Toon posts:

XFX Geforce 6600GT probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb bij een maat van me een PC in elkaar gegooid:
Athlon64 3700+
1024mb RAM
ASUS A8N-SLI mobo
XFX Geforce 6600GT PCI-e
Benq P931 19" TFT monitor
Windows XP Pro
450W voeding

en verder eigenlijk niets bijzonders (volgens mij een WD 250gb schijf, heb het systeem helaas niet hier staan dus moet het even uit mn hoofd doen)

Het probleem is als volgt: steeds als we iets op de PC doen, hetzij tekstverwerken, surfen, gamen of een NVidia demo draaien (om even te kijken wat er fout ging), loopt de PC vast. Soms is het een echte vastloper (geen reactie meer op muis/keyboard), soms krijgen we een monitormelding ( zwart scherm met melding in het midden) "Out of signal", soms reboot de PC uit zichzelf...

Ik heb al rondgezocht op Google, maar daar vind ik eigenlijk als enige oplossing het aanpassen van de refresh rate en / of resolutie , vernieuwen van de videokaart / monitor drivers en het aanpassen van de videokaart settings in de BIOS.

De refresh rate en resolutie staan zeker weten binnen de limieten van deze monitor ( 60 Hz en 1280x1024) dus dit zou het probleem niet mogen zijn.
Ik heb alle videokaart en monitor drivers verwijderd en ze opnieuw geinstalleerd (meerdere keren geprobeerd zelfs, incl. nieuwe installatie van Windows XP en nieuwe drivers downloaden van Benq en NVidia) maar dit mocht helaas ook niet baten.

In de BIOS heb ik wel gekeken maar daar heb ik niets kunnen vinden over de videokaart.

Ook heb ik SpeedFAN gedownload om te kijken of er niet toevallig iets te heet werd, maar dit was niet het geval (ligt standaard zo rond de 35-45 graden). Ook MEMTest86 gaf geen fouten aan.

Ik heb ook de PC weer even opengehaald om te zien of er toevallig een kabeltje los zat o.i.d. maar alles zat goed vast.

De PC lijkt wel op random momenten uit te vallen. De ene keer gebeurt het tijdens een game, de andere keer tijdens het tekstverwerken. De ene keer duurt het 5 minuten , de andere keer ruim 2 uur.

Omdat we steeds een foutmelding vanuit de monitor krijgen ga ik er vanuit dat het iets te maken heeft met de videokaart (aangezien de monitor op een ander systeem altijd prima gedraaid heeft).

Aangezien we enigszins wanhopig beginnen te worden; heeft iemand enig idee waar het aan ligt?
Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen :)

Bedankt alvast!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 01:46 ]

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-08 12:08
Mijn eerste gedachte is een vieze of defecte koelingsfan op je videokaart. Hierdoor wordt ie warmer en warmer totdat ie het niet meer trekt en uitvalt. Het zou je dan op moeten vallen dat ie tijdens gamen een stuk sneller uitvalt dan tijdens tekstverwerken of andere grafisch niet spannende bezigheden.

Verwijderd

Topicstarter
Big4SMK schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 01:45:
Mijn eerste gedachte is een vieze of defecte koelingsfan op je videokaart. Hierdoor wordt ie warmer en warmer totdat ie het niet meer trekt en uitvalt. Het zou je dan op moeten vallen dat ie tijdens gamen een stuk sneller uitvalt dan tijdens tekstverwerken of andere grafisch niet spannende bezigheden.
Is dus niet zo helaas :( Had erop gehoopt dat het iets eenvoudig definieerbaars was, maar soms valt ie na een kwartier surfen uit en na reboot pas na twee uur gamen.

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Download Nvidia Monitor eens, daarmee kun je de temperaturen van system, cpu en gpu bijhouden (ook voltages). Kijk dan of er geen waarden extreem zijn...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02

Outerspace

Admin General Chat
Kijk anders eens ook hoe de voltages van je voedig zijn, en wat voor merk het is. Een 450Watt Sweex tegen een 400Watt Tagan voeding is een oneerlijke strijd want de Tagan wint met gemak :)

en steek die kaart eens in een ander PCI-e slot. Misschien is de andere slot wel gaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 13-01-2006 02:09 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
BoukeHaarsma schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 01:47:
Download Nvidia Monitor eens, daarmee kun je de temperaturen van system, cpu en gpu bijhouden (ook voltages). Kijk dan of er geen waarden extreem zijn...
System en cpu waren lage temperatuur, gpu heb ik nog niet gecheckt. Wel even mn hand bij gehouden, en voelde niet opvallend warm aan meteen na zo'n reboot dus volgens mij heeft het niets te maken met de temperatuur.

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 02:08:
Kijk anders eens ook hoe de voltages van je voedig zijn, en wat voor merk het is. Een 450Watt Sweex tegen een 400Watt Tagan voeding is een oneerlijke strijd want de Tagan wint met gemak :)

en steek die kaart eens in een ander PCI-e slot. Misschien is de andere slot wel gaar.
Is een 450W Antec voeding, en alle hardware is net gekocht dus ga er niet van uit dat een slot mol is..

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:01

Archimond

Lopende Helpdesk

Zet alleen 1 geheugen module in, processor, moederbord, harde schijf, videokaart en monitor en ga naar windows veilige modus. Dus ook geen diskette en dvd brander/speler op stroom of moederbord aansluiten.

Ga daar even prime95 uitvoeren, surfen enz. Als de pc in veilige modus ook reboot of vastloopt is het haast zekerweten een hardware probleem.

Probeer ook eens de usb onderdelen in andere slot te steken.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft helaas ook niets opgeleverd. Heb em maar teruggebracht naar de winkel omdat ik er zelf ook geen tijd voor heb momenteel. Bedankt voor de replies in ieder geval :)

Verwijderd

ik heb het probleem ook, maar op een andere manier..

ik heb toevallig precies dezelfde videokaart.

Bij mij valt die al uit zogauw die van de standaard resolutie in Windows komt, en dat doet die altijd.

Ik ga deze topic in de gaten houden.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

@Jeetk verwijder eens de oude nvidia drivers in veilige modus, of kan je ook niet in veilige modus komen?

Heb je de stroom kabel wel in de 6600GT gestopt?
Probeer de kaart eens in een ander systeem te zetten.

• ekiter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:01
Archimond schreef op zondag 15 januari 2006 @ 22:54:
@Jeetk verwijder eens de oude nvidia drivers in veilige modus, of kan je ook niet in veilige modus komen?

@ Archimond.

Een stroomkabel op een 6600gt PCi versie? Welke dan.

Denk dat je aan de AGP versie zit te denken, of niet.

Verwijderd

Archimond schreef op zondag 15 januari 2006 @ 22:54:

Ik heb een tijd terug al een topic hierover geopend waarin ik vertelde dat ik in veilige modus alle andere drivers had verwijderd, ook met de hulp van een programma. Ik had de stroom kabel erin zitten en had speciaal voor m'n videokaart m'n PSU geupgrade.

Ik heb het zelfs een keer met reinstall van WinXP geprobeerd.

Ik heb het gewoon opgegeven en denk dat het een compatibliteitsprobleem is. Ik heb namelijk een wat ouder moederboard die net uitkwam toen 8x AGP uitgebracht was en waarschijnlijk is dat gewoon niet genoeg voor een nieuwere AGP kaart zoals de mijne.

Iemand die mijn verhaal ondersteunt?

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

@ekiter: Jeetk heeft dus wel een AGP versie van 6600GT :)

@jeetk: welke topic dan, kan je de link even geven?
Probeer anders de AGP 4x modus en fast writes in de bios uit te doen. AGP aperture size op 64mb

Eigenlijk moet het moederbord niet uitmaken.

Verwijderd

Ik weet ook nie ik heb het probleem ook gehad maar dat lag aan mijn werk geheuge hij loopt vast springt uit enzevoorts dat lag aan dat ik 400 MHz en 333 MHz bij me kaar had gedaan.

Verwijderd

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1071617/

Dit is die andere topic.

Maar het zou mij echt hoop brengen als het niet aan het moederboard hoort te liggen! :D.

Maar ik ben toch van plan m'n computer te upgraden. Hij wordt gewoon wat oud.

Anyway, Archimond. Als je me zou kunnen helpen -> Ik zou echt knettergek worden.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Had je in het vorige topic wel een al een nieuwe windows installatie geprobeerd?
Ook drivercleaner geprobeerd?

Als je de kaart in je moeders computer doet die het gewoon, waarom neem je niet die van haar ;)
Welk moederbord, processor en geheugen heeft je moeders computer?

Probeer eens de BIOS up te daten naar de laatste versie: 1013
Link: http://dlsvr02.asus.com/p...t400/a7v8x-x/A7v8xx13.zip
Aflash (Met DOS diskette) http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/aflash221.zip

Probeer eerst de drivers van Asus website. Als dat niet werkt probeer de nieuwste VIA chipset drivers van www.viaarena.com.

Je kan ook nog even proberen een grote fan tegen de videokaart te zetten.

[ Voor 78% gewijzigd door Archimond op 16-01-2006 20:32 ]

Verwijderd

Ja, ik had nieuwe install geprobeerd. Niets uitgehaald.

Omdat haar PC slechter is ;). Maar ze heeft een ASUS P4B533-E met een processor die daarop past. Verder is die ongeveer gelijk aan mijn systeem..

BIOS Updaten kon hier geloof ik niet meer i.v.m. een foutje ergens ofzo omdat ik een beta had gedaan ofzo, zal ik effe uitzoeken. Maar maakt het flashen van je bios dan uit bij de ondersteuning van zo'n graka?

En wat voor drivers bedoel je? Van de graka? Die is namelijk van XFX :B

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://forums.anandtech.c...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear
o.a. wat je niet moet doen

DO NOT
2. INSTALLING: There are quite some problems with the software as well:
-: install the 6.66 driver if you are not using win 2k3
-: install the SW IDE driver. A lot of the people on these fora, including me, experience problems with it. This driver is included in the 6.66 ForceWare driver package and it lures you into installing it if you press next next next next like any other installation. Make sure to untick it.
-: install the Active Armor or Firewall software included in the Network Driver of the ForceWare package. You must select the Network Driver from the ForceWare package, later on during the installation of the network driver you will be asked what software you want to activate: de-activate the active armor and the firewall options.
-: use the Yukom network controller.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:11:
Ja, ik had nieuwe install geprobeerd. Niets uitgehaald.

Omdat haar PC slechter is ;). Maar ze heeft een ASUS P4B533-E met een processor die daarop past. Verder is die ongeveer gelijk aan mijn systeem..

BIOS Updaten kon hier geloof ik niet meer i.v.m. een foutje ergens ofzo omdat ik een beta had gedaan ofzo, zal ik effe uitzoeken. Maar maakt het flashen van je bios dan uit bij de ondersteuning van zo'n graka?

En wat voor drivers bedoel je? Van de graka? Die is namelijk van XFX :B
Ondersteuning van je videokaart maakt soms wel uit en met een BIOS flash kan het soms wel verholpen worden.

Drivers van Via heb je nodig voor je chipset northbridge en southbridge functies (dus geluid, IDE, S-ata, speciale AGP bus driver)

Installeer voor je videokaart maar eens de drivers van www.omegadrivers.net of www.nvidia.com 81.98 WHQL. Eerst de VIA chipset drivers altijd installeren voordat je videokaart drivers installeert.

Installeer niks van de meegeleverde CD (doe ik meestal ook niet, CD's van alle onderdelen die ik heb gekocht zitten nog gesealed)

Verwijderd

Ah, ok.

Ik effe @ VIA drivers installen en kijken of ik me bios nog kan flashen.

En dan die videokaart erin en testen.
Btw: Ik draai nu @ dualscreen, moet geen problemen geven bij installatie van nieuwe videokaart of wel?

Update: Ik heb hem er weer ingezet nadat ik m'n VIA drivers had geupdate, BIOS settings nagelopen en de nVidia Drivers van m'n graka klaar had liggen op m'n bureaublad en geboot. Standaard verhaal wanneer ik in Windows kom zonder drivers: hij zeikt over de resolutie maar ik weet uit ervaring als ik daar op klik dat m'n scherm uitvalt omdat resolutie te hoog staat of wat dan ook. Ik installeer drivers en reboot.

Zogauw ik het laadscherm van Windows heb gehaald en daarna in Windows kom valt m'n scherm weer uit omdat die van 640*480 naar 800*600 gaat.

Helaas, het heeft nog niet geholpen :(

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2006 13:09 . Reden: Updated ]

Verwijderd

Topicstarter
PC komt net terug van de winkel, en wat bleek; productiefout in het geheugen.
Archimond precies de geheugen module natuurlijk die ik eruit had gehaald tijdens het testen :z
Probleem opgelost, kostte niets. Fijn om te zien dat er nog zaken zijn die wel service bieden _/-\o_

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Naar een pc winkel gaan met een goeie technische dienst is meestal makkelijker op te lossen.
Normaal als het geheugen gaar is, moet een windows installatie ook vastlopen en BSOD geven.
Pagina: 1