Toon posts:

P4 2.8 Hyperthreading 'hyperthreadt' niet meer??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren, even een vraagje waar ik totaal geen verstand van heb: mijn processor... Ik heb een P4 2.8Ghz HT die dus door de HT redelijk snel zou moeten zijn... Nou is mijn pc de laatste tijd bij tijd en wijle wat traag, met name in games (als bijv. NFSMW) maar ook als ie wat langer aanstaat bij normale werkzaamheden of wanneer ik ondertussen aan het downloaden ben. Ik kan me voorstellen dat de HT niet meer werkt zoals het zou moeten maar ik heb geen flauw benul hoe zoiets uberhaupt werkt. Ook heb ik al gedacht aan functionaliteiten die de PC op de achtergrond draait maar volgens mij zou ie dan al vrijwel direct traag moeten worden en niet pas na verloop van tijd. Voor zover ik kan nagaan kan ik daar ook geen rariteiten in ontdekken (maar ik moet dan ook bekennen dat ik ook geen verstand heb van processen die de PC 'normaal' op de achtergrond draait... Waar heeft die knul wel verstand van?! ;)).

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen/onderzoeken? En wat hebben jullie verder nog aan gegevens nodig?

Mijn specs:

P4 2.8Ghz HT
512 MB
IDE HD: 120Gb
ATI Radeon 9600
Creative SB Audigy

Thanks!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Check eens op spyware en virussen. Die zorgen er sneller voor dat je pc traag is dan HT ;)

En er kunnen veel programma's actief zijn in de achtergrond die de snelheid beinvloeden...

Maar Hyper-threading heeft niet zoveel invloed op de snelheid van je pc tenzij je een fervent multitasker bent of veel met 3d-modelling bezig bent :).

Voor een meer gedetailleerd verhaal over wat HT nou eigenlijk is, zie ook hier in de PMG FAQ :)

[ Voor 52% gewijzigd door SleutelMan op 02-01-2006 00:08 ]

Logius | Somda | Twitter

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je kijkt in de taskmanager, zie je daar 1 of 2 cpus staan? Staat er daar 1 dan is HTT niet actief, staan er 2 dan is HTT wel actief :)

Verwijderd

Topicstarter
staan gewoon 2 CPU's, althans je bedoelt onder prestaties neem ik aan...? Onder processen weet ik niet, zoals ik zei, wat normaal is en wat niet...

En spyware (sorry, inderdaad niet vermeld) controleer ik de laatste tijd zeer frequent op sinds ik een tijdje terug een crash heb gehad. Gaat standaard eens in de paar weken Hitman Pro overheen...

Maar thanks voor de link! Had ik nog geeneens gevonden (en toch echt wel de FAQ doorgenomen ;))

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 00:14:
staan gewoon 2 CPU's, althans je bedoelt onder prestaties neem ik aan...? Onder processen weet ik niet, zoals ik zei, wat normaal is en wat niet...
Die 2 grafieken bij 'prestaties' is inderdaad normaal :)
En spyware (sorry, inderdaad niet vermeld) controleer ik de laatste tijd zeer frequent op sinds ik een tijdje terug een crash heb gehad. Gaat standaard eens in de paar weken Hitman Pro overheen...

Maar thanks voor de link! Had ik nog geeneens gevonden (en toch echt wel de FAQ doorgenomen ;))
Bekijk eens of je bij processen een proces hebt dat veel CPU power in beslag neemt. Als het goed is moet 'Niet-actieve systeemprocessen' het meeste in "beslag" nemen. (Dan heb je dus het meeste power over ;) )

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Misschien heb je aan die 512 MB geheugen niet genoeg. Vandaar dat je pc pas na een tijdje trager begint te worden (als meer geheugen wordt gebruikt). Heb je bijvoorbeeld veel programma's op de achtergrond draaien? Hoeveel al je processen in beslag nemen kun je allemaal vinden in de taskmanager.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 22:19
Dat de pc zo langzaam reageert ligt waarschijnlijk aan het feit dat er zo weinig geheugen in het systeem zit.

Een Pentium4 2.8 is snel zat voor NFS MW alleen die 9600pro duidelijk niet!
NFS MW vreet videokaarten (zelfs een x800xt heeft er moeite mee).

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

InfinityG35 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 00:25:
NFS MW vreet videokaarten (zelfs een x800xt heeft er moeite mee).
Kom zeg, dat is een kwestie van graphics instellen.

En 512MB is meer dan genoeg voor een WindowsXP systeem, met 128MB mag je pas klagen. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Geheugen is een factor, maar een andere factor is of je moederbord Hyperthreading ondersteunt, dus gerne, wat is je moederbord voor model?

There is no place like ::1

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Draaide NFS MW voorheen wel goed ?
Je geeft aan dat je in de tussentijd download. Ervaring leert dat downloaden met bepaalde programma's aardig veel prestaties op kunnen slorpen.
Zet eens al die achtergrond programma's uit en test of je nog steeds vertragingen hebt.
swampy schreef op maandag 02 januari 2006 @ 00:49:
Geheugen is een factor, maar een andere factor is of je moederbot Hyperthreading ondersteunt, dus gerne, wat is je moederbord voor model?
Vermoedelijk wordt HyperThreading wel ondersteunt, anders zou 'ie slechts één processor zien in taakbeheer.

Het interne geheugen kan ook een rol spelen. 1024MB is geen overbodige luxe wanneer men wil gamen. De processor mag het probleem niet zijn en de videokaart ook niet zolang je de grafische details niet té hoog zet. :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Thandor schreef op maandag 02 januari 2006 @ 00:54:
Je geeft aan dat je in de tussentijd download. Ervaring leert dat downloaden met bepaalde programma's aardig veel prestaties op kunnen slorpen.
Zet eens al die achtergrond programma's uit en test of je nog steeds vertragingen hebt.

[...]
Vermoedelijk wordt HyperThreading wel ondersteunt, anders zou 'ie slechts één processor zien in taakbeheer.

Het interne geheugen kan ook een rol spelen. 1024MB is geen overbodige luxe wanneer met wil gamen. De processor mag het probleem niet zijn en de videokaart ook niet zolang je de grafische details niet té hoog zet. :)
Whoops overheen gelezen, tja, dan zou het kunnen liggen aan de 512Mb geheugen, dat is genoeg voor windows en wat applicaties, met wat swappen. Maar voor games is het al aan de dunne kant, zelfs GTA: SA niet een van de zwaarste games gebruikt al 300Mb geheugen!

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 02 januari 2006 @ 00:54:
Heb ik al geprobeerd, ook bij enkel en alleen NFSMW draait ie na ee tijdje erg traag... Volgens mij moet de 512Mb met de 9600 dat wel kunnen pakken. Ik draai 'm 'gewoon', dat wil zeggen 1024...
Maar als gezegd is het niet alleen bij NFSMW (anders had ik het gamingforum wel gepakt ey?! ;)) maar ook bij een aantal andere proggies. Bijvoorbeeld download, IE en Word kan soms al vertraging opleveren. Maar misschien ben ik gewoon te veeleisend. Daarom ook de vraag of ik ergens kan zien of ie 'normaal' draait. In dat geval is mijn pc gewoon te traag geworden (al na 2.5jaar :()

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hoe staat het met de koeling van de PC ?
• Maakt de CPU koeler goed contact ?
• Draait de CPU/PSU/CASE fan wel ?
• Zit er geen 'overload' aan stof in ?
• Heb je een casefan ?

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 02-01-2006 01:09 ]

Verwijderd

Yo.

Wat voor voeding heb je?

Misschien kan je voeding het niet aan, dat is een veel voorkoment probleem.
Pagina: 1