5.1 set aansluiten op DVD speler kan niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 740 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-11 20:09

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik heb een half jaar geleden een nieuwe DVD speler gekocht, de Phillips DVP520.
Nu zou ik daar graag een leuke home cinema set (5.1 set) op aansluiten.. alleen stuit ik op een probleem, volgesmij kan ik geen 5.1 set aansluiten op mijn dvd speler.

http://img355.imageshack.us/img355/6774/spa03525si.jpg

(wazige foto)

maar ik heb dus maar 1 audio uitgang, de mensen bij de zaak waar ik hem gekocht heb zeiden ook dat t niet zomaar ging, maar heb er toendertijd niet op doorgevraagd.

Kan ik hier een 5.1 set op aansluiten? of moet ik helemaal moeilijk gaan doen...

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De aansluiting die je daar hebt is een standaard stereo ding. Waarschijnlijk heb je ook maar een stereo DVD speler, dus die kan het sowieso niet.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Dus ik zou zoiezo geen 5.1 set aan kunnen sluiten?
Dat valt me echt tegen, dan betaal je 100 euro voor een DVD speler van Phillips en kan je nog geen eens home cinema erop aansluiten, terwijl je voor 40 euro bij de ALDI een wat "minder" merk krijgt en dit nog kan ook..
Dacht dat dit er wel standaard bij elke dvd speler bij zou zitten, zeker van zo'n merk.. hij is een half jaar oud..

zucht

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

koekjah schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:26:
Dat valt me echt tegen, dan betaal je 100 euro voor een DVD speler van Phillips en kan je nog geen eens home cinema erop aansluiten, terwijl je voor 40 euro bij de ALDI een wat "minder" merk krijgt en dit nog kan ook..
Dacht dat dit er wel standaard bij elke dvd speler bij zou zitten, zeker van zo'n merk.. hij is een half jaar oud..

zucht
Tja, er zit wel een coax connector op, maar ik vraag me af in hoeverre je daar 5.1 geluid uit kan krijgen. Zoek eens op wat dat ding kan, in de handleiding staat het vast uitgelegd :)

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12 13:53
met die coax aansluiting kun je waarschijnlijk gewoon dts en dd geluid krijgen hoor, die dvd heeft gewoon geen decoders aan boord :)

Last.fm
Films!

Verwijderd

Je kunt een externe geluidsbron aansluiten met behulp van de audio out, die rode en witte aansluitingen. Zie pagina 96 van de handleiding

Zo heb ik mijn radio aangesloten op mijn schotel ontvanger. Volgens mij als je echt 5.1 geluid wilt moet je ook een 5.1 dvd speler hebben, maar aansluiten lukt altijd.

Edit: daarnaast staat iets over het aansluiten van een digitale av-receiver, misschien moet je dit doen ipv die rood-witte aansluiting. In de hele handleiding word niet gerept over 5.1 (kheb gezocht op "5.1").

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 16:39 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ja daar word ik ook niet veel wijzer van.. staan 2 dingen:

Optioneel: aansluiten op een audio-installatie:

De stereo-installatie heeft dolby pro logic of rechter-/ linkeraudio-ingangen:

Kies één van de videoaansluitingen (CVBS, Video IN, S-Video OUT, SCART-TV OUT) afhankelijk van de mogelijkheden op uw tv.

Gebruik de audiokabels (wit/rood) om de uitgangen AUDIO OUT (l/r) van de DVD speler aan te sluiten op de bijbehorende auto-ingangen AUDIO IN op de tv.

OF

Optinoneel: Aansluiten van een digitale AV receiver

Als uw receiver een MPEG 2- of Dolby Digital decoder heeft:

Kies één van de videoaansluitingen (CVBS, Video IN, S-Video OUT, SCART-TV OUT) afhankelijk van de mogelijkheden op uw tv.

Sluit of de uitgang COAXIAL van de dvd speler aan op de bijbehorende digitale ingang van uw receiver

Stel de digitale uitgang van de dvd speler in op ALLEEN PCM of ALLE afhankelijk van de mogelijkheden van uw receiver

Meer staat er niet bij over audio aansluitingen, op me tv zelf zit helemaal niks voor audio. Alleen 1 scart aansluiting en 1 kabel aansluiting

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45
Terw_Dan schreef op Saturday 07 January 2006 @ 16:29:
[...]
Tja, er zit wel een coax connector op, maar ik vraag me af in hoeverre je daar 5.1 geluid uit kan krijgen. Zoek eens op wat dat ding kan, in de handleiding staat het vast uitgelegd :)
Natuurlijk krijg je daar 5.1 uit. Het zo nogal vreemd zijn als het signaal in dat ding gaan downmixen om het door te sturen terwijl ze het ook zo uit kunnen sturen. De specs van het ding bevestigen dit ook. Kwestie van een surround setje zoeken met een Dolby Digital (en bij voorkeur ook DTS) decoder dus.

edit:
Daarna de instellingen veranderen van "Alleen PCM" naar "Alle" om ook het daadwerkelijke meerkanaals signaal door te sturen. In PCM modus stuur je slechts digitaal stereo naar het setje.

[ Voor 14% gewijzigd door T-MOB op 07-01-2006 16:40 ]

Regeren is vooruitschuiven

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12 13:53
t staat er heel duidelijk ? sluit je tv of versterker analoog aan met de stereo (wit-rood) pluggen of de scart aansluiting, sluit een digitale dd/dts decoder digitaal aan met de coax stekker

Last.fm
Films!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Sv3n schreef op Saturday 07 January 2006 @ 16:40:
t staat er heel duidelijk ? sluit je tv of versterker analoog aan met de stereo (wit-rood) pluggen of de scart aansluiting, sluit een digitale dd/dts decoder digitaal aan met de coax stekker
Ja maar kan ik dan gewoon een 5.1 setje kopen en daar op aansluiten? volgesmij moet ik dan nog wat anders kopen of ?

Verwijderd

Vervang tv eens door home cinema set. Wat wil je; beeld op tv en geluid op home cinema, of geluid op beide? Beeld op tv: sluit dat gele kabeltje aan op de gele aansluiting van je dvd speler, daarna op de tv (eventueel met een scart adapter). Voor het geluid kun je dan of die rood-witte aansluiting nemen of die andere, quote uit de handleiding:

"Sluit of de uitgang COAXIAL van de dvd-speler aan op de bijbehorende digitale audio-ingang van uw receiver (kabel niet bijgeleverd).
Stel de digitale uitgang van de dvd-speler in op ALLEEN PCM of ALLE afhankelijk van demogelijkheden van uw receiver (zie “Digitaleuitgang” op pagina 109)."

Waarom zouden ze 5.1 dvd spelers verkopen als 'gewone' dvd spelers dit ook zouden kunnen weergeven? Misschien maakt je 5.1 set er toch (een soort van) 5.1 geluid van maar als je echt 5.1 geluid wilt moet je ook een 5.1 dvd speler kopen, en dat heeft je huidige dvd speler niet.

Edit: zie reactie van XanderH hieronder, het KAN wel, moet je alleen ergens een decoder hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 16:47 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:45
Juist, en als je dus 5.1 geluid wilt moet je ofwel iets met een Prologic II decoder op die witte en rode cinch aansluiten ofwel de coaxiale uitgang gebruiken en iets met een digitale dd/dts decoder eraan hangen. (laatste is natuurlijk de beste oplossing)

Dus, je kunt prima een 5.1 setje er op aansluiten. Je zult alleen *ergens* een decoder moeten hebben, als die niet in je dvd-speler zit zal hij dus in de versterker van je 5.1 speakerset moeten zitten.
Verwijderd schreef op Saturday 07 January 2006 @ 16:44:
Waarom zouden ze 5.1 dvd spelers verkopen als 'gewone' dvd spelers dit ook zouden kunnen afspelen? Misschien maakt je 5.1 set er toch (een soort van) 5.1 geluid van maar als je echt 5.1 geluid wilt moet je ook een 5.1 dvd speler kopen, en dat heeft je huidige dvd speler niet.
Ik heb echt geen "5.1 dvd-speler" nodig om DD/DTS geluid te krijgen hoor. :) Alles wat zo'n ding nodig heeft is een coaxiale uitgang... mijn receiver zorgt prima voor de rest. En een speler met ingebouwde DD/DTS decoder gaat mij qua geluid ook niets meer bieden dan wat ik nu heb. (Ok, als de DAC's beter zijn misschien weer wel... maar daar ging het even niet over.)
koekjah schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:43:
[...]

Ja maar kan ik dan gewoon een 5.1 setje kopen en daar op aansluiten? volgesmij moet ik dan nog wat anders kopen of ?
Als je een 5.1 speakersetje met digitale coaxiale ingang en ingebouwde DD/DTS decoder koopt heb je niets anders nodig. Als je dit niet doet heb je nog een losse receiver/surroundprocessor/whatever er bij nodig...

[ Voor 66% gewijzigd door Xander op 07-01-2006 16:48 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
OK bedankt..
Nog één vraagje.. een 5.1 set voor de computer.. zou je die ook op de DVD speler aan kunnen sluiten? (gewoon om even te testen, anders bestel ik er 1 bij Conrad )

• Xander
koekjah schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:49:
OK bedankt..
Nog één vraagje.. een 5.1 set voor de computer.. zou je die ook op de DVD speler aan kunnen sluiten? (gewoon om even te testen, anders bestel ik er 1 bij Conrad )
Aansluiten gaat prima hoor. Of je vervolgens een normaal Dolby Digital / DTS signaal eruit krijgt is afhankelijk van het feit of dat speakersetje een digitale coaxiale ingang heeft en dd/dts decoders heeft... volgens mij val ik in herhaling zo? :P

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-12 20:02
Je kunt de DVD speler alleen 5.1 aansluiten als je speaker set een digitale ingang heeft.

kort maar duidelijk, zou ik zeggen.

This message was deleted

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik zat zelf aan dit systeem te denken:

Zie geen merk, specs:

- Direct aan te sluiten op de DVD-speler
- 80 W digitale versterker-technologie
- Regelbare, ingebouwde subwoofer
- 2 digitale en 2 analoge ingangen

Dit actieve 5.1 Suround systeemovertuigt niet alleen door de goede afwerking maar ook door het uitstekende geluid. Het systeem beschikt over AC3 en DTS, de ruimteklanken hebben vele mogelijkheden. Alle functies zijn aan te sturen met de afstandsbediening. Thuisbioscoop voor de optimale prijs-/kwaliteit verhouding. De ideale toevoeging voor elke DVD of TV.

70 euro.. het lijkt mij dat ik die er op aan kan sluiten? hij heeft een digitale ingang en het systeem beschikt over AC3 en DTS..

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
ja

• jozejas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 08:39
ten eerste moet je niet veel verwachten van zo'n setje.
ten tweede waarom heb je niet voor iets meer alles in een gekocht?
om je te helpen volgens mij moet het gewoon werken want ik denk dat er in de dvd wel een decoder zit anders zou je voor de zekerheid philips ff kunnen bellen suc6

animus maximum donatum atque maximum punium est

• Xander
jozejas schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 18:48:
om je te helpen volgens mij moet het gewoon werken want ik denk dat er in de dvd wel een decoder zit anders zou je voor de zekerheid philips ff kunnen bellen suc6
Ik denk dat er geen DD/DTS decoder in zit. En al zou hij er wel inzitten, heb je er verschrikkelijk weinig aan zonder analoge 5.1 uitgang.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-12 20:00
Kijk ff aan de voorkant van je DVD speler of er logo's op staan ?

beetje vaag maar links onderin zie je DTS/Dolby Digital enz... staan
http://e-katalog.com.ua/jpg_zoom1/35533.jpg

Heb jij dit ook dan kan je er een 5.1 setje op aansluiten.

• SamTex
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03-2022
Een dvd speler met decoder onder de 200 euro heeft weinig nut. Het gaat dubbel op als je 5.1 set of receiver ook een dts decoder aan boord hebt die meestal dan ook van betere kwaliteit is.

De 100 euro die je hier voor hebt betaald zou geen weggegooid geld zijn als phillips dit bv in een beter loopwerk heeft besteed ipv een extra nuttelose functie., Triest vind ik het wel dat ik geen Optische uitgang zie op de speler.

De Digitale coax OUTPUT verbind je doormiddel van een Digitale coax kabel (pittig duur) aan de Digitale coax IN van je 5.1 set of receiver., Let er dus op dat de set Digital coax IN heeft.

Deze speler heeft dus GEEN decoder aan boord. (Geen aansluitingen om geluid in 5.1 Analoog UIT te sturen)

Je zegt dat het setje die je op het oog hebt 2 Digitale ingangen ondersteunen.
OT
Mensen willen blijkbaar niet verkopen als dat het enige info is die op de site staat.

Maar te weten voor audio zijn er 2 Digitale mogelijkheden en dat zijn de Optische en de Coax verbinding. Dus ja, deze set moet geschikt zijn.

PS, geen enkele home cinema set, zelfs niet van 10.000 euro speelt DTS af als de source het niet ondersteund. :9 , hoor je dan toch geluid over 5.1 dan is dat de Dolby Surround Proceccor. (DSP)

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

greatgonzo

schit-te-rend!

koekjah schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 17:11:
Ik zat zelf aan dit systeem te denken:

Zie geen merk, specs:

- Direct aan te sluiten op de DVD-speler
- 80 W digitale versterker-technologie
- Regelbare, ingebouwde subwoofer
- 2 digitale en 2 analoge ingangen

Dit actieve 5.1 Suround systeemovertuigt niet alleen door de goede afwerking maar ook door het uitstekende geluid. Het systeem beschikt over AC3 en DTS, de ruimteklanken hebben vele mogelijkheden. Alle functies zijn aan te sturen met de afstandsbediening. Thuisbioscoop voor de optimale prijs-/kwaliteit verhouding. De ideale toevoeging voor elke DVD of TV.

70 euro.. het lijkt mij dat ik die er op aan kan sluiten? hij heeft een digitale ingang en het systeem beschikt over AC3 en DTS..
Ik neem aan dat het om een setje als de Logitech X-530 gaat (gelet op de prijs), die hebben naar mijn weten geen ingebouwde DD/DTS decoders aan boord hoor?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:35:
[...]In de hele handleiding word niet gerept over 5.1 (kheb gezocht op "5.1").
Ik heb in diezelfde handleiding gezocht op "DTS" en zag op pagina 110 het volgende staan:
– Deze dvd-speler beschikt niet over een uitgang
voor DTS surround-geluid.
Ze proberen het wel te "benaderen" (zie pag. 115)
Analoog stereogeluid
Dolby Surround-‘downmix’ van Dolby Digitalmeerkanaalsgeluid
Maar dat is nog altijd geen 5.1 en zal het ook niet worden

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
zolang je dvd speler die digitale uitgang heeft stuurt ie gewoon het signaal onbewerkt naar je reciever/5.1 set. Deze maakt van de audiostream je geluid en decode dus het dts/ac3/pcm signaal.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Triple-D schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:04:
zolang je dvd speler die digitale uitgang heeft stuurt ie gewoon het signaal onbewerkt naar je reciever/5.1 set. Deze maakt van de audiostream je geluid en decode dus het dts/ac3/pcm signaal.
moet ie wel een 5.1 set hebben met decoders erin, en die haal je dacht ik niet voor 70 euro

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Er zit wel een dolby digital logo'tje op mijn DVD speler

http://japanld.free.fr/cover/18701-18800/18748.jpg

(Zoals het bovenste dus, onderste ff wegdenken ;).. en dan in het zilver)

De set die ik op "het oog " heb, is te vinden bij Conrad.nl (Home cinema luidspreker systemen, en dan de set die bovenaan staat.. 69,95 EUR)

Dus het is maar de vraag of het zal lukken? of?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 17:47
Nee dat gaat niet lukken.

Je DVD speler heeft geen analoge 5.1 uitgang. Om dolby digital / dts te krijgen moet je de digitale uitgang gebruiken en deze aansluiten aan een systeem met decoder. Die conrad speakerset heeft geen decoder. Dus dat gaat niet.
Wat je wel kunt doen is naar een wat uitgebreidere pc speakerset kijken welke wel een decoder heeft (en daarmee ook een of meerdere digitale ingangen, een coaxiale digitale ingang moet je hebben). Of je kijkt naar zo'n home cinema set welke wel een decoder aan boord heeft.
Deze combinatie gaat in ieder geval niet werken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Linchpin
  • Laatst online: 07:31
SamTex schreef op zondag 08 januari 2006 @ 04:37:
De Digitale coax OUTPUT verbind je doormiddel van een Digitale coax kabel (pittig duur) aan de Digitale coax IN van je 5.1 set of receiver., Let er dus op dat de set Digital coax IN heeft.
Ik weet niet wat jij pittig duur vindt, maar een coax-kabel is al voor een paar euro te verkrijgen.

Verwijderd

Die luidspreker set van conrad kan geen dolby en DTS decoden. Als je in de handleiding kijkt zie je dat ie alleen analoge ingangen heeft.
Verderop staat een aparaat van mustek die dat wel kan, 109 Euries ofzo.

Als ik jouw was zal ik toch even doorsparen voor een goedkope (of tweedehands) budget receiver en een satteliet speaker setje. Die setjes van conrad zijn echt troep.

• SamTex
Linchpin schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:27:
[...]

Ik weet niet wat jij pittig duur vindt, maar een coax-kabel is al voor een paar euro te verkrijgen.
Aangezien je van 2 componenten dmv de kabel de componenten zeg maar aan 1 moet smelten ben je veel kwijt voor een coax kabel. 80 euro voor vivanco 1 kabeltje.

Maar kunnen we het probleem niet uitsluiten door er een DTS of Dolby Digital 5.1 film in de dvd speler te stoppen wel de s-video aansluiten op tv, maar geen audio signaal, ga naar het menu van de film en kijk of je daar voor DTS kan kiezen en of 5.1 D.D.,.

Laat je resultaat even horen.

Daarom ben ik en andere van mening dat een dvd speler geen DTS logo of decoders hoeft te bezitten om de gehele set (receiver dus wel met decoders) DTS te laten afspelen.

Dit omdat de DTS of 5.1 stream op het medium staat, die word dan digitaal getransporteerd via de coax uit naar de coax in van de DTS receiver, gecodeerd en naar de 5 eindtrappen gestuurd word.
Zes kanalen als het een zelfversterkt 5.1 setje betreft.
Of heeft er iemand wel een DTS reveiver met een verterkde Sub uitgang?.

Waarom er op andere dvd spelers wel een 5.1 analog uit op zit, is voor als je alles apart wil aansturen.
Zie het voor je, 6 mono signaalkabels kabels van je dvd speler (op dvd speler gecodeerd)naar 6 aparte einttrappen van bv Marantz @120watts perkanaal en uiteraard op elke einttrap een speaker aangesloten, waarvan 1 een subwoofer.
Trek hiervoor al alleen aan goedkope kabels 40 euro voor uit, afhankelijk hoe groot je kamer is en hoever de eindtrappen dan staan.
Zo kan je dus de luidspreker kabels zo kort mogelijkhouden, daar waar het nodig is.
Het is bekend dat een kortere luidspreker kabel een beter geluid voorbrengt.
De afzwakking over een signaalkabel van 20 meter schijnt nihil te zijn, mits goede kwaliteit.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
SamTex schreef op maandag 09 januari 2006 @ 04:44:
[...]

Aangezien je van 2 componenten dmv de kabel de componenten zeg maar aan 1 moet smelten ben je veel kwijt voor een coax kabel. 80 euro voor vivanco 1 kabeltje.
Coax kabeltje kost zoals gezegd maar een paar euro, kwalitatief zijn deze voldoende voor zo'n setje (en voor de meeste andere sets :) )
SamTex schreef op maandag 09 januari 2006 @ 04:44:
[...]
Maar kunnen we het probleem niet uitsluiten door er een DTS of Dolby Digital 5.1 film in de dvd speler te stoppen wel de s-video aansluiten op tv, maar geen audio signaal, ga naar het menu van de film en kijk of je daar voor DTS kan kiezen en of 5.1 D.D.,.
Volgens mij kan je wel kiezen voor DTS of DD, echter horen zal je niets als er geen decoders aanwezig zijn.

• SamTex
mlevd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 06:54:
[...]

Coax kabeltje kost zoals gezegd maar een paar euro, kwalitatief zijn deze voldoende voor zo'n setje (en voor de meeste andere sets :) )

[...]

Volgens mij kan je wel kiezen voor DTS of DD, echter horen zal je niets als er geen decoders aanwezig zijn.

Het gaat er Koekjah om dat als ie zn speler digitaal aansluit via de coax en hem op een setje aansluit, dat ie dan DD en DTS heeft.
Alleen weet ie nog niet zeker of het setje die hij op het oog heeft decoders aan boord heeft.

Dus als hij voor DTS kan kiezen in het menu, heeft hij gewoon DTS op het moment dat ie een juiste set heeft gekozen.

En als de coax kabel 5 euro is en de hele speaker set 70 euro, vind ik dat verhoudings gewijs heel duur ja.
Mijn vivanco coax is 80 euro en mn soundsystem rond de 2000 euro. Heb ik nog niet eens mn 5 speakers meegeteld.
Weet ik niet of ik dit nu goed ga zeggen, maar verhoudingsgewijs is mijn coax kabel dan wel goedkoper. :'(

Ik ga maar voor een nieuwe en duurdere sparen. 8)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 17:47
Dat conrad setje welke in eerste instantie werd genoemd heeft geen analoge 5.1 uitgang of DTS decoder aan boord, daar hoeft niemand over te twijfelen. Verder is zo'n uitgang handig en goedkoop voor mensen met een versterker of speakerset met 5.1 analoge ingang, maar zonder dolby digital decoder. Het zal niet zo snel gebruikt worden om 5 marantz eindblokken mee aan te sturen. Zulke mensen hebben meestal wel een goede receiver/decoder er tussen hangen :)
Heeft dus verder helemaal niks met korte kabels te maken. Dat is hooguit een bijkomend voordeel (in de kosten).

Een DVD speler hoeft inderdaad geen dts logo opgeplakt te hebben om de dts informatie over de digitale uitgang te sturen. Dat kunnen ze allemaal wel. Echter is het een verplicht onderdeel van iedere speler om een dolby digital decoder aan boord te hebben. Vandaar het dolby digital logo. (en in europa ook (of enkel) verplicht mpeg2 multichannel). De verplichte decoder zal het 5.1 geluid downmixen naar een stereo signaal en dat naar een analoge stereo uitgang. De analoge 5.1 uitgang hoeft er dus niet verplicht op te zitten. Helaas, want de decoder zit er wel in. De uitgang dus niet, daar ging het juist om.
Een DTS decoder is echter geen verplicht onderdeel en de speler kan deze dus niet decoderen en downmixen naar de stereo uitgang. Het kan het DTS signaal enkel nog gecodeerd uitsturen door de digitale uitgang. Je kunt in het menu van de film dus best voor DTS kiezen, alleen hoor je dan dus geen geluid daar het nu enkel uit de digitale uitgang komt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Ligt er eigenlijk aan of je je 5.1 set er op aan kan sluiten.

Ik ben zelf nu in het bezit van een JBL Home Cinema, en daar zit de DD decoder-gedoe en daar kan ik gewoon 2 tulp stekkers op aansluiten en de receiver doet de rest.

Je zou daar naar kunnen kijken of dit een mogelijkheid is.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Hmm nu wordt er vanalles gezegd..

Het kan NIET met die set van Conrad die ik in de eerste instantie wilde, maar het zou wel met een andere set kunnen die WEL codecs aan boord hebben?

Of het kan WEL met die Conrad set als ik via die DVD 5.1 kan instellen? dus dat de DVD codecs heeft?

even voor de duidelijkheid; mijn dvd speler heeft dus WEL een Dolby Digital logo en ik kan vanalles instellen in het hoofdmenu van de dvd speler, van digital sound, dolby enz.

Wat moet ik nou doen om een 5.1 set aan te sluiten of kan dit gewoon niet?

• voodooless
  • Laatst online: 13:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik begrijp niet dat hier zoveel post voor nodig zijn, want het is heel simpel: je moet een set kopen met een coax digitale ingang en DD (en eventueel DTS) decoder. Simpeler is het echt niet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Je moet een setje vinden met een coax in mogelijkheid. Daar kan je dvd speler dan opaansluiten. Op dat setje sluit je weer de speakers aan. In dat setje met die coax zit een decoder die dat coax signaal omzet naar 5 aparte signalen, voor elke box 1. Bij sommige dvd spelers is dat ingebouwd ( die decoder ) en kan je dus gewoon op de achterkant van je dvd speler de speakers aan sluiten. Bij jouw is dat echter niet het geval, daar heb je dus zon setje MET decoder voor nodig. Die van conrad heeft geen decoder, die is bedoeld voor dvd spelers die dat ingebouwd hebben.

Edit: zelfde als hierboven, maar dan uitgebreider, moet F5-en voor posten :z

[ Voor 7% gewijzigd door Muthas op 10-01-2006 15:42 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ah ok.. bedankt :)

<edit>

Waarom kan ik dan wel vanalles instellen in mijn DVD speler?
ik kan instellen:

Luidspreker:
> Downmix:
>L/R / Stereo / Virtual Surround
>DRC:
>Aan/Uit/Auto

Digitale audio instellingen:
>Digitaal signaal:
> SPDIF uit / ALL / ALLN PCM
> LPCM Uitgang (kan ik niet op "klikken")

Instellingen Dolby Digital:
>Dual MONO:
> Stereo / L-mono / R-mono / MIX-mono
> Dynamisch:
> soort schuifbalk 1/4 1/2 3/4 FULL enz.. staat op OFF

Equalizer & 3D

Kan ik daar niks mee? en het is niet zo dat een DVD (niet speler maar CD ) deze codecs aan "boord" heeft?

[ Voor 95% gewijzigd door koekjah op 10-01-2006 16:09 ]

• Draakje078
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03-2024
koekjah schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:26:

zucht
Het mindere merk van de ALDI heet medion wat uit Duitsland komt en als ik me niet vergis is het onderdeel van Philips. Dus zo minder is het niet ;) .

C2D 6750, 8GB DDR667, Asus P5K-SE

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
ff post hierboven ge-edit...

Verwijderd

Je kan een 5.1 speakerset met ingebouwde DD/DTS decoder kopen, of je kan ook een speakerset zonder DD/DTS kopen en dan de Creative DDTS-100 erbij kopen als decoder - dit dingetje is best aardig. Let op: de Creative DDTS-100 werkt niet samen met alle speakersets omdat speakersets op verschillende wijzen met het baskanaal om kunnen gaan (de combinatie van een Hercules setje samen met de DDTS-100 resulteerde in een systeem dat wel werkte, maar geen bas weergaf). Het werkt dus het beste samen met de sets van Creative zelf.

• voodooless
  • Laatst online: 13:40

voodooless

Sound is no voodoo!

koekjah schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 16:01:
Ah ok.. bedankt :)

<edit>

Waarom kan ik dan wel vanalles instellen in mijn DVD speler?
ik kan instellen:

[...]
Kan ik daar niks mee?
Allemaal alleen van toepassing op de stereo output van je speler
en het is niet zo dat een DVD (niet speler maar CD ) deze codecs aan "boord" heeft?
DVD's bevatten geen codecs, maar alleen de AC3 data. Zonder decoder kun je er gewoon iks mee. Jou dvd speler kan alleen maar decoderen naar stereo, dus zul je hem digitaal moeten aansluiten aan een extern apparaat om het naar surround te kunnen decoderen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ben dus goedkoper uit als ik gelijk een home cinema set koop van 150 euro? :P

• Draakje078
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03-2024
koekjah schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 16:20:
Heel eerlijk gezegt denk ik van wel. Ik heb het zelf ook gehad.
Ik had een dvdspeler van cyberhome (á 40 euro) waar ik mijn speakerset van wavemaster (á 50 euro) niet op aan kon sluiten. Hiervoor heb ik toen een versterker moeten kopen (2e hands pioneer á 100 euro). Met een totaal van 190 euro had ik dus beter afgeweest met een home cinema set van 150 euro. Ik denk dat ook jij in het zelfde schuitje zit.

C2D 6750, 8GB DDR667, Asus P5K-SE

Verwijderd

Enige nadeel is dat die setjes in veel gevallen beperkt zijn qua inputs. Die decoder die ik eerder noemde heeft een stapel aan inputs, waardoor je op 1 decoder (en dus 1 speakersetje) een scala aan devices kan hangen. Maar als dat helemaal niet handig is voor je, dan heeft dat weinig zin.

• Xander
SamTex schreef op maandag 09 januari 2006 @ 09:11:
Mijn vivanco coax is 80 euro en mn soundsystem rond de 2000 euro. Heb ik nog niet eens mn 5 speakers meegeteld.
Weet ik niet of ik dit nu goed ga zeggen, maar verhoudingsgewijs is mijn coax kabel dan wel goedkoper. :'(

Ik ga maar voor een nieuwe en duurdere sparen. 8)
Je gaat sparen voor een duurdere coax kabel? Ik haat het om dit soort discussies aan te gaan met audiofielen, maar je realiseert je ook dat het als het goed is niet uit gaat maken? :P

Bij analoge interlinks is het goed mogelijk dat je verschil hoort tussen een kabel van €80 en een kabel van €250 ja. Bij een digitale interlink, waar enkel een digitaal signaal bestaande uit 1'tjes of 0'tjes doorheen gaat, niet echt. Het signaal komt goed over of het komt niet over, het kan niet "half" overkomen. Verschil zul je dus niet echt gaan horen als je je 80 euro kabeltje vervangt voor een duurdere. Er zijn nuttigere upgrades te bedenken...
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 16:10:
Je kan een 5.1 speakerset met ingebouwde DD/DTS decoder kopen, of je kan ook een speakerset zonder DD/DTS kopen en dan de Creative DDTS-100 erbij kopen als decoder - dit dingetje is best aardig. Let op: de Creative DDTS-100 werkt niet samen met alle speakersets omdat speakersets op verschillende wijzen met het baskanaal om kunnen gaan (de combinatie van een Hercules setje samen met de DDTS-100 resulteerde in een systeem dat wel werkte, maar geen bas weergaf). Het werkt dus het beste samen met de sets van Creative zelf.
Dat ding kost dan echter ook weer een 100 euro. Ik heb het idee dat je voor die 100 euro + 70 euro van dat conrad speakersetje ook wel een leuk setje met ingebouwde decoder kunt kopen.
Gek genoeg: waarschijnlijk wel ja.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik weet een paar dingen ;
- Koop GEEN dvd speler met ingebouwde ac3 decoder, als je daarvan de 6 kanalen apart op je receiver/boxenset aansluit krijg je waardeloos geluid. Misschien dat dit niet geld voor dvd-spelers met ac/dts decoders boven de 500 euro or so...
- Op bijna elke dvd-speler staat "Dolby Digital", "DTS" whatever, maar dat betekent nog niet dat er een dts/ac3 decoder in zit ;)

Ik heb zelf een harman kardon adp303 ac3 decoder voor mijn receiver, wat een geluid is dat zeg :9~ Nou weet ik alweer waarom medion zo goedkoop is, had eerder een medion divx speler met ingebouwde decoder, maar werd echt schijtziek van het geluid dat de decoder produceerde, was niet echt onder de indruk van dolby digital toen. Nadat ik me externe decoder had gekocht, en een andere dvd speler digitaal had aangesloten ging er een wereld voor me open :D

1 tip; één goedkopie component in je home cinema set-up kan alles vergallen ;)
Pagina: 1