Die kan ik je ook wel geven

Wat wil je weten?
Met dd-wrt heb je alle opties die je met de linksys firmware ook hebt, inclusief vele extra instellingen.
Daarnaast is de router stabieler, hij kan gewoon meer connecties aan (ideaal voor p2p).
Hij is nog niet vastgelopen.. wat je met de linksys firmware al lukt door gewoon wat instellingen te veranderen.
Maar ik ben ook niet echt veel bezig geweest met de instellingen, dus misschien dat ik het nog tegen kom.
Op het gebied van QOS zijn er al een aantal voor geconfigureerde protocollen beschikbaar
Maar waar het mij om gaat is het veranderen van de zendsterkte van het wireless gedeelte.
Ik heb in elkgeval gemerkt dat het inloggen en het navigeren in het router menu stukken sneller is.
Ook is het internetten lijkt wat rapper te gaan.. maar dat kan bedrog zijn.
Waar je wel op moet letten, met de micro versie (de enige die werkt op V5) is pptp niet mogelijk.
De enige optie is een statisch ip, of een dynamisch.
Door de manier waarop het normale os (vxvorks) omzeep wordt geholpen en de nieuwe firmware er in wordt geflashed krijgt je router wel andere mac adressen. De wan mac en wireless mac kan je desgewenst weer wijzigen naar een ander mac adress. De lan mac is volgens mij niet te wijzigen.
Maar als je meer wilt weten, vraag het maar.
Wat screenshots (clickable):

Als je naar de browser navigeert (192.168.1.1) krijg je dit scherm voor je neus.
Dit gedeelte is niet paswoord beveiligt (kan wel). Als je vanaf daar verder gaat krijg je wel een inlogscherm voor je neus. Wat meteen opvalt is de nieuwe lay-out. waar versie 22 van dd-wrt nog de linksys lay-out heeft, heeft deze versie zijn eigen opmaak en kleurgebruik.
Rechtsboven zijn een aantal statistieken te zien:
De tijd, uptime. Gemiddele load (laatste minuut, laatste 5 minuten, laatste 15 minuten)
En je wan ip.

Het setup scherm, spreekt voorzich.
Let ook op de help kolom rechts. Deze is veel uitgebreider dan bij de linksys firmware.
Voor bijna alle opties is wel een uitleg te vinden.

In het geavanceerde deel van de wireless instellingen kan je een hele boel aanpassen.
Bij de optie Xmit (onderaan) kan je de zendsterkte van je draadloze gedeelte instellen.
Het maximum is 251, maar wordt sterk afgeraden (wegens te veel warmte productie van de radiochip).
De maker van dd-wrt raadt een maximum aan van 70 mwatt.

De Qos instellingen
Zoals je hier kan zien zijn er een boel vooraf geprogrammeerde programma's te kiezen die gekoppelt zijn aan de juiste poorten. Zo kan je eenvoudig bepaalde protocollen voorang geven op een ander.
Het is zelfs mogelijk om bepaalde programma's volledig te blokkeren (dmv de poorten te blokkeren).

Een uitgebreid status scherm waar je het geheugen gebruik kunt bekijken.
Het hoge geheugen gebruik blijkt normaal te zijn (hebben meerdere gebruikers is gebleken).
Dit is opzich ook wel te verklaren door het weinige geheugen dat de V5 heeft (8 Mb).
Daarnaast heb ik me laten vertellen dat dd-wrt van te voren al geheugen cached om deze te gebruiken (er is dus meer geheugen vrij voor de router om mee te werken dan je kan zien in de stats).
[
Voor 19% gewijzigd door
job op 26-06-2006 01:48
]