Toon posts:

kan je een .org domein opeisen

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi en help,

ik heb een .org domein.
Nu is er een nederlads bedrijf die o.a. de .nl verzie heeft vast gelegd.

nu vragen ze, nee eisen ze de .org domein omdat hun site (bedrijf) er veel problemen mee heeft.

kunnen zij deze zo eisen?
en kan ik er wat aan doen?

mocht iemand me kunnen helpen dan graag, alvast bedankt

een kleine jongen en de grote boze wereld...

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Op welke grond willen ze dit domein opeisen?

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Bij de Kamer van Koophandel vertelden ze mij hetzelfde:
Als jij en het bedrijf in kwestie bijna dezelfde naam en dezelfde functie vervullen dan geld voor de bedrijfsnaam het recht van de eerste (lees je gaat een zoekmachine met de naam oogle.nl beginnen)

M.b.t. domeinen:
Als er geen merkenrecht op een naam zit kunnen ze je niks verplichten (zoals microsoft of google dit hebben).

Pin me niet vast op het bovenstaande dit is mij ook maar verteld.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Hallo djame, welkom op GoT :)

Zou je voor je straks verder post ook eens de algemene FAQ's door willen nemen?
http://gathering.tweakers.net/forum/faq

Daarin staat bijvoorbeeld ook dat je eerst wat moeite moet doen alvorens een topic te starten. Zo had je in de search bijvoorbeeld deze topics kunnen vinden:

Domein dispuut
Domein opeisen, is dat haalbaar?
Merkenrecht en domeinen
[rml][ Domein reggen] Maar hij is al in gebruik[/rml]
[rml][ Domeinnaam] Claimen, hoe sterk in je schoenen (de zoveelste[/rml]
Bezet domeinnaam claimen
Domeinkapers hebben mijn domein, wat te beginnen?

En dan had je ook geweten dat dit topic in Internet & Telefonie geplaatst had moeten worden ;)

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om een hosting bedrijf, op mijn pagina werd dit eerst ook aangeboden, inmiddels niet meer.
hun vinden dat hun er nog last van hebben.

Verwijderd

Topicstarter
sorry andre
André schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:25:
Hallo djame, welkom op GoT :)

Zou je voor je straks verder post ook eens de algemene FAQ's door willen nemen?
http://gathering.tweakers.net/forum/faq

Daarin staat bijvoorbeeld ook dat je eerst wat moeite moet doen alvorens een topic te starten. Zo had je in de search bijvoorbeeld deze topics kunnen vinden:

Domein dispuut
Domein opeisen, is dat haalbaar?
Merkenrecht en domeinen
[rml][ Domein reggen] Maar hij is al in gebruik[/rml]
[rml][ Domeinnaam] Claimen, hoe sterk in je schoenen (de zoveelste[/rml]
Bezet domeinnaam claimen
Domeinkapers hebben mijn domein, wat te beginnen?

En dan had je ook geweten dat dit topic in Internet & Telefonie geplaatst had moeten worden ;)

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-02 22:59
Het lijkt mij dat als je je domein netjes hebt geregristreerd en er gebruik van maakt, je ze je niets kunnen maken. Het wordt wel een ander verhaal als er niets gebeurt fzo, maar het lijkt me dat je deze site gewoon actief benut. :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is dat hun er een merknaam van hebben gemaakt.

ik bood hetzelfde aan maar dan op het .org domein, enkel wil ik er nu een andere site van maken met een totaal andere bedoeling namelijk een vergelijkings site

• TheBlasphemer
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:29:
het probleem is dat hun er een merknaam van hebben gemaakt.
Als jij dat domein al had VOOR zei het als merknaam registreerden, dan kunnen ze je volgens mij niks maken.
Ook heeft .org zoieso niks met Nederland te maken dacht ik, ik heb ook een merknaam "StuffPlug", heeft een of andere klootzak ook wat .org en .net van geregistreerd (NADAT mijn site populair werd, puur om op mij te kunnen leechen), en die heb ik ook nooit kunnen pakken omdat nederlandse wet ed daar gewoon bijna geen vat op heeft.

Maar als je geen zin hebt in gezeik kun je misschien beter een schikking treffen: of je overlegt dat je een duidelijke link naar hun site legt voor mensen die zich vergissen, of gewoon een flink geldbedrag proberen te krijgen en daar een nieuwe site van op te starten...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Als die .org op jouw naam staat (met geldige gegevens) en jij netjes je rekeningen betaald kunnen ze je niks maken :)

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-02 15:27

ReLight

echo("What Now ? !")

Hebben wij ook gehad, was enkel een naam kwestie, helaas voor hun hadden ze geen europees of nederlands merkenrecht aangevraagd.

WIJ hebben inmiddels wel europees (en dus NL) merkenrecht gekregen, nu hebben we HUN van de naam gekicked 8) >:)

Ik had bijna een maand salaris er voor over voor die gezichten toen de aangetekende brief aankwam :)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de mernaam ff getest op http://register.bmb-bbm.o...tro/select.do?language=nl
nu blijkt dat het helemaal geen merknaam is.

is hiermee het probleem dan zeker opgelost?

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-02 15:27

ReLight

echo("What Now ? !")

Ja, kort en krachtig en netjes uitleggen. Het is maar bluf, maar je moet wel een beetje dikke huid hebben. De eerste reactie is altijd ' nee u /je hebt het fout, je snapt het niet, en wij hebben gelijk'.

Maak wat mooie printjes van je voor onderzoek, gooi hun mail weg, negeer de rest, en slaap er geen minuut lichter meer van.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• TheBlasphemer
ReLight schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:40:
WIJ hebben inmiddels wel europees (en dus NL) merkenrecht gekregen, nu hebben we HUN van de naam gekicked 8) >:)
Zou je mij eens kunnen emailen hoe je dat precies doet?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :)
Email is fw{at}hardijzer{punt}nl
En sorry als dit prive moest, maar kan PMs hier echt niet vinden en wil het toch graag weten :(

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als het geen geregistreerd merk is dat geregistreerd is vòòr de registratie van je domein, dan kunnen ze je niets maken. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Tweakers: iemand heeft tweakers.nl gemaakt, waardoor ze kunnen liften op het succes van deze site, maar daar kan het management van T.net niets tegen doen omdat het merk "Tweakers" ten tijde van de registratie van dat domein nog niet geregistreerd was.

Althans, dat herinner ik me uit een discussie in LA. :P
TheBlasphemer schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:46:
En sorry als dit prive moest, maar kan PMs hier echt niet vinden en wil het toch graag weten :(
offtopic:
Dat komt omdat we nog op React 1.9.3 draaien, en in die versie zit nog geen PM-feature; alleen pushmessages voor crewleden. React 1.9.4 gaat wel PM's ondersteunen, maar ik heb geen idee of die optie voor users aangezet gaat worden. :)

[ Voor 33% gewijzigd door NMe op 09-01-2006 23:47 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
nu heb ik ook nog een brief van hun jur gekregen lees onder.

Geachte heer ,

Hierbij verzoek ik u dringend en voorzover nodig sommeer ik u het gebruik van de domeinnaam ............org per direct te staken en gestaakt te houden, alsmede de domeinnaam per direct over te dragen aan mijn cliënte.

Indien u hieraan niet voor 11 januari aanstaande gehoor geeft, ziet mijn cliënte zich genoodzaakt nadere juridische stappen tegen u te ondernemen.

Indien u niet, niet tijdig of op niet bevredigende wijze voldoet aan het bovenvermelde verzoek, zal ik cliënte adviseren u rechtstreeks - zonder nadere aankondiging – in rechte te betrekken. Voor dat geval behoudt cliënte zich alle rechten voor, waaronder het recht tot het vorderen van een vergoeding voor de geleden en nog te lijden schade, met inbegrip van de kosten van juridische bijstand in deze.

Cliënte vertrouwt er echter op dat het zover niet zal hoeven te komen en u bereid bent deze zaak op de voorgestelde wijze op te lossen.

Hoogachtend,

(mw) mr. M.M. den

wat nu

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Op basis van welke wet of verordening willen ze die claim doen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

11 januari. Ze geven je ook wel lang de tijd :P
Als er al een rechtzaak zou komen, ik zeg als, dan kijkt de rechter zeker ook naar de redelijk van het verzoek.
Iemand 1 dag de tijd geven om iets over te dragen maakt het zeker een stuk minder redelijk.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-02 22:49
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:00:
nu heb ik ook nog een brief van hun jur gekregen lees onder.

Geachte heer ,

Hierbij verzoek ik u dringend en voorzover nodig sommeer ik u het gebruik van de domeinnaam ............org per direct te staken en gestaakt te houden, alsmede de domeinnaam per direct over te dragen aan mijn cliënte.

Indien u hieraan niet voor 11 januari aanstaande gehoor geeft, ziet mijn cliënte zich genoodzaakt nadere juridische stappen tegen u te ondernemen.

Indien u niet, niet tijdig of op niet bevredigende wijze voldoet aan het bovenvermelde verzoek, zal ik cliënte adviseren u rechtstreeks - zonder nadere aankondiging – in rechte te betrekken. Voor dat geval behoudt cliënte zich alle rechten voor, waaronder het recht tot het vorderen van een vergoeding voor de geleden en nog te lijden schade, met inbegrip van de kosten van juridische bijstand in deze.

Cliënte vertrouwt er echter op dat het zover niet zal hoeven te komen en u bereid bent deze zaak op de voorgestelde wijze op te lossen.

Hoogachtend,

(mw) mr. M.M. den

wat nu
Lijkt me een beetje raar dat ze op zo'n korte termijn dingen gaan eisen.
Volgens mij is dit een beetje Bluf poker.

Zoek uit welke rechten jij hebt en welke rechten hun hebben, op grond daarvan kan je actie ondernemen.

Verwijderd

Topicstarter
Staat er niet in, ik zal de eerste prief posten.

---

Inbreuk op handelsnaam .......

Sans Préjudice

Geachte heer ,

Namens mijn cliënte, ......., vraag ik uw aandacht voor het volgende.

Cliënte voert al sinds 2001 de handelsnaam .......... en beschikt tevens over de domeinnaam ........nl. Derhalve beschikt cliënte sinds 2001 over handelsnaamrechten op de benaming .........NL.

Recentelijk heeft cliënte tot haar grote ontsteltenis geconstateerd dat u op Internet gebruik maakt van de benaming ........ORG. Bij intoetsing van de domeinnaam ...........org wordt men meteen doorgelinked naar .....nl, waarna men op de website van uw eenmanszaak, , komt. U maakt derhalve gebruik van de naam ........org als domeinnaam en als handelsnaam.

Door het gebruik van de naam .........ORG handelt u onrechtmatig jegens cliënte. Meer in het bijzonder maakt u ontegenzeggelijk inbreuk op de aan cliënte toekomende handelsnaamrechten op .......... Dit levert op grond van artikel 6:162 BW een onrechtmatige daad op jegens cliënte.

Het moge duidelijk zijn dat consumenten, vanwege de grote gelijkenis tussen de betreffende tekens en het feit dat de diensten identiek zijn, in verwarring zullen worden gebracht. Zij zullen in de onjuiste veronderstelling verkeren dat de diensten die u aanbiedt op uw website van cliënte afkomstig zijn.

Het gebruik van de naam door u heeft al tot veel verwarring geleid. Cliënte is inmiddels al vele malen telefonisch en per e-mail benaderd door mensen met klachten over uw onderneming. Het gebruik van de naam ........org door u levert niet alleen gevaar voor verwarring op, maar brengt de goede handelsnaam van cliënte tevens schade toe.

Cliënte heeft mij verzocht te bewerkstelligen dat de inbreuk op haar handelsnaamrechten zo spoedig mogelijk wordt gestaakt. Ik verzoek en voorzover nodig sommeer u dan ook elk gebruik van de benaming ......ORG en/of enig ander met ...... overeenstemmende aanduiding per direct te staken en gestaakt te houden, als mede zorg te dragen voor de overdracht van de inschrijving van de domeinnaam ..........org aan cliënte en zulks schriftelijk te bevestigen.

Ik verwacht binnen 14 dagen na dagtekening van dit schrijven uw schriftelijke reactie. Bij gebreke van een positieve reactie zal ik mijn cliënte adviseren onverwijld verdere rechtsmaatregelen tegen uw cliënte te laten treffen.

Hoogachtend,

(mw) mr M.M. den

Verwijderd

Aha..nou als ze het zo spelen, dan blijkt wel dat het bluf is, iedere advocaat weet dat een termijn van 2 dagen onredelijk is...verkoop ze het domein maar voor € 2500...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Stuur ze een mailtje dat ze hem mogen kopen voor een schappelijk bedrag :)
Want een bedrijf die er zo veel last van zou kunnen hebben, zou ook het geld er wel voor neer kunnen leggen ;)

Jij hebt verder altijd netjes gebruik gemaakt van dit domein en nu moet jij er afstand van doen (volgens hen). En dat moet je voorkomen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Cliënte voert al sinds 2001 de handelsnaam .......... en beschikt tevens over de domeinnaam ........nl. Derhalve beschikt cliënte sinds 2001 over handelsnaamrechten op de benaming .........NL.
Nogmaals, als je het domein in je bezit had vóór de deponering van hun handelsnaam, dan kunnen ze je niets maken. Had je het domein later, dan staan ze helaas voor jou in hun recht.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

-NMe- schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:18:
[...]

Nogmaals, als je het domein in je bezit had vóór de deponering van hun handelsnaam, dan kunnen ze je niets maken. Had je het domein later, dan staan ze helaas voor jou in hun recht.
geld dat dan ook voor een .org domein?

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
allereerst kunnen ze geen aanspraak maken op je domein omdat dit niet onder de nederlands beheer valt.
Daarbovenop geldt het principe van 'wie het eerst komt die het eerst maalt', als jij je domein eerder hebt geregistreerd dan hun zich hebben ingeschreven bij de kamer van koophandel heb je alle recht op het domein (geldt bij .nl domeinen iig, daar zegt de SIDN evengoed, tja had je het maar eerder moeten registeren).

Indien jij de naam actief gebruikt en wilt blijven gebruiken, hoef je je verder geen zorgen te maken, ben je bereid tegen betaling van de naam af te zien, dan kun je dit melden en een leuk bedrag voor vragen.

Jij bied er zelf hosting op aan? Vraag maar heerlijk groot bedrag, tenslotte zal jij er klanten door verliezen (ze komen bij de verkeerde terecht), bestaande klanten zullen zich er aan moeten aanpassen, en het zal je zelf ook berg werk bezorgen (alle papieren moeten aangepast worden, briefpapier moet herdrukt worden (;)) etc).
-NMe- schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:18:
[...]

Twijfelachtig, in dat geval hadden ze de naam zelf maar moeten registeren, dit hebben ze echter nagelaten, oftewel de rechter zal zeggen: tja, eigen schuld, had je het zelf maar moeten registeren...

hoewel ik hier niet geheel zeker van ben :P

daarnaast valt .org niet onder nederlands beheer, en zal het mogelijk anders liggen

[ Voor 27% gewijzigd door DutchTSE op 10-01-2006 00:28 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:05

Nakebod

Nope.

-NMe-, is dat wel zo, als ze alleen hun merk in Nederland hebben gedeponeerd?
Volgens mij is dat dan alleen voor .nl.

djam, je bent wat vergeten weg te halen: Bij intoetsing van de domeinnaam g***g.org wordt men

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Als het de bovengenoemde "blabla.org" domain betreft die op 5 jan 2005 is geregistreerd, geef ik je weinig kans.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
het .org domein is na hun handelsnaam (kvk) vast gelegd..
dus zouden hun recht op de naam hebben, het gaat niet om een merknaam, enkel een handelsnaam voor nl.

hoe zit dat dan.

Verwijderd

Beste djame,

Het is de bedoeling dat je zelf ook wat uitzoekt in deze materie. Het feit dat je andere antwoorden in de wind slaat lijkt erop dat je alles op een presenteer blaadje wil krijgen, willen we allemaal toch ? Maar werkt zo nu eenmaal niet.

Verder laat je ook helemaal niet weten wanneer je je domein, .org, zelf heb geregistreerd en wat voor aktiviteiten je zelf doet op je .org. Commercieel, hobbymatig, half/half etc.

Het is aan jou om uit te zoeken of hun claim enige rechtsgrond heeft. Dan is het aan jou wat je wil, of dit gezeur blijven houden ? Van het gezeur af zijn en je domein naam verkopen ? Of wil je olie op het vuur gooien en de domeinnaam gewoon verder zelf gebruiken ?

Als je niet uit de online leesbare materie kan komen dan adviseer ik je om kontakt op te nemen met de kamer van koophandel en deze situatie even uitleggen en wie er nu in zijn recht staat. Overigens zou ik wel even een keurige brief terug schrijven naar hun advocaat, zelf een advocaat nemen of iemand even een nette brief laten opstellen. Het is nu eenmaal een feit dat brieven die onbeantwoord blijven, in een later stadium, eventueel voor een rechter, als zeer respectloos kan worden beschouwd waardoor je voor de rechter al een puntje achter staat, of je nu jong of oud bent doet niet ter zaken. Desnoods schrijf je even een briefje dat je hun claim even nader wil onderzoeken en later hierop zal antwoorden wat je bevindingen zijn en eventuele maatregelen.

Niets van je laten horen is dus iig. uit den boze. En nogmaals, een Mod is al zo vriendelijk geweest om te verwijzen naar relevante topics hierover, daarin staat klink klaar je antwoord.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel.

Verwijderd

Hoe is dit nu afgelopen?
Pagina: 1