Asrock 939DUAL-SATA2 bios instellingen

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Enkele dagen geleden heb ik mijzelf nieuwe hardware componenten aangeschaft:

Moederbord: Asrock 939DUAL-SATA2
Cpu: AMD Athlon64 3200+ bulk
Geheugen: MDT DIMM 1 GB (Kit, MDTDDR400/1024, Dual Channel Kit)
Harddisk: Western Digital Caviar SE (Bulk , WD1600JS, S-ATA2)
Behuizing: Thermaltake Soprano zwart
Voeding: Tagan TG380-U1
Koeler: Arctic-Cooling Freezer 64 PRO

Ik had hier na een geslaagde installatie nogal wat vragen over die vnml betrekking hadden omtrent overclocken. In het die-hard overclocking forum ben ik al een stuk wijzer geworden.
Ik heb echter nog meer vragen die vrij uiteenlopend zijn.
Heb dan ook een nieuw topic gestart en zal korte bondige vragen stellen die jullie hopelijk allemaal voor mij kunnen/willen beantwoorden:

Bios vragen (ik probeer dit uiteraard zo goed/soepel mogelijk in te stellen):

- Ik heb bios versie 1.5, zou graag OCWBeta2 installeren, maar hoe? Dit is nml alleen één bestandje: ocwbeta2.rom. (dit is dus anders als asrock officiële updates met AFUWIN.exe)

- De zgn. mem clock in bios staat standaard op auto. Kan ook kiezen uit: /133/166/200 --> In CpuZ zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb MDT DDR400 geheugen gekocht, dus moet dan gewoon netjes 200mhz zijn toch? (heb de fsb enzo niet overgeclocked)

- Zijn de cpu&case fans die aangesloten staan op mijn 939dual mobo regelbaar? Progje Fanspeed werkt nml niet, althans geeft wel netjes temps weer.

- in het Bios, in 'ide config menu' staan de volgende opties:
(ik heb enkel een WD 160GB SATA-II hd erin)
Sata mode: non-raid/raid
SataII controller: enabled/disabled
SataII operating mode: ide/sata
SataII driving: normal/strong

De termen 'operationg mode' en 'driving' snap ik niet, waar moet ik die op zetten?

Harstikke bedankt,

Tim

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Allewijn schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 18:56:
Bios vragen (ik probeer dit uiteraard zo goed/soepel mogelijk in te stellen):

- Ik heb bios versie 1.5, zou graag OCWBeta2 installeren, maar hoe? Dit is nml alleen één bestandje: ocwbeta2.rom. (dit is dus anders als asrock officiële updates met AFUWIN.exe)
Waar kan ik de BIOS downloaden en hoe moet ik het updaten?
- De zgn. mem clock in bios staat standaard op auto. Kan ook kiezen uit: /133/166/200 --> In CpuZ zie ik dat ik dat de frequency nu op 166mhz staat, hoe kan dat? Want hij staat nu in auto en ik heb MDT DDR400 geheugen gekocht, dus moet dan gewoon netjes 200mhz zijn toch? (heb de fsb enzo niet overgeclocked)
AUTO is niet altijd de goede instelling. Probeer eens handmatig de frequency op 200MHz (DDR400, PC3200) te zetten :)
- Zijn de cpu&case fans die aangesloten staan op mijn 939dual mobo regelbaar? Progje Fanspeed werkt nml niet, althans geeft wel netjes temps weer.
Je bedoelt Speedfan ?
Met Speedfan kun je vaak waardes uitlezen maar lang niet altijd de snelheid van de fan's regelen. Het ligt er maar net aan of jouw moederbord dat ondersteunt.
- in het Bios, in 'ide config menu' staan de volgende opties:
(ik heb enkel een WD 160GB SATA-II hd erin)
Sata mode: non-raid/raid
SataII controller: enabled/disabled
SataII operating mode: ide/sata
SataII driving: normal/strong

De termen 'operationg mode' en 'driving' snap ik niet, waar moet ik die op zetten?
Ik vermoed dat je 'operating' gewoon op S-ATA moet zetten. Volgens mij kun je de ' driving mode' op 'strong' zetten voor de beste prestaties. Mocht je problemen ondervinden dan kun je het weer op 'normal' zetten.

Ik moet wel zeggen dat ik de laatste informatie via Google heb opgesnort en er zelf geen ervaring mee heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 05-01-2006 19:16 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bedankt voor deze snelle en duidelijke reactie! :)

- Ik heb het geheugen handmatig op 200 gezet, en nu zie ik idd netjes ddr400 staan. Echter: Is dit nou ook gewoon goed, of is mijn geheugen toch stiekem ddr333 wat ik nu dus nietswetend aan het overclocken ben, aangezien op 'auto' functie hij ddr333 voor mijn reepjes kiest? (op mijn reepjes mdt en het doosje stond uiteraard wel ddr400)
Als die auto functie dus voor mijn MDT geheugen verkeerd is zal ie misschien de 'timings' ook wel verkeerd zetten. Deze kan ik uiteraard ook handmatig instellen, maar hoe kom ik erachter wat voor timings mijn 1024mb MDT DDR400/1024, Dual Channel Kit heeft?

- Mijn SataII hdd heb ik nu ook op driving mode:strong gezet. Werkt prima, of het sneller/beter is weet ik nog niet...

- Wat betreft het updaten van het bios kom ik er niet zo goed uit. Wat ik bedoel is:
De officiële bios updates van ASrock geschieden dmv een programmaatje onder windows. Werkt makkelijk en perfect. Ik had ergens eens gelezen dat het OCWBeta2 bios (wat geen officiële is) ook op deze manier te updaten was. Maar dat gaat natuurlijk niet als het bestand op *.rom eindigd.
Enig idee hoe dit dan moet? Heb het niet zo op DOS, en ook geen floppydrive meer dus wordt iets omslachtig dan.

- Ik bedoelde inderdaad Speedfan als progje, deze is icm mijn mobo dus helaas niet te regelen.
Zijn er nog andere programma's bekend die wel werken met de ASrock 939dual-SATA2?

Tim

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Allewijn schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 22:43:
Bedankt voor deze snelle en duidelijke reactie! :)

- Ik heb het geheugen handmatig op 200 gezet, en nu zie ik idd netjes ddr400 staan. Echter: Is dit nou ook gewoon goed, of is mijn geheugen toch stiekem ddr333 wat ik nu dus nietswetend aan het overclocken ben, aangezien op 'auto' functie hij ddr333 voor mijn reepjes kiest? (op mijn reepjes mdt en het doosje stond uiteraard wel ddr400)
Als die auto functie dus voor mijn MDT geheugen verkeerd is zal ie misschien de 'timings' ook wel verkeerd zetten. Deze kan ik uiteraard ook handmatig instellen, maar hoe kom ik erachter wat voor timings mijn 1024mb MDT DDR400/1024, Dual Channel Kit heeft?
De data op de chips zelf vertellen wat voor geheugen het is. Post die informatie eens :)
Als die data klopt met hetgeen wat op de verpakking staat dan zou je eens kunnen kijken op de site van de fabrikant naar specificaties.
- Mijn SataII hdd heb ik nu ook op driving mode:strong gezet. Werkt prima, of het sneller/beter is weet ik nog niet...
Dat zal ongetwijfeld te testen zijn met programma's.
Tweakers.net - BenchDB » Suites » Storage benchmarks
Daar staan bekende namen van programma's waarmee schijven getest kunnen worden :)
- Wat betreft het updaten van het bios kom ik er niet zo goed uit. Wat ik bedoel is:
De officiële bios updates van ASrock geschieden dmv een programmaatje onder windows. Werkt makkelijk en perfect. Ik had ergens eens gelezen dat het OCWBeta2 bios (wat geen officiële is) ook op deze manier te updaten was. Maar dat gaat natuurlijk niet als het bestand op *.rom eindigd.
Enig idee hoe dit dan moet? Heb het niet zo op DOS, en ook geen floppydrive meer dus wordt iets omslachtig dan.
Zonder floppydisk :
Je zou dan een FAT hardeschijf kunnen gebruiken en ermee booten onder DOS. Je zou een bootable CD kunnen maken met een DOS Image. (Zie Bootdisk.com voor images.)

Over bepaalde DOS commando's (á la CD/DIR e.d.) zie The BalusC Forum - SVT FAQ - MS-DOS commando's

Heeft het OCWBeta bios geen documentatie online staan ?
(Of misschien staat het in het ASRock topic in de link onder ;))
- Ik bedoelde inderdaad Speedfan als progje, deze is icm mijn mobo dus helaas niet te regelen.
Zijn er nog andere programma's bekend die wel werken met de ASrock 939dual-SATA2?
Niet dat ik weet, ik heb het bord zelf niet en weet dus niet alle ins and outs ervan ;)
Misschien dat je wat aan het [rml][ OC-939 Ervaringen]ASrock 939Dual-SATA2 Deel3[/rml] hebt :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.