Microsoft Windows op Mactel hardware

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na overal losse en vaste opmerkingen tegen te zijn gekomen of Windows nu wel of niet draait op de nieuwe Intel Macs. Er is zelfs een topic over op tweakers.net waar wordt gesuggeerd dat het niet zou werken. Komt vandaag het nieuws dat het hoogst waarschijnlijk wel draait. Ik vind dat dit inmiddels een speciaal topic waard is.

Hieronder een stuk gepaste van engadget.com en links naar diverse artikelen waaruit blijft dat mocht Apple niks vreemd hebben gedaan het gewoon mogelijk moet zijn windows xp te draaien op Mactel hardware.
The mystery deepens. Despite protestations on Apple's part that the company's new Intel-based iMac and MacBookPro wouldn't be able to boot Windows XP, reports are starting to trickle in that the Extensible Firmware Interface (EFI) boot manager can launch XP after all. No less an authority on EFI than Intel has commented (through its Australian office) that motherboards using the Intel 945 chipset (which is assumed -- though not confirmed -- to be the set used in the new Macs) support EFI and can boot XP. Intel's EFI documentation also says that a "Compatibility Support Module" will allow EFI to boot OSes that aren't directly supported by the boot manager. Given that Apple has said it won't directly stop Windows from running on Intel Macs, it seems at least feasible that a Compatibility Support Module is available. Of course, all this rampant speculation can be solved pretty quickly soon enough once the Intel Macs start shipping and users simply stick their XP install discs into the CD slot. That's when the real fun begins.

bron: http://www.engadget.com/2...-macs-after-all/#comments
link naar de uiteindelijke source:
http://www.apcmag.com/apc...53646669ECA2570F50012430B

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Aangezien nog niemand een intel bak heeft staan lijkt me dit tot die tijd een redelijk nutteloos topic. Nadat de eerste intel hardware wordt uitgeleverd aan websites als anandtech en engadget weten we automatisch of het wel of niet mogelijk is. :Y)

Overgens is het al redelijk duidelijk wat er wel en niet KAN draaien op de intel macs. Aangezien ze gebruik maken van EFI is XP uitgesloten, maar server editions die EFI ondersteunen en huidige Vista builds zouden dus wel moeten werken.

[ Voor 33% gewijzigd door Matias op 13-01-2006 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu nog counteren met een OSX op gewone PC's thread :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:05
Overgens is het al redelijk duidelijk wat er wel en niet KAN draaien op de intel macs. Aangezien ze gebruik maken van EFI is XP uitgesloten, maar server editions die EFI ondersteunen en huidige Vista builds zouden dus wel moeten werken.
De vraag is dus of je XP wel helemaal moet uitsluiten. Als je de artikelen uit lopz7's bericht bekijkt, dan kun je lezen dat het misschien wel mogelijk is door een backwards compatibilty module of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR ziet geen enkele reden voor Apple om een 'Compatibility Support Module' toe te voegen aan de Intel Macs, gezien dat ze geen oude crap hebben om compatible mee te zijn. (Nou ja technisch wel, maar dat is ppc code :P).

Met andere woorden: ik acht de kans zeer klein.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessant om te lezen op winsitepro.com dat Paul Thurrott een intel 20' iMac besteld heeft en ermee aan de slag gaat om Windows erop aan de praat te krijgen, al z'n bevindingen zal hij de komende weken op zijn winsupersite zetten. Kijk daarom ben ik dit topic begonnen, er wordt vanalles beweerd maar uiteindelijk zal de praktijk moeten uitwijzen als het al dan niet mogelijk is. In dit topic kunnen dus info en links naar experimenten, etc. uitgewisseld worden.

Paul Thurrott's site: http://www.winsupersite.com/

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De kleine vraag extra van mijn kant: indien ik VirtualPC op de IntelMac zet, in hoeverre die emulatie gaat? Ik heb nu een Macmini en daarop gaat het zo traag dat ik niet eens met XP zou willen surfen. Echter, indien die emulatielaag lekker vlot gaat omdat de hardware goed aansluit (zeg, een goede windows-emulatie onder een WindowsXP) zodat alles werkt behalve DirectX vind ik het al behoorlijk acceptabel.

Het hoeft IMHO niet zozeer multiboot-windowsondersteuning te zijn. En momenteel loopt het toch louter vast op uitsluitend het BIOS ....(en na een hack is je licentie ook verdwenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het zal helemaal niet gaan :) Virtual PC kan niet draaien onder Rosetta.
Je zult moeten wachten tot er nieuwe programma's uitkomen. Als die gebruik maken van de virtualisatietechnieken in Yonah zal de processor zijn volle snelheid in het gast-OS kunnen gebruiken. Of je ook videoacceleratie e.d. kunt verwachten weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:11

franssie

Save the albatross

video acceleratie blijft een vraag> ' vroeger toen alles beter was' had Apple haar eigen drivers voor videokaarten, vraag is nu: blijft dat zo?
Dit topic is redelijk vroeg gestart maar met TS houdt de vraag mij ook bezig.
* franssie plaatst bookmark
edit: en ik wil eigenlijk helemaal geen XP booten maar het als een soort VNC windows op mijn macIntel draaien, dat zou te doen moeten zijn met een soort Virtual Machine onder OSX ... even wachten tot een darwin freak dat voor elkaar krijgt.

[ Voor 35% gewijzigd door franssie op 13-01-2006 22:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:48:
video acceleratie blijft een vraag> ' vroeger toen alles beter was' had Apple haar eigen drivers voor videokaarten, vraag is nu: blijft dat zo?
Natuurlijk. Waarom niet? 't is nog steeds gewoon MacOS X, op Macs, gemaakt door Apple, alleen met een andere architectuur processor. Dat betekent niet dat opeens alle vensters paars worden, de startup tune vervangen wordt door Darth Vader's tune, en alle drivers opeens door gorilla's ontwikkeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

omdat er nu wel een intel hardware platform onder het hele zooitje ligt ... maar Apple kennende zal het wel een verbeterde versie blijven (dat hoop ik) en dat hele directX of hoe het heet mogen ze op windows houden, spelen doe ik wel op mijn PS2.
Ik hoop echter wel zo nu en dan een windows applicatie realtime te kunnen draaien, kan mijn laatste windows compu naar het recycle centre:)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:56

Hertog

Aut bibat, aut abeat

matiasjansen schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:47:
Aangezien nog niemand een intel bak heeft staan lijkt me dit tot die tijd een redelijk nutteloos topic.
Natuurlijk niet, speculeren is altijd leuk :) Ik dacht trouwens dat de eerste IntelMacs deze week al geleverd zouden worden... Weet iemand wanneer de eerste nieuwe iMacs aankomen?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:37
franssie schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:14:
omdat er nu wel een intel hardware platform onder het hele zooitje ligt ... maar Apple kennende zal het wel een verbeterde versie blijven (dat hoop ik) en dat hele directX of hoe het heet mogen ze op windows houden, spelen doe ik wel op mijn PS2.
Ik hoop echter wel zo nu en dan een windows applicatie realtime te kunnen draaien, kan mijn laatste windows compu naar het recycle centre:)
Toen alles nog beter was zaten er ook gewoon ati videokaarten in macs..... ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt ;) De cpu bepaalt niet het os/drivers/app laag/etc

Gelukkig heb ik verder niet de drang om windows op mijn mac te draaien. Of nog erger macosx op een gore dell bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

niet de cpu inderdaad, ach ... als het maar werkt zoals ik wil ben ik blij
en ati heb ik hier inderdaad natuurlijk ook, maar wel met non windows drivers (logisch) en non-standaard flash/bios/weetikveelhoedatheet in elk geval werkt een W-OEM kaart niet in een mac Mac...
[/edit] Firmware, zo heet het!

[ Voor 63% gewijzigd door franssie op 14-01-2006 00:51 . Reden: hersentsunami ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:22

The_DoubleU

Tweaker in München

Er is natuurlijk een andere oplossing.
http://www.little-gamers.com/comics/00001264.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
:?

[ Voor 6% gewijzigd door Matias op 14-01-2006 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahahaha leuke kleine poppetjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dual boot zou mij niet zoveel kunnen schelen. Er zijn alleen een paar programma's die niet voor Mac beschikbaar zijn (Access, Visio), dus een snelle versie van Virtual PC zou wel welkom zijn :)

Vraag mij af of deze wel lekker snel zal draaien, aangezien de CPU niet meer geëmuleerd hoedft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
frim schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:11:
Je zult moeten wachten tot er nieuwe programma's uitkomen. Als die gebruik maken van de virtualisatietechnieken in Yonah zal de processor zijn volle snelheid in het gast-OS kunnen gebruiken.
Nee, zo werkt het niet.

Een user-mode app kan NIET gebruik maken van de virtualisatietechnieken in Yonah. Dat kan alleen een hypervisor doen, en die draait VOOR het Operating System, VOOR Mac OS X dus. Het hele idee van VanderPool (en de equivalenten in Power en komende AMDs) is om een mode beneden supervisor te defineren. In het geval van x86 was dat eigenlijk niet nodig, omdat deze al meerdere ringen heeft. Helaas is elk OS geschreven om in ring 0 te werken en alle user-mode applicaties in ring 3.

In plaats van het OS te moeten verhuizen, bieden de desktop CPUs tegenwoordig een mode aan die speciaal voor een hypervisor is bedoeld. In het geval van intel heeft dit root mode. Het OS draait in non-root mode, wat weer onderverdeeld kan worden in ring 0, 1, 2, en 3.

Ring 1 en 2 worden uit principe nooit gebruikt (alleen OS/2 deed dat). Zoals gezegd user-mode applcaties draaien in ring 3 en deze mogen nog niet eens bij ring 0, laat staan root mode dingen doen. Virtual PC is een user-mode applicatie (ring 3) en kan dus NIET profiteren van van VanderPool.

Software die dit wel kan is bijvoorbeeld Xen, of bepaalde versies van VMWare. Hierbij biedt Xen eigenlijk vooral de originele machine aan aan het non-root draaiend OS waarbij VMWare, ook in de hypervisor versie, iets meer aan machine emulatie doet.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Either way kun je met VirtualPC draaiend op een manier zoals VMWare dat nu doet een stuk sneller windows draaien in een virtual machine dan nu, omdat er geen emulatie meer tussen hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:12:
[...]

Either way kun je met VirtualPC draaiend op een manier zoals VMWare dat nu doet een stuk sneller windows draaien in een virtual machine dan nu, omdat er geen emulatie meer tussen hoeft.
Inderdaad. Nu Virtual PC 2004 zou onzin zijn (als dit al gaat lukken), je emuleert dan eerst een x86 die dan op een ge-emuleerde G3 draait die weer op een x86 draait.

Gelukkig heeft VPC wel support voor alleen de supervisor intructies te emuleren en de rest native te laten doen: VPC for Windows doet precies dat. Als de rest van de VPC code een beetje mooi modulair gehouden is, dan zou het appeltje-eitje moeten zijn om de Mac versie van VPC met dezelfde emulatie core als de Windows versie te laten werken.

Wat je zegt klopt overigens niet helemaal. Er moet altijd emulatie tussen. Je kunt geen 2 supervisor mode operating systems zonder een hypervisor naast elkaar draaien. De privilegded instructies moeten dus altijd WEL geemuleerd worden. Aangezien veel applicaties tot 90% van hun tijd in system libraries doorbrengen kan de overhead nog steeds significant zijn. (vandaar ook de populariteit van XEN oplossingen)

Een andere mogelijkheid is dat VMWare met een Mac versie gaat komen. Aangezien VMWare ook al multi-platform is (Windows en Linux) zal de code abstract genoeg zijn om zonder veel moeite ook een Mac versie te maken.

Wat iedereen zich wel moet bedenken is dat zowel VMWare als VPC erg dure pakketten zijn. In sommige gevallen is het zelfs goedkoper om een 2de hands PC'tje naast je Mac te zetten en die dan via remote desktop oid te bedienen.

[ Voor 15% gewijzigd door flowerp op 14-01-2006 18:12 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 18:09:
[...]

Wat je zegt klopt overigens niet helemaal. Er moet altijd emulatie tussen. Je kunt geen 2 supervisor mode operating systems zonder een hypervisor naast elkaar draaien. De privilegded instructies moeten dus altijd WEL geemuleerd worden. Aangezien veel applicaties tot 90% van hun tijd in system libraries doorbrengen kan de overhead nog steeds significant zijn. (vandaar ook de populariteit van XEN oplossingen)
Nja ok, wat ik bedoelde was dat je niet een complete x86 cpu hoeft te emuleren en dus letterlijk alle instructies moet vertalen naar iets anders. VPC/VMWare-achtige oplossingen emuleren over het algemeen wel nog andere hardware zoals video- en netwerkkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Windows MCE lijkt al 'iets' met EFI te doen: http://forums.macrumors.c...mentid=38736&d=1137212082

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
De vraag is natuurlijk of EFi het enigste verschil is tussen de traditionele PC en de nieuwe Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Vraag me af wat voor startup chime de nieuwe mactels hebben ik lach me dood als het de Intel chime is :D
Voor zo ver ik weet is het niemand ooit gelukt om de startup chime te vervangen. Heb er laatst eens naar gezocht voor mijn powerbook G4 en me desktop G4. Maar om even op het onderwerp terug te komen, de EFI van intel heeft inderdaad een compatibiliteits modes. EFI wordt nu al gebruikt op de nieuwere moederborden van intel en die starten gewoon windows xp. Er van uit gande dat de macs een zelfde EFI hebben gaat dit dus gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:57:
Nu nog counteren met een OSX op gewone PC's thread :)
de draad is er nog niet, maar het draait al prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tha_Lord schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:47:
Voor zo ver ik weet is het niemand ooit gelukt om de startup chime te vervangen. Heb er laatst eens naar gezocht voor mijn powerbook G4 en me desktop G4. Maar om even op het onderwerp terug te komen, de EFI van intel heeft inderdaad een compatibiliteits modes. EFI wordt nu al gebruikt op de nieuwere moederborden van intel en die starten gewoon windows xp. Er van uit gande dat de macs een zelfde EFI hebben gaat dit dus gewoon werken.
Eh, nee. Die intel borden booten windows omdat er een BIOS-compatibiliteitsmodule bij zit. Natuurlijk is het theoretisch mogelijk dat apple die compatibiiliteitsmodule ook ingebakken heeft, maar aangezien ze geen Windows hebben om mee compatible te zijn (daar is het voor namelijk, software booten die een BIOS wil zoals Windows) zie ik niet echt in waarom ze dat zouden doen. Ik denk dus ook niet dat 't er in zit, en ik denk dus ook niet dat Windows XP (mischien Vista wel) gaat booten op MacIntels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Tha_Lord schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:47:
Vraag me af wat voor startup chime de nieuwe mactels hebben ik lach me dood als het de Intel chime is :D
De startup chime is hetzelfde gebleven
Maar om even op het onderwerp terug te komen, de EFI van intel heeft inderdaad een compatibiliteits modes. EFI wordt nu al gebruikt op de nieuwere moederborden van intel en die starten gewoon windows xp. Er van uit gande dat de macs een zelfde EFI hebben gaat dit dus gewoon werken.
Zoals hierboven ook al aangegeven hebben die borden niet alleen EFI. Ik denk dat je er van uit kunt gaan dat de Apple machines geen BIOS of Compatibility Modus heeft. De oplossing zal vanuit de Windows kan moeten komen, ik ben benieuwd of iemand al MCE of Vista Beta 1 op de iMac heeft geprobeerd te zetten. Nog niets uit de richting tegen gekomen echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hertog schreef op zondag 15 januari 2006 @ 16:42:
[...]
Ik denk dat je er van uit kunt gaan dat de Apple machines geen BIOS of Compatibility Modus heeft. De oplossing zal vanuit de Windows kan moeten komen.
Gezien de mate waarin tegenwoordig ook een BIOS gehacked kan worden, denk ik dat de oplossing wel eens uit een Apple-BIOS hack kan komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Yonah in de MacBook en iMac, heeft die al nu virtualisatie in zich? Ik dacht dat die feature nog niet actief is in deze reeks vanwege de vroege lancering? Iemand een link waarbij de cpu aanwezig in de mac toestellen toch deze feature aan boord heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay omgekeerd OSX op een PC maar ook interessant.
Bij engadget is er vandaag een video gepost van een Thinkpad die zowel OSX als Windows kan booten.

hieronder linkje:
http://www.engadget.com/2...ual-booted-on-a-thinkpad/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed hier is iemand die geprobeerd heeft een aantal OS-en op z'n Intel iMac te booten. Helaas leek niets te werken.
I attempted to boot the following operating systems all in three ways, boot with C key, boot with Option key, and attempt to select it from Startup Disk system preferences.

All tests FAILED.

Ubuntu 5.04 Live CD
Ubuntu 5.04 Install CD
Windows XP 2002 Edition Install CD
SUSE Linux 9.3 Professional Install DVD
SUSE Linux 9.3 Professional Install CD
Solaris 10 x86 03/05 Edition Install DVD
Solaris 10 x86 03/05 Edition Install CD
ParitionMagic 8.0 Install CD
bron: http://forums.macnn.com/showpost.php?p=2838910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en een mislukte poging om Windows te instaleren bij ars technica:

http://arstechnica.com/reviews/hardware/imac-coreduo.ars/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

reiker

dan jij!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 11:16:
Goed hier is iemand die geprobeerd heeft een aantal OS-en op z'n Intel iMac te booten. Helaas leek niets te werken.

[...]

bron: http://forums.macnn.com/showpost.php?p=2838910
Ik las vandaag ergens dat om bij het booten van optische media bij het opstarten tegenwoordig de 'D' ingedrukt moet worden, niet de 'C' zoals vermeld wordt... Maar zoiets sufs zullen ze vast wel voorzien hebben ;)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 20:22

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Hebben ze 't ook over in ARS technica artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D'r is nu ook een wedstrijd aangaande WindowsXP op Mactel hardware

Beloning dual-boot Mac OS X/Windows XP op Intel-Mac
nieuws: Beloning dual-boot Mac OS X/Windows XP op Intel-Mac

Directe link naar wedstrijd pagina
http://winxponmac.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
De teller staat inmiddels op $7861.. Ik vraag me af of Colin het geld nog wegschenkt aan een goed doel als het ultimatum verstreken is en de teller op 15.000+ staat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Ik ben idd wel benieuwd of ze het voor elkaar gaan krijgen.
Als het ze lukt nou petje af maar ik ga mn nieuwe iMac echt niet dualbooten met windows, ik heb een Mac om een reden aangeschaft, Windows mag op mijn laptop blijven draaien wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu
  • Laatst online: 09-09 09:09

Namu

Silver Wings Of Morning

Daenney_s schreef op zondag 29 januari 2006 @ 02:11:
Ik ben idd wel benieuwd of ze het voor elkaar gaan krijgen.
Als het ze lukt nou petje af maar ik ga mn nieuwe iMac echt niet dualbooten met windows, ik heb een Mac om een reden aangeschaft, Windows mag op mijn laptop blijven draaien wat mij betreft.
Mwa, dat is 1 manier om er tegen aan te kijken.

De ander is dat 'twijfelaars' nu over kunnen stappen naar mac. Ook mensen die voor hun werk 'net weer zo'n windows only tooltje' hebben waar ze niet onderuit kunnen. Kunnen ze daar even windows voor booten, werken, en weer terug naar osx.

Ook gamers kunnen nu aan mac gaan denken. Nieuwe games kunnen spelen en niet te hoeven wachten tot ze geport zijn naar osx.

Ik zou het persoonlijk erg fijn vinden als ik zou kunnen dualbooten... Ik heb zowel een programma wat alleen voor windows te krijgen is die ik nodig HEB en ben iemand die graag gamed. Ik zal 95% in osx zitten (voor logische redenen) maar voor die paar uurtjes per week waar ik wil gamen, moet werken kan ik gewoon even naar windows booten. Gewoon the best of both worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 12-09 21:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Namu schreef op zondag 29 januari 2006 @ 13:10:
Ook gamers kunnen nu aan mac gaan denken. Nieuwe games kunnen spelen en niet te hoeven wachten tot ze geport zijn naar osx.
Exact. Ik game zeeeeer sporadisch, maar toch is gaming een belangrijke reden dat ik niet van Windows af wil. Als dat straks allebei op 1 machine kan draaien dan scheelt me dat weer een losse PC onder het bureau.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Namu schreef op zondag 29 januari 2006 @ 13:10:
Ik zou het persoonlijk erg fijn vinden als ik zou kunnen dualbooten... Ik heb zowel een programma wat alleen voor windows te krijgen is die ik nodig HEB
Geloof me, dat ga je dus in de praktijk niet doen. Ik heb momenteel een dualboot staan met Linux en Windows op een PC. Nu kan ik .chm bestanden niet lekker bekijken onder Linux. Je hebt wel xchm, maar die werkt lang niet op elk bestand goed. Volgens jou redenering zou ik dus even snel naar Windows booten voor het .chm bestand en dan weer terug naar Linux (Mac OS X in dit geval).

Nou, beste Namu, dat dacht ik dus ook eerst maar in de praktijk doe je dat gewoon niet. Het is gewoon te invasive voor je workflow. Eerst moest en zou ik ook een dual boot hebben 'voor het geval dat', hoop moeilijk gedoe omdat de partitie niet kleiner wilde en ik er dus een 2de HD bijgezet heb die weer niet wilde samenwerken met mijn andere HD (bios probleem), etc etc...

In de 2 jaar heb ik -nooit- ge-dualboot! Echt helemaal nooit!

En het is niet alleen ik hoor. Een collega van me heeft precies hetzelfde. Moest en zou ook perse een dual boot hebben, want Windows zomaar niet meer op kunnen starten was toch wel erg eng. Ook deze jongen heb ik nog helemaal nooit zien booten naar Windows. De ene keer dat ie even iets met IE moet checken of wat in de Excel moet controleren loopt ie naar een andere PC toe.

Het is een vreemd psychologisch effect. Je bent bang om Windows achter te laten, want dat is zo vertrouwd en voor je gevoel hangt je hele IT wezen daar aan vast. Eenmaal over merk je gewoon dat je alles ook op je nieuwe OS kunt doen (in mijn geval voornamelijk Eclipse, Acroreader, OpenOffice, Firefox & Thunderbird) en dat je helemaal geen zin hebt om te rebooten.
paar uurtjes per week waar ik wil gamen
Nja, dat is mischien nog de enige usecase die zou werken voor dual-boot. Gaming valt toch al geheel buiten je gewone workflow (als het goed is ;) ), maar ook dan zul je zien dat als je allemaal downloads gaande hebt je ook niet graag reboot. Een aparte gameconsole (xbox 360 :P) is dan veel makkelijker en eigenlijk nog leuker ook. Kun je gewoon op hetzelfde scherm als je computer aansluiten. De meeste VGA schermen hebben wel een switch om van input te wisselen.
Gewoon the best of both worlds.
Voor kleine programma'tjes even snel draaien is Wine of Virtual PC (als je er het geld voor over hebt) veel handiger. Zelfs sommige games doen het bijzonder goed via Wine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 09:23
Nja, dat is mischien nog de enige usecase die zou werken voor dual-boot. Gaming valt toch al geheel buiten je gewone workflow (als het goed is ;) ), maar ook dan zul je zien dat als je allemaal downloads gaande hebt je ook niet graag reboot. Een aparte gameconsole (xbox 360 :P) is dan veel makkelijker en eigenlijk nog leuker ook. Kun je gewoon op hetzelfde scherm als je computer aansluiten. De meeste VGA schermen hebben wel een switch om van input te wisselen.
Ja, gaat erg lekker om WoW, een RTS of een flightsim op je 360 te spelen. Mensen die niet gamen schuiven dat allemaal fijn op een hoop altijd. Xbox, PS2, PC, alle games zijn hetzelfde 8)7 |:(

Dual boot is echt een uitkomst voor velen onder ons. Jammer dat er door veel mensen (ook op de FP) zo raar op gereageerd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-01-2006 17:17 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

flowerp schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:08:
[...]

Geloof me, dat ga je dus in de praktijk niet doen. Ik heb momenteel een dualboot staan met Linux en Windows op een PC. Nu kan ik .chm bestanden niet lekker bekijken onder Linux. Je hebt wel xchm, maar die werkt lang niet op elk bestand goed. Volgens jou redenering zou ik dus even snel naar Windows booten voor het .chm bestand en dan weer terug naar Linux (Mac OS X in dit geval).

Nou, beste Namu, dat dacht ik dus ook eerst maar in de praktijk doe je dat gewoon niet. Het is gewoon te invasive voor je workflow. Eerst moest en zou ik ook een dual boot hebben 'voor het geval dat', hoop moeilijk gedoe omdat de partitie niet kleiner wilde en ik er dus een 2de HD bijgezet heb die weer niet wilde samenwerken met mijn andere HD (bios probleem), etc etc...

In de 2 jaar heb ik -nooit- ge-dualboot! Echt helemaal nooit!
Grotendeels ben ik het met je eens hierover. Maar jammer genoeg is dit niet zomaar een chm filetje... Het gaat in dit geval om Radmin ( http://www.radmin.nl ) en er zijn 3 redenen waarom ik dit programma gebruik en niet vnc bijvoorbeeld.

1. Geld. Ik heb een multiserver licentie bij de goede mensen van radmin voor alle servers/workstations die ik beheer en dat was niet goedkoop maar het wel waard.

2. Mogelijkheden. Radmin is een remote beheer, spy, telnet, ftp client in een. Waarom een vnc en ftp server op een workstation instaleren wanneer dit ook kan, simpel en snel.

3. OSX (binnekort) Ze hebben op hun site aangegeven dat nadat versie 3.0 van hun programma uit komt er ook een osx versie komt van radmin. Ik wil tot dan wel dualbooten naar windows.

En het is niet alleen ik hoor. Een collega van me heeft precies hetzelfde. Moest en zou ook perse een dual boot hebben, want Windows zomaar niet meer op kunnen starten was toch wel erg eng. Ook deze jongen heb ik nog helemaal nooit zien booten naar Windows. De ene keer dat ie even iets met IE moet checken of wat in de Excel moet controleren loopt ie naar een andere PC toe.

Het is een vreemd psychologisch effect. Je bent bang om Windows achter te laten, want dat is zo vertrouwd en voor je gevoel hangt je hele IT wezen daar aan vast. Eenmaal over merk je gewoon dat je alles ook op je nieuwe OS kunt doen (in mijn geval voornamelijk Eclipse, Acroreader, OpenOffice, Firefox & Thunderbird) en dat je helemaal geen zin hebt om te rebooten.
"Het is een vreemd psychologisch effect. Je bent bang om Windows achter te laten, want dat is zo vertrouwd en voor je gevoel hangt je hele IT wezen daar aan vast."

Dit is toch wel een van de coolste dingen waar ik van beschuldigd ben in m'n leven. Niet van windows af willen... Als er een ding is wat ik graag wil, dan is windows me huis uit schoppen, maar vanwege radmin en gamen kan ik dat (nog) niet.

Ik heb al enkele maanden al "over" naar osx (heb via hs leiden een ibook gehuurd om aan de interface te wennen) en werk al erg enthousiast over eclipse/xcode, opera, mail, ilife en iworks.

[...]

Als je wil gamen op een mac moet je maar en console kopen? Dat vind ik gelul. Ook kan dat niet voor mij want ik neem een MacBook Pro. Het liefst wil ik ook in OSX gewoon NFS:MW, AOE3, F.E.A.R enz. spelen maar dat kan dus gewoon nog niet. Nu apple over is naar intel zal het vast en zeker sneller gebeuren dat games sneller/meer geport worden naar osx maar tot dan zal je toch windows nodig hebben om een fatsoenlijk spelletje te kunnen spelen.

[...]

Voor kleine programmatjes even snel draaien is Wine of Virtual PC (als je er het geld voor over hebt) veel handiger. Zelfs sommige games doen het bijzonder goed via Wine.
Geloof ik graag. Maar Ik ga niet met de huidige Virtual PC via rosetta van intel naar ppc naar intel en dan windows booten. En MS heeft ook laten weten dat het zeker een jaar nog gaat duren voordat ze een nieuwe versie van virtual pc zullen uitbrengen. Ik ga zeker proberen om via wine radmin te laten werken. Weer een reden minder om te rebooten, maar ik ga niet via wine zware spelen spelen als ik dit gewoon native kan doen als ik even 5 min geduld heb en naar windows boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Dr. Strangelove schreef op zondag 29 januari 2006 @ 17:15:
[...]
Ja, gaat erg lekker om WoW, een RTS of een flightsim op je 360 te spelen.
Haha, toevallig doet WoW het perfect onder Wine. Zelfde performance als native, en echt helemaal perfect ;)
Mensen die niet gamen schuiven dat allemaal fijn op een hoop altijd. Xbox, PS2, PC, alle games zijn hetzelfde 8)7 |:(
Waarschijnlijk heb ik meer games vroeger gespeeld dat jij ooit nog in je hele leven zult gaan spelen ;) Nja, ok, is natuurlijk een suffe opmerking, maar geloof me ik heb echt *enorm* veel gegamed. Het viel me vroeger al op dat de 'PC mensen' het hele console gebeuren gewoon naast zich geschoven hebben en dat zij juist diegene zijn die een enorm grote game wereld totaal missen. PC mensen kennen vaak alleen die paar games op de PC terwijl er zo enorm veel meer is. Ik zou zeggen, kom eens uit je Windows wereld (ook kwa games dus) en je zult zien dat er letterlijk een wereld voor je open gaat. :)

Wel is het (helaas) zo dat de games kwa platformen wat eentoniger beginnen te worden. Veel crossplatform ports, veel van hetzelfde. Vroeger (oma spreekt), had elke console nog z'n eigen style. De beste fighters op de Neo Geo, snelle actie platform games op de Megadrive en gave shooters + RPGs op de SNES. Tegenwoordig heeft de Gamecube nog maar minimaal een eigen style (voornamelijk dingen als Zelda en Mario zijn toch echt wel uniek), maar het verschil tussen de Xbox en PS2 is al minder.

Toch heb je nog steeds enorm veel genre's op de consoles die je gewoon niet vind op de PC. Fighters zijn bijvoorbeeld gewoon niet bestaand. Top games als Virtua Figher, Tekken, Soul Caliber, Dead or Alive... er is gewoon helemaal niks op de PC wat ook maar in de buurt komt. Overhead shooters (niet te verwarren met de first person shooters) bestaan ook al niet op de PC. Layer Section, Einhander, R-Type, Ikagaru, Axelay, Pulstar, Panzer Dragoon... stuk voor stuk absolute top games maar gewoon geen enkele titel op de PC in dit hele genere. Platform games komt ook al niet veel voor op de PC. Mario is hier de king, maar ook Donkey Kong, of Sonic the Hedgehog, Jax & Daxter etc zijn grote titels die je niet op de PC vind (PC heeft hier wel wat vertegenwoordiging met rayman en prince of persia bijvoorbeeld). Juist op RPG gebied is de console ook traditioneel sterk. Ik noemde al Zelda wat echt een ijzersterke serie is. Van Final Fantasy heb je een paar delen op de PC (7, 8 en 11), maar de console heeft ze allemaal. Shenmue is ook een super strakke adventure die je wederom niet op de PC vind.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Schijnt dat het gelukt is een intel Imac te dual booten met Windows XP

linkje:
http://www.engadget.com/2...on-an-intel-mac/#comments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:14:
Schijnt dat het gelukt is een intel Imac te dual booten met Windows XP

linkje:
http://www.engadget.com/2...on-an-intel-mac/#comments
Nee. Ten eerste heeft deze persoon het over de MacBook Pro, die nog helemaal niet verkrijgbaar is. Ten tweede is het op dit moment onmogelijk zonder hulp van toch wel minimaal Microsoft, om Windows op een Mac te krijgen. De hardware is daar net even te verschillend voor, ondanks dat de CPU in weze hetzelfde is.

De persoon achter die link doet gewoon wat (vreemde) aannames en maakt wat (foute) gokken over hoe het theoretisch mogelijk zou zijn om Windows te laten booten. Helaas gaat 't al bij de eerste stap mis: 'boot deze PC cd om je partities te fixx0ren'. Die CD gaat niet booten, period.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een ontzettend off-topic relaas over games. Maar wel ontzettend met je eens. Bijna dan.

Toch vind ik wel dat Dual Boot handig is. Ik heb nu een PC apart voor de 3D shooters (shooter eigenlijk, HL2 ) en dat ding is gewoon een sta-in-de-weg voor het doel dat het dient. Aangezien ik totaal ben uitgekeken op dit genre, gaat dat ding de deur uit. Wanneer er weer een spel van het kaliber HL2 of FarCry komt, zou het toch prettig zijn als ik dat gewoon op de Mac kan doen, zonder een nieuwe Windows bak te kopen.

Verder ben ik een redelijke Nintendo fanboy geworden en is het voor iedereen beter dat ik mijn mening over andere console bouwers wel onder stoeltjes en bankjes stop. Behalve de Sega DC, die ontzettend de bom is. Of wordt ik nou ook oud?

Ik denk trouwens dat de switch naar Intel de game ontwikkeling voor OSX niet noemenswaardig bevorderd. Een groot deel van de spellen is nogal hardcore DirectX toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:41
Waarom een vnc en ftp server op een workstation instaleren wanneer dit ook kan, simpel en snel.
Omdat in in OS X dit allemaal gratis al zit ingebouwd?
SSH server? -> check
FTP server? -> check
Remote Desktop server? -> check
VNC server? -> installable
SMB server? -> check

Maar ik begrijp je redenatie wel hoor :) Een investering is en blijft een investering.

[ Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 31-01-2006 09:19 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:42:
De kleine vraag extra van mijn kant: indien ik VirtualPC op de IntelMac zet, in hoeverre die emulatie gaat? Ik heb nu een Macmini en daarop gaat het zo traag dat ik niet eens met XP zou willen surfen. Echter, indien die emulatielaag lekker vlot gaat omdat de hardware goed aansluit (zeg, een goede windows-emulatie onder een WindowsXP) zodat alles werkt behalve DirectX vind ik het al behoorlijk acceptabel.

Het hoeft IMHO niet zozeer multiboot-windowsondersteuning te zijn. En momenteel loopt het toch louter vast op uitsluitend het BIOS ....(en na een hack is je licentie ook verdwenen).
Het gaat inderdaad lekker snel omdat er weinig vertaling meer nodig is, maar de vraag is of Microsoft het nog rendabel vind om hiervoor een versie van VPC uit te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Kan het persbericht zo 123 niet vinden maar MS is bezig met een nieuwe intel versie van office waar VPC bij ingesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Jammer dat je de bron niet hebt, want daar zou ik erg in geïnteresseerd in zijn :) Ik dacht namelijk dat ze gewoon een Universal Binary voor Office eruit zouden schoppen en Virtual PC vooralsnog laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
flowerp schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:44:
[...]

Haha, toevallig doet WoW het perfect onder Wine. Zelfde performance als native, en echt helemaal perfect ;)

[...]

Waarschijnlijk heb ik meer games vroeger gespeeld dat jij ooit nog in je hele leven zult gaan spelen ;) Nja, ok, is natuurlijk een suffe opmerking, maar geloof me ik heb echt *enorm* veel gegamed. Het viel me vroeger al op dat de 'PC mensen' het hele console gebeuren gewoon naast zich geschoven hebben en dat zij juist diegene zijn die een enorm grote game wereld totaal missen. PC mensen kennen vaak alleen die paar games op de PC terwijl er zo enorm veel meer is. Ik zou zeggen, kom eens uit je Windows wereld (ook kwa games dus) en je zult zien dat er letterlijk een wereld voor je open gaat. :)

Wel is het (helaas) zo dat de games kwa platformen wat eentoniger beginnen te worden. Veel crossplatform ports, veel van hetzelfde. Vroeger (oma spreekt), had elke console nog z'n eigen style. De beste fighters op de Neo Geo, snelle actie platform games op de Megadrive en gave shooters + RPGs op de SNES. Tegenwoordig heeft de Gamecube nog maar minimaal een eigen style (voornamelijk dingen als Zelda en Mario zijn toch echt wel uniek), maar het verschil tussen de Xbox en PS2 is al minder.

Toch heb je nog steeds enorm veel genre's op de consoles die je gewoon niet vind op de PC. Fighters zijn bijvoorbeeld gewoon niet bestaand. Top games als Virtua Figher, Tekken, Soul Caliber, Dead or Alive... er is gewoon helemaal niks op de PC wat ook maar in de buurt komt. Overhead shooters (niet te verwarren met de first person shooters) bestaan ook al niet op de PC. Layer Section, Einhander, R-Type, Ikagaru, Axelay, Pulstar, Panzer Dragoon... stuk voor stuk absolute top games maar gewoon geen enkele titel op de PC in dit hele genere. Platform games komt ook al niet veel voor op de PC. Mario is hier de king, maar ook Donkey Kong, of Sonic the Hedgehog, Jax & Daxter etc zijn grote titels die je niet op de PC vind (PC heeft hier wel wat vertegenwoordiging met rayman en prince of persia bijvoorbeeld). Juist op RPG gebied is de console ook traditioneel sterk. Ik noemde al Zelda wat echt een ijzersterke serie is. Van Final Fantasy heb je een paar delen op de PC (7, 8 en 11), maar de console heeft ze allemaal. Shenmue is ook een super strakke adventure die je wederom niet op de PC vind.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens ;)
Vertel me wat nieuws... ik heb een NES, SNES, DC, PSX, PS2 en nog wat vagere consoles en daar heb ik toch ook wel een paar duizend uur op geklokt de afgelopen 20 jaar. Ik zeg alleen dat je je PC niet zomaar aan de kant kan schuiven en spelletjes op je console kan spelen, maar dat je ze allebei nodig kan hebben. Ik speel een aantal spellen die alleen onder x86 zijn uitgebracht (Pacific Fighters, Links 2003, Trackmania o.a.), ergo, ik heb een PC nodig. Als ik dat kan combineren in 1 doos die ook OSX draait dan is dual boot voor mij een uitkomst. Dat ik daarnaast veel console game heeft er geen ruk mee te maken, die dingen staan in een andere kamer en zie ik los van mijn PC/Mac. Da's een andere wereld, zoals je zelf in veel woorden ook al aangeeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 31-01-2006 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:48:
[...]

Ik speel een aantal spellen die alleen onder x86 zijn uitgebracht (Pacific Fighters, Links 2003, Trackmania o.a.), ergo, ik heb een PC nodig.
Toch grappig om te zien hoe mensen verslaafd zijn aan games. :)

Ik heb zelf ook een behoorlijke tijd HL2 online gespeeld, en deed dat minstens 3x per dag. Op een gegeven moment kon mijn PC niet meer opstarten en had ik alleen mijn powerbook nog. En om eerlijk te zijn, in het begin heb het inderdaad behoorlijk gemist. Zeker ook omdat mijn ranking van 2 op de 16.000 naar 0 is gezakt. Maar aan de andere kant, ik ben nu een stuk productiever, meer tijd om mijn andere zaken op orde te brengen en waar ik eigenlijk al een flink stuk eerder aan had moeten beginnen. Conclusie: Games heb je niet echt nodig. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Zucht...

Speak for yourself. Dat jij je tijd vult met andere dingen dan gamen sinds je OSX ontdekt hebt betekent niet dat we allemaal het gamen moeten opgeven.

Ben ik verslaafd omdat ik zo nu en dan een spelletje speel dat op maar een stuk hardware draait? Waar slaat dat nou op? Ik heb een zware full time baan en als ik thuiskom wil ik nog wel eens mijn PC gebruiken om wat te chillen door wat rond te vliegen in mijn Il-2 of een rondje te racen met wat andere mafkezen. Ook kijk ik wel eens een filmpje, of ik lees wat, of ik ga stappen met vrienden.

Het ontgaat me volledig waarom mensen zo ongenuanceerd reageren op mijn mening dat dual boot voor mij handig is omdat ik maar een doos onder mijn bureau wil hebben in plaats van twee.

Of misschien heeft het er mee te maken dat Mac gebruikers niet geinteresseerd zijn in games. Ik gebruik al 20 jaar Apple machines en let wel heren, ook op de Mac wordt gegamed. Dus respecteer alsjeblieft de mening van iemand die zowel zijn PC, als zijn Mac als zijn consoles lief heeft en ze ook voor games gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 31-01-2006 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

ik game ook op de Mac :) en dat bevalt me goed ik mis maar 1 spel op de Mac, dat is MS Flight Simulator. x plane heb je dan nog wel... maar MS Flight Simulator vind ik iets mooier.

maar heb het spel nu al 2 jaar niet meer gespeelt... tja mis het nu niet heel erg meer..

Maar ik heb diverse games voor de Mac en als er weer wat leuks uit komt koop ik die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:51

alienfruit

the alien you never expected

Ik krijg die demo's van spelletjes nooit goed gedownload van de Apple website :( Maar goed ben ook druk bezig met Zelda en Bomberman.

[ Voor 49% gewijzigd door alienfruit op 31-01-2006 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 13:14:
Zucht...

Speak for yourself. Dat jij je tijd vult met andere dingen dan gamen sinds je OSX ontdekt hebt betekent niet dat we allemaal het gamen moeten opgeven.

Ben ik verslaafd omdat ik zo nu en dan een spelletje speel dat op maar een stuk hardware draait? Waar slaat dat nou op? Ik heb een zware full time baan en als ik thuiskom wil ik nog wel eens mijn PC gebruiken om wat te chillen door wat rond te vliegen in mijn Il-2 of een rondje te racen met wat andere mafkezen. Ook kijk ik wel eens een filmpje, of ik lees wat, of ik ga stappen met vrienden.

Het ontgaat me volledig waarom mensen zo ongenuanceerd reageren op mijn mening dat dual boot voor mij handig is omdat ik maar een doos onder mijn bureau wil hebben in plaats van twee.

Of misschien heeft het er mee te maken dat Mac gebruikers niet geinteresseerd zijn in games. Ik gebruik al 20 jaar Apple machines en let wel heren, ook op de Mac wordt gegamed. Dus respecteer alsjeblieft de mening van iemand die zowel zijn PC, als zijn Mac als zijn consoles lief heeft en ze ook voor games gebruikt.
Het was niet aanvallend bedoeld, meer met een humoristische inslag. Er werd gezegd dat dat persoon niet zonder games kon. Nu vind ik dat zelf persoonlijk een beetje lichtelijk overdreven en dat probeerde ik duidelijk te maken. Niet dat gamen slecht is. Dat doe ik zelf ook veel op zowel de PC als de Mac. En even voor de duidelijkheid, ik werk al m'n hele leven met een Apple en heb pas sinds 1,5 jaar een PC, en jawel..... voor de games. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:46
Ik denk trouwens dat de switch naar Intel de game ontwikkeling voor OSX niet noemenswaardig bevorderd. Een groot deel van de spellen is nogal hardcore DirectX toch?
Ik denk idd dat er weinig van te merken zal zijn, dezelfde redenen waarom je in linux nog steeds een schraal aanbod hebt: niet platformonafhankelijke api (direct3d) en gamedevelopers denken altijd dat alternatieve osjes een te kleine userbase hebben om de (overigens minieme, als het spel goed in elkaar zit) extra kosten te dekken van een port.

Persoonlijk verbaas ik mezelf over veel ports, ik weet dat ryan gordon voor veel mac games eerst in linux een versie ontwikkeld maar die dan vervolgens niet mag uitbrengen (dat terwijl de userbase kwa games niet veel verschilt) terwijl de mac versie netjes op de markt komt.

maw: ik denk dat het geen effect op het aantal games zal hebben aangezien de keuze voor een port vaak niet technisch is, zelfs niet financieel maar eerder afhangt van de mate waarin een beslissende actor binnen een developer/uitgever positieve gevoelens heeft over een bepaald platform.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Ik lees zonet op AppleInsider dat zij vernomen hebben van Adobe dat deze geen aanstalten maakt haar CS2 software te releasen als universal binary. In plaats daarvan zal ze bij de nieuwe versie van haar software (inclusief Macromedia) pas Native Binaries uit gaan leveren. Dit betekend dus dat het echt nog wel even kan duren alvorens de Adobe en Macromedia NB's uit gaan komen. :'(

Ik doe vrijwel puur aan grafische/interactie vormgeving, en het feit dat er nog geen native Adobe/Macromedia software voor de intel Macs uitgebracht is en dat het nog wel een jaar kan duren alvorens deze wordt uitgebracht, betekend eigenlijk voor mij dat - als ik een nieuw systeem wil kopen - ik beter naar Windows/PowerPC systemen kan kijken en die zolang te gebruiken totdat Adobe haar nieuwe software released.

Ik snap eigenlijk niet wat Apple aan het doen is. Voorzagen ze dit wel, of niet? Pleegt Adobe contractbreuk? De hele switch begint voor mij een beetje een doom-scenario te worden. Windows XP kan niet booten in tegenstrijdigheid met alle geruchten en uitspraken (kon het wel had het een reden kunnen zijn om alsnog een intel Mac te nemen als Adobe nog geen UB's had). Adobe heeft geen UB's voor 2007 (Als XP op een Mac had kunnen booten was dit geen doodsvonnis geweest voor de aankoop van een intel Mac). En ten slotte bleek MacWorld een snel-bijeen-geraapte iLife presentatie.

Op het moment is een iMac G5 iSight 20" voor 1100 euro op tweedehandsmac.nl een betere koop dan een intel iMac 20" voor 1800 euro.

Sorry maar: Apple, what the *piep* doen jullie!? :'( |:(

@Merijn: Bron is dezelfde ;) Zovaak lees ik de frontpage niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Matias op 03-02-2006 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
matiasjansen schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 12:21:
Ik lees zonet op AppleInsider dat zij vernomen hebben van Adobe dat deze geen aanstalten maakt haar CS2 software te releasen als universal binary. In plaats daarvan zal ze bij de nieuwe versie van haar software (inclusief Macromedia) pas Native Binaries uit gaan leveren. Dit betekend dus dat het echt nog wel even kan duren alvorens de Adobe en Macromedia NB's uit gaan komen. :'(
Had je dit dan nog niet gelezen? nieuws: Adobe mogelijk pas in 2007 op Intel-Mac
Stond gisteren al op Tweakers hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
matiasjansen schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 12:21:
De hele switch begint voor mij een beetje een doom-scenario te worden. Windows XP kan niet booten in tegenstrijdigheid met alle geruchten en uitspraken (kon het wel had het een reden kunnen zijn om alsnog een intel Mac te nemen als Adobe nog geen UB's had). Adobe heeft geen UB's voor 2007 (Als XP op een Mac had kunnen booten was dit geen doodsvonnis geweest voor de aankoop van een intel Mac). En ten slotte bleek MacWorld een snel-bijeen-geraapte iLife presentatie.
En als klap op de vuurpijl, de prestaties voor native software zijn eigenlijk helemaal niet echt zoveel beter dan de G5. Zie fp: nieuws: Apple iMac Core Duo vs. iMac G5

Besparing op stroom valt ook best mee. 1/3 minder. Wel significant, maar weegt het op tegen de pijn van de switch? (als je een dual core G5 tegen de geteste dual core yonah afzet dan is de Yonah wel veel zuiniger, maar ja, de dual core G5 is weer veel sneller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heeft iemand ondertussen al wat gezien hierover?

ik bedoel dan vooral de imac+windows combinatie.
Het is namelijk zo dat mijn pa en ma graag een nieuwe bak willen (imac) maar dat er dan wel windows op moet.

Ik kan zelf echter niets vinden... weet iemand hier iets meer?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ja. XP werkt niet en zal waarschijnlijk ook nooit werken. Misschien vista, maar dat is er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja dat xp niet werkt is duidelijk,

maar ik zoek vooral vista-mensen (betas zijn er al).
Dat ivm die nieuwe bios-vervanger.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
http://www.maconintel.com/
http://windowsxp.onmac.net/The%20Contest.html

Daar staan alle meest huidige pogingen tot het booten van Vista (XP wordt het zowiezo niet) op de nieuwe systemen. Ik denk dat als jou ouders een nieuw systeem willen, jij wel tot sint juttemis kan doorgaan met "wishfull thinking" maar het zal zeker nog wel een hele kluif zijn Vista te booten en installeren op de intels.

Als je ouders Windows willen zou ik er niet al te moeilijk over doen en hun een dell aanraden ofzo. Koop desnoods zelf een mini ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

flowerp schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 23:17:
[...]

En als klap op de vuurpijl, de prestaties voor native software zijn eigenlijk helemaal niet echt zoveel beter dan de G5. Zie fp: nieuws: Apple iMac Core Duo vs. iMac G5

Besparing op stroom valt ook best mee. 1/3 minder. Wel significant, maar weegt het op tegen de pijn van de switch? (als je een dual core G5 tegen de geteste dual core yonah afzet dan is de Yonah wel veel zuiniger, maar ja, de dual core G5 is weer veel sneller).
Wat je lijkt te vergeten is dat in de oude iMac geen Dual Core G5 zat, maar gewoon één G5. Voor je geld krijg je dus best meer prestatie bij de Intel variant. Mits je alleen Universal Apps gebruikt, toegegeven. Dat een Dual Core G5 sneller is is een ander verhaal, die zat in een PowerMac en die zijn weer een stukje duurder dan de iMac.
Verder staat ook al op dat bericht:
Wanneer de prestaties per watt berekend worden, haalt de Core Duo zelfs een score die bijna dubbel zo hoog ligt als die van de G5.
Dat lijkt me toch aardig belangrijk, met het oog op de stroomrekening, koeling en design. Met een beetje geluk is de volgende iMac alleen nog een wat dikker scherm zonder die witte rand eronder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Aanvullend: volgens de site die hier net genoemd werd is Rosetta nog lang zo traag niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:36
En weer open, wel met het verzoek om de discussie ontopic en iets vriendelijker voort te zetten ;).

[ Voor 10% gewijzigd door leon1e op 28-02-2006 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-08 11:33
zijn er nu al nieuwe ontwikkelingen betreffende WinXP/Vista op de Mactel hardware? :?

ik ben nog steeds op zoek namelijk naar een nieuwe laptop, en dat zou de ultieme combi zijn.. ;)

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Men heeft nu wel op een Intel Mac Linux aan de praat gekregen, en daarop de Linux-VMWare geïnstalleerd, en daarmee Windows XP aan de praat gekregen. Via een tussenstap dus nog, maar het is een eerste stap :)
We now have Windows XP running on the Intel-based Macintosh - as a guest operating system under the Linux version of VMware. This is quite exciting and promising, especially since the performance of Windows XP seems quite amazing (based on our limited test run so far) - mind you, the kernel and the environment we are using are experimental and unoptimized, so it would not be unreasonable to expect even better performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder het motto: "Herinneren jullie je deze nog

"http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112295

:P

DOS / Windows Compatible apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-08 21:46

themaxter

Bugged..

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 18:35:
Onder het motto: "Herinneren jullie je deze nog

"http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112295

:P

DOS / Windows Compatible apple
Sterker nog, die heb ik zelfs gehad, ideaal ding destijds _/-\o_

Mac OS en Windows naast elkaar, switchen met Appletje-Enter :D

[ Voor 11% gewijzigd door themaxter op 28-02-2006 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

He ja dat moet het apparaat zijn geweest waarop ik heb leren programmeren in het eerste jaar van m'n studie.
Appeltje-enter herinner ik me nog heel goed, ik was zelfs een beetje teleurgesteld toen ik jaren later weer een Apple tegenkwam en erachter kwam dat het daarop niet meer werkte :X

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Laatst online: 10-09 09:01
Klinkt hoopvol :)

http://osxbook.com/book/bonus/misc/legacyboot/
Given that Intel-based Macintosh computers have neither a legacy BIOS nor a legacy VGA bios, it is rather non-trivial to boot an x86 operating system using legacy means on these machines.

We have developed software ("BAMBIOS") that allows such legacy booting on the Intel-based Macintoshes. For example, a regular (that is, non-EFI) version of Linux can be readily booted using this software.

We are excited about the possibilities of using this software to multiboot several operating systems on the new Macintosh hardware. Linux works fine, and we have made good progress with booting an unmodified Windows XP installation (no "piracy" required :-)).

Sneak Preview
The following mini presentation gives an overview of the design and implementation of BAMBIOS.
html flash
Tenzij het een vervroegde 1 april grap is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Het lijkt er op dat er vooruitgang is. Idd BAMBIOS maar ook nog 'narf' die XP op z'n iMac heeft draaien. Helaas nog geen details daarover. Klinkt allemaal wel hoopvol:

http://windows.onmac.net.nyud.net:8080/
(Coral Cache want de site is nogal overbelast :) )

Foto's van de iMac van Narf waar Windows op lijkt te draaien.
http://www.flickr.com/photos/32436196@N00/with/112053885/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Laatst online: 10-09 09:01
Volgens mij doen ze het allebei op een andere manier. Narf heeft een EFI loader en de xp installer gepatcht terwijl Ben, Amit en Mark ( BAM :) ) een EFI loader met een vervangende bios in elkaar hebben geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plecky
  • Niet online
De onmac.net site is weer gedeweltelijk up, na van hoster gewisseld te zijn.

Narf heeft ook nog een filmpje geupload: http://www.vimeo.com/clip=54706
Als dat een hoax is eet ik mn schoen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Whaaa :) Dat ziet er idd wel overtuigend uit. Nu nog hopen dat het ook een beetje een veilige methode is en dat dualboot makkelijk mogelijk is. Met een beetje geluk weten we eind van de week meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Plecky schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:07:
De onmac.net site is weer gedeweltelijk up, na van hoster gewisseld te zijn.

Narf heeft ook nog een filmpje geupload: http://www.vimeo.com/clip=54706
Als dat een hoax is eet ik mn schoen op
Nou smakelijk...
Erg fijn, dat ding laadt de pagina maar een filmpje zie ik nergens verschijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:52

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Hmmm vaag. Ik heb het 's middags op school nog zitte kijken. Het filmpje staat daar nog op de hdd. Het zit er erg goed uit moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:52

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Gevonden! Klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 12-09 21:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Als dit gaat lukken dan bestel ik een Intel Power Mac zodra Apple ze op de markt heeft gebracht :P M'n PC is nu toch echt wel aan vervanging toe voor gaming (ok, doe ik zelden, maar toch...), de Mac Mini trekt niet alles wat ik doe, dus een Power Mac waar zowel Windows als OS X op kan draaien is welkom :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:53:
Als dit gaat lukken dan bestel ik een Intel Power Mac zodra Apple ze op de markt heeft gebracht :P M'n PC is nu toch echt wel aan vervanging toe voor gaming (ok, doe ik zelden, maar toch...), de Mac Mini trekt niet alles wat ik doe, dus een Power Mac waar zowel Windows als OS X op kan draaien is welkom :)
Hier hetzelfde, alleen dan voor een laptop :). Wil toch eindelijk wel een laptop, maar durf 'de sprong' nog niet helemaal te maken. Maar wanneer dit mogelijk is lig ik vooraan in de rij als de nieuwe iBook/MacBook uitkomt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:37
Intel powermac komt waarschijnlijk in augustus als die intel conreo (whatever) komt, tegen die tijd wil ik ook wel weer een nieuwe mac. Macbook komt hoogstwaarschijnlijk begin april ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dat men een Imac wil om xp en osx op te draaien dat begrijp ik maar al te goed.
Het concept van een Imac vind je (nog) niet bij concurenten.

Maar een powermac dat kan wel eens de achillespees van apple worden ;
Een powermac is straks tenslotte niets anders dan een standaard pc met een chip die ervoor zorgt dat osx zonder truuks erop kan draaien. Maar dan wel met een prijskaartje die duidelijk boven een niet apple doos met exact dezelfde hardware gaat liggen.

Mocht je perse osx willen draaien dan stel je je "niet apple" pc zo samen dat hij 100% gelijk is en draai je de osx release met de pc hack.

Het zal mij verbazen als er straks nog afnemers zijn voor een pc doos met apple logo die dik 1000 euro duurder is dan de 100% gelijke zelfbouw of dell/fujitsi/vul maar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
HaseMike schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 09:04:
Dat men een Imac wil om xp en osx op te draaien dat begrijp ik maar al te goed.
Het concept van een Imac vind je (nog) niet bij concurenten.

Maar een powermac dat kan wel eens de achillespees van apple worden ;
Een powermac is straks tenslotte niets anders dan een standaard pc met een chip die ervoor zorgt dat osx zonder truuks erop kan draaien. Maar dan wel met een prijskaartje die duidelijk boven een niet apple doos met exact dezelfde hardware gaat liggen.

Mocht je perse osx willen draaien dan stel je je "niet apple" pc zo samen dat hij 100% gelijk is en draai je de osx release met de pc hack.

Het zal mij verbazen als er straks nog afnemers zijn voor een pc doos met apple logo die dik 1000 euro duurder is dan de 100% gelijke zelfbouw of dell/fujitsi/vul maar in.
Ik kan je nu al vertellen dat er straks echt niemand maar dan ook niemand is die in de mediaproductie (geluid/film/reclame) gaat werken met een pc met daarop het gehackte osx. Om de 2 maanden komt een nieuwe 10.4.* uit en voor elke versie moet osx opnieuw gehacked worden. Om maar niet te spreken van de (niet aanwezige) hardware support.

De PowerMac zal net als nu gewoon verkocht worden voor dezelfde absurd hoge prijs, simpelweg omdat er heel veel studio's zijn die het er voor over hebben.

offtopic:
Overgens beginnen de meeste quad-core/xeon HP's ook bij 4000 euro hoor.. maar dat terzijde uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door Matias op 16-03-2006 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ander ding dat hier voor het gemak vergeten wordt is dat je een A-merk (Apple, Sony, etc) PC niet kan vergelijken met een zelfbouw bak. Als je overigens naar de MacBook Pro kijkt en die gaat vergelijken met andere systemen dan valt de hogere prijs enorm mee. Sure, hij is iets duurder (zeg 100 of 200 euro ofzo) maar daar krijg je dan ook (IMO) voldoende voor terug. Het draaien van een gehackte OS X is iig voor bedrijfsmatige activiteiten volstrekt onacceptabel. In die situaties betaal je liever een paar honderd euro meer voor een fatsoenlijk werkend systeem dan dat je zelf gaat zitten hobbyen met een gehackte OS X die niet lekker samenwerkt met security updates, waarvan de drivers maar half werken en wat bovendien nogal heel erg illegaal is. Natuurlijk zijn er hobby gebruikers die OS X op hun eigen zelfbouw machine gaan draaien maar ik gok dat Apple daar niet zo wakker van ligt zolang die club beperkt blijft tot de hardcore tweaker. Zolang oma geen gehackte OS X draait is er voor Apple weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Vers van de pers trouwens:

http://onmac.net/
Contest has been won - updates to follow shortly. All further donations will go into an account to sustain the open source project that will be launched with the initial solution.
Wiehoe :) Lijkt er dus op dat het idd gelukt is. Coolie :) Erg benieuwd hoe de oplossing in elkaar zit en wie er nou uiteindelijk gewonnen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
bartvb schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 10:45:Ander ding dat hier voor het gemak vergeten wordt is dat je een A-merk (Apple, Sony, etc) PC niet kan vergelijken met een zelfbouw bak. A.
Ik schreef toch ook zelfbouw/dell/fujitsi enz ?
Een A-merk pc heeft exact dezelfde OEM onderdelen in zich als een z.g. "goedkoop" merk pc.
Een zelfbouw is in principe zelfs nog betrouwbaarder omdat elk onderdeel een kwaliteitscontrole heeft doorlopen, iets wat voor de enorme oem aantallen veelal niet eens gebeurt.

Buiten dat heb je op je A-merk pc een kortere garantie dan op de losse onderdelen van een zelfbouw ;)

@matiasjansen : Inderdaad is een xeon HP ook prijzig, waar ik op doel is dat straks de hardware van een powermac direct kan worden vergeleken met een dito pc. Moederbord en cpu zullen immers gelijk zijn. (De rest was het toch al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HaseMike schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:28:
[...]

Een A-merk pc heeft exact dezelfde OEM onderdelen in zich als een z.g. "goedkoop" merk pc.
Een zelfbouw is in principe zelfs nog betrouwbaarder omdat elk onderdeel een kwaliteitscontrole heeft doorlopen, iets wat voor de enorme oem aantallen veelal niet eens gebeurt..
betrouwbaarder? De produkten komen allemaal toch van dezelfde assemblage en test lijn? Op de verpakkings afdeling wordt het produkt dan in een OEM verpakking of retail verpakking gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
bartvb schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 10:46:
Vers van de pers trouwens:

http://onmac.net/

[...]

Wiehoe :) Lijkt er dus op dat het idd gelukt is. Coolie :) Erg benieuwd hoe de oplossing in elkaar zit en wie er nou uiteindelijk gewonnen heeft.
Een gedeelte van de oplossing staat hier: klikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

HaseMike schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:28:
[...]

Een zelfbouw is in principe zelfs nog betrouwbaarder omdat elk onderdeel een kwaliteitscontrole heeft doorlopen, iets wat voor de enorme oem aantallen veelal niet eens gebeurt.

Buiten dat heb je op je A-merk pc een kortere garantie dan op de losse onderdelen van een zelfbouw ;)

@matiasjansen : Inderdaad is een xeon HP ook prijzig, waar ik op doel is dat straks de hardware van een powermac direct kan worden vergeleken met een dito pc. Moederbord en cpu zullen immers gelijk zijn. (De rest was het toch al).
Wel eens aan de mogelijkheid gedacht dat Apple dit zelf ook weet, en dat een PowerMac straks Mac Pro.
wel eens een heel ander concept qua behuizing kan hebben?
De kans is vrij groot de Apple met een zeer compacte behuizing aankomt die je toch makkelijk kan uitbreiden.
Nog makkelijker als de PowerMac G5 nu.

Daarmee versla je marketingtechnische de standaard PC kast.
want de PM nu is echt groot, helemaal als je die dev. kits van Apple er naast zet dat mobo past bijna 4keer in de PM van nu. dus weer een grote kast uit brengen is niet nodig.

Ik zelf verwacht iets alla Mac mini concept, met een paar PCI-Express sloten en 2HDD bays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Nou ja, het is wel interesant dat ik met me mbp naar windows kan booten... maar het hele punt dat ik dat zou willen is om te gamen. En er wordt dus gezegt dat de native ati drivers niet werken... Heb er dus nog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Namu, wacht eerst nou maar af wat ze precies hebben gedaan. Want tot nu toe is dat nog niet officieel bekend gemaakt. Daarbij als de native drivers nu niet werken, gaan die in de toekomst echt wel werken, dus daar zou ik me niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
De oplossing:

http://arstechnica.com/news.ars/post/20060316-6393.html

Site met de files die je nodig hebt is nogal overbelast :) Goh.

[ Voor 39% gewijzigd door bartvb op 16-03-2006 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ga het thuis gelijk even testen :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Narf" die zal wel de geschiedenis in gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het redelijk raar dat dit topic nog open is, alsof iemand die een gehackte XP op zijn Mactel draait ook keurig naar de winkel gaat voor een licentie :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 23:53:
Ik vind het redelijk raar dat dit topic nog open is, alsof iemand die een gehackte XP op zijn Mactel draait ook keurig naar de winkel gaat voor een licentie :{
Het draaien van XP op intel macs is "Niet" illegaal. Daarom is dit topic open. Photoshop topics worden ook niet gesloten omdat 3kwart van de users een illegale versie hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

ik zou dat best doen... zou het alleen vertikken zo'n kut stikker op me laptop te plakken...

Maar even een vraagje. Ik wil dus even die "hack" proberen... maar heb geen zin op me pc opnieuw te partitioneren en dus osx opnieuw te instaleren...

Is er een stukje software wat je kan vergelijken met partitionmagic voor de mac?

(deze vraag gaat ook in het onmisbare software draadje)
Pagina: 1 2 Laatste