Stille Dual-DVI voor in barebone

Pagina: 1
Acties:

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik ga binnenkort over op een barebone en dat wordt zeer waarschijnlijk de SN95G5 V3 van Shuttle. Het moederbord wat hierin zit heeft een 8X AGP slot voor de VGA kaart.

Eisen
  • De barebone moet gewoon stil zijn, dus ik wil fans vermijden. Liefst passief dus.
  • AGP uitvoering, gezien de aansluiting in de barebone
  • Dual DVI i.v.m. toekomstige TFT schermen
  • Moet resoluties ondersteunen voor een 19" of misschien ook een 20" TFT
  • Ik game vrij weinig, maar wil de mogelijkheid wel hebben. De Radeon 8500 die ik nu heb is voor de meeste games gewoon te traag inmiddels.
Dual DVI beperkt het aanbod al aanzienlijk, en als de kaart ook passief gekoeld moet zijn kom ik alleen maar uit bij enkele Matrox kaarten.
  1. Matrox Millennium G550 Dual-DVI

Wat ik ervan begrijp heeft deze gewoon één DVI poort en moet je werken met een verloopstukje. Daarnaast ondersteunt deze kaart bij Dual-DVI maximaal 1280 x 1024. Bij een 20" scherm is dat niet echt praktisch, dus deze valt af.
  2. Matrox Millennium P650

Ondersteunt maximaal 1920 x 1200 bij Dual-DVI, dus wat dat betreft prima. Wat me tegenhoudt bij deze kaart is het volgende: geen DirectX 9 maar 8.1; en hij is van juni 2003. Aan de andere kant is hij in al die tijd vrijwel niet in prijs gezakt. Indicatie dat het toch wel een goede kaart is?
Vragen
1. Heb ik wat Dual-DVI kaarten over het hoofd gezien die passief gekoeld worden?
2. Hang ik teveel naar de passieve koeling, en zijn kaarten met een fan niet zo luidruchtig als ik denk?

Als ik kijk naar Dual-DVI kaarten mét fan springt qua prijs de XFX Geforce 6600GT 128MB AGP er wel tussenuit. Volgens deze review is het qua vermogen meer dan voldoende, resolutie is maximaal 2048x1536 en de uitgebreide specs lijken me allemaal uitstekend. Alleen dat fannetje he :)

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:24
Ik vrees dat die kaarten er gewoon niet zijn. Matrox kaarten zijn namelijk ook erg ongeschikt om mee te gamen. Zoek een mooie 6600GT en gooi er een Arctic Silencer op. Niet te horen en het past in de meeste barebones precies goed.

^ Wat hij zegt.

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

als je nou genoegen wil nemen met een sub-d/dvi converter dan zou dit een geweldige kaart zijn aangezien je het zo over stilte hebt :)

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

Er bestaan ook wel passieve oplossingen voor de 6600, alleen ben je dan je pci-slot kwijt
Of je moet aan het modden gaan en zelf een koelblok frezen (zoals ik 8) )

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-08 14:19

Shuriken

Life is all about priorities

De Matrox kaarten hoef je qua gaming niet te nemen. Ik denk eerlijk gezegd dat ze je oude ATI niet eens zullen overtreffen.

Een passieve kaart is qua stilte natuurlijk ultiem. Hou er echter rekening mee dat een passief gekoelde 6600GT niet zonder enige airflow kan. Zo niet gaat ie alsnog in rook op.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Fans vermijden kan praktisch niet, zowel de hdd's , als de rest van je moederbord moet wel íets koeling hebben, gpu, northbridge & cpu passief zou wel kunnen mits je enkele casefans hebt, die uiteraard op een zeer laag voltage doen.

Je vraagt nu een dual dvi-opstelling met een hoge fillrate een 20" tft 1920x1200, dit vraagt om aardig wat GPU-power, ik betwijfel het of je dit passief gaat lukken :)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

iH8 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:51:
als je nou genoegen wil nemen met een sub-d/dvi converter dan zou dit een geweldige kaart zijn aangezien je het zo over stilte hebt :)
Punt1: het is een pci express kaart, geen agp, punt2: die koeler gaat waarschijnlijk niet passen in een shuttle, en punt3: aan een sub-d>dvi convertor (bestaan die eigenlijk wel :?) heb je niks, aangezien je dan niet het voordeel van dvi hebt op je tft ;)

OT: Ik zou gewoon kijken naar een niet al te snelle (ivm warmte) dual dvi videokaart, en dan de koeling aanpassen, of een stillere fan of voor een beter koelblok kijken :)

Last.fm

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

_Ernst_ schreef op woensdag 28 december 2005 @ 22:57:
[...]

Punt1: het is een pci express kaart, geen agp, punt2: die koeler gaat waarschijnlijk niet passen in een shuttle, en punt3: aan een sub-d>dvi convertor (bestaan die eigenlijk wel :?) heb je niks, aangezien je dan niet het voordeel van dvi hebt op je tft ;)

OT: Ik zou gewoon kijken naar een niet al te snelle (ivm warmte) dual dvi videokaart, en dan de koeling aanpassen, of een stillere fan of voor een beter koelblok kijken :)
1) whoops, even overheen gelezen, my bad.
2) dat zou ik zo niet durven zeggen
3) die converters bestaan en worden bij menig kaart geleverd. of dat echt kwalitatief scheelt zou ik niet durven zeggen. ik heb ook kaarten gezien waar de 2de dvi aangesloten werd via de vivo-aansluiting.

edit; hier heb je zo'n kaart waar je niet aan de buitenkant af kan zien dat er 2x dvi op zit.

http://www.asus.com/produ...3=0&model=992&modelmenu=1

[ Voor 10% gewijzigd door iH8 op 28-12-2005 23:12 ]

Aunt bunny is coming to get me!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Ikheb een shuttle barebone, de SO939 met Nforce 4 chipset.

hierin zit een 3500+ venice en een 7800GT van asus.

De maxtor sata HD hoor ik erbovenuit en de DVD brander, tijdens het afspelen van een DVD, de videokaart niet, alleen met gamen dan hoor je haar wat harder gaan, maar nag steeds niet zo storend, hij staat op mijn buro ongeveer50cm van mijn hoofd af.

Ik weet niet welke videokaart je moet nemen, maar schen ook aandacht aan de HD en je Fikker oid

[www.ganzz.nl]

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Bedankt voor de snelle reacties! Lijkt me dat ik toch dat zo'n opstelling alleen met een fan mogelijk is. Liever wat meer geluid dan een brandlucht natuurlijk ;) Een tweede DVI achterwege laten heb ik ook aan zitten denken, maar daar ga ik achteraf toch spijt van krijgen. Zeker met de prijzen van die schermen, dan moet ie natuurlijk ook goed aangesloten worden.

Ik denk trouwens dat ik al een redelijke oplossing gevonden heb. De Shuttle ST20G5 is nagenoeg hetzelfde als de SN95G5, alleen zit daar SurroundView™ Multi-display support in. Standaard al DVI en VGA, en een PCI-E slot. In die laatste kan dan gewoon een simpel passief DVI kaartje. Alleen het hele "alles in 't zwart" idee moet ik dan maar van me af gaan zetten :+

offtopic:
Wat betreft de HD zie ik toch overal weer terugkomen dat Seagate verreweg 't stilste is. DVD maakt alleen maar geluid tijdens het draaien, en dan overstemt de muziek van de film alles, dus dat maakt niet zoveel uit.
Pagina: 1