ASUS + Maxtor DM10, veilig ?

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Hey,

Ik heb twee Maxtor schijven, alletwee in een watergekoeld systeem staan wat eigenlijk niet zo makkelijk uit elkaar te halen is.
Nu heb ik voorheen allerlei problemen gehad: fouten in error-log, windows niet booten, windows langzaam booten, harde-schijf niet herkend, echt van alles.
Dit leek te liggen aan de combo DM10 en nForce 4 (op mn A8N-SLI Deluxe), maar met bepaalde firmware en troep zou dit dan soms te verhelpen zijn.
Ik heb toen maar omdat ik pissig was er een Western Digital bijgezet, en die gebruik ik nu blij als boot-disk.

Nu ben ik echter wel enigzins bang dat die Maxtors nu voor allerlei data-corruptie zorgen. Ik heb ze daarom eens proberen te hangen aan mn Silicon Image 3114 controller, maar hiermee startte hij niet door (kwam nooit bij windows scherm), en toen ik een RAID van 1 schijf had proberen te maken was mn part.tabel ineens weg (wel weer kunnen restoren maar das een ander verhaal). Kortom: ook op mn SI geen success.

De schijven in kwestie worden in windows aangegeven als Maxtor 6L250S0 en 6Y250M0. Ik kan niet op de labels kijken want dan moet ik zon HDD-koeler weer uit elkaar halen en dat is niet te doen voor zoiets simpels.

Nu vroeg ik me af: Is mijn data die ik erop zet veilig? ga ik nog problemen ondervinden? wat kan ik doen om het risico te verkleinen?

Alvast bedankt,
TB

EDIT: Kwam net toevallig op dit forum tooltje tegen om HD te tunen, die ook meteen Firmware kon vermelden!:
6Y250M0: YAR511W0
6L250M0: BANC1G10 (dit was de schijf waar ik van bootte en die het vaakst niet gevonden was)

EDIT2: kwam erachter dat je bij Maxtor ook op typenr kan zoeken, wat de bovenstaande krengen dus zijn. Echter kom ik in geval 1 bij een 404, en bij geval 2 een internal server error... joepie...

[ Voor 20% gewijzigd door TheBlasphemer op 10-01-2006 10:33 ]

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

fouten in error-log
Wat voor fouten?
Dit leek te liggen aan de combo DM10 en nForce 4 (op mn A8N-SLI Deluxe), maar met bepaalde firmware en troep zou dit dan soms te verhelpen zijn.
Ik heb toen maar omdat ik pissig was er een Western Digital bijgezet, en die gebruik ik nu blij als boot-disk.
Je geeft de mogelijk oplossing zelf al! (maar dan zet je er uit frustratie een disk bij 8)7 )
Wat houdt je tegen :?
Nu ben ik echter wel enigzins bang dat die Maxtors nu voor allerlei data-corruptie zorgen.
Hoe kom je daarbij?
Heb je al corruptie gehad dan?
Dat het niet direct werkt als je ze op een andere controller hangt is eerder "normaal" dan vreemd.
Iedere controller schrijft toch op zijn eigen manier naar de disken.
Soms kan het wel lukken om ze over te prikken op andere controller en dat ze ook nog werken, maar vaak werkt dat niet.
en toen ik een RAID van 1 schijf had proberen te maken was mn part.tabel ineens weg
Tja, dat had ik je op voorhand al kunnen zeggen!

Wat denk je op het label van je disken te kunnen vinden wat je niet op de site van Maxtor kan vinden?
6L250S0
6Y250M0
En dan hebben we nog (links in het scherm) de:
Download Area en klik dan vervolgens op DiamondMax family en wat staat daar?!?!?
De MaxBlast 4 en PowerMax!
Ga dus eerst maar eens aan de slag met die tools en zoek voortaan eerst eens zelf! |:(

[update] goh, je hebt 'm gevonden zie ik....
[update 2] Als bij het booten een disk helemaal niet gevonden wordt (dus bij de POST) is dat vaak ook een indicatie van een brakke voeding!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 10:54 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat het verstandig is om dit topic even door te nemen: Compatibiliteit Maxtor DiamondMax10 met o.a. nForce4 , je staat namelijk absoluut niet alleen in je probleem. Nforce4 <> Diamondmax 10 probleem. (Overigens is het nog maar te bezien of alleen de Diamondmax 10 serie problemen geeft op de Nforce4 borden. Als je op GOT zoekt kom je ook iemand tegen die dezelfde probelen constateerde met Western Digital schijfen.)

In iedergeval kun je een aantal dingen doen:

- Met een jumper Staggered spinup en S-ATA300 uitschakelen, als je tenminste een S-ATA300 Interface hebt.
- Van de forceware drivers niet de storage drivers installeren.

Voor meer details zie bovenstaande topic.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
nieuwe bios, wat instellingen en het was klaar dacht ik... maar www.google.nl www.tweakers.net overal is dit probleem al voorbij gekomen, een beetje zelf zoeken is nooit al te moeilijk imo

[ Voor 17% gewijzigd door KappeNou op 10-01-2006 10:59 ]

>PC specs<

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

KappeNou schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:57:
nieuwe bios, wat instellingen en het was klaar dacht ik... maar www.google.nl www.tweakers.net overal is dit probleem al voorbij gekomen, een beetje zelf zoeken is nooit al te moeilijk imo
Inderdaad zo-ie-zo een up to date BIOS voor je Asus moederbord gebruiken. Daarnaast is er in de faq een firmware (geen BIOS) update te vinden voor Maxtor Diamondmax 10 schijfen, maar deze is alleen voor schijfen die geproduceerd zijn voor februarie 2005 of een oudere firmware hebben. Deze firmware dus niet over een nieuwere firmware heen flashen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb inmiddels de een-na-nieuwste bios (1015 dacht ik? 1016 had niks nieuws, en vond het onnodig die ook te proberen), en de bios op mn schijven is zoals gezien al niewer...
De PSU zal het denk ik ook niet aan liggen, alles werkt gewoon goed, en ik heb een 550w van coolermaster en dat is nou niet echt een b-merk volgens mij :/

Ik heb nog niks in de event-log gevonden bij deze reinstall van XP, maar ben toch bang dat het misschien ooit weer eens opduikt, en vertrouw het niet helemaal om belangrijke data drop te zetten :(
Vandaar dit topic, kan ik ergens mee troubleshooten ofzo ?

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-02 11:33
Hier staat de oplossing van je probleem:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1025406/last

Verwijderd

TheBlasphemer schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 11:32:
[...]Vandaar dit topic, kan ik ergens mee troubleshooten ofzo ?
Al gekeken naar de MaxBlast 4 en PowerMax tools :?
Pagina: 1