Voor een website hebben we het plan opgevat om een traject module te implementeren op basis van alle treinstations in Nederland. Momenteel hebben we 391 stations ingevoerd in een database (deze bestond al).
Het probleem is alsvolgt:
Je vult beginstation en eindstation in. Wat moeten we dan weten om te berekenen wat het traject is? In eerste instantie zonder een tussenstation. Ik zat zelf te denken dat je dan van ieder station moet weten wat de naburige stations zijn. Door deze dan af te lopen kan je uiteindelijk wel bij het eindstation komen:
Van A naar D:
In de database staan de volgende records van naburige stations:
A-B
A-C
B-D
C-E
D-F
Het script gaat vervolgens kijken:
Waar kan ik naar toe vanaf A? Antwoord: B en C.
Waar kan ik naar toe vanaf B? Antwoord: D
Antwoord gevonden: A - B - D
Maar goed, voor 5 stations is dat nog te doen natuurlijk, voor bijna 400 stations is dat wat lastiger.
Kan iemand een beter algoritme / systeem aanraden? Moeten we gewoon alle trajecten gaan opslaan? Dat zijn nogal wat mogelijkheden lijkt me met 391 mogelijke begin en eindstations.
Het probleem is alsvolgt:
Je vult beginstation en eindstation in. Wat moeten we dan weten om te berekenen wat het traject is? In eerste instantie zonder een tussenstation. Ik zat zelf te denken dat je dan van ieder station moet weten wat de naburige stations zijn. Door deze dan af te lopen kan je uiteindelijk wel bij het eindstation komen:
Van A naar D:
In de database staan de volgende records van naburige stations:
A-B
A-C
B-D
C-E
D-F
Het script gaat vervolgens kijken:
Waar kan ik naar toe vanaf A? Antwoord: B en C.
Waar kan ik naar toe vanaf B? Antwoord: D
Antwoord gevonden: A - B - D
Maar goed, voor 5 stations is dat nog te doen natuurlijk, voor bijna 400 stations is dat wat lastiger.
Kan iemand een beter algoritme / systeem aanraden? Moeten we gewoon alle trajecten gaan opslaan? Dat zijn nogal wat mogelijkheden lijkt me met 391 mogelijke begin en eindstations.
.