Beveiling & Virussen - Policy *OUD*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.480 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Topicstarter

Beveiliging en Virussen Policy

Inleiding

Welkom in Beveiliging en Virussen, in deze FAQ kan je de richtlijnen vinden, zoals die gelden in dit gedeelte van Gathering of Tweakers.

« ·^

Welke topics horen hier thuis?

In principe elk topic wat over virussen, spyware, trojans of (ICT) beveiliging gaat. Dit is echter wel heel breed, we hebben dan ook in dit forum de scheiding aangebracht bij het daadwerkelijk configureren.

Alle topics die gaan over beveiliging van je computer(s) voor het configureren mogen hier - vragen over het daadwerkelijk configureren passen dan beter inNetwork Troubleshooting, Non-Windows Operating Systems of in Software Algemeen thuis. Verder passen in dit forum vragen die specifiek gaan over het verwijderen van Virussen, Trojans en Spyware.

Daarnaast kunnen topics over fraude sites, en waarschuwingen hierover in dit forum. Controleer in dat geval wel altijd de Beveiliging & Virussen FAQ ofdat je verhaal niet een bekende Hoax is.

Om Beveiliging & Virussen wat interessanter te maken voor een grotere groep hebben we besloten om de policy iets aan te passen, we gaan vanaf nu ook over privacy (en recht) gerelateerde zaken bespreken. Zaken als patenten, privacy wetgeving op de vloer, discussies over open standaarden, DRM, kopiëer beveiligingen, phishing etc kunnen voortaan hier besproken worden.

Voor zaken als \'Mijn winkel reageert niet meer\', \'Ik mag mijn $product niet retour sturen\', \'Ze vragen geld van me\' kan je echter nog altijd beter in Stuffis Generalis zijn.

Een voorbeeldje: Wil je weten of Norton Anti-Virus een goede virusscanner maakt, kan je deze vraag in Beveiliging en Virussen stellen - wil je echter weten hoe je er voor zorgt dat je .ZIP files niet scanned in Norton Anti-Virus, dan ben je beter in Software Algemeen thuis. Wil je weten of het een goed idee is om in je Draytek Vigor 2600 de DMZ functie te gebruiken past deze vraag goed
hier in Beveiliging en Virussen - wil je echter weten hoe je dat precies moet doen, ben je beter in Network Troubleshooting af.

ForumSoort discussieVoorbeeld
B&VVragen over beveiliging(software) voor deze geïmplementeerd worden.\"Welke maatregelen voor het beveiligen van mijn i-Loo?\"
SAConfiguratie-issues met betrekking tot beveiligingssoftware(pakketten).\"Hoe configureer ik NAV zodat hij emails checkt?\"
NOSConfiguratie-issues met betrekking tot beveiligingssoftware(pakketten).\"Hoe configureer ik SpamAsassin zodat hij via procmail de mail fetched?\"
NTConfiguratieproblemen en -kwesties aangaande netwerkbeveiliging.\"Hoe stel ik DMZ in op mijn Draytek 2600?\"
« ·^

Huisregels

In Beveiliging & Virussen behoor je je uiteraard aan het algemene beleid te houden, als je ze nog niet volledig kan dromen, kan je de regels hier nog even doorlezen:

Let ook met name op Waar moet een topicstart aan voldoen? - al hoewel het af en toe heel vervelend kan zijn dat je PC zo tegen werkt is het toch echt belangrijk dat je deze regels volgt.

Probeer in ieder geval een duidelijke topictitel te verzinnen, zoals een beknopte omschrijving van je vraag of je probleem. Het kan zijn dat een moderator alsnog je titel iets bijschaaft. In dat geval wordt er een * achter de topictitel geplaatst.

« ·^

Veel gestelde vragen

Kijk voordat je een topic opent altijd even in de FAQ, hierin staan de meest gestelde vragen over virussen en spyware: Beveiliging en Virussen - FAQ. Daarnaast kan je nog veel informatie vinden in Software Algemeen en Network Troubleshooting - de fora waar je vroeger alle vragen over Virussen, Spyware en beveiliging kon terugvinden. Het is echter niet de bedoeling dat je nog replied in de topics zoals je die daar kunt vinden.

« ·^

Spyware topics: Toolbars, Popups, Spam en dergelijke

Spyware - een werkelijke plaag, zoveel verschillende gedaantes en vormen neemt het aan. Heb je last van een toolbar die je niet weg krijgt of popups die uit het niets verschijnen, volg dan tenminste altijd de volgende stappen:

Het niet volgen van deze stappen zal sluiten van je topic tot gevolg hebben - naast deze regels geldt het Stappenplan uiteraard ook nog gewoon.

« ·^

Vragen om virussen, malware en dergelijke

Virussen of andere malware is voor veel mensen bijzonder interessant om te bestuderen - hoe werkt het infecteren precies, detecteert mijn (favoriete) virusscanner deze al, wat doet de malware allemaal en hoe zou je er om heen kunnen werken? Voor veel Tweakers is het interessante materie - toch is het uitwisselen van virussen of vragen om virussen in topics niet toegestaan - dit is voornamelijk om het topic niet te vervuilen met deze verzoeken.

« ·^

Het stappenplan voor topicstarts

Alhoewel een forum van oorsprong bedoeld is om te discussiëren, kunnen hier ook vragen worden gesteld. GoT is daarintegen niet een helpdesk waar je even je vraag kunt neerkwakken, om na een uur je antwoord op te halen. Het is de bedoeling dat je eerst zelf dingen opzoekt en probeert, en GoT pas gebruikt als je er zelf niet meer uitkomt.

Met de tips in dit stappenplan kan je eerst zelf informatie opzoeken, en als je er dan nog niet uit bent gekomen, kan je het stappenplan gebruiken om een goed topic met genoeg informatie en een duidelijke vraagstelling te starten.

Stap 1. Op GoT zoeken

• Kijk in de Beveiliging & Virussen FAQ

FAQ staat voor Frequently Asked Questions, oftewel vaak gestelde vragen. Er is een een kans dat jouw vraag al eerder/vaker is gesteld, en dat vraag + antwoord daarom in de FAQ is terug te vinden.

• Gebruik de search functie op GoT.

GoT bestaat al ruim 5 jaar, dus misschien heeft iemand jouw vraag al eens eerder gesteld. Probeer meerdere combinaties van zoekwoorden om de kans te vergroten dat je een antwoord vindt. Vergeet niet ook in Software Algemeen, Non-Windows Operating Systems en Network Troubleshooting te zoeken, aangezien voorheen topics over dit onderwerp in die fora stonden.

• Kijk eventueel in de FAQs van andere subfora.

Als je probleem meerdere raakvlakken heeft (bijv. een software/netwerk probleem) kan je ook in de FAQs van andere subfora kijken. Misschien staat je antwoord daar wel in.

• Kijk naar de andere topics in Beveiliging en Virussen.

Soms (bijvoorbeeld als er een virus is uitgebroken dat veel schade aanricht) loopt er al een topic over je probleem. Kijk dus even de lijst van topics door, of er toevallig al een topic loopt over je probleem, voor je zelf een topic start.

Stap 2. Op het internet zoeken

Niet alles is op GoT te vinden, maar misschien hebben bepaalde sites of zoekmachines de oplossing.

• Probeer je antwoord te vinden met Google.

Probeer ook hier meerdere combinaties van zoekwoorden.
    Je kan ook nog de Google Groups proberen, om door discussies gevoerd in nieuwsgroepen te zoeken.

Stap 3. Een topic openen

Na uitvoerig gezocht te hebben heb je helaas nog steeds geen oplossing, dus kan je een topic starten op GoT.

• Bedenk een duidelijke topictitel die beschrijft wat je probleem is.

Niet goede titels: \"HELP!!!\", \"Blauwe balk!\" en dergelijke. Niemand weet op deze manier waar het nou precies over gaat.Wel goede titels: \"[IE] Krijg LOP.com toolbar niet weg, HJthis geprobeerd\" en \"Welke risicos geeft MSN Messenger in een LAN?\". Je weet in een één oogopslag wat het probleem is.
    Vermijd HOOFDLETTERS en het vaak gebruiken van uitroep-, vraag- en andere leestekens, dat staat nogal schreeuwerig.

• Geef duidelijk aan wat je probleem is.

Als je niet duidelijk vertelt wat je probleem is, kan natuurlijk niemand je helpen.

• Geef aan wat je hebt geprobeerd/opgezocht, en wat er niet lukte.

Zo voorkom je dat mensen met oplossingen komen die je al hebt geprobeerd. Ook is het probleem is beter vast te stellen door verschillende mogelijkheden uit te sluiten.

• Geef zoveel mogelijke andere relevante informatie.

Denk hierbij aan foutmeldingen, programmaversies, en dergelijke.

Als je een error krijgt: vermeld deze als tekst in je topic en plaats liever geen screenshot. Dit omdat niet iedereen een snelle internetverbinding heeft, en omdat je plaatje na een tijdje van het internet kan verdwijnen, wat betekent dat een eventuele oplossing niet door anderen is te gebruiken. Ook zijn topics met ingetikte errors met de search terug te vinden.

Vergeet ook niet de oplossing te posten als je probleem is opgelost, zodat mensen later nog iets aan je topic hebben

« ·^

Moderators

Ik sta natuurlijk open voor verbeteringen / aanpassingen van de policy en FAQ. Dus als je iets te melden hebt kan je me altijd e-mailen op bvmods@tweakers.net of via MSN Messenger mij een berichtje sturen :)

pasta
email:

« ·^

Inhoudsopgave

[ Voor 100% gewijzigd door pasta op 30-12-2005 14:49 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Topicstarter
Zie BV Beleid voor het nieuwe beleid. :)

Signature

Dit topic is gesloten.