GigaLAN vreemd probleem.

Pagina: 1
Acties:

• Snoll3bulk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03-2025
Hallo,

Ik heb sinds vandaag een gigalan aangelegd. Allebei de PC's hebben een NVIDIA nForce Networking Controller die 1000 mbit aan kan. Ik heb een router with build in modem die gekoppelt zit aan een ASUS GigaX 1105 Switch 1000mbit. Het werkt allemaal prima ook geven de verbindingen 1GB/s aan.
Nu het probleem:

Als ik via mijn pc (PC1) naar de andere pc (PC2) ga via mijn netwerklocaties en ik kopieer een DVD van PC2 en plak hem op mijn pc dan gaat het 65 Mb/s dat klopt want sneller kunnen de harde schijven niet.

Als ik nu van PC2 iets op PC1 plak via mijn netwerklocaties dan upload tie maar met 23 Mb/ps.

PC1 -> PC2 = 23MB/s
PC1 <- PC2 = 65MB/s
PC2 -> PC1 = 23MB/s
PC2 <- PC1 = 65MB/s
Upload = ->
Download = <-

Dit is gek want als ik het via mijn pc doe dan gaat de upload van PC2 wel met 65 Mb/ps. Waar zou dit aan kunnen liggen? Misschien een optie in de netwerk adapters?
Allebei de pc's zitten in de switch met een CAT5E kabel aangesloten.
Hier onder even een screen van de opties:

Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/4356/sdff1ze.th.jpg

Stroomschema:

Afbeeldingslocatie: http://img377.imageshack.us/img377/4043/tekening12cm.th.jpg

Alvast bedankt!

[ Voor 21% gewijzigd door Snoll3bulk op 07-01-2006 00:38 ]

• Snoll3bulk
Het zijn allebei Samsung Spinpoint schijven die 65 m/sec aan kunnen.

niemand een idee?

(sorry de edit knop deed het niet)

Verwijderd

Je zou kunnen proberen een ftp-servertje op 1 vd pc's te starten, en zien hoe dat gaat. Op deze manier kun je iig uitsluiten of het gaat om een probleem in Windows netwerkomgeving of niet.

Verder zou je de pc's rechtstreeks op elkaar kunnen aansluiten om te checken of het te maken heeft met de switch.

Ook zou je bv eens naar de CPU-belasting van de systemen tijdens kopieren kunnen kijken, ligt die flink beneden 100%?

• Snoll3bulk
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 21:01:
Je zou kunnen proberen een ftp-servertje op 1 vd pc's te starten, en zien hoe dat gaat. Op deze manier kun je iig uitsluiten of het gaat om een probleem in Windows netwerkomgeving of niet.

Verder zou je de pc's rechtstreeks op elkaar kunnen aansluiten om te checken of het te maken heeft met de switch.

Ook zou je bv eens naar de CPU-belasting van de systemen tijdens kopieren kunnen kijken, ligt die flink beneden 100%?
FTP server ook geprobeerd maar dan gaat het ook met 23 MB/sec.
CPU ligt rond de 20 %, maar bij de optieOptimize for .... kan je kiezen tussen CPU of TROUGHPUT ik heb die op troughput gezet want eerst was het 32 MB/sec toen ik dat dus op Troughput zette was het 65 MB/sec alleen andersom nog steeds 23 MB/sec

[ Voor 7% gewijzigd door Snoll3bulk op 05-01-2006 22:33 ]

• Snoll3bulk
Maar even het probleem wat duidelijker te maken.

Als ik een DVD download van de andere pc gaat het met 65 mB/SEC
Als ik nu iets handmatig UPLOAD via de andere pc naar mijn PC dan gaat het maar met 23 mB/SEC.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Snoll3bulk schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:59:

Als ik nu iets handmatig UPLOAD via de andere pc naar mijn PC dan gaat het maar met 23 mB/SEC.
Ok, eerst even voor de duidelijkheid, haal je 65 MB/s of 65 Mbit/s (factor 8 minder, dus grofweg 8MB/s)?

Als je namelijk 65 MB/s haalt, is dat echt extreem veel, en ben ik jaloers :) ; ik heb namelijk ook Gbit liggen, en ik haal ongeveer 30MB/s

Wat je zou kunnen doen, is met het programma Netio eens testen wat je dan voor snelheden haalt, beide kanten op dus (Netio is een synthetische benchmark;met google wel te vinden). Ook zou je kunnen proberen om bij de geavanceerde opties van je netwerkkaart Jumbo frames aan te zetten, (wel beide kaarten doen) en dan eens even testen wat dat voor resultaat heeft. Als laatste, het doet mij sterk denken aan een probleem wat ik had/heb, zie FTP werkt heel traag 1 kant op

I.i.g veel succes ermee, en laat even horen wat het wordt :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Snoll3bulk
Sparhawk schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:10:
[...]

Ok, eerst even voor de duidelijkheid, haal je 65 MB/s of 65 Mbit/s (factor 8 minder, dus grofweg 8MB/s)?

Als je namelijk 65 MB/s haalt, is dat echt extreem veel, en ben ik jaloers :) ; ik heb namelijk ook Gbit liggen, en ik haal ongeveer 30MB/s

Wat je zou kunnen doen, is met het programma Netio eens testen wat je dan voor snelheden haalt, beide kanten op dus (Netio is een synthetische benchmark;met google wel te vinden). Ook zou je kunnen proberen om bij de geavanceerde opties van je netwerkkaart Jumbo frames aan te zetten, (wel beide kaarten doen) en dan eens even testen wat dat voor resultaat heeft. Als laatste, het doet mij sterk denken aan een probleem wat ik had/heb, zie FTP werkt heel traag 1 kant op

I.i.g veel succes ermee, en laat even horen wat het wordt :)
Hoi het is idd 65 MB/sec en niet mbit ;) je moet trouwens bij Optimize For die moet je op TROUGHPUT zetten dan haal je wel 65 MB/sec, maar ik zal even proberen wat je zegt;)

Watbedoel je precies met Jumbo Frames aanzetten? Ik kan alleen bij de optie Jumbo Frame Payload Size kiezen van 1500,2500,4500,9000

Ik gebruik trouwens DUMeter om de snelheid te meten

[ Voor 16% gewijzigd door Snoll3bulk op 06-01-2006 15:09 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Snoll3bulk schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:59:

Hoeveel/welke pc's zijn er nu precies betrokken bij die twee regel? Want die vind ik maar vaag geformuleerd.

En sowieso, wat is jou pc, want je gebruikt de pc nummers en voor ons nutteloze beschrijvingen als "mijn pc" en "die andere pc" door elkaar en dat maakt het er niet duidelijk op.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Snoll3bulk
Orion84 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:09:
[...]

Hoeveel/welke pc's zijn er nu precies betrokken bij die twee regel? Want die vind ik maar vaag geformuleerd.

En sowieso, wat is jou pc, want je gebruikt de pc nummers en voor ons nutteloze beschrijvingen als "mijn pc" en "die andere pc" door elkaar en dat maakt het er niet duidelijk op.
Ik bedoel dus van PC1 naar PC2 uploaden gaat 23 MB/sec als ik het handmatig doe.
Maar als ik via PC1 naar PC2 ga via mijn netwerklocaties en ik download er een bestand vanaf dan gaat het wel met 65 MB/sec. (en andersom)

Er zijn maar 2 PC's in dit verhaal.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Snoll3bulk schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:13:
[...]

Ik bedoel dus van PC1 naar PC2 uploaden gaat 23 MB/sec als ik het handmatig doe.
Maar als ik via PC1 naar PC2 ga via mijn netwerklocaties en ik download er een bestand vanaf dan gaat het wel met 65 MB/sec. (en andersom)

Als je dus vanaf PC2 iets download vanaf PC1 via windows netwerkomgeving dan gaat het met 65MB/s.
En als je vanaf PC1 iets upload (ook via netwerkomgeving :?) naar PC2 dan gaat het langzaam?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Snoll3bulk
Orion84 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:28:
[...]

Als je dus vanaf PC2 iets download vanaf PC1 via windows netwerkomgeving dan gaat het met 65MB/s.
En als je vanaf PC1 iets upload (ook via netwerkomgeving :?) naar PC2 dan gaat het langzaam?
precies, en ook weer andersom. Maar dat is dus gek want dan zou het ook met 65 MB/sec moeten gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Snoll3bulk op 06-01-2006 15:38 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Snoll3bulk schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:13:
[...]

Waar de poster waarschijnlijk naar vraagt is uitgebreide sys spec's.

Heb je al eens getest met o.a NetIO (zie http://www.glasfaserinfo.de/netzwerk_tools.html) , geloof dat deze vanuit RAM de transfer doet en er dus geen sprake is van HDD invloeden.

btw 65 MB/sec is super snel. Zoals al eerder vermeldt haal ik hier (P4 2 GHZ, PCI slot Intel 1000MT en een P4 2.8, CSA Intel 1 Gbit NIC) ook slechts +/- 40 a 45 MB/sec [ftp/smb/windows sharing]

[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 06-01-2006 15:42 . Reden: btw-tje ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Snoll3bulk schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:35:
[...]

precies, en ook weer andersom. Maar dat is dus gek want dan zou het ook met 65 MB/sec moeten gaan.
Dat is wel appart. Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen initiatief nemen tot schrijven of initiatief nemen tot lezen. Je gebruikt wel steeds dezelfde file en dezelfde doelmap enzo?

• Snoll3bulk
Orion84 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:43:
[...]

Dat is wel appart. Er wordt dus onderscheid gemaakt tussen initiatief nemen tot schrijven of initiatief nemen tot lezen. Je gebruikt wel steeds dezelfde file en dezelfde doelmap enzo?
ja zelfde doelmap.

PC1 -> PC2 = 23MB/s
PC1 <- PC2 = 65MB/s
PC2 -> PC1 = 23MB/s
PC2 <- PC1 = 65MB/s

Upload = ->
Download = <-

specs:

http://www.techzine.nl/specs/4523

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Snoll3bulk schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:04:
[...]

Hoi het is idd 65 MB/sec en niet mbit ;) je moet trouwens bij Optimize For die moet je op TROUGHPUT zetten dan haal je wel 65 MB/sec, maar ik zal even proberen wat je zegt;)
Tjees, wat voor schijven heb jij dan ???
Watbedoel je precies met Jumbo Frames aanzetten? Ik kan alleen bij de optie Jumbo Frame Payload Size kiezen van 1500,2500,4500,9000
Ik gebruik trouwens DUMeter om de snelheid te meten
Je moet die jumbo frames op een zo groot mogelijke waarde zetten (maar wel beide netwerkkaarten dezelfde waarde) en dan eens kijken of het beter gaat. Ook, zoals eerder in dit topic gemeld, testen met Netio

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Snoll3bulk
Sparhawk schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:00:
[...]

Tjees, wat voor schijven heb jij dan ???

[...]

Je moet die jumbo frames op een zo groot mogelijke waarde zetten (maar wel beide netwerkkaarten dezelfde waarde) en dan eens kijken of het beter gaat. Ook, zoals eerder in dit topic gemeld, testen met Netio
Ik heb Samsung Spinpoint 250GB SATA schijven allebei de pc 1 schijf. Maar ik zal het proberen met jumbo en testen met Netio.

Edit:

Jumbo op hoog mogelijke waarden zetten werkt niet want dat werkt het netwerk niet meer, alleen internet werkt dan nog.

En hoe werkt dat Netio precies?

[ Voor 28% gewijzigd door Snoll3bulk op 06-01-2006 17:19 ]

• Snoll3bulk
iemand nog ideen?

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 17:01

VIPER2001

[GOT]The Source

Snoll3bulk schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:09:
[...]

Ik heb Samsung Spinpoint 250GB SATA schijven allebei de pc 1 schijf. Maar ik zal het proberen met jumbo en testen met Netio.

Edit:

Jumbo op hoog mogelijke waarden zetten werkt niet want dat werkt het netwerk niet meer, alleen internet werkt dan nog.

En hoe werkt dat Netio precies?
hier

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:59

Jimbolino

troep.com

-ook al eens getest met de onboard "yukon" adapater? deze zou ook 1000mbit aan moeten kunnen?
-verschilt trouwens de cpu-belasting als je met 23MB/s upload of met 65MB/s?
-staat de windows firewall uit?
-en de nvidia hardware matige firewall (in de bios)?
-nog virusscanners die roet in het eten gooien?
-heb je op 1 (of allebei de pc's) een "netwerkbrug" oid gemaakt?
-staat in dumeter bij instellingen de goede netwerkadapter geselecteerd?
-geeft windows taskmanager dezelfde waardes als dumeter?
-veranderd je ping (pc1<>pc2) tijdens het kopieren?
-wat geeft hdtune trouwens voor waardes (min en max)?

veel vragen, maar ik hoop dat je er iets aan hebt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jimbolino op 08-01-2006 02:10 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Snoll3bulk
Jimbolino schreef op zondag 08 januari 2006 @ 02:09:
-ook al eens getest met de onboard "yukon" adapater? deze zou ook 1000mbit aan moeten kunnen?
-verschilt trouwens de cpu-belasting als je met 23MB/s upload of met 65MB/s?
-staat de windows firewall uit?
-en de nvidia hardware matige firewall (in de bios)?
-nog virusscanners die roet in het eten gooien?
-heb je op 1 (of allebei de pc's) een "netwerkbrug" oid gemaakt?
-staat in dumeter bij instellingen de goede netwerkadapter geselecteerd?
-geeft windows taskmanager dezelfde waardes als dumeter?
-veranderd je ping (pc1<>pc2) tijdens het kopieren?
-wat geeft hdtune trouwens voor waardes (min en max)?

veel vragen, maar ik hoop dat je er iets aan hebt :)
- Ik heb geen yukon adapater maar een Marvell adapter en die is Gigabit maar het schijnt dat die alleen 100 mbit aan kan ofzo. (of zeg ik nu iets doms)
- De CPU belasting verschilt idd een boel, als ik met 23 MB/sec upload is de belasting 20% en als ik iets download van de andere pc 65 MB/sec dan is het 25% tot 40% belasting
- Windows firewall is uit
- Hoe zet je die nvidia firewall uit ??
- Ik heb alleen AVG 7.1 maar als ik die uitzet is er geen verschil
- Netwerkbrug is volgens mij niet nodig
- De goede netwerkadapter is geselecteerd
- Bij taskmanager geeft tie 30% netwerkgebruik aan, klopt dit?
- Hoe kan ik die ping meten?
- HDTune geeft 65 MB/sec aan, dat ka dus die Samsung Spinpoint aan.

Ik hoop dat je iets aan mijn vragen/antwoorden hebt;)

edit, Marvell gaat de upload ook 23 MB/sec

[ Voor 8% gewijzigd door Snoll3bulk op 08-01-2006 12:45 ]

• Snoll3bulk
Snoll3bulk schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:39:
[...]

- Ik heb geen yukon adapater maar een Marvell adapter en die is Gigabit maar het schijnt dat die alleen 100 mbit aan kan ofzo. (of zeg ik nu iets doms)
- De CPU belasting verschilt idd een boel, als ik met 23 MB/sec upload is de belasting 20% en als ik iets download van de andere pc 65 MB/sec dan is het 25% tot 40% belasting
- Windows firewall is uit
- Ik heb alleen AVG 7.1 maar als ik die uitzet is er geen verschil
- Netwerkbrug is volgens mij niet nodig
- De goede netwerkadapter is geselecteerd
- Bij taskmanager geeft tie 30% netwerkgebruik aan, klopt dit?

Ik hoop dat je iets aan mijn vragen/antwoorden hebt;)

edit, Marvell gaat de upload ook 23 MB/sec
edit knop werkt niet :/ maa ik gebruik CAT5E kabels, daar is toch niks mis mee?

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Snoll3bulk schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:29:
[...]
edit knop werkt niet :/ maa ik gebruik CAT5E kabels, daar is toch niks mis mee?
CAT5E is gigabit gecertificeerd, dus daar is in princiepe niks mis mee. Om het uit te sluiten kun je ff tijdelijk testen met andere kabels. Krijg je precies hetzelfde resultaat, dan kun je er van uit gaan dat het dus niet aan de kabels ligt :)
[...]
op pc1: ping pc2 -t
op pc2: ping pc1 -t
(ping moet constant blijven, ook tijdens het overpompen van data.)
[...]
in de bios van je pc, (ff op del drukken bij opstarten)
misschien staat ie standaard al uit, of heeft je moederboard die optie niet. Dacht dat het een optie van nforce4 was, maar weet niet zeker.
[...]
dus hij kan 65MB/sec lezen (max?/min?/avg?)

nu nog de vraag of ie zo snel ook kan schrijven (meestal is schrijven ietsjes lager dan lezen) Dit kun je het makkelijkste controleren met sisoft sandra

[ Voor 19% gewijzigd door Jimbolino op 08-01-2006 16:45 ]

• Snoll3bulk
Jimbolino schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:43:
[...]

CAT5E is gigabit gecertificeerd, dus daar is in princiepe niks mis mee. Om het uit te sluiten kun je ff tijdelijk testen met andere kabels. Krijg je precies hetzelfde resultaat, dan kun je er van uit gaan dat het dus niet aan de kabels ligt :)

[...]

op pc1: ping pc2 -t
op pc2: ping pc1 -t
(ping moet constant blijven, ook tijdens het overpompen van data.)

[...]

in de bios van je pc, (ff op del drukken bij opstarten)
misschien staat ie standaard al uit, of heeft je moederboard die optie niet. Dacht dat het een optie van nforce4 was, maar weet niet zeker.

[...]

dus hij kan 65MB/sec lezen (max?/min?/avg?)

nu nog de vraag of ie zo snel ook kan schrijven (meestal is schrijven ietsjes lager dan lezen) Dit kun je het makkelijkste controleren met sisoft sandra
Ok dat zou het idd kunnen zijn, hoe werkt het programma sisoft sandra?

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Pagina: 1