Afgelopen donderdag heb ik na lang twijfelen en rondlurken in de diverse 'Ultieme TFT' topics eindelijk een 19inch TFT gekocht: de Samsung 960BF. Bij deze een review als 'bedankje' voor alle informatie die je kunt vinden op GoT over dit onderwerp :-)
1. Vorige scherm
Mijn vorige scherm was een Vision Master 1402 (LS702UT, 17inch CRT). Toen die tijd een van de goedkoopste iiyama's, als het al niet DE goedkoopste was. Het ding kan niet eens een fatsoenlijke resolutie, 1280x1024, met een prettige refresh rate. De overstap naar een 19inch CRT is dan ook geen kleintje voor me

Een vergelijking tussen de twee is dan ook niet echt een eerlijke of een nuttige denk ik. Het kijkt veel rustiger, meer bureaublad ruimte, veel helderder beeld, veel scherper!
2. Bijzonderheden
Ik heb het scherm gekocht bij de Mediamarkt voor EUR 429,- Niet het goedkoopst, maar daarvoor kon ik hem wel meteen meenemen, had ik geen verzendkosten en beschikte ik over een 'pixelgarantie'. Je mag het scherm binnen twee weken altijd terugbrengen als het niet aan je wensen voldoet en daar vallen ook dode (sub)pixels onder.
Wat me heel erg opviel is dat zo'n scherm in de schappen bij de Mediamarkt of wat voor winkel dan ook geheel niet tot zijn recht komt. Zo gauw dat ding thuis bij je op het bureau staat valt eigenlijk pas op hoe groot en mooi, of juist niet, die is.
3. Kleurweergave
Ik heb het scherm na aansluiten meteen gecalibreerd. Na het lezen van de vele ervaringen over kleurinstellingen hier op het forum leek me dat een verstandige eerste zet. Maar na calibratie heb ik hier niks te klagen over, mijn digitale foto's zien er net zo goed uit, als het al niet beter is, dan op mijn CRT!
4. Ghosting
Ik ben geen fervent gamer (meer), maar bij het kijken van de diverse afleveringen Rome tot nu toe is me nog niks opgevallen qua ghosting.
5. Contrast & helderheid
Het beeld is naar mijn mening superhelder. Na de calibratie zag het er perfect uit. Verder niks over te klagen.
6. Uniformiteit
Wit is overal wit. Zwart is niet echt overal even zwart. Ik heb het idee dat er aan de zijkant toch wat backlight doorheen piept. Maar je moet er wel naar zoeken, laat staan dat je het uberhaupt ziet als je normaal aan het werk bent. Het kan overigens ook zijn, dat ik er niet helemaal netjes voor zit.
7. Kijkhoek
De kijkhoek is gewoon goed, heb in diverse standjes op mijn luie stoel Rome zitten kijken, maar niks iets van kleurverschillen gemerkt.
8. Bouwkwaliteit
Het eerste wat opviel is de dikte van het scherm, of eigenlijk meer hoe dun hij wel niet is. Door de voeding uit te voeren als een externe adapter blijft het scherm mooi plat. Ook de rand om het scherm is mooi smal en leid niet af.
De voet is zwaar en het scherm valt echt niet zomaar om. Het scherm is in hoogte verstelbaar, echter dit vereist nog wel wat kracht en handigheid. Wil je hem omhoog zetten dan komt de voet mee en heb je dus 1 hand nodig om die op zijn plaats te houden. Maar goed, het scherm valt dus ook niet zo maar naar beneden op deze manier
De 960BF kun je pivotten, maar hoe je dit nou het makkelijkst kunt doen is mij nog een raadsel. Ik neem aan dat je het scherm eerst 'plat' moet leggen en dan draaien, maar dat gaat juist moeilijk, weer vanwege de stijfheid van de scharnieren. Niet helemaal ideaal nog.
9. Vormgeving
Ik heb me bij de keus niet laten leiden door de kleur van mijn andere hardware. Desondanks vind ik het design wel erg belangrijk. Er moeten geen lelijke speakers bijvoorbeeld onderhangen. De 960BF is dat wat betreft superstrak. Niks geen poespas, geheel mijn smaak. Het scherm is bovendien wit en doet sterk denken aan een wit iPod design, which I like

Het blauwe powerLEDje is de perfecte finishing touch.
9,5. Software
Ik las even een extra puntje in voor de software, want alhoewel ik wel vind dat de software qua functionaliteit goed werkt, vind ik de implementatie wel slecht. Ten eerste werkte de installatie CD niet correct bij mij. Daardoor moest ik alle programma's apart installeren, wat dan ook meteen mijn tweede punt is, waarom bestaat de ondersteuningssoftware uit zoveel losse programma's? MagicTune, MagicRotation, NaturalColor. Waarom niet gewoon één overzichtelijk programma. Net zoiets als een ATI center?! Scheelt me ook weer tig extra icoontjes in de system tray
10. Voor- en nadelen
Voordelen:
- Strak design, dunne rand om het scherm
- Superhelder en scherp beeld
- Geen ghosting
Nadelen:
- De software
[
Voor 4% gewijzigd door
TenshiNL op 06-02-2006 00:21
]