Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ik woon al dik 6 jaar samen.
wij hebben geen 'jouw geld' en 'mijn geld'

we hebben alleen 'ons geld'

we doen ermee wat we willen (ieder voor zich) maar bij sommige aankopen overleggen we :)
dure dingen, luxe artikelen, etc etc

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 21:21

WTM

Grappig dat we er hier op Tweakers over gepraat wordt.

Ik heb sinds 1998 (vorige eeuw al ;-)) een relatie met mijn vriendin en sinds 2 jaar ongeveer hebben we samen een appartement gekocht. (Beide eigenaar en beide een krabbel moeten zetten bij de hypotheek.)

We hebben een samenlevingscontract en beide een testament. Dit omdat we beide willen dat indien een van ons komt te ontvallen dat er geen gezeik met familie of weet ik veel wat komt...gewoon zoals wij dat willen.

Maar het gaat eigenlijk over gezamelijke rekeningen in het topic, daar gaan we het dus ook over hebben :-P

We hebben 1 gezamelijke 'boodschappenrekening' bij de ING Bank. Daarop storten we beide naar
rato (draagkracht) op en hier worden de boodschappen van betaald. De overige vaste lasten zoals hypotheek, TV, internet, verzekeringen etc. zijn evenredig verdeeld over onze beide privé rekeningen (een aantal dingen liepen al zo en we hadden geen zin dit om te switchen, doen we misschien nog eens..)

Verder hebben we een gezamelijke spaarrekening. Eigenlijk storten we hier alleen de belastingteruggave op (we nemen expres geen maandelijke teruggave).

We hebben het altijd over 'broekzak vs. vestzak' het maakt niet uit ze kan wel iets uitgeven vanuit 'haar' broekzak (haar rek.) maar als het tekortschiet komt het uit 'mijn' vestzak.

Het komt er eigenlijk op neer dat we allebei ongeveer evenveel 'zakgeld' overhouden (na vaste lasten die evenredig verdeeld zijn over de rekeningen). Hiermee doen we wat we willen. Geld wat op de spaarrekening staat daarover plegen we overleg of als er iets gebeurd met de auto of weet ik veel wat....

Leuk topic ;-)

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

GigaDave56 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:14:
Maar dat geldt andersom ook, dus? Zoals eerder vermeld gooiden wij alles op een hoop, dus dit kwam bij ons voor, maar wij vonden dat niet erg.
*Als* je meerdere rekeningen hebt, dan koop je cadeautjes voor je partner vanaf je eigen rekening imho :). Nu hebben wij dat niet, dus ik jat altijd 2 weken voor zijn verjaardag, onze trouwdag etc de e-dentifier van het internetbankieren zodat hij niet kan kijken wat ik koop :+.

Huishoudelijke cadeautjes vind ik not done voor een verjaardag, persoonlijk. Het is wat anders als vrouw- of manlief graag het topmerk luxe strijkijzer wil wat hij/zij nooit voor zichzelf zou kopen en je *heel* zeker weet dat hij/zij daar blij mee gaat zijn, maar ik zou gewoon dat risico niet nemen. Dan zou ik gewoon een kleinigheidje erbij halen en partnerlief meenemen naar de huishoudelectronicazaak onder het mom van "mond dicht, niet zeuren, koop strijkijzer dat je graag wilt, heb je verdiend". Dat zou dan evt wel van de gezamelijke rekening kunnen. Maar ik zou wel zorgen voor iets erbij iig, iets extra's. :).

Wat een gedoe met die aparte rekeningen zeg 8)7.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• GigaDave56
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:43
fee-tje schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:38:
[...]
...dus ik jat altijd 2 weken voor zijn verjaardag, onze trouwdag etc de e-dentifier van het internetbankieren zodat hij niet kan kijken wat ik koop :+.
LOL, Ik had rond die feestdagen ineens geen zin om de giro-enveloppen open te maken of ik maakte ze kwijt :)
fee-tje schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:38:
[...]
Wat een gedoe met die aparte rekeningen zeg 8)7.
Je zou er bijna een gezamelijke rekening voor nemen (en je eigen rekeningopzeggen) en waarom eigenlijk niet? Wij kregen, van de notaris en van de hypotheker, te horen dat eigen salaris op en eigen verzekeringspremie van een niet gezamelijke rekening geschreven moesten worden. Maar waarom, iemand een idee?

Not so Giga One
> I'd sell my soul for you, babe
> For money to burn, for you
> I'd give you all and have none, babe
> Just to, just to, to have you here by me... [Scooter - Rebel yell]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij kregen, van de notaris en van de hypotheker, te horen dat eigen salaris op en eigen verzekeringspremie van een niet gezamelijke rekening geschreven moesten worden. Maar waarom, iemand een idee?
Je had het beter aan die notaris kunnen vragen ;) Als je niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd/geregistreerd kan je door aparte rekeningen het betalen van successierecht vermijden.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

paQ schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:31:
ik woon al dik 6 jaar samen.
wij hebben geen 'jouw geld' en 'mijn geld'

we hebben alleen 'ons geld'

we doen ermee wat we willen (ieder voor zich) maar bij sommige aankopen overleggen we :)
dure dingen, luxe artikelen, etc etc
Hè hè, eindelijk iemand die het snapt. :)

Tenslotte stond er vroeger op de gulden 'God zij met ons' en niet 'God is met mij'. :)
Dirk IJntema schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 09:51:
[...]
Nee, dat is niet correct. Al het vreemd verkregen geld via erving komt in aanmerking voor nalatenschapsbelasting.

De zgn. lijfrente polis is weer een totaal ander verhaal, daar gaan we hier het topic niet mee volspammen.
Ik las
Vrijstelling voor de langstlevende partner
Oorspronkelijk was het de bedoeling om de langstlevende partner volledig vrij te stellen van successiebelasting. Dat bleek echter zo duur te zijn dat de vrijstelling beperkt is gebleven tot ongeveer 1 miljoen gulden, namelijk EUR 467.848,-.

Voor veel mensen zal de feitelijke vrijstelling lager zijn, omdat
eventuele pensioenrechten er nog van afgetrokken moeten worden. De grens ligt bij EUR 133.670,-. Lager kan de vrijstelling niet worden.

Alles boven de vrijstelling is als volgt belast:

5 tot 27% voor echtgenoten en geregistreerd partners;
41 tot 68% voor partners die niet aan de officiële eisen voldoen.
Het precieze percentage is afhankelijk van de omvang van de erfenis.
Ik denk niet dat de gemiddelde Tweaker een verzekering heeft die € 467.848 uitkeert als de partner overlijdt. Het zal mij zeker niet overkomen en daarom betaal ik geen succesrecht.

Als ik het verkeerd heb wil ik toch graag de bron want het lijkt mij, niet alleen voor mij maar voor iedereen, toch wel handig om te weten.

[ Voor 67% gewijzigd door Guardian Angel op 21-01-2006 09:02 ]

ARME AOW’er

• jfeelders
  • Laatst online: 10:39

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb net vorige week ons samenlevingscontract aangepast om zeker te zijn dat alles goed gaat in geval van overlijden van een van ons; een zogenaamd finaal verrekeningsbeding omzeilen.
Wij gebruiken de hier veelvoorkomende manier van een gezamelijke rekening voor gezamelijke kosten waar ieder naar draagkracht op stort. Ik hou via een Excel-berekening bij wat de vaste lasten (huis, energie, belastingen, verzekeringen, contributies en voeding) zijn en we komen op die manier nooit voor verrassingen te staan en rekeningen kunnen direct betaald worden omdat die al begroot waren.
Dit is mijns inziens een betere manier dan al het geld op één gezamelijke rekening. Mijn vriendin en ik hebben dure hobbies (ik auto, zij stappen met vriendinnen) en zo kunnen we elkaar nooit 'uitkleden'...

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:15
Nou, is toch leuk hoor elkaar eens uitkleden op een avondje!

Maar wat jij beschrijft met je Excel bestandje, kan je dat niet uit je hoofd zeg maar? Ik weet exact wat er hier in de maand betaald moet worden aan vaste lasten, en daar hebben we nog een x € bovenop gedaan voor voeding etc, daar heb ik geen Excel voor nodig? Veel te veel moeite :P

Sometimes you need to plan for coincidence

• jfeelders
  • Laatst online: 10:39

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Alleen het maken kost wat tijd, het bijhouden niet. Knappe jongen die van 30 kostenposten precies weet welke wijziging leidt tot welke verandering.

Heb even een pdfje afgedrukt:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jfeelder/miata/iconpdf.jpg
vastelasten.pdf

edit:
En nee, ik ben geen boekhouder, maar wel voorzitter/bestuurder van enkele verenigingen en daar moet ook alles duidelijk uitgesplitst worden, dus waarom thuis ook niet...

[ Voor 21% gewijzigd door jfeelders op 21-01-2006 12:23 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:15
Ik moet je nageven, ziet er erg netjes uit. Gelukkig heb ik niet te maken met een hypotheek, zitten al mijn verzekeringen in een Alles-in-een polis van de Rabo, blijven water en stroom ook iedere maand gelijk en heb ik alleen nog last van @home die geld wil hebben. Lekker overzichtelijk dus :)

Sometimes you need to plan for coincidence

• GigaDave56
  • Laatst online: 16-11 12:43
jeroene schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 07:52:
[...]
Je had het beter aan die notaris kunnen vragen ;) Als je niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd/geregistreerd kan je door aparte rekeningen het betalen van successierecht vermijden.
Dat heeft die toen wel uitgelegd, maar dat is alweer aardig weggezakt. Bedankt :)

@ jfeelders
Deden wij ook in Excel (nu via eigen VB progsel) Lekker giroafschriften inkloppen :) Wel rekende ik in mijn overzicht met de totaal bedragen en niet met de uitgesplitste.

@ Groentenboer
Even zien: Hypotheek, Hypotheekverzekering, Service kosten, Inboedel en andere huisgerelateerde verzekeringen, OZB en andere gemeentelijke belastingen, Gas en Elektra, Water verbruik, Waterschapsbelasting, Telefoon, Ziekenkostenverzekering, Pensioen en uitvaartverzekering, Eten, Huishouden, TV, Hobby, Abbonnementen, Cadeau's, Kleedgeld en Vakantie. en dan ging de rest (en die was er) in de restpot. :D

[ Voor 1% gewijzigd door GigaDave56 op 26-01-2006 15:32 . Reden: Nog wat budgetposten erbij... ]

Not so Giga One
> I'd sell my soul for you, babe
> For money to burn, for you
> I'd give you all and have none, babe
> Just to, just to, to have you here by me... [Scooter - Rebel yell]

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

jfeelders schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 12:18:
Alleen het maken kost wat tijd, het bijhouden niet. Knappe jongen die van 30 kostenposten precies weet welke wijziging leidt tot welke verandering.

Heb even een pdfje afgedrukt:
[afbeelding]
vastelasten.pdf

edit:
En nee, ik ben geen boekhouder, maar wel voorzitter/bestuurder van enkele verenigingen en daar moet ook alles duidelijk uitgesplitst worden, dus waarom thuis ook niet...
heb het precies zo. Je moet het eenamlig een keer uitzoeken en mutaties (bv nu in januari weer met lonen) doorvoeren.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:54
K wil je niet ontmoedigen, heb t topic niet woordelijk gelezen en ben zelf al 27 jaar gelukkig getrouwd, maar kijk ook even dit topic na, topicstarter.........
6maanden koophuis -> vriendin ziet het niet meer zitten

Een heleboel ervaring hoe iets fout kan aflopen terwijl je iets heel ander had gehoopt.

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 12:00
Vraagje:

Mag je partner, zonder elke vorm van een (samenlevings)contract, eigenlijk maandelijks een bedrag naar jou overmaken (bijv. de helft van de vaste lasten) ? ; Er van uitgaande dat ik vervolgens alle vaste lasten van mijn bankreking betaal... ?

Of krijg ik daarmee problemen met het zogenaamde schenkingsrecht, omdat 12 x het maandelijks bedrag boven het maximale schenkingsrecht uit komt over een jaar gerekend.

Ik vraag me namelijk af wanneer de belasting het gaat zien als een schenking ?

[ Voor 24% gewijzigd door StarWolfer op 10-01-2007 22:27 ]

• paknaald
  • Laatst online: 20-11 19:54
De belastingdienst ziet zoiets niet en kan het dus ook niet controleren. Ze hebben geen inzage in jouw bankafschriften. Daar kunnen ze wel om verzoeken, maar het is niet zo dat zij wekelijks van 25 miljoen rekeningen een kopietje ontvangen. Banken moeten zelf ongebruikelijke transacties melden, maar dat is pas boven een fikse drempel en het is maar de vraag wat zij ongebruikelijk achten. Daarnaast is het zo dat je met betrekking tot het schenkingsrecht zelf aangifte moet doen van gegeven / ontvangen giften.

In jouw geval is het gewoon normaal verkeer met perfect legitimeerbare redenen, waarschijnlijk ook gemakkelijk tot in het einde der tijden te bewijzen (mits je zaken per bank betaalt). Het mag, zonder contract of iets dergelijks, en mocht je ooit voor de Belastingdienst al je afschrijvingen moeten nalopen, dan kun je je nog steeds beroepen op gezamenlijke kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door paknaald op 11-01-2007 08:20 ]

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
paknaald schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 08:19:
Banken moeten zelf ongebruikelijke transacties melden, maar dat is pas boven een fikse drempel en het is maar de vraag wat zij ongebruikelijk achten.
jep, wel is het zo dat de banken zelf al rekeningen "flagt" bij afwijkend transactie verkeer. Dus als jij als student steeds alleen stufi en loon a E200 per maand binnen krijgt, wordt je wel in de gaten gehouden als je ineens 1000 euro erbij stort/krijgt. En bij meerdere flags gaan ze wel ff wat vragen stellen over het algemeen.

Compromises are for the weak

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-11 08:01
Tha_Butcha schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:18:
[...]

jep, wel is het zo dat de banken zelf al rekeningen "flagt" bij afwijkend transactie verkeer. Dus als jij als student steeds alleen stufi en loon a E200 per maand binnen krijgt, wordt je wel in de gaten gehouden als je ineens 1000 euro erbij stort/krijgt. En bij meerdere flags gaan ze wel ff wat vragen stellen over het algemeen.
ja hoor! denk je nu echt dat een bank daar op let? je moet wel heel gekke dingen doen (lees bedragen van 10.000 euro + heen en weer gaan boeken) voordat dit in de systemen komt hoor.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Het is toch geen schenking? Jullie delen de kosten.

Schenken is sowieso een heel vreemde belasting, maar in praktijk kraait er geen haan naar behalve als achteraf blijkt dat de spaarrekening van je vriendin onevenredig hard aan het groeien is, maar zelfs dat is niet eens een echt probleem.

• paknaald
  • Laatst online: 20-11 19:54
Iblies schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:16:
Het is toch geen schenking? Jullie delen de kosten.

Schenken is sowieso een heel vreemde belasting, maar in praktijk kraait er geen haan naar behalve als achteraf blijkt dat de spaarrekening van je vriendin onevenredig hard aan het groeien is, maar zelfs dat is niet eens een echt probleem.
Bij overlijden kijken ze wel vaak een poosje terug, om te voorkomen dat oudjes in hun laatste dagen al hun vermogen wegsluizen om zo onder de successiebelasting uit te komen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Mijn vriendin heeft geen inkomen behalve wat geld van haar ouders en studiefinanciering. We delen de vast lasten. Die zijn redelijk laag. Voor de rest betaal ik alles.

Een gemeenschappelijke rekening; daar komt alleen discussie van. Als ik een nieuwe camera wil dan koop ik die gewoon. Het is mijn geld :P

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

@StarWolf, gewoon het bedrag labelen met "kosten woning/eten/drinken januari 2007" als je het overmaakt en klaar is StarWolf :).

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

JdM schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 16:37:
Ik heb het als volgt

Ik: eigen betaalrekening én daaronder een spaarrekening (voor sparen voor eigen dingen)
Wij: betaalrekening én daaronder een spaarrekening (betaal voor de vaste lasten, wel GOED uitrekenen! en de spaar is voor vakantie/witgoed/auto bijv.)
Zij: eigen betaalrekening én daaronder een spaarrekening (voor sparen voor eigen dingen)

Verder houd ik een excel sheet bij van wat er maandelijks inkomt en uitgaat, evenals waar we voor sparen en dat bedrag is dan zó te controleren via je sheet én het saldo op de spaarrekening.

Via telebankieren kunnen we beiden bij de gezamelijke rekeningen, maar alleen bij onze eigen betaal/spaarrekeningen (kun je haar ook een keer een ringetje kado doen ;) )
^^ with him :) !

Ikzelf een spaar- en doorlopende (mijn eigen veiligheid en kosten, games en eten vooral :D )
Wij een spaar- en doorlopende rekening (spaar voor huisdingen, doorlopend voor cadeaus, vervoer of uitjes)
Zij een spaar- en doorlopende (eigen veiligheid en uhm make-up ;) ?)

Allemaal onder 1 bank met totaal 2 pasjes per persoon, werkt echt prima voor ons en we kunnen over snel en makkelijk bij en instant schuiven mocht er ergens behoefte zijn :) !

De meeste mensen deugen!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Guardian Angel schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:52:
[...]

Nou, dat is dan mooi, de een geeft alles uit, de ander is tevreden met weinig materiele zaken.

Dat wordt dan nog hard lachen als er zich ooit problemen voordoen waarbij het inkomen deels wegvalt. Op zo'n moment zou ik tenminste mijn partner vervloeken door de aankoop van iets dat op zo'n moment wat meer financieel lucht had kunnen geven.

Ik ga maar eens voorstellen dat Mw. GA mijn levensverzekering betaald (daar heeft zij profijt van) en ik de hare (waar ik dan van ga profiteren).
NOTE: Het ging mij eigenlijk ook om de Quote die Guardian Angel aan haalde :)

Wat ik me dan altijd afvraag hoe zit het dan als de vrouw thuiskomt in verband met zwangerschap/bevalling/klein kind? Moet zij dan ook die 5 dagen blijven werken (wordt het kind dus 5 dagen per week weggestopt in de opvang), want als zij dus minder inkomsten zou krijgen door minder te gaan werken, maar wel hetzelfde aan de gezamenlijke huishouding moet bijdragen ZIJ dus benadeeld zou worden, omdat JULLIE een kind willen? Hoe doen mensen het dan??

Wij hebben zelf ook zo'n anderhalf jaar ieder zijn/haar eigen rekeningen gehad en een gezamenlijke betaal- en spaarrekening. Uiteindelijk er voor gekozen om per 1 september vorig jaar alles naar 1 betaal en 1 spaarrekening te doen en ik moet zeggen voel me er gek genoeg toch een stuk fijner bij ondanks dat je in principe altijd genoeg geld bij elkaar had, nu is dat dus gewoon in 1 overzicht vrij duidelijk en over aankopen doe ik echt niet moeilijk, we doen ook eigenlijk alles in overleg en dat werkt volgens mij prima! Hij koopt wel eens wat spullen voor zijn pc of dvd's en ik koop eens wat duurdere make-up of parfum, maar ik ben dan echt niet zo dat ik een lijstje bij ga houden van: Oow jee mijn vriend heeft iets van 50euries gekocht nu moet ik ook maar wat voor 50 euries kopen anders is het niet eerlijk"

Ik heb zelf al meerdere relaties naar de knoppen zien gaan waarin mensen hun aparte rekening hadden, bij 1 koppel was het zelfs zo erg dat zij mee moest betalen als ze samen ergens heen gingen in de auto van haar vriend (de enige auto die zij samen hadden :S en waarvoor ook van de gezamenlijke rekening de wegenbelasting werd betaald en 1x per maand getankt, moest zij ook nog eens meebetalen aan die auto terwijl zij er nooit gebruik van maakte omdat ze om de hoek werkte) uiteindelijk is de relatie o.a. door jaloezie over spullen kapot gegaan, hij had een beter inkomen en kocht dus lekker van alles waar hij zin in had en zij moest van haar schamele loontje eigenlijk 95% afdragen aan de gezamenlijke rekening omdat ze allebei evenveel in moesten leggen vonden zijn ouders.... :S

Als je dan toch zo moet samenleven dan zou ik toch heel snel een andere vent zoeken hoor... Ik ben dan zelf ook niet zo materialistisch aangelegd (tuurlijk heb ik graag een mooi huis en als ik dan wat koop moet het van goede kwaliteit zijn en er goed uitzien), maar ik ben niet zo iemand die al het geld om moet zetten in materialen...

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
ja hoor! denk je nu echt dat een bank daar op let? je moet wel heel gekke dingen doen (lees bedragen van 10.000 euro + heen en weer gaan boeken) voordat dit in de systemen komt hoor.
Nee, dat denk ik niet, dat weet ik. Mijn dinnetje werkt bij de abn, vandaar. En het geld overmaken voor de vaste lasten valt niet onder schenking. Fiscus zal je ook geen last van krijgen, mist het geen bedrag van 3 a 4 nullen is. Maar dan nog, je kan onder een bepaald bedraag (iets van 60k) belastingvrij overmaken, eenmalig.

En voor de rest is de fiscus een graaier, zeker met erfenissen en schenkingen.

Compromises are for the weak

Pagina: 1 2 Laatste