Toon posts:

Geheugen niet op 400 MHZ te krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen om te beginnen maak ik een uitgebreidde schets van mijn hardware, zodat jullie misschien
inzien waar ik (of mijn system) 8) de fout in gaan.

Mainboard : ASUSTeK Computer INC. (K8N-E-Deluxe)
Chipset : nVidia nForce3 250
Processor AMD Athlon 64 2800+ @ 1800 MHz
Physical Memory : 1024 MB (2 x 512 DDR-SDRAM )
Video Card : Nvidia Corp GeForce FX 5950 Ultra [NV35.3]
Hard Disk : WDC (320 GB)
Hard Disk : WD (160 GB)
DVD-Rom Drive : JLMS XJ-HD166S
DVD-Rom Drive : LITE-ON DVDRW LDW-411S
Monitor Type : AL1711 - 17 inchs
Network Card : Realtek Semiconductor RT8139 (A/B/C/810x/813x/C+) Fast Ethernet Adapter
Operating System : Microsoft Windows XP Professionnal 5.01.2600 Service Pack 2
DirectX : Version 9.0c

verder nog wat spec,s over het geheugen.

User Defined Format : No
PCI 66Mhz Bus Support : Yes
New Capability List : Yes
PCI Support : Hyper-Transport
PCI Support : AGP

DIMM1 (RAS 0, RAS 2) : 512 (Double Bank)
DIMM2 (RAS 0, RAS 2) : 512 (Double Bank)
DIMM3 : Empty

Information SPD EEPROM (DIMM1) :
Manufacturer : Unspecified
Part Number : Unspecified
Serial Number : Unspecified
Type : DDR-SDRAM PC3200 (200 MHz) - [DDR-400]
Size : 512 MB (2 rows, 4 banks)
Module Buffered : No
Module Registered : No
Width : 64-bit
Error Correction Capability : No
Max. Burst Length : 8
Refresh : Reduced (.5x)7.8 µs, Self Refresh
Voltage : SSTL 2.5v
Manufacture : Week 255 of 2155
Supported Frequencies : 133 MHz, 166 MHz, 200 MHz
CAS Latency (tCL) : 2 clocks @133 MHz, 2.5 clocks @166 MHz, 3 clocks @200 MHz
RAS to CAS (tRCD) : 2 clocks @133 MHz, 3 clocks @166 MHz, 3 clocks @200 MHz
RAS Precharge (tRP) : 2 clocks @133 MHz, 3 clocks @166 MHz, 3 clocks @200 MHz
Cycle Time (tRAS) : 6 clocks @133 MHz, 7 clocks @166 MHz, 8 clocks @200 MHz

Information SPD EEPROM (DIMM2) :
Manufacturer : Unspecified
Part Number : Unspecified
Serial Number : Unspecified
Type : DDR-SDRAM PC3200 (200 MHz) - [DDR-400]
Size : 512 MB (2 rows, 4 banks)
Module Buffered : No
Module Registered : No
Width : 64-bit
Error Correction Capability : No
Max. Burst Length : 8
Refresh : Reduced (.5x)7.8 µs, Self Refresh
Voltage : SSTL 2.5v
Manufacture : Week 255 of 2155

Memory Controller Information :
Memory Controller : ECC, SIMM, DIMM, SDRAM
Number of connectors : 3
Max. Module Size : 0 MB
Supported Speed : 70ns, 60ns, 50ns
Supported Voltages : 3.3v
Error Detection Method : 64-bit ECC
Error Correction Capability : Unspecified
Current/Supported Interleave : 1-way/1-way

en hier het laaste beetje info betreft mijn chipset

NorthBridge : nVidia nForce3 250
NorthBridge : AMD Athlon 64 / Opteron Bridge
SouthBridge : nForce3 CPU to ISA Bridge

NorthBridge Information :
Architecture : HUB
Manufacturer : nVidia (ASUSTeK Computer Inc)
Revision : A1

NorthBridge Information :
Architecture : HUB
Manufacturer : AMD
Revision : 00
HTT Frequency : 201 MHz
Memory Frequency : 164.4 MHz

Chipset Information :
Type : DDR-SDRAM PC2600 <== spec,s van manual geven aan dat hij 400ddr moet hebben en ondersteund, mist je maar twee sloten gebruikt.... :?
Frequency : 164 MHz
FSB/RAM Multiplier : CPU/11x
Channels : Single
ECC Diagnostic : No
CAS Latency (tCL) : 3 clocks
RAS to CAS (tRCD) : 3 clocks
RAS Precharge (tRP) : 3 clocks
Cycle Time (tRAS) : 7 clocks
Bank Cycle Time (tRC) : 10 clocks
DRAM Idle Timer : 16 clocks

Ik heb al ander geheugen geprobeerd en de memtest gedaan,
swap naar ander slot en alle combi.s . het systeem blijft mmaar hardnekkig op 333 draaien.

komen jullie hier uit. ik in ieder geval niet met de hulp van google, en ik weet welke zoektermen ik moet intikken .

bedankt b.v.d _/-\o_

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk eens je manual door. Wordt daar ook iets gezegd over de ondersteuning van dual of singel sided geheugen modulen? Het zou kunnen zijn dat alleen singel sided geheugen modulen op 400Mhz worden ondersteund. Dat heeft, als ik het goed heb, met he tantal banken te maken die worden bezet. Zeker weet ik het niet, maar ik heb meen ik eens iets dergelijks gelezen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
100 % waar, ik ken dat boek inmiddels uit mijn hoofd, en zowel enkel als dubbel heeft ondersteuning
mits je de goede slot combinatie gebruikt, en in dit geval kan ik 1-1-0 en 1-0-1 gebruiken ,,,

PS: mijn geheugen modeules als ik ze visueel bekijk hebben ze maar aan 1 kan chip's zitten
en ga er dus ook van uit dat het enkelside is,,, of is de betekenis daar heel anders van

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31
Heb je al geprobeerd om met de CAS latency te spelen? Misschien werkt het wel op een CL van 4?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

heb je al 1 module geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Met de case L. gespeeld ja , maar ben er voorzichtig mee, ik weet niet of ik daar mee mijn
hardware kan beschadigen.

En ik heb inderdaad 1 module geprobeerd, en die werkt prima op 400 MHZ.
de andere werkt standalone ook prima op 400 MHZ, maar wanneer ik ze op allebij in plug,
dan is mijn max haalbare 333, :'(

(kleine edit) ik vind het verschil te groot van 333 naar 400 om het erbij te laten,
ja okee mijn systeem werkt prima, maar als ik een Benchmark doe dan zie ik zo verschrikkelijk
veel verschil tussen 333 en 400.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 12:50 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:35:
100 % waar, ik ken dat boek inmiddels uit mijn hoofd, en zowel enkel als dubbel heeft ondersteuning
mits je de goede slot combinatie gebruikt, en in dit geval kan ik 1-1-0 en 1-0-1 gebruiken ,,,

PS: mijn geheugen modeules als ik ze visueel bekijk hebben ze maar aan 1 kan chip's zitten
en ga er dus ook van uit dat het enkelside is,,, of is de betekenis daar heel anders van
Visueel zegt niet altijd zoveel. Er zijn ook dimmetjes die doublesided zijn en aan 1 kant chips hebben.
Verder moet je met zowel twee double- als twee singlesided dimmetjes op dit bord op DDR400 kunnen draaien in de configuratie 1-1-0. Op deze manier zou de vraag single- of doublesided er niet toe moeten doen. :)

Heb je verder al handmatig in het bios op DDR400 gezet?

[ Voor 10% gewijzigd door _the_crow_ op 04-01-2006 13:28 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

misschien staat je commandrate (nog) op 1T en worden beide modules automatisch teruggeklokt naar 333mhz?

Verwijderd

Topicstarter
staat ie automatische op T1 dan , bij de basic bios instellingen ?
en moet dat uit dan,,, ik heb het gezien , en volgens mij al eens als expi gedaan en dat gaf geen impact, gewoon die 333 :r
staat btw niet in de commands van het gebruikers boek. (mobo)

Verwijderd

Kijk hier eens
Je hebt 2 keer een double sided dimm (neem ik aan). Kijk eens in de manual van je mobo? Kan dat op 400MHz eff. draaien?

offtopic:
Edit: ben je soms een nicknamechange ondergaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
okee dan denk ik dat ik de contex niet begrijp van mijn modules
ik heb (als ik ze visueel bekijk) twee modules met aan 1 zijde de chips

dan zou ik (zo nuchter als ik ben ) denken dat het hier gaat om enkel zijdig
of werkt dat niet zo met geheugen modules,? :?

is het meer hoe de opbouw van de module is (van binenuit gezien) of wel de structuur

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Je mobo trekt het gewoon niet om 2 dimmetjes op 400Mhz aan te sturen. Probeer het, zoals al gezegt, met lagere timings. CAS 2T ipv 1T bijvoorbeeld.

Verwijderd

Waarom staat er dan 'Double bank'?

Het moederbord kan het wel (2 bankjes double of single sided) je moet ze dan wel in de goede sloten doen. (voor double in slot 1 en 2, single 1 en 3)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:36:
staat ie automatische op T1 dan , bij de basic bios instellingen ?
en moet dat uit dan,,, ik heb het gezien , en volgens mij al eens als expi gedaan en dat gaf geen impact, gewoon die 333 :r
staat btw niet in de commands van het gebruikers boek. (mobo)
nee hij staat automatisch op 2T
meestal kan je de commandrate veranderen door op CTRL + F1 te drukken in het bios hoofdscherm en dan krijg je extra opties om, bv, de commandrate te veranderen.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:51:
okee dan denk ik dat ik de contex niet begrijp van mijn modules
ik heb (als ik ze visueel bekijk) twee modules met aan 1 zijde de chips

dan zou ik (zo nuchter als ik ben ) denken dat het hier gaat om enkel zijdig
of werkt dat niet zo met geheugen modules,? :?

is het meer hoe de opbouw van de module is (van binenuit gezien) of wel de structuur
Het is inderdaad de opbouw, maar zoals ik net zei (en zoals je ook in je eigen moederbord-manual kan lezen) maakt het in de configuratie 1-1-0 niet uit of het enkel of dubbel is.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:19:
[...]
Het is inderdaad de opbouw, maar zoals ik net zei (en zoals je ook in je eigen moederbord-manual kan lezen) maakt het in de configuratie 1-1-0 niet uit of het enkel of dubbel is.
Dit is nou waarde info waar ik veel aan heb , dat ga ik gelijk even proberen TNX _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:19:
[...]
Dat wist ik i.d.d, had ik al andwoord op gegeven citeer:

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 14:28:
[...]

Dat wist ik i.d.d, had ik al andwoord op gegeven citeer:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=71719
Daar staat het haarfijn uitgelegd :).

edit:
En ook gewoon in onze schone FAQ:
RAM FAQ

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 04-01-2006 15:26 ]

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 21:29

itsalwaysme

Graast voor DB

frickY schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:54:
Je mobo trekt het gewoon niet om 2 dimmetjes op 400Mhz aan te sturen. Probeer het, zoals al gezegt, met lagere timings. CAS 2T ipv 1T bijvoorbeeld.
het is niet zijn mobo, maar zijn processor die het niet trekt.
een s745 amd64 kan 2 dimms geheugen niet aanspreken op 400Mhz (iig niet standaard).
ik weet overigens niet of single/double sided nog uitmaakt...

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Its_always_me schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:33:
het is niet zijn mobo, maar zijn processor die het niet trekt.
een s745 amd64 kan 2 dimms geheugen niet aanspreken op 400Mhz (iig niet standaard).
ik weet overigens niet of single/double sided nog uitmaakt...
Ik denk dat je in de war bent met dualchannel en singlechannel. Dan zou je inderdaad gelijk hebben ja. Socket 754 ondersteunt dit niet. Maar de processor zelf kan zeker wel 4 reepjes aan. ;)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een slot is een fysiek iets waar een (eveneens fysieke) DIMM in past.
Een bank is een virtuele ordening van (bij de meeste moderne systemen 64 datalijnen) geheugen.

Een DIMM kan een of twee twee banken omvatten. Als een DIMM twee banken omvat, dus 128 datalijnen heeft, dan noemen we het dubbelzijdig - let op dat dat NIET betekent dat aan beide kanten chips hoeven te zitten. Als een DIMM een bank omvat, dus 64 datalijnen, dan noemen we het enkelzijdig. Let op dat ook hier NIET zeker is dat de chips maar aan een kant zitten

Kortom, ondanks dat heel veel mensen dat zeggen, is een bank NIET hetzelfde als een slot en - met name als je in de buurt van de max RAM van je moederbord wilt komen - het onderscheid tussen de twee is belangrijk. Zo zullen veel chipsets bij meer dan 4 of meer dan 6 banks hun snelheid terug gaan schroeven om stabiliteit te bewaren. 4 banks kun je met 4 DIMMs bereiken, maar ook met 2, waardoor dus een derde DIMM toevoegen vertraging kan opleveren als je niet oplet hoe/wat/waar met banks

Oftewel waarschijnlijk ondersteund je moederbord het niet om 2 DIMM's in 4 banken op DDR400 te laten draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Kawaii op 04-01-2006 15:40 ]

Verwijderd

ja hoor hier heb ik precies hetzelfde meegemaakt :)
AMD s754 heeft gewoon een brakke memmory controller die in heel veel gevallen geen 2 of meer double sided dimms ondersteund op 400 mhz.
Toen ik overstapte naar 2x512 kwam het geheugen ook niet hoger dan 333mhz. Met welke timings of bios instellingen dan ook.
Uiteindelijk m'n fsb flink verhoogt en processor multiplier naar beneden. Toen werkten ze prima op 400 mhz.
Nu draai ik met 1gb, die wordt standaard wel gepakt op 400 mhz. Maar zodra ik er nog maar één dimmetje bij stop komt de boel niet hoger dan 200mhz :'(
Ik zou zeggen clock een beetje over totdat je op de gewenste frequentie zit :P

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 21:29

itsalwaysme

Graast voor DB

_the_crow_ schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:38:
[...]
Ik denk dat je in de war bent met dualchannel en singlechannel. Dan zou je inderdaad gelijk hebben ja. Socket 754 ondersteunt dit niet. Maar de processor zelf kan zeker wel 4 reepjes aan. ;)
ik zeg toch ook niet dat de cpu geen 4 reepjes aan kan, maar ik zeg dat hij ze aankan mits deze niet 400 MHz draait maar op 333 Mhz (zonder overclocking). dit komt omdat de memory decoder van de S754 maar 64 bits memory lijnen heeft, in tegenstelling tot die van een S949, welke 128bits memory lijnen heeft, en daardoor dus het geheugen wel op 400 MHz aan kan sturen, als deze meerdere geheugen reepjes heeft

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wat te doen vanavond, !!!!!! mensen tot dusverre hartelijk bedankt, dit toph, wil ik nog niet gesloten hebben , ik ga vanavond proberen en houd jullie even up 2 date, en laat het op cker weten als het gelukt is ,,, nogmaalt tot dusverre bedankt voor de info _/-\o_

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Its_always_me schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 15:51:
ik zeg toch ook niet dat de cpu geen 4 reepjes aan kan, maar ik zeg dat hij ze aankan mits deze niet 400 MHz draait maar op 333 Mhz (zonder overclocking). dit komt omdat de memory decoder van de S754 maar 64 bits memory lijnen heeft, in tegenstelling tot die van een S949, welke 128bits memory lijnen heeft, en daardoor dus het geheugen wel op 400 MHz aan kan sturen, als deze meerdere geheugen reepjes heeft
Het feit dat een S754 processor een 64bit geheugencontroller heeft, heeft niks te maken met het wel of niet draaien van 2 dimmetjes op 400Mhz. En de reden dat bepaalde processors geen 4 dimmetjes op 400MHz aan kan ligt dan ook niet aan het feit of de controller nou 64bits of 128bits is. Ook de 128bits controller van bijv een A64 3000+ Winchester kan geen 4 reepjes op 400MHz aansturen.

En nu maar weer even ontopic en wachten op de resultaten van de TS.

[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 04-01-2006 16:04 ]

Verwijderd

Ik heb zelf ook een asus k8n-e dlx.
Ik ondervind geen problemen met het ddr geheugen op 400Mhz.
Ik heb 2 g.skill pc4800LA.( 16 chips per dimm)(double sided)
Wel heb ik een paar keer ook problemen gehad met dat het geheugen op 333Mhz bleef lopen.
Dat lag toen aan een bios update. Ik gebruk nu 1009.005.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2006 16:53 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 12:08:
[knip]

[knip]

ECC Diagnostic : No
CAS Latency (tCL) : 3 clocks
RAS to CAS (tRCD) : 3 clocks
RAS Precharge (tRP) : 3 clocks
Cycle Time (tRAS) : 7 clocks
Bank Cycle Time (tRC) : 10 clocks
DRAM Idle Timer : 16 clocks

[en ... knip]
Volgens mij zit hier je probleem. De specs van je geheugen geven aan dat op 200MHz je geheugen max 3-3-3-8 aan kan, maar je geheugen draait op 3-3-3-7. En daarom ook maar 166MHz wat maar mogelijk is met een Cycle Time (tRas) van 7 clocks.
Kun je dit niet wat terug schroeven?

• Flame17
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

bij mijn moederbordje( de K8N) waren alle nieuwe biossen niet goed genoeg, helemaal terug naar 1006 heeft mijn probleem opgelost, hij draait nu met 2 identieke dimmetjs op 400 mhz, terwijl ik met de laatste nieuwe niet verder kom dan 333 mhz.

Het ligt gewoon aan het bios, ik kan geen andere conclusie trekken, staat btw ook op het Asus forum omdat je niet de enige bent die dit heeft, bij meerdere is een biosflash de oplossing, zo ook met de K8N-E deluxe ben ik bang omdat ze niet veel zullen verschillen.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 19:33:
[...]
Volgens mij zit hier je probleem. De specs van je geheugen geven aan dat op 200MHz je geheugen max 3-3-3-8 aan kan, maar je geheugen draait op 3-3-3-7. En daarom ook maar 166MHz wat maar mogelijk is met een Cycle Time (tRas) van 7 clocks.
Kun je dit niet wat terug schroeven?
heb hem verzet naar 3-3-3-8. en forced 0p 400 MHZ, van auto naar 1T gezet, en laatste bios update gedaan

Manufacturer : American Megatrends Inc.
Version : 1012.006
Date : 22 December 2005 <=== is aller aller laatste,

ik word er gek van klere ding

Verwijderd

Topicstarter
Mensen wat mij betreft kan dit topic gesloten worden

Mijn oplossing : voor de mensen die zo een zelfde probleem hebben op zo een zelfde mobo

* eigenlijk heel vaag en echt zo slecht van asus, maar er is een oplossing

De oplossing bleek, een bios-downgrade ik gebruikte de laatste vers. 1012.006
maar ik las in het topic van asus, dat een downgrade naar een zo veel oudere verz.
en wel te verstaan vers. 1006 het probleem zou oplossen.

En wat blijkt tot mijn verbazing :? hij werkt nu met twee reepjes 512. netjes op 400MHZ en niet eens forced in de bios of door aanpassingen, nee-hoor gewoon alles op auto.

Asus heeft een fout gemaakt met de nieuwe bios updates, die ze tot de laatste verz er in hebben laten zitten. ~~~~ beetje jammer, maar menselijk

Maar alles om alles ik draai lekker op 400MHZ :9~ en de benchmark laat eindelijk zien wat ik wil.

IEDEREEN HARTELIJK BEDANKT !! en tot de volgende issue :z

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 13:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flame17 schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 20:12:
bij mijn moederbordje( de K8N) waren alle nieuwe biossen niet goed genoeg, helemaal terug naar 1006 heeft mijn probleem opgelost, hij draait nu met 2 identieke dimmetjs op 400 mhz, terwijl ik met de laatste nieuwe niet verder kom dan 333 mhz.

Het ligt gewoon aan het bios, ik kan geen andere conclusie trekken, staat btw ook op het Asus forum omdat je niet de enige bent die dit heeft, bij meerdere is een biosflash de oplossing, zo ook met de K8N-E deluxe ben ik bang omdat ze niet veel zullen verschillen.
**** FLAME17**** YOUR DA BOM !

Jij had de oplossing THANKZ DUD _/-\o_
-------------------------------------------------------------

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

offtopic:
het is topic, niet tophic B)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Mooi zo, maar gebruik dan wel even de volgende keer de edit knop.

En owja, over dat maar op 333 mhz draaien, je kan ook met oc die 400mhz(200) halen door te pielen met HT op 3....etc, etc...

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Ik heb een DFI-lanparty UT250 én een MSI-bord, beide nforce 3 borden; socket754; 3,4GHz en op allebei heb ik twee (aan twee zijden geprinte) DDR400-modules van 1G. Die lopen ook gewoon op 400MHz. Op het moment dat ik een derde module gebruik zakt de frequentie inderdaad naar 333MHz. Ik wil alleen maar zeggen, twee modules op een nforce 3, socket754, kunnen absoluut wel draaien op de juiste snelheid.

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

best brave, ik heb het getest en zelfs lopen er bij mij nu drie dimmetjes op 400 mhz, dus ook dat kan, de kneep met de K8N zit in de nieuwste biossen.

Misschien dat er ergens een gemodde nieuwe bios is te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Flame17 schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 13:00:
best brave, ik heb het getest en zelfs lopen er bij mij nu drie dimmetjes op 400 mhz, dus ook dat kan, de kneep met de K8N zit in de nieuwste biossen.

Misschien dat er ergens een gemodde nieuwe bios is te vinden.
So true,

en ja moet nog even wennen aan de regelementen van tweakers, he he
maar ik zal me netjes houden. en edit gebruiken, :))

(klein ander issue,tje waar ik al een tijdje mee rommel)

is gewoon 1 kleine vraag als je het andwoord niet weet dan ga ik hier wel ff een ''topic'' voor maken op software.

mijn wmp slaat altijd op 100% cp power als ik speel , ik heb dat niet met bijv. nero player
weet je het , of zal ik ff topje maken ?

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

begin eens om een andere WMP te gebruiken, de classic ofzo.

Anders visualisaties uitzetten en nog beter is een player die minder CPU vraag heeft, ik geloof dat WinAmp een goede is.

Maar topic openen is niet nodig hoor, je kan dit met google vinden en is vaak langs gekomen deze vraag.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem betreft de windows mediaplayer is niet opgelost !!!

Maar ik ben (zo zwak en lui) toch overgestapt op winAMP puur omdat daar een prima plug-in is voor messenger sound vieuw. so thankZ

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 19:00

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik heb een soortelijk probleem met me ram, alleen dan met de timings. :X

Ik heb ook een K8N-E DLX ,2800+ (clawhammer) + 2 reepjes Kingston ULL 2-2-2-5 1T ram (2*512MB)

Het ram draait perfect op 400Mhz, Maar zodra ik de cas of elk andere timing van 3 naar 2 zakken (het ram draait nou 3-3-3-8 2T) krijg ik bsod's 8)7

Ook met 1 reepje wil het niet stabiel draaien. Moet ik hier nou uit opmaken dat me Ramcontroller rot is?

Ik kan namelijk wel dood leuk HTT 250 met ram 1:1 draaien zonder problemen 8)7

Zie specs voor eventuele extra Hardware :)

Geluidswolk

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Krizzie schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 17:41:
Ik heb een soortelijk probleem met me ram, alleen dan met de timings. :X

Ik heb ook een K8N-E DLX ,2800+ (clawhammer) + 2 reepjes Kingston ULL 2-2-2-5 1T ram (2*512MB)

Het ram draait perfect op 400Mhz, Maar zodra ik de cas of elk andere timing van 3 naar 2 zakken (het ram draait nou 3-3-3-8 2T) krijg ik bsod's 8)7

Ook met 1 reepje wil het niet stabiel draaien. Moet ik hier nou uit opmaken dat me Ramcontroller rot is?

Ik kan namelijk wel dood leuk HTT 250 met ram 1:1 draaien zonder problemen 8)7

Zie specs voor eventuele extra Hardware :)
Begin eens met alleen die 8 lager te krijgen, of alleen die 2T naar 1T.

Verder zo ik me nu zo druk maken over dit probleem, je PC is snel genoeg dacht ik zo.

Enne, heb je wel eens met je ram in te stellen met HTT gewoon op 4, ram op 400mhz en dan met de timings te pielen?

Verwijderd

1 reep 400
2 reep 333

Geloof me niet hoor, ik weet het ook niet zeker maar is het dan niet zo dat ie dan op zn max. bandbreedte draait en dus niet sneller kan? :/

Ik heb een DDR-400 256 (262), draait @ 200 MHz/267 MHz

maar wat maakt et uit, de mijne draait op 50% en games doen het toch geweldig, dus office zeker! (Sommige draaien niet lekker, maar dan zit ik over de 256(262) MB ;) )

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 10:19:
1 reep 400
2 reep 333

Geloof me niet hoor, ik weet het ook niet zeker maar is het dan niet zo dat ie dan op zn max. bandbreedte draait en dus niet sneller kan? :/

Ik heb een DDR-400 256 (262), draait @ 200 MHz/267 MHz

maar wat maakt et uit, de mijne draait op 50% en games doen het toch geweldig, dus office zeker! (Sommige draaien niet lekker, maar dan zit ik over de 256(262) MB ;) )
Verklaar u nader, ik begrijp niet wat je bedoeld.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Flame17 schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 00:22:
[...]

Begin eens met alleen die 8 lager te krijgen, of alleen die 2T naar 1T.

Verder zo ik me nu zo druk maken over dit probleem, je PC is snel genoeg dacht ik zo.

Enne, heb je wel eens met je ram in te stellen met HTT gewoon op 4, ram op 400mhz en dan met de timings te pielen?
HTT is max 4 op socket 754. ;) (deze staat al op 3)

Timings lager zetten resulteert binnen een uur in een bsod of een crash. :/
2-2-2-5 hoef ik niet eens te proberen dan heb ik na 10 minuten een bsod te pakken.
Zowel de cpu als het ram moet dat gewoon kunnen (een clawhammer core kan gewoon 2 reepjes op 400Mhz aan :) )

Geluidswolk

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Krizzie schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 15:57:
[...]

HTT is max 4 op socket 754. ;) (deze staat al op 3)

Timings lager zetten resulteert binnen een uur in een bsod of een crash. :/
2-2-2-5 hoef ik niet eens te proberen dan heb ik na 10 minuten een bsod te pakken.
Zowel de cpu als het ram moet dat gewoon kunnen (een clawhammer core kan gewoon 2 reepjes op 400Mhz aan :) )
Zet eens de HTT op 4, de RAM mhz op 400 en je MP op 9( een 2800 draait immers 9x200), begin daarna met je timings te klooien en daarna aan de gang met de mhz van je ram stap voor stap te verhogen

Ik weet niet hoever je bent met het gegeven OC"en maar als je gelijk de instelling zet op 9x240=2160 mhz klok je misschien wel je processor te hoog en denk jij dat het aan je ram ligt.

Dus doe eens standaard instellingen en ga dan eerst klooien met de timings van je ram reepjes.

PS.....de reepjes worden niet vermeld bij de geteste ram reepjes op je moederbord, zegt niet alles maar kan wel.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Proc kan 280HTT zeker aan op deze timings. Alleen de temp niet :p

Ook alles stock wil het ram niet 2-2-2-5 1T :/

Voltage veranderen heeft ook geen nut (ram zou op 2.7V 2-2-2-5 moeten draaien)

Maar het rare dan dus is, 2-2-2-5 @ 400Mhz no go
3-3-3-8 260Mhz (2.6V t/m 2.8V lijkt geen invloed te hebben :X ) is redelijke tijd stabiel (heb er 2 weken stabiel mee gedraait daarna bsod, comp 24/7 aan.)

Geluidswolk

Pagina: 1