Toon posts:

Wachten en overstappen op Vista?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier een beetje met een probleem wat ik nergens echt kwijt kan. Mijn vader is erg zwaar op de hand en heeft gezien dat omdat hij een illegale versie van XP op zijn pc heeft staan, niet meer kan updaten. Nu wil hij het allemaal met een oude XP versie opnieuw instaleren maar dat raad ik hem af omdat dat niet gaat lukken. Ik had hem vertelt over Vista en gezegd "wacht nou maar een jaartje en koop dan een legale Vista" maar ik weet niet zeker of iedereen massaal over zal stappen op Vista en of dat dat voordelen zal hebben. Zullen alleen de bedrijven overstappen of zal alles voor Vista gemaakt gaan worden? Als jullie daarover wat zinnigs kunnen zeggen dan zal me dat enorm helpen.

Mijn vader heeft een Dell 8200, met Geforce 4 Ti, 512 ram, en een goeie Pentium CPU, dus Vista zou wat dat betreft niet zo'n probleem moeten zijn, misschien nog wat RAM er bij

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 13:55 ]

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-03 19:11

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Laat hem dit artikel eens even lezen. ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat bedoel je met 'erg zwaar op de hand'? :X

In ieder geval - als er over een jaar een nieuwe VW Golf uitkomt, betekent dat natuurlijk niet dat je de huidige generatie een jaartje mag 'lenen' bij een dealer omdat je de opvolger wilt gaan kopen ;)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Afhankelijk van het backwards ondersteunen van XP software stap ik dit jaar over bij aanschaf van een nieuwe pc.
Dan hoop ik wel dat de nieuwe componenten al DX10 ondersteunen (Videokaart en dergelijke)
Alles gaat met zijn tijd mee en aangezien XP al weer een tijdje meedraaid zal deze gewoon op langere termijn out of date raken.
Nieuwe applicaties zullen ook van de mogelijkheden van vista gebruik gaan maken.
Ik zou zeggen gewoon geduld ik weet niet wat voor pc je vader heeft maar vista zal wel meer van de pc vergen dan bijvoorbeeld windows xp.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:44:
Wat bedoel je met 'erg zwaar op de hand'? :X

In ieder geval - als er over een jaar een nieuwe VW Golf uitkomt, betekent dat natuurlijk niet dat je de huidige generatie een jaartje mag 'lenen' bij een dealer omdat je de opvolger wilt gaan kopen ;)
met erg zwaar op de hand bedoel ik ECHT zwaar op de hand, Java updaten was gelijk een hackerpoging en de hackers zullen uit heel de wereld wel dit huisje in een dorp bij Breda met een bruto inkomen van 3000 uitzoeken om te hacken. |:(
maar wat bedoel je met dat van die VW golf?
Laat hem dit artikel eens even lezen. ;)
ja dat heb ik ook al gelezen, dus vanaf 2007 geen updates meer voor XP zodat iedereen overstapt op Vista? Slimme zet van MS, mijn pa zal het minder vinden ;)

Adviseren jullie om over te stappen als het uit is?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
gewoon nu een legale versie kopen en daarna upgraden :)

alleen heb je nu (waarschijnlijk) een corporate versie en die kan je niet upgraden naar een nieuwe retail versie.. dus herinstall is dan must

A wise man's life is based around fuck you

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:35

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als je vader een Dell heeft, heeft 'ie toch ook een Windows licentie? Ik zie dat het om een P4 2GHz of iets dergelijks gaat, daar zit toch gewoon een XP Home licentie ofzo bij, dan kun je die toch een jaartje gebruiken?

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Zwelgje schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:55:
gewoon nu een legale versie kopen en daarna upgraden :)

alleen heb je nu (waarschijnlijk) een corporate versie en die kan je niet upgraden naar een nieuwe retail versie.. dus herinstall is dan must
Het was mogelijk om Windows te "legaliseren" je krijgt dan voor 134 euro een legale Windows/Office, je hoeft dan niet te herinstaleren maar je moet wel melding maken voor het feit dat je een illegale Windows had, waar ze later op terug kunnen komen. Beetje vaag he, wat denken we ervan?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maar waarom wil je overstappen? Functioneert XP niet goed? Bedrijven zullen volgens mij niet direct overstappen. Ik denk dat veel bedrijven zelfs nog met Windows 2000 werken. Er is niks verkeerds aan een Golf 4, persoonlijk vind ik deze mooier dan de Golf 5.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Het lijkt bijna wel op MS dit express zo doet om mensen met lichte hand te dwingen om over te stappen. Windows leidt een beetje aan get office syndroom: het is stabiel, werkt makkelijk en voldoet eigenlijk aan alles wat de gemiddelde persoon wil.

Er zijn dus bedroevend weinig mensen die echt zitten te wachten op Vista. Dit is geen flame richting Vista hoor, maar een realiteits-check. Eigenlijk is het een compliment richting XP. Mischien dat MS daarom ook zolang heeft gewacht met Vista uitbrengen. Als er nu al amper vraag is naar een nieuwe windows versie, dan zal 2 jaar geleden helemaal laag zijn geweest.

Toch heeft MS een enorm handig wapen op mensen te laten overstappen: gewoon meeleveren met nieuwe PCs. Vergeet niet dat XP bij de introductie ook enorm geboycot werd. Er waren namelijk sommige games die 1 of 2 fps minder haalde onder XP. Maar ondanks deze boycot draait nu toch maar liefst >75% van de Windows computer XP.

Daarom, voor een gedeelte hoeven mensen helemaal niet expliciet over te stappen. Meteen na de introductie van Vista zal nagenoeg elke merk PC met Vista geleverd worden. Na een jaartje ofzo zal dan zelfs zonder dat er een enkele upgrade is verkocht, toch al meer mensen Vista draaien dan de hele Mac OS X markt + Linux markt van de afgelopen 25 resp 10 jaar bij elkaar. (dwz, binnen een jaar zal Vista op >10% van de desktops draaien, terwijl Apple al 25 jaar erover doet om een schamele 3.5% martkaandeel te krijgen).

Nu nog een retail versie van XP kopen lijkt me een beetje zonde, maar nu een oem of 2de hands licentie kan toch ook? Dan koop je over een jaar de upgrade van Vista en is iedereen weer blij :)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:58:
Maar waarom wil je overstappen? Functioneert XP niet goed? Bedrijven zullen volgens mij niet direct overstappen. Ik denk dat veel bedrijven zelfs nog met Windows 2000 werken. Er is niks verkeerds aan een Golf 4, persoonlijk vind ik deze mooier dan de Golf 5.
dat bedoel ik met "zwaar op de hand" ik snap het ook niet maar omdat we niet kunnen updaten ivm een illegale versie hebben we gelijk een veiligheidsprobleem en staan de hackers in de rij om onze pc te hacken en de bankrekening te plunderen. Verder draait dat systeem als een tierelier, illegaal of niet
Als je vader een Dell heeft, heeft 'ie toch ook een Windows licentie? Ik zie dat het om een P4 2GHz of iets dergelijks gaat, daar zit toch gewoon een XP Home licentie ofzo bij, dan kun je die toch een jaartje gebruiken?
Die hebben we ook, van een jaar of 4 geleden maar mijn vader is nogal een noob en met alle drivers/noodzakelijk progs gaat het hem nooit lukken. Mij waarschijnlijk ook niet. Bovendien moeten alle gegevens dan weer opgeslagen worden en ik zie dat nooit goed gaan.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03 15:53

Eijkb

Zo.

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:51:
[...]
met erg zwaar op de hand bedoel ik ECHT zwaar op de hand, Java updaten was gelijk een hackerpoging en de hackers zullen uit heel de wereld wel dit huisje in een dorp bij Breda met een bruto inkomen van 3000 uitzoeken om te hacken. |:(
[...]
Een computer welke is aangesloten op internet wordt gemmiddeld binnen de 9 minuten bezocht door minder welwillende personen / programma's. Dus zo zwaar op de hand is dat niet, zelf niet in Teteringen.

.

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel ik, als ze in Teteringen ( ;) ) ons willen hacken dan waren we dat allang geweest, windows updates of niet. Maar om daar nou alles (PC wordt door 4 personen gebruikt) voor opnieuw te installeren

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:51:
offtopic:
Ik kom toch uit deze zelfde buurten, maar van 'zwaar op de hand' heb ik echt nog nooit gehoord :P
Wat ik bedoel is - je gebruikt nu Windows XP en of er nou binnenkort een nieuwe versie uitkomt mag niet uit maken met wat je nu doet. Nu gebruik je Windows XP en tenzij je bereid bent het komende jaar geen Windows te gebruiken ben je gewoon 'verplicht' Windows te kopen :)

Wel vraag ik me inderdaad af of je niet gewoon al een XP licentie hebt als je al een Dell PC hebt :)
ja dat heb ik ook al gelezen, dus vanaf 2007 geen updates meer voor XP zodat iedereen overstapt op Vista? Slimme zet van MS, mijn pa zal het minder vinden ;)
Dat valt wel mee - ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor updates die er niet meer uit komen voor 2007, wel is het natuurlijk zo dat de ondersteuning van een OS geen eeuwigheid door gaat en in dat geval is 5 jaar al behoorlijk lang :)
Adviseren jullie om over te stappen als het uit is?
Tuurlijk, nieuwe software is toch altijd leuk? :P

edit:
--

Overigens - gezien het punt dat niet meer kan updaten, dat vind ik persoonlijk wel een redelijk zwaarwegend argument. Je PC moet - als hij op internet is aangesloten - gewoon up to date zijn, of je nou uit Teteringen komt of niet ;)

Het gaat niet zo zeer om dat 'crackers' je willen bezoeken, maar er zijn maar genoeg exploits die jouw PC in een zombie netwerk e.d. willen opnemen om bijvoorbeeld spam te versturen of te DDoS-en.

[ Voor 14% gewijzigd door elevator op 08-01-2006 14:11 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:03
elevator schreef op zondag 08 januari 2006 @ 14:08:
[...]

offtopic:
Ik kom toch uit deze zelfde buurten, maar van 'zwaar op de hand' heb ik echt nog nooit gehoord :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Overigens - gezien het punt dat niet meer kan updaten, dat vind ik persoonlijk wel een redelijk zwaarwegend argument. Je PC moet - als hij op internet is aangesloten - gewoon up to date zijn, of je nou uit Teteringen komt of niet ;)

Het gaat niet zo zeer om dat 'crackers' je willen bezoeken, maar er zijn maar genoeg exploits die jouw PC in een zombie netwerk e.d. willen opnemen om bijvoorbeeld spam te versturen of te DDoS-en.
Ik vind dat je daar een sterk punt hebt, verder is de pc alleen beveiligd met McAfee, en er staan bankrekeninggegevens (iemand galgje? :Y)) op, dus het is wel behoorlijk klote als we gehackt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik zal eens een (voorlopige) conclusie opstellen:
1. We installeren opnieuw, bidden dat het goed gaat en hebben de nieuwste (niet-waterdichte) updates.
2. We blijven zo nog even aandobberen en gaan in 2007 over op Vista

voordelen van optie 1
• we zijn beter beveiligd tegen virussen
• we hebben een legale versie van Windows
nadelen van optie 1
• Er kan veel misgaan met het opnieuw installeren
• We zijn niet veel beter beveiligd tegen hackers

voordelen van optie 2
• We hebben in 2007 de nieuwe software ( :9 )
• We hoeven geen geld/moeite te doen voor een legale versie van XP, want we Vista
nadelen van optie 2
• Er is een kans dat we een virus in huis halen of er iets anders gebeurt waardoor de PC ontregelt wordt

tja daar moet wel over na gedacht worden want er valt voor allebei wat te zeggen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 14:38 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Vista zal je ook opnieuw moeten installeren dus daar kan ook veel mis gaan, "niet veel beter" => wat bedoel je daar mee?

Vista krijg je overigens ook niet gratis hoor, dus ook voor Vista zal je geld/moeite moeten doen :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op zondag 08 januari 2006 @ 14:37:
Vista zal je ook opnieuw moeten installeren dus daar kan ook veel mis gaan, "niet veel beter" => wat bedoel je daar mee?

Vista krijg je overigens ook niet gratis hoor, dus ook voor Vista zal je geld/moeite moeten doen :)
hm ja je hebt gelijk, misschien ga ik toch maar eens werk maken van dat herinstalleren.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Probeer via een student een Slim! Editie van XP te krijgen, kost je maar 18 euro voor een legale XP pro :)

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Begrijp ik nou goed dat je gewoon een windows licentie sticker op je kast hebt, en windows wel met een illegale key hebt geïnstalleerd? Dan is het toch een kwestie van een keychanger en je hebt je fout hersteld? MS ziet jouw windows dan weer als legaal, je kunt alle updates binnenhalen, en je hoeft je voorlopig geen zorgen meer te maken of je wel of geen vista wilt...

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
flowerp schreef op zondag 08 januari 2006 @ 14:02:Er zijn dus bedroevend weinig mensen die echt zitten te wachten op Vista.
Windows XP is niet veel meer dan Windows 2000 + extra meuk, toch gebruikt vrijwel iedere consument Windows XP. Waarom? Mensen willen nu eenmaal het nieuwste hebben (godzijdank, anders zouden we nog met DOS zitten), maar hebben ook vrijwel geen keus omdat vaak XP voorgeinstalleerd staat op de PC. Met Vista gaat dat straks net zo.

back ontopic: :P
Als je nu Windows XP aanschaft zul je straks minder hoeven te betalen voor Vista, er zullen vast ook voor Vista goedkopere upgrade versies te koop zijn. Om die reden zou ik nu gewoon XP kopen en volgend jaar eens rustig bekijken of het de moeite is om direct over te stappen naar Vista.
edit:
En dat laatste was al meegedeeld lees ik nu pas :P

[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 08-01-2006 14:54 ]

🌞🍃

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Heb daar ook nog nooit van gehoord, toen ik begon met lezen dacht ik echt van, wat is dit?:P

Maar ik denk dat je beter eerst XP aan kan schaffen en later op Vista overstappen, alles alle fabrikanten volledige ondersteuning bieden.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Stefandeman, misschien klinkt dit bot, maar ik snap je gedachtengang niet helemaal.
Er is toch een legale XP licentie aanwezig? Waarom is er dan in hemelsnaam een illegale versie opgezet? Er is dus toen blijkbaar toch geherinstalleerd, dus dat zou nu ook moeten lukken.
Wat betreft het moeten installeren van drivers etc., dit zul je ook bij Vista moeten doen hoor, je tovert hem er niet zomaar op. Ik voorzie zelfs meer problemen met Vista als het net uit is, dan met een verse XP installatie op dit moment.
En als je zo bang bent het zelf te doen op dit moment, waarom stap je dan niet gewoon een computerzaak in de buurt binnen. Die doen dat dagelijks, en als je in overleg met hun ook een backup laat maken van je belangrijke gegevens, is er toch geen vuiltje aan de lucht?
Ik herinstalleer denk ik gemiddeld zo'n 10 tot 15 PC's in de week voor klanten, vaak inclusief backups en dergelijken.

Wat betreft de opties die je aangeeft:
Optie 1: Herinstalleren en beveiligd draaien, up to date blijven, en een legale XP draaien tot Vista uitkomt.
OF optie 2: Met een niet meer te updaten, illegale XP blijven werken, die misschien na 10-1-2006 niet meer te gebruiken is, als het toch geen hoax maar een echte update blijkt te zijn, tot je Vista kan kopen.

Lijkt mij de keuze vrij snel gemaakt, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Brede P op 08-01-2006 15:06 ]

Verwijderd

Vreemd dat ik deze nog niet tegen ben gekomen bij de reply's:

meuktracker: AutoPatcher XP December 2005

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

^^
Behalve dat heb je helemaal geen legale key nodig om de kritieke patches te installeren toch? Een echt risico loopt de TS niet.

Daarnaast heb je ook geen legale key nodig om alle updates automatisch met windows update te downloaden, effe kwestie van google raadplegen ;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09
Zet er lekker Ubuntu op en klaar is kees.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk dat ik toch maar de PC opnieuw installeer, want er zitten veel meer voordelen aan. Er is idd een legale licentie van XP aanwezig, helaas was de PC juist (na een ernstig virus) opnieuw geinstalleerd met een illegale DVD waarmee je ook gelijk alle drivers/progs en andere meuk meekrijgt. Ik zal vanavond eerst eens zoeken naar een keychanger waarmee ik die code eens legaal zal maken. Weet iemand daar wat over?
In ieder geval harstikke bedankt. :Y)

Edit: Bedankt voor je reactie hieronder GeniusJenns maar we hebben er nu een versie van XP prof op staan en een licentie voor XP home, wat dus niet samen gaat. Nou dan maar een zondagje besteden/opofferen en aan het opnieuw installeren. Ik vind het ook dom van mezelf dat ik dat nog nooit heb geprobeerd.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 16:44 ]

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-03 20:34
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:31:
...
Ik zal vanavond eerst eens zoeken naar een keychanger waarmee ik die code eens legaal zal maken. Weet iemand daar wat over?
...
De officiële Microsoft manier om je key te veranderen:

http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q328874
Zie VBS script onderaan de pagina.

[ Voor 129% gewijzigd door GeniusJennis op 08-01-2006 16:39 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Pagina: 1