FTP werkt heel traag 1 kant op

Pagina: 1
Acties:

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 23:35

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Topicstarter
Ik heb een zeer wazig probleem, en eens kijken of jullie eruit komen B)

Situatie:

2 computers, allebei amd systemen, de ene een XP2200+ de andere een Duron 1800. Ze draaien allebei win2k SP4; beide hebben 512 MB ram.

In elke machine zitten 2 netwerkkaarten. Allebei de machines hebben een 100 Mbit netwerkkaart, die verbonden zit op een swich naar de rest van het huis, en daarna naar het kabelinternet van de Universiteit twente.
Allebei de machines hebben een 130.89.xxx.xxx ip. (utwente range)

Omdat ik een snellere verbinding wilde, heb ik ook in beide machines een goedkope gigabit netwerkkaart van realtek gezet, met een crosscable ertussen.
ip's zijn 10.0.0.1 en 10.0.0.2, allebei subnetmask 255.0.0.0
Deze verbinding werkt goed, netio haalt 80MB/s en met gewoon windows file transfer zit ik op + 20 MB/s (beide kanten op)

Nu de leuke grap. Ik hoorde dat het ftp protocol sneller zou zijn dan gewoon windows file transfer, dus ik daarmee testen. Als ik van machine 1 upload naar machine 2, dan gaat dat ook met +20 MB/s. Als ik het andersom test dan gaat het echter maar met 40 KB/s, een factor 500 lager dus. Ik vermoedde dat het aan de ftp server/client combinatie lag, maar dat blijkt niet zo te zijn. Als ik namelijk een ftp-verbinding opzet via de 100 Mbit kaarten i.p.v. de gigabit kaarten, dan haal ik beide kanten op meer dan 9 MB/s, oftewel, aan de ftp server/client ligt het niet 8)7

Waarom haal ik over de 100 Mbit kaarten met ftp wel de volle snelheid beide kanten op, en met gigabit maar 1 kant op wel, en 1 kant totaal niet? (en waarom dus wel, als ik gewoon windows file transfer gebruik?)

De search gaf geen bevredigende resultaten, maar dat was vooral omdat ik geen goede zoekwoorden voor dit probleem wist te vinden

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
**Kick**

Niemand heeft een idee??

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Allereerst waarom zo'n groot subnet???

En ten tweede zit er nergens een firewall tussen die specifiek ftp verkeer op die poort blokkeert.

Heb je trouwens nog rare dingen in je routingtabellen staan???

En wat is de ftp-server / client, want het kan in theorie wel zo zijn dat deze een uploadblock op ip-range heeft zitten.

Heb je trouwens ook geprobeerd om de cross-cable gewoon tussen de 2 100-mbit nics te hangen??? Misschien is je cross-cable niet goed???

Wat is trouwens het type van je cross-cable???

[ Voor 46% gewijzigd door Gomez12 op 03-05-2004 21:14 ]

• Sparhawk

Sparhawk

Topicstarter
Gomez12 schreef op 03 mei 2004 @ 21:12:
Allereerst waarom zo'n groot subnet???
Allereerst sorry voor de late reactie..
Waarom ik zo'n groot subnet heb: Ik heb gewoon in de faq gekeken, en daar stonden deze waardes. Ik neem niet aan dat het namelijk wat uitmaakt, maar als je denkt dat dat zo is, moet je het zeggen, dan verander ik dat wel
En ten tweede zit er nergens een firewall tussen die specifiek ftp verkeer op die poort blokkeert.
Nope, geen firewall te bekennen (niet slim, weet ik, maar daar moet ik nog aan gaan beginnen)
Heb je trouwens nog rare dingen in je routingtabellen staan???
Domme vraag terug, maar waar vind ik mijn routingtabellen?
En wat is de ftp-server / client, want het kan in theorie wel zo zijn dat deze een uploadblock op ip-range heeft zitten.
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik heb niks gevonden. Server is serv-u 5 (serv-u 2.x ok geprobeerd, maar had hetzelfde probleem) Client heeft cute-ftp 5.0
Heb je trouwens ook geprobeerd om de cross-cable gewoon tussen de 2 100-mbit nics te hangen??? Misschien is je cross-cable niet goed???
Lijkt me niet, want met windows file transfer haal ik wel goede snelheden, en ik denk niet dat het de kabel uitmaakt of ik ftp gebruik of niet :D
Wat is trouwens het type van je cross-cable???
Geen idee, maar dat is i.m.h.o. niet echt relevant, omdat ie met windows file transfer wel werkt.

Dank voor je reactie, en heb je nog andere ideeen?

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Sparhawk schreef op 04 mei 2004 @ 19:32:
[...]

Allereerst sorry voor de late reactie..
Waarom ik zo'n groot subnet heb: Ik heb gewoon in de faq gekeken, en daar stonden deze waardes. Ik neem niet aan dat het namelijk wat uitmaakt, maar als je denkt dat dat zo is, moet je het zeggen, dan verander ik dat wel
np.
[...]

Domme vraag terug, maar waar vind ik mijn routingtabellen?
gewoon in cmd-shell ( dos-prompt onder windows ) intypen : route print | more
en dan de hele output copy/pasten in een [ code] block hier.
[...]

Lijkt me niet, want met windows file transfer haal ik wel goede snelheden, en ik denk niet dat het de kabel uitmaakt of ik ftp gebruik of niet :D
Had ik even gemist.

En kan je nog even vertellen wat je voor netwerk-protocollen je hebt staan onder configuratie-scherm / netwerk / dan de eigenschappen van net nic??? Want als daar alleen maar tcp-ip staat wordt het wel vaag, als daar nog netbios staat dan verandert het de zaak iets.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Heb je een ident service/server draaien op port 113 en op je router geforward?
Dat zou nl best eens een oorzaak kunnen zijn als FTP traag is ;)

Motor onderhoud bijhouden

Pagina: 1