Toon posts:

Stage opdracht/ 2e x afgekeurd

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Voor mijn stage moest ik een aantal opdrachten maken, 3/4 is goedgekeurd.
De 4e heb ik al met 2 pogingen ingeleverd, elke keer was er wel wat aan op te merken.
Ik mag nog 1 poging van de betreffende docent wagen.
Dus hierbij wil ik jullie allen om hulp vragen.

Ik heb op een college stage gelopen.
Mijn opleiding die ik volg is: mbo ict niveau 4 ict beheerder.

De opdrachtvraag was: Hoe gaat het updaten van de betreffende netwerkschema van gang?
Ik had bij de 2e poging dit ingeleverd:

Opdracht 1B:

Hoe gaat het updaten van het netwerkschema van gang?

Mocht er een update in het netwerkschema komen, dan zal de huidige netwerkschema niet meer kloppen. Hoe wordt dit voorkomen bij het Lieflandcollege, zal ik u nu vertellen.

De systeembeheerder van Lieflandcollege heeft met behulp van het programma
Microsoft Visio 2003 een netwerkschema gemaakt van alle pc apparatuur dat zich in de college bevindt.
Dit bestand is opgeslagen op de server en op zijn jumpdrive (usb-stick).

Dus als er ook maar een willekeurige wijziging in het netwerk plaats vindt, of een wijziging in de pc apparatuur, dan is het een kwestie van de met Visio gemaakt netwerk-schema laden en de wijziging toebrengen.

Hierdoor is de schema ten alle tijden actueel.
(De grafische netwerkschema die u ook bij opdracht 1A ziet, is rechtstreeks afkomstig van Visio 2003.)

Dit was dus echter niet voldoende , waarbij de docent dit terug mailde:
Beste Ashvind, je hebt nu in ieder geval de opdracht begrepen, maar dit is niet echt een procedure. Wat vind je van hoe het nu gaat? Lijkt niet echt garanties te bieden. Hoe zou jij het regelen als jij systeembeheerder was?
Denk aan : versiebeheer, wie authoriseert het, wanneer wordt het schema aangepast etc.
Nog 1 poging graag.
Groet

M
Ik word hier zo moe van, vanwege het feit dat ik bij de 1ste poging zoveel tijd erin had gestoken die helemaal afgekeurd was en dan nu weer dat er weer een aantal dingen ontbreken.
Ook vanwege het feit, dat er medestudenten van mij de opdracht nog globaler beantwoorden en die wordt gelijk goedgekeurd.Dit is wel frappant. Ik kan ook bijna niemand om hulp vragen, de docenten helpen mij echter met "hints", hier heb ik dus helemaal nix aan.

Ik hoop hierbij echt dat jullie mij kunnen helpen, aangezien het mij zwaar mentaal opvreet.

Ash

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 11:41 ]

Verwijderd

als ik zo de opdrachtvraag lees maakt het geen ruk uit of het wel of niet werkt,
de vraag is HOE het gaat.. of dat nu kut is zoals bij het lieflandcollege of niet dat maakt niet uit..???

Verwijderd

Topicstarter
Je mag de procedure helemaal zelf verzinnen, aangezien de systeembeheerder bij de college geen specifieke procedure heeft.

Verwijderd

Volg het trajekt van begin tot eind:

Gebruiker vraagt om wijziging via...
Helpdesk registreert dit en geeft het door aan ...
Wijziging wordt goedgekeurd/afgekeurd
Wijziging wordt gemaakt
Wijziging wordt gedocumenteerd in Visio

Hopelijk wordt dit bedoeld

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 07:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

offtopic:
Beste tweaker, doe au.b. mijn huiswerk voor me... Verwacht hier niet teveel details....

[google=wijzigingsprocedure ]

hier staat b.v. een procedure:
http://weblog.leidenuniv..../wijzigingsprocedure.html (welliswaar niet voor het netwerk, maar het geeft eenidee hoe je het kunt beschrijven.)

Andere steekwoorden waar je op kunt googlen:
ITIL, change management, sla.

suc6

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:52
Leg die beste man gewoon uit hoe het werkt, met al zijn punten.
Dus, als er geen versiebeheer is, schrijf dat dan gewoon op (en zeg er desnoods bij dat dat geen gek idee zou zijn). En als er helemaal geen formele procedure is, dan wil je docent vast weten wat jij zou veranderen als je daar beheerder was, dus hoe jij zo'n proedure voor je ziet. (iets als: Degene die iets verandert, maakt een wijzigingsvoorstel in Visio, bespreekt dat met de systeembeheerder, maakt er, na accoord een neiuwe versie van en archiveert de oude versie.)

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, bedankt voor de snelle reacties alvast.
Om misverstanden te voorkomen, heb ik de opdracht letterlijk hier uit mijn stagewerkboek:
B:
Onderzoek of er binnen het bedrijf al een procedure bestaat om tot aanpassing van het schema te komen.
Als deze procedure bestaat moet je die volgen bij het aanpassen van het bestaande schema.
Controleer of de procedure toereikend is.
Als er geen procedure bestaat maak er dan zelf één. Denk hierbij aan : versiebeheer, de software die gebruikt is om het schema te maken, wie het schema authoriseert en uiteraard wanneer het schema moet worden aangepast.

Producten:

• Update procedure

Verwijderd

Topicstarter
onkl schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 11:47:
Leg die beste man gewoon uit hoe het werkt, met al zijn punten.
Dus, als er geen versiebeheer is, schrijf dat dan gewoon op (en zeg er desnoods bij dat dat geen gek idee zou zijn). En als er helemaal geen formele procedure is, dan wil je docent vast weten wat jij zou veranderen als je daar beheerder was, dus hoe jij zo'n proedure voor je ziet. (iets als: Degene die iets verandert, maakt een wijzigingsvoorstel in Visio, bespreekt dat met de systeembeheerder, maakt er, na accoord een neiuwe versie van en archiveert de oude versie.)
Idd, aan de globale beschrijving van de searchhit van google heb ik echter niet veel aan.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jeetje, jouw uitwerking is wel erg summier. Pak wat boeken uit de kast en schrijf 2 a 3 kantjes vol, denk dus inderdaad aan authorisatie, verbeterpunten. Geef ook aan wanneer bepaalde dingen niet gebeuren. Kwantiteit wordt toch vaak gezien als kwaliteit.

Je hebt je dikke duim niet voor niks gekregen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Noork op 10-01-2006 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 11:55:
Jeetje, jouw uitwerking is wel erg summier. Pak wat boeken uit de kast en schrijf 2 a 3 kantjes vol, denk dus inderdaad aan authorisatie, verbeterpunten. Geef ook aan wanneer bepaalde dingen niet gebeuren. Kwantiteit wordt toch vaak gezien als kwaliteit.

Je hebt je dikke duim niet voor niks gekregen. ;)
Ik wacht nog een aantal reacties af, anders gaat het idd jou voorstel worden.

Edit: Waarom ik zo'n summier beantwoord heb is omdat ik echter op dit aspect helemaal geen kennis heb. Had al op google wat research gedaan, maar het antwoord ligt er gewoon niet voor het rapen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 12:01 ]

Verwijderd

Veel tijd in 9 regels tekst? Dat had ik nog kunnen verzinnen zonder ICT gedaan te hebben. Laat eens zien wat je geleerd hebt.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Lijkt me anders toch niet zo'n moeilijke opdracht!

Verwijderd

Topicstarter
Blacksnak schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 12:05:
Lijkt me anders toch niet zo'n moeilijke opdracht!
Leg het antwoord dan voor! :>

Verwijderd

Daarvoor is GoT niet bedoeld, en Google moet niet de basis zijn voor antwoorden op stageopdrachten...
ga eens naar de bibliotheek en zoek boeken over procedures...

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 17:19
Leg het antwoord dan voor!
... en ...
Waarom ik zo'n summier beantwoord heb is omdat ik echter op dit aspect helemaal geen kennis heb. Had al op google wat research gedaan, maar het antwoord ligt er gewoon niet voor het rapen.
Welkom op school Sjaak! Men verwacht natuurlijk ook dat je _zelf_ dingen doet!

De dingen waarvan je vraagt waarom ze toch zo fout zijn kan je precies nalezen in die opdrachtomschrijving die je net zelf hebt ge-paste... Daar in staat exact wat men van je verwacht en inderdaad: daar voldoet hetgeen jij hebt geschreven niet aan.
Als er geen procedure bestaat maak er dan zelf één.
Dat is dus je opdracht! Schrijf een procedure voor het doorvoeren van wijzigingen. Een procedure is _geen_ globale omschrijving, maar een document wat stap-voor-stap uitlegt hoe iemand (wie dan ook, ongeacht kennis of ervaring) een bepaalde opdracht uit kan voeren.

[ Voor 35% gewijzigd door Liegebeest op 10-01-2006 12:24 ]

Liege, liege, liegebeest!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je zegt dat je er veel tijd in hebt gestoken, maar hoeveel uur is dat en wat heb je allemaal gedaan in die tijd?

Ik zie namelijk elf regels tekst. Het kan toch niet zo zijn dat je hier langer mee bezig bent geweest dan een uurtje + tijd om naar de lokale admin te gaan? Als je er wel meer tijd in hebt gestopt heb je waarschijnlijk meer gedaan en meer onderzocht. Dat kan dan ook mooi in je verslag. Je docent verlangt bovendien een veel uitgebreider antwoord. Ik zou de tip van je docent opvolgen en jezelf afvragen wat jij zou doen als je admin was en je blijkbaar een schema moet updaten.

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 12:18:
[...]

Dat is dus je opdracht! Schrijf een procedure voor het doorvoeren van wijzigingen. Een procedure is _geen_ globale omschrijving, maar een document wat stap-voor-stap uitlegt hoe iemand (wie dan ook, ongeacht kennis of ervaring) een bepaalde opdracht uit kan voeren.
Geloof het of niet , dit had ik dus bij mijn 1ste poging gedaan, ik zal even kijken of ik hem nog heb.

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 09:16
Volgens mij mis ik een versie beheer. Het schema word wel aangepast en ge-update maar het is dus niet mogelijk om terug in de history te kijken.
Daarnaast omvat een procedure een x aantal instructies aan een x aantal personen om een x aantal dingen te doen. Let hierbij op dat het zo veel mogelijk fool proof is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 11:35:

Beste Ashvind, je hebt nu in ieder geval de opdracht begrepen, maar dit is niet echt een procedure. Wat vind je van hoe het nu gaat? Lijkt niet echt garanties te bieden. Hoe zou jij het regelen als jij systeembeheerder was?
Denk aan : versiebeheer, wie authoriseert het, wanneer wordt het schema aangepast etc.
Nog 1 poging graag.
Groet

Ash
Hier lijken me al aardig wat aanwijzigen in te staan

De docent stelt je duidelijke vragen die ik in jou geval zou uitwerken

Wat vind je van hoe het nu gaat?
Lijkt dit garantie te bieden?
Hoe zou jij het regelen?

Nu heb je eigenlijk dus de huidige situatie opgeschreven

Als ik zijn vragen in de mail zie wilt ie dat je ook jou mening vormt

Dus nu moet je schrijven wat het mis is met de huidige situatie en waarom (Lijkt me niet moeilijk ;-), want hij rammelt aardig)

Beschrijf nu de gewenste situatie

In een process schema (wie past aan, en hoe)

Ook moet je ergens registreren dat de huidige versie met datum blabla vervangen is op door de nieuwe versie blabla

Dat is wat docenten willen datje doet laat zien dat je ziet wat er gebeurd, wat er mis is en hoe het anders kan.

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Ik heb altijd wel het idee gehad bij stage opdrachten dat ze ervan 'kicken' om kritiek te leveren. Dus eigenlijk met de opmerking 'wat vind je van hoe het nu gaat?' wordt er verwacht dat jij er zelf over nadenkt hoe JIJ het zou doen. Beetje meegaan met wat die school nu doet is nooit het antwoord. En dan oplossing bieden, eventueel een nieuw plan. En dat mag wel een aantal A4 tjes inclusief stroomschema's betreffen. En je hebt natuurlijk wat geleerd voordat je op stage ging, dus neem die stof gewoon er in mee.

edit: en dat opdrachten van 'anderen' wel zomaar goedgekeurd worden, tja dat is natuurlijk geen argument. Misschien is deze leraar wel eentje die wil dat je er wat van leert...

[ Voor 19% gewijzigd door M.I.G. op 10-01-2006 14:17 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verder zou ik je de tip mee willen geven om eens wat te doen aan de taalkundige correctheid van je stuk. Er staan nogal wat fouten in waardoor het niet prettig leest en dat kan een docent ook in een verkeerde stemming brengen op het moment dat hij een beoordeling vaststelt.

Vooral het door elkaar gebruiken van de en het voor hetzelfde woord is nogal storend.
De opdrachtvraag was: Hoe gaat het updaten van de het betreffende netwerkschema van in zijn gang?
Ik had bij de 2e poging dit ingeleverd:

Opdracht 1B:

Hoe gaat het updaten van het netwerkschema van in zijn gang?

Mocht er een update in het netwerkschema komen, dan zal de het huidige netwerkschema niet meer kloppen. Hoe wordt dit wordt voorkomen bij het Lieflandcollege, zal ik u nu vertellen.

De systeembeheerder van het Lieflandcollege heeft met behulp van het programma
Microsoft Visio 2003 een netwerkschema gemaakt van alle pc apparatuur dat die zich in de het college bevindt.
Dit bestand is opgeslagen op de server en op zijn jumpdrive (usb-stick).

Dus als er ook maar een willekeurige wijziging in het netwerk plaats vindt, of een wijziging in de pc apparatuur, dan is het een kwestie van de het met Visio gemaakte netwerk-schema laden en de wijziging toeaanbrengen.

Hierdoor is de het schema ten alle tijden actueel.
(de het grafische netwerkschema die dat u ook bij opdracht 1A ziet, is rechtstreeks afkomstig van Visio 2003.)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor de reacties, ik zal jullie om 20.00h een update plaatsen van de nieuwe
"Update Procedure".

Verwijderd

Beste,

Ik raad je aan om te kijken naar het boek: IT Service management , een introductie. ISBN: 90-806713-2-0

Daar staan volgens mij alle antwoorden in die je zoekt. Er worden voorbeelden/bestpractices beschreven en ook in de vorm van modellen.

Dus je kan het zo overtekenen in Visio!

Succes!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 17:19
Aargh! Dat boek kom je echt overal tegen! :D

Op school hadden we het. Bij elk detacheringsbureau waar ik heb gewerkt. Bij elk bedrijf en bij elke opdrachtgever waar ik ben geweest. Altijd had wel iemand dat boek liggen...

Geeft maar aan dat er toch iets nuttigs in staat :)

Liege, liege, liegebeest!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-04 18:09
het is het schema.

scheelt weer punten ivm spelling.

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=schema

[ Voor 46% gewijzigd door Tasma op 10-01-2006 14:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 14:24:
Beste,

Ik raad je aan om te kijken naar het boek: IT Service management , een introductie. ISBN: 90-806713-2-0

Daar staan volgens mij alle antwoorden in die je zoekt. Er worden voorbeelden/bestpractices beschreven en ook in de vorm van modellen.

Dus je kan het zo overtekenen in Visio!

Succes!
Thnx! Dat boek zal ik zeker checken! _/-\o_

• Erwinkemink
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 21:55
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 11:35:
Ik kan ook bijna niemand om hulp vragen, de docenten helpen mij echter met "hints", hier heb ik dus helemaal nix aan.
Persoonlijk vind ik wel dat je wat overdreven reageert. Waar voor zit je op school ik neem aan om te leren en niet alles in je schoot geworpen te krijgen van docenten hints geven ze je om in de goede richting te gaan zoeken en te gaan onderzoeken.
ook de systeembeheerder op het college heeft zijn procedure om het netwerkschema up te daten, ik zou eens met hem het een en ander bespreken over dit punt

de punten die je docent aangeeft zijn opzich zeer logisch en als ik jouw was zou ik eens wat meer informatie opzoeken.

wat je kan doen als er aan die punten versiebeheer, wie authoriseert het, wanneer wordt het schema aangepast etc. niet wordt voldaan binnen het lieflandcollegeer eens het nut van deze punten beschrijven als je die punten wel zou gaan gebruiken voor het updaten van het netwerkschema

Succes

http://specs.tweak.to/12729

Verwijderd

Sorry, maar dit is hier niet de bedoeling. Je hebt mazzel dat je mede-GoTters zo behulpzaam zijn dat je nog zover geholpen bent.

Dit forum is niet voor stageopdrachten, verslagen of hulp met huiswerk. Period. Neem http://gathering.tweakers.net/forum/faq eens goed door.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.