NTFS-partitionering weg na scandisk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.821 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 08:26
Na een clean install van Windows XP Pro SP2 (C:) heb ik een Windows-scandisk uitgevoerd, omdat PartionMagic aangaf dat er bad sectors inzaten. Tijdens deze scandisk is de stroom uitgevallen. Sindsdien kan ik niet meer bij de D- en E- schijf. De C doet het nog wel gewoon.

Van de 200 GB staat er 185 GB Unallocated, waar mijn D en E dus zouden moeten staan. Ik heb via de OM FAQ wat programma's geprobeerd. Ik heb TestDisk en PartitionMagic (undelete) al geprobeerd te laten zoeken naar verloren partitites, maar beide konden ze niets vinden. Mijn D-schijf kan me niet zoveel schelen, maar voor de E-schijf heb ik nog wel wat nachtelijke uurtjes over, zoals je al kunt zien aan het huidige tijdstip.

Active@ Partition Recovery vindt de schijven wel terug, maar geeft bij de E-schijf aan 'Error reading sector #0 or BOOT sector is invalid'. Op zich een geruststelling dat er iets teruggevonden wordt, maar dat invalid bevalt me niet echt. Bovendien is het programma niet gratis.

Nu ik de harde schijf in een andere pc heb, geeft SMART 'BAD' aan, dus Backup and Replace. Ik heb inmiddels een lege backup-schijf, maar daar moet eerst de backup op.

Ik vraag me dus af 1) hoe krijg ik de E-schijf weer terug, oftewel: wie heeft nog meer ervaringen met programma's die niet in de FAQ of hier zijn genoemd? En 2) hoe kan Scandisk die partitionering zo vernielen?

[ Voor 2% gewijzigd door StephanVierkant op 08-01-2006 21:33 . Reden: typo ]

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
Een slag in de ruimte, maar als je de disk in een externe behuizing plaatst en dan opnieuw recovery tooljes erover heen laat gaan?

signature

• Jimbolino
  • Laatst online: 28-02 23:51

Jimbolino

troep.com

Ik heb goede ervaring met Testdisk, maar zoals je zelf al aangeeft werkt het (nu) voor jou niet zo goed.

Het is wel een combinatie van slechte factoren, dus ik weet niet of het allemaal nog te repareren valt.

Allereerst zou ik proberen je Bad sectors te repareren met "HDD Regenerator", hierna nog eens met Testdisk om de partitie terug te zetten, of met wat "zwaarder geschut" zoals GetDataBack.

Het duurt allemaal wel even, maar dan heb je ook wat.

Suc6

Les voor de toekomst: zet belangrijke data altijd op meer dan 1 schijf

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ staan nog veel meer programma's genoemd dan Testdisk en PartitionMagic hoor B)
Google: hier heb je vast een paar inkoppertjes:

* Googlen naar "data recovery"
* Googlen naar "partition recovery"
* Googlen naar "freeware data recovery"
* Googlen naar "freeware partition recovery"
* Googlen naar "data recovery software"
* Googlen naar "partition recovery software"
* Googlen naar "undelete"

Tips: er zijn hier goede ervaringen gemeld met Easy Recovery, File Scavenger, GetDataBack, R-Studio, Stellar en VirtualLab. Goede freeware datarecoveryprogrammaatjes zijn Testdisk, FindNTFS en Restoration.

• StephanVierkant
brooks123 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 04:30:
Een slag in de ruimte, maar als je de disk in een externe behuizing plaatst en dan opnieuw recovery tooljes erover heen laat gaan?
Waarom in externe behuizing? Ik boot mijn pc nu van een andere schijf, is dat ook gewoon goed?
Jimbolino schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 05:03:
Allereerst zou ik proberen je Bad sectors te repareren met "HDD Regenerator", hierna nog eens met Testdisk om de partitie terug te zetten, of met wat "zwaarder geschut" zoals GetDataBack.
Zijn er ook freeware-alternatieven van dit programma?

• StephanVierkant
Vandaag 16 liter thee en 9 romans weggewerkt, mijn pc is de hele dag bezig geweest met scannen van de harde schijf. De D-schijf is weer terug, maar de E-schijf is nog niet bereikbaar. Hij is al wel herkend in Windows, dus ik heb hoop. Testdisk vond uiteindelijk toch de partities terug.

Op mijn E-schijf zitten bad sectors, ik vermoed aan de grafische voorstelling aan het begin van mijn schijf. Bij het drukken op 'Starten' sluit Windows Schijfcontrole gewoon af zonder iets te zeggen, Partition Magic meldt 'Error #1507 Bad File Record Signature'. Via de search kwam ik er achter dat dat het einde van je schijf betekent, maar dat is sowieso het geval (zie OP)
Ik weet door allerlei programma's waar de bad sector zit: 'Cyl 11047, Side 42, Sector 56'.

Ik wil toch mijn E-schijf terug, in ieder geval zo veel mogelijk. Kan ik niet gewoon de bad sectors 'er tussenuit knippen' en nog iets proberen te backup-en, of is dat iets te kort door de bocht? Het is natuurlijk jammer dat door een paar sectors 110 GB toedeledoki is..

• bpee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-02 16:44
Get data back,

geloof me zo'n _/-\o_ programma, daar heb ik deze week nog 300+gig mee terug gehaalt. je moet wel genoeg ruimte hebben om je oude data naartoe te kunnen copieren. met de demo kun je niet kopieren maar dar valt wel wat aan te doen. optie 1 betalen maar de rest weet je ook wel

Je kunt het iig proberen en je zult zien dat ie alles terug kan halen.

Daarna is het gewoon formateren en het is gefixed ;)

• StephanVierkant
Nouja, gefixed.. Ik vrees dat 'ie teruggaat ;)

Maargoed, ik ga op zoek naar Get data back en optie 2 :)

Verwijderd

Easy recovery pro van OnTrack. Helemaal briljant om op partitieloze schijven naar alle soorten bestanden te zoeken en te recoveren. Dat programma doet dat via het zoeken van bitpatronen. Heb zelf zo eens 6000 jpegs terug gehaald

• StephanVierkant
Zijn er ook freeware-alternatieven? Of ben ik nu weer te Nederlands bezig? :+

• brooks123
  • Laatst online: 02-12-2025
Easy recovery pro van OnTrack is inderdaad een goed programma. Gebruik ik zelf ook en in testen komt deze vaak zeer goed uit de bus.
De disk als 2e disk is hetzelfde resultaat als in een externe casing. Misschien heeft Ontrack wel een probeer versie, maar als de E: je veel waard is zul je toch moeten betalen.

signature

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Stephan4kant schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 22:20:
Zijn er ook freeware-alternatieven? Of ben ik nu weer te Nederlands bezig? :+
Check mijn eerste post van dit topic, incluis de linkjes ;)

• StephanVierkant
Met GetDataBack heb ik een groot deel terug gekregen.

Bij het kopieren van een andere map (vrij grote) kreeg ik KERNEL DATA INPAGE ERROR en sindsdien geeft SMART ook bij de andere harde schijf 'STATUS BAD: backup and replace'.

Ben ik bad sectors aan het kopieeren en verniel ik daarmee ook de andere harde schijf? Wat is er aan de hand? Als ik nu weer de andere map probeer de kopieeren naar de backupschijf, krijg ik een BSOD.

Verwijderd

File Scavenger werkt ook erg goed.
Heb er zelf een 60GB partitie compleet mee teruggekregen.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Stephan4kant schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:29:
Met GetDataBack heb ik een groot deel terug gekregen.

Bij het kopieren van een andere map (vrij grote) kreeg ik KERNEL DATA INPAGE ERROR en sindsdien geeft SMART ook bij de andere harde schijf 'STATUS BAD: backup and replace'.

Ben ik bad sectors aan het kopieeren en verniel ik daarmee ook de andere harde schijf? Wat is er aan de hand? Als ik nu weer de andere map probeer de kopieeren naar de backupschijf, krijg ik een BSOD.
bad sectors kun je niet mee-kopieren naar een andere schijf.

Ik heb ook wel eens verhalen gehoord en gelezen dat een slechte voeding de oorzaak was van bad sectors... dus het veiligste is om je data naar een andere pc/laptop te kopieren...

Let ook op of je kast niet te heet wordt. Schijven kunnen slecht tegen te hoge temperaturen...

[ Voor 7% gewijzigd door Jimbolino op 08-01-2006 17:51 ]

• StephanVierkant
Ik heb even snel memtest gedaan. Ik heb nog niet de tijd genomen om hem helemaal uit te draaien, maar ik heb nog geen fouten gezien.

Ik heb een systeemcooler nu geinstalleerd, maar de harde schijven waren niet erg warm. Mijn oude harde schijf heeft een cooler eronder, de andere niet.

Is een SMART-status altijd hardwarematig en onomkeerbaar? Het is natuurlijk zwaar *** dat een vrij nieuwe harde schijf door mijn backup vernield wordt.

• StephanVierkant
Windows start nu helemaal niet meer op :(
Ik krijg de melding
Schrijffout
Druk op een toets
Dat wordt de zoveelste herinstall dit weekend.

Edit: Ik lees overal dat je bij een BAD-status garantie hebt op de schijf. Ik maak me dus niet druk om vervanging van de schijf/schijven, maar des te meer om mijn data.

Stel dat ik een derde schijf erbij haal om mijn backup te maken, is er dan een kans dat deze ook een BAD-status krijgt?

[ Voor 70% gewijzigd door StephanVierkant op 08-01-2006 19:38 ]

• StephanVierkant
Niemand?

• StephanVierkant
Afbeeldingslocatie: http://upload.vierkant.org/gathering/hardwarefout.JPG
Dit bericht kreeg ik toen ik met GetDataBack een map wilde kopieren naar de backup-schijf.

De vragen die nog open staan:
- Hoe komt het dat de tweede schijf ook een BAD-status krijgt, en daarmee dus ook: hoe groot is de kans dat een 2e backup-schijf hetzelfde ondergaat?
- Is een SMART-status altijd hardwarematig en onomkeerbaar? (kortom: zit SMART er wel eens naast)

• StephanVierkant
Het enige onderdeel dat ik niet uitgebreid getest heb, is de voeding. Ik heb 300Watt (Target, B-merk) in dit systeem:

- Asus A7V880 moederbord
- AMD Athlon XP 1800+ (met Zalman 7000 cooler)
- MSI GeForce FX 5200 (128 MB, 8x AGP)
- 1 standaard dvd-station
- 1 Western Digital HDD (9 gb voor WinXP)
- 1 Maxtor 6Y200P0 (originele)
- 1 Maxtor 6Y120P0 (back-up-schijf)

Dan moet 300Watt toch genoeg zijn? Hoe test ik hoe mijn voeding onvoldoende/brak is?

(sorry, volgens mij zit ik inmiddels in het verkeerde forum vragen te stellen)

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-03 08:23

Valkyre

Kitesurf FTW!

om je voeding te testen kan je even naar je voltages in de bios kijken.
en eventueel zou je met een voltmeter de lijntjes kunnen testen.

als je nog een pc hebt, zou ik (zoals gezegd) de "goede"schijf even in een nieuwe pc hangen.
en dan met getdataback alles via een netwerkje kopieren naar deze schijf.

iRacing Profiel

• StephanVierkant
Dit topic begint mijn dagboek te worden, en dat bevalt me niets :(

Voltages in het BIOS is niets mis mee. 3V en 5V zitten er nog geen procent naast, 12V zit er zo'n 2 procent onder.

In een andere pc heb ik Powermax gedraaid, deze geeft PASSED aan. Ook krijg ik op die pc geen SMART-error.
In mijn eigen pc heb ik nieuwe 80-polige IDE-kabels erin gezet, maar ook dat mocht niet baten.

Edit:
In mijn eigen pc blijft de Status BAD, PowerMax vindt geen fouten.

[ Voor 10% gewijzigd door StephanVierkant op 09-01-2006 17:58 ]

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Stephan4kant schreef op zondag 08 januari 2006 @ 18:21:
Stel dat ik een derde schijf erbij haal om mijn backup te maken, is er dan een kans dat deze ook een BAD-status krijgt?
voor zo ver ik weet is dit niet mogelijk, maar de wonderen/gekke dingen zijn de wereld nog niet uit.

Rare dingen met hardeschijven kan natuurlijk ook liggen aan een kapot moederboard, of aan een kapotte ide-kabel. Of bijvoorbeeld een sterke magneet in de buurt van je pc, slechte aarding of spanningspieken in het stroomnet. Normaal allemaal geen probleem, maar je weet nooit.

Normaal allemaal geen probleem, maar je weet het nooit.

Zoals ik al zei, het beste is gewoon die hdd in een andere pc te hangen.
Bad sectors zijn niet als een virus, en kunnen dus niet versprijden oid.

De meeste bad sectors (veroorzaakt door brakke ide kabel, spaningspieken, spanningsuitval) zijn te repareren door bijvoorbeeld powermax, andere door hddregeneration.
Toch is het altijd aan te raden een hdd met bad-sectors rma te sturen (als ie nog in garantie zit)

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Stephan4kant schreef op maandag 09 januari 2006 @ 17:07:
Dit topic begint mijn dagboek te worden, en dat bevalt me niets :(

Voltages in het BIOS is niets mis mee. 3V en 5V zitten er nog geen procent naast, 12V zit er zo'n 2 procent onder.

In een andere pc heb ik Powermax gedraaid, deze geeft PASSED aan. Ook krijg ik op die pc geen SMART-error.
In mijn eigen pc heb ik nieuwe 80-polige IDE-kabels erin gezet, maar ook dat mocht niet baten.

Edit:
In mijn eigen pc blijft de Status BAD, PowerMax vindt geen fouten.
klinkt als moederboard kapot, gezien de volgende feiten.
- Kabel vervangen
- In ander mobo geen problemen

Verwissel de voeding -> zelfde problemen -> weet je iig dat het daar niet aan ligt.

Pagina: 1