Toon posts:

geheugen niet op 400 te krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen.

Een klein maar erg frustrated probleem.

Even een inkoppertje voor de moderators, ik ben bijhoorlijk aan het zoeken geweest op tweaker en google, maar de oplossing niet gevonden.

Het probbleem: ik heb een Asus k8n-e de luxe mobo, 3 slots, voor max 400mhz ddr geheugen
in de manual staat dat ik het systeem alleen op 400 mhz kan laten draaien als ik twee bankjes gebruik (hierbij gedaan) enkel dide 2x 512 ddr400 1-1-0 of 1-0-1 <== aanduiding bankjes op mobo

Nu de bios op auto, dan ziet ie het als 333 mhz,, forced op 400mhz gezet (manual) dan ziet hij het nog als 333mhz,

laatste bios updates en alle instellingen nagekeken, nog steeds niets,, geheugen is goed als ik ze one by one test dan ziet hij het wel als ddr 400 mhz, ? schiet mij maar lek.

iemand een tip, of de tip. en nee google geeft niet de oplossing. (helaas)

bedankt

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Op manual wat lossere timings instellen en iets meer sap geven. Dan lukt het denk ik wel.

Verwijderd

Topicstarter
Kawaii schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:04:
Op manual wat lossere timings instellen en iets meer sap geven. Dan lukt het denk ik wel.
leg uit, please give me input,,, dat is nu net het stuk waar ik i.d.d wel de mogenlijkheden voor heb,
maar niet de kennis met die tijden en instellingen ,,,

en btw,, gaat dit zonder zo een dim te slopen , zijn net iets te duur om ff te slopen .. hehe

Verwijderd

Ik heb dit ook een keer gehad met een sempron 3000. Ik heb het zo laten staan, met de gedachte dat het aan de processor lag. Wat voor processor heb je?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

n de manual staat dat ik het systeem alleen op 400 mhz kan laten draaien als ik twee bankjes gebruik (hierbij gedaan) enkel dide 2x 512 ddr400 1-1-0 of 1-0-1 <== aanduiding bankjes op mobo
Als ik dit zo lees snap je gewoon niet wat er in het boekje staat :o

Hoe vaak moet ik melden dat een bank iets heel anders is dan een DIMM(slot)

Bank: virtuele organisatie van 64 datalijnen

DIMM: zo'n groene reep met chips erop

1 DIMM kan 1 of 2 banken omvatten. Een DIMM die 2 banken (128 datalijnen) omvat noemen we dubbelzijdig.

Als er daadwerkelijk in de handleiding staat dat hij op hooguit 2 banken op 200MHz kan draaien en jou DIMMs zijn dubbelzijdig, dan heb je 4 banken in gebruik en is het logisch dat ze samen niet op 200MHz kunnen, maar apart wel.

Je roept wel tot twee keer toe gegoogled te hebben, maar je search is alleen nuttig als je 1) goede zoektermen gebruikt en 2) snapt wat je leest.

Definities zijn enorm belangrijk, dat je niets vindt is puur gevolg van onnauwkeurige definities hanteren :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:07:
Ik heb dit ook een keer gehad met een sempron 3000. Ik heb het zo laten staan, met de gedachte dat het aan de processor lag. Wat voor processor heb je?
een amd 64 bit, maar is echt een mobo instelling , op 99,9 % (lijkt mij athans)

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:08:
[...]

Als ik dit zo lees snap je gewoon niet wat er in het boekje staat :o

Hoe vaak moet ik melden dat een bank iets heel anders is dan een DIMM(slot)

Bank: virtuele organisatie van 64 datalijnen

DIMM: zo'n groene reep met chips erop

1 DIMM kan 1 of 2 banken omvatten. Een DIMM die 2 banken (128 datalijnen) omvat noemen we dubbelzijdig.

Als er daadwerkelijk in de handleiding staat dat hij op hooguit 2 banken op 200MHz kan draaien en jou DIMMs zijn dubbelzijdig, dan heb je 4 banken in gebruik en is het logisch dat ze samen niet op 200MHz kunnen, maar apart wel.

Je roept wel tot twee keer toe gegoogled te hebben, maar je search is alleen nuttig als je 1) goede zoektermen gebruikt en 2) snapt wat je leest.

Definities zijn enorm belangrijk, dat je niets vindt is puur gevolg van onnauwkeurige definities hanteren :z
Beetje jammer dat je op de detais in gaat, maar ik ga er van uit dat jij wel begrijpt wat ik bedoel toch , en ja een 1+1= i.d.d 3 B) maar btw, heb jij een tip , of gebruik je dit goede form, om een beetje te blazen.? niet toch ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:08:
[...]

een amd 64 bit, (lijkt mij athans)
Het ging mij er om of je soms een sempron heb of een athlon64. En heb je SS of DS geheugen?

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:38

ChangeLife4Ever

owned by above

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:11:
[...]

Beetje jammer dat je op de detais in gaat, maar ik ga er van uit dat jij wel begrijpt wat ik bedoel toch , en ja een 1+1= i.d.d 3 B) maar btw, heb jij een tip , of gebruik je dit goede form, om een beetje te blazen.? niet toch ;)
Ik hoop dat je begrijpt wat hij bedoelt :+

Kijk eens naar je geheugen en kijk even of dat double sized is. Als dat zo is, probeer het met een geheugenreepje en kijk of dat wel op 400mhz werkt.

Wat dion_b zegt, klopt namelijk als een bus (in hoeverre iets als een bus kan kloppen...)

remember your end, someone owns us

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:11:
[...]

Lees nou eens wat ik schreef...

Als er BANKen genoemd worden in de manual, kan het zijn dat je er vier van in gebruik hebt en dat dat dus niet gaat lukken.

Worden DIMMs genoemd in de manual, dan heb je er maar twee in gebruik en is het probleem iets anders.

Wat staat exact in de manual :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik schijn duidelijker te moeten zijn ,

* 3 geheugen sloten op mijn mobo
* 3 keer 512 ddr400 in mijn bezit waarvan ik er maar twee kan gebruiken omdat mijn mobo
maar twee keer singel of dubbel side ondersteund.
* twee keer singel sides, in mijn bezit en 1 keer dubbelzijdig
* ik heb er nu 2 geheugenbanken in zitten enkel zijdig die op dit moment op 333 mhz draait
* gebruik ik er 1 dan draait hij netjes op 400 mhz.

kleine edit, ik kan ook combi gebruiken 1 x enkel en 1 x dubbel
hoe meer geheugen reepjes er in hoe lager mijn werk mhz

Ik vind het gewoon zo jammer, dat ik er niet uit kom, haha jullie zullen het wel begrijpen
erg lastig als je al zo veel gedaan heb ,, maar ook wel weer een uitdaging :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 12:19 ]

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:15:

* 3 keer 512 ddr400 in mijn bezit waarvan ik er maar twee kan gebruiken omdat mijn mobo
* ik heb er nu 2 geheugenbanken in zitten enkel zijdig die op dit moment op 333 mhz draait

Okee ik kijk er waarschijnelijk over heen, maar vertel het me dan,,, dan zet ik het goed,, laten we elkaar een klein beetje helpen.

Bedankt
Als ik me niet vergis zegt het niet zoveel of er maar aan een kant chips zitten of twee kanten. Heb je dus 2 reepjes die "echt" SS zijn (dwz een bank)?

Verwijderd

Topicstarter
e.vanbeijnum schreef op donderdag 22 december 2005 @ 12:17:
[...]

Als ik me niet vergis zegt het niet zoveel of er maar aan een kant chips zitten of twee kanten. Heb je dus 2 reepjes die "echt" SS zijn (dwz een bank)?
ja, twee die identiek zijn, zelfde merk en zelfde spec,s en ss .

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik vind het gewoon zo jammer, dat ik er niet uit kom, haha jullie zullen het wel begrijpen
We willen je graag helpen, maar wees dan duidelijk. Zie hier tips voor de informatie die we nodig hebben:

- exact welke CPU heb je (bij AMD 64-bit ontwerpen zit de geheugencontroller op de CPU, niet het moederbord!)
- exact wat voor DIMMs heb je (per DIMM aangeven hoeveel chips erop zitten en wat op de chips geschreven staat)
- wat is nou letterlijk de stuk in de handleiding waar je naar verwijst mbt hoeveel banken/DIMMs op 200MHz kunnen draaien?

Alleen als je die informatie geeft kunnen wij je vertellen wat je kunt doen (en of er ueberhaupt iets te doen valt) :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

In de tabel van de handleiding is te zien dat als je 2 single sided bankjes heb ze in slot 1 en 2 moet doen om op ddr400 te kunnen werken. In welke sloten heb jij je bankjes?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zi in 1-2 gedaan , en alle andere combi's

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Kijk eens naar de handleiding 34/128 of pagina 2-12

Het klopt idd dat je als je meer geheugen erin propt het langzamer gaat werken. In het ergste geval "" ga je zelfs terug naar DDR200.

Vreemde is dus wel dat hij op DDR400 moet kunnen werken, als je het inde handleiding bekijkt

Handleiding: http://dlsvr03.asus.com/p...DX/e1883_k8n-e_deluxe.pdf

EDIT:

Staat het geheugen dat je gebruikt wel in de QVL list?

offtopic:
Er bestaat ook een edit-knop :+

[ Voor 7% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 22-12-2005 12:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je heb helemaal gelijk, ik dit probleem is i.d.d niet zo gemakkelijk te verklaren en zal dus erg duidelijk moeten zijn, ik zal zo veel mogenlijk info verzamelen, en posten.

En thanks voor de info betreft mijn cpu, wist dat dus echt niet van amd,

moment, ik zal weer even de man. pakken en mijn cpu

Verwijderd

Topicstarter
jij slaat i.d.d die spijker erg hard op z,n kop :-) dat is wat ik bedoel hij zou gewoon met de standaard instellingen met drie sloten gevuld op 333 moeten draaien en i.d.d met twee gevulde bankjes op 400, ja als ik hem vol zet met een beetje switchen kan ie op 333, in het slechte geval op 200 , 333 zou mijn keuze zijn ,,, maar dan heb ik wel 1,5 gb.. ik kies er voor om 1 gb te hebben maar dan wil ik die wel op 400 hebben,,

Verwijderd

Dus: RTFM :+

Verwijderd

ik moet zeggen dat jullie trouwens niet erg behulpzaam zijn... maar goed ik kan het zelf ook niet beter uitleggen...

misschien kan je met CPU-z of everest ofzo zien of het ECHT single sided of double sided mem is...
(dat jullie daar niet op komen met jullie verhaal om zo voor beide kanten duidelijkheid te scheppen)

ik geloof ook dat er ergens een FAQ hier op tweakers is waar in staat hoe en wat maar dat linkje heb ik zo ff niet bij de hand...

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik sis (sandra) de laatste

en het is echt singel, plus als ik ze er uit haal dan is dat ook duidelijk te zien,
ik zou graag weten of ik misschien een bug mobo heb, hoewel me dat niet lijkt.
omdat ik ook de sloten per slot getest heb, en die zijn goed,

Verwijderd

Topicstarter
hier even twee screen,s

Afbeeldingslocatie: http://storage.msn.com/x1p4JHjVbcjTC9dlHe3qXt4PAG_XN4-juYx9rsw_5iXdl4gHTDJEu5C-t6VEMt9cTbFxFkZ62EJf6b3c6j5e-N6F5KBHHp0ZFztuTkf9vYbdepASerQ4UuaodVLnP1pCd9MXcmWmGLVPm9Cxi714CLhvQ

Afbeeldingslocatie: http://storage.msn.com/x1p4JHjVbcjTC9dlHe3qXt4PAG_XN4-juYx9rsw_5iXdl4UhXBC8r-YDyJHwn_Cq9zaGGISgvIhYlgrbS88M26RKeQvFwPUK5M5NNF7XkvizhSi-JL7_RmWxXbVRYlO90yVorDAWtONlNsZz3TFVHhIWQ

een 3e komt er ook met mem spec,s

Verwijderd

Topicstarter
en de rest ,, genoeg info hoop ik

Afbeeldingslocatie: http://storage.msn.com/x1p4JHjVbcjTC9dlHe3qXt4PAG_XN4-juYx9rsw_5iXdl5CI7Y-7mdENSRkRmIlnFxJYjL5JYcxV_GkfZnoAeCD22lv9vOC2tEzWjaWJFJrzDFfESdQZT1EQ0W9iumohSZNwS0VqyXrbfgH8Wq0x4H4Ug

Afbeeldingslocatie: http://storage.msn.com/x1p4JHjVbcjTC9dlHe3qXt4PAG_XN4-juYx9rsw_5iXdl5hVU6rq60Y532mDkJHgFo9PmSF4U05ijp8tGuWdlWBxvj6HKld8BP9ehREO6BAJOrFqtnbXxHVDzoi7F3XjC7bR_8JEDcavl6zJaGsoSF47Q

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

ARCTICX, ik heb je meermaals naar exacte specs gevraagd. In plaats daarvan post je uitdraai na uitdraai van een of ander progje. Dat is niet de bedoeling, al helemaal niet omdat je je topic meermaals achter elkaar zit te schoppen.

We begrijpen dat je een probleem hebt en naarstig naar een oplossing wilt zoeken, maar dit is niet de manier om het te doen. Als je op GoT post, geef dan gelijk de nodige info in de topicstart, gewoon in platte text, niet lappen na lappen. En als je iets moet wijzigen of toevoegen, doe dat gewoon door middel van de Edit-knop. Zo opdringerig keer na keer posten (zeker als het alleen maar screenshots betreft) is contraproductief. Je hebt je eigen topic verpest :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.