afspelen muziekbestanden vanaf netwerk op Hifi-installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.725 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Mijn vraag gaat over het afspelen van muziekbestanden (mp3 vooral dus) op je stereo vanaf een netwerk zonder dat daarbij de reguliere pc aanstaat. Ik weet dat er meer topics zijn over datgene wat ik hier vraag maar sommige zijn volgens mij al weer achterhaald en ik ben wat dat betreft ook het overzicht een beetje kwijt.

Ik heb al wat rondgesurfd en kwam daarbij apparaten tegen als de Philips SLA5500 (ca. 130 euro), Slim Devices Squeezebox 3 (ca 299 euro), NOXON 2 audio (ca. 215 euro), Netgear MP101 (rond de 150 euro), Roku Soundbridge (vanaf 150 euro) en ook nog de Audiotron maar daar vind ik alleen oudere modellen van op het net. En niet al deze apparaten zijn makkelijk verkrijgbaar. In de reguliere pc of audiozaak hebben ze ze niet.

Als ik de specificaties van de verschillende apparaten bekijk hebben ze allen een zogenaamde muziekserver nodig waarop software geinstalleerd staat. Software die bij de meeste apparaten wordt meegeleverd voor wat betreft een pc, maar niet ten behoeve van een externe harde schijf. Bij de Noxon levert men weliswaar Twonkyvision software maar al ik op de site kijk is het niet vanzelfsprekend dat elke externe harde schijf (moet sowieso NAS zijn begrijp ik) daarmee werkt.. En gokken daarmee doe ik liever niet. Ik ben als amateurtje best wel een beetje bekend met computers (netwerken, IP-adressen etc..) maar zo goed toch ook weer niet.

Alles overziend heb ik volgens mij een aantal mogelijkheden:

- Zo'n mp3-spelerapparaat kopen met de juiste NAS-schijf. Lijkt me moeilijk maar technisch wel het beste volgens mij.
- Zo'n mp3-speler aanschaffen en een oude pc als server laten fungeren. Nadeel is in dit geval dat die pc dan altijd aan moet staan (stroomverbruik?). Voordeel is dat elk softwarepakket er gewoon op geinstalleerd kan worden en dat ik er zelf goed mee kan experimenteren (Linux, Windows etc..)
- Afzien van zo'n speler en in plaats daarvan een oude laptop aanschaffen. Daarop zou je middels mediaplayer, winamp of itunes heel eenvoudig muziekbestanden kunnen afspelen van een simpele externe harde schijf. Nadeel is wellicht de snelheid van die laptop en de audio-verbinding met de versterker. Ik heb ooit mijn stereo wel eens via zo'n koptelefoon uitgang van de pc aangesloten op de versterker (rode en witte ingang) en dat geluid was erg zacht.

De prijzen overziend komt misschien ook een apparaat als de Freecom Network Mediaplayer 35 (exclusief harde schijf 189 euro) nog in aanmerking. Als je hier een harde schijf in plaatst heb je volgens mij dezelfde situatie. Maar daarbij heb ik twijfels over het geluid daarbij heb je wel een tv nodig voor de bediening volgens mij en voor mij gaat het puur om de muziek.

Zijn er mensen die hier positieve dan wel negatieve ervaringen hebben met deze situatie ?

• ShinDog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-12-2023
Tip: Kijk ook nog even naar de spelers van kiss

• D-e-n
  • Nu online
ShinDog schreef op zondag 08 januari 2006 @ 15:34:
Tip: Kijk ook nog even naar de spelers van kiss
Zien er wel leuk uit en mocht ik in de toekomst een totaal multimedia systeem zoeken zal het zeker een optie zijn (maar dan zal wel een recorder zijn ipv een speler). Maar ik heb voor dit moment het idee dat ik mijn geld dan meer in een dvd-speler investeer dan in datgene wat ik eigenlijk nu zoek.

Verwijderd

Die slimdevices heeft wel een mooie DAC :)

• D-e-n
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 19:43:
Die slimdevices heeft wel een mooie DAC :)
Je hebt hem zelf in huis begrijp ik. Mag ik vragen hoe je hem gekocht hebt ? En in welke situatie draait hij bij je ?

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12 16:56

weebl

YARR!

Ik heb twee/drie dagen ook een DAC gehaad (Philips SLA5500) en dat werkte voor geen meter. De menus waren sloom, de buffer was te klein en het bereik was slecht (op 30 cm afstand van m'm pc :X ).

Nu weet je in ieder geval dat dat een afrader is. Verder heb ik geen ervaring met dut soort aparaten.

[ Voor 6% gewijzigd door weebl op 08-01-2006 21:39 ]

Verwijderd

D-e-n schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:34:
[...]

Je hebt hem zelf in huis begrijp ik. Mag ik vragen hoe je hem gekocht hebt ? En in welke situatie draait hij bij je ?
Heb em niet zelf, weet toevallig dat hij een Burr-Brown DAC DAC heeft die ook in sommige Denon (?) cd-speler gebruikt wordt.

• D-e-n
  • Nu online
weebl schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:39:
Ik heb twee/drie dagen ook een DAC gehaad (Philips SLA5500) en dat werkte voor geen meter. De menus waren sloom, de buffer was te klein en het bereik was slecht (op 30 cm afstand van m'm pc :X ).

Nu weet je in ieder geval dat dat een afrader is. Verder heb ik geen ervaring met dut soort aparaten.
Ik heb ergens (hier op het forum volgens mij zelfs) gelezen dat dat ook met de software te maken kan hebben die je erop zet voor die muziekserver. Andere software zou één en ander enigzins verhelpen.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12 16:56

weebl

YARR!

D-e-n schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:55:
[...]

Ik heb ergens (hier op het forum volgens mij zelfs) gelezen dat dat ook met de software te maken kan hebben die je erop zet voor die muziekserver. Andere software zou één en ander enigzins verhelpen.
Heb ik ook geprobeerd. Aleen is het met 5000+ nummers nog steeds geen pretje. En dat probleem met de buffer en het bereik heeft wel met het apparaat zelf te maken. Waarschijnlijk is dat bij duurdere (>100 euro) modellen beter.

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 11:07
Ik heb sinds een halve week die Squeezebox van Slimdevices. Het is echt een waanzinning goed apparaat. Het gaafste is het grote aantal muziekformaten dat ie aankan, de burr-brown dac en de opensource software. Hoewel met dat laatste nog wel de nodige issues zijn (zo lukt het me nog steeds niet om mijn hele library toe te voegen omdat die op verschillende schijven staan, zo'n 40.000 bestanden).

Daarnaast kun je internetradio beluisteren en RSS feeds bekijken :D Er is een groeiend aantal (OS) plugins die ook interessant zijn. Bovendien kun je de serversoftware ook via internet beluisteren: ik zet thuis een stream aan en beluister die op mijn werk \o/

Er is trouwens een draadje over (o.a.) dit apparaat.

Je kunt eventueel met een plugin WMP bedienen, wel moet je dan een coax kabel van je pc naar je tv leggen. Voor mij niet interessant omdat ik alles op dvd brand.

Bovendien kreeg ik er een t-shirt bij :) Ik heb het ding gekocht bij macintoys

Edit: Je hebt wel een pc nodig die aanstaat, dus niet standalone, behalve de internetradio's en RSS feeds

[ Voor 6% gewijzigd door LB Back op 09-01-2006 10:20 ]

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Je kan het doen met een xbox met media center erop.

Voordeel: je kan echt ALLES streamen, films, geluid, en live internet-streams.

Nadeel:
Je moet je tv aanhebben om hem te kunnen besturen.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:54
Zoals hierboven genoemd zijn er idd een aantal manieren waarop dit kan.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je een upnp media server opzet zoals die van twonkyvision(tv).
Zoals je op de site van twonkyvision gezien hebt zijn er al aardig wat nas-sen die werken met tv. Vervolgens werken de meeste spelers ook samen met tv/upnp behalve de kiss-spelers (volgens mij)

Je zou kunnen overwegen om te wachten met de aanschaf van een tv/upnp ondersteunende nas op de asus wl700g (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1042251) dit is een router met upnp server aanboord, 3 usb pooorten voor externe hd's en de mogelijkheid om een (oude) ide-schijf in te bouwen. (/me wacht hier ook op O-) )

hoe het zit met de ontvangst e.d. van verschillende spelers weet ik niet, maar je zou voor de zekerheid eentje kunnen kiezen die ook met utp werkt voor in de wifi-loze kelder ;)

overigens heb ik zelf ook goede ervaring met een mediacenter xbox! kan alles weergeven met idd als nadeel dat alles via de tv gaat

[ Voor 9% gewijzigd door -Jaap-io op 09-01-2006 11:28 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:06

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• LB Back
Dat topic had ik ook al hier gepost. Maar de ts vraagt net iets anders: afspelen van muziekbestanden (mp3 vooral dus) op je stereo vanaf een netwerk zonder dat daarbij de reguliere pc aanstaat, en dan niet via wifi ;)

• D-e-n
  • Nu online
LB Back schreef op maandag 09 januari 2006 @ 14:41:
[...]

Dat topic had ik ook al hier gepost. Maar de ts vraagt net iets anders: afspelen van muziekbestanden (mp3 vooral dus) op je stereo vanaf een netwerk zonder dat daarbij de reguliere pc aanstaat, en dan niet via wifi ;)
Wel of geen Wifi maakt me niet zoveel uit. Ik moet dat netwerk toch nog installeren wat dat betreft :-)
Geen ronkende pc die constant aanstaat heeft wel mijn voorkeur. Maar de genoemde apparaten kunnen dat volgens mij dus niet.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

weebl schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:39:
Bij mij onvangt ie het volle signaal op 10 meter afstand met een betonnen muur er tussen, dus dat van het bereik ligt aan je eigen netwerk vermoed ik. Verder zijn de menu's niet zo heel snel, maar het geheel werkt met een Twonkyvision media server stukken beter dan met de PMM van Philips (wat een gedrocht is.....).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• -Jaap-io
  • Laatst online: 12:54
D-e-n schreef op maandag 09 januari 2006 @ 15:59:
[...]

Wel of geen Wifi maakt me niet zoveel uit. Ik moet dat netwerk toch nog installeren wat dat betreft :-)
Geen ronkende pc die constant aanstaat heeft wel mijn voorkeur. Maar de genoemde apparaten kunnen dat volgens mij dus niet.
Zoals ik eerder al zei kunnen de meeste apparaten dat wel: noxon, philips e.d.
Als je maar een nas met twonkyvision heb draaien, die vervangt namelijk je computer.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-12 20:15
Er zijn 2 belangrijke dingen om mee rekening te houden: manier van afspelen/beheren/browsen en DAC. Hangt ook een beetje van je verzameling af, maar 100GB+ bijhouden vergt een plan. Ik tag m'n muziek netjes en heb een iTunes achtig programma om er doorheen te browsen, playlists te maken, etc. Via de TV (die toch naast m'n HiFi-set staat) en een HTPC toetsenbord (compact+muis) bedien ik de handel.

Dan heb je nog het vraagstuk van hoe je je MP3's/FLAC's/muziek je speakers uit krijgt. Een DAC is een belangrijk component hierin. Je kunt voor een digitale versterker gaan, een losse DAC nemen of op je geluidskaart vertrouwen. Let erop dat je in de eerste twee gevallen een nette geluidskaart koopt die ook daadwerkelijk je bit's onverwerkt bij je DAC laat aankomen. Het is zo'n onnodige stap als je geluidskaart er bijvoorbeeld 48KHz van maakt, al dan niet intern (dit doen 99% van de geluidskaarten). Zelf heb ik bijvoorbeeld de Hercules Fortissimo 4, heeft een VIA Envy24 chippie, kan dus bitperfect uitzenden over z'n digitale uitgang en heeft hele aardige DAC's in zijn prijsklasse. Hij's ongeveer 40 euro en echt een 'steal'. Ga je voor de eerste 2 opties (en wil je bitperfect), is dit de goedkoopste geluidskaart die ik in Nederland kon vinden. Ga je voor de laatste optie, maar heb je meer centen te makken, kun je naar EMU's of soortgelijke merken kijken, afhankelijk van je besturingssysteem.

In dit geval heb je dus wel een PC die staat 'te ronken'. Ik heb echter hiervoor een oud bakkie die bijna fanless draait en weinig stroom verbruikt, en ik zit voor weinig geld zo toch aan een hele nette setup.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• D-e-n
  • Nu online
Degenen die gereageerd hebben alvast bedankt voor de tips. Zelf heb ik natuurlijk ook wat gesurfd her en der en daarbij zijn ook wel wat mogelijkheden afgevallen. Dat zelf knoeien met een NAS moet ik in ieder geval maar beter niet doen denk ik. Daar weet ik er toch net te weinig vanaf. Tenzij er iemand is die me daar heel erg bij zou kunnen helpen ;-)

Dan zou ik een 2e hands laptopje kunnen aanschaffen om van daaruit een externe HAD te "bespelen" maar met zo'n laptop moet je ook maar net geluk hebben (zit er een goed LAN in bijvoorbeeld) en je moet dan wel een geluidskaartje kopen daarvoor.

Daarom zegt mijn gevoel dat ik maar eens voor een pc als server moet gaan. Ik heb ergens bij een zaak wat oude HP E-pctjes zien staan en die lijken me wel geschikt (256MB intern, stil en klein, mogelijkheid om een lekkere grote harddisk in te stoppen). En dan kan ik nog kiezen of ik voor Windows ga of dat ik nu eens ga experimenteren met Linux.
Wat de speler betreft die ik er dan zou bij moeten kopen twijfel ik tussen de Squeezebox en die nieuwere Noxon. Over de Squeezebox hoor ik qua geluid goede verhalen, de Noxon ondersteunt DRM alhoewel het dus de vraag blijft of je dat perse moet hebben voor de toekomst.

• D-e-n
  • Nu online
Nogmaals bedankt voor de tips her en der. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de combinatie van een oud 2e hands pc-tje met een netwerkspeler. Dat leek me toch het meest flexibel. Als server heb ik een 2e hands HP E-pctje kunnen kopen. Hij is lekker klein, de fan hoor je niet en hij past gewoon in een kast. 120 Gig harde schijf erin, wat software erop en klaar was ik.

Als netwerkspeler heb ik een Squeezbox aangeschaft. Die leek me qua geluid en gemak toch iets beter dan die Noxon. Mede omdat ik ergens las dat de Noxon vrijwel overeen kwam met de her en der nogal afgekraakte Philips-apparaatjes.
Ik heb de Squeezebox zojuist geinstalleerd (software stond al op de server) en alles werkt wat dat betreft prima. Ik ben nu als eerste al mijn favo mp3-tjes maar eens (random) aan het afspelen :D

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
D-e-n schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 23:10:
Als netwerkspeler heb ik een Squeezbox aangeschaft. Die leek me qua geluid en gemak toch iets beter dan die Noxon.
Die Squeezebox lijkt mij ook een ideaal apparaat, maar 309 euro vind ik nogal een hoop geld. Is 'ie ergens nog goedkoper te vinden? Zo niet, dan wacht ik nog even op de Philips SLA5520 - opvolger van de 5500 die ook WPA-encryptie ondersteund.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

vanaalten schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 08:00:
Zo niet, dan wacht ik nog even op de Philips SLA5520 - opvolger van de 5500 die ook WPA-encryptie ondersteund.
Is dat ding nogsteeds niet te vinden dan? Hij staat al maanden op de website.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb heel lang ook overwogen een Squeezebox of Soundbridge te kopen en heb ze allebei getest (dat zijn eigenlijk de enige 2 apparaten die redelijk "volwassen" en bugvrij zijn en waar er een redelijke support en userbase voor is, zie oa AVS Forum, etc). Voordeel van de Soundbridge is dat hij out-of-the-box werkt met iTunes en Windows Media Connect (en met Slimserver van zijn concurrent de Squeezebox!), voordeel van de Squeezebox is dat hij meer formaten native ondersteunt, wat meer tweakable is en wat meer de nadruk legt op een bitperfecte stream en goede DAC (of je dat hoort is vraag twee, ik moet de eerste test nog zien van een persoon die een 48-naar-44.1 KHz resample kan ABX'en, maar goed...het geeft een prettig gevoel). Coole features van allebei zijn oa de alarmklok en de webradio ondersteuning (webradio zonder je PC aan te hebben). En ze zijn passief gekoeld, dus niet de ventilator herrie die je met een gemodde Xbox hebt. Nadeel van allebei is dat ze wat goedkoop ogende afstandsbedieningen hebben.

Maar ik heb ze geen van tweeen gekocht. Het grootste probleem met allebei is dat je moet navigeren op een klein display. Ze doen dat op zich heel goed gegeven die beperking, maar het blijft een beetje prutsen. Bovendien zijn ze allebei volkomen underpowered voor mijn muziekcollectie (40.000 nummers, ik heb mijn hele CD collectie gedigitaliseerd). Ik ben uiteindelijk gegaan voor een goedkopere oplossing: van mijn PC in de studeerkamer gaan nu een S-Video kabeltje naar de TV, een (verlengde) USB IR-receiver + MCE afstandsbediening (8m elk), en een audio kabel (15m) naar de geluidsinstallatie. Via MediaPortal (of Windows MCE) kan ik op de TV navigeren, playlists bouwen, etc, veel handiger en sneller dan met op zo'n los kastje. Kosten: alles bij elkaar nog geen 40 euro. Ook geen problemen met het troubleshooten van je netwerkverbinding, geen streaming client/server ellende.

De enige reden waarom ik later nog zo'n los kastje zou willen hebben is als ik verhuis en de afstanden te groot worden voor kabels, of als ze moeilijk weg te werken zijn. Maar tot zo'n 20m is dit m.i. een veel simpeler en goedkopere setup dan deze gadgets.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 01-02-2006 10:27 ]

• vanaalten
  • Nu online
Exirion schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 09:37:
[...]

Is dat ding nogsteeds niet te vinden dan? Hij staat al maanden op de website.
Heb het in de Philips personeelswinkel gevraagd, waar ze wel die 5500 hebben. Ze hebben die 5520 nog niet en weten ook niet wanneer die komt...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

vanaalten schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 12:56:
Heb het in de Philips personeelswinkel gevraagd, waar ze wel die 5500 hebben. Ze hebben die 5520 nog niet en weten ook niet wanneer die komt...
Ik zag de 5500 er voor 89 euro staan. Voor het geld een leuk ding.

De meerwaarde van de 5520 vind ik 0,0.

• LB Back
dreamvoid schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 10:19:
Maar ik heb ze geen van tweeen gekocht. Het grootste probleem met allebei is dat je moet navigeren op een klein display. Ze doen dat op zich heel goed gegeven die beperking, maar het blijft een beetje prutsen. Bovendien zijn ze allebei volkomen underpowered voor mijn muziekcollectie (40.000 nummers, ik heb mijn hele CD collectie gedigitaliseerd). Ik ben uiteindelijk gegaan voor een goedkopere oplossing: van mijn PC in de studeerkamer gaan nu een S-Video kabeltje naar de TV, een (verlengde) USB IR-receiver + MCE afstandsbediening (8m elk), en een audio kabel (15m) naar de geluidsinstallatie. Via MediaPortal (of Windows MCE) kan ik op de TV navigeren, playlists bouwen, etc, veel handiger en sneller dan met op zo'n los kastje. Kosten: alles bij elkaar nog geen 40 euro. Ook geen problemen met het troubleshooten van je netwerkverbinding, geen streaming client/server ellende.
Het nadeel is dan wel dan je tv aan moet staan. Voordeel is dat je ook video kunt streamen.
Heb je geen verlies door lange kabels?

Ik heb overigens geen enkel probleem met mijn squeezebox icm 65.000 audiobestanden. Het navigeren via musicfolders werkt prima, daarnaast kan ik ook een search doen en geeft ie de nieuwste muziek weer, voor mij erg handig.

Netwerkverbinding problemen heb ik niet gehad, die server draait strak door dagenlang. Leuk van de slimserver is dat ik op afstand mijn eigen library kan streamen, eventueel Lame-gecodeerd als ik op een plek ben met een minder snelle verbinding.

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik vond destijds (een jaar geleden, met de Squeezebox2, de 3 was er nog niet maar dat is afaik hardwarematig vrijwel dezelfde) dat de library nogal sloom was qua navigatie, maar dat zal denk ik wel gefixed zijn. Grootste punt was die kleine interface, en aangezien de TV er toch tegenover staat dacht ik: waarom die niet gebruiken? Maar ik ga er ook niet van uit dat mijn oplossing ideaal is voor alle gevallen: voordeel van een Squeezebox/Soundbridge is dat je 'm overal neer kan zetten, of er nou een TV in de buurt is of niet. In mijn geval, dus met de geluidsinstallatie en TV in dezelfde ruimte en relatief dichtbij de PC, kan ik een slordige 250 euro in mijn zak houden door het zo te doen, en dat tikt wel aan. Het grote nadeel van de PC (voedingsfans) valt natuurlijk weg als er een binnenmuur tussen staat. Maar als ik verhuis naar een groter huis koop ik waarschijnlijk wel een squeezeboxje. Nadeeltje van Slimserver vind ik wel dat het geen UPnP server is, dat maakt 'm niet erg "futureproof". De Roku Soundbridge is toch wat veelzijdiger op dat gebied...

8m voor S-Video en 15m voor audio is overigens niet echt lang. S-Video wordt pas bij >15m merkbaar slechter (maar dat hangt ook weer af van de kabelkwaliteit), en voor audio worden wel langere kabels getrokken (hoe lang zijn je speaker kabels bv?), het klinkt op het oor in elk geval prima (geen ruis of kleuring). En als je werkelijk bezorgd bent kan je natuurlijk altijd S/PDIF trekken ipv analoge audio.

Waar ik eigenlijk al een tijdje benieuwd naar ben: hoe goed werkt een Xbox360 eigenlijk als streaming client? In principe zou dat ding toch ook moeten werken met elke UPnP server (Twonky, TVersity, WMC, etc)?

Edit: ha, iets interessants gevonden: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=618256
Conclusie: bijna de perfecte speler, alleen het fan lawaai is een drama. Precies waar ik dus bang voor was :(

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 03-02-2006 17:46 ]

Verwijderd

Ik ben dus niet gek. Ik zocht me al helemaal suf naar dit apparaat en heb Philips een mail gestuurd enkele dagen geleden. Antwoord:

Geachte heer Meijer,

U heeft ons recentelijk gevraagd of de SLA5520 verkrijgbaar is in Nederland.

De SLA5520 is gewoon verkrijgbaar. Ik adviseer u te proberen bij de "grotere" electronica ketens (MediaMarkt, BCC, etc). Misschien dat ze dit apparaat voor u kunnen bestellen.

8)7

• LB Back
dreamvoid schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:14:
Ik vond destijds (een jaar geleden, met de Squeezebox2, de 3 was er nog niet maar dat is afaik hardwarematig vrijwel dezelfde) dat de library nogal sloom was qua navigatie, maar dat zal denk ik wel gefixed zijn. Grootste punt was die kleine interface, en aangezien de TV er toch tegenover staat dacht ik: waarom die niet gebruiken?
Het indexeren door je library duurt inderdaad erg lang, maar dat kun je schedulen, bijvoorbeeld 's nachts als je slaapt. Ik vind het display prima te lezen, is ook in te zoomen, en je kunt op veel manieren bladeren.
dreamvoid schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:14:
8m voor S-Video en 15m voor audio is overigens niet echt lang. S-Video wordt pas bij >15m merkbaar slechter (maar dat hangt ook weer af van de kabelkwaliteit), en voor audio worden wel langere kabels getrokken (hoe lang zijn je speaker kabels bv?), het klinkt op het oor in elk geval prima (geen ruis of kleuring). En als je werkelijk bezorgd bent kan je natuurlijk altijd S/PDIF trekken ipv analoge audio.
Er is nogal verschil tussen lijnsignaal en luidsprekersignaal. Dat laatste is versterkt en heeft veel minder (of geen) afscherming nodig. 15 meter goed afgeschermde coax met xlr-pluggen kan prima, 15 meter tulpkabel wordt al een stuk droever.

• supersatan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05-2024
Exirion schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:00:
[...]

Kan je met deze Philips ook nederlandse internetstations zoals Radio 538 afspelen ?

• van Binsbergen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 17:05
Exirion schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 13:00:
[...]

Grote meerwaarde vind ik de ondersteuning van WPA2 ipv WEP. Qua "directe" functionaliteit valt het inderdaad allemaal wel mee.

• dutchmilan
  • Laatst online: 11-12 17:17
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 14:16:
Ik ben dus niet gek. Ik zocht me al helemaal suf naar dit apparaat en heb Philips een mail gestuurd enkele dagen geleden. Antwoord:

Geachte heer Meijer,

U heeft ons recentelijk gevraagd of de SLA5520 verkrijgbaar is in Nederland.

De SLA5520 is gewoon verkrijgbaar. Ik adviseer u te proberen bij de "grotere" electronica ketens (MediaMarkt, BCC, etc). Misschien dat ze dit apparaat voor u kunnen bestellen.

8)7
In de folder van Primafoon van vandaag (AD-3168/04-06) bieden ze de SLA5520 aan voor 99,90. Ik zal de primafoon medewerker eens vragen of ie m'n mp3's vanaf een samba share kan afspelen.

• vanaalten
  • Nu online
dutchmilan schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 18:29:In de folder van Primafoon van vandaag (AD-3168/04-06) bieden ze de SLA5520 aan voor 99,90. Ik zal de primafoon medewerker eens vragen of ie m'n mp3's vanaf een samba share kan afspelen.
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar als je je afvraagt of het ding ook met een Linux machine kan samenwerken: ja, dat kan.

Eigenlijk heb je totaal niets met Samba te maken: de muziek staat op een machine met een mediastreamer programma er op. Dat programma stuurt je muziek via ethernet het netwerk op. Of die muziek dan op een Samba share staat, of uitgelezen wordt door een ponskaartenmachine, maakt dan niets uit. Ook de hardware zelf maakt in principe niet uit, als je een Commodore-64 met een netwerkaansluiting en mediastreamer uitrust kan het ook werken...

Die software van Philips zelf is in principe windows-software - al had ik wel ergens opgevangen dat het java-spul is dat je misschien ook wel op een non-windows machine kan draaien. Geen ervaring mee. Willekeurige andere UPnP mediaplayers zouden gewoon moeten kunnen werken. Zelf gebruik ik TwonkyMusic die je voor 15 euro kan kopen - werkt prima.

Mijn setup:
- Philips SLA5520;
- Linksys WRT54G draadloze router (WPA2 WPA encrypted WLAN);
- Via Epia M10000 moederbord, 256MB geheugen, 80GB harddisk als servertje;
- Debian stable (Sarge) met TwonkyMusic als UPnP muziekstreamer.

Werkt dus prima.

Edit: WPA2 moest WPA zijn: SLA5520 doet geen WPA2

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

http://www.hobo.nl/webwin...x.php?manufacturers_id=63
Sonos systeempje bouwen?
zelf geen ervaring mee, maar herrinnerde me dit nog uit een folder die ik bij betreffende winkel gezien heb...

Verwijderd

Voor alle liefhebbers die echt op zoek zijn naar een volwassen oplossing om ZONDER PC op iedere gewenste plek naar digitaal opgeslagen muziek te luisteren, is het Sonos systeem een uitstekende oplossing. Zelf heb ik dit systeem nu een half jaar in huis, na een aantal omwegen te hebben bewandeld met andere systemen, zoals de NetGear MP-101 en de Hifidelio Pro160. De kracht van het Sonos systeem zit hem in het ontwerp. En natuurlijk de draadloze afstandsbediening met groot LCD kleurendisplay, waarmee je vanuit je luie stoel door je hele muziekcollectie kunt bladeren. Deze collectie kan over maximaal 16 verschillende locaties worden verspreid. Zelf gebruik ik een Western Digital Netcenter (netwerk harddisk) waarop alle muziek is opgeslagen. De zogenaamde ZonePlayers bestaan in twee uitvoeringen: de ZP-80 met zowel analoge als digitale uitgangen en de ZP-100 met alleen analoge uitgangen en een ingebouwde 2x50 Watt Class-T versterker. Deze ZonePlayers kunnen overal in huis draadloos worden opgesteld. Het unieke van Sonos is hun eigen mesh netwerk. Iedere ZonePlayer fungeert niet alleen als afspeelstation, maar ook nog eens als netwerk repeater. Met andere woorden: iedere ZonePlayer ververst en versterkt het draadloze signaal, zodat er overal een optimaal signaal aanwezig is. Netwerkkennis om de hele setup aan de praat te krijgen is niet nodig, aangezien dit volledig automatisch gaat. Klinkt te mooi om waar te zijn, maar het is toch echt zo. Zelf had ik in nog geen 5 minuten muziek spelen uit de ZonePlayer.
De aanschafprijs zal wellicht voor sommigen een obstakel zijn (set van 2 ZonePlayers ZP-80 en een afstandsbediening is Euro 1.149,=), maar op de keper beschouwd is dit absoluut niet duur. Zeker gezien de geboden functionaliteit, betrouwbaarheid en gebruiksgemak. Ook de geluidskwaliteit is dik in orde. Naar mijn idee op dit moment de ultieme oplossing. Ook talloze Internet radiostations zijn via de ZonePlayer te ontvangen. Binnen afzienbare tijd wordt daar Rhapsody aan toegevoegd: een on-line muziekbibliotheek, waar honderdduizenden nummers zijn opgeslagen en waarin je met de afstandsbediening kunt bladeren op dezelfde manier als in je eigen bilbiotheek. Voeg daar de toekomstige ondersteuning voor video aan toe en je hebt ALLES letterlijk en figuurlijk onder handbereik.
Bekijk "view demo" maar eens op de site van Sonos (http://www.sonos.com).
Voor meer info kun je natuurlijk altijd reageren op dit bericht.

Tot slot wens ik uiteraard iedereen veel succes en plezier met de eigen oplossing om via een netwerk naar muziek te luisteren op een HIFI installatie. Ik doe dat dagelijks met Sonos en het is telkens weer volop genieten.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:15
Mag ik raden waar je werkt?

Verwijderd

Ik heb een eigen bedrijf aan huis gespecialiseerd in web based digital asset management applicaties en werk dus NIET voor Sonos of zoiets, ook niet via de achterdeur. Ik ben nu eenmaal erg enthousiast over het produkt en deel dat graag met anderen. That's all.

• D-e-n
  • Nu online
Voor de meeste mensen is dat Sonos-systeem toch wel een beetje duur.

• paQ
  • Laatst online: 12:55

paQ

kan wel even in dit topic :)

wat zijn nou de wezenlijke verschillen tussen een soundbridge en een noxon 2?

ik bedoel:
waarom een noxon 2 of juist de soundbridge?

en is er echt geen mogelijkheid om via een dergelijke weg ook meteen je video gestreamt te krijgen vanaf je PC?
zonder dat daar weer zo;n hdd dvd speler bij aan te pas hoeft te komen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• polson
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:51
paQ schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 09:58:
kan wel even in dit topic :)

wat zijn nou de wezenlijke verschillen tussen een soundbridge en een noxon 2?

ik bedoel:
waarom een noxon 2 of juist de soundbridge?
Heb zelf een Noxon (1) gehad en nu een soundbridge. Grote voordelen van de soundbridge vind ik dat het scherm in te stellen is zodat het duidelijk leesbaar is. Verder zijn er vaak firmware updates voor de soundbride en een goede forum ondersteuning. Dit zijn zaken die Terratec helaas niet heeft (in ieder geval niet voor de Noxon).
Pagina: 1