[testcase] Gouda bij kunstlicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb weer es kerstvakantie en tijd om eens weer een case te openen :)
Al een hele tijd gewild maar helaas geen tijd voor gehad... terwijl ik nu dus een jaar bezig in bezit ben van een digitale fotocamera en sinds eind augustus zelfs al een nieuwe cam heb :)

Maar goed, ik was er een beetje verbaasd van dat ik nog geen topic heb gezien over Gouda bij Kaarslicht / Kunstlicht, had zelfs wel in de agenda gemogen, maar dan heb ik bij deze dus een case met foto's van het kunstlicht.

Helaas had ik een beetje ongeduldig vriendje bij me in de kou, en dat vond ik ook zo sneu, maar gelukkig vond hij het wel erg leuk wat hij heeft gezien in Gouda (hij is namelijk rasechte tukker ;) ).

Ik had geluk, ik had niet eens door dat het de laatste avond was van Gouda bij Kunstlicht, maar goed, vertel maar: wat vinden jullie ervan?

Cam: Fujifilm Finepix S5500
Wat heb ik gedaan?
Vooral lange sluiterstijden (heb statiefje), en een beetje gespeeld met de compositie... Niets met photoshop (zit bij ouders, heb hier geen photoshop en ben zowiezo geen fan van photoshop over mn eigen foto's, kost me ook te veel tijd....).

Dus, de plaatjes:
1.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1560%20(Small).JPG

2.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1561%20(Small).JPG

3.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1578%20(Small).JPG

4.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1585%20(Small).JPG

5.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1595%20(Small).JPG

6.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1596%20(Small).JPG

7.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1600%20(Small).JPG

8.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1603%20(Small).JPG

9.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1615%20(Small).JPG

10.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1649%20(Small).JPG

11.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1634%20(Small).JPG

12.
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/a.m.s.dejong/Foto's/Kerst%20Gouda/DSCF1637%20(Small).JPG

Graag tips en kritiek en meer van dat soort zooi, anders heeft t toch ook geen zin om een testcase te openen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 11:23

Acid_Burn

uhuh

1 punt valt me op.. er staat teveel scheef! Er zit eigenlijn geen rechte foto tussen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
^^ ik ben gewoon een scheef persoon :X (ik had maar simpel klein statiefje bij me en kinderkopjes zijn niet fijn om vanaf te schieten)

Rechte foto's niet mijn sterkste punt... maar vele foto's zijn ook expres scheef, zoals nummer 2, 4 en 5... maar de rest valt toch wel mee met scheefheid??? toch? :? of ben ik echt scheef?

Zoals ik al zei:
Alle foto's zijn geplaatst precies zoals ze geschoten zijn

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik ben daar ook geweest!!! [ik woon in Waddinxveen; 8km van Gouda].....

Je foto's zijn over het algemeen heel erg donker...maar ik weet hoe lastig het daar is om te fotograferen.....Iedereen loopt door je beeld heen, dus lang je sluiter op een statief openhouden is best lastig.

Daarnaast lijkt het licht op het stadhuis heel scherp, maar ook ik had problemen om die goed op de plaats vast te leggen. Heb je nog iets met Photoshop gedaan?

Kortom, leuke testcase....tip....[helemaal in Gouda]. Zoek iets hogere punten op om te fotograferen en laat dan je sluiter tijd op oneindig staan [voor zover mogelijk met die camera]

Mooooooeeeee......

Verwijderd

Topicstarter
^^ helemaal niets met photoshop gedaan, ik had mn diafragma gewoon zo ver mogelijk open en beetje gespeeld met sluitertijden.

Ik heb eigenlijk zelfs foto's met kortere sluitertijden waarover ik zat te twijfelen of ik ze zou plaatsen... bepaalde foto's zit ik wel te balen dat ik geen langere sluitertijd had, maar ik heb ook andere foto's die dan weer te overbelicht zijn (geloof het of niet).
Maar het zou ook stiekem in mn beeldschermen kunnen zitten... en ik vind het helemaal moeilijk als ik sta te schieten of ik nu een te lange sluitertijd heb of niet...

Maar die tip van hoger opzoeken vind ik zeker slim!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49

Exirion

Gadgetfetisjist

Als ik het even lomp zeg: je hebt geprobeerd crea te doen door je camera scheef te houden maar het is geen succes geworden. Je foto's zijn allemaal kiekjes en nergens heb je echt een foto weten te maken die "je pakt". Ik denk dat je nog wat gevoel voor compositie en artistiek fotograferen moet ontwikkelen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 09:09
Ik kom elke dag langs foto 10 :) Anyway mooi gedaan hoor. Alleen zoals al eerder werd gezegd ze zijn allemaal scheef :X

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 20:35

jvdb1975

tsja.........

Black Piet schreef op donderdag 29 december 2005 @ 00:02:
Ik ben daar ook geweest!!! [ik woon in Waddinxveen; 8km van Gouda].....
offtopic: dan woon je zowat bij mij om de hoek, ik woon er ook :D

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je hebt je diafragma opengezet en dan licht erop laten vallen? oei.......
Je kan 'm beter dichtknijpen en dan nog veel langer licht op laten vgallen, want dan heb je vaak a) een beter verlichte foto en b) een veel betere scherptediepte.

Verder straalt geen enkele foto rust uit omdat ze of scheef zijn of slechts een deel van het onderwerp laten zien ipv een totaalplaatje. Ik zal straks anders ook een 2 weken oude foto van Gouda uploaden waarmee je misschien kan zien wat een echt rechte horizon voor rust kan creeeren.. (als het mag tenminste, het is jouw case).

Ik pik even foto 4 eruit, dat ongetwijfeld met een groothoek is gemaakt. Want daarbij springen allebei het stadhuis als de kerstboom half in de foto, staan allebei scheef en hebben allebei geen doel. Maar de manier van scheef staan doet mij denken dat je geen afstand wilde houden..... ga iets verder weg staan en zoom in, dna heb je vaak al wat minder zwart-gat-effect in het midden van je foto. (daar zal gersut een naam voor zijn maar zo'n prof ben ik niet).

[ Voor 29% gewijzigd door Delerium op 29-12-2005 11:22 ]

Verwijderd

Ik vind ze voornamelijk te donker. Ze zijn scherp en het zwart is echt zwart maar in fotografie als dit MOET het onderwerp echt van het plaatje afschieten. En dat is niet al te moeilijk met kleuren en onderwerpen als dit. Toch ga je hier de mist in.

Allereerst wil ik het over je apparatuur hebben. Normaal gesproken vind ik dat je met elke camera briljante foto's kan maken. Ik heb plaatjes uit een webcam gezien waar de meeste SLR fotografen een puntje aan kunnen zuigen. Maar.... als je in het donker gaat fotograferen gaat dat niet op. Lichtsterke lenzen zijn een must in deze branche (ook concerten) anders leg je het altijd af. Jouw camera is niet superlichtsterk maar voldoende voor dit soort onderwerpen. Je zal dus echt alles zo ver mogelijk uitgezoomd moeten schieten. Helaas word een foto niet scherper als je de diafragma helemaal openzet dus je zal ook af en toe met het diafragma moeten spelen en niet alleen met de sluitertijd. Een goede 3 poot is dus ook wel makkelijk.

Verder is Photoshop geen extra in de digitale fotowereld, maar ook een must. Nabewerking is gewoon 50% van de foto. Vroeger deed men dat in de donkere kamer maar digitaal is dat dus fotosoep geworden. Neem eens een unsharp mask en misschien een lekkere Velvia action om die kleuren toch nog lekker helder te krijgen.

Over de compositie is al het een en ander gezegd, maar het is inderdaad niet makkelijk voor het stadhuis. Veel te veel volk wat in de weg loopt. Blijven oefenen. En het leuk vinden om te doen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Tss je was in Gouda en hebt niet eens een gil gegeven? ;) Konden we gezellig samen schieten :P

De foto's zelf zijn wel koel, maar zoals eerder gezegd idd wat te donker :) 8 en 9 zijn wel koel door de combi kerstboom en stadhuis: heb ik afgelopen vrijdag ook geschoten hier. 10 ziet er net wat te gecentreerd, en 11 is wat rommelig: iets meer zorg voor de compositie had leukere foto's opgeleverd. Net als vorig jaar was het erg koud: dus goed dat je een statief hebt gebruikt :X

LinkedIn
Instagram

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 11:07
Allereerst moet ik zeggen dat ik die projectie helemaal niets vind. Echt vreselijk, en ik begrijp ook niet waarom iedereen nu massaal in gouda aan het schieten is :P . Maar goed, over het algemeen vind ik ze te donker, te onscherp en te weinig contrast (behalve dat fluoriserende gedeelte). Compositioneel hebben de meeste het ook niet echt meezitten.

Wat losse dingen.
9. Ik vind het altijd wel mooi dat de rand van het gebouw bij dit soort dingen of dwars door de rand van de foto gaat, of in een hoek uitkomt (of onderkant), niet dat de rand van het gebouw bijna parallel de rand van de foto doorsnijdt.
10. Waarom heb je die zo geschoten?? Crop in ieder geval de rechterzijkant eraf, dan is ie een stuk beter (wel vierkant, maar goed)
11. Ik vind 't eigenlijk helemaal niks hebben. Wat wilde je hier proberen te laten zien?? En probeer dat natrium-oranje weg te werken
12. Je zou denken dat je naar symmetrie toewilt, maar dat is dan toch net niet het geval. Probeer er nog wat kleur uit te halen...

Ik was er laatst ook, en dan vind ik Gouda "zonder fratsen" toch iets mooier hierzo om het topic nog verder onder te spammen

@Remy: wow, ga dat eens vaker doen ipv die modelshoots :) :P Foto 6 is echt geweldig :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Topicstarter
^^ Hmm... naar mijn mening waren de foto's die ik hier heb geplaatst toch wel scherp.... Over Gouda met fratsen gesproken: toen ik de stad in ging, wist ik niet eens dat er zulk kunst licht zou zijn, ik vond t wel een leuke toevalligheid, maar wilde zowiezo al een keer van Gouda bij zonsondergang / nacht foto's van maken. Dat was ook mn bedoeling, gewoon mooi het stadhuis mooi belicht ipv die rare kleurtjes, maar vond dit toch ook wel een keertje leuk en heb ik nog een reden om nog een keer de stad in te gaan om betere plaatjes te maken en de tips van hier uit te voeren ;)

@Remy weekenden / vakanties ben ik meestal om de hoek van Gouda, geef dan gewoon een gil en dan kunnen we samen de stad in :P

Maar ok, tips van langere sluitertijd ipv diafragma open heb ik wel wat aan :) Ik ben meestal een beetje anti langere sluitertijd omdat ik dan vaak bewogen foto's krijg, heb mn diafragma dan ook meestal standaard wagenwijd open... moet ik dan toch maar afleren...

En van de te donkere foto's... valt wel mee toch? Heb ik mijn beeldscherm gewoon licht staan of vinden jullie dat er te veel zwart in is?

Fijn dat t een testcase is, kan ik veel van leren, ik vind t namelijk nog moeilijk te schatten als ik foto's maak. Als ik ze maak, lijkt het tijdens het schieten nog wel mee te vallen met het donkere imo... maar blijkbaar toch te donker dan :/

En dan heb ik nog een probleem:
Vooral met het stadhuis en de St. Jan vind ik het erg moeilijk om precies het plaatje te krijgen wat ik voor ogen had... Het past er niet op! Ik heb ook maar een wannabe slr cameraatje... Even lenzen swoppen doe ik dus niet, en meestal ben ik meer van de macrofoto's dus was ook niet van plan om een groothoeklens te kopen oid.

Maar hebben jullie daar tips voor?
Hoe krijg ik grote objecten dan mooi op de plaat?

Vooral bij de St. Jan is het moeilijk omdat het daar nauwe straatjes zijn. Maar bij het stadhuis heb je een super mooie markt erom heen met die heerlijke kinderkopjes zodat je dat ding nooit in 1 keer er recht op krijgt :P

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
inquestos schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:15:
Allereerst moet ik zeggen dat ik die projectie helemaal niets vind. Echt vreselijk, en ik begrijp ook niet waarom iedereen nu massaal in gouda aan het schieten is :P . Maar goed, over het algemeen vind ik ze te donker, te onscherp en te weinig contrast (behalve dat fluoriserende gedeelte). Compositioneel hebben de meeste het ook niet echt meezitten.

Wat losse dingen.
9. Ik vind het altijd wel mooi dat de rand van het gebouw bij dit soort dingen of dwars door de rand van de foto gaat, of in een hoek uitkomt (of onderkant), niet dat de rand van het gebouw bijna parallel de rand van de foto doorsnijdt.
10. Waarom heb je die zo geschoten?? Crop in ieder geval de rechterzijkant eraf, dan is ie een stuk beter (wel vierkant, maar goed)
11. Ik vind 't eigenlijk helemaal niks hebben. Wat wilde je hier proberen te laten zien?? En probeer dat natrium-oranje weg te werken
12. Je zou denken dat je naar symmetrie toewilt, maar dat is dan toch net niet het geval. Probeer er nog wat kleur uit te halen...

Ik was er laatst ook, en dan vind ik Gouda "zonder fratsen" toch iets mooier hierzo om het topic nog verder onder te spammen

@Remy: wow, ga dat eens vaker doen ipv die modelshoots :) :P Foto 6 is echt geweldig :)
Hmm leuk ander topic had toch wat langer ook voor de andere projecties moeten blijven staan... maar mjah... had niet veel tijd tho... en vriendje had t koud...
En dus:
Ik vind t moeilijk grote dingen in 1x goed op de plaat te krijgen...
Pagina: 1