[TV/Composite] Widescreen wil nie lekker?

Pagina: 1
Acties:

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
Ik zit met het volgend probleem:
Ik heb recent een zeer lekkere 42" widescreen Sony projector TV aangeschaft, maar hij wil niet echt doen wat ik wil dat ie doet. Hij geeft het TV signaal weer met zwarte balken boven en onder het beeld, zoals je bij een 4:3 TV dat een 16:9 signaal krijgt wel ziet.

Het videosignaal komt van een DVD speler, die door middel van een composite videosignaal met de TV verbonden is. (rood-wit voor audio en geel voor video). Mijn vraag... Ondersteunt dit composite signaal wel het 16:9 aspect ratio of moet ik daarvoor de component video input gebruiken?

Forget your fears...
...and want to know more...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:07
Het probleem zal denk ik in de dvd speler zitten. Deze moet je wel op breedbeeld instellen in het menu van de speler zelf (ookwel anamorphic).

Maar met zo'n TV moet je niet die composite verbinding gebruiken, je kunt veel beter een RGB verbinding gebruiken, de meeste dvd spelers ondersteunen dit wel via de scart. Hoef je alleen nog een goede volledig bedraade scart kabel er tussen te zetten (en dan dus aansluiten op een scartingang van de tv welke ook rgb ondersteund, zie handleiding).
Of anders de YUV / YPbPr aansluiting, meestal aangesloten via tulpstekkers zoals de audio pluggen, maar dan een rode, groene en blauwe (let op, in de meeste gevallen is dit dus niet hetzelfde als RGB, dat gaat veelal via de scart verbinding).

/edit:
De TV moet je dan instellen op 'volbeeld' of breedbeeld, of iets soortgelijks. Maar niet op zoom of smartzoom o.i.d.

[ Voor 9% gewijzigd door ShittyOldMan op 08-01-2006 18:59 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
Voor zover ik weet gebruiken we in Nederland standaard nog steeds PAL. Dit formaat kent alleen maar 4:3 en de enige truuks om daar breedbeeld van te maken zijn 1. boven en onder een stuk af te knippen of 2. het 16:9 beeld uitrekken naar 4:3, doorsturen en in de TV weer te "compressen" tot 16:9 (anamorphic). Over je composite zal echter hoe dan ook een "4:3" signaal lopen, wat overigens ook geld voor de component uitgang.

Om breedbeeld op je breedbeeldtelevisie te kijken zul je dus de zoom-modus van de TV zo moeten aanpassen dat je de zwarte balken erafzoomt (kan wel vervelend zijn met ondertitels dunkt me), of je moet een DVD speler hebben die het 16:9 beeld uit kan rekken tot 4:3 alvorens het door te sturen...

Regeren is vooruitschuiven

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:47
T-MOB schreef op zondag 08 januari 2006 @ 18:59:
Over je composite zal echter hoe dan ook een "4:3" signaal lopen, wat overigens ook geld voor de component uitgang.
Nou dan heb ik wel een heel speciale component op mijn TV zitten. Ik heb namenlijk wel gewoon 16:9 over component?

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
Denizz schreef op zondag 08 januari 2006 @ 22:44:
[...]
Nou dan heb ik wel een heel speciale component op mijn TV zitten. Ik heb namenlijk wel gewoon 16:9 over component?
Ik leg op twee manieren uit hoe je 16:9 over een pal-signaal kunt realiseren. De ene met wat kwaliteitsverlies, de ander niet. Je hoeft dus geen speciale compenent op je TV te hebben, er moet hooguit een truc worden uitgehaald. Waar het om gaat is dat ons TV-systeem is ingericht op 4:3. Alles wat daar van afwijkt moet getruc'd worden...

Regeren is vooruitschuiven