je dan idd over de snelste laptop ooit spreekt maar we hebben het nu over windows ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het prestatieverschil: door wat zou het komen?? Hardwarematig zijn die laptops identiek (op EFI na; maar ik zie geen verklaring hoe dit de reden zou kunnen zijn voor het prestatieverschil) qua chipset, cpu, geheugen,... De MacBook Pro is toch een gewone laptop met een extraatje om OSX op te draaien? (we praten niet over het design, kwaliteit waar sommigen een onderscheid in zien )

Ik zou graag meer sites zien die dit benchmarken. Want ik geloof dit niet.
Wat ik wél zou geloven: dat bv. iTunes onder OSX sneller zou zijn dan XP op de MacBook dankzij OSX. En nog meer van zo'n conclusies.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Identiek zullen ze wel niet zijn. Op de chipset en de CPU na zal Apple wel andere leveranciers hebben dan bijvoorbeeld Dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste echte "testjes" tonen het tegendeel aan:
in OpenGL:
Another interesting result is the comparison to the OS X machines on the same platform. The X60, T43p, and Macbook Pro are all roughly evenly matched on the single CPU tests, but on OpenGL tests the OS X products fall behind. This leads me to suspect that OS X is not as optimized for OpenGL as it should be. (Caveat: The T43p and other ‘p' Thinkpads are optimized for OpenGL workstation rendering)
Quicktime:
ncoding is 15 seconds faster on the X60 vs. the MacBook Pro on the same processor. This may point at a lack of optimization in the OS X machines for x86 instructions. But there's no way to be certain without more cross-platform benchmarks as there are quite a few variables from hard drive speed to specific platform differences.
http://arstechnica.com/reviews/hardware/x60.ars/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Oei! 10 uur max op de accu van die X60, heeft iemand kunnen vinden wat de capaciteit is van die accu? Ik kan alleen vinden dat het een 14.4V 8 cell Li-Ion ding is. Geen idee hoeveel watt-uur dat dan is?

Overigens wordt als het goed is dit weekend de source openbaar gemaakt van het 'XP on Mac' verhaal. Ook heeft een of andere 'effects' gast het voor elkaar gekregen (zegt ie) om de ATI drivers aan de praat te krijgen alleen heeft hij nog geen details vrijgegeven, hij is de afgelopen dagen ziek geweest en hij wil eerst alles goed testen voor hij het openbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:39:
De eerste echte "testjes" tonen het tegendeel aan:
in OpenGL:

[...]

Quicktime:

[...]

http://arstechnica.com/reviews/hardware/x60.ars/4
Al gemerkt dat ze OSX met Windows aan het benchmarken zijn? Het gaat hier over windows tegenover windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:58:
[...]

Al gemerkt dat ze OSX met Windows aan het benchmarken zijn? Het gaat hier over windows tegenover windows
Al gemerkt dat ik het over mijn eigen bewering had: namenlijk dat apps, op gelijke hardware, sneller zouden zijn onder OSX dan Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn nu al weer een tijdje verder, en dan heb ik toch echt nog de volgende vraag: Hoe "fijn" werkt Windows op Apple hardware in vergelijking met een normale x68 laptop? Naar mijn weten werkt het 100% native, maar zijn er nog struikelpunten die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Driver support voornamenlijk. Indien alle drivers beschikbaar zijn voor de Mactel hardware; dan heb je een perfecte XP machine met alle mogelijkheden gelijk een gewone PC.
Geef het nog een paar maanden en alle aanpassingen aan de drivers zullen beschikbaar zijn.

Waarom dat geen enkele Mac liefhebber over de benchmarks van de Merom cpu op de mac mini praat. Dit zijn prachtige prestaties voor de toekomstige mac laptops!!
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=91758 De 2Ghz Merom presteert formidabel goed.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2006 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is erg mooi, aangezien ik Windows toch echt nodig heb ivm. school en studio (SQL Server 2005 / Visual Studio 2005).

Drivers waren voor de Mac Mini (en de mogelijk intel iBook met intel intergrated graphics) toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 22:26:
Dat is erg mooi, aangezien ik Windows toch echt nodig heb ivm. school en studio (SQL Server 2005 / Visual Studio 2005).

Drivers waren voor de Mac Mini (en de mogelijk intel iBook met intel intergrated graphics) toch geen probleem?
Inderdaad, omdat het hier een volledig 'in-house' platfom van intel betreft. (moederbord chipset+ integrated graphics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Ik heb nu BootCamp perfect draaien op mijn iMac, maar ik zou graag willen dat een een of andere "emulatie" programma deze HDD kan booten vanuit OSX. Is dit mogelijk of zal ik een 2e versie van Windows XP moeten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:22

The_DoubleU

Tweaker in München

@madmark
Er is een beta van Parallels. Probeer dat eens.
http://www.parallels.com/en/products/workstation/mac

Geen idee of je dan de windows hd kan kiezen of opnieuw moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LoeiOrdinair schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:32:
Ik heb nu BootCamp perfect draaien op mijn iMac, maar ik zou graag willen dat een een of andere "emulatie" programma deze HDD kan booten vanuit OSX. Is dit mogelijk of zal ik een 2e versie van Windows XP moeten installeren?
Parallels als geprobeerd?

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 13:48

hlz

The_DoubleU schreef op donderdag 13 april 2006 @ 15:54:
@madmark
Er is een beta van Parallels. Probeer dat eens.
http://www.parallels.com/en/products/workstation/mac

Geen idee of je dan de windows hd kan kiezen of opnieuw moet installeren.
Je moet opnieuw installeren...

Vind het trouwens vreemd dat iedereen Bootcamp zo geweldig vind... dat is het ook wel, maar mijn inziens is Parallels veel geweldiger. Windows op volle snelheid in een windowtje... heerlijk!

(Games... ok ok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Ben nu met Parallels bezig, alleen nog steeds geen mail ontvangen met mijn registratie code. Maar hiermee kan ik alleen een nieuwe installatie aanmaken. Dus niet mijn huidige Windows HD booten.

Dit zou ik wel graag willen aangezien ik af en toe een spelletje wil spelen en ik gebruik wat andere programma's die alleen op Windows draaien. Die programma's moeten wel goed werken via een emulatie tool, maar HL2 bijvoorbeeld niet.

Vandaar dat ik het eigenlijk in een wil. Het zou wel super praktisch zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
LoeiOrdinair schreef op donderdag 13 april 2006 @ 16:49:
Ben nu met Parallels bezig, alleen nog steeds geen mail ontvangen met mijn registratie code. Maar hiermee kan ik alleen een nieuwe installatie aanmaken. Dus niet mijn huidige Windows HD booten.

Dit zou ik wel graag willen aangezien ik af en toe een spelletje wil spelen en ik gebruik wat andere programma's die alleen op Windows draaien. Die programma's moeten wel goed werken via een emulatie tool, maar HL2 bijvoorbeeld niet.

Vandaar dat ik het eigenlijk in een wil. Het zou wel super praktisch zijn :)
Zal waarschijnlijk wel geen oplossing voor komen.. Je kan natuurlijk altijd gewoon een partitie van 10GB maken voor je gamewindows en dan voor de rest via Parallels werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Ik heb trouwens nog een vaag probleem. Soms zijn opeens al mijn font's weg in Windows. Heb geen gekke dingen gedaan en er staan al helemaal geen vreemde dingen op. Doe nu nog niks anders dan gamen op Windows. Zijn er meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik zou graag te weten komen hoe ik zonder speciale tekens te gebruiken een @ kan typen op mijn MBP onder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Toetsenbord instellingen goed zetten? Waar staat dat nu op en wat gebeurt er als je nu een @ probeert te typen?

Is er eigenlijk al een manier om Parallels en Bootcamp gebruik te laten maken van de zelfde install? Beetje zonde om Windows 2x te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

ALT+064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47
Whiskey Tango Foxtrot?

< shift >< 2 >

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou gisteren ook Windows installeren via bootcamp op m'n Mac mini (intel).
Alles ging goed totdat hij vroeg om de windows xp sp2 in de mini te stoppen.
Toen moest ik rebooten, en ik kreeg het bekende geluidje, een wit scherm, en toen sprong mijn tft scherm uit.

Verschillende keren geprobeerd, maar geen effect.
Toen maar weer met alt opgestart en voor macos gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Wat je kan doen is tijdens het booten de alt toets ingedrukt houden. Zodra je het schermpje ziet waar je tussen de verschillende bestuuringssytemen kan kiezen stop je je Windows XP SP2 cd erin. Dan kies je voor Windows en er wordt van je Windows installatie cd geboot.
Nu kan je gewoon op de gebruikelijke manier Windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:27
je hebt waarschijnlijk een xp versie met sp1 willen installeren, maar dit is alleen mogelijk als de xp versie sp2 er al in heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@madmark, thx ik zal het eens proberen vanavond.

@hellboy123, Zoals je al kon lezen in m'n post heb ik een windows xp2 cdrom gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: waarom loopt de klok in windows steeds 2u achter als ik windows boot op mijn MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Doordat OS X de hardware klok bewaard als UTC terwijl windows de lokale tijd in de hardware klok zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Boot Camp er weer af gegooid. M'n fans maakte onwijs veel toeren. Heel veel herrie wat niet over ging na een paar keer rebooten.
Probeerde daarna de Windows hd te booten. Maar het geluid ging niet weg en Windows starte niet op.

Boot Camp samen met Windows van de hd geflikkerd en probleem opgelost. Ga er wel weer mee aan de slag als Leopard uit is en Boot Camp de beta status heeft verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n vermoeden dat de opvolger van de Powermac in juni al er aan zou komen. Nu de Woodcrest al in juni er al aankomt, zou dit een geschikte kandidaat zijn om in een Apple workstation terecht te komen (ipv de Conroe). Waarom Apple gelijktijdig met de Intel lancering hun powermac opwaardeert? Deden ze toch ook met de Yonah en mac mini/imac ? (als ik me goed herinner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:36:
Ik heb zo'n vermoeden dat de opvolger van de Powermac in juni al er aan zou komen.
Ik hoop met je mee ;) Zodra ie te koop is bestel ik 'm blind. Ik wacht er al maanden op als vervanging voor m'n PC en aanvulling op Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:36:
Ik heb zo'n vermoeden dat de opvolger van de Powermac in juni al er aan zou komen. Nu de Woodcrest al in juni er al aankomt, zou dit een geschikte kandidaat zijn om in een Apple workstation terecht te komen (ipv de Conroe). Waarom Apple gelijktijdig met de Intel lancering hun powermac opwaardeert? Deden ze toch ook met de Yonah en mac mini/imac ? (als ik me goed herinner)
Ik geloof het niet zo aangezien Woodcrest een Xeon is en dus in een dual-CPU bak thuishoort. Ik verwacht eerlijk gezegd dat Apple niet verder gaat met dual-CPU machines maar dat ze verder gaan met de (veel goedkopere) dual-core processoren. Ofwel Conroe. En die verschijnt pas in augustus.

De dual-G5's waren voor Apple een manier om het Intel platform qua performance bij te kunnen benen. Met één CPU lukte dat niet dus gebruikten ze er twee. Nu ze zelf ook overgestapt zijn op Intel processoren speelt dat niet meer en ligt het gebruik van "gewone" dual-core CPU's veel meer voor de hand. Dual Xeons is meer iets voor de workstation en servermarkten waar Apple geen rol van betekenis speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En Quad-core dan? Dus Dual Core-Duo CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 22:11:
En Quad-core dan? Dus Dual Core-Duo CPU?
Dual Core-Duo zal niet lukken. Alleen Xeons kunnen met z'n tweetjes op een dualbord gebruikt worden. En aan een Dual Dual-Core Xeon bak zal een (veel te) stevig prijskaartje hangen voor de doelgroep van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De huidige Quad G5 Powermac kost €3379,01. Voor die prijs kun je er echt wel twee van deze jongens in kwijt:
* Xeon DP 5110: 1.60 GHz, FSB1066, 4 MB L2 cache, $209 at launch
* Xeon DP 5120: 1.86 GHz, FSB1066, 4 MB L2 cache, $256 at launch
* Xeon DP 5130: 2.00 GHz, FSB1333, 4 MB L2 cache, $316 at launch
* Xeon DP 5140: 2.33 GHz, FSB1333, 4 MB L2 cache, $455 at launch
* Xeon DP 5150: 2.66 GHz, FSB1333, 4 MB L2 cache, $690 at launch
* Xeon DP 5160: 3.00 GHz, FSB1333, 4 MB L2 cache, $851 at launch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
hmm doe mij maar een conroe dan... als ik die becnhes op internet allemaal zie. Bovendien kan dat ding redelijk eenvoudig passief gekoeld worden dat zie ik niet zo snel gebeuren bij een xeon dp.

maar genoeg offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met de 64bits versie van Windows XP? Is deze ook goed te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:43:
Hoe zit het eigenlijk met de 64bits versie van Windows XP? Is deze ook goed te draaien?
Nee, want er zitten nog geen x64 CPU's in de IntelMacs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: 64bits-opvolger Intel Core Duo verwacht in september

Misschien handig om te lezen, questie van wachten dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik dan niet snap is dat tiger een 64bits OS is, zal deze dan niet native draaien?
http://www.apple.com/nl/macosx/features/64bit/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:57:
wat ik dan niet snap is dat tiger een 64bits OS is, zal deze dan niet native draaien?
Dat is voor de PPC x64 Mac's. Dus niet voor de Intel bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 11:57:
OSX is Bi, wat inhoudt dat de installatie CD installatiebestanden voor de G4 (32bits) en de G5 (64bits) bevat ;) De x86 versie van OSX zal ook wel rekening houden met 64 bits, aangezien de Yonah vervangen gaat worden door de 64bits singlecore Merom.

Bron

offtopic:
Wat je allemaal niet leert van die frontpage :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Overigens is de 64 bit ondersteuning van OS X erg beperkt. In de praktijk is het alleen handig voor number crunching in b.v. wetenschappelijke applicaties. Het hele grafische gebeuren is nog gewoon 32 bit, als je 64 bit wilt dan kan je een console applicatie draaien (die dan weer communiceert met een 32-bit grafische frontend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
bartvb schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:50:
Overigens is de 64 bit ondersteuning van OS X erg beperkt. In de praktijk is het alleen handig voor number crunching in b.v. wetenschappelijke applicaties. Het hele grafische gebeuren is nog gewoon 32 bit, als je 64 bit wilt dan kan je een console applicatie draaien (die dan weer communiceert met een 32-bit grafische frontend).
Jup, zie voor wat meer info hierover deze pagina uit de Tiger review van ArtsTechnica:

klik
Beetje naar onderen, kopje '64 bit support'
Pagina: 1 2 Laatste